►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
O statistică recentă făcută la nivelul Uniunii Europene spune că România este 5-a țară ca suprafață viticolă, după Spania, Franța, Italia și Portugalia. Cu un pic de efort am putea depăși Portugalia, de fapt.
Mai exact, clasamentul arată astfel:
Următoarele țări sunt Grecia, Germania și Ungaria, dar la jumătate cât România.
Reușita Portugaliei mi se pare de lăudat, având în vedere că suprafața țării este de 3 ori mai mică decât a României.
Revenind la România, cred că vinurile sunt singurul exemplu de domeniu de succes pentru țara noastră. Producem vinuri foarte bune. Poți cumpăra unele bune cu 25 de lei, unele foarte bune cu 35 de lei sticla, asta după o perioadă de tatonare prin trial and error în care-ți dai seama cam ce-ți place și ce-i bun. Din câte știu, industria vinului a absorbit toate fondurile europene pe care le-a avut la dispoziție în ultimii ani, fiind folosite pentru a dezvolta crame impresionante, inclusiv cu sedii frumoase, camere de degustare și spații de cazare pentru cei ce vor să tragă o noapte pe dreapta acolo pentru și mai multă degustare.
Am fost acum doi ani într-o scurtă excursie în Drumul Vinului, spre Dealu Mare – Urlați – Mizil, unde sunt foarte multe podgorii. Vedeți aici fotografiile de atunci, ca să vă faceți o idee; nici nu știam că avem așa conace și podgorii frumoase atât de aproape de Ploiești. Citiți mai multe detalii despre Drumul Vinului; eu sper ca în toamnă să fac excursia de două zile, cu un grup mai mare.
Singura mea dezamăgire este legată de faptul că prea multe vinuri bune nu se vând la raftul magazinelor, ci doar în sistem HoReCa, prin restaurante, unde rareori cumpărăm o sticlă întreagă. Și, tot din păcate, prea multe restaurante nu vând prea multe vinuri la pahar (sau vând “vinul casei”, de proveniență și chimie dubioasă), ceea ce este, în opinia mea, o mare greșeală. Dacă asociațiile producătorilor de vinuri vor să se concentreze pe ceva, aceasta ar fi ținta lor – să încurajeze localurile să vândă mai multe vinuri la pahar.
Dintre localuri (și pe lângă wine bar-urile din oraș, desigur, majoritatea în zona Centrului Vechi), am apreciat mereu Shift și Alt-Shift la acest capitol, că au o listă mare de vinuri și toate sunt disponibile și la pahar. Un alt local destul de nou în peisaj este Pâine și Vin, lângă Energiea (nu confundați cu Pane e vino din Timpuri Noi), care asta servește, multe vinuri și preparate pe bază de pâine. Am fost de două ori, au o listă foarte mare de vinuri la pahar, mi-a plăcut mult. Dacă știți și altele, spuneți-mi, că merg.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
12 comentarii
16/05/2017 la 8:29 AM
Avem relieful si solul si clima buna pentru facut vin. Din pacate nu avem vita de vie chiar potrivita pentru asa ceva, si dureaza si 10 ani pana da rod cum trebuie o vie.
De asemenea avem si prostul obicei de a face tot vinul la butie si nu la sticla, ceea ce ii umple de tanin si gust de lemn, chestii care nu sunt apreciate pe alta piata decat in vinul rosu.
Si daca adunam toate sticlele de la raft din magazine si comparam cu productia medie pe ha de vita de vie nu cred ca se pupa litri dintr-o partee si cealalta.
Gaelex(Citează)
16/05/2017 la 9:45 AM
Eu mai merg la Marvin, pe langa Eroilor. Au un somelier destul de priceput si fac foarte des degustari impreuna cu producatorii si distribuitorii locali. Asa am aflat ca la Panciu se fac si spumante prin metoda clasica. :)
Andreea(Citează)
16/05/2017 la 11:20 AM
Acum se explica de ca in UK si Irlanda e puzderie de vinuri din Spania, Franta si Italia si alte tari gen Chile, Africa de sud si Noua Zeelanda. Vinuri romanesti nu gasesti decat la magazinele cu produse Romanesti.
L!nuX(Citează)
16/05/2017 la 11:35 AM
Englezii nu produc vin, din câte știu.
E o concurență mare pe piață. De exemplu, când am vizitat SERVE parcă am reținut că principalele lor piețe sunt Canada și Norvegia.
nwradu(Citează)
16/05/2017 la 11:22 AM
Am descoperit doua wine bar-uri in Centrul Vechi:
Corks, Strada Băcani 1, București , varietate mare de vinuri si aproape toate sunt servite la pahar.
Bruno Wine Bar Strada Covaci 3, București 030167 , la fel ca cel de mai sus, multe vinuri bune servite la pahar
neica_nimeni(Citează)
16/05/2017 la 11:55 AM
La Corks nu mai știu, dar la Bruno Wine Bar am fost și mi-a plăcut în special că aduc sticla la masă și-ți toarnă pe loc din ea.
nwradu(Citează)
16/05/2017 la 1:48 PM
Englezii nu produc, dar sunt consumatori importanti de vin. Vinul romanesc nu ajunge pe acea piata desi teoretic este mult mai bun ca cel ce se gaseste in magazine si mult mai ieftin. Ca idee cel mai ieftin vin in Irlanda incepe de la 10E sticla si e o mizerie. Nici la vin de 20-30 nu stii ce bei, multe mizerii din tarile dezvoltate.
L!nuX(Citează)
16/05/2017 la 3:37 PM
Da – avem teren mult si facem vinuri relativ ok doar de vreo 10 ani incoace (sunt si vinuri f bune chiar exceptionale).
Nu – vinurile cu care ne laudam ce tari suntem noi pe vremea lui ceasca nu erau bune. Da – avem terroir si clima ( ma rog in ultima vreme e data peste cap peste tot) dar le punem in valoare de foarte putin timp.
La noi in tara exista traditia vinului in sensul ca tot taranul are vinul lui ( posirci ordinare cu care se lauda toti ca sunt naturale – dar imposibil de baut in sensul savurarii) – insa nu exista traditia vinificarii dupa metoda clasica (fermantie lactica, maturare, invechire in baric sau sticla sau ambele etc).
Cu alte cuvinte – tari ca Spania, Portugalia sunt cu sute de ani in fata noastra in ceea ce priveste calitatea vinului.
Din acest motiv nu prea avem loc pe pietele din Europa oricat s-ar da mari unii si altii . Da – probabil ca vand, insa nu conteaza in piata, vand cantitati infime raportat la piata. Aici am gresit in ultimii 50 de ani. Vinurile romanesti erau cunoscute ca vinuri dulci de cal a II-a.
SI inca ceva – la 30-40 lei cumperi un vin decent. Vinul bun e de la 50-60 RON in sus. Cine stie ce sa astept de la un vin bun stie despre ce vorbesc . Pentru restul nu se justifica diferenta de pret. Nu incerc sa conving pe nimeni – gustul se cultiva in timp. Daca n-ai habar ce inseamna un vin bun – bei un Margaux si nu intelegi de ce vor astia 40 EUR pe o sticla cand la Cora iti iei o Busuioaca de Bohotin belea..
Sub 20-25 lei pe sticla – nu e vin, e altceva…
geretus(Citează)
17/05/2017 la 7:22 PM
nu. vinurile medii din romania sunt foarte scumpe calitate/pret.
Nu sunt de acord ca sub 25 de lei nu e vin.
Nu stiu de alte tari dar in Italia, de exemplu, cu 5 euro cumperi un Orvieto sau un Trebbiano foarte bune.
In Romania gasesti un alb bun de aceeasi calitate la pretul asta? nu prea. liliacul incepe de la 41-42 de RON in sus.
La fel si cu rosu. Un Sangiovese sau Chianti decent la 4-5 Euro. Daca ai noroc de o reducere gasesti si un Dolcetto D”alba sau chiar un Montepulciano in banii astia.
Nu inteleg cum aia in IT reusesc sa faca un vin decent la 4-5 euro si in Romania nu se poate asa ceva.
In rest ca si experienta personala dupa multe incercari si multe experiente negative am ramas pe 2-3 producatori.
E drept ca nu e totul de criticat. Cuvee Uberland sau Smerenie in gama lor de calitate se bat cu vinuri italiene mult mai scumpe.
il trappanatore(Citează)
17/05/2017 la 12:05 AM
Piata vinului este o piata in care se intra foarte greu E nevoie de marketing direct si indirect facut pe o durata de foarte multi ani ca sa poi patnrude pe o piata ca aceea din UN cu vinuri din Ro.
Ca sa fac o analogie: Cel care are de cumparat o masina premium va cumpara BMW in loc de Dacia. Si va cumpara BMW chiar daca Dacia ar face o masina la fel de aratosa si de fiabila si de economica (si ce criterii or mai fi). Nu e vorba ca Dacia n-ar fi in stare sa faca o astfel de masina – ba chiar ar fi in stare! Pur si simplu Dacia n-are loc acolo; n-are nici un sens sa incerce sa faca o masina premium ca n-are nume pentru asa ceva.
Exact la fel e si cu vinurile romanesti.
Taranetele englez nici nu e-n stare sa deosebeasca un vin sec de unul dulce dar daca e musai sa _arate_ ca bea vin o sa ia unul cu eticheta “de California” sau “de Chile” sau altele asemenea.
tudor(Citează)
25/05/2017 la 4:04 PM
Pai si la Corks este exact la fel :) sunt asemanatoare barurile
neica_nimeni(Citează)
25/05/2017 la 4:24 PM
Da, teoretic ar trebui să facă parte din modul de funcționare al unui winebar.
nwradu(Citează)