►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
19 Oct 2017 ·
TURISM ·
Cazul Omnia Turism este numit de ministrul turismului drept cea mai mare pagubă în turism după 1989, zice Digi24. Asta după ce patronul agenției s-a sinucis luni, zvonurile fiind că din cauza problemelor financiare.
Omnia, din câte știu eu, are un model de afaceri ce se bazează pe vânzarea mult în avans a pachetelor turistice, poate chiar cu un an înainte de data efectivă a plecării. Explicația era că astfel se pot obține tarife mai bune și mulți clienți erau atrași de astfel de oferte. Știu oameni care au călătorit fără probleme cu Omnia de mai multe ori. Culmea, pe mine tocmai ideea de a plăti ceva cu un an înainte nu mă atrăgea, că prea multe se pot întâmpla în acest timp, deși nu la probleme financiare mă gândeam, ci poate la faptul că ți se mai schimbă planurile.
Același articol din link vorbește de o pierdere de 7,4 milioane de euro pentru 8.300 de turiști ce plătiseră deja pachete turistice în avans și care, este foarte posibil, nu vor pleca niciodată în acele excursii, având în vedere că momentan este incert dacă Omnia a plătit mai departe acești bani. În conturile companiei sunt 30.000 de euro.
OK. Încă o problemă mare în turism. A câta este, după Kara, Mareea, Genius, FunTrip și câte or mai fi fost? ANAT este în continuare inutil, iar agențiile ignoră legile.
Chiar și când nu le ignoră, legile sunt depășite față de amploarea fenomenelor. Omnia are asigurare de valoarea maximă cerută prin lege, 50.000 de dolari. Conform Profit.ro, înseamnă că fiecare din cei 8.300 de turiști vor recupera 6 dolari din pierderea susțină (dacă va fi o pierdere, deși problema așa se pune acum, că Omnia nu va putea onora contractele).
Cine pierde cu adevărat, dincolo de cei punctual păgubiți de Omnia? Întreaga piață a agențiilor de turism. Tot mai mulți români își vor cumpăra excursiile prin Booking și comparatoare de prețuri, ocolind total firmele românești. Poți chiar să apelezi la agenții de turism din străinătate, iar mulți chiar fac asta.
Rămâne doar piața de circuite turistice cu autocarul, care sunt ceva mai greu de făcut cu străinii că trebuie să pleci de aici. La asta se va reduce piața agențiilor românești, tururi cu autocarul și excursii ieftine, că pentru cele scumpe mai bine nu riști cu ai noștri?
Cel mai mare păgubit este o agenţie de turism, care are de recuperat de la Omnia circa 300.000 euro, afirmă ministrul, fără a preciza despre ce companie este vorba.
300.000 de euro sunt mulți bani. Se va mai duce altă agenție în jos, în efect de domino?
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
53 comentarii
19/10/2017 la 6:39 AM
Deci era o chestie tip suveica sau caritas in care noii clienti plateau pentru ceilalti iar patronul lua bani din conturi si isi traia viata fiind un model de succes pina……..nu a mai fost.
Andrei(Citează)
19/10/2017 la 8:57 AM
Hai să nu presupunem de acum ce făcea patronul cu banii. Poate că cerea prea puțini bani pe pachete pentru a le vinde și asta nu i-a permis să le plătească mai departe pe toate.
nwradu(Citează)
19/10/2017 la 7:22 AM
Eu n-am nicio problema sa platesc cu un an in avans, insa nu unor agentii imobiliare de cartier. Daca e s-o fac o fac online acolo unde am garantia ca pot sa recuperez ceva, cumva foarte usor in caz de teapa voita sau nu, iar ca mine sunt din ce in ce mai multi in ultima perioada.
Agentiile de turism or sa devina in curand irelevante si obsolete, ca si multe alte afaceri dinastea care nu fac altceva decat sa intermedieze un serviciu fara sa-si asume responsabilitati prea mari, in afara desigur de a incasa si cheltui comisioanele aferente.
Malin(Citează)
19/10/2017 la 8:58 AM
Vezi că imobiliarele fac altceva :P
Dar nu văd avantajul unei plăți online. Tot contract și factură ai, indiferent cum ai plătit.
nwradu(Citează)
20/10/2017 la 5:14 PM
In spatele unei platforme online este tot o agentie de turism sau… si mai rau, poate fi oricine altcineva. Solutia sta in schimbarea si adaptarea legislatiei la realitatile pietei, nu in alegerea platformelor online care sunt de cele mai multe ori si mai greu de controlat…
Eu(Citează)
19/10/2017 la 8:04 AM
am avut o tentativa cativa ani la rand sa cer oferte de preturi la agentii (in principal tui) la cazarile/ofertele gasite pe net. foarte rar am gasit o oferta de pret mai buna chiar si vs booking, dar am avut incredere sa iau de la tui pentru ca agentul platea cu cardul lor in fata mea si primeam voucherul de la locatia respectiva pe loc. imi fac rezervarile si eu cu minim 6 luni inainte.
user(Citează)
19/10/2017 la 9:00 AM
Eu aproape mereu am găsit prețuri mai bune la agenții decât pe booking. Acolo e mișto că ai free cancellation și vezi poze și review-uri la cazare, dar nu-i nici pe departe vreo soluție ieftină.
nwradu(Citează)
19/10/2017 la 2:10 PM
daca iei din timp, gasesti oferte mult mai bune. eu daca merg in septembrie la greci de exemplu, in octombrie imi aleg urmatoarea destinatie din septembrie viitor. preturile si diversifitatea sunt incomparabile vs daca iti cauti cu 1-2 luni mai inainte.
user(Citează)
19/10/2017 la 8:24 AM
Nici eu nu am apelat la serviciile agențiilor de turism, pentru că ies mai ieftin dacă mă organizez pe cont propriu
Cătălin Tănase(Citează)
19/10/2017 la 8:27 AM
Vom ajunge sa apelam la booking sau airbnb pentru ca nu mai ramane nimic pe piata noastra.
Gaelex(Citează)
19/10/2017 la 9:00 AM
Da.
nwradu(Citează)
19/10/2017 la 9:59 AM
Airbnb-ul este legal in Romania? Intreb pt ca au fost mari discutii cu Uber dar nu mai stiu daca s-a concretizat ceva in privinta asta…Ma refer daca este legal din punctul de vedere al celui care vrea sa-si inchirieze locuinta…
Traian(Citează)
19/10/2017 la 10:07 AM
Câtă vreme declari veniturile, nu văd de ce n-ar fi. La UBER în particular era problema licențelor de transport pentru șoferi, dar de închiriat poți face asta.
Probabil e și aici o zonă gri, probabil ar trebui să ai un PFA sau ceva pentru a face venituri constante.
Momentan lumea face bani buni din Airbnb în România, dacă apartamentul e bine plasat.
nwradu(Citează)
19/10/2017 la 10:34 AM
Inteleg, cred ca mai bine te apuci daca ai ocazia, vezi daca merita, iar apoi vezi de alte forme legale sau pfa…
Traian(Citează)
19/10/2017 la 8:28 AM
Totusi eu nu prea inteleg cum ajungi ca agentie de turism sa dai faliment cand vinzi 8300 de pachete pe an in avans. La 7.400.000/8300 =~890€ cost mediu de persoana. La banii astia o agentie revanzatoare are comision de 50-60€. Daca esti organizator al pachetului iti poti scoate probabil si mai mult. Deci cum sa dai faliment? Pe ce spargi banii firmei?
alex(Citează)
19/10/2017 la 9:03 AM
Da, dar poate că acel comision nu este suficient pentru a plăti angajații, pliantele, sediile, publicitatea șamd. Poate că ai cerut prea puțini bani pe excursie și abia dacă vinzi 10.000 ajungi la profit. Poate că s-au scumpit chestii, poate Guvernul a crescut salariile etc.
Se pot întâmpla multe în decurs de un an sau doi.
nwradu(Citează)
19/10/2017 la 9:00 AM
Un model de business ce nu mai are loc pe piata intr-o era in care poti face totul cu ajutorul unui telefon conectat la internet.
Faptul ca li se permite sa functioneze cu polite de asigurari cu valori asa mici este un mare punct in minus pentru care nu as merge la o agentie clasica. ANAT este si va ramane la fel de util precum o gripa.
Trebuie sa fii putin…sa accepti un credit de 300 000 euro la un partener stiind ca daca maine pateste ceva recuperezi maxim 50K in conditiile in care NIMENI nu ar mai fi afectat. Ori esti foarte naiv ori esti prost. O lectie foarte scumpa primita in acest caz.
Viitorul acestui business este si va ramane online. Este o problema de timp pana cand jucatorii clasici se vor adapta sau vor pleca din piata (faliment)
Lucian(Citează)
19/10/2017 la 1:51 PM
300.000 nu e o sumă exorbitantă în turism. Unele plăți se fac la 30 sau 60 de zile, timp suficient să apară 300 de clienți de pachete de 1000 de euro.
nwradu(Citează)
19/10/2017 la 9:03 AM
mormaila(Citează)
19/10/2017 la 9:05 AM
Salarii, chirii, taxe la stat, investitii, poate se strica 10 calculatoare in acel an si trebuie inlocuite urgent, ca fac bani . Nu calcula ca aia 50 EUR (daca or fi atatia) reveneau in totalitate firmei
Prundus Daniel(Citează)
19/10/2017 la 11:23 AM
Am o întrebare, ce fac agențiile de turism?
Andu(Citează)
19/10/2017 la 1:44 PM
Cauta ofertele pret/calitate cele mai bune, negociaza cu firmele de transport un pret mai bun, negociza cu hotelierii un pret mai bun, unii dintre ei verifica hotelurile inainte sa trimita clientii in ele, organizeaza excursii pe timpul sejurului la principalele obiective. Cel putin asta cred eu…
Traian(Citează)
19/10/2017 la 1:50 PM
Plus la ce-a zis Traian, mai adaug următoarele:
– au acces avansat la ofertele liniilor aeriene, pot rezerva bilete pentru o vreme ca tu să te decizi dacă le plătești sau nu, mai pot modifica o rezervare fără să te rupă de bani cu taxe suplimentare șamd.
– oferă suport în caz de probleme, au contactele necesare pentru a-ți obține o rerutare, un alt traseu șamd.
– organizează tururi prin mai multe orașe, cum sunt cele cu avion+autocar. Mult noroc să aranjezi tu așa ceva pe cont propriu.
– obțin tarife mai bune decât Booking pentru că iau en-gros cazare și bilete avion.
nwradu(Citează)
19/10/2017 la 2:12 PM
+ unele agentii inchiriaza locatii intregi pe perioada de vacante. proprietarii sunt multumiti ca au totul ocupat si ofera un pret bun ca nu isi mai bat ei capul.
user(Citează)
19/10/2017 la 2:51 PM
+ să nu mai vorbim de nivelul mare, gen Tui care are propriile avioane.
nwradu(Citează)
19/10/2017 la 2:55 PM
Văd că nimeni nu pomenește de bilete charter. Din câte știu, doar agențiile de turism au acces la astfel de curse, ceea ce duce costul biletului mult în jos.
Se pot face rezervări de curse charter odată cu o rezervare făcută pe Booking.com sau alte site-uri similare? Iar aici mă gândesc fix la scenariul cu Turcia, Antalya.
BogdanM(Citează)
19/10/2017 la 3:02 PM
Din câte știu nu. Dacă e charter, e ca și cum cursa aia n-ar exista normal, să poți lua bilet prin canale obișnuite la ea.
Teoretic poți merge tot la o agenție de turism și să zici că vrei bilet de avion pe cursa aia, dar practic cred că preferă să vândă toate locurile clienților care iau și cazare de la ei.
nwradu(Citează)
19/10/2017 la 6:18 PM
LOL. În 2002, în preistorie adică, am fost pentru prima dată în Germania la un eveniment sau ceva; m-am dus la Omnia Turism să-mi rezerve o cameră la un hotel fiindcă prin anii ăia card care “să meargă afară” exista, dar din diverse motive n-aveam acces la așa ceva. Nici la liste de hoteluri nu prea aveam acces, partea asta cu directoare și servicii de booking fiind încă în infancy.
Pe scurt, eu le-am dat bani cash, ei mi-au dat un voucher cu care m-am dus la hotel. Simplu? Nu. Au dat la hotel un scan de pe un card care n-avea bani pe el, foarte greu am dat la telefon de cineva (roaming! ține minte cineva tarifele intra-europene de 1-2 iepurași minutul?), mi-a dat vreo 3 numere de card (prin telefon, dublu lol), până la urmă unul a mers. Am prins trenul sau ce aveam de prins atunci practic fugind după el. Dar, trăgând linie, știți ce comision și-a tras agenția atunci? Din suma trasă de hotel de pe card versus câți bani le-am dat eu cash. Aproape 30% !!!
Dan(Citează)
19/10/2017 la 6:24 PM
Daca faci plata online, cu cardul. Normele internationale VISA/MASTERCARD iti permit sa faci chargeback in 6 luni de cand ai facut plata, in cazul in care nu ai primit serviciul. Asta inseamna, ca banii ti-i vor da banca, urmand ca ei sa recupereze de la comerciant.
Cosmin(Citează)
19/10/2017 la 6:34 PM
La agențiile de turism nu se poate plăti online, cu cardul. Eu n-am întâlnit nici una.
nwradu(Citează)
19/10/2017 la 6:32 PM
Draga Radu !
Si Booking este tot o agentie de turism ! si comparatoarele de preturi au in spate tot firme sau agentii de turism !
INNA(Citează)
19/10/2017 la 7:10 PM
Dragă Inna, mă refeream la faptul că lumea are încredere în acele companii că sunt “too big to fail”, cum se zice, în faptul că primesc banii înapoi în caz de probleme și în faptul că elimină din intermediarii de pe lanț. La noi, majoritatea agențiilor vând de fapt pentru alte agenții mai mari din străinătate.
De ex, Vola mi-a revândut ceva de la o agenție germană, fiecare luând un comision.
nwradu(Citează)
20/10/2017 la 2:27 PM
Si OMNIA era o agentie mare… orice firma poate da faliment daca te duci cu banii acasa sau nu stii sa ii gestionezi
INNA(Citează)
20/10/2017 la 2:47 PM
Da, în fond au dovedit-o cu succes Nokia, Kodak și alții.
nwradu(Citează)
19/10/2017 la 6:40 PM
Se pare ca asa ne place noua romanilor sa vorbim despre un subiect fara sa stim cu exactitate cu ce se mananca. Nu sunt client Omnia insa parintii mei au fost multi ani la rand. Dragilor, Omnia nu vindea hoteluri sau bilete de avion. Aceasta agentie vindea circuite cu autocarul sau cu avionul. Stiti diferenta intre circuit si sejur? Din comentariile voastre imi dau seama ca nu. Circuitul se face doar in grup, cu ghid roman pe toate perioada programului si se viziteaza mai multe orase dintr-o tara / tari. Pagubitii nu sunt cei care umblau dupa hoteluri ieftine si sejururi in Grecia la mocangeala. Sunt in general oameni in varsta care calatoareau cu aceasta agentie inca din 92 si totul era ok. Nu suntem in masura sa ne dam cu presupusul. Legea ar trebui sa faca dreptate insa din pacate traim in Romania unde in loc sa ne spunem punctul de vedere organelor abilitate si acestea sa vina cu solutii, preferam sa latram pe internet. Nu mai aruncati cu noroi aiurea. Sunt foarte multi cei care au pierdut bani insa nu cred ca voua nu vi se poate intampla. Cu ce sunteti mai presus ca luati de pe booking? Stiti ca se poate inchide oricand? Ca poate da faliment hotelul le care cu toata istetimea v-ati cumparat bilete prin booking? Nu va considerati mai inteligenti decat altii. Oricine isi poate lua ‘teapa’. O zi buna!
Cristi(Citează)
19/10/2017 la 7:02 PM
Deci pentru că părinții tăi au fost plecați cu Omnia, iar clienții lor nu preferau excursii ieftine, ci circuite cu autocarul, înseamnă că ceilalți nu știu subiectul?
Booking și Airbnb îți dau banii înapoi, apropo, dacă ai probleme.
nwradu(Citează)
19/10/2017 la 6:42 PM
Serios? Cred ca nu ai mai cautat de mult pe internet :) Sunt extrem de multe agentii unde se poate plati cu card online. Vezi de ex Christian Tour :)
Cristi(Citează)
19/10/2017 la 7:07 PM
Da, practic “extrem de multe”.
nwradu(Citează)
19/10/2017 la 7:27 PM
Oau! Ti-am dat doar un exemplu, avand un vedere ca ai zis ca din cate stii, la agentii nu se poate plati cu cardul. Exemplul meu a fost una dintre cele mai mari agentii de turism de la noi. Avand in vedere ca habar nu aveai, e grav :)) alte exemple: paralela 45, vola, cocktail, etc. Sfatul meu ar fi sa faci un pic de documentare inainte sa postezi. Pot fi oameni care iau de bun ce scrii si ar fi pacat sa te incadrezi la “fake news”
Cristi(Citează)
19/10/2017 la 7:28 PM
Asta e un site de cretini sau ceva de genul asta! Voi nu pricepeti ca patronul omnia a jucat toti banii la cazinouri ?! A vandut si toate proprietatile avute si le-a jucat si pe alea…apoi a luat bani imprumut de la banca si i-a pierdut cu un click la bursa. De asta s-a sinucis. Pentru astia care calatoresc cu booking si dau din coada ca e ieftin va spun ca booking aplica un comision de 20% hotelurilor, deci voi astia redusi mintal, platiti cu 20% mai mult decat direct la hotel la receptie. Voi stiti cu cat e mai ieftin acel hotel cumparat de la o agentie?! Poate si cu 50% pentru ca agentiile au contracte directe cu hotelurile. Mai are rost sa va spun cu cat sunt mai ieftine biletele de avion la agentie?!
Zuzu(Citează)
21/10/2017 la 11:37 PM
Pentru toti aia cu “e mai ieftin decat pe booking.com”, las aici un link: https://www.ft.com/content/010e0286-e76d-11e4-8e3f-00144feab7de?mhq5j=e7. In cele mai multe tari hotelurile nu au voie sa ofere preturi mai mici ca pe booking.com nici macar la ei la receptie (mai nou, vezi articolul, se mai schimba niste lucruri prin cateva tari din UE).
Boris(Citează)
19/10/2017 la 7:29 PM
Ce am zis eu si ce ai raspuns tu. Am iesit de pe site pt ca e clar ca nu stii ce vorbesti. Tu citesti ce scrii?
Cristi(Citează)
19/10/2017 la 7:37 PM
Da, și am și grijă să aibă o oarece logică. Poți să mă contrazici pe ce-am zis, ești liber să faci asta.
nwradu(Citează)
19/10/2017 la 8:34 PM
Nu e vorba de excursii ieftine, agenția aceasta era specializată pe un segment și voi vorbiți aici de booking și mai știu eu ce, nu are nici o legătura cu situația de fata. Cu siguranța romanii își vor lua circuite de la străini plătind de 2 ori mai mult și ascultând Explicațiile in limba germana.
Maniak(Citează)
19/10/2017 la 10:44 PM
Cea mai pertinenta observație Maniak. Poate va este mai clar dacă aflați ca:
-booking și Airbnb nu sunt agenții de turism (nu mai sunt de ani buni vorbind de booking) ci doar platforme de rezervări, marketing, operat direct de hotelier/proprietar contra unui comision (zicea cineva aici de 20%,chiar asa este +/-). Încercați să plătiți pe booking un non refundable prin Grecia spre ex, o vila la 4-5000 euro sa vedem dacă îți mai recuperezi vreodată ceva.. Plus ca sunt foarte foarte multe destinații/hoteluri care iti blochează banii pe card încă de la momentul rezervării chiar dacă poți anula cu 3 zile înainte de intrare și mai ai 5 luni pana atunci.. Anyway, pe foarte scurt, 99% dintre agenții de turism profesioniști, cu acces la multe sisteme b2b etc bat lejer online tip booking
– faptul ca o industrie frumoasa este afectata de astfel de falimente/tepe nu este unic și doar în Ro, se intampla si prin vest spre ex. Da, cadrul legal nu a fost îmbunătățit, updated dacă vreți, dar dacă in Romania orice golan cu 200 lei își poate face o firma, ca este agenție de turism și are o diploma de la ff sau firma de construcții care face blocuri noi ce stau sa cada.. Aici e problema de fapt, sunt multe lucruri de discutat.. Asiguratorii și cei care certifica și monitorizează au mare parte de vina..
– asta cu se intampla in turism e asa, mai mult emoțională.. Ca este una dintre cele mai mari gauri, mda..ca este de fapt cea mai mare gaura în turism ever (nu cred ca pana în 89 erau asa tepe, sigur nu la ONT dar nu mai detaliem).
– oamenii vor merge în continuare cu agentul de turism în care are incredere și da, si cu onlineul. Vor merge cu agentul ca dacă apare vreo modificare sau urgenta știe unde sa sune oricând fara sa îl rupă la factura telefonul și..degeaba..pentru ca agentul îl consiliază poate mai bine ca onlineul unde vede poza cu gardu dar leopardul (aici chiar sunt multe chestii interesante) si vor lua și de pe online direct de la aerian spre ex atunci când vede acum promo și vrea sa știe sigur ca prinde locuri gen..
Ionut(Citează)
19/10/2017 la 11:28 PM
Poti plati cu cardul in agentii. Eur sau lei, in rate sau fara, sau online direct de acasa (se genereaza un link de plata).
Poate nu la toate, dar in agentia in care lucrez eu ai aceste variante.
Lore(Citează)
20/10/2017 la 12:01 AM
Radu,
poate ca stii mai bine decat mine ce analize se fac sau ar trebui sa se faca inainte sa oferi o linie de creditare din zona asta de cifre unui partener, indiferent ca vorbim de turism sau alte tipuri de business. In acest caz s-a mers pe incredere, prietenii si nu pe cifre. Daca se uita cineva in cifre s-ar fi vazut imediat ca nu au lichiditate si ca merg pe datorie, rostogolind banii de la luna la luna. Dupa cum am mentionat, o lectie scumpa, pentru parteneri si pentru creditori si pentru clienti.
“Pentru anul 2016, a raportat un profit de 352.151 de lei, la o cifră de afaceri netă de 2,7 milioane de lei, potrivit datelor consemnate la Ministerul Finanţelor. Datoriile societăţii au crescut de la 616.000 de lei în 2015 la 1,6 milioane de lei în 2016”
Cifrele nu mint.
Poate se trezeste cineva si are o initiativa in ceasul al 13-lea in legatura cu legislatia total deficitara si face putina curatenie si la ANAT.
Lucian(Citează)
20/10/2017 la 12:05 AM
+1 :)
Si eu am avut intotdeauna preturi mai mici la agentie. Am o agentie la care merg de peste 10 ani si daca vreau un hotel anume ma duc si ii zic pretul pe care l-am gasit online. Tot timpul a venit cu un pret mai mic. Asta in timp ce patronul mi-a spus ca tot timpul a castigat si un comision de pe urma mea…uneori mai mare, alteori mai mic…dar a avut profit.
alex(Citează)
20/10/2017 la 7:15 AM
Lucrez in agenție de turism si va spun ca majoritatea oamenilor sunt atrași de reduceri, noua ca si agentie aveam dubii asupra Omniei de foarte mult timp deoarece tarifele erau mult prea mici, orare de zbor nu existau etc. Lumea trebuie să fie mai vigilentă cand cauta o excursie. Ziceai ca vor merge în străinătate sa …e nu e chiar asa..si in Ungaria , Austria au fost agenții care au dat faliment și erau parteneri Nekermann. Oameni buni daca mergeți într-o agenție si vi se da un tarif ,iar în altă parte același lucru e cu 300 euro mai ieftin..e clar ca ceva nu e in regula.cu ..booking-ul atentie..sunt multi care si-au pus poze si cand ajungeți poate nu sunt asa cum era descris..si multe altele..multumesc
Gabi(Citează)
20/10/2017 la 7:59 AM
La TUI se poate!
Io(Citează)
20/10/2017 la 11:36 AM
Eu personal mereu folosesc rome2rio.com pentru a identifica traseul cel mai bun, și îmi iau singur biletele. In felul asta aleg singur cea mai buna oferta si nu plătesc in plus la agenții.
De obicei aleg airbnb de asemeni pentru excursii și la fel, nu plătesc intermediari. Ori booking.
Iar pe TripAdvisor aleg top activități / restaurante.
Efectiv nu am apelat și nu văd de ce as apela la o agenție. E ca la însurătoare, îți alegi singur nevasta. Nu lași pe altul sa ti-o probeze first. :-)
Andu(Citează)
20/10/2017 la 2:18 PM
Dacă te referi la rome2rio pentru trenuri, am plătit dublu față de ce zicea acesta pentru bilet Frankfurt-Colmar.
nwradu(Citează)
21/10/2017 la 3:47 AM
Păi dacă e non refundable, de ce te aștepți să recuperezi ceva?
Adrian(Citează)