►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Conform noului program de guvernare 2017-2020 (PDF), recent refăcut de Dragnea (sau secretara sa), se va introduce impozitarea pe venit pentru toate companiile:
Vom introduce impozitarea veniturilor pentru toate companiile din România, (impozit pe cifra de afaceri) începând cu 01 ianuarie 2018. Acest impozit va înlocui impozitul pe profit și va avea 2 sau 3 trepte de impozitare.
Nu este foarte clar, din exprimare, dacă impozitarea pe venit va înlocui impozitarea pe profit sau dacă reprezintă doar o alternativă, companiile putând opta pentru unul dintre cele două moduri. Oricum, modificarea fiscală este foarte importantă, mai ales dacă va fi impusă, caz în care mediul de afaceri și stabilitatea economică vor fi date din nou peste cap, că nu poți spera la investiții câtă vreme schimbi în fiecare an modul de calcul al impozitării.
Măsura ar putea fi însă complementată de reducerea impozitului pe profit de la 16% la 10%.
Apropo, continuăm jocul nostru, da? Rețineți acest program de guvernare și verificați treptat îndeplinirea lui, nu așteptați să o facă Vîlcov.
Acum, o discuție mai largă despre impozitarea profitului, principalul motiv pentru care multe companiile nu plătesc mari taxe către stat, deși au afaceri de zeci de milioane de euro în România.
Mai știți cum, de-a lungul anilor recenți, lumea s-a tot declarat scandalizată de faptul că diverse companii ce activează aici sunt înregistrate în străinătate, adică nu plătesc impozitele în România? Să-i ardem cu torțe și furci! A fost pe rând vorba despre UBER, Google, Facebook, ba chiar și despre Digi s-a aflat că firma mamă, care este listată la bursă, e înregistrată în Olanda.
Ideea de fond este că o companie înregistrată în România contribuie cu bani la bugetul de stat și deci crește economia țării, ceea ce este totuși departe de adevăr. Nici o companie nu-i proastă încât să declare profitul, iar economia nu crește decât puțin din impozitarea afacerilor companiilor.
Să zicem că o companie are venituri de 500 de milioane de euro și cheltuieli de 400 de milioane de euro. Poate declara 100 de milioane de euro profit, caz în care statul îi va cere 16% din această sumă, așa că de ce ar declara acest profit?
Este mult mai simplu ca, estimând din timp că vei avea acest profit, să faci de-a lungul anului cheltuieli pentru extinderea afacerii tale: deschizi noi magazine, cumperi trei mașini, te extinzi în alte județe șamd, cheltuind toți banii care altfel ți-ar fi rămas și declarând la final de an un profit simbolic, gen 10.000 de lei, ca să fii totuși pe plus în rapoarte. Unii chiar ajung pe o pierdere minoră.
Este piața saturată? Nu mai ai cum să te extinzi în actualul domeniu de afaceri? Nu-i nimic, folosești banii pentru a porni o nouă afacere în alt domeniu. Uitați-vă la proprietarii Dedeman care, văzându-se cu mulți bani în cont, nu doar că au extins rețeaua de bricolaje, dar recent au cumpărat clădirile de birouri AFI Park din București, diversificându-și astfel afacerile.
Tot la modul simplist vorbind, companiile declară de obicei că au profit doar o dată la câțiva ani, atunci când acționarii vor dividende, că au și ei nevoie de o mașină mai mare.
Sigur, Codul Fiscal este ceva mai complex și include diverse prevederi privind deductibilitatea și impozitarea, dar rețineți că, la modul general, nici o companie nu are motiv să declare profitul obținut, ci caută să-l reinvestească pentru beneficiul propriu, micșorând până la zero banii pe care i-ar putea pretinde statul la acest capitol.
Și atunci cum crește economia țării? Prin activitățile generate de aceste companii pe măsură ce se extind și au tot mai multe afaceri și angajați, că statul ia bani din diverse locuri și pe multe nu le poți ocoli. De exemplu, o companie poate fi înregistrată în Sri Lanka, dar dacă activează în România și afacerile merg foarte bine, atunci :
Apoi, nu trebuie neglijat efectul de creștere în cascadă determinat de o companie mare:
Economia crește atunci când curg banii, tot mai mulți, într-un lanț tot mai mare, pentru că statul ciugulește din multe direcții, impozitul pe profit fiind doar una dintre ele. The spice must flow, vorba unei melodii.
Gândiți-vă ce înseamnă dacă într-un oraș din țară investește o mare companie și creează acolo 600 de locuri de muncă: chirie plătită pentru spațiu, 600 de noi impozite pe salariu plătite către stat, 600 de angajați ce au nevoie de mâncare la prânz, grădinițe pentru copii, transport la locul de muncă, concedii șamd. Păi numai faptul că au nevoie de mâncare la prânz înseamnă că o firmă de catering angajează și ea niște oameni în plus, ia încă două mașini, cumpără mai mult pui, un cuptor nou și ce-o mai avea nevoie pentru extindere.
Industria auto este cel mai bun exemplu aici. Deschiderea unei noi fabrici auto atrage după sine deschiderea în zonă a cel puțin 5-6 alte fabrici secundare ale furnizorilor fabricii principale, iar de faptul că 3000 de oameni au un loc de muncă am explicat mai sus ce importanță poate avea.
Acum probabil înțelegeți mai bine și de ce statul român dă anual sute de milioane de euro ca ajutor de stat unor companii ce vor să deschidă sau să crească afacerile în România; banii se întorc eventual la buget din sute de surse. Din același motiv există și fondurile europene, că s-au prins și ei că o companie în dezvoltare trage în sus încă vreo 5-6 din jurul ei.
Discuția despre impozitarea profitului este deci mai puțin importantă decât ați crede. Cel mai bun exemplu este UBER, unde discuția online pe tema impozitelor și înregistrării în Olanda a fost intensă, dar pornită mai degrabă din necunoștință. Compania lăsa 70-80% din încasări în România, ca venituri pentru șoferi, iar aceștia plăteau impozit pe acea sumă, că toți au un PFA sau o firmă. Statul lua însă mult mai mulți bani din benzina achiziționată de toți acești șoferi, că vreo 60% din prețul de la pompă este format din accizele statului; faptul că ia ceva și din venitul sau profitul fiecărui șofer deja este un bonus (și probabil unul mai mare decât în cazul taximetriei, unde bon se dă doar la cerere, dar asta e altă discuție).
Impozitarea veniturilor, chestia nouă din programul de guvernare, e altă treabă. În cazul de mai sus, statul ar putea cere direct un procent din cei 500 de milioane de euro făcuți de companie. În prezent doar IMM-urile pot fi astfel impozitate, din câte știu eu, cu o cotă între 1 și 3%, în funcție de diverse condiții. Să vedem ce-o fi.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
26 comentarii
30/06/2017 la 7:40 AM
Problema statului roman este ca nu are bani. Nu are bani pentru ca ANAF-urile si CAS-urile sunt pe butuci. Nu are bani pentru ca nu colecteaza de la datornici, pentru ca nu ii executa silit. Nu are bani pentru ca arunca ce reuseste sa stranga pe lucrari inutile, prost facute si inzecit mai scumpe decat ar costa in realitate.
Eu mi-am depus hartiile de prin martie, nici pana acum nu am primit regularizarea de impozit pe anul trecut, regularizarea pentru pensie si nici impunerea actualizata pe anul in curs.
Ce e asa de greu sa faca un site simplu simplu, bagi CNP-ul, sumele si peste noapte server-ul actualizeaza si scuipa pe mail impozitele si regularizarile actualizate??
Facem naibii cheta, adunam bani sa le luam servere din alea cu SSD-uri industriale, cu ultimul racnet de Intel multi mega core pe ele.
Gaelex(Citează)
30/06/2017 la 8:40 AM
La fel sunt si eu cu regularizarea. Au zis că nu le merge softul sau ceva. Dar parcă văd că atunci când e gata calculul o să facă vreo mizerie să își primească banii mai repede.
Teniescu(Citează)
30/06/2017 la 8:43 AM
Dacă nu mă înșel, aia vine prin august.
Rata de colectare a TVA este sub 50%, dacă țin bine minte. Problema este una de termen lung și generalizată. S-ar putea face multe lucruri pentru creșterea colectării, de la o mai bună gestiune a firmelor ce au de plătit dări și până la chestiuni minore, de genul dat amenzi pe stradă și apoi verificat că omul chiar a plătit amenda aia.
nwradu(Citează)
30/06/2017 la 9:18 AM
Nu e vorba ca nu le merge softul, el merge dar nu au acceptul celor de la conducere sa inceapa sa genereze deciziile de impunere pentru ca softul nu a fost updatat cu toate modificarile legislative, si nici ei nu stiu exact cum ar trebui implementate.
Anul trecut pe vremea asta (in judetul IS) erau procesate si trimise peste jumatate din deciziile de regularizare. Anul asta inca nu e procesata niciuna.
alex(Citează)
30/06/2017 la 8:29 AM
Sa nu te superi pe mine Radule dar habar nu ai despre ce vorbesti. Profitul este ceva complet diferit de cash flow.
In al doilea rand daca vrei sa faci evaziune fiscala legala singura modalitate este sa faci investitii ???
azorel(Citează)
30/06/2017 la 8:47 AM
Vorbeam la modul cel mai simplist, că nu țin un curs de fiscalitate. Dacă vrei să privești lucrurile și sub formă de cash flow, îți poți închipui că în fiecare lună compania rămâne cu 100/12 milioane euro în cont.
Sau că, știind că va face asta, ia un credit de la bancă pentru a-și finanța investițiile.
Evaziunea fiscală este o infracțiune și aia poate fi descoperită și eliminată. Posibilitatea legală a unei firme de a reinvesti profitul nu, ba chiar este metoda normală de a crește puterea economică. Eu arătam doar că nimeni nu are interesul să plătească impozit pe profit și că acest canal de colectare nu este atât de important precum zic mulți.
Statul ia bani din TVA, impozit pe venit și impozit pe profit într-o proporție de cam 4:2:1.
nwradu(Citează)
30/06/2017 la 8:52 AM
Sau folosim cloud? Guvernul britanic folosesc cloud de la Amazon
Marian(Citează)
30/06/2017 la 8:53 AM
Cred că problema este că nu se plătesc dările și se face evaziune fiscală la greu, nu că vine cu întârziere decizia de impunere.
nwradu(Citează)
30/06/2017 la 11:13 AM
Corect, trebuie scosi la suprafata banii din economia subterana. La noi e aceeasi mentalitate ca in anii 90 cand se aduceau blugi de la turci si se vindeau pe lipscani.
Apropo de impozitul pe cifra de afaceri, acum, multe companii in ultima luna din an daca au profit mare se apuca si fac cheltuieli tocmai pentru a plati impozit cat mai mic la stat.
Mai mult citeam candva ca multinationalele cer consultanta de la firmele de audit (the big four) pentru portite legale sa nu plateasca impozit pe profit.
Franckie18(Citează)
30/06/2017 la 8:58 AM
Am zis evaziune fiscala “legala” adica atunci cand profiti de hibele din legea nationala sau internationala ca sa platesti mai putine taxe sau chiar deloc.
azorel(Citează)
30/06/2017 la 9:37 AM
Mi caco rectie: “Eventual” in limba romana are cu totul alt sens fata de “eventually” din engleza, e un false friend.
“banii se întorc eventual la buget din sute de surse” in romana inseamna ca exista posibilitatea ca banii sa se intoarca, banuiesc ca ai vrut sa zici ca banii se intorc la un moment dat.
Radu(Citează)
30/06/2017 la 9:40 AM
Sau chiar și “în cele din urmă”, s-ar putea spune eventual.
nwradu(Citează)
30/06/2017 la 9:54 AM
ai ceva dreptate cand vorbesti despre profitul companiilor, dar realitatea este un pic mai complexa de atat.
1. multe din investitiile pe care o companie le face nu scad direct profitul impozabil; din exemplele date de tine, doar chiriile scad profitul, restul investitiilor in active fixe il scad doar prin amortizarea lor, care este intinsa pe mai multi ani, iar o achizitie directa a altei companii nu-l scade deloc (chiar in exemplul tau cu dedeman, spui ca avea prea multi bani in cont – ei bine, banii aia liberi in cont vin din profit, nu din altceva, ca daca veneau din altceva nu erau “liberi”
2. i-adevarat in schimb ca nici o companie nu doreste sa declare profit mare; de aceea mai orice companie cat de cat mare sau care e straina are un departament de optimizare fiscala unde niste baieti sau fete foarte inventivi cauta metode legale sau semi-legale de a diminua impozitul total platit de companie, transferand de exemplu profituri dintr-o jurisdictie in alta
mai concret, cred ca orice companie straina cu prezenta in romania are contracte de prestari servicii cu compania mama: ca e vorba de softul pe care l-a luat de la mama, ca e vorba de servicii de consultanta, ceva sigur e.
se numeste transfer pricing, cautati pe net.
eu nu am o problema cu aceste practici atat timp cat sunt legale. sau daca nu sunt, e treaba fiscului sa dovedeasca asta, sa dea amenzi si sa recupereze.
altfel, schimbarea de la impozit pe profit la impozit pe CA e desigur o mizerie incredibila – o sa devenim nefrecventabili in europa.
Robo(Citează)
30/06/2017 la 10:20 AM
Este normal sa incerci sa diminuezi costurile, inclusiv cat ai de dat la stat sub forma de taxe. E normal sa vrei sa bagi banii in dezvoltare in loc sa ii dai la stat.
Este de asemenea normal ca Statul sa verifice ca iti platesti toate taxele. Nu este insa normal ca, odata ce a vazut ca exista contribuabili care platesc o cantitate mai mica de taxe si nu poate dovedi ca fac ceva ilegal, sa le-o traga tuturor.
nashu_mare(Citează)
30/06/2017 la 10:26 AM
Altfel, bine ca am scapat de tâmpenia aia cu mărețul program de guvernare! Gata, programul s-a dovedit ca era fantasmagoric, mincinos si deci demagogic. Ce supriza!
Cu ocazia asta, poate o lasa mai mare cu legitimitatea. Fraierii nu au votat pentru masurile despre care discutam azi.
nashu_mare(Citează)
30/06/2017 la 12:52 PM
Si cu ce ii afecteaza acum pe aia de au votat PSD? Nu se inchide nici o firma maine, pensionarii si bugetarii nu sunt dati afara (ba le mai baga si o marire ca acum vor avea bani la buget). Peste 2-3 ani cand se vor vedea efectele devastatoare ale idiotilor astia vor uita tot ca vor fi altii la putere si va pica magareata pe aia. Ca doar suntem celebrii pentru consecventa cu care uitam. Si cati au o educatie economica de baza sa inteleaga efectele? 0.5% (100.000 de oameni) cred ca e mult.
cris(Citează)
30/06/2017 la 10:32 AM
Un document oficial are ca autor pe ‘Misha’, iar la companie e trecut ‘Grizli777’.
RazvanS(Citează)
04/07/2017 la 4:35 PM
O fi Windows piratat.
nwradu(Citează)
30/06/2017 la 12:41 PM
Gandire pe termen scurt, sa le iasa lor bine chiar daca ne fut viitorul. Fiecare isi da cu parerea dar cu cifre concrete la nivel macro nu vine nimeni. Scot niste exemple care dau bine (gen supermarketurile sau vreo firma care are ca 10mil si profit 0) dar nu zice nimeni cat ar scoate in plus la buget, e doar fum.
Nu mai zic sa firme la inceput cand nici nu te gandesti la profit in primii ani, dar astia te taxeaza oricum (ca nu plateai destule taxe pe salarii, tva si altele).
Totul e pe termen scurt, sa-i ardem acum si apoi mai vedem.
cris(Citează)
30/06/2017 la 4:30 PM
nu vad care e problema. ce treaba ai tu cu firma respectiva?
tu daca ai fi in situatia respectiva la fel ai cheltui. numai ca pentru PF nu poti deduce nimic.
pe langa asta, statul castiga si prin aceste cheltuieli, prin TVA si prin propagarea pe orizontala.(alte firme la randul lor fac achizitii, angajeaza oameni care isi varsa apoi salariile in alte cheltuieli)
Daca 3-4 angajatori dintr-un oras inchid fabricile si pleaca lasand 10-15mii de oameni fara locuri de munca atunci crede-ma ca pe langa astia 3-4 probabil mai cad cateva supermarketuri/mall si alte zeci de firme firmulite.
clau(Citează)
30/06/2017 la 6:37 PM
http://www.zf.ro/companii/concluzie-surprinzatoare-capitalul-privat-romanesc-raporteaza-profit-trei-ori-mare-cel-strain-afaceri-egale-cele-10-concluzii-studiului-afacerile-firmelor-romanesti-vs-multinationale-16162410
În principiu firmele străine sunt mult mai bune să își ascundă profitul și statul nu cred că plătește oameni destul de buni să îi găsească. Cea ce, în efect, înseamnă că firmele românești plătesc un impozit mai mare pe profit. Impozitul pe cifra de afaceri este mai ușor de controlat și face competiția mai corectă între capitalul strain și cel românesc.
Combo(Citează)
04/07/2017 la 4:37 PM
Firmele străine trebuie să ducă profitul la patronii lor străini, că de aia au făcut companii și s-au extins în lume. Nu văd care-i problema faptului că au profit declarat mic în România.
Dacă România ar fi avut 200 de companii extinse și în străinătate, mi s-ar fi părut normal să tragă cât mai mulți bani înapoi aici.
nwradu(Citează)
30/06/2017 la 7:19 PM
Pentru cineva din contabilitate care stie cat de stufoasa e legislatia aferenta impozitului pe profit cu sute (sau poate mii) de reguli aferente in special deductibilitatii, aceasta modificare poate parea geniala. Se pot face enorm de multe economii atat in companii (pentru oamenii care fac aceste calcule si rapoarte cat si pentru auditul lor si chiar la diverse amenzi in caz de nerespectare fara intentie) cat si la stat pentru inspectori care sa verifice aceste calcule.
E drept ca masura poate parea nedreapta si nu ia in calcul ca in diverse domenii sunt diverse rate de profitabilitate, dar daca procentul de impozit este unul rezonabil (maxim 0.5-1%), nu cred ca e o problema prea mare. Oricum sunt multe alte taxe pe care oricum le platesti in functie de vanzari, de exemplu timbrul verde pentru produse electronice care de multe ori e mai mare de 1% din valoarea produsului. Binenteles ca tot la consumatorul final se va revedea si aceasta taxa, si problema este ca el va plati impozitul pentru fiecare veriga din lantul logistic.
thundermar(Citează)
04/07/2017 la 4:38 PM
Sunt companii care lucrează cu o marjă de 1-3%, așa că măsura i-ar da rău peste cap.
nwradu(Citează)
30/06/2017 la 9:27 PM
Sper sa gresesc, dar mie-mi par multe din masurile luate sau puse in discutie in ultimul timp de tovarasii de la putere ca vin manusa marelui prieten de la rasarit.
gandilosu(Citează)
06/07/2017 la 2:28 PM
Nu, sunt doar măsuri populiste, care plac omului prost plătit si supărat că alții trăiesc bine, iar el, convins că toți îl fură pe el și de asta îi merge rău.
Același om nu vede că astfel de măsuri, ba chiar până și creșterea forțată a salariului minim, îi vor face viața și mai proastă. Legătura dintre una și alta e subtilă, necesită ceva cunoștințe de economie, de finanțe șamd.
nwradu(Citează)