►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
13 Sep 2018 ·
GÂNDURI ·
Parlamentul European a votat ieri pentru așa numita directivă a dreptului de autor, aprobând-o într-o formă foarte controversată și condamnată de foarte mulți experți sau organizații din domeniu. Controversele apar de la articolele 11 și 13.
Pe scurt, acesta spune că marile companii trebuie să plătească publisherii de la care preiau știri și linkuri (mai exact, un mic thumbnail, un citat, titlul – cam ce face Facebook atunci când dai share). Articolul este gândit să ofere creatorilor de conținut o răsplată pentru munca lor, având în vedere că Google, Facebook, Twitter și alte companii o preiau și o dau mai departe.
Faptul că preiau știri și le răspândesc nu este o problemă, în opinia mea, dar făcând asta își asigură loialitatea clienților, le afișează reclame și, într-o formă sau alta, profită de pe urma agregării conținutului produs de alții. Directiva vrea să întoarcă o parte din venit către creatorii originali de conținut.
Și atunci de ce este un articol controversat? Probabil pentru că liniile de demarcare sunt dificil de văzut. Directiva exceptează de la plată enciclopedii online precum Wikipedia sau platforme mici de sharing (pentru a încuraja start-up-urile și aplicațiile noi sau mici din domeniu), dar Reddit unde intră? Dar Biziday?
Apoi, este valabil și reversul medaliei. Dacă Google, Facebook & co vor trebui să dea bani creatorilor de conținut, atunci cel mai probabil vor face contracte cu câteva trusturi mari și vor prelua știri doar de la acelea, iar asta ar putea limita tipul știrilor ce ajung în fața publicului larg.
Închipuiți-vă cum ar fi dacă Google ar face contract doar cu Antena 3 pentru știri din România, ca să nu se complice cu plăți spre o mulțime de trusturi media. Oare articole de la platforme mici gen G4media sau de la bloggeri persoane fizice vor mai ajunge vreodată pe fluxul lor?
Criticii spui că experimente pe scară mică cu astfel de principii nu au funcționat, iar directiva europeană doar va complica totul și va birocratiza și mai mult Internetul.
Articolul nu se aplică în multe alte cazuri, fiind de exemplu permis bloggerilor să citeze fără probleme un articol:
merely sharing hyperlinks to articles, together with “individual words” to describe them, will be free of copyright constraints.
Și mai complicat. Acesta spune că marile platforme de conținut (Google, Facebook, YouTube șamd) trebuie să ia măsuri pentru a proteja activ drepturile de autor ale creatorilor de conținut. Directiva forțează marile companii să verifice prin tehnologie de recunoaștere a conținutului dacă upload-urile utilizatorilor nu încalcă dreptul de autor al altor persoane.
Aici se rupe firul. Cum vor fi privite meme-urile sau gif-urile animate? Poți încărca un clip video dintr-o emisiune TV pentru a arăta și altora ce absurdități s-au spus acolo sau acesta va fi eliminat pe principiu de drept de autor?
Din nou, unde se trage linia? Majoritatea celor ce contestă directiva și în particular articolul 13, pe care-l numesc cel mai prost-gândit dintre toate, spun că va duce la cenzură și eliminare de conținut. Pentru cine se aplică? Ce platforme trebuie să investească în tehnologia de content-matching?
Personal nu mă tem pentru situația din România, că aici este deja clar că și GDPR-ul a fost o apă de ploaie ce n-a speriat de fapt pe nimeni, poate doar pe cei mici. Problema este când cei mari vor folosi algoritmi de content-matching pentru a elimina automat conținut ce li se pare suspect, deși poate acesta nu reprezenta furt, ci avea o însemnătate a lui.
Bibliografie: comunicatul parlamentului european, un mic faq, textul directivei, savetheinternet.eu, AMA cu experți, alt AMA cu experți. Mai sunt câteva formalități de făcut, dar probabil directiva va deveni literă de lege în ianuarie 2019.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
13 comentarii
13/09/2018 la 11:48 AM
gdpr poti zice ca e apa de ploaie in Ro, asta pana ajungi la un data leak si dai faliment ca firma.
iar companiile o sa ia amenzi bune, lumea din tech care o sa raporteze leak-urile o sa se tina de asta
radu(Citează)
13/09/2018 la 11:55 AM
Mai e un vot final anul viitor, și trebuie să ne implicăm toți mai mult în asta. Trebuie o zi din aceea în care site-urile “go dark” cum s-a făcut și pentru alte legi din astea.
Em(Citează)
13/09/2018 la 12:06 PM
de ce google, facebook sau twitter sunt sursele de informare? cred ca aici e o problema majora. ca oamenii iau ca surse de informare de baza niste platforme care livreaza in functie de interesele proprii, nu cele ale consumatorului. de ce sa nu mergi direct la sursa, la site-ul de stiri sau la ce naiba consideri tu ca e ok?
ma gandesc ca totusi e normal ca ala care creeaza continut sa fie platit pentru el. practic astia cu google, facebook etc au profitat la maxim de sursele astea pentru a face bani cacalau.
Ender(Citează)
13/09/2018 la 2:28 PM
Și crezi că FB ia cu japca listele de știri? Sau le pun chiar ăia de la publicație? Sau dacă nu ei, atunci oamenii, în nici un caz nu stau angajații FB să împartă ei știri pe FB.
Teniescu(Citează)
16/09/2018 la 3:41 PM
Aceeași analogie o poți face cu dispeceratele de taxi. De ce să suni la dispecerat când poți să suni direct la șofer?
Este vorba de conveniență. Același lucru s-a făcut și în online. Este evoluția firească a lucrurilor, spre centralizare.
Acum, că unii profită de această centralizare și fac un business gigantic din asta, este partea a doua și tocmai aici trebuie să intervină directivele, verificările și penalizările.
Claudiu(Citează)
13/09/2018 la 12:08 PM
Am incercat sa incarc pe facebook un filmulet cu copiii mei dansand, in fundal se auzea Red Hot Chili Peppers iar Facebook a incarcat doar partea video taind partea de audio din motive de copyright, chiar daca nu se vedea nimic din videoclipul muzical. Bineinteles respectivul clip nu mai avea niciun farmec. E cam aberant.
ovidiu(Citează)
13/09/2018 la 3:25 PM
Nu-i bai, oricum nu interesează pe nimeni cum dansează copii tăi.
ElZorab(Citează)
13/09/2018 la 5:13 PM
Cred că a fost un caz câștigat in State exact cu același problemă.
Numai ca procesul a durat vreo 10 ani
Nico(Citează)
13/09/2018 la 12:51 PM
Parlamentul Europeană?? Restul e can can
:))
GG(Citează)
13/09/2018 la 5:35 PM
O îmbinare între Parlamentul European și Comisia Europeană :P
nwradu(Citează)
13/09/2018 la 4:26 PM
O sa aiba si asta acelasi impact cu mega exageratul GDPR. Parca ii si aud pe toti “specialistii” cum anuntau apocalipsa, cum tineau traininguri si prezentari despre ceva ce s-a dovedit a fi nimic. Acum toti astia vor avea din nou de lucru cu apocalipsa drepturilor de autor…un fass la fel de mare.
John(Citează)
14/09/2018 la 12:28 PM
Sau o sa vedem restul lumii cam asa: “www.latimes.com”
Daca aveti timp puteti asculta parerea unuia despre ce inseamna noua legislatie si cum a capatat forma. El a fost la Strasbourg pe perioada votului si are o perspectiva interesanta : https://youtu.be/hP3HJ1YYrgs
Valentinul(Citează)
14/09/2018 la 1:31 PM
Este foarte adevarat ca reglementari in zone care s-au nascut din conceptul de free, fast & easy sunt foarte greu de adus si mai ales implementat.
Vedeti cryptocurrency, data protection, copyright.
Cu toate astea, articolul lui Radu arata numai elementele negative ale reglemantarilor, de ce sunt greu de implementat. Mi s-ar parea corect sa discutam putin si de elementele pro.
De exemplu, pe partea asta de copyright, acolo unde un gigant (vezi google, apple, spotify, facebook) devine marketer-ul predominant si detine efectiv consumatorii, el poate pune piciorul pe gat multimii de creatori de content care se aleg adesea cu praful de pe toba.
Balanta s-a inclinat teribil, e nevoie de o reglementare pentru a readuce un pic de fair play. In fond, ne trebuie venituri la creatori, pentru a insentiva creatia si a avea content mai bun.
E greu de implementat, dar reglementarea e necesara.
In ceea ce priveste GDPR, nu fiti asa siguri ca e apa de ploaie.
Este un cadru legal in care iti poti lua o amenda teribila.
Estimez ca in urmatorii 5 ani vom avea cel putin 1 exemplu serios de amenda chiar si in RO si o sa vedem atunci un nou val de agitatie. Nu va culcati pe o ureche…
vladutz(Citează)