►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
A revenit din nou în atenția publică suma exorbitantă pe care Primăria Municipiului București vrea să o cheltuie pe noi statui prin oraș, deși sunt atât de multe alte lucruri ce-ar putea fi făcute cu banii. Spun din nou în atenție pentru că aceeași discuție a mai fost purtată și în luna martie, fără mare efect. Între timp, doar au crescut enorm sumele.
De exemplu, în martie se spunea că pentru ansamblul monumental Marea Unire ce va fi amplasat în Piața Alba Iulia se vor cheltui 6,5 milioane de lei. Un articol recent spune că era vorba doar de suma bugetată în 2017; în realitate, monumentul va costa 51 de milioane de lei cu tot cu TVA, sumă ce va fi plătită sculptorului eșalonat în câțiva ani.
O mare parte din ce citiți mai jos este scris în martie și stă în draft de atunci, că îi trecuse momentul.
Sunt primul care să aplaude investiții în lucruri ce fac orașul mai frumos, că aici trăiesc și, când caut să mă relaxez, vreau să-mi fie încântat ochiul de lucruri frumoase. Vreau să văd flori, vreau să văd parcuri frumoase, clădiri aranjate, trotuare libere, marmură curată, festivaluri de toate felurile, femei îmbrăcate sumar și restul lucrurilor care te fac să te simți all warm and fuzzy când te plimbi prin oraș.
Statuile, în clasamentul acesta al frumosului, sunt nesemnificative. Aproape că nici nu le observi. Dacă mă întrebați pe mine, priorități ar fi mai degrabă:
Acesta este spațiul verde din București:
Uitați-vă la statuile acestea de la ultimul etaj al unui cinematograf de pe Regina Elisabeta. Nu mai bine renovăm acea clădire?
Așa arată Piața Revolutiei, nu mai bine o spălăm și aranjăm?
Așa arată Universitatea, așa e mâzgălit și pe Magheru, iar pavajul de prin oraș parcă n-ar fi fost lipit cumva pe sol, că toate dalele se mișcă atunci când calci pe ele:
Așa arată o clădire veche la Piața Romană. Culori la întâmplare, fațada măcelărită de aer condiționat:
Când am fost în Barcelona, am stat pe o străduță oarecare, chiar nimic important sau vestit, dar blocurile arătau precum cele de mai jos, cu fațada perfectă, cu aceleași culori pentru grilaj, obloane, copertine și restul. E chiar dificil să vezi în Barcelona un bloc care să nu aibă toate balcoanele sau feroneria identică pentru toate apartamentele.
Primăria va cheltui, în schimb, 1,4 milioane de lei în acest an pe o statuie a Hortensiei Papadat Bengescu. Nu vreau să o jignesc pe celebra scriitoare, dar nu cred că valoarea întregii ei opere literare ajunge la valoarea acelei statui. PMB va mai cheltui bani pe statuia unui dac (anonim), monumentul Însingurare, monumentul Regenesis, statuia lui Rainier de Monaco, Avram Iancu și altele, dar cei mai mulți bani, 80 de milioane de lei, se vor duce către patru monumente legate de Marea Unire de la 1918.
Adică aproape 20 de milioane de euro, cât a costat noul pasaj subteran de la Piața Sudului. S-ar mai fi putut face încă un asemenea pasaj, de exemplu la Arcul de Triumf sau la Romană sau la Lujerului.
Mai țineți minte povestea marelui monument de la Casa Presei, acel Aripi sau cum se numește? L-ați mai văzut? L-ați mai sesizat cu ochiul, când ați trecut pe acolo? Probabil că nu. Eu chiar mă uitam, zilele trecute, că, deși înalt de 20 de metri, respectivul monument este dominat fără drept de apel de mult mai impunătoarea Casă a Presei din spatele său, iar culoarea sa cenușie îl disimulează bine acolo, de zici că-i un ninja al monumentelor.
Dacă v-au plăcut orașe precum Viena, Barcelona, Londra, Budapesta șamd, gândiți-vă un pic că probabil nu statuile de acolo au contribuit decisiv la impresie, ci curățenia generală, spațiul verde, străzile lungi cu clădiri impecabile, decorațiunile de pe ele, aspectul îngrijit al pavajului, al parcărilor, al mobilierului urban șamd.
Nici nu mai zic câte blocuri s-ar putea reabilita cu acei bani, câte școli, câte programe pentru bătrâni s-ar putea face, cât de mult s-ar putea moderniza infrastructura informatică sau spori numărul polițiștilor locali șamd. Am zis să ne axăm în principal pe ideea de înfrumusețare.
Vom avea, în schimb, 10 statui. În astfel de condiții, 10 statui sunt echivalentul a putting lipstick on a pig, cum e vorba din engleză. Tot un porc rămâne.
Monumentul Marii Uniri este este o semisferă de 35 de metri diametru la sol și 25 de metri înălțime și va fi amplasat în Piața Alba Iulia. Vă las pe voi să decideți cu ce seamănă.
Monumentul Regenesis este ceva dificil de descris, urmând a fi amplasat în Parcul Herăstrău. Monumentul Ferdinand Întregitorul este o statuie ecvestră, o puteți vedea în galeria foto de la acest articol. Statuia principelui Rainier de Monaco pare fix ce avea nevoie Bucureștiul.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
27 comentarii
01/08/2017 la 7:55 AM
Pai bo$$, adevăratul motiv este sifonarea banilor. De aia se înghesuie să facă statuile astea. Marja de profit la o astfel de “combinație” e mult mai mare decât la construcția unui pasaj! Ca să nu mai zic că nici nu îi presează nimeni cu termenul de finalizare a lucrării ;)
CatalinTanase(Citează)
02/08/2017 la 9:22 AM
In plus, altfel discuti spaga (comisionul, parandaratul) cu o singura persoana (sau un grup foarte restrnas de persoane) – cum este autorul statuii, decat sa faci un comision cu o strada, locuita de sute sau mii de persoane.
Florian(Citează)
01/08/2017 la 8:35 AM
Marile orase europene au statui de sute de ani, nu faci statui in secolul 21, mai ales cand tu nu ai parcuri destule, drumuri de biciclete, parcari.
Sunt orase moderne arhitectonic care au investit mult in ultimii 30-50 de ani ( Rotterdam, Valencia) dar sa nu comparam mere padurete cu mango.
Pana una alta, oare nu exista fonduri europene pt arta Fireasca?
Bobo(Citează)
01/08/2017 la 8:47 AM
2193 Avenue Prince Rainier III
Batiment B
Mihai(Citează)
01/08/2017 la 9:22 AM
exista o tona de statui “ciudate”, moderne, si in vest.
monumentul marii uniri e ok. Bine, era si mai ok daca i se spunea Monumentul Energiei Atomice Controlate, dar e bine si-asa.
mac gregor(Citează)
01/08/2017 la 10:03 AM
Seamanã cu un coi tuns periutã.
Cezar(Citează)
01/08/2017 la 10:13 AM
Mie îmi plac statuile astea moderne despre care nu-ți dai seama ce reprezintă și prin urmare te tot uiți la ele pe toate părțile. Inclusiv asta cu unirea.
De ex chestia aia din fața Casei Presei care e pe locul fostei statui a lui Lenin, cred că se cheamă ceva cu “aripi” dar eu am ajuns la concluzia că reprezintă Coastele Dezosate ale lui Lenin :-)
alias(Citează)
01/08/2017 la 10:33 AM
Monumentul Unirii are niște detalii cu oameni ținându-se de mână. http://evz.ro/monumentul-marii-uniri-de-la-bucuresti-o-lucrare-de-care-romania-are-nevoie.html?&page=1
Totuși, când vii pe bulevard spre Piața Alba Iulia, de la distanță, va semăna cu un pepene fără o felie în el, ca să nu zic vreo parte anatomică femeiască.
nwradu(Citează)
01/08/2017 la 10:53 AM
Partea asta cu statuile e preferata pentru ca de aici se “castiga” mai usor bani. Altfel, dpmdv, prioritar pentru Bucuresti acum ca estetica este soseaua (covorul asfaltic) si marginea lui (trotuar + borduri aranjate, spatii verzi intre ele). Bucuresti sta cel mai prost la acest capitol (versus Sibiu sau Brasov de exemplu). Stiu ca poate pentru unii poate parea aiurea, dar asta e un reper pentru mine: un oras frumos si ingrijit se remarca in primul rand prin drumuri si trotuare impecabile.
PS: stiti ca in Militari se asfalteaza strazile doar pe portiunile unde nu sunt masini? Acolo unde sunt masini parcate se asfalteaza pe langa ele. Am trait s-o vad si pe asta.
Blogman(Citează)
01/08/2017 la 10:54 AM
Strict din punct de vedere vizual, mie imi place monumentul cu aripi. Trecem peste costuri, interese, profit etc.
Teo(Citează)
01/08/2017 la 11:03 AM
Mie mi se pare greu de observat acolo, mai ales că-i tot cenușiu ca și împrejurimile. Dacă-l iei separat, merge, arată ok.
nwradu(Citează)
01/08/2017 la 11:47 AM
Si mie-mi place. Plus ca are un rost acolo, in fata cladirii staliniste si unde era monumentul lui VI.
ipo(Citează)
01/08/2017 la 12:09 PM
Monumentul “Aripi”, o sculptura de influenta socialista, se incadreaza in peisaj deoarece pastreaza ceva din linia monumentelor comuniste/staliniste. Astfel, monumentul “Airipi” si Casa Scanteii (mandria regimului comunist) se pun in valoare reciproc. Traiasca PCR! Traiasca clasa muncitoare!
gigi(Citează)
01/08/2017 la 10:59 AM
Da, chiar ar trebui alte probleme rezolvate mai intai …insa daca tot se sifoneaza bani aiurea , macar sa fie ceva placut ochiului
In piata universitatii ar putea fi construita o fantana de exemplu , un exemplu interesant din Nurenberg – http://www.atlasobscura.com/places/ehekarussell
Silvanus(Citează)
01/08/2017 la 11:48 AM
Exista deja o porcarie de tipul ala, abominatia din fata de la TNB.
ipo(Citează)
01/08/2017 la 11:59 AM
Care mă, aia de la TNB e mișto.
nwradu(Citează)
01/08/2017 la 11:54 AM
Ce putea fi mai reprezentativ pentru Romania si pentru Marea Unire daca nu un monument in forma de cactus? Daca as spune ca aceasta sculptura e un kitsch ordinar mi-e ca-l jignesc pe creatorul pestelui de sticla pe care-l tinea bunica pe televizor. Macar pestele ala era simpatic prin comparatie cu hidosenia asta.
gigi(Citează)
01/08/2017 la 1:32 PM
Soc si groaza!!!
Primaria retrage finantarea pentru “Cactus”
http://www.digi24.ro/stiri/actualitate/monumentul-marea-unire-nu-va-mai-fi-finantat-770574
Teo(Citează)
01/08/2017 la 1:51 PM
Băi ce înseamnă să scrii un articol pe blog!
nwradu(Citează)
01/08/2017 la 2:59 PM
Prietene, tu compari Barcelona cu Bucuresti? :-)))) Era sa pic de pe scaun de ras cand am vazut pozele din Barcelona… Sincer… Aia nu mai stiu ce sa faca sa scape de turisti… :-))))
Edi(Citează)
01/08/2017 la 3:01 PM
Da, erau turiști pe o stradă lăturalnică din oraș și s-au gândit “băi, să renovăm blocurile”.
Ce-a fost mai întâi, turistul sau locul bine aranjat?
nwradu(Citează)
01/08/2017 la 3:36 PM
Bo$$ dar ce facem nu trebuie sa aibă și Viorel Lis o statuie? Vanghelie nu? Se poate asa ceva?
Nico(Citează)
01/08/2017 la 3:39 PM
Crin Halaicu!
nwradu(Citează)
01/08/2017 la 3:49 PM
Pentru Viorel Lis trebuie sa fie o placuta, ca strainii nu il cunosc.
Si pe placuta sa scrie clar: “Nosferatu”.
mac gregor(Citează)
07/08/2017 la 4:17 PM
De 20 de milioane de euro se pot cumpara inca 100 de autobuze clasice, pe motorina. Cu aer conditionat. La atatia bani cheltuiti, nu sunt oare obligati sa faca o dezbatere publica ?
George(Citează)
07/08/2017 la 4:25 PM
Probabil că dezbatere a fost în anii anteriori. Planul acesta cu statuile e vechi de câțiva ani.
nwradu(Citează)
07/08/2017 la 4:45 PM
Sunt curios cat din aceasta suma reprezinta costul efectiv al “operei de arta” si cati bani ajung la “artist”. Care indiscutabil cotizeaza mai departe. “Bunicuta are nevoie de pantofi noi”…
George(Citează)