un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestorePC GarageFlipSecomAltex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Primăria București vrea să interzică alte forme de taximetrie în afară de cea clasică (și reacția UBER)

4 Dec 2017  ·

TEHNOLOGIE  ·

24 comentarii

Cei de la UBER au reacționat rapid la vestea că primarul Firea vrea să interzică toate formele de taximetrie ce nu se încadrează în legea transportului de taxi și în prevederile codului fiscal. Mi-au trimis următorul comunicat, pe care-l pun integral mai jos:

Aplicațiile ca Uber, serviciile de carsharing, de taxi și transportul în comun constituie, împreună, soluții care pot duce la reducerea aglomerației, a poluării și pot rezolva problema parcărilor din București. Peste 350.000 de bucureșteni se bazează pe Uber pentru drumurile zilnice și mii de șoferi parteneri fac un venit în plus, prin intermediul aplicației și contribuie la bugetul public. Ne dorim să discutăm despre viitorul industriei de transport împreună cu municipalitatea și cu alți actori din industrie pentru a face ceea ce este cel mai bine pentru consumatori și pentru oraș. Credem că dialogul este cea mai bună cale pentru a oferi bucureștenilor cele mai bune servicii de transport – oficialii Uber Romania.

Au mai dat și alte informații, din care am selectat eu următoarele:

  • Uber este un serviciu fiscalizat și transparent
  • Toate cursele vin cu o factură fiscală
  • Anul trecut, ca exemplu, 100 de parteneri Uber au contribuit cu aproximativ 320.000 de lei taxe la bugetul de stat, constând în TVA intracomunitar, impozit pe venit, impozit și contribuții salariale.
  • Serviciile Uber au fost definite și reglementate diferit de taxi în multe alte țări, precum SUA, Marea Britanie, Franța, Portugalia sau Estonia.
  • În București, peste 15% din utilizatori sunt turiști. 1 din 4 utilizatori de Uber își folosește mașina mai puțin, de când au la dispoziție și servicii ca Uber, conform IMAS
  • Uber este prezent în 21 din țările membre UE, iar la nivel mondial,  în peste 650 de orașe din peste 75 de țări

Eu, în locul primarului Firea, aș fi dat un ultimatul firmelor de taximetrie: “Ați avut la dispoziție 25 de ani. Puneți-vă la punct mașinile, nu mai fumați în gura clientului, nu mai înjurați, nu mai parcați unde aveți chef, nu mai încercați să înșelați clienții, nu le mai cereți bani peste tariful agreat, că altfel PMB va încuraja și mai mult UBER și Taxify.”

Intenția era însă așteptată, având în vedere zvonurile ce spun că majoritatea firmelor de taxi sunt controlate sau au ca acționari primari sau consilieri din București și împrejurimi. E un sistem ce trebuie protejat, deși intenția PMB omoară de fapt orice concurență în domeniu și oferă un monopol absolut taximetriștilor dintr-un simplu motiv: taximetria se bazează pe un număr limitat de licențe de transport, iar acestea sunt deja acordate.

Ca să recapitulăm unde suntem astăzi, la lansare UBER avea două probleme principale: plata taxelor și licențele de transport. Prima s-a rezolvat de mult, toți șoferii au PFA sau firmă și plătesc taxe conform legii, ba chiar aș putea pune pariu că, raportat la numărul de masini, sistemul UBER plătește mai multe taxe decât cel de taximetrie. La UBER călătoriile sunt în totalitate contorizate, veniturile șoferilor sunt în întregime trasabile deoarece se încasează prin bănci, iar plata cash nu există, nici posibilitatea de a nu da bon.

La partea cu licențele de transport, nu știu cum stă UBER. O parte dintre șoferii cu care am mers eu au licențe, dar nu știu ce procent din total reprezintă aceștia. Nu cunosc nici situația sistemului Taxify, care e ceva mai misterios în comunicare, adică nu transmite mai nimic.

Am vorbit în călătoriile mele și cu șoferi ce abandonaseră taximetria pentru a trece în UBER. Le convenea faptul că le rămâneau mai mulți bani în mână și că nu trebuie să muncească 12 ore pe zi, cât e nevoie pe un taximetri pentru a obține taxa patronului și un minim venit pentru șofer, ci-și pot adapta programul și orele după posibilitățile lor.

Cred că, dacă Firea continuă cu intenția ei, bătălia adevărată va fi în a dovedi că UBER este taximetrie. Adică arată a taximetrie, dar faptul că nu poți chema mașina în stradă, ci doar printr-o aplicație în care sunt condiții de înregistrare vor muta probabil bătălia la un tribunal, unde probabil vor interveni în discuție și cum au văzut alte țări aceste servicii și ce recomandări transmite UE privind serviciile ride-sharing.

Bine că Firea nu era primar pe la începutul secolului. Probabil ar fi interzis mașinile pentru că nu respectă regulile vehiculelor cu tracțiune animală.

asus s5507

    24 comentarii

  1. huoooo, te plateste uber!

      (Citează)

  2. Foarte bine! :)
    Deja am ajuns sa apreciez orice gest de genul asta. Poate asa se vor aduna inca cateva frustrari din alea bune. Din alea care te fac sa iesi la vot.
    Sa bage linii unice pt transportul in comun. Pe toate strazile. Nu sunt doua benzi pe sens? Ghinion, nu mai ai voie.
    Sa scoata in afara legii Uber si taxify, nu ca nu ar fi deja.
    Sa dea licente de taximetrie la toti cei care ies anticipat din inchisorile din jurul orasului. Pe bune! Sa-i astepte la iesire cu licenta.
    Sa tot ia masuri din astea bune.
    Imi doresc.
    Si da, nu sunt fan uber. 90% din experientele cu ei au fost umilitoare. La propriu.
    Sunt curios de cat de maso sunt bucurestenii. Cat suporta. Cat o sa o mai duca. Probabil pietele ambulante si cele doua trei festivaluri Miorita streg orice urma de nemultumire. Plus luminitele alea extraordinare de Craciun.
    Hai la mai mare!

      (Citează)

    • 90% umilitoare? În ce fel, te-au pus să rezolvi o problemă de matematică și nu ți-a ieșit? Ți-au arătat fundul? Ți-au vorbit urât? În ce condiții ar fi uber mai umilitor decât taxiul clasic? Bagă-i un rating șoferului măgar și evită-l pe viitor. Așa se curăță societatea, la taxiul clasic ce poți să îi faci? suni la patron? Hai să fim serioși…

        (Citează)

  3. O mica modificare Radu: in aplicatie ai si modalitatea de a plati cash. Nu inteleg de ce ar pune o astfel de metoda, dar…

    In privinta “Revolutiei in trafic” (capitolul taximetrie) pe care doreste Primarul sa o faca, poate ar trebui mai intai sa punem la punct transportul in regim de taxi:
    – hai sa aplicam principiul de tarifare in baza unei aplicatii care sa nu mai poata fi masluita (vezi maimuta de acum :) )
    – hai sa avem masini curate si care sa nu fie muzee pe roti (adica mai mult de 200.000 KM)
    – hai sa avem soferi civilizati
    – hai sa nu mai conducem ca niste primate
    – hai sa avem tarife decente (2-3 lei / km) si fiscalizare
    – hai sa nu mai refuzam curse pe motiv ca sunt prea scurte
    – hai sa… mai completati si voi.

    Din cele 80 curse efectuate pana acum cu Uber nu m-am simtit in niciuna jecmanit, nu m-am simtit in niciuna ca la bazar sa negociez (stiam pretul de la inceputul cursei si nu imi aduc aminte sa fi fost vreodata mai mare decat am fost anuntat), nu am fost in niciun caz refuzat pe motiv ca ar fi o cursa scurta. Mai mult, daca am avut o reclamatie aceasta s-a rezolvat foarte repede (s-a intamplat o singura data cand am reclamat ca masina care a venit nu era aceeasi cu cea care figura in aplicatie si, raspunsul a fost de a-mi returna contra-valoarea cursei – fara sa cer acest lucru).

    Totusi, nu pot sa nu remarc un lucru, din punct de vedere al imaginii publice si al aparitiilor, Primarul este cel mai “potent” de pana acum. Din punct de vedere al realizarilor (ma refer strict la realizarile ei, nu finalizarea unor proiecte incepute de alti primari, in alte secole) as fi curios sa aflu cu ce s-a ocupat conform promisiunilor electorale (targuri si statusi nu se pun la socoteala).

      (Citează)

  4. Taximetristii au dreptate, legea este aplicata selectiv. Ori nu mai platesc nici ei autorizatii de functionare, etc, ori platesc si cei de la uber la fel ca taximetristii. In ritmul asta ramane doar uberul pe piata pentru ca este imposibil sa rezisti cu concurenta neloiala.

      (Citează)

  5. Cum vine asta Firea vrea sa aplice legea si pentru asta e vinovata? Daca se intampla vre-o crima sau viol in UBER era vinovata? Imi place cum lumea e ipocrita cand imi este bine mie nu conteaza daca incalca legea, daca nu imi convine… coruptia ucide.

      (Citează)

  6. Cătălin Tănase

    04/12/2017 la 8:13 PM

    După cum bine spunea cineva, cea mai mare problema a taximetriștilor sunt taximetriștii! Eu am ajuns la Uber căutând alternative la “unde mergi?”, “mă retrag”, “nu merg acolo”

      (Citează)

  7. Firea si Pandele si multi altii au masini de taxi Pelicanul, pe Ilfov. Deci natural ca Uber si Taxify sunt demoni si stat paralel.

      (Citează)

  8. Nu ne luminezi matalutza nenea raducu, ce e uber, daca nu taximetrie?

    Apropo, nu-i am la suflet deloc pe taxime-tristi. In 2017 am mers de vreo 4 ori cu taxi ce era impecabil (aici bagam sofer si masina), restul dezastru sau chiar mai rau. Dar, ca uber sa uber sa zica ca ei nu fac taximetrie, inseamna ca ne iau de fraierici. Uber, cea mai mare firma de taxi fara a avea taxiuri :))))

      (Citează)

  9. Asta a fost atacul lui Firea vis a vis de protestatari :)) la Victoriei oricum nu prea aveai unde sa parchezi, targ de Craciun nu a mai putut organiza, a impuscat doi iepuri dintr-o lovitura :
    -mananca si gura alora care au interese /actiuni la firmele de taximetrie (bonus daca e Primarie)
    – le da si o mica palmuta peste obraz astora care sunt nemultumiti si protesteaza.

    Daca vroia sa faca ceva rezolva cu un lobby pentru modificari utile aduse legii taximetriei si interzicerea taxiurilor de IF sa preia curse din Buc si alta era situatia

      (Citează)

  10. Am folosit Uber, sunt mulțumit de serviciu și îl voi folosi în continuare, dar nu pot să accept prostia cu ride-sharing pe care ne-o aruncă în față unii, inclusiv tu la finalul articolului. Uber e un dispecerat de taxi modern, punct. Comand o mașină care vine unde sunt eu și mă duce unde spun eu, în niciun caz șoferul nu face share la călătoria sa întâmplătoare cu mine sau cu alte persoane, el face exact ce-i cere clientul, adică face taximetrie. Doar că partenerii Uber nu fac ITP la 6 luni și nici nu cred că plătesc asigurări și taxe mai mari pt că fac taximetrie, deci un avantaj mare zic eu. Să moară taximetria clasică, dar să nu facem pe proștii totuși…

      (Citează)

    • Daca il mai aud pe unul cu ITP la 6 luni, disper. La ce dracu ajuta ITP-ul la 6 luni la taximetristi cand sunt toate cazanele pe sosele? 70-80% dintre taxiurile cu care nam mers nu ar trece o inspectie pe bune. Ala nu e ITP, e spaga in toata regula.

        (Citează)

  11. Mi se pare frapant faptul că, în loc să încerce să înțeleagă de ce clienții în număr aparent atât de mare decid să aleagă un serviciu mai scump decât cel oferit de ei (și fac asta de bună-voie, nu de necesitate), reprezentanții companiilor de taximetrie aleg să țipe din gură de șarpe că nu e bine și Uber/Taxify trebuie interzis. Nu pot înțelege de ce nu e nimeni cu picioarele pe pământ și, în loc să se simtă amenințat cu dispariția, să deschidă larg ochii și să vadă ce lipsește serviciului oferit de el și să-l îmbunătățească în așa fel încât clienții să nu mai caute alternative, iar el să trăiască în continuare. Fie că ne place, fie că nu, mai devreme sau mai târziu taximetria se va schimba – că se va întâmpla voluntar sau nu, datorită Uber/Taxify sau altuia, asta rămâne să aflăm…

    P.S. – ce am scris mai sus e valabil nu numai pentru companiile de taximetrie ci și în toate domeniile unde există cvasi-monopol/reglementări învechite/competiție similară (de ex. AirBNB). Până una-alta, ”sharing economy” este viitorul (chiar dacă doar pe termen mediu-scurt).

      (Citează)

    • Simplu, pentru ca nu pot oferi aceleasi servicii ca Uber la acelasi tarif. Ei cotizeaza taxe mai mari care sa se reflecte in pretul final. Mor pe astia care spun ca Uber este mai scump dar merita. Merita pentru ca la uber pretul este redus datorita neplatii taxelor altfel ar sari lejer de 2 lei/km. Sa nu mai plateasca nici taximetristii si atunci sa vedem daca mai mergi cu uber la 1.3 lei/km sau cu taxi Logan la 0.7 – 0.9 lei/km.

        (Citează)

  12. Pariez pe o bere ca nici măcar atâta lucru nu e în stare să facă.
    Dacă pierd să îmi dai mail cu adresa unde o trimit sau ne vedem s-o dau live, Lol.

      (Citează)

  13. Ce licenta are un sofer de uber? ( O parte dintre șoferii cu care am mers eu au licențe )….

      (Citează)

  14. O parte “au licenta”…adica au permis de conducere. :)

      (Citează)

  15. principala problema cu masinile de taxi din punctul de vedere al clientului este ca majoritatea nu au centuri functionale in spate.

    bine, reformulez: principala problema din punctul meu de vedere, ca e clar ca majoritatea clientilor nu are nevoie de centuri, ei sunt protejati de gratia divina, dar cum eu nu cred in asa ceva, vreau sa pot sa-mi pun centura cand sunt in taxi;

    din cauza asta folosesc Uber, unde platesc de 2-3 ori mai mult decat la taxi, desi imi displace faptul ca functioneaza nelegal sau la limita legalitatii.

    acuma daca se interzice Uber, nu stiu sincer ce voi face, cred ca voi emigra.

      (Citează)

  16. Marius M:
    Daca il mai aud pe unul cu ITP la 6 luni, disper. La ce dracu ajuta ITP-ul la 6 luni la taximetristi cand sunt toate cazanele pe sosele? 70-80% dintre taxiurile cu care nam mers nu ar trece o inspectie pe bune. Ala nu e ITP, e spaga in toata regula.

    FlorinM vrea sa zica ca asa zisul ITP care ai dreptate e ITP luat pe șpagă costă bani, aceste costuri trebuie bugetate.
    Dar revenind la subiectul principal Rog oamenii care se plâng cum uber este ilegal sa încerce sa ia după 23 un taxi din gara de nord la tarif normal măsurat cu aparatul, cand 9 din 10 o sa fie dispuși sa te ia atunci mai putem vorbi despre săracii taximetriști care respecta n legi si mor de foame

      (Citează)

  17. “care nu se încadrează în Legea transportului de taxi”

    da chiar asa bah. Cum sa ceri sa se respecte legea?
    *bine, intre noi fie vorba, in urma propozitiei astea mai raman 3 taxiuri

      (Citează)

  18. mircea 2:
    90% umilitoare? În ce fel, te-au pus să rezolvi o problemă de matematică și nu ți-a ieșit? Ți-au arătat fundul? Ți-au vorbit urât? În ce condiții ar fi uber mai umilitor decât taxiul clasic? Bagă-i un rating șoferului măgar și evită-l pe viitor. Așa se curăță societatea, la taxiul clasic ce poți să îi faci? suni la patron? Hai să fim serioși…

    Experiente din astea cu rating sa faci tu pe banii tai. Fara suparare. Sincer.
    Cum e sa-ti ceara bani de benzina ca altfel nu ajungi la destinatie?
    Cum e sa fii lasat in drum aiurea pentru ca soferul considera ca asa vrea el. Da, asta e mai umilitor decat daca in locul aluia era un taximetrist.
    Dar tu continua sa fii interesant pt privilegiile altora.
    Sper ca nu-mi aduci argumentul cu concurenta.
    Si eu sunt genul de pasager care nu vorbeste mai mult decat e necesar si mereu politicos.

      (Citează)

    • Pai, Jules, da’ nu a interzis nimeni taxiurile. Nu mergi cu ei daca 90% din experientele cu Uber au fost umilitoare? 90% pe bune? Ai un motiv special sa mergi de 10 ori incat sa constati ca de 9 ori a fost umilitor?
      Serios, nu inteleg cum vine asta. Eu am avut mai multe experiente proaste cu taxiurile decat cu Uber, da’ serios ca daca faceam 3-4 curse si erau toate experiente neplacute, nu ca umilitoare, ma intorceam direct la taxi, ca nu-s idiot.
      Si am impresia ca asa ar fi facut toata lumea, cu exceptia clubului select al bolnavilor de Down, presupun.
      De fapt asta ne-a si facut pe toti sa incercam Uber, experientele proaste cu taxiurile. Iar daca pentru toata lumea Uber era asa cum spui tu in 2 luni dispareau.
      In rest, cum am spus mai sus, din partea sa-i interzica, am rabla si pot sa merg cu aia prin Bucuresti la nevoie, da’ nu o cred in stare.

        (Citează)

    • Bo$$ Jules – cum plm să-ți ceară bani de benzină sau să te lase unde are el chef (în niște limite, evident, că poate chiar e interzisă staționarea acolo unde vrei tu)? Că nu pot pricepe așa ceva, nu de alta dar experiența pe care am avut-o cu Uber a fost de fiecare dată corectă, pe alocuri chiar excepțională. Câte curse ziceai că ai făcut până acum și s-au terminat prost (în valoare absolută, dacă se poate, nu relativă)?

      Măcar le-ai dat 0 stele (sau cât e minim)? Ai scris la împărăție să te plângi de situație? Adică, nah… tu ai luat-o, dar să nu mai pață și altul ca tine, zic.

      P.S. Nu există pădure fără uscături, sunt convins că și la Uber se găsesc specimene. Mi se pare fantastic ghinionul ca toți să se nimerească la un singur client.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus