un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Black Friday: eMAGOtterMABOFlipFinestoreBest ValueFashion DaysPC GarageDysonAVstoreevoMAGLibrisF64PhotosetupAltexFlancoVodafoneOrangeDigiSevensins ◄◄

asus s5507

Cum se produc țesăturile de mătase naturală

6 Apr 2018  ·

TEHNOLOGIE, TURISM  ·

29 comentarii

Doar mătasea atinge corpul meu! este o replică din filmul Rush Hour. O spun uneori și eu prin magazine, cu voce tare, ca să mă considere cei din jur și mai ciudat decât sunt și să aprecieze Matilda cu adevărat de ce s-a căsătorit cu mine.

Am văzut în Thailanda și cum se fabrică mătasea sau, mai bine spus, țesăturile din mătase, într-o fabrică tradițională. Iată ce se întâmpla acolo.

Mătasea este generată de niște viermi numiți “de mătase”. O molie urâtă, ce se hrănește cu frunze de dud, depune ouă din care ies larve care cresc în viermi. Aceștia, după o vreme, creează în jurul lor un cocon din mătase, în care ei sunt protejați în timp ce se transformă în viitoare molii.

Mătasea thailandeză este galbenă la culoare, acesta fiind culoarea coconului din specia crescută de ei. Pentru diverse țesături, fabrica respectivă importa din China viermi sau direct coconuri albe.

În fabricile de mătase viermii respectivi nu mai apucă să-și ducă la final transformarea pentru că, încercând să iasă din propriul cocon, folosesc o enzimă ce-l distruge și afectează mătasea. Prin urmare, coconurile sunt fierte, omorând viermele din interior, iar mătasea de pe acestea este de fapt un fir continuu, lung de sute de metri.

Din ce-am văzut eu, firele de la mai mulți coconi sunt desfăcute de pe aceștia în apă, care face mai ușoară întreaga manevră, și de acolo sunt grupate și înfășurate pe un mosor de mătase.


(dacă vă uitați cu atenție, doamna respectivă îmi arată mai multe fire de mătase întinse de acel băț)

Fabrica vizitată de mine folosea colorant natural pentru a colora firele respective. Aveau acolo expuse diverse materiale (fruze, scoarță etc) din care extrag diverse culori, iar câțiva angajați trec respectivele fire prin vopsea înainte de a le înfășura înapoi pe un mosor ceva mai compact.

Tot acolo, la Thai Silk Farm, se folosește războiul de țesut pentru a obține țesături. Ce să zic, știu că invenția aceasta a fost foarte importantă în dezvoltarea culturii și societății omenești, dar e treabă grea acolo și de durată. Papiota cu fir de mătase circulă din stânga în dreapta, actionată manual de niște sfori trase de țesător, trasând astfel fiecare fir al țesăturii.

Citiți și despre alte fabrici vizitate de mine.

După fiecare mișcare spre stânga sau dreapta, lamele acționate de pedale compactează firele astfel întinse, obținându-se țesătura finală. Asta este varianta simplă, pentru o singură culoare. Dacă produceau țesături cu model, de exemplu cu dungi sau carouri, din când în când țesătorul înlocuiește papiotele de diverse culori pe care le are la dispoziție.


(doamna din imagine producea o eșarfă cu model complex și schimba des papiotele utilizate)

În spatele fabricii era magazinul din care puteai cumpăra diverse produse de mătase, de la batiste la eșarfe, bluze, rochii și chiar metraje pentru costume sau ce vrei tu să-ți croiești. Mătasea thailandeză este, am înțeles, renumită pentru calitatea și finețea ei.

Tehnic vorbind, firul de mătase este o fibră de proteine insolubile, iar forma sa este triunghiulară, ceea ce reflectă în diverse unghiuri lumina, contribuind la acest aspect lucios, cu ape, al mătăsii. Chinezii au descoperit mătasea și tot ei au domesticit prima oară acele insecte ce o produc.

Cei de acolo ne-au arătat și cum să deosebim mătasea naturală de materialele sintetice, dar nu vă va plăcea metoda. Ca textură, la pipăit, mi s-au părut identice, dar dacă le dai foc cu o brichetă mătasea miroase a porc pârlit și se separă în fire ce ard individual, pe când pânza sintetică se topește ca plasticul.

Am grupat toate articolele în tag-ul Thailanda. Citiți și despre cum am zburat acolo la clasa business cu Qatar Airways.

asus s5507

    29 comentarii

  1. bun, cat costa produsul final, camasa, rochia, bluza??!

      (Citează)

  2. Si nu exista nici o orgaizatie de tampiti care sa se revolte impotriva fierberii de vii a viermilor de matase? Sunt surprins!

      (Citează)

    • …Wait for it…

        (Citează)

    • Incerci sa fii amuzant dar raspunde-mi la 3 lucruri:
      – este nevoie de matase in etapa asta a civilizatiei umane? Dar de haine din blanuri naturale?
      – este ok dpdv etic sa omoram sau sa chinuim vietati doar for fun sau ca sa ne simtim noi speciali in cercul nostru social (adica tot “for fun”)?
      – avand in vedere pozitia ta fata de viermii de matase, ai avea ceva sa-mi reprosezi daca eu as considera ca e ok sa omor catelusi cu bata de baseball?

        (Citează)

    • Salut Robo. Ai taiat porcul de Craciun? Ai mancat si tu un burger anu asta?
      Viermii de matase sunt omorati cu un scop. Nu vad ce foloase ai avea din a omorî un catelus cu bata de baseball.
      Apropo si salata are sentimente. Nu mai bãga furculita in ea!

        (Citează)

    • Nu am taiat porcul ca taiatul porcului acasa e un obicei cretin.
      Sa mancam carne de porc e relativ necesar, sa te imbraci in matase nu e.
      Salata nu are nici macar sistem nervos central, darmite sentimente. Dar chiar si asa, tot n-as omori o planta degeaba.
      You twat.

        (Citează)

    • @Robo

      Tantari ai omorat anul asta? Si i-ai ametit usor inainte sa ii faci extra-plati?

        (Citează)

    • E clar ca nu te duce capul, avand in vedere ca pui exact aceeasi intrebare care s-a pus deja, doar ca cu un alt exemplu.
      Hai sa incerc sa te-ajut: unde stau eu nu sunt tantari, dar i-as omori fara probleme daca as avea pentru ca ma inteapa, deci e necesar sa-i omor. Sa ne imbracam insa in matase nu mai este necesar (daca o fi fost vreodata), deci nu sunt motive intemeiate sa exista cerere pentru acest material.

        (Citează)

    • Prostii cat casa. Daca exista cerere, din antichitate si pana acum, or fi si motive.

      Ca asa decide un alt habarnist de stanga ca nu avem voie sa omoram gandaci, ca de fapt e doar comfort si deci “nu sunt motive intemeiate sa existe cerere pentru otrava de gandaci”.

      Retardari de stanga :) oamenii cumpara dar “noi nu intelegem de ce e nevoie pentru ca nu prea intelegem nimic din ce se intampla in jur”. Hai sa ii oprim, activism, auernas.

      Comfortul tau de a nu avea gandaci in casa = comfortul lor de a se imbraca in matase, si pentru asta e ok sa omoram insecte.

        (Citează)

    • Ca sa nu mai zic ca viermele de matase are avantajul animalelor domesticite, de a ii fi pastrata specia in milioane de exemplare, indiferent ce se intampla. Lasata in libertate, poate ca erau disparuti.

        (Citează)

    • mac gregor:
      Ca sa nu mai zic ca viermele de matase are avantajul animalelor domesticite, de a ii fi pastrata specia in milioane de exemplare, indiferent ce se intampla. Lasata in libertate, poate ca erau disparuti.

      La fel si vaca, porcul, gainile etc.
      Ia povesteste-mi tu mie cum ai fi tu fericit sa ai viata unei gaini crescute pt abator atat timp cat, intr-adevar, specia ta este una din cele mai numeroase de pe planeta, adica o specie “de succes”.

        (Citează)

  3. Prin anii ’90 noi primeam de la scoala viermi de matase ca proiect la biologie daca nu ma insel. Eram furnizorul clasei la frunze de dud, avand vreo 2-3 prin curtea parinteasca.

      (Citează)

  4. Fascinant.
    Off topic, cu ce editezi textul care apare pe filmare?

      (Citează)

  5. Glumetzu:
    Si nu exista nici o orgaizatie de tampiti care sa se revolte impotriva fierberii de vii a viermilor de matase? Sunt surprins!

    LOL, tanti Robo [presupun doar ca e o tanti care roboteste prin casa, asteptand sotul sa aduca salariul], asa, cum spuneam, tante Aglae, aaa, Robo, e cel mai haios troll de pe forumul, aaa, blogul asta. Poate chiar nashu_mare deghizat, ca sa mai aduca noi comentarii.
    Om asa imbec1l nu poate sa existe [spam check]

      (Citează)

    • Un pic de trolling exista, pentru ca comentatorii sunt foarte prosti pe aici si e intotdeauna amuzant sa inchizi gura unui prost, chiar si cand are dreptate –
      de fapt, mai ales cand are dreptate.

      Pe de alta parte, recunosc ca ma scot din sarite imbecilii care fac diferenta intre animale din punct de vedere moral. Adica de exemplu ii doare in cur de viermele de matase dar venereaza cainele si daca ii intrebi ce parere au de festivalurile chinezesti unde printre altele se fierb caini de vii, se oripileaza, ca cainele e dragut in timp ce viermele e scarbos. Sunt sigur ca e si cazul retarzilor de pe aici, mai mult de aia am scris.

        (Citează)

  6. Cateodata sectiunea de comentarii e mai interesanta decat articolul in sine. Bun blog, mai vin.

      (Citează)

  7. mac gregor:
    Prostii cat casa. Daca exista cerere, din antichitate si pana acum, or fi si motive.

    Cererea de blanuri naturale a existat de sute de mii de ani, odata cu aparitia omului, practic. Si totusi astazi nu numai vanarea, dar chiar si cresterea animalelor pentru blana este aproape interzisa si cererea, atata cat e, e nesemnificativa fata de cat era acum nu mai mult de 50-100 de ani.
    De ce?

    Cel mai cretin argument e asta cu “daca exista cerere, o fi un motiv”. Da, sigur ca e un motiv, dar este unul lipsit de etica.

    Altfel, exista cerere pentru multe lucruri, tolomacule: de ex. exista cerere pentru prostitutie si pornografie pedofila, exista “cerere” pentru sclavie umana samd. Faptul ca exista cerere nu justifica niciodata nimic dpdv etic.

    Ai invatat si tu sa zici “stanga! stanga” si gata, crezi ca asta tine loc de argumente sau de gandire.

      (Citează)

  8. Robo:
    Un pic de trolling exista, pentru ca comentatorii sunt foarte prosti pe aici si e intotdeauna amuzant sa inchizi gura unui prost, chiar si cand are dreptate –
    de fapt, mai ales cand are dreptate.

    Pe de alta parte, recunosc ca ma scot din sarite imbecilii care fac diferenta intre animale din punct de vedere moral. Adica de exemplu ii doare in cur de viermele de matase dar venereaza cainele si daca ii intrebi ce parere au de festivalurile chinezesti unde printre altele se fierb caini de vii, se oripileaza, ca cainele e dragut in timp ce viermele e scarbos. Sunt sigur ca e si cazul retarzilor de pe aici, mai mult de aia am scris.

    Mult succes in continuare! Vad ca ai actiuni la NWradu SA, eu pentru cuvinte mai blande decat retarzi am intrat in moderare si n-am mai iesit vreodata!

      (Citează)

  9. Robo: Ia povesteste-mi tu mie cum ai fi tu fericit sa ai viata unei gaini crescute pt abator atat timp cat, intr-adevar, specia ta este una din cele mai numeroase de pe planeta, adica o specie “de succes”.

    Exact de asta e ridicola atitudinea stangii extremiste, pentru ca la ei in cap e varza, si omul e la fel cu gaina, are aceeasi experienta. De ex, ii clar ca gainile se revolta organizat impotriva ingrijitorilor, si fac incercari colective de evadare folosind catapulte.

    Dau vina pe Disney pentru confuzia din capul unora. Pe de o parte e amuzanta, pe de alta parte is mai varza intelectual decat oamenii din epoca primitiva care au domesticit animalele. Care a fost o performanta, presupunea o intelegere a realitatii mai solida decat “gainile sunt oameni”.

      (Citează)

    • Ei, se vede ca nu esti complet tolomac.
      Ai dreptate, exista o tendinta cretina de a antropomorfiza animalele. Dar cel mai bine e exemplificata de iubitorii de caini, nu de iubitorii de viermi de matase, caini care cel putin la noi zici ca sunt un fel de zeitate.

      Deci totusi ce parere ai despre omorarea cainilor fara stapan?

      Eu nu vorbesc de suferinta, nu as zice niciodata ca un animal “sufera” pentru ca suferinta e o experienta subiectiva si deocamdata nu putem sti daca toate animalele sufera sau nu. Despre unele se stie, dar inca e discutabil.

      Eu vorbesc despre durere, durere care stim ca exista in mod obiectiv, atat pt ca e observabila cat si pt ca e un mecanism de auto-conservare. Apoi, mai e vorba si de toate comportamentele naturale ale animalului, care de multe ori sunt suprimate. Viteii proaspat nascuti de exemplu sunt impiedicati sa se miste toate cele cateva luni cat dureaza viata lor, ca sa fie carnea frageda. Samd. E crud si e inutil din orice punct de vedere.

      Si-apoi, mai este si componenta filosofica: ce anume ne da noua oamenilor dreptul de a chinui animalele si de a le omori, atunci cand nu e necesar pentru supravietuirea noastra? Doar pentru ca putem? Sau pentru ca asa a zis dumnezeul crestin, ca omul e stapanul pamantului?!

        (Citează)

    • Robo, ai observat ce mananca pestii? Purici-de-balta si alte animale mici, care pot fi asimilate cu respectivii viermi de matase.

      Le pasa pestilor de suferinta puricilor-de-balta? Nu, nu asa functioneaza natura. Puricii-de-balta is resursa.

      Din cate stiu io doar plantele se hranesc direct cu minerale, apa, soare, etc. Dupa aia toate animalele se hranesc cu substante organice, adica cu plantele si animalele pe care le pot manca.

      Mai mult, oriunde in natura exista animale ierbivore se dezvolta pradatorii.

      Din cate stim e posibil ca toata evolutia sa fie ceva de gen “am creat plantele, acum cum putem mari gradul de complexitate? Pai hai sa folosim plantele ca baza, ca resursa care sa intretina urmatorul nivel. Sa evoluam niste melci, etc, care sa aiba avantajul evolutiv ca se pot misca ca se hraneasca cu plante etc”.

        (Citează)

    • Bre, tu dai una calda una rece.
      Lantul trofic e una, ce fac oamenii cu animalele e un pic diferit. Una e sa omori vaca ca s-o mananci si alta e sa ii restrictionezi libertatea de miscare, adica sa o cresti la propriu intr-o cutie cat ea de mare, ca sa iasa carnea mai frageda. Tot asa, una e sa omori un animal ca sa-l mananci si alta e sa-l omori pentru distractie si sa mai ai si nesimtirea sa numesti asta “sport” (ma refer la vanatoare si chiar si la pescuitul asa zis sportiv).
      Ce dracu, i-o idee simpla: orice omorare sau chinuire a unui animal care nu este necesara pentru supravietuirea omului este neetica.

      Discutia cu felul in care tratam animalele merge insa mai adanc, pentru ca este doar o instanta a intrebarii: cum trebuie sa ne comportam cu cei care sunt mai slabi decat noi si carora ne sta in putere sa le facem rau?
      Hint: se aplica si la oameni.

        (Citează)

    • Sigur ca lantul trofic nu e separat de ce facem noi cu animalele domestice. Animalele domestice SUNT lantul nostru trofic. Trebuie sa respectam regulile generale ale lantului trofic.

      E o regula a naturii ca pradatorul sa nu aiba empatie fata de prada? Am face bine sa o respectam. Ca altfel ne dam peste cap ca specie de nu o sa stim ce ne-a lovit.

      Sa fii tu sanatos(oasa) cate boli psihice n-am vazut io la “iubitorii de maidanezi”.
      Chestii gen completa lipsa de empatie cu semenii lor, chiar agresivitate fata de acestia.

      “orice omorare sau chinuire a unui animal care nu este necesara pentru supravietuirea omului este neetica.” – Mentalitatea asta nu e o garantie de sanatate psihica, :) ba as zice din experienta ca mai curand invers. Daca gandesti asa e un semnal de alarma pentru mine.

      Stii ce se intampla? Practic la analiza psihologica, vanatorii sunt in medie mai sanatosi psihic decat media generala.

      Deci exact invers cu presupunerea initiala. Deci presupunerea initiala e gresita.

      Daca am face in schimb o medie pe cei care impartasesc gandirea asta… n-o sa-ti placa rezultatul :)

      De ce e asa? Hm, poate fiindca omul este 50% vegetarian si 50% carnivor? Cum ar fi sa ii impui unui leu la zoo sa nu vaneze? Ok, cum ar fi sa i impui unui animal care este 50% carnivor sa nu vaneze? Crezi ca l-ai face mai fericit?

      Ca io sunt convins ca l-ar face mai mizerabil. Ori il faci depresiv ori cu agresivitate exacerbata. Mizerabil.

        (Citează)

  10. Nu m-am gândit că mesajul meu va genera atâtea dezbateri. Eu cred că Robo are, în mare parte dreptate. E aiurea să omori orice doar pentru distracție. Așadar, nu am o problemă cu faptul că chinezii mănâncă uneori câini sau cu faptul că am omorât câinii maidanezi în România, erau un pericol. Dar e foarte, foarte greșit să omori ceva doar pentru distracție.

      (Citează)

    • Exista o cimilitura prin Biblie ca sa nu omori animale cu placere, sau asa ceva. La fel, exista reguli de etica in vanatoare (fara arme automate, si alte chestii ca sa ii lasi fiarei o sansa sa scape sau sa te manance). Asta nu inseamna ca omul nu mai este omnivor sau nu se afla in capatul de sus al lantului trofic. Dar una e sa ti se para discutabil sa mamanci foie gras, stiind ca gasca e cam chinuita, iar alta e sa fii vegan. Ce lipseste multor activisti pentru drepturile animalelor e echilibrul. Si ce la mai lipseste e constientizarea problemelor pe care le au oamenii in lume, or nimic nu ar trebui sa fie mai presus pentru om decat… omul. Cred ca am mai zis-o pe aici, dar e halucinant cum sunt pusi unii copii la cersit cu un pui de caine sau de pisica in brate. Stapanii de cersetori sunt oameni practici si au inteles ca pentru multi oameni un copil nu e la fel de lacrimogen cand cerseste ca un pui de animal. Asta nu suna bine pentru viitorul omenirii ca civilizatie si specie.

        (Citează)

    • Stai linistit, ca felul in care ne raportam la animale e relevant si pentru felul in care ne raportam la oameni, de aia discutia despre drepturile animalelor nu este o prostie.
      De exemplu, daca faci diferenta intre un caine si o vaca si crezi ca e ok sa omori vaca dar nu e ok sa omori cainele pentru ca atribui vietii cainelui o valoare mai mare decat vietii vacii, esti deja amorsat sa faci acelasi lucru si cu oamenii. Mai precis, o sa atribui si vietii omenesti o valoare diferita in functie de cat de implicat emotional esti fata de acel om: aia care iti sunt mai aproape, aia care sunt la fel ca tine, aia pe care ii cunosti etc vor avea o valoare mai mare in ochii tai. Restul…

        (Citează)

  11. Robo:
    Stai linistit, ca felul in care ne raportam la animale e relevant si pentru felul in care ne raportam la oameni, de aia discutia despre drepturile animalelor nu este o prostie.
    De exemplu, daca faci diferenta intre un caine si o vaca si crezi ca e ok sa omori vaca dar nu e ok sa omori cainele pentru ca atribui vietii cainelui o valoare mai mare decat vietii vacii, esti deja amorsat sa faci acelasi lucru si cu oamenii. Mai precis, o sa atribui si vietii omenesti o valoare diferita in functie de cat de implicat emotional esti fata de acel om: aia care iti sunt mai aproape, aia care sunt la fel ca tine, aia pe care ii cunosti etc vor avea o valoare mai mare in ochii tai. Restul…

    E evident ca acord valori diferite vietii unui om, pe tine, pe care nu te cunosc, te-as casapi cu baioneta fara sa imi fie jena daca ai pune in pericol pe cineva din familia mea. Altfel nu as fi om. La fel si cu animalele, e stupid sa mananci calul care trage caruta, dar e OK sa incerci sa dai cu masina peste un iepure noapte, ca doar iepuroaica o sa traiasca sa mai faca mii de pui. Simplu. Dar nu raporta ca si cum as vrea sa dau cu masina peste un tigan , doar pentru ca nu-l cunosc si ma-sa face multi copii.

      (Citează)

    • Nu ma referam la familie, ci la lucruri gen natiune, culoare a pielii, credinta si restul.
      Te-ai intrebat vreodata cum rezistau psihic gardienii din lagarele naziste, de exemplu? Sa vezi atata moarte si suferinta in fiecare zi ar darama psihic orice om. Doar nu crezi ca erau toti psihopati?!
      Rezistau pt ca propaganda nazista i-a convins, printre altele, ca evreii nu sunt chiar oameni, ci sub-oameni (“untermenschen”).

      Concret, nu o sa dai tu cu masina peste tiganii aia, doar o sa fii indiferent daca cineva o face.

      De ce e asta impotriva propriului tau interes? Pai pentru ca se poate intampla la un moment dat sa fii chiar tu cel care sa se gaseasca intr-o situatie in care sa aiba nevoie de empatia altora, ca e o chestie de noroc in definitiv.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus