un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

M-am uitat la o cursă de Formula E: câteva gânduri despre regulament și desfășurare

26 Jul 2017  ·

AUTO  ·

13 comentarii

Urmăresc Formula 1 de când a început TVR să o transmită, pe vremea lui Ștefan cel Mare. Sau, de fapt, de pe vremea lui Senna. Mă uit și la alte sporturi cu motor, dacă-mi ies în cale, că în general îmi plac mașinile care se învârt în cerc.

Spre rușine mea, abia acum am văzut o cursă de Formula E, cu mașini electrice, deși campionatul este deja în al treilea sezon. Și, sincer să fiu, n-am fost prea impresionat, ba chiar mă așteptam la mult mai multe.


Formula E a fost creat de la început ca un sport modern, axat pe spectacol, iar din acest motiv au introdus în desfășurarea cursei tot felul de reguli ce-ar trebui să crească nivelul de spectaculozitate (sunt uimit că acesta este un cuvânt real), dar în practică acestea cresc doar hazardul. Altfel spus, este posibil ca pilotul cel mai bun să piardă cursa pe care o conduce detașat deoarece regulamentul îl silește să schimbe mașina în timpul cursei, chit că nu are de ce. Asta nu înseamnă, însă, că spectacolul crește, ba poate chiar din contră.

În Formula E se înfruntă zece echipe, fiecare cu câte doi piloți. Echipele au în spate constructori cunoscuți (în sezoanele următoare vor intra și BMW și Mercedes), iar mulți piloți sunt veniți din Formula 1. Monoposturile arată asemănător, am văzut nume mari printre sponsori, circuite se plasează în cele mai mari orașe, deși ca rețetă ar suna bine.

Acum uitați câteva dintre reguli:

  • circuitele sunt stradale în orașe precum New York (a fost în portul Brooklyn), Beijing, Berlin, Miami, Paris, Londra, Moscova șamd. Cum ar fi, spectaculos și accesibil, plăcut de vizionat, curse într-un decor cum n-am mai văzut până acum. În practică, însă, majoritatea circuitelor sunt deci și foarte înguste, iar cursa văzută de mine a semănat cu un pinball. S-au tot lovit monoposturi înghesuindu-se în curbe sau ace de păr încât clasamentul nu se schimbă pe merit, ci pe norocul de a nu-ți fi ruptă suspensia.
  • cursa (i se zice ePrix) durează 50 de minute, iar în timpul ei piloții sunt obligați să intre o dată la boxe și să schimbe mașina (au câte două fiecare). Regula asta introduce hazard și strică topurile.
  • puterea este limitată la 170 kW, adică vreo 225 cai putere în timpul cursei. Asta nu e ceva rău, ba probabil e singura măsură ce sporește spectacolul pentru că ține compact plutonul.
  • există un Fan Boost, adică prin vot în social media un maxim de trei piloți pot primi câțiva cai putere în plus pentru scurt timp în timpul cursei. Asta e ridicol, dar e conceptul de “new sports”, unde spectatorii sunt mai bine conectați la ce se întâmplă. E ridicol și pentru că piloții noi nu pot fi mai populari decât favoriții publicului.

Unele prevederi nu sunt făcute de dragul complicării lucrurilor, ci tehnologia electrică le impune. Mașina trebuie să fie relativ ușoară, așa că bateriile sunt limitate la o greutate totală de 200 kg. Limitându-le astfel capacitatea, acestea s-ar consuma rapid în regim de cursă, la viteze de peste 180-200 km/h, iar o cursă de 30 de minute n-ar justifica pretul biletului. Încărcarea rapidă pe loc, la standuri, nu este posibilă: cineva a calculat că ar fi nevoie de vreo 2 megawatti putere pentru așa ceva, peste posibilitățile unui circuit.

Până s-o rezolva treaba asta cu bateriile, regulamentul prevede singura posibilitate rămasă: schimbarea mașinii. Practic, iei una încărcată de la standuri; asta e modalitatea lor de realimentare. Tot prin regulament, puterea este limitată și inclusiv consumul electric este limitat, ca să obțină o autonomie suficientă.

Puterea va crește în sezonul următor cu încă 10 kW, regulile fiind modificate în timp, ca și la Formula 1. Mai sunt și alte ciudățenii, de exemplu unele curse sunt duble, prima are loc sâmbătă, a doua are loc duminică pe același circuit, un sistem asemănător cu cel din DTM, dacă nu mă înșel.

Mașinile fac puțin zgomot. Asta nu contează așa mult decât pentru spectatorii de la față locului; din fața televizorului nu-i mare deosebire, că nu se auzea oricum foarte bine sunetul.

În concluzie, arată aproape ca Formula 1, dar nu vă așteptați la ceva palpitant. Circuitele stradale și limitarea puterii și a vitezei maxime au fost necesare pentru a putea ține curse folosind tehnologia actuală a mașinilor electrice, iar limitările oferă un spectacol inferior celui din Formula 1, care oricum nu-i vreo mare scofală în majoritatea timpului.

Pe mașini se află și camere 360 de grade ale căror imagini sunt uneori rapid puse pe Internet, pe contul oficial. Asta e mișto.

Site-ul oficial este FIAformulaE.com pentru alte fotografii și clipuri video.

asus s5507

    13 comentarii

  1. 1. Cred ca te contrazici nitel, spui la inceput ca e obligat sa schimbe masina desi nu are de ce, tocmai ca are de ce ca sunt limitati de tehnologie si pilotul ramane fara “carburant” dupa cum mentionezi mai tarziu. Clasamentul nu se schimba prea mult pt ca toti sunt obligati sa intre. Doar daca apare un full course yellow si nu apuca toti sa intre pe parcursul lui. Sau se mai incurca coechipierii intre ei ca Heidfield si rosenqvist in a doua cursa din berlin.
    2. N-am prea vazut suspensii rupte in ciocnirile dintre monoposturi ci se rup mai mult eleroanele si elemente de caroserie si sunt obligati sa intre la boxe sa le schimbe. Pana in cursa din berlin din primul sezon erau lasati sa continue cursa, dar ajunsesera sa concureze cu masinile “rupte”, asa ca au devenit mai stricti, poate prea stricti in unele cazuri. Oricum, au fost cazuri cand pilotul a fost obligat sa intre la boxe sa schimbe eleronul spate si apoi a castigat cursa, de exemplu DiGrassi in acest sezon in Mexic .
    Dar da, unele circuite sunt exagerat de inguste.
    3. Unele curse sunt dublate din cauza ca n-au destule curse si incearca sa mai lungeasca sezonul.
    4. Partea proasta momentan e ca Sebastien Buemi castiga cam tot (cum era Schumacher in perioada 2001-2004) si isi permite sa lipseasca de la unele curse ca nu il afecteaza prea mult.

      (Citează)

    • Da, dar orice trecere pe la boxe aduce niște riscuri, se pot pierde câteva secunde și schimba clasamentele. Asta e, e necesară dpdv al tehnologiei.

        (Citează)

  2. Pentru pasionatii de inginerie (nu neaparat si de racing) mai exista si Formula Student unde sunt jurizati la alte probe. Am inteles ca la un moment dat a participat si Romania prin studentii de la Poli Iasi (dar cu motor clasic cu combustie). In video de mai jos e jucaria cu care au participat cei de la TU Delft. https://youtu.be/9nnWZSMCcc0 – are 4 motoare electrice AMK cu angrenaj planetar direct pe fiecare roata, acceleratie 0-100kmph sub 2 sec.

      (Citează)

  3.   (Citează)

  4. Cursele astea vor impinge inainte tehnologia motoarelor electrice si asta e un lucru bun. Mai putina poluare pentru mediu si masini electrice mai bune pentru noi.

      (Citează)

    • Da, că energia pentru ele vine ce la Sfântul Duh.. Iar tehnologia pentru fabricarea bateriilor este printre cele mai poluante.

        (Citează)

  5. Aia cu votul publicului mi se pare cea mai penibilă chestie ever in sport. Parcă văd că se găsește cineva să o propună și la fotbal: prin vot putem da un penalty la ce echipă vrem..
    Și în formula 1, în ideea de a creste numărul de depășiri, au introdus o chestie complet artificială, deschiderea eleronului.

    Totul devine aiurea și in sport.. din păcate.

    Ideea de a crea spectacol e bună, dar nu așa.

    E ca in TV, Discovery e o mizerie, History nu are nicio treabă cu istoria etc.

      (Citează)

  6. spectaculozitate (sunt uimit că acesta este un cuvânt real)

    Cuvîntul este foarte real, tocmai ce l-ai scris. A, că nu-i în dicţionare … nici pula n-a fost în DEX ’98, dicţionarul de referinţă timp de minim 10 ani.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus