►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Acesta este un tren local din Alsacia, am mers cu el între Strasbourg și Colmar. Arată cam ca un tren de-a nostru. Vagoanele au aproximativ aceeași formă, în interior am găsit un design ceva mai vechi, cu scaune acoperite cu catifea sau ceva asemănător și niște mese din placaj de lemn, tot cu aspect ușor învechit.
Diferența față de trenurile noastre este că acesta circulă cu 200 km/h, a spus GPS-ul meu. Călătoria era suficient de lină pentru a mânca o ciorbă fierbinte fără să ți-o verși pe organele sensibile.
Nu vagonul sau locomotiva contează așa mult în această ecuație, ci starea căii ferate. Viteza media a trenurilor în România este de 40 km/h, iar maximul cred că este undeva pe la 160 km/h, pe București-Constanța, după ce linia ferată a fost modernizată. Asta este și marea problemă a infrastructurii noastre: garniturile de tren sunt relativ ieftine fată de costul reabilitării căilor ferate, care este între 2 și 4 milioane de euro per kilometru!
200 km/h nu era viteza maximă de pe linia franceză, ci probabil limita trenurilor regionale în care ne aflam noi. Tot pe acolo circulau și TGV-uri, probabil într-un regim mai rapid.
Remarcați însă un aspect: biletul Colmar-Strasbourg, o distanță de 60 km, costă 12,4 euro. Biletul pe București-Ploiești, aproximativ aceeași distanță, costă 17 lei.
Acesta este un tramvai din Strasbourg. Strasbourg-ul este un oraș cunoscut în lume datorită prezenței diverselor instituții UE acolo, dar are doar 300.000 de locuitori dacă nu socotim zona metropolitană extinsă. În 1994 au inaugurat sistemul cu tramvaie precum cel pe care-l vedeți mai jos.
Ce-i așa special la ele? Au uși late cât să intre trei persoane deodată, iar podeaua tramvaiului este la nivelul peronului stației. Nu sunt scări de urcat, ceea ce înseamnă că orice scaun cu rotile și orice bătrân anchilozat poate urca și coborî imediat din vagon. Minunat sistem. De asemenea, rulează lin și cu zgomot minim, nu ca tramvaiele bucureștene unde te poți considera norocos dacă nu te lovești de mai mult de 10 ori de pereții acestora.
Mie mi-e cam rușine să mă uit la un tramvai francez făcut acum 23 de ani și să mă întreb de ce ale noastre par făcute în epoca de piatră, prin comparație. Mi se pare ridicol să mă mir de tramvaiele altora, dar totuși iată că o fac. Știți filmul acela franțuzesc cu niște cavaleri din Evul Mediu care ajung în timpurile noastre și se miră de orice? Așa mă simt eu când ies din România și văd ceea ce alții consideră deja ceva banal.
Asta e. O fi greu de făcut un tramvai bun. Ah, și au și iarbă în zona șinelor, pe cât posibil.
Un bilet în Strasbourg costă 1,7 euro. La noi, 1,3 lei. E ciudat și să ne plângem că alții au sisteme de transport mai bune, uitând însă că ei încasează mult mai mulți bani de pe urma fiecărei călătorii. În același timp, însă, ne putem întreba filosofic ce-a fost mai întâi: tramvaiul bine făcut sau călătoria scumpă?
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
36 comentarii
05/01/2018 la 6:40 AM
Prin țară e și 2 lei biletul sau mai mult.
Altfel, am făcut cu TGV o oră și un pic ~450 de km. N-am avut timp să mă plictisesc.
PS. Biletul la ei este 1.9 euro și e valabil o oră.
Marius(Citează)
05/01/2018 la 6:57 AM
Ți se va părea ciudat, dar întâi a venit tramvaiul.. Caută prețuri vechi sau vorbește cu cineva din zonă..
Andrei(Citează)
05/01/2018 la 7:00 AM
Sunt de-acord cu tine la faza cu preţul per călătorie, dar poţi garanta că dacă am avea tarifele lor am avea ce au ei?
Suntem aliniaţi la multe cu ei şi tot nu avem…
manu144x(Citează)
05/01/2018 la 7:26 AM
Lasă ideile astea :)). În România e foarte riscant. Sunt toate șansele sa pui preturi mai mari la orice, însă sunt foarte mici șansele sa vedem vreo schimbare.
Strugarui(Citează)
05/01/2018 la 7:42 AM
In anii ’90 ne plangeam de drumuri si spuneam ca un km de autostrada in Germania e 100,000 de euro. Acum avem cel mai scump km de drum din Europa si suntem tot acolo.
Trenurile circulau mai repede in perioada regala, decat circula acum.
E o chestiune de management, dar si de economie locala.
De ex ca sa mergi cu masina mica din paris la Marsilia taxele de drum sunt cam 60 de euro. Daca ar pune si la noi taxe de drum similare, sa vezi cum s-ar rarefia traficul.
KMean(Citează)
05/01/2018 la 7:54 AM
Ai mare dreptate.. Eu locuiesc în Timișoara și aici e și mai groaznic. Tramvaiele par din 1900. O întrebare : cum se numește aplicația care ai folosit-o sa îți arate viteza? Mersi.
Gabriel(Citează)
05/01/2018 la 7:55 AM
Poate incaseaza mai mult dar ma gandesc ca au si alte costuri, incepand cu salariile, costul mentenantei, curentului etc….p.s. cand mai ajungi prin zona Strasbourg iti recomand sa ajungi si prin Riquewihr si zonele de langa acesta. Noi am fost perioada craciunului si am ramas placut impresionati.
Alin(Citează)
05/01/2018 la 8:05 AM
In trenurile din Franta nu ai voie sa vorbesti la telefon.
io(Citează)
05/01/2018 la 10:40 AM
Nu ai voie nici sa asculti muzica tare in casti astfel incat sa nu deranjezi pe ceilalti din jur. Acolo controlorul e o autoritate in tren, la noi controlorul este nasul caruia ii dai mita ca sa poti calatori fara bilet, deci autoritate zero barat.
gigi(Citează)
05/01/2018 la 8:26 AM
Am calatorit anul acesta cu toate cele mentionate si am avut acelasi sentiment.
Prietenul meu francez a vizitat Romania in aceasta vara, incheind calatoria cu o sedere de o saptamana in Iasi. La randul lui a fost fascinat de tramvaiele iesene, ba chiar si-a postat unul la cover photo, considerandu-le “foarte retro”. Cred ca ii aminteau de imaginea Parisului de acum un secol :) Mare i-a fost dezamagirea ca nu a reusit sa se plimbe cu tramvaiul romanesc!
Dodo(Citează)
05/01/2018 la 8:33 AM
Pai si salariile la ei sunt de 1500-2000 euro. Comparativ cu ale noastre 1500-2000 lei. Pretul per bilet este 1,7 euro vs 2 lei in Romania. Deci. La venitu nostru, pretul calatoriei este mai mare. Si cinditiile … ei bine…. nu sunt conditii.
Cum spunea un coleg de aici: acolo pretul oe calatorie e valabil o ora. La noi doar la metrou poti calatori cu mai multe mijloace cu aceleasi bilet.
Ovidiu(Citează)
05/01/2018 la 8:50 AM
Corect.
Așa se face socoteala.
Adrian(Citează)
05/01/2018 la 10:43 AM
Corect, pe logica asta conditiile in Romania raportate la salarii sunt chiar excelente.
ipo(Citează)
05/01/2018 la 11:06 AM
Aproape corect. Lui Siemens (sau orice alt producator de tramvaie) nu-i pasa ca vinde tramvaiul in Franta sau in Romania, tot atata costa. Cheltuielile nu-s doar cu salarii.
Apollo(Citează)
05/01/2018 la 8:36 AM
Bucuresti are buget 1 miliard de euro, plus încă pe atât adunat la primăriile de sector. Deci aici nu e o problemă de bani. In alte orașe mici s-a făcut mai mult cu mult mai puțin. Bugetarii de la noi lucrează pentru combinațiile lor sau in cel mai bun caz se duc la serviciu ca să aibă de unde sa se întoarcă. Mai sunt 10% -20% care încă mai sunt cinstiți si muncesc, se plictisesc pana la urma cand vad pe colega care sta toata ziua pe fb venita pe pile pe care n-o da nimeni afara, sau vin 10 șefi pe capul lor si unii le cer sa facă mizerii de gen semnează tu aici ca sa nu semnez eu si sa imi iau comisionu linistit pe achizitia asta. De partea cealaltă omu obișnuit nu seamănă deloc cu ăla din vest. Dacă nu merge o chestie prin oras sau nu-i convine ceva cetățeanu din bruxel face o reclamatie in 5 minute la care i se răspunde corect si concret in cel mai scurt timp posibil. La noi omu își vede liniștit de ale lui, mai da o șpagă daca e cazul, nu face reclamație pentru ca stie ca va fi singurul, restul cetatenilor aflati in aceeași situație ca el s-au “descurcat”, de ce vine el acum să strice sistemul.
Marian(Citează)
05/01/2018 la 8:37 AM
Vezi comentariile de la articolul cu taxa de salubritate. Vrei servicii de calitate, trebuie să plătești. Când plătești te interesează ce primești de banii aia. Altfel, luam autobuze second la preț de autobuz nou…
Bughy(Citează)
05/01/2018 la 8:42 AM
Nu e nici la noi transportul in comun chiar atat de ieftin, daca la pretul biletului mai adaugi si partea subventionata de stat/primarie. Diferenta cred ca sta in faptul ca ei nu inteleg sensul expresiei “lasa ca merge si asa”, pe cand la noi asta e litera de lege. De hotie, nici nu mai are rost sa vorbim.
seba18(Citează)
05/01/2018 la 8:56 AM
+1
Partea subvenționată aduce prețul real al unei călătorii la nivelul Europei.
benea(Citează)
05/01/2018 la 11:32 AM
Important aici e banul de investit. Subventia aia se duce in subzistenta sistemului, pe cand daca ar fi platita de calator s-ar duce in infrastructura. Sau spagi.
Alex(Citează)
05/01/2018 la 8:54 AM
N-are nici o legatura cu pretul mare al calatoriei (care trebuie raportat la venitul mediu pt a vedea daca chiar e mare).
N-are legatura nici cu bugetul primariei, ca bani se pot lua si cu imprumut.
Are legatura cu faptul ca acolo majoritatea sunt oameni cinstiti (inclusiv primarii) iar la noi majoritatea sunt hoti si mai are legatura cu faptul ca acolo oamenilor le pasa de orasul lor si de locuitorii sai in timp ce la noi e fiecare pentru el.
Robo(Citează)
05/01/2018 la 10:23 AM
numele aplicatiei cu care masori viteza?
gabi(Citează)
05/01/2018 la 11:17 AM
GPS Test
VOC(Citează)
05/01/2018 la 11:11 AM
Când vine conductorul și exclamă “Ești primul călător cu bilet întreg pe care-l văd în acest tren azi” spune tot. Când majoritatea călătorilor merg la mica înțelegere, gratuit sau cu reduceri semnificative (Ex: cei care dau șpagă la conductor, CFR-iști și rudele de gradul 1, pensionari, elevi, studenți) de unde bani pentru investiții, curățenie, întreținere?
Fără bani nu poți face NIMIC!
I rest my case.
Mihai(Citează)
05/01/2018 la 5:54 PM
“Peste 400.000 de bilete gratuite pentru studenți sunt emise lunar și plătite de la bugetul de stat numai pentru CFR Călători.”
gigi(Citează)
05/01/2018 la 11:47 AM
Aici nu e vorba de bani, e vorba de incompetenta și de corupție. Uite, contribuțiile la sănătate s-au dublat. Bugetul sănătății s-a dublat în ultimii ani, ți se pare ca avem servicii medicale pe măsură? Ce zic eu pe măsură, măcar decente de ar fi.
Marius M (primul)(Citează)
05/01/2018 la 11:52 AM
In primul rând suntem prizonierii istoriei, de-abia după 1877 ne-am câștigat independenta fata de turci, apoi am rămas sub influenta ruseasca.
Limba română a fost introdusa în administrație după 1859 de Al. Ioan Cuza, pana la Gheorghe Asachi nu se preda limba română în școli, fiind considerata limba țăranilor.
La 10 mai 1866 când Regele Carol I a venit in București a locuit in Casa Golescu (pe locul unde este astăzi muzeul de arta), intr-o relatare a vremii se spune ca regele a rămas uimit sa vadă ca in fața casei era o balta unde erau rațe si porci.
La acea vreme Palatul Versailles din Franța avea fântâni arteziene, servitori, pictori si cântăreți.
Prejudiciul in dosarul Microsoft este de 67 de milioane de dolari, in cazul Dan Voiculescu de 60 de milioane de euro, Elena Udrea de 15 milioane de euro.
Astea sunt cazuri DNA dovedite, cine știe câte mai sunt si nu s-au descoperit.
Firea a dat bisericilor în 2017 peste 16 milioane euro … deci bani ar fi pentru a ne civiliza, problema e ca sunt niște smecheri care ne condamna sa trăim in sărăcie.
george(Citează)
05/01/2018 la 12:16 PM
“Mi se pare ridicol să mă mir de tramvaiele altora, dar totuși iată că o fac. Știți filmul acela franțuzesc cu niște cavaleri din Evul Mediu care ajung în timpurile noastre și se miră de orice? Așa mă simt eu când ies din România și văd ceea ce alții consideră deja ceva banal.”
de aia cu cat iesi mai mult cu atat e mai mare sansa sa te destepti.
mac gregor(Citează)
05/01/2018 la 12:22 PM
Ma amuza comentariile de aici.
Nu mai comparati Romania cu tarile din vest. Am avut o sansa pe la 1920 cand am inceput sa importam cultura franceza, si poate daca perseveram in asta peste 100 de ani adica acum poate eram in alta parte.
In orice domeniu va veti uita veti vede discrepante, de la spitale, scoli , sosele, transport etc.
Totul incepe de la educatie, avem probabil 5-10 % din populatie educata la nivel de vest, vreo 20 % educata la nivel de bun simt si restul sunt cei de care ne lovim zilnic, educatie care nu exista.
Terminati-va cu comparat preturi din vest cu preturi in Romania. Costurile cu viata sunt mult mai mari in vest de accea si salariile mai mari si preturi mai mari. Comparati serviciile, ca aici conteaza.
In Franta o bucata considerabila de populatie lucreaza pe minim pe economie care e pe la 1500E daca nu ma insel, dar sa schimbi placutele costa 200 de euro, sa schimbi o priza 100 , o plomba 300, coroana 1000, chiria e o mica avere. Deci la final de luna nu ramai cu asa multi bani.
Taxele in Franta sunt printre cele mai mari din europa, insa prin acele taxe au pus la punct un sistem de sanatate performant, transport performant, invatamant decent, etc si toate astea s-au facut pentru ca autoritatile au vrut sa le faca, in ROMANIA autoritatile au facut ceva doar daca era in INTERESUL lor nu al cetatenilor ex:
– s-a spoit spitalul doar daca lua spaga cine trebuie si suma corecta
– s-a renovat scoala de pica tavanau doar daca primaru a luat spaga
– suntem campioni la studii de fezabilitate la drumuri pentru ca sunt bani multi si doar munca de birou
Au fost bani foarte multi in Romania, puteam sa facem multe lucruri in 30 de ani, dar nu s-a facut .
CRFsi TAROM nu aveau voie sa fie pe butuci la numarul de populatie a tarii si a suprafetei, da nah, alesii nostrii si-au vazut interesele personale.
Eu zic ca doar o federalizare a europei cu conducere centrala ne-ar mai putea salva, dar dupa cum arata estul acum cu polonia,ungaria si probabil romania in viitor ne vom trezii in afara acestei fidelizari pentru ca un UE federalizat nu va vrea sa isi bata capul cu tarile probleme.
L!nuX(Citează)
05/01/2018 la 1:04 PM
Eu nu cred ca vom reusi in Romania fara costurile de afara. Vrei calatorie cu 140 kmph (exemplul tau e izoalt, ca nu sunt atat de multe linii de TGV) atunci si pretul va fi in consecinta.
Si va trebui sa ne dorim ca o perioada sa platim preturi mai mari fara sa avem infrastructura, urmand ca apoi sa avem infrastructura.
Un am exemplu foate fi taxa pt internet. Vrei toate cablurile ingropate sau le vrei pe stalp atarnate? Atunci plateste 20-30 euro si nu 30-40 lei. Alte exemple sunt cele din servicii: curatenie pe strazi, angajat supermarchet (1k euro), mesteri gen instalator, electricieni (2k euro).
Acum, cati isi doresc asta? Eu cred ca 80-90% din cei ramasi in tara se complac in situatia existenta in Ro. Noi am facut impinsi de la spate de UE.
Eu cred totusi ca vom creste si in salarii si in costuri, asa cum am facut-o si in ultimii 20 de ani. Nici in vest nu s-au facut retelele de transport in cativa ani, ci in cativa zeci de ani.
ttavi(Citează)
06/01/2018 la 3:18 AM
Franta, Spania si cat de cat Germania s-au canalizat pe dezvoltarea infrastructurii de transport. Daca te duci mai spre vest, in UK/Irlanda o sa vezi trenuri la fel de aglomerate si lente ca in Romania, la preturi de 10 ori mai scumpe (mai scumpe chiar si decat in Franta).
Asa ca nu intotdeauna marirea pretului aduce si calitatea. E nevoie de dorinta de a face asta. Si la obsesia romanului pentru masina personala, slabe sperante sa mai intereseze pe cineva dezvoltarea infrastructurii feroviare.
Dan(Citează)
05/01/2018 la 2:54 PM
Plus ca salariile din Europa sunt mari. Deci daca vatmanul din Bucuresti lucreaza pe 500 de Euro si cel din EU lucreaza pe 2000Euro, argumentul ca salariile sunt mici nu e total adevarat. Au venituri mai mari dar au si cheltuieli.
Andrei(Citează)
06/01/2018 la 7:32 AM
Costurile cu salariile reprezinta o mica parte din costul total. Un tramvai nou are acelasi cost, reabilitarea unui km de sine la fel, daca nu si mai mare.
Bogdan C(Citează)
06/01/2018 la 6:37 AM
las si eu astea aici:
http://imgur.com/aRZOd4J
http://imgur.com/clTv75N
Carrera(Citează)
06/01/2018 la 2:11 PM
nwradule, ce-i tot dai cu prețurile comparative ? atîa vreme cît salariul angajatilor de la ratb, metrou, cfr etc e în lei și nu în euro (deci de 3-4 ori mai mic în total), e ok ca și costul per călator să fie mai mic.
tu îți permiți să te învîrți în sfere “înalte” cu mașină de 28000 de euro, majoritatea românilor însă au salarii de pînă în 2000 lei deci nici 500 euro. Ia trăiește în Franța cu sub 500 de euro pe lună !
alias(Citează)
06/01/2018 la 6:38 PM
La ei salariul este 2000 eu, la noi 300. Si noi platim taxa drumurilor de doua ori si voribim de autostrazi ca despre fata morgana.
Bogdan(Citează)
12/01/2018 la 11:38 AM
Mie mi se pare incredibil ca tu de fiecare data expui problemele, bine nu numai tu, dar nimeni nu vrea schimbare, nimeni nu se revolta, toata lumea se complace!!!
Cristi(Citează)