un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Câteva gânduri despre trotinetele electrice în sistem ride-sharing

11 Sep 2018  ·

TEHNOLOGIE  ·

24 comentarii

Citeam că Taxify introduce închirierea de trotinete electrice în Paris, un serviciu numit Bolt. Din ce văd în fotografie, trotineta pare a fi un Ninebot ES2 ca al meu (citiți review-ul). Au deja competiție în piața europeană, unde activează serviciile Lime și Bird, iar Uber și Lyft au planuri pentru servicii proprii.

Voiam să zic câteva chestii legat de asta.

În primul rând, să nu mai traducem în română prin scuter electric, cum face Profit.ro. În engleză, trotinetelor li se spune kickscooter, iar pentru cele electrice, deși nu mai dai din piciorul (acel “kick”), a rămas termenul de scooter sau e-scooter. În română, le spunem trotinete. Nu de alta, dar există prin Europa și scutere electrice, inclusiv în sistem sharing.

În al doilea rând, după câteva zile de mers cu trotineta mea am ajuns la concluzia că acestea vor împărți sau chiar vor depăși bicicletele ca mijloc de deplasare în viitor. Pur și simplu sunt mai practice, le poți lua ușor cu tine în clădire, le poți depozita ușor în casă, intră lejer în metrou sau autobuz și, la fel de important, nu necesită efort. Poți parcurge 20 de kilometri cu viteză de 25 km/h și să ajungi fără a transpira la destinație.

Încărcarea lor poate fi problemă, dar în timp se va rezolva. Bicicletele păstrează multe avantaje (poți căra și ceva marfă sau un copil cu ele – Berlinul era plin de oameni ce-și duceau cu bicicleta copilul la grădiniță, iar prin Colmar vedeam destui oameni cu bagheta de pâine în coșul bicicletei, acolo acest clișeu fiind o realitate pitorească), dar pentru majoritatea oamenilor ce au nevoie să meargă 3-4 kilometri de la A la B prin oraș, trotineta este rapidă și foarte ușor de utilizat.

Cred că trotinetele vor rămâne aici pe termen lung, în special în țări unde bicicletele n-au prins încă masiv.

În al treilea rând, sunt curios câți bani pot ieși dintr-o astfel de activitate. Tariful este de 15 cenți/minut, minim 1 euro. Asta e destul de ok, că în 15 minute parcurgi o distanță suficientă și te costă 2,25 euro. Totuși, “Taxify will collect the scooters in the evenings for recharging”, ceea ce sună drept o operațiune costisitoare.

În al patrulea rând, sunt curios cum ar aborda Bucureștiul un astfel de serviciu. Întâi pentru că nu are dispecerat autorizat sau ce altceva visează primarii noștri ieșiți din Evul Mediu, apoi pentru că s-ar fura în draci. Uitați-vă pe grupul de Facebook al Ape Rider, bicicletele roșii ce se deblochează cu aplicația de telefon, și veți vedea că zilnic se raportează biciclete închise prin casele oamenilor, în scări de bloc, chiar și în biserici. O trotinetă, care e și mai ușor de furat, desecurizat și revopsit, pare ținta perfectă.

Îmi pare rău să văd că tehnologiile moderne ar putea avea probleme pe piața noastră nu doar din cauza autorităților rămase în secolul 19, ci și a furtului.

asus s5507

    24 comentarii

  1. Germanii isi duc plozii cu bicicleta la scoala? Ha, ce idioti!

    Nu meritam niciun serviciu pana cand nu ne civilizam.

      (Citează)

  2. referitor la “am ajuns la concluzia că acestea vor împărți sau chiar vor depăși bicicletele ca mijloc de deplasare în viitor”, trebuie sa stabilim daca ne referim la o tara gen Olanda in care se folosesc de mult si pe scara larga bicicletele sau la una gen Romania in care nu.

    daca ne referim la o tara ca Olanda, atunci nu cred ca se va intampla acest lucru, pentru ca trotineta nu are nici un avantaj fata de bicicleta pentru felul in care o folosesc ei, in schimb are numai dezavantaje.
    de exemplu, cand mergi cu bicicleta de la 3 ani cum fac olandezii, nu mai transpiri la un drum de 20 de km – de transpirat transpira doar hipsterii care au descoperit bicicleta ca mijloc de transport urban la 30+ de ani :)

    daca ne referim la o tara ca Romania, atunci cu siguranta nu se va intampla acest lucru (in timpul vietii mele cel putin), pentru ca orasele noastre sunt mult mai neprietenoase cu trotinetele decat cu bicicletele, iar cu bicicletele nu sunt deloc neprietenoase.

    apropo de asta, dimineata prin anumite zone din oras nu se poate circula cu bicicleta in nici o conditie, pentru ca pur si simplu nu e loc. Nici pe strada si nici pe trotuar (unde desigur, incalci legea).

      (Citează)

    • *corectie
      “iar cu bicicletele nu sunt deloc prietenoase.”

        (Citează)

    • Cateva idei mai jos de citeai, ai fi aflat ca zice “Cred că trotinetele vor rămâne aici pe termen lung, în special în țări unde bicicletele n-au prins încă masiv.”. Olanda e una din tarile alea unde bicicletele au prins masiv.

        (Citează)

    • iar Romania e una in care nu au prins si am explicat de ce nu are sansa nici la noi.

      e o imposibilitate logica, hai sa ne gandim:
      – oamenii din tarile in care bicicleta a prins nu au motive sa o inlocuiasca cu trotineta electrica
      – oamenii din tarile in care bicicleta nu a prins nu pot folosi pe scara larga trotineta nici daca ar vrea, pentru ca nu exista infrastructura pentru bicilete care sa poata fi folosita si de trotinete :-)

      nu stiu sa existe o tara care are infrastructura beton pt biciclete dar bicicleta nu e folosita; or, daca cu bicicleta mai ai o sansa atunci cand nu ai piste, cu trotineta nu prea ai sanse.

        (Citează)

    • Marean: daca cu bicicleta mai ai o sansa atunci cand nu ai piste, cu trotineta nu prea ai sanse.

      Hă? De ce? E exact invers.

        (Citează)

    • pentru ca borduri, drumuri denivelate sau cu mici gropi, canale etc in general orice denivelare peste care cu bicicleta trec fara sa ma uit la ea, cu trotineta tre sa fiu de 10 ori mai atent.

      ce-i drept nu am mers cu electrica decat asa, de incercare, dar nu vad cum poate sa fie “exact invers”.

        (Citează)

    • Inchipuie-ti că marea majoritate a celor care merg cu trotineta electrica au mers la viața lor cu bicicleta si stiu cum e cu bordurile. Si totuși acum merg cu trotineta. Au avut de ales.

      Nu sunt probleme catastrofale cu denivelarile daca ai suspensii. Bordurile medii de inaltime (8-9 cm) le poti lua si in viteza punând un picior jos ca pentru saritura si ridicare din ghidon. Când faci miscarea asta, suspensiile iti arunca si platforma in sus. Altfel, incetinesti, ca un pieton si asta e.

      Da, sunt niste dezavantaje ale trotinetelor, dar nu denivelarile sunt deal breaker.

        (Citează)

    • Ok, daca zici tu asa o fi, eu raman sceptic privind gradul de adoptare al trontinetei electrice chiar si intr-o tara cat de cat normala. La noi mai e si problema pretului.

      De curiozitate, cat este viteza medie de deplasare cu trotineta electrica in bucuresti? Ma refer la timpul total petrecut pe ea impartit la nr de kilometri parcursi.

      La bicicleta eate 11 km pe ora, dupa vreo 5000 de km. Pentru ca treceri de pietoni, semafoare etc, altfel eu merg cu 20km/h cand am spatiu, dar uite ca real e la jumate.
      Ce zice Radu in articol, sa parcurgi 20 de km cu 25 de km la ora, mi se pare science fiction.

        (Citează)

    • Aia 20km cred ca se refera la autonomia fara limitare, ca viteza maxima la el e 25 iar la mine 30. Daca introduci limitare la 20 sau 15, creste si autonomia.

      Nu stiu care e viteza medie, dar cred ca un pic mai bine decat la masini.

        (Citează)

    • nu ma refeream ca autonomia este SF, ci ma refeream la faptul ca viteza de 25KM/h este mult mult prea mare pentru conditii reale de drum.

      adica nu ai cum sa parcurgi toti cei 20 de km cu 25 km/h

      cred ca poti sa parcurgi cu 25 de km la ora maximum cateva sute de metri, apoi mai mergi cateva sute de metri cu 5 km la ora, apoi stai pe loc 2-3 minute la semafor si tot asa, iar pe ansamblu probabil viteza medie de deplasare e tot pe la 10 km/h, adica faci 20 de km in 2 ore, nu in 48 de minute si asta nu pentru ca trotineta nu poate, ci pentru ca nu ai unde “sa-i dai”

        (Citează)

    • Eu fac 9 km în 30-35 de min, în funcție de cum prind semafoarele și pe drum depășesc mulți bicicliști.

        (Citează)

  3. apropo Radu, tu ai intrat macar o data cu trotineta la metrou sau in autobuz, in cele 2 saptamani de cand o ai?

    ceva imi spune ca nu, caz in care ar fi bine sa nu mai scrii “intră lejer în metrou sau autobuz” ci “din pacate e foarte greu de intrat cu ele la la metrou sau in autobuz, pentru ca sunt supra-aglomerate”, asa cum e corect :)

      (Citează)

    • In metrou e foarte usor de intrat, iar spatiul de sub banchete e facut special pentru trotinete electrice, ca sa nu incurci in aglomeratie. Huse se gasesc pe site-urile de chinezarii foarte ieftin.

        (Citează)

    • C’mon man, ce naiba, folosesti metroul dimineata la 8-9 sau seara la 6-7? De-abia poti sa intri tu si sa gasesti ceva de care sa te poti tine.

        (Citează)

    • De fapt, cred ca secretul e sa nu urci acolo unde e multa lume ca sa ai ocazia sa o bagi sub scaun. Poti linistit sa schimbi statia, ca ai cu ce merge pana la precedenta/urmatoarea.

      Eu am fost seara pe la 17-18 si a fost OK.

        (Citează)

  4. Am mers acum cateva zile cu o trotineta electrica dar cu scaun, inchiriata in Costa Brava. Deja ma gandesc sa achizitionez o trotineta xiaomi pentru a ma deplasa prin oras, mai ales dupa ce m-am convins ca pot urca lejer cu ele si niste dealuri. Mai ales ca in anumite locuri unde am treaba o pot lasa si la incarcat.

      (Citează)

  5. Referitor la incarcarea lor, noul gig economy rezolva și situația asta: https://financialpanther.com/bird-charger/

      (Citează)

  6. Cu trotineta nu faci efort fizic, cu bicicleta mai si slabesti un pic.

      (Citează)

  7. eu cred ca ti-am mai scris pe aici un comentariu legat de sistemul de ride sharing.
    nu prea merge. cel putin la Paris. au fost deja destul incercari cu biciclete (ofo, mobike, etc), toate scartaie sau au murit deja.
    furturi, vandalism, fiecare lasa bicicleta unde poate, accidente, toate astea au facut ca tipul de activitate nu a mers pe aici. paote e o chestie locala, am fost wkendul asta la Bologna, unde Mobike merge bine mersi, au creat chiar si locuri de parcare in colaborare cu primaria. Dar Bologna e un oras mic.

    Eu sunt client Lime si Bird si sper sa mai tina. O sa incerc in curand si varianta Taxify. Dar sunt atat de multe probleme cu trotinetele astea incat nu cred ca o sa aiba o viata f lunga. Deja 1/2 cand incerc sa iau ori nu sunt unde trebuie (oamenii le ascund in scari de bloc ca sa plece a doua zi cu ele) ori sunt busite rau de tot (de exemplu fara frane).

      (Citează)

  8. Bird si S-lime sunt de cateva luni prin Santa Monica, San Diego si cateva alte orase. Cei cu camionete umbla seara dupa ele sa le duca la incarcat ca puteau face 4-500$ pe noapte.
    Clienti de cele mai mure ori sunt idioti si nenorociti ca le lasa pe unde apuca, aruncate prin parcari, pe trotuare.
    In america nu pot merge cu ele pe pistele de biciclete, trebuie purtat casca.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus