►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Știrea adevărată este despre cum companiile de taximetrie nu înregistrează profit
Aeroportul Otopeni: bani cheltuiți inutil, zero investiții, extindere poate în 2030 »
Lansarea Falcon Heavy a fost un succes aproape total. Racheta a decolat și livrat încărcătura pe orbită și dincolo de ea, ceea ce trebuia demonstrat.
Două boostere au aterizat cu succes la loc, într-o imagine superbă de wallpaper, al treilea a fost pierdut (s-a declanșat doar un motor din trei și a amerizat cu viteză mult prea mare).
O mașină Tesla a stat pe orbita planetei câteva ore, transmițând imagini live ce la un moment dat erau urmărite de 220.000 de oameni.
Apoi motoarele etajului 2 au fost aprinse de noi, trimițând mașina spre Marte. Ceva n-a mers bine la traiectorie sau motorul a fost aprins prea multă vreme deoarece orbita imprimată va duce mașina dincolo de Marte, spre centura de asteroizi, o orbită mult mai largă decât cea cerută, dar astfel de chestii se mai întâmplă.
Trebuia să fie această orbită:
Și va fi aceasta:
Urmăriți lansarea și aterizarea boosterelor în clipul de mai jos, durează vreo 10 minute acțiunea principală:
« Știrea adevărată este despre cum companiile de taximetrie nu înregistrează profit
Aeroportul Otopeni: bani cheltuiți inutil, zero investiții, extindere poate în 2030 »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
22 comentarii
07/02/2018 la 10:25 AM
Sorry, fiindca nu ajunge pe Marte e misiune esuata.
Acela era cel mai complicat calcul de facut, si nu le-a mers. Imagineaza-ti daca in naveta erau 3 astronauti si ii trimitea in directia centura de asteroizi. Ar fi morti fara nici o sansa sa ajungem la ei. Si partea naspa e ca ar fi murit lent, timp de 2 ani sau ceva comunicatiile ar fi fost posibile.
mac gregor(Citează)
07/02/2018 la 10:29 AM
Scopul misiunii a fost sa demonstreze faptul ca racheta functioneaza. Restul e reclama.
Daca era o misiune reala spre Marte, presupun ca intai stateau pe o orbita joasa pana cand erau siguri de calcule si erau in mijlocul ferestrei, apoi lansau. In plus, dimensionau motorul in asa fel incat sa poata face corectii.
Giani Mucea(Citează)
07/02/2018 la 10:35 AM
total de acord
Cristi(Citează)
07/02/2018 la 11:19 AM
nu ma pricep eu la rachete dar daca scopul misiunii a fost sa demonstreze faptul ca racheta functioneaza, as zice ca scopul nu a fost atins decat partial, avand in vedere ca au avut probleme cu motoarele si la booster-ul nr. 3 si la stage 2.
adica, poti sa zici sigur ca nu a fost o chestie de noroc faptul ca, din fericire, s-au defectat motoarele dupa ce racheta a fost dusa in orbita? daca se defectau inainte de separare, nu mai era nici o racheta acum, corect?
Robo(Citează)
07/02/2018 la 11:30 AM
Din punctul meu de vedere, e si mai bine daca au avut probleme.
Problema lor era ca nu stiau cum se va comporta ansamblul de 3 boostere legate intre ele. S-a comportat bine.
Acum, oricati parametri ai lua tu in calcul cand proiectezi ceva de genul asta, rahaturile mai apar. Important e sa inveti din asta si sa faci modificarile necesare. De-aia ar fi fost mai bine, poate, sa se intample toate chestiile naspa posibile si sa esueze lansarea. Pentru ca ar lua in calcul evenimentele si, data viitoare cand racheta ar transporta un satelit, ar fi pregatiti pentru asta.
Asa ca e un succes orice s-ar intampla:
– daca merge, e o lovitura de imagine extraordinara;
– daca nu merge, invata ce trebuie si merge data viitoare.
Giani Mucea(Citează)
07/02/2018 la 12:00 PM
Probabil ca avand oameni la bord tota ansamblul ar fi fost construit putin altfel in sensul in care ar fi mai manevrabil. Traiectoria s-ar fi putut ajusta.
Altfel ar fi cam la noroc sa trimiti niste oameni pe marte doar pe baza estimarii unei anumite traiectorii care – iata ca s-a intamplat – poate fi modificata de multi factori.
geretus(Citează)
07/02/2018 la 12:10 PM
Niciodata nu s-a dorit sa ajunga pe Marte. Scopul misiunii a fost sa ridice masina pe o orbita geosincrona si sa stea acolo cateva ore (o demonstratie pentru armata americana, se pare). Scopul secundar a fost sa paraseasca orbita pamantului si sa intersecteze orbita martiana, ca un exercitiu de imagine. Le-a iesit si asta, au demonstrat ca pot sa porneasca etajul al doilea dupa cateva ore in spatiu, doar ca orbita nu e cea care credeau ei.
Dragos(Citează)
07/02/2018 la 12:30 PM
@Giani
iti dai seama ca e absurd sa criticam acuma lansarea asta, practic doar ma aflam in treaba, ca 99% dintre noi toti (in privinta asta).
si oricum, a fost un “test flight”, Musk chiar a si zis ca sunt 50-50 sanse sa explodeze racheta.
Robo(Citează)
07/02/2018 la 2:01 PM
Pai daca era echipaj uman, cred ca isi ajustau traiectoria singuri, de sus.
In plus isi puneau un motor “reglabil” cu “frane”, “acceleratie”, etc.
Cred ca ce au avut acum era one time shot, l-au setat si au apasat “go” si aia a fost.
“Baieti am tinut prea mult apasat pe acceleratie, trecem de Marte”
gabi(Citează)
07/02/2018 la 5:40 PM
Nu, scopul misiunii a fost orbita aia de 6 ore ca să arate că poate pune pe orbită încărcături grele. Aia a fost îndeplinită.
Ulterior Musk a vrut să fie cool și să apară în ziare, așa că a trimis o mașină spre Marte. N-a ajuns acolo, dar probabil pentru că nu a avut un sistem de ghidaj prea bun. O misiune serioasă ar include metode de corecție.
Faptul că nu au recuperat un booster nu e o problemă pentru misiuni, ci doar pentru profitul SpaceX. Unele nu funcționează bine la întoarcere, că vin din spațiu cu viteză și după multe vibrații.
Până acum au recuperat vreo 10, probabil vor face un calcul de genul “în medie, recuperăm 3 din 5” și atunci vor ajusta prețul unei lansări în funcție de asta.
Cred că și simpla ajungere în spațiu cu separarea cu succes a celor trei boostere ar fi fost un succes pentru o rachetă nouă. În fond, aia trebuie să meargă. După aceea, că nu se deschide fairingul, că nu pornește boosterul, astea ar fi fost probleme tehnice particulare, dar soluția “Heavy” ar fi fost deja verificată.
nwradu(Citează)
07/02/2018 la 10:35 AM
Ar merita pusa si poza asta sa vedem dimensiunile celor 2 rachete auxiliare, ca par asa mici si fragile in poza aia cu aterizarea: https://twitter.com/GronkhsBib/status/960984843327823874
alunelu(Citează)
07/02/2018 la 12:44 PM
Bine punctat :)
https://i.redd.it/mj93lguzsq2x.jpg
Ciprian(Citează)
07/02/2018 la 5:41 PM
Da, au 45 de metri fiecare, cât un bloc de 15 etaje.
nwradu(Citează)
07/02/2018 la 10:41 AM
NSFW https://www.instagram.com/christina_riordan/
florin(Citează)
07/02/2018 la 1:05 PM
@nwradu – de unde e luata prima poza cu intersectarea planificata cu orbita lui Marte? N-am citit decat stirile mai recente, pare ca ultimul milestone ar fi fost doar sa porneasca cu succes pentru a treia oara motoarele treptei a doua, pana la terminarea combustibilului, pentru plasarea pe o orbita cat mai indepartata, dincolo de Marte. Chiar si in conferinta de presa a fost intrebat care erau planurile cu roadsterul ala o data ce iese de pe orbita de parcare si a raspuns razand “We don’t have a plan – no plan”. Bateriile camerelor o sa tina in total vreo 12 ore dupa care kiss roadster bye-bye into deep-space, poate l-or recupera niste aliens candva (pe un circuit electronic al masinii scrie “Made on Earth by humans”).
https://youtu.be/SKXSHZUIFBo?t=17m05s
https://www.instagram.com/p/Be31IJxgOoK/?hl=en&taken-by=elonmusk
petrescs(Citează)
07/02/2018 la 5:44 PM
E captură de ecran din clipul cu lansarea, pe la T-7min
Cred că mașină și costumul au fost modificate. Nu cred că riscau să se desfacă în timpul zborului și să fie aruncat în interior, că putea produce vibrații sau dezechilibre de masă.
Probabil că astronautul era bine fixat de mașină, iar din mașină mai rămăseseră doar componentele principale, probabil bine rigidizate între ele.
nwradu(Citează)
07/02/2018 la 4:52 PM
Eu am aplaudat mult la aterizare.
Adrian(Citează)
07/02/2018 la 5:45 PM
Noi ca noi, dar mă uitam pe niște reacții de la americani. Sunt oameni care au lucrat cândva în programul spațial american sau care au crescut pe vremea lansărilor periodice de rachete și de navetă spațială.
Acum ziceau că au privit cu lacrimi în ochi decolarea și aterizările boosterelor, amintindu-și de acele vremuri.
nwradu(Citează)
07/02/2018 la 5:47 PM
Super distractiva propaganda asta americană. Așadar naveta trebuia sa decoleze, sa plaseze pe orbită ceva și să aterizeze. Din toate astea, doar partea cu decolatul a reusit. In rest, plasarea pe orbită- un eșec major (cam asta e scopul final al acestor misiuni, ca altfel, multe lucruri pot decola); intoarcerea a fost 2/3 reușită, necesitând construcția unei noi rachete propulsoare , restul de 1/3 “aterizand” cu 480 km/h.
eu din EU(Citează)
07/02/2018 la 6:36 PM
Cam asa se intampla cu prototipurile, stii, mai si esueaza. Mai ales la nivelul asta de complexitate (hint – “rocket science”). Dar asta e, probabil tie ti-au iesit absolut toate in viata din prima, esti un geniu fericit. Bine ca l-ai demascat pe impostorul asta, era cat pe ce sa ne pacaleasca.
petrescs(Citează)
07/02/2018 la 7:49 PM
Sunt curios daca le da Elon bonus de recuperare de booster.
Gaelex(Citează)
07/02/2018 la 8:41 PM
Ce fraieri, auzi, lacrimi in ochi, aplauze…
Pai nu vezi ca lu mac gregor, de profesie probabil ceva shaormist pe la dristor, dar cu studii de inginerie spatiala la fara frecventa, nu i s-a parut un succes?
PHNC(Citează)