►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
4 Aug 2017 ·
O nouă aplicație de smartphone ce folosește beacon-uri de localizare instalate în stațiile de metrou din București îi va ajuta pe nevăzători să navigheze mai ușor rețeaua subterană de transport a orașului.
Sistemul se numește Tandem Acces, a fost dezvoltat de Asociația Tandem (care se ocupă cu astfel de programe pentru nevăzători) cu finanțare de la Fundația Orange (222.000 de lei doar pentru acest proiect) și în parteneriat cu Metrorex, desigur. S-au instalat în total peste 1000 de beacon-uri bluetooth low energy în stațiile de metrou, în punctele cheie unde este nevoie de ghidaj (înainte de scări, la bifurcații de coridoare, la platformă șamd) și sistemul funcționează astfel:
Așa arată un astfel de beacon. Înăuntru are un cablaj electronic, un mic difuzor și câteva baterii care ar trebui să-i dea o autonomie de multe luni, poate mai mult de un an. Să nu vă speriați dacă auziți unul sunând pe la metrou, înseamnă doar că un nevăzător este prin preajmă.
Întreg sistemul este un pas înainte spre un oraș mai accesibil persoanelor cu diverse handicapuri. Țin minte că în Barcelona vedeam cam în fiecare zi măcar o persoană cu baston alb mergând prin oraș, ajutată de trotuarele neocupate de mașini, de marcajele de pe jos și de bunăvoința oamenilor. În București, cred că văd poate o astfel de persoană pe an, poate un semn că ies mult mai rar din casă.
Am zis un pas înainte, un bun început. Sistemul, în opinia mea, mai are nevoie de ceva fine tuning. Multe beacon-uri sunt puse pe pereți la o înălțime de aproximativ 2 metri, ușor de furat de acolo ca formă de vandalism sau pentru cele 4 baterii AAA din interior. Alte beacon-uri sunt puse la exterior, expuse condițiilor meteo, așa că să vedem cum supraviețuiesc anul.
Despre funcționarea sistemului nu pot zice multe. Aplicația mi s-a părut neintuitivă, dar nu sunt eu în targetul ei, așa că mai degrabă ar trebui întrebați nevăzătorii după o vreme cum se descurcă asistați de noul sistem. M-am apropiat de câteva beacon-uri și doar unul a sunat, dar poate că sistemul încă nu-i inițializat complet.
Sper să o extindă în curând și pentru gări și poate alte puncte importante, de exemplu Pasajul Universității sau Pasajul Obor.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
9 comentarii
04/08/2017 la 3:31 PM
Beaconurile sunt ok. Sunt produse la Cluj, de Onyx. Modeul din poze e cel corporate, rezista la praf, apa etc. Daca te uiti, o sa vezi ca sunt puse in exteriorul unor autobuze din Bucuresti de cateva luni.
Solutia propusa are 4 gauri pentru suruburi, se pot prinde destul de bine in beton. Totusi, daca cineva e rau intentionat, le poate sparge sau desface.
Tehnologia e relativ noua, au fost incercari si in comercial, dar trebuie sa investesti masiv pentru un produs bun si eficient (nimic nou in abordare).
E un inceput, trebuie inceput de undeva.
Bogdann(Citează)
08/08/2017 la 10:03 AM
Baza se prinde în șuruburi, corpul se deșurubează simplu.
nwradu(Citează)
04/08/2017 la 4:36 PM
Nu arata deloc cum ar trebui sa arate intr-o tara unde vandalismul e distractia preferata a tiganusilor (si nu doar a lor). Trebuiau sa fie sub forma de cutie metalica, cat mai mica, prinsa cu suruburi zdravene, pentru a putea fi amplasate oriunde.
NJK(Citează)
04/08/2017 la 4:42 PM
Are un capac care-i prins bine în perete, dar partea principală poate fi deșurubată din acel capac. Nu-i ceva nemaivăzut, toate detectoarele de incendiu au fix aceeași structură cu o bază și o parte detașabilă.
Metalic nu putea fi, că trebuie să emită acel semnal bluetooth low energy.
Proiectarea de așa ceva nu-i chiar simplă.
nwradu(Citează)
04/08/2017 la 8:51 PM
mi se pare mie sau sunt alimentate cu baterii?
daca e cazul…. cine naibii o sa le schimbe?
stefan(Citează)
05/08/2017 la 1:04 AM
Mi se pare o investitie destul de inutila dpdv. al altor lucruri in care s-ar fi putut investi.
Din banii aceia, ma gandesc ca se puteau pune la semafoare difuzoare cu avertizari audio pentru nevazatori? Cati nevazatori, culmea, cu telefoane Apple, coboara prin metrou comparativ cu persoanele care pot traversa o zebra?
E de laudat initiativa, dar sunt lucruri mai presante care cauta rezolvari decat metroul.
SebiD(Citează)
08/08/2017 la 10:04 AM
Treabă diferită. Semafoare sunt cu miile în oraș și astfel de dispozitive ar trebui corelate cu culoarea lor, deci și primăria trebuie să intervină ceva mai mult în proiect.
nwradu(Citează)
05/08/2017 la 10:49 AM
Prima data au fost puse la trecerile de pietoni si pe autobuzele RATB cu ajutorul celor de la AKTA.
Ei au vrut doar sa ajute. Nu au cautat publicitate…
Ionel(Citează)
14/12/2017 la 9:28 AM
Oare cand va introduce Metrorex un sistem de securitate precum: https://www.digitalsecuritymagazine.com/wp-content/uploads/2013/10/Bosch-Security-Metro-Milan-1.jpg ?? Ca dezaxati precum Magdalena Serban sa nu mai faca noi victime?
Deea(Citează)