►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
26 Jul 2017 ·
AUTO ·
Urmăresc Formula 1 de când a început TVR să o transmită, pe vremea lui Ștefan cel Mare. Sau, de fapt, de pe vremea lui Senna. Mă uit și la alte sporturi cu motor, dacă-mi ies în cale, că în general îmi plac mașinile care se învârt în cerc.
Spre rușine mea, abia acum am văzut o cursă de Formula E, cu mașini electrice, deși campionatul este deja în al treilea sezon. Și, sincer să fiu, n-am fost prea impresionat, ba chiar mă așteptam la mult mai multe.
Formula E a fost creat de la început ca un sport modern, axat pe spectacol, iar din acest motiv au introdus în desfășurarea cursei tot felul de reguli ce-ar trebui să crească nivelul de spectaculozitate (sunt uimit că acesta este un cuvânt real), dar în practică acestea cresc doar hazardul. Altfel spus, este posibil ca pilotul cel mai bun să piardă cursa pe care o conduce detașat deoarece regulamentul îl silește să schimbe mașina în timpul cursei, chit că nu are de ce. Asta nu înseamnă, însă, că spectacolul crește, ba poate chiar din contră.
În Formula E se înfruntă zece echipe, fiecare cu câte doi piloți. Echipele au în spate constructori cunoscuți (în sezoanele următoare vor intra și BMW și Mercedes), iar mulți piloți sunt veniți din Formula 1. Monoposturile arată asemănător, am văzut nume mari printre sponsori, circuite se plasează în cele mai mari orașe, deși ca rețetă ar suna bine.
Acum uitați câteva dintre reguli:
Unele prevederi nu sunt făcute de dragul complicării lucrurilor, ci tehnologia electrică le impune. Mașina trebuie să fie relativ ușoară, așa că bateriile sunt limitate la o greutate totală de 200 kg. Limitându-le astfel capacitatea, acestea s-ar consuma rapid în regim de cursă, la viteze de peste 180-200 km/h, iar o cursă de 30 de minute n-ar justifica pretul biletului. Încărcarea rapidă pe loc, la standuri, nu este posibilă: cineva a calculat că ar fi nevoie de vreo 2 megawatti putere pentru așa ceva, peste posibilitățile unui circuit.
Până s-o rezolva treaba asta cu bateriile, regulamentul prevede singura posibilitate rămasă: schimbarea mașinii. Practic, iei una încărcată de la standuri; asta e modalitatea lor de realimentare. Tot prin regulament, puterea este limitată și inclusiv consumul electric este limitat, ca să obțină o autonomie suficientă.
Puterea va crește în sezonul următor cu încă 10 kW, regulile fiind modificate în timp, ca și la Formula 1. Mai sunt și alte ciudățenii, de exemplu unele curse sunt duble, prima are loc sâmbătă, a doua are loc duminică pe același circuit, un sistem asemănător cu cel din DTM, dacă nu mă înșel.
Mașinile fac puțin zgomot. Asta nu contează așa mult decât pentru spectatorii de la față locului; din fața televizorului nu-i mare deosebire, că nu se auzea oricum foarte bine sunetul.
În concluzie, arată aproape ca Formula 1, dar nu vă așteptați la ceva palpitant. Circuitele stradale și limitarea puterii și a vitezei maxime au fost necesare pentru a putea ține curse folosind tehnologia actuală a mașinilor electrice, iar limitările oferă un spectacol inferior celui din Formula 1, care oricum nu-i vreo mare scofală în majoritatea timpului.
Pe mașini se află și camere 360 de grade ale căror imagini sunt uneori rapid puse pe Internet, pe contul oficial. Asta e mișto.
Site-ul oficial este FIAformulaE.com pentru alte fotografii și clipuri video.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
13 comentarii
26/07/2017 la 1:57 PM
1. Cred ca te contrazici nitel, spui la inceput ca e obligat sa schimbe masina desi nu are de ce, tocmai ca are de ce ca sunt limitati de tehnologie si pilotul ramane fara “carburant” dupa cum mentionezi mai tarziu. Clasamentul nu se schimba prea mult pt ca toti sunt obligati sa intre. Doar daca apare un full course yellow si nu apuca toti sa intre pe parcursul lui. Sau se mai incurca coechipierii intre ei ca Heidfield si rosenqvist in a doua cursa din berlin.
2. N-am prea vazut suspensii rupte in ciocnirile dintre monoposturi ci se rup mai mult eleroanele si elemente de caroserie si sunt obligati sa intre la boxe sa le schimbe. Pana in cursa din berlin din primul sezon erau lasati sa continue cursa, dar ajunsesera sa concureze cu masinile “rupte”, asa ca au devenit mai stricti, poate prea stricti in unele cazuri. Oricum, au fost cazuri cand pilotul a fost obligat sa intre la boxe sa schimbe eleronul spate si apoi a castigat cursa, de exemplu DiGrassi in acest sezon in Mexic .
Dar da, unele circuite sunt exagerat de inguste.
3. Unele curse sunt dublate din cauza ca n-au destule curse si incearca sa mai lungeasca sezonul.
4. Partea proasta momentan e ca Sebastien Buemi castiga cam tot (cum era Schumacher in perioada 2001-2004) si isi permite sa lipseasca de la unele curse ca nu il afecteaza prea mult.
Bogdan(Citează)
31/07/2017 la 11:37 AM
Da, dar orice trecere pe la boxe aduce niște riscuri, se pot pierde câteva secunde și schimba clasamentele. Asta e, e necesară dpdv al tehnologiei.
nwradu(Citează)
26/07/2017 la 1:59 PM
Pentru pasionatii de inginerie (nu neaparat si de racing) mai exista si Formula Student unde sunt jurizati la alte probe. Am inteles ca la un moment dat a participat si Romania prin studentii de la Poli Iasi (dar cu motor clasic cu combustie). In video de mai jos e jucaria cu care au participat cei de la TU Delft. https://youtu.be/9nnWZSMCcc0 – are 4 motoare electrice AMK cu angrenaj planetar direct pe fiecare roata, acceleratie 0-100kmph sub 2 sec.
petrescs(Citează)
26/07/2017 la 2:14 PM
Chiar azi am văzut pe Instagram o imagine cu mașina: https://www.instagram.com/p/BW-4YYLhBkv/
Pentru cei care vor mai multe detalii tuiasi.ro/evenimente/tuiasi-racing-olanda
florin(Citează)
27/07/2017 la 11:12 AM
Bluestreamline (https://www.facebook.com/BlueStreamline/), echipa Universitatii Transilvania Brasov, participa de vreo 8 ani consecutiv la Formula Student UK si Spania. Tocmai s-au intors de la Silverstone.
Au fost prima echipa din Romania care a participat. Ulterior au aparut si Iasi si parca si Timisoara.
Rares(Citează)
31/07/2017 la 11:35 AM
Interesantă treaba asta, nu știam de ei.
nwradu(Citează)
26/07/2017 la 2:48 PM
Florin(Citează)
26/07/2017 la 8:34 PM
Cursele astea vor impinge inainte tehnologia motoarelor electrice si asta e un lucru bun. Mai putina poluare pentru mediu si masini electrice mai bune pentru noi.
Gaelex(Citează)
26/07/2017 la 10:47 PM
Da, că energia pentru ele vine ce la Sfântul Duh.. Iar tehnologia pentru fabricarea bateriilor este printre cele mai poluante.
Andrei(Citează)
26/07/2017 la 10:54 PM
Aia cu votul publicului mi se pare cea mai penibilă chestie ever in sport. Parcă văd că se găsește cineva să o propună și la fotbal: prin vot putem da un penalty la ce echipă vrem..
Și în formula 1, în ideea de a creste numărul de depășiri, au introdus o chestie complet artificială, deschiderea eleronului.
Totul devine aiurea și in sport.. din păcate.
Ideea de a crea spectacol e bună, dar nu așa.
E ca in TV, Discovery e o mizerie, History nu are nicio treabă cu istoria etc.
Andrei(Citează)
31/07/2017 la 11:36 AM
Cred că analogia cu posturile TV este forțată rău, că n-am văzut legătura cu Formula E.
nwradu(Citează)
27/07/2017 la 9:49 AM
Cuvîntul este foarte real, tocmai ce l-ai scris. A, că nu-i în dicţionare … nici pula n-a fost în DEX ’98, dicţionarul de referinţă timp de minim 10 ani.
Alex(Citează)
31/07/2017 la 11:35 AM
Este și în dicționar https://dexonline.ro/definitie/spectaculozitate
nwradu(Citează)