►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Cărți: trilogia Takeshi Kovacs a lui Richard Morgan, după care s-a făcut și serialul Altered Carbon
Este mai simplu să editezi fotografii și video pe telefon decât pe PC »
Ce mai fac străinii: avioane care să lanseze rachete în spațiu.
Ideea este următoarea: lansările în spațiu au nevoie de mult combustibil pentru a ridica racheta de la sol. Dacă nu mă înșel, cantitatea necesară de combustibil crește exponențial cu a încărcăturii transportate și apoi dai de altă problemă: însuși combustibilul cântărește mult, un cerc vicios ce împiedică crearea unei rachete cu rezervor foarte mare.
Asta pentru că rachetele decolează direct în sus. Ați văzut lansarea Falcon Heavy, în 5 minute era în spațiu, cu mii de kilometri/oră viteză. Așa că există o altă posibilitate: un avion mare de tot transportă racheta la o altitudine rezonabilă, să zicem 10.000 de metri, iar de acolo racheta pornește motoarele și pleacă singura mai departe, avantajată de faptul că a fost ajutată pe cea mai dificilă etapă de acel avion.
Stratolaunch este un astfel de avion. Este cea mai mare aeronavă din lume ca anvergură a aripilor, peste 117 metri dintr-o parte în alta, cât trei blocuri de 10 etaje puse cap la cap. Avionul cântărește 230 de tone gol și 340 de tone când este încărcat cu combustibil, iar apoi poate transporta o rachetă de maxim 250 de tone.
Ca formă, are un fuselaj dublu unit prin sistem de aripi, iar în mijloc se va atașa racheta, același design folosit și de Virgin Galactic pentru lansarea programului lor spațial, doar că Stratolaunch este mult mai mare. Are 6 motoare tip turbofan, 6 piloni cu roți în trenul de aterizare spate, necesită o pistă de minim 4 km lungime (și probabil o lățime considerabilă).
Și mai interesant: compania producătoare, Stratolaunch Systems Corporation este privată. Principalii finanțatori sunt Paul Allen, fondator Microsoft, care a investit 300 de milioane de dolari, și Burt Rutan, fondatorul unor companii aeronautice. Este încă un semn, dacă vreți, că explorarea spațială trece spre domeniul privat către companii ce vor face bani din lansări de sateliți, turism orbital și sub-orbital, poate în viitor și exploatarea asteroizilor, deși momentan un astfel de plan este doar SF, fiind foarte costisitor și riscant.
Momentan avionul lor, numit Roc, încă nu a zburat. Dezvoltarea unui avion are multe etape de testare. Zilele trecute au făcut testele de taxi, adică avionul a rulat pe propriile roți, cu maxim 70 km/h, apoi s-a dus înapoi în garaj. În aer se va înălța în 2019, dacă totul merge bine în teste.
Oricum, imaginați-vă cum ar fi să vezi un avion lat de 117 metri trecând pe deasupra ta. Ca idee, un Airbus A380 are o anvergură de 80 de metri.
sursa: The Register.
« Cărți: trilogia Takeshi Kovacs a lui Richard Morgan, după care s-a făcut și serialul Altered Carbon
Este mai simplu să editezi fotografii și video pe telefon decât pe PC »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
6 comentarii
06/03/2018 la 2:58 PM
pai da…ca ei nu au stat paralel, au zburat paralel.
Giovani(Citează)
06/03/2018 la 3:38 PM
Exploatarea asteroizilor ar fi grozava………..daca se poate face la niste costuri decente.
azorel(Citează)
06/03/2018 la 5:24 PM
Ce te faci daca unul dintre piloti trage “hăis” si unul “cea”?
Radu-Mihai(Citează)
06/03/2018 la 6:19 PM
Nu prea se poate pentru ca un cockpit este gol. Nu are absolut nimic pe acolo care sa conteze la manevrat avionul.
:)
Dar intrebarea e buna! :) Deja mi-am imaginat un scenariu de lucru :)
jules(Citează)
06/03/2018 la 8:08 PM
se fac 2 variante, una pt Europa unde este activ cockpitul din stînga și e gol cel din dreapta, si unul pt UK unde e pe dos :-)
alias(Citează)
07/03/2018 la 6:39 AM
340 de tone(incarcat cu combustibil) +racheta si tot e mai usor ca un antonov 225..cred ca e cel mai mare din perspectiva aripilor si cam atat..
Alin(Citează)