►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Una dintre cele mai ciudate condiții pentru a te căsători civil este ca un medic să te declare apt de căsătorie, semnând o adeverință în acest sens după ce-ți face analize pentru sifilis, HIV și, până nu demult, radiografie la plămâni pentru a descoperi dacă ai TBC sau nu.
Mai mult, adeverința medicului trebuie eliberată în aceeași zi în care depui actele la Starea Civilă sau în ziua anterioară, iar actele se depun la Starea Civilă cu fix 10 zile înainte de căsătorie (mergeți totuși la ei și vă interesați personal, nu mă credeți pe cuvânt!), ceea ce impune ceva planificare și duce la multe nelămuriri.
De exemplu, oare aceste teste medicale ajută pe cineva? Oare se întâmplă ca doi oameni aflați în pragul căsătoriei să afle abia acum, dintr-un astfel de test, că unul dintre ei are sifilis sau HIV? Și dacă da, care e șansa ca boala să nu se fi transmis deja la a doua persoană?
Iar dacă ai sifilis sau HIV sau TBC, nu mai ești apt de căsătorie? Nu-ți mai dă medicul adeverința necesară? Oamenii cu HIV, o boală care acum, dacă-i diagnosticată din timp și ai și banii necesari pentru tratamente costisitoare, poate fi ținută sub control aproape tot restul vieții normale, nu au voie să se căsătorească?
Am întrebat acest lucru, odată ajuns și eu în fața medicului. Mi-a spus că evident că te poți căsători, dar medicul se asigură că partenerul înțelege boala și e conștient de ea. Mai mult, mi-a spus că menținerea obligativității acestor analize este și o metodă ca statul să aibă o evidență a acestor boli și a stării de sănătate a populației, cel puțin în privința HIV și sifilis.
Și totuși, de ce doar aceste boli? Există și alte boli BTS, de ce nu te testează de toate? Mai mult, de ce nu ți se cere înainte de căsătorie o analiză completă de sânge, ca să fie apoi datele trecute într-un sistem informatic și statul român să știe cum stă populația și în chestiuni precum valoarea colesterolului, magneziului, transaminazelor șamd. Un fel de recensământ medical, în fond. N-ar fi o idee bună?
La fel de misterios este valabilitatea de doar 24 de ore a adeverinței medicale. Adică de ce nu 5 zile, să zicem? Le e teamă că între momentul adeverinței și cel al depunerii dosarului voi lua sifilis de undeva, așa că încrederea durează doar o zi? Dacă așa stau lucrurile, de ce-mi mai lasă 10 zile până la căsătoria civilă? Statul pare mai interesat să fii intact în momentul depunerii dosarului, nu al căsătoriei efective.
Cum se obține adeverința respectivă este o mică aventură în sine. Teoretic, dacă ai medic de familie te duci acolo, îți dă trimitere la analize șamd. Noi nu avem medic de familie, așa că am sunat la marile clinici private.
Nu mai țin minte dacă la Medicover sau Medlife ne-au spus că au “pachetul de nuntă”, sigur, dar include obligatoriu și radiografia la plămâni, pe care statul nu o mai cere obligatoriu sau, în fine, nu-i pasă prea mult dacă o faci; important să-ți dea medicul adeverință pe care să scrie “apt de căsătorie”.
“-Păi stați așa, că n-aș vrea să mă iradiez pentru o formalitate!”
– La noi e obligatorie și radiografia!
– Dar Starea Civilă nu o cere musai!
– La noi e obligatorie!”
Și dura și vreo 8 zile totul, destul de mult. În cele din urmă am ajuns la Regina Maria, care în “pachetul de nuntă” include doar analizele la sânge și apoi adeverința medicului, iar analizele sunt gata în 2-3 zile.
Ne-am făcut programare pentru analize și alta pentru medic generalist, ne-au luat o fiolă de sânge, după 2 zile au fost gata analizele, medicul s-a uitat pe ele, ne-a dat formularul de căsătorie, semnat și ștampilat. Formularul avea și secțiune pentru rezultatele radiografiei, unde nu a trecut nimic; cei de la Starea Civilă au acceptat-o fără probleme, bineînțeles.
Toată distracția? 79 de lei analizele, 199 de lei medicul per persoană.
Apropo de depus actele, dacă vreți să alegeți ora pentru căsătoria civilă, trebuie să mergeți acolo cât mai devreme, printre primii. La Sectorul 4 programul începe la ora 8:30 și noi ne-am dus la 7:45, când deja erau 4 alte cupluri înaintea noastră. O domnișoară, cum ne-a văzut intrând pe poartă, ne-a și dat o foaie de hârtie: “- e listă, treceți-vă aici, veți fi numărul 5!”. Și ne-am trecut.
Posibil ca lucrurile să difere în funcție de Starea Civilă din zona voastră, așa că mergeți și interesați-vă din timp.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
60 comentarii
10/07/2017 la 6:40 AM
Da, sa`ti depui actele e o mare bataie de cap, cu atat mai mult cu cat majoritatea cuplurilor sunt oricum cu nervii intinsi la maximum in perioada aia.
Si eu recomand Regina Maria, s-au miscat foarte repede. La 07:00 eram la ei sa ne scrie certificatele, la 08:00 le depuneam la starea civila.
Diferenta a fost ca la noi erau incluse in abonament.
LittleBro(Citează)
10/07/2017 la 9:54 AM
Nu știu ce să zic, noi am fost foarte liniștiți. Bănuiesc că asta înseamnă să planifici bine și din timp.
nwradu(Citează)
10/07/2017 la 6:35 PM
Si noi, cu atat mai mult incat am facut ceva mega light, dar generalizam. In plus, multi vor sa se sincornizeze cu biserica, asa ca trebuie sa iasa de la starea civila la o anumita ora. Programarile se fac, teoretic, in ordinea vernii, dar spaga ftw si asa mai departe.
LittleBro(Citează)
10/07/2017 la 7:00 PM
N-am auzit la nimeni de așa ceva. Când am depus dosarul am ales și ora la care vrem să ne căsătorească și la ora aceea ne-a căsătorit.
Ah, dacă vor sa înghesuie încă un cuplu neprogramat anterior sunt sigur că se poate, dar nu-i mare scofală, cel mult se decalează totul cu 5-10 minute.
nwradu(Citează)
10/07/2017 la 7:10 AM
Valabilitatea analizelor tine de fiecare primarie in parte, la unele sunt de pe o zi pe alta, la altele sunt bune o saptamana sau chiar 10 zile dupa. Evident trebuie sa intrebi la fiecare in parte cum e.
Gaelex(Citează)
10/07/2017 la 7:22 AM
Rezultatul analizelor medicale este valabil (prin lege) 14 zile. Cele 10 zile înainte de căsătorie pentru depunerea actelor sunt o chestie birocratică, probabil cu o șpagă rezolvi și cu 7 zile înainte, dacă a anulat cineva programarea.
Ciudat că nu se face și o analiza a grupei de sânge, parcă era o oarecare combinație cu ghinion pentru mireasă in caz că cuplul vrea copii.
Ion Iliescu(Citează)
10/07/2017 la 9:55 AM
Nu e vreo combinație ghinionistă, dar vorba ta, mi-ar fi plăcut să știu, în sfârșit, ce grupă am.
nwradu(Citează)
10/07/2017 la 10:41 AM
Și apropo, lege, nelege, dacă nu ai adeverința emisă cu maxim o zi înainte nu-ți primește dosarul, așa că nu contează ce și cum zice legea în general. Bănuiesc că fiecare Primărie poate să-și facă legea proprie.
nwradu(Citează)
10/07/2017 la 7:32 AM
Îmi plac aceste mici dovezi ale slăbiciunii statului român: e obligatoriu să ai carte de identitate dar poți cere fără cip dacă ți-e frica de el, e obligatoriu să faci analize medicale prenupțiale dar poți să sari peste radiografie dacă ești o mimoză și îți e frica de radiații, e obligatoriu să stai la răcoare dacă ești prins furând dar scapi mai repede dacă ești bogat/scriitor…
Cum Pop Liviu Mihail să-ți stea mintea la evitat radiațiile în condițiile în care pretinzi că ești stresat de pregătirea nuntii și presat de timingul necesar îndeplinirii formalităților in timpii prescriși?
Ion Iliescu(Citează)
10/07/2017 la 9:58 AM
Radiografia nu se cere, așa că normal este să te duci la medicii care au aflat și ei de acest lucru și nu te forțează să pierzi timpul făcând-o.
Singura ciudățenie din cele menționate de tine este că la dosar ți se cere certificatul de naștere ȘI buletinul, ceea ce pare inutil.
nwradu(Citează)
10/07/2017 la 11:34 AM
Chiar, ce se mai aude legat de noile cărți de identitate?
VOC(Citează)
10/07/2017 la 1:32 PM
Nimic. Statul n-are bani să treacă strada, darămite să facă noi cărți de identitate. Poate îi convinge vreo firmă întreprinzătoare de necesitatea licitației pentru așa ceva.
nwradu(Citează)
10/07/2017 la 3:35 PM
Mda. De-am fi și noi așa de bogați ca moldovenii ce bine ar fi. Ei au cărți de identitate decente.
VOC(Citează)
10/07/2017 la 7:34 AM
Actele sunt valabile 14 zile nu 24h, doar ca trebuie să fie valabile atunci când dai cu bățul, nu doar când depui dosarul (cu șină? ) . Ar fi amuzant să ți se refuze căsătoria la starea civilă “că, stați că v-a expirat un act” .
Pe de altă parte eu mi-am băgat picioarele în cererea lor, am dat o șpagă cinstită și am luat un formular din ăla gata completat și antedatat pentru când îmi trebuia mie, ca să nu îmi fac griji că, vai, valabilitatea. Dacă-s formalități stupide, trebuie tratate ca atare, că doar nu mă pun la mintea lor.
Bine, nu știu dacă o mai merge așa (presupun că da), au trecut vreo 9 ani.
Catalinx(Citează)
10/07/2017 la 8:10 AM
Luna aceasta (de ziua mea) sarbatorim 10 ani de la casatorie si 11 ani de cand am avut norocul sa schimb primele mesaje online cu nevasta. :)
Pot sa spun ca eu m-am “nenorocit” online de ziua mea. :)
Fărcaş Gelu Dănuţ(Citează)
10/07/2017 la 8:40 AM
Felicitari, casa de piatra, asteptam turul saloanelor de nunta :)
Ciprian(Citează)
10/07/2017 la 11:03 AM
Mulțumesc. Nu-mi adu aminte, că m-am săturat de vizitat săli și citit meniuri.
nwradu(Citează)
10/07/2017 la 8:45 AM
Ceva imi spune ca e mai simppla procedura de divort.
ipo(Citează)
10/07/2017 la 8:50 AM
Sa fie intr-un ceas bun. Ai uitat sa mentionezi ca in multe locuri aceasta adeverinta se emite “verbal”. Ai ceva? NU! Bv,uite adeverinta
Harabagiu Ciprian(Citează)
10/07/2017 la 11:03 AM
Probabil. Alții au rezolvat cu ceva șpagă la medicul de familie. Neavând așa ceva, am rezolvat cu cardul bancar.
nwradu(Citează)
10/07/2017 la 9:06 AM
Cred ca se cer analizele pentru sifilis si HIV mai ales pentru aceste doua boli se pot transmite si copilului in eventulitatea unei sarcini, sau poate afecta sarcina.
E(Citează)
10/07/2017 la 9:10 AM
Asa …si pina la urma esti sanatos sau nu, ca nu se intelege nimic din articol ?!
Andrei(Citează)
10/07/2017 la 11:04 AM
N-am sifilis sau HIV, aia pot dovedi cu acte.
nwradu(Citează)
10/07/2017 la 9:15 AM
Apropo de costuri, noi am rezolvat la Rosana și ne-a costat 150 lei.
Cristian(Citează)
10/07/2017 la 9:41 AM
Ciudat că nu verifică RH-ul, ar evita multe complicații. Probabil de gândesc că dacă vrei copii întâi treci pe la doctor.
lazar(Citează)
10/07/2017 la 10:04 AM
De ce n-aveti medic de familie?
alexEAT(Citează)
10/07/2017 la 11:04 AM
Nu m-am înscris niciodată la unul.
nwradu(Citează)
10/07/2017 la 11:29 AM
@nwradu: asta nu înseamnă că nu ai. eu am avut surpriza asta.
ba mai mult, e posibil ca în istoricul tău să apară și niște rețete compensate pentru niște medicamente de care n’ai auzit.
AI_core(Citează)
10/07/2017 la 2:44 PM
Da, știu. S-ar putea chiar să am, posibil să mă fi înscris ai mei pe undeva.
nwradu(Citează)
10/07/2017 la 10:30 AM
Noi am facut analizele la RomGerMed. 60 lei/pers (Hiv si sifilis). Adeverinta de la medicul de familie (nu e musai sa fie al tau, importanta e parafa, dar daca e al tau ai alt tarif) 50 lei/pers. La sectorul 3 deschide la 9, idem lista pe care trebuie sa te treci. Am ajuns la 8.30 si am avut nr de ordine 26.
Ca info la un medic de familie adeverinta (pe care o elibereaza in baza analizelor pe care le faci unde consideri necesar) eliberarea certificatului e 60-80 lei. 199 cat zici tu… mi se pare exagerat. Nu e un consult, e doar un formular pe care ti-l stampileaza.
Radu(Citează)
10/07/2017 la 10:52 AM
Sunt de acord, dar n-am stat să căutăm prea mult alte clinici. Ne-a interesat mai mult să fie gata în 2 zile totul, plus că la cât cheltui cu o nuntă, asta nici nu mai contează.
Dar e de reținut treaba cu RomGerMed, par bune prețurile.
nwradu(Citează)
10/07/2017 la 10:34 AM
Poti sa iti alegi medic de familie la o clinica privata, in caz ca ai pachet de sanatate de la firma.
Asta cu nu fac raze ca mi-e frica sau nu am chef sa merg la doctor nu e o treaba sanatoasa. In Franta esti obligat sa iti faci regulat analize, te suna doctorul acasa sa te intrebe de ce nu ai mai venit sa-ti verifici sanatatea. Asta pentru ca preventia este mai ieftina decat tratarea unor boli in faze avansate.
florin(Citează)
10/07/2017 la 11:05 AM
Nu mă tem de radiografii, dar nu vreau să le fac dacă nu sunt necesare. Consumă timp și mi se par inutile pentru o simplă formalitate, lăsând la o parte doza încasată ca să dovedesc că nu am TBC.
nwradu(Citează)
10/07/2017 la 12:40 PM
In Franta sistemul medical e de cacat. Am zis! Nu ma complic cu detalii pt ca oricum nu va intereseaza.
Emil(Citează)
10/07/2017 la 2:23 PM
nu din parcimonie am ales clinica, desi clar aveau cele mai bune preturi din cele 4-5 clinici in care am intrebat. In doua zile aveam rezultatele. .
Sa aveti casa trainica si copii frumosi!
Radu(Citează)
10/07/2017 la 2:44 PM
Iată un cuvânt pe care nu-l știam!
Mulțumesc pentru urări.
nwradu(Citează)
10/07/2017 la 10:48 AM
Șansele de a se transmite HIV înainte de căsătorie de la un viitor mire la celalalt sunt destul de mici. De câte ori ați intrat in contact unul cu sângele altului și aveați și rană deschisă? Vorbesc de înainte de căsătorie.
Nashu_mare(Citează)
10/07/2017 la 11:06 AM
Păi când ne certăm mai sare sânge pe aici… De ce crezi că am vopsit în roșu un perete?
nwradu(Citează)
14/07/2017 la 9:33 AM
Nashule, imi scapa ceva sau mirii aia sunt de moda veche? (Vorbesc la general, nu de finii tai) Hiv nu se transmite si prin act sexual? Sau la ala te referi ca sint sanse mici??
mircea 2(Citează)
14/07/2017 la 9:54 AM
:)
Nashu_mare(Citează)
10/07/2017 la 11:26 AM
Mi se pare normal sa fie valabile doar o zi. Daca erau valabile 2 saptamani iar intre timp aveai petrecerea burlacilor de unde luai sifilis de la vreo striperita ?
#pamflet
GabrielG(Citează)
10/07/2017 la 2:50 PM
Exact! Pe când așa e clar că în cele 10 zile până la căsătorie și după aceasta nu mai faci nimic, niciodată.
nwradu(Citează)
10/07/2017 la 2:53 PM
Petrecerea burlacilor? Ți-aduc aminte ca ți-era somnic?
Nashu_mare(Citează)
10/07/2017 la 2:54 PM
Da, am râs și eu în interior.
nwradu(Citează)
10/07/2017 la 2:48 PM
eu, mai prost de fire, nu am citit TOT. Asa ca m-am dus la Pitesti, unde am medicu de familie…sa nici nu il vad la fata. Problema a fost ca a trebuit sa fac doua drumuri dar macar a fost numa vreo 70-90 lei.
*dupa ce in uichend ai facut singur 2300km, doua drumuri Pitesti-Bucuresti sunt groaznice
Ei bine…Ajung la sectorul 4. “de ce nu aveti trecut si judetul? Trebuie sa refaceti, cu acelasi scris acelasi pix”. aparent “e un singur pitesti in romania nu e valabil”.
la doamna: “de ce nu aveti scris si domiciliu. Acelasi pix, acelasi scris”.
La mine m-a iertat. Am scris acolo “Arges”, dar la doamna nu. Macar ne primise actele si ne facuse programarea.
Dimineata ajung cu foaia. Stersese chiar tipa “domiciliu” si scrisese “rezidenta”. Actuala tipa: “de ce nu e stampila?”. “Stamipila ca ce??” “ca e corect stersu asta si ca nu e domiciliu”. “Pai, CUM POA SA AIBA DOUA DOMICILII”.
Plm. Chiar am crezut ca lumea e pe caterinca. Faci atat stres pe un act total inutil. Cred ca avea rost pe vremuri cand nu stiai cu cine te iei.
Nunta insa a fost pe ffwd.
animaloo(Citează)
10/07/2017 la 3:02 PM
Da, cred că au mai multă grijă pentru că se tem de acte false sau cine știe ce manevre.
Mie medicul mi-a completat ceva greșit și din proprie inițiativă a pus ștampilă peste greșeală.
Nunta e mereu pe ffwd la starea civilă, dacă durează 15 minute înseamnă că a fost lungă.
nwradu(Citează)
10/07/2017 la 3:15 PM
BTS-urile sunt destul de multe si iar analizele costă ca naiba. Am fost eu curios acum vreo doi ani si pentru tot felul de boli pe care le-am enumerat eu, m-ar fi costat peste 4000 ron (aveam abonament premium la clinica respectiva). Si erau doar cateva, despre care stiam (cele mai populare), plus câteva la care suntem doar purtători.
Costin(Citează)
10/07/2017 la 7:07 PM
Faceti ceva grandios?
NJK(Citează)
10/07/2017 la 7:16 PM
Nunta a fost deja acum o lună, asta civilă chiar înaintea ei. Sălile le-am vizitat prin toamna trecută, că astfel de lucruri se pregătesc din timp.
https://www.nwradu.ro/2017/06/un-scurt-istoric-despre-cum-blogul-mi-a-schimbat-viata/
nwradu(Citează)
10/07/2017 la 7:20 PM
Sifilisul este o boala naspa pentru adulti intrucat copilul rezultat poate avea malformatii deosebit de grave.
Pentru HIV e similar, copilul va avea si el HIV.
Asa ca problema nu e pentru adulti ci pentru ceea ce produc acei adulti, ca si generatie urmatoare. Cum astea se traduc in costuri ulterioare pentru stat, nu e rau sa te anunte inainte la ce te inhami.
Lasand latura comerciala, proasta organizare si hilaritatea deoparte (treaba aceea cu aceeasi zi) , este un rost bine pus la punct in aceste analize.
vladutz(Citează)
10/07/2017 la 11:17 PM
Intre timp prin america ai nevoie de liceenta care o obtii la primarie pentru 35$, ceremonia e gratis la primarie sau daca vrei o faci in alta parte te costa de la 100$ in sus( vrei pe plaja, in varful muntelui, avion, pe sub apa …)Nu ai nevoie de nici o analiza ,doar sa ai peste 18 ani si un act de identitate. Daca nu vrei sa mergi la primarie sunt firme care se ocupa de tot si in 30 de minute esti casatorit cu acte in regula.
wd(Citează)
13/07/2017 la 12:57 PM
daca vrei la biserica e numa 3600$.
Nici nu mai vorbim daca nu e casatorie american-american :)
animaloo(Citează)
11/07/2017 la 6:58 AM
O vei afla când te vei pregăti pentru primul copil. :)
Petruș(Citează)
11/07/2017 la 10:17 AM
Tratamentul pentru HIV este acoperit 100% de către stat, nu exista niciun cost al pacientului.
alex(Citează)
11/07/2017 la 3:37 PM
Sau daca esti in alta tara, analizele le face o ruda si nu include test HIV ;)
Darwin(Citează)
13/07/2017 la 7:35 PM
Nu aveai la data colectării (și max 14 zile după :) )
Ion Iliescu(Citează)
15/07/2017 la 11:23 AM
Eu zic că ar fi bună și analiza ADN a partenerilor în caz că sunt femeie și bărbat și să li se interzică procreerea dacă în genomurile lor există informație ce ar putea provoca boli genetice copiilor lor.
Alx MAX(Citează)
15/07/2017 la 11:26 AM
In primul rand, ar fi bine sa se facă o analiză ADN să se asigure ca sunt cu adevărat om și femeie. La cum vin ăștia peste noi cu mitingurile, or sa vrea sa se căsătorească pe ascuns.
Nashu_mare(Citează)
15/07/2017 la 11:32 AM
Era o vreme când la primul buletin trebuia să-ți faci și analiza pentru a afla grupa sanguină. Pe atunci, buletinul era … buletin (adică un carnețel). Și, da, Rh-ul este și el important.
Alx MAX(Citează)
15/07/2017 la 11:41 AM
Era opțional, din câte țin minte. Mie nu mi-a trecut nimeni aia pe buletin.
nwradu(Citează)