►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
26 Apr 2018 ·
AUTO, TEHNOLOGIE ·
În ianuarie, la târgul CES, Mercedes-Benz a arătat noul lor sistem inteligent multimedia pentru mașini, numit pe scurt MBUX, care și-a făcut debutul pe noua clasă A și va fi introdus, treptat, pe toate modelele Mercedes.
Eu l-am utilizat recent pe noua generația Sprinter. Poate părea ciudat să ai un sistem ultra-modern, ce integrează chiar și un asistent vocal inteligent, pe o dubă de transport marfă sau persoane, dar bănuiesc că asta arată felul în care producătorul german își poziționează chiar și vehiculele din gama comercială sau poate direcția generală în care se îndreaptă vehiculele, indiferent de tipul lor.
MBUX vine cu două mari îmbunătățiri ce-l transformă în următorul pas evolutiv în domeniul sistemelor multimedia:
Noile Sprinter au mai multe moduri de a controla acest MBUX. Desigur, cel mai simplu este prin ecranul tactil din mijlocul consolei centrale, disponibil în variante de 7 sau 10 inchi (și rezoluție Full HD). În acest mod de manevrare se vede cel mai bine că Mercedes a colaborat cu nVidia pentru dezvoltarea sistemului, instalând și hardware performant ce oferă un frame rate foarte bun și animații plăcute ochiului.
Am tras de MBUX prin toate meniurile și modurile și n-am simțit niciodată că “agață”, că rămâne în urmă. Este primul sistem auto pe care-l văd să țină pasul cu rapiditatea degetelor unui utilizator obișnuit cu smartphone-uri și tablete, de unde și concluzia mea că se simte foarte asemănător cu o tabletă. Sincer să fiu, era și timpul pentru așa ceva.
Mai sunt și alte moduri de a controla totul. Pe volan se află butoane asemănătoare celor din Android: unul de Home, unul Back, și unul pătrat, tactil, peste care miști buricul degetului pentru a naviga prin diversele opțiuni ale interfeței. Câteva butoane de control se află și sub ecran.
Sigur, Sprinterul este o dubă și vine cu un design adecvat. Pe noua clasa A, de exemplu, întregul sistem multimedia arată ca mai jos, cu un fel de ecran continuu, dar principiile sunt asemănătoare.
Apoi este controlul vocal. Nu-i vorba doar de comenzi vocale, ci de o interacțiune ceva mai naturală cu asistentul (sau asistenta, după voce) inteligent integrat în MBUX care, prin felul în care-ți înțelege comenzile și varietatea mare de cuvinte pe care le poate procesa (“limbaj natural”) mi s-a părut de același nivel ca și Google Assistant de pe telefoane.
Asistentul răspunde la un “hey Mercedes” și de aici pleacă dialogul. Poate răspunde la întrebări tipice de asistent inteligent, precum “cum va fi vremea în următoarele zile?” sau “unde este cel mai apropiat KFC?” (în engleză, desigur), dar se declanșează și la cerințe date mai pe ocolite. De exemplu, poți întreba dacă vei avea nevoie de umbrelă mâine și-ți va recita vremea, iar dacă spui “mi-e foame” îți va arăta o listă cu restaurantele din zonă.
Schimbul de replici poate continua de aici. Poți cere mai multe opțiuni și eventual să zici “al cincilea din listă”, caz în care MBUX te va întreba ce vrei să faci în continuare. Îi poți cere să pornească navigația sau să apeleze localul.
Și mai mult am apreciat integrarea cu funcții ale mașinii. Până acum nu văzusem o mașină la care să poți modifica temperatura climatizării prin comenzi vocale; știu, pare ciudat că nu există nici măcar pe cele premium, având în vedere că până la urmă sistemul este controlat tot electronic. Ei bine, MBUX poate face asta din comenzi vocale și inclusiv “pe ocolite”, răspunzând la afirmații precum “mi-e prea cald” prin micșorarea temperaturii sistemului de aer condiționat.
Am întrebat cât combustibil mai am și vocea MBUX mi-a spus câți kilometri mai pot parcurge; bun și așa. Un alt exemplu bun de cum te poate ajuta un sistem inteligent cu comenzi vocale este următorul: am condus Sprinterul pe un traseu și la un moment dat a fost nevoie să trec la următorul waypoint al navigației înainte să ajung la cel curent. Interfața de pe ecran este intuitiv proiectată, am găsit rapid traseul rapid structurat și am șters punctul intermediar, dar asta tot a însemnat câteva clickuri pe ecran și a fost nevoie să opresc duba pe marginea drumului. Aș fi putut rezolva mult mai rapid totul spunând “hey Mercedes, switch to the next waypoint”.
Interfața MBUX nu se oprește aici. Zona de Settings are tot felul de animații ce descriu opțiunile respective, felul în care ai condus este frumos analizat cu tot felul de grafice, iar pentru Sprinter în particular o zonă de mesaje este ceva mai bine băgată în față, ca să poți vedea imediat dacă șeful îți trimite un nou traseu.
Mai mult, MBUX este suficient de deștept încât să rețină porecle. Dacă-i spui prima oară “call my wife”, te va întreba cine este nevastă-ta din lista de contacte și va reține acea asociere și pentru viitor, o altă opțiune pe care până acum am văzut-o doar pe asistenții vocali de pe telefoane. Recunoașterea vocală funcționează suficient de bine încât să poți dicta mesaje SMS, de altfel, iar pentru partea de multimedia poți spune “play some rock” și MBUX se prinde cumva ce canal radio ar fi cel mai potrivit pentru asta.
Că veni vorba de navigație, aceasta se bazează pe Here Maps, software cumpărat de la Nokia de o asociere Mercedes-BMW-Audi. Navigația funcționează mai bine decât ce oferă Waze sau Google Maps, în special în zone mai complexe, unde-ți indică foarte intuitiv pe ce bandă să stai, ce scrie pe panoul rutier din dreptul ieșirii tale de pe autostradă șamd. Sigur, așa sunt soluțiile clasice de navigare, dar pe un ecran de 10 inchi cu rezoluție mare Here Maps vine mereu cu detalii suplimentare, de exemplu afișând separat schema detaliată a unei intersecții. Am văzut pe net că, pe clasa A, folosește camera video a mașinii pentru a-ți da instrucțiuni de navigare în realitate augmentată, suprapunând peste imagine traiectoria pe care ar trebui să o iei.
Sistemul integrează informații despre trafic și-ți spune pentru câte minute de așteptare în ambuteiaj să fii pregătit. Într-o imagine de presă văd că arată direct pe hartă și prețul combustibilului, plus benzinăriile cu sigla lor, ceea ce mă obișnuisem că face doar Waze prin felul său de a fi mereu conectat. Per total, arată și te ghidează mult mai bine decât Waze și-mi pare rău că, cel puțin aici în România, nu pot renunța la Waze pentru că acesta vine cu alte avantaje, precum posibilitatea de a fi avertizat de gropi, radare, polei șamd.
Inteligența artificială din spatele MBUX învață din modul tău de utilizare și aduce automat într-o zonă Favorites scurtături spre diversele setări, informații sau contacte de-ale tale, astfel încât acestea să fie accesibile mult mai rapid în viitor. Nu-i rea ideea. Un Search global este de asemenea integrat în sistem, căutând direct în contacte, puncte de interes, posturi de radio șamd.
Toate acestea pot fi legate de profilul tău personal din sistem și probabil de cloud-ul Mercedes-Benz, astfel încât să găsești rapid aceleași funcții atunci când te muți la volanul altui Mercedes. Bănuiesc că oamenii obișnuiți nu au câte patru Mercedes-uri în garaj (deși am mai auzit de soț-soție cu aceeași marcă de mașină, chiar dacă nu și model), dar opțiunea este bună pentru flotele de vehicule comerciale, unde șoferii pot fi alocați poate zilnic pe alte mașini.
Singurul lucru care nu mi-a plăcut este că, după ce zici “hey Mercedes”, trebuie să aștepți ca mașina să recite “how may I help you?” înainte să-i dai restul comenzii. Poate că în viitor se va elimina acest aspect.
Trăgând linie, MBUX este cu un nivel mai sus față de orice altă soluție de pe piață din toate punctele de vedere, incluzând aici fluența cu care rulează, asistentul inteligent și integrarea ceva mai avansată cu sistemele mașinii. Asta pe o dubă Sprinter; pe clasa A are și mai multe funcții pentru că și hardware-ul e mai complex. Cum restul producătorilor premium nu vor să îmbrățișeze prea rapid Android Auto sau Apple CarPlay, Mercedes i-a pus acum la treabă pentru a dezvolta soluții similare.
Am văzut ceva și din interfața Mercedes Pro, un software de monitorizare a autovehiculelor dintr-o flotă auto. Include funcțiile uzuale de monitorizare a poziției vehiculelor, geofencing pentru alertare când o mașină iese sau intră dintr-o anumită zonă, monitorizarea consumului și compararea cu evoluția anterioară, rapoarte despre fiecare șofer în partea, fiecare mașină sau întreaga flotă.
Mi-a plăcut următorul aspect: prin integrarea cu MBUX, se pot trimite rapid mesaje spre o anumită mașină, mesaje ce pot include și o hartă cu adresa. Nu cred că România este genul acela de țară, dar în străinătate îmi pot imagina situații în care echipe de intervenție primesc printr-un astfel de sistem adresa unde trebuie să se deplaseze atunci când apare ceva neprevăzut.
Șoferii au o aplicație proprie, pe telefon. Aici pot bifa dacă fac o anumită călătorie în interes propriu, caz în care raportul nu va preciza decât distanța parcursă, nu și traseul, dar mi-a plăcut un alt aspect: șoferul poate vedea ce mașini sunt disponibile în parcare și poate debloca și porni una dintre ele cu telefonul mobil. Cum ar fi, managerul de flotă alocă șoferii pe grupuri de mașini, iar șoferul pot utiliza orice mașină este disponibilă.
Practic, abia când găsești pe o mașină ceva la nivelul unei tablete performante îți dai seama cât de în urmă rămăseseră mașinile în acest domeniu. Acum așteptăm reacția concurenței.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
13 comentarii
26/04/2018 la 8:14 AM
Până acum nu văzusem o mașină la care să poți modifica temperatura climatizării prin comenzi vocale; știu, pare ciudat că nu există nici măcar pe cele premium
Pe această cale, Focus-ul meu din 2005 îți mulțumește pentru compliment. :)
seba18(Citează)
26/04/2018 la 8:31 AM
De cand astept asa ceva.. sper sa se molipseasca toti. eu am o honda civic si are android insa e 4.2 si foarte restrictionat. Doar cu ajutorul unui tip (XDA) si al unei aplicatii create de el am reusit sa instalez o versiune mai veche de waze si spotify (netul e prin hotspot de la telefon).
Chiar si asa nu pot sa zic ca merge prea bine. se mai blocheaza, cateodata mai iese din app-uri si mi-as dori sa faca anumite chestii pentru ca asa a fost programata si nu pentru ca si-au bagat niste baieti nasul.
Ttu zici ca ti se pare ciudat ca e pe un sprinter insa eu zic ca fix chestiile care cara marfa si sunt cu “treaba” ar trebui sa beneficieze de tehnologie cel mai mult. eu am o duba din 2007 si caut sa imi pun camera spate si navigatie pe tableta (personal project.. ca e cu “mod”-uri)
Emi(Citează)
26/04/2018 la 10:00 AM
Din ce an e Civicul tau? Imi face cu ochiul asta nou.
nashu_mare(Citează)
26/04/2018 la 4:24 PM
2015 achizitionat in 2016. Tourer.
Emi(Citează)
26/04/2018 la 8:36 AM
proudly made in .ro
mouse(Citează)
26/04/2018 la 9:03 AM
Serios?
nwradu(Citează)
26/04/2018 la 8:59 AM
Mda, eu nu sunt de aceeasi parere.
In primul rand touchscreen-ul nu e niciodata mai usor de folosit la o masina comparativ cu butoanele fizice. Noroc ca (inca) le mai pastreaza.
Iar acest soft proprietar de navigatie bazat pe Here Maps inca nu e la nivelul Google, din pacate. Eu il am la mine pe masina si de vreo 2-3 ori mi s-a intamplat sa nu gaseasca locuri simple (gen Atomium in Bruxelles) sau cand credeam ca a gasit ce trebuie defapt era cu totul altceva. Nu stie sa caute locuri de interes, trebuie sa specifici adresa, la Gmaps cauti un nume de magazin sau chiar chestii complexe gen parking “near x” si tot iti gaseste. Here maps e departe de asa ceva.
Apoi, cel mai mare dezavantaj este ca nu este updatat continuu, daca sunt ceva lucrari temporare de constructie sau se schimba o strada etc. esti dependent de urmatorul update.
Noroc ca cei de la MB au Android Auto si poti folosi Gmaps sau Waze. BMW pe de alta parte…
AdrianG(Citează)
26/04/2018 la 9:47 AM
interfata si programarea se face in Bucuresti si prin Germania dar nu mai stiu in ce oras, cunosc programatorii care lucreaza in Bucuresti la imbunatatirea aceasta a “dialogului” dintre sofer si aparat.
ioana(Citează)
26/04/2018 la 5:47 PM
https://smartdreamers.ro/blog/romanii-de-la-harman-care-au-adus-primul-sistem-de-infotainment-ar-pe-piata-mondiala-de-automotive-mbux-mercedes-benz/
Vlad(Citează)
26/04/2018 la 8:22 PM
“Butoanele” din volan sunt fabricate la Brașov.
Am proiectat și eu câteva blocuri din schema electronică.
Mașină nemțească.
Costi(Citează)
27/04/2018 la 7:10 AM
Dap, testarea si developerii sunt in Bucuresti. Eu am facut parte din echipa de testare :)
Neica_nimeni(Citează)
27/04/2018 la 3:23 PM
Românii de la Harman au adus primul sistem de infotainment AR pe piața mondială de automotive: MBUX – Mercedes Benz
https://smartdreamers.ro/blog/romanii-de-la-harman-care-au-adus-primul-sistem-de-infotainment-ar-pe-piata-mondiala-de-automotive-mbux-mercedes-benz/
Marius(Citează)
30/04/2018 la 12:35 PM
https://smartdreamers.ro/blog/romanii-de-la-harman-care-au-adus-primul-sistem-de-infotainment-ar-pe-piata-mondiala-de-automotive-mbux-mercedes-benz/
manu144x(Citează)