►► Black Friday: eMAG・Otter・MABO・Flip・Finestore・Best Value・Fashion Days・PC Garage・Dyson・AVstore・evoMAG・Libris・F64・Photosetup・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・Digi・Sevensins ◄◄
Nu știu dacă ați observat, dar piață agențiilor de turism se schimbă prin intrarea supermarketurilor și hipermarketurilor în joc.
Selgros a lansat recent platforma SelgrosTravel.ro, operată de TUI, unde vând pachete turistice și cazare la hoteluri din lumea întreagă.
Lidl are, de ceva vreme, Lidl Tour, inclusiv cu pliante prin magazine.
Carrefour a mutat în această direcție în 2007 prin deschiderea unor puncte Carrefour Voiaj în câteva hipermarketuri, dar le-a închis ulterior în 2009. Era perioada de criză; poate că acum ar avea din nou succes.
În străinătate, Auchan operează și Voyages Auchan, dar în România încă nu.
Aștept să lanseze și Mega Image ceva asemănător, poate chiar și Profi cu rețeaua lor de sute de magazine în întreaga țară.
Ideea pare bună, având în vedere că hipermarketurile au un vad foarte mare de oameni și, turismul fiind un business auxiliar celui de comerț cu produse alimentare, își permit să ofere pachete avantajoase, susținute de încasările din liniile principale de business.
O decizie interesantă în piață a luat-o Vola, care n-a mai anunțat public cifra de afaceri, ci venitul net (adică un fel de profit înainte de impozitare), care în 2016 a fost de 5,9 milioane de euro. Vor să arate astfel că firma este profitabilă, o întrebare mereu bună în turism deoarece profitul indică de obicei că nu vei lua țeapă și nu vei rămâne cu ochii în soare cumpărând un pachet turistic de la ei.
Turismul este genul de business cu venituri mari (am întrebat, cifra de afaceri Vola pentru 2016 a fost de 225 milioane lei), dar marje foarte mici. Un bilet de avion poate costa 200 de euro, dar agenției vânzătoare îi rămân poate 15 euro din aceștia, bani din care trebuie să plătească angajații, sediul, site-ul șamd. Din acest motiv, multe agenții pot raporta cifre de afaceri mari, dar asta nu spune dacă le rămân în cont bani pentru a-și onora angajamentele către clienți.
Mie personal mi se pare o decizie riscantă. Dispare astfel posibilitatea de a compara o firmă cu alta, plus că venitul net poate avea variații de la an la an ce nu au legătură cu starea companiei. Dacă în anul următor vor decide să-l reinvestească pe tot într-un nou sediu și un avion particular și vor declara venituri nete zero, ce facem, ne panicăm?
Modificarea a venit totuși într-un moment bun (sau poate că știau ce va urma): câteva zile mai târziu, apăreau știri că Paravion intră în insolvență. Articolul din Profit.ro spune că Paravion a cumpărat în 2015 un portal similar din Turcia, dar problemele din acea țară au dus la pierderi de bani pentru acest business. Acum Paravion intră în reorganizare, închide portalul turcesc și revine la afacerile lor de bază din România.
Insolvență și reorganizare, nu faliment și dispariție, da? Prin comparație, Vola are un profit bunicel acumulat în acest an, așa că mișcarea a venit într-un moment bun.
Cât despre Paravion, rămâne de văzut cum va reacționa piața la această veste. Oamenii se tem ca de dracu de orice veste legată de probleme financiare/insolvență/faliment pentru o firmă de turism. Biletele de avion cumpărate printr-un portal sunt de obicei confirmate imediat de compania aeriană, dar pentru orice altceva (rezervări de hoteluri, vacanțe șamd), chiar și cu plata efectuată de client, este discutabil dacă apar sau nu probleme.
Din păcate, momentan avem încă un business românesc ce, în loc să crească mai mare, dă în spate.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
18 comentarii
09/08/2017 la 3:09 PM
Din ce inteleg astia se muta la raportarea profitului in loc de CA pentru ca sunt asteptate niste amenzi usturatoare de la consiliul concurentei.
La agentiile de turism e un pic diferit ce inseamna CA, in functie de ce aleg ei sa raporteze.
Explica mai bine la un moment dat Liviu Iancu, cel care scrie pe turism la Profit.ro
add(Citează)
09/08/2017 la 3:24 PM
Stii pe cineva care sa fi plecat in vacanta cu Lidl Tour? Eu nu am auzit pe nimeni…
alex(Citează)
09/08/2017 la 4:52 PM
Daca n ai auzit tu sigur nu pleaca nimeni cu ei, poate spala bani, ai dreaq cu Lidlu lor cu tot.
Alex(Citează)
09/08/2017 la 8:23 PM
Habar n-am, eu întreb lumea cum a fost în concediu, nu cu cine a plecat acolo.
nwradu(Citează)
09/08/2017 la 5:30 PM
Salut – cat timp un site este operat de o firma romaneasca, vei gasi financiarele pe site-ul ministerului de fin.
Vola.ro spune ca este operat SC Vola.ro SRL iar cifrele sunt aici:
http://www.topfirme.com/afacere/vola-ro-srl/2i48rk5qhr/
…concluziile fiecaruia (dar mie imi rasuna in gand cuvintele de mai sus ale lui Add despre definitia mai vaga a cifrei de afaceri a firmelor de turism).
Vlaad(Citează)
09/08/2017 la 8:27 PM
Eu nu știu ce concluzie să trag despre ce arăți tu…
Cred că se vede și acolo că au început să declare doar valoarea adăugată, nu toată cifra de afaceri.
nwradu(Citează)
09/08/2017 la 6:20 PM
De travelator ce parere ai ?
user(Citează)
09/08/2017 la 8:31 PM
Nici nu știam că există. Pentru căutări de bilete eu folosesc Vola, Paravion și Momondo.
Matilda urmărește diverse site-uri cu oferte bune, iar mie-mi spune doar ce pachet să plătesc și unde :P
nwradu(Citează)
09/08/2017 la 6:40 PM
Eu cred totusi ca banii multi si profituri mai consistente fac doar acele cateva agentii mari care sunt si touroperatori pe anumite zone.
De exemplu Paralela45 pentru rezervarea catre Santorini a apelat catre o alta agentie partenera din Grecia, ei doar aveau charterul inchiriat de la Tarom, dar despre cazare sau contacte directe cu hotelurile nu au.
Kone(Citează)
09/08/2017 la 8:32 PM
Toată lumea lucrează cu parteneri locali, nu văd ceva anormal în asta. E chiar bine că la fața locului e cineva care are grijă.
Când am fost cu Christian Tour în Rhodos, aveau acolo inclusiv ghizi români, care stăteau toată vara în zonă, dar pentru transfer colaborau cu unii locali, desigur.
nwradu(Citează)
09/08/2017 la 10:12 PM
Chiar si TUI are agentii partenere in tarile in care au chartere. E drept in zone unde au multe afaceri sunt majoritari in compania locala si au inclusiv autocare branduite TUI(dar inmatriculate in Grecia de ex si nu in Germania).
alex(Citează)
09/08/2017 la 9:06 PM
Peste tot in lume retailerii vand pachete turistice.
Alte servicii mai sunt: servicii bancare, telefonie (adica a lor proprie), mici magazine specializate, de genul animale de companie, optica, farmacie, etc.
Coop Italia de ex are ceva probleme legate de sistemul lor de imprumuturi, care nefiind supus taxelor bancare a concurat neloial bancile.
Prin Germania sau Austria e un lant de magazine de frumusete cae are servicii de masaj intr-una din locatii.
Conad are 24su24 care sunt magazine-automate. Asa: https://www.youtube.com/watch?v=8gEpRNZE6OY
KMean(Citează)
09/08/2017 la 10:06 PM
Esti foarte destept! Nu inseamna ca daca eu nu am auzit pe nimeni sa nu mearga bine afacerea, dar nici site-ul nu a beneficiat de imbunatatiri de la lansare, UX-ul e foarte slab, pare ceva lansat doar ca sa fie. De ex si Paravion si Vola sunt mult peste.
alex(Citează)
09/08/2017 la 10:10 PM
Radu, venitul net = marja, si nu profitul inainte de impozitare.
Marja = valoarea adaugata produsa de companie. Din care se scad cheltuielile, salariile, investitii, etc.
Este un trend mai vechi in randul agentiilor serioase, daca nu ma insel au fost si altii mari si seriosi care au facut asta acum ceva timp (Paralela, Eximtur,etc).
Legea contabilitatii permite agentiilor de turism sa calculeze cifra de afaceri in ambele feluri, este legal. Pana acum cativa ani, majoritatea calculau cifra de afaceri = total vanzari, multi din grandomanie, ca sa dea bine in topuri. Acum oamenii revin cu picioarele pe pamant, asta e bine, nimeni nu e perfect.
Legat de LIDL Tour, nu este agentie de turism, ci mai degraba un intermediar cum era pe vremuri, de exemplu, Groupon Travel, nu au nevoie de licenta de turism pt ca ei fac doar marketing de produse turistice, vanzarea o face direct TUI TravelCenter sau Karpaten. Este un alt model de business.
Razvan Pascu(Citează)
10/08/2017 la 3:08 AM
Travelator nu e agenție de turism. E un site (la fel ca Aventurescu) ce-ți oferă ponturi despre excursii spre diverse destinații la prețuri bune. Urmând recomandările respective îți rezervi biletul de avion pe Momondo, iar cazarea pe Booking, Trivago etc.
cata(Citează)
10/08/2017 la 6:34 AM
La lidl tour nici nu le trebuie mai mult. Au un site, niște ofere, te uiți și dacă îți convine bagi 2-3 date și te suna agenția nu lidl. Eu am fost in 2 vacante luate de pe site. Una cu TUI și alta cu Karpaten. La ambele, pe site-ul lidl, am făcut un fel de Pre-rezervare și atât. Apoi am discutat, plătit etc. la agențiile respective.
Parerirazlete(Citează)
10/08/2017 la 8:30 AM
Ok, asta eram curios, cum se desfasoara totul. Te-ai uitat cumva daca pe site-ul Karpaten/Tui aveau preturi diferite?
alex(Citează)
10/08/2017 la 2:59 PM
– Boss ce ti-ai luat de la Lidl?
– O excursie in Cuba.
– :|
Lugojeanul(Citează)