►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Elon Musk merge mai departe. Trebuia să prezinte un camion electric, dar a venit și cu un supercar electric. Tesla își mărește gama de produse.
Înainte sa vorbim despre noul Roadster, să trecem un pic în revistă camionul Semi (sau, cum s-ar zice probabil corect, cap tractor), care arată cât de mișto este tehnologia electrică.
Pe scurt, atinge suta în 5 secunde. Tractând 36 de tone, cât poate maxim, atinge suta în 20 de secunde. În plus, s-a zis că viteza maximă în rampă e 5% este mult mai mare decât la un diesel de acum.
Mai interesante sunt însă alte detalii privind posibilele economii de bani:
În stilul Tesla, interiorul este plin de touchscreen-uri, iar șoferul este poziționat central în cabină, ceea ce pare ciudat pentru depășiri, dar probabil camere video vor rezolva această treabă. Sincer să fiu, un șofer ce stă toată ziua în camion pe drumuri probabil va aprecia o cabină simetrică și spațiu pentru ambele mâini. Sunt curios dacă are două scaune în spate, ca la clasicul McLaren F1. Toate sistemele de autopilot sunt prezente la bord.
Autonomia cu o încărcare este de 800 km, iar cei de la Tesla au promis un sistem de Megachargere unde acest camion se va putea încărca în 30 de minute pentru o autonomie de 400 de mile. Având în vedere regulile de pauză pentru șoferii de TIR-uri, probabil se potrivește bine cu obiceiurile lor. În plus, popas-urile pentru TIR-uri vor avea un motiv bun să instaleze stații de încărcare electrică.
SUA are o economie importantă bazată pe transportul rutier de mărfuri. Citeam cândva, la un alt articol (despre cum roboții vor înlocui oamenii) că în SUA sunt în jur de 1,5 milioane de șoferi de TIR și alți 4 milioane de oameni lucrează în servicii adiacente, precum restaurante, popasuri șamd. Un astfel de camion va schimba multe.
Uitați-vă la clipul de mai jos. Orice ați face, nu veți fi mai cool decât Musk coborând din TIR, cu gulerul ridicat, pentru a ține prezentarea pe scenă. La final e alt moment interesant, vorbește despre Roadster și în spate apar din nou pe scenă cele două camioane, fără zgomot, fără poluare.
Primele mașini Tesla au fost roadstere, cam pe vremea când Musk a investit și a început să se implice în companie, iar acum apare generatia 2. Apare este prea mult spus, producția va începe în 2020 după calculele de acum, dar Tesla a avut mereu întârzieri și probleme cu scalarea producției.
Noul Roadster va fi un supercar electric cu un preț de aproximativ 200.000 de dolari. 0-100 km/h în 1,9 secunde, ca o mașină de Formula 1. Viteză maximă de peste 400 de km/h. Autonomie de 1000 km.
Sună SF, dar cred că pur și simplu asistăm la definitivarea unei noi categorii de vehicule, cele electrice, modele ce vin cu astfel de specificații. Probabil că așa au fost cândva comparate și căruțele față de noile vehicule produse de Henri Ford acum un secol.
Cei care vor un roadster trebuie să plătească de acum 50.000 de dolari ca rezervare. Pentru genul de oameni ce cumpără astfel de mașini, e mărunțiș, așa că probabil se vor înregistra destule comenzi.
Acum mai trebuie doar să le producă.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
51 comentarii
17/11/2017 la 1:04 PM
Inginerul din mine crede că asta e mai cool:
AI_core(Citează)
17/11/2017 la 1:06 PM
asta, adică.
AI_core(Citează)
17/11/2017 la 2:43 PM
Ce cool? Nici macar nu merg elicele la eoliana aia..
Iugas(Citează)
17/11/2017 la 2:25 PM
Fain coupe-ul.
Andrei(Citează)
17/11/2017 la 11:44 PM
Are 4 locuri.
Andu(Citează)
17/11/2017 la 3:43 PM
Oglinzile laterale nu mai sunt cool?
VOC(Citează)
17/11/2017 la 3:47 PM
Nu au fost niciodata. Acum nu mai sunt nici necesare.
Giani Mucea(Citează)
17/11/2017 la 3:47 PM
doar nu te depaseste cineva :D
animaloo(Citează)
17/11/2017 la 3:54 PM
Sunt necesare doar dacă vrei să conduci pe drumurile publice. În rest, nu.
VOC(Citează)
17/11/2017 la 4:49 PM
camerele de filmat sunt mai cool si mai aerodinamice.
D4n(Citează)
17/11/2017 la 5:05 PM
Necesitatea este de fapt evitatul unei coliziuni cu o masina care te depaseste. Din asta, rezulta ca o functie necesara este ca soferul sa stie cand il depaseste alta masina. Rezulta oglinzi, rezulta legislatie. Daca ai o alta metoda sa rezolvi problema initiala, nu mai sunt necesare si legislatia o sa urmeze.
Giani Mucea(Citează)
18/11/2017 la 9:18 AM
Aripioarele alea mici negre sunt o parte din “oglinzile laterale”. Imaginile vor fi afisate live in permanenta pe cele 2 ecrane din cabina. Nu pe tot ecranul, evident.
John(Citează)
18/11/2017 la 11:09 AM
Și imaginile capturate de o cameră și afișate pe un ecran sunt fix ca imaginile reflectate într-o oglindă. Mai ales noaptea, când îți bat farurile mașinilor din spate în ea.
VOC(Citează)
18/11/2017 la 7:04 PM
Deci intre oglinda si camera video cu software si filtre si calculatoare si chestii, oglinda e mai buna la a filtra lumina farurilor? Cool.
Giani Mucea(Citează)
19/11/2017 la 2:08 PM
Ochiul uman e mai bun. Camerele sunt praf comparativ în ce privește sensibilitatea (acel ISO) și dinamic range-ul. Asta dacă nu cumva Tesla face senzori mai buni decât Sony sau Canon.
VOC(Citează)
17/11/2017 la 5:26 PM
In acest moment, cate masini electrice ar suporta reteaua electrica de pe glob ? Daca 10% din autoturismele si autoutilitarele existente pe glob ar fi electrice, reteaua electrica ar face fata?
GP(Citează)
17/11/2017 la 5:54 PM
În acest moment? Nu contează.
Sunt sigur că atunci când a început producția de automobile cu motor pe combustie nu existau lanțuri de benzinării și nici atâtea rafinării. Creșterea uneia duce la creșterea celeilalte.
În plus, Soarele este o sursă nelimitată, gratuită și nepoluantă de energie electrică. E situația cea mai fericită de până acum.
nwradu(Citează)
17/11/2017 la 6:12 PM
Dupa capacitatea de productie in masa a Tesla, reteaua electrica si productia de energie sunt cele mai mari probleme pe care le are camionul asta.
Ideea e ca modelele 3 si S nu aduc probleme. Rata de adoptie a pietei pentru masini electrice nu e foarte mare, partial pentru ca sunt scumpe si partial pentru ca oamenii gandesc cu curul. Ce ba, sa imi iau eu masina de tuns iarba? Eu vreau sa aud benveul cum toarce. Asa ca impactul asupra retelei eletrice e treptat, dandu-i astfel timp sa fie imbunatatita.
Cu camionul, mecanismul e altul. Transportatorilor nu le pasa decat de TCO si ROI. Daca ala e per total mai ieftin de utilizat per km, rezulta un profit de x per km fata de diesel. Merita? Merita. OK, hai sa cumparam. Si cand cumpara, cumpara 100, pentru ca nu le cumpara cu banii jos ci le iau in leasing pe 3-4-5 ani.
Acum, baietii aia care au cumparat 100 de camioane au costuri mai mici de utilizare. Asta inseamna ca isi permit sa reduca preturile, ceea ce inseamna ca pun presiune pe concurenta sa treaca la camioane electrice. Deci, domino.
Teoretic vorbind, daca (a) Tesla poate sa produca suficiente tiruri si megachargere si (b) reteaua electrica duce si curent electric este destul, se poate spune ca in 3-4 ani de cand e lansat, nu ar trebui sa se mai vanda deloc camioane diesel in tarile dezvoltate.
Giani Mucea(Citează)
17/11/2017 la 9:43 PM
Problema actuala este transportul energiei electrice, in special cea din resurse regenerabile. Ea e utilizata in special in marile orase industriale. Campurile de eoliene sau de panouri fotovoltaice sunt departe de ele, adica “in camp”. Daca faci statile de incarcare pe autrostazi unde este camp destul la dreapta si la stanga nu mai ai nevoie de transport de electroni.E posibil sa iesi mai ieftin decat sa aduci benzina cu cisterne la benzinariile de pe marginea autrostrazilor. Binenteles proiectul e gandit pentru tarile unde strazile sunt marcate si unde se fac investitii in domeniul transporturilor. Nu cred ca domnul Musk poate garanta siguranta de a metine banda pe strazile din Romania. De aceea cred ca nu va fi una din tarile “in target” la vanzari. Probabil la inceput remorca va fi preulata undeva in Ungaria de un cap-tractor clasic.
Andrei(Citează)
18/11/2017 la 9:10 AM
Megachargerele se vor alimenta de la panouri solare+baterii tesla pt inmagazinarea energiei. Asta a si fost declaratia lui musk: tesla semi vor putea circula doar pe solar power.
John(Citează)
17/11/2017 la 5:48 PM
Sper pentru binele participaqntilor la trafic, ca mizeria aia de camion nu va fi aprobat de NTSB. Cum naiba sa pui soferul in alt loc decat langa axul drumului?!
ipo(Citează)
17/11/2017 la 5:52 PM
Păi ce are? La noi conduc mii de mașini cu volan pe dreapta, aprobate fără probleme.
Mai sunt și alte mașini cu volan central.
ÃŽn plus, È™oferul unui camion de obicei vede de sus È™oseaua, iar Semi-ul include camere video frontale care-i vor afiÈ™a imaginea “din colÈ›”.
nwradu(Citează)
17/11/2017 la 5:55 PM
Clar, aia pun suficienta tehnologie pe el incat sa se poata conduce singur, dar daca pui pachetul de carne 50cm mai la dreapta vine armaghedonul.
Giani Mucea(Citează)
17/11/2017 la 6:09 PM
Da, sunt sigur ca odata aprobat va provoca carnagii pe strazile lumii.
Sa fim seriosi, totusi…
GabrielG(Citează)
18/11/2017 la 6:15 PM
Poate aşa va avea şi mega avantajul că aceeaşi maşină va putea fi vândută indiferent pe care parte a drumului se circulă în ţara clientului.
Iar restul adaptărilor (gen bătaie faruri, etc) le faci doar din soft şi laşi userul să configureze, sau şi mai mişto, din GPS îşi dă seama că de ex, a trecut din franţa în Anglia şi toate setările se autoconfigurează.
Practic o firmă de soft face maşini, şi începe să se simtă asta, dacă nu pentru restul, măcar pentru atât merită lăudată Tesla, că a forţat producătorii auto să nu mai lucreze ca şi cum am fi în anii 80 dpdv al tehnologiei şi interacţiunii maşinii cu şoferul.
manu144x(Citează)
17/11/2017 la 6:43 PM
din cate stiu marele spil e ca reteaua nu poate duce atata curent. Ar trebui schimbata toata reteaua + produs de n ori mm curent. Nu sunt inginer, ar treebui sa se pronunte unul. S-ar putea sa fie imposibil tehnic/nerentabil.
Asa daca te uiti tesla produce cate putin, picatura cu picatura… tine hype-ul sus si se fereste sa ajunga la nivelul in care reteaua e solicitata.
mac gregor(Citează)
17/11/2017 la 6:57 PM
uite, zice cineva la zoso ca bateria in sine ar putea sa cantareasca 4 tone. Ok, litiu, dar cam cat litiu exista in total si cam ce pret are? Si nu e cumva o productie ultrapoluanta?
Prototipuri frumoase care sa ia ochii, cam asta produce Tesla.
mac gregor(Citează)
17/11/2017 la 7:01 PM
Ce zici, nu s-au gândit și ei la asta? În condițiile în care sunt unul dintre marii fabricanți de baterii din lume, eu cred că știu ei mai bine cât litiu.
Doi la mână, bateriile pot să cântărească și o mie de tone, ce ne pasă? Omul a zis performanțele obținute cu acea baterie montată pe camion, a dat costul pe milă, iese bine.
Hai să nu uităm că ăla e milionar și a dezvoltat afaceri în diverse domenii. Eu l-aș crede pe Musk, nu un comentariu de pe blog.
nwradu(Citează)
17/11/2017 la 7:04 PM
Rețeaua este foarte ușor de schimbat. Superchargerele se fac de la zero, trag cât au nevoie.
În casele oamenilor, consumul de energie tot mai mare față de acum 20-30 de ani, să zicem, oricum obligă companiile la investiții. Acum le va obliga la altele.
În SUA, multe mașini electrice sunt vândute prin parteneriat cu furnizorul de electricitate, de obicei subvenționate de acesta.
Singura problemă ar fi dacă mâine, prin magie, s-ar schimba toate mașinile în electrice. Nu e cazul.
nwradu(Citează)
17/11/2017 la 7:07 PM
Teoretic ar putea sa cantareasca 4 tone, dar probabil ca nu. Tehnologia evolueaza. Iar alea 4 tone nu sunt toate litiu.
Iar litiu cred ca exista suficient. Nu de alta dar ar fi stupid sa isi bazeze business-ul pe consumul urias al unei materii prime care se stie ca exista in cantitati mici, nu? Iar daca e poluant sau nu, parca am citit pe undeva ca productia si utilizarea unei masini electrice e mai putin poluanta decat aia pe benzina.
Chestia cu prototipuri care sa ia ochii e cam falsa. Istoric vorbind, masinile lui Musk au livrat cel putin cat au promis, in termeni de features and functions. Daca adaugi si functionalitatea extra care vine mereu cu update-urile de software, iesi sigur pe plus. Problema lui e la capacitatea de productie si deadline-uri.
Giani Mucea(Citează)
17/11/2017 la 9:09 PM
O baterie are între 5 și 10% litiu (ca greutate). Restul se compune din separatori, carcasă, circuite de răcire și celelalte materiale din electrozi gen mangan, aluminiu, cobalt, siliciu.
nea_caisă(Citează)
17/11/2017 la 7:12 PM
Am un feeling ca aceste camioane vor fii ca IPV6, toata lumea spune de acum 20 de ani ca trebuie implementat, ca e nevoie, ca o sa rupa norma. 20 de ani mai tarziu inca tragem de ipv4 :).
L!nuX(Citează)
17/11/2017 la 8:16 PM
@L1nuX tragi tu pe IPv4.
ionică(Citează)
17/11/2017 la 8:58 PM
Există approx. 1 mld de vehicole rutiere pe planetă și producția anuală e cam de 100milioane. Chiar dacă ar produce toți doar electrice tot ar dura minim 10 ani să fie toate înlocuite. Deci da, ca la Ipv4, ăia mai înapoiați o să tragă de tehnologiile vechi pe când ăia mai moderni, nu.
nea_caisă(Citează)
17/11/2017 la 7:33 PM
Tragedie în lumea camionagiilor. O să fie cam greu să faci rost de o damigeană de curent de la băeţi.
nea_caisă(Citează)
17/11/2017 la 8:19 PM
Nu o să ai ce fura din rezervor, da.
nwradu(Citează)
18/11/2017 la 10:22 AM
Plus ca neavand scaun in dreapta nu mai au unde sa puna prosopul cu femei goale…
alex(Citează)
17/11/2017 la 8:45 PM
Cum nu boss??? Legam o roata de caruta, un generator si niste acumulatori de masina si gata curent pt acasa.
Arthur(Citează)
17/11/2017 la 8:51 PM
Lăsând gluma la o parte, în anumite aplicații un camion complet electric poate consuma negativ (adică produce) electricitate. https://electrek.co/2017/09/17/electric-dumper-truck-worlds-largest-ev-battery-pack/
nea_caisă(Citează)
17/11/2017 la 11:47 PM
Radu, au prezentat si un concept pt pick-up.
Andu(Citează)
17/11/2017 la 11:47 PM
Radu, au prezentat si un concept pt pick-up.
Andu(Citează)
18/11/2017 la 8:43 AM
Eu cred că s-o fi gîndit È™i la camioanele cu È™oferu’ pe dreapta, adică “ciudaÈ›ii”, sau poate că la fel de bine poate să pună scaunu pe un fel de platformă culisantă(!) È™i la o apăsare de buton se trage cu totu la stînga, adică aÈ™a cum este normal, sau la dreapta, aÈ™a cum le place la ciudaÈ›i. Singura problema este doar să reuÈ™aască să producă suficiente camioane, ca să poată onora comenzile. Sînt convins că ar avea succes dacă respectă graficu de producÈ›ie, ceea ce pînă acum a fost cam pe dinafară…
Sorin(Citează)
18/11/2017 la 12:41 PM
Si daca are 4 locuri ce? Nu poate fi coupe?
Eu(Citează)
19/11/2017 la 6:17 AM
Sigur ca poate.
Andu(Citează)
18/11/2017 la 12:43 PM
Stii, se pot aplica niste filtre, scadea luminozitatea temporar etc..
Eu(Citează)
18/11/2017 la 12:44 PM
Camere IR, ca pe multe alte mașini.
nwradu(Citează)
18/11/2017 la 6:26 PM
Exact, se pot face optimizări, nightvision, ce să mai zicem că poate printr-un update de soft ulterior se pot introduce algoritmi preventivi, gen să te avertizeze că ai un kamikaze în unghiul mort care vrea să te depăşească.
Practic duce toată valoarea din hardware în software, ceea ce va permite îmbunătăţiri majore. Dpdv hardware, o oglindă clasică oferă foarte puţin, o pui şi cam aia e.
Cu niÅŸte camere video hd, sau poate uhd pe viitor, poÅ£i din soft face extraordinar de multe lucruri…
manu144x(Citează)
19/11/2017 la 4:24 AM
“ÃŽn SUA, multe maÈ™ini electrice sunt vândute prin parteneriat cu furnizorul de electricitate, de obicei subvenÈ›ionate de acesta.”
Nu stiu de unde ai informatiile astea dar sunt eronate, furnizorii de electricitate au “rebate” pentru a instala level 2 ev charger 500-1000$. Recent San Diego Gas & Electric au anuntat ca ofera 10,000 $ daca iti cumperi BMW i3, la ei in retea ziua e 40 de centi un kwh sau 1,60 lei/kwh.
Masinile electrice in America se vand pe “lease” un fel de inchiriere pe 3 ani de obicei. 2017 Bolt EV LT w/ DC Fast Charging $38,245 platesti dupa toate “rebate-urie” poti ajunge la $138/luna daca te califici ( daca nu e vreo 250-300) si poti conduce 16.000 km pe an, daca depasesti platesti in plus 0.6l ei/km.
BMW i3 e pe la 400$/luna, Volt care merge 80 de km full electric apoi pe benzina e pe la 300$/luna.
VW Jeta e cea mai ieftina masina la lease la 200$/luna, majoritatea sunt intre 300-500$. Avantajul e tot la 3 ani ai masina noua, care e in garantie.
wd(Citează)
19/11/2017 la 4:52 AM
Musk are calculele la 7 centi/kwh, wholesale in america e la peste 5 centi/kwh, operatorii vand la clienti depinde de zona dar in medie e 15 centi/kwh. Panourile solare pot produce pentru o casa sau depozit la 5-12 centi/kwh, hectare intregi de panouri solare pot produce la 3-10 centi/kwh.
Mega chargerele nu vor fi in mijlocul oraselor ci in zona de depozite sau pe langa autostrazi.
Radu lumea nu a trecut in america de la caruta la Ford, ci un fost masini electrice in NY prin 1890.
Los Angeles – NY sunt 4400 de km, un Tir are nevoie de 3.5-5 zile sa ajunga la destinatie. Semi de la Tesla nu e gandit pentru asta, e gandit pentru porturi, zonele aglomerate din oras, distributia de la depozit pe camp la magazin in oras.
Tesla are nevoie de bani acum , sa vedem daca mai strang ceva bani din rezervari.
Tesla produce model S si X, are nevoie de bani sa construiesta fabrica pentru baterii, model 3, panouri solare, tigle cu panouri solare, semi si roadster. Musk munceste si la rachete, masina de sapat tuneluri, tren de mare viteza in vid, cand mai si doarme?
wd(Citează)
19/11/2017 la 6:24 AM
Doarme de acum, ca s-a despărțit de gagica. :P
Andu(Citează)
24/11/2017 la 6:06 PM
Viteza in rampa creste mult mai mult: 65mph (105 lm/h) pt Tesla Semi vs 45mph (72 km/h) pt diesel. 5% este rampa.
Bogdan(Citează)