►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Am găsit ciudat tratată anunțata grevă a controlorilor de trafic Romatsa prin presă și în reacțiile oamenilor, văzând des mesaje de genul “salariul mediu este 21.000 de lei pe lună și tot fac grevă?!?”
Da, tot fac grevă, dar nu pentru salarii.
Principala cerință este angajarea de controlori suplimentari de trafic pentru că cei actuali nu fac față zborurilor tot mai multe pe care le au de dirijat. Și nu-i vorba de 3-4 controlori suplimentari, ci de 89! Atât spun sindicaliștii că mai trebuie pentru a asigura un control normal al traficului, 89 de oameni în plus!
Eu zic că orice are legătură cu traficul aerian de deasupra României ar trebui să ne privească pe toți, iar dacă oamenii care ghidează avioane și se asigură că nu apar riscuri sau accidente spun că nu mai fac față volumului de muncă, cineva ar trebui să verifice și să ia imediat măsurile.
România este pe unul dintre principalele culoare de zbor între Europa și Asia, mii de avioane trecând zilnic pe deasupra noastră, numărul crescând după ce Ucraina a început să fie ocolită după doborârea avionului Malaysian Airlines de către rebelii ruși. Romatsa încasează o sumă de bani pentru fiecare avion dirijat în spațiul nostru aerian.
Pe lângă suplimentarea angajaților, cei de la Romatsa mai cer și:
“Avem avioane mai multe, dirijam mai mult, avem incasari mai mari si mergem direct spre faliment. Asta inseamna management defectuos. Aici este problema acestei institutii”, a spus Florin Diaconu. (Hotnews)
N-au căzut la pace, așa că vine greva. Vedem ce zboruri sunt întârziate sau anulate.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
41 comentarii
29/05/2017 la 3:50 PM
Vor sa isi angajeze rudele pe acolo, nimic mai mult. Arunca un ochi catre numarul de controlori de trafic din Anglia si salariile lor, raportat la numarul de avioane care survoleaza, aterizeaza pe acolo.
Alin(Citează)
29/05/2017 la 3:55 PM
Aici am gasit detaliat ce am scris mai sus.
http://economie.hotnews.ro/stiri-companii-21791303-economica-net-salariile-mari-din-romatsa-venit-controlor-trafic-otopeni-7-300-euro-luna-net-sporurile-ajung-96-din-salariu-surse.htm
Alin(Citează)
29/05/2017 la 5:03 PM
Întâi aș vrea să văd că are cine dirija avioanele fără riscul de a face greșeli pentru că e supraîncărcat. Nu de alta, dar au fost astfel de accidente anterior.
Abia pe locul doi intervine faptul dacă cei noi angajați sunt sau nu rude…
nwradu(Citează)
29/05/2017 la 8:41 PM
trebuie sa fi nebun sa iti angajezi pe un astfel de post o ruda incompetenta. iar daca e competenta nu mai e nevoie de pile. Ma refer la postul de controlor, nu la posturi auxiliare.
D4n(Citează)
29/05/2017 la 9:03 PM
Cred ca e bine de stiut ca banii de salarii de la Romatsa nu vin de la stat.
Adi(Citează)
30/05/2017 la 12:25 AM
Nu știu dacă ăsta e un job pentru rude. Nu de alta, dar e unul dintre cele mai stresante joburi din lume, și nu cred că ar face față.
Em(Citează)
30/05/2017 la 4:38 PM
Eu cred ca ai inteles putin gresit. Da – vor sa-si angajeze rude acolo, dar nu controlorii… ci sefii.. aia numiti politic . Acuma daca un controler are 5000 de eur salariu – cat crezi tu ca are sef’su? Exact…
Nu poti sa-ti angajezi rude pe posturi din astea. Sunt examene pe bune ( riscurile sunt mari – e vb de traficul aerian in totalitatea lui, nu te poti juca) si nu treci daca nu ai scoala, atentie, rezistenta la stres etc. Nu – nu e vb de a-ti angaja nepoata la primarie… e cu totul altceva.
Dar pe posturi din astea de nu faci nimic si iei bani gramada – gen sef, secretara etc – aici e altceva. Posturile astea sunt disponibile politic ( daca seful e pus politic – ghici cum ajung ceilalti acolo… Exact).
geretus(Citează)
29/05/2017 la 4:08 PM
Aina(Citează)
29/05/2017 la 6:06 PM
Chiar tot ce se întâmplă în jurul tău este cauzat de unii care vor sa fure și să nu muncească?
nwradu(Citează)
29/05/2017 la 4:11 PM
Am zbor pe 1 iunie, imbucurator…
Mihai(Citează)
29/05/2017 la 5:29 PM
AI perfecta dreptate la faza cu rudele dar, vezi cate miscari de aeronave sunt la noi vs numar de miscari in Anglia sau Italia, raportat la numarul de controlori. Daca ai nostri sunt mai bine platiti, decat cei din afara, desi gestioneaza mai putine zboruri zic sa ne orientam si sa aducem oameni mai capabili de afara. Cum de la noi pleaca persoane din it,medicina hai sa aducem si noi persoane capabile in locurile unde suntem deficitari.
Alin(Citează)
29/05/2017 la 6:01 PM
asta cu numarul de miscari per controlor de trafic care este mai mic la noi decat pe alte aeroporturi poate fi un criteriu de comparatie doar daca dotarea tehnica este la fel.
nu ma pricep, doar spun.
adica daca are echipamente performante, un controlor poate dirija, sa zicem 10 zboruri concomitent, insa daca are un radar din 1970 pe care tre’ sa stea permanent cu ochii si sa puna pe hartie ruta fiecarui zbor, probabil ca poate dirija doar 2-3 (cifrele sunt cu titlu de exemplu, nu ma pricep, dar ideea cred ca e clara).
deci asta ar trebui lamurit inainte sa comparam nr de miscari per controlor – daca dotarea tehnica e identica.
eu zic ca nu e.
Robo(Citează)
29/05/2017 la 6:04 PM
@Robo: e un articol în Economica de la care a pornit discuția legată de numărul de mișcări, scris doar pe bază de statistici.
nwradu(Citează)
29/05/2017 la 6:03 PM
Poate au tehnologii mai bune și automatizări mai multe.
Dacă vor străinii să lucreze aici, sunt sigur că pot. Dar viața nu-i doar despre salarii. Nu cred că un salariu mai mare justifică traiul în România, care-i plină de praf, gropi, corupție, servicii ineficiente șamd. Dar ne abatem de la discuție.
nwradu(Citează)
29/05/2017 la 6:49 PM
Ca sa vina strainul in romania trebuie mai intai sa stie unde e romania. Ca sa disloci un strain platit bine la el in tara si sa-l muti in Romania trebuie sa ii oferi un salariu care sa merite deranjul. Nici un strain nu o sa vina pentru ca sunt femeile marfa si pentru shaorma de la Calif… .
Ca orice institutie de stat si Romatsa are aceleasi problema ca medicina, cfr, si alte sectoare. Din pacate in cei 25 de ani s-a creat o relatie de cumetrii si rudenii in institutiile statului care in marea lor majoritate sunt incompetenti incat este aproape imposibil sa pui acolo un “professional” care sa faca treaba bine.
Colac peste pupaza guvernarea PSD va premia incompetenta prin marirea generala a salariilor, marire care nu se bazeaza pe niste factori de performanta masurabili. In timp ce tu stai in privat muncesti de nu te vezi si ti se da poate un 2% la salariu daca ai review-uri bune la final de an.
L!nuX(Citează)
29/05/2017 la 5:39 PM
o sa isi aduca rudele bre, ca tot ei angajeaza, nu tu.
alalalt(Citează)
29/05/2017 la 6:45 PM
1. Dacă o firma are 10 angajați din care unul câștigă 10 mii de euro iar restul câte un euro, salariul mediu este de aproximativ 1000 de euro pe angajat. Ceilalți 9 ar trebui să-și țină gura. Ca în orice firmă, nu toți sunt plătiți la fel. A se tine cont.
2. Dacă am vedea oferta de salarizare pentru un controlor începător in Anglia pe situl oficial, am constata că articolul de la noi cu comparația este o aberație. Poate oricine sa scrie un articol pe net in care sa prezinte un nou remediu pentru cancer care presupune sa îți ții respirația cate 30 de minute în continuu sub apă . Dimineața și seara. Semnat profesor universitar Dr. Fâs Aurel. Cu siguranță ar fi multi care ar încerca…
Vasilica Pop(Citează)
29/05/2017 la 8:00 PM
Astept cu interes robotii controlori de trafic aerian.
Omului cu cat ii dai mai mult cu atat devine si mai nemultumit.
Ai nostri controlori nu vor salarii mai mari ci vor sa munceasca mai putin pe aceeasi bani.
gigi(Citează)
29/05/2017 la 8:46 PM
E cumva vreun studiu facut ca au prea mult de munca? Sau nu le ajunge timpul sa cheltuie 5000de euro lunar?
http://mobile.hotnews.ro/stire/21791303
Alex(Citează)
29/05/2017 la 8:53 PM
Am auzit ca se pune de o greva a blogerilor…nu mai sunt piscoturile de altadata…
Giovani(Citează)
29/05/2017 la 9:18 PM
Boss, guvernul si presa incearca sa monteze opinia publica impotriva lor arucand pe piata niste cifre legate de venituri. Eu unul, ca om care a lucrat la privat toata viata si care castiga suficient de mult nu pun botul la asta. Insa totusi stau si ma intreb, eu la privat de cate ori am facut greva cand nu mi-a convenit ceva? Si apoi inteleg ca unii suntem mai egali ca altii si imi vine sa ii bip in gura daca imi strica vacanta asta.
Boris(Citează)
29/05/2017 la 10:01 PM
‘In acelasi timp Aeroportul Henri Coanda din Bucuresti deserveste un numar de mai putin de 11 milioane de pasageri, cu doar 108 mii de miscari de aeronave anual, adica mai putin de 300 de miscari de aeronave zilnic. Desi traficul pe Aeroportul Henri Coanda este de patru ori mai mic ca numar de miscari de aeronave decat cel de pe Heathrow, la exact acelasi numar de piste active – doua – ROMATSA foloseste in turnul de control de la Otopeni un numar total de 47 de controlori de trafic, numar nu departe de cel al controlorilor din cel mai aglomerat aeroport al Uniunii Europene”‘ (plus salarii mai mari ca în Londra)
http://economie.hotnews.ro/stiri-companii-21791303-economica-net-salariile-mari-din-romatsa-venit-controlor-trafic-otopeni-7-300-euro-luna-net-sporurile-ajung-96-din-salariu-surse.htm
Andrei(Citează)
29/05/2017 la 10:39 PM
Una-i numarul de pasageri imbarcati si alta-i numarul de avioane dirijate. Cele care si-au modificat traseul de cand cu Ucraina trebuie si ele dirijate. Cand eram copil nu vedeam dara de avion pe cer, acum am crezut intr-o zi ca e spectacol aviatic sau ca e invazie pe undeva :))
Nu e prima oara cand pun problema controlorilor. Ceva o fi acolo mai ales ca, citisem undeva, din 1000(care au aptitudini fizice si psihice) selecteaza 20. Spuneau ca e ceva instinctiv care nu poate fi dobandit prin invatare; te nasti asa sau nu.
Mad(Citează)
29/05/2017 la 11:29 PM
@nwradu singurul subiect de discutie in aceasta greva si toate cate au fost sunt exclusiv salariile. Pentru ca intr-o firma de stat care are 64% cheltuieli de personal si o grila de salarii nesimtite, care nu au absolut nici o legatura nici cu valoarea sociala a muncii prestate, nici cu calificare, nici cu costul vietii si nici cu cererea si oferta de forta de munca, singura discutie este despre salarii. Daca salariile ar fi aduse in acord cu factorii normali care determina salariul intr-o piata a muncii normale, atunci Romatsa n-ar mai avea nici o problema. De exemplu, daca salariile ar scade la jumatate – adica, vai, numai 3500 EUR, nu 7000 – brusc personalul s-ar putea dubla.
In fapt sursele incrucisate – ca sindicatul nu a publicat nimic din lista de revendicari – confirma ca PRINCIPALA revendicare este o suplimentare de buget care sa permita acordarea a 60 de salarii bonus de pensionare anticipata. Adica marele sindicat vrea sa plece din institutie in urmatorii doi ani cam cu o casa de 300.000 EUR de caciula.
Angajatii ROMATSA si-au facut obiceiul sa prosteasca opinia publica cu greutatea muncii lor. Este o munca grea si frumoasa, dar nu cea mai grea. Chiar tu ai publicat un anunt de angajare la Eurocontrol la Maastricht. Verifica salariile de acolo si vezi cum in Olanda controlorii traiesc cu jumatate din venitul controlorilor romani. Si pe urma spune-ne ca greva nu e despre salarii.
Romatsa este emblema a numeroase inechitati sociale care trebuie corectate inainte ca Romania sa fie o tara normala si functionala. Salariul controlorilor de trafic trebuie adus acolo unde ii este locul in economia romaneasca de azi: la maxim 1500 EUR / luna.
MIHAI-Alexandru Craciun(Citează)
02/06/2017 la 11:38 AM
“De exemplu, daca salariile ar scade la jumatate – adica, vai, numai 3500 EUR, nu 7000 – brusc personalul s-ar putea dubla.”
Nu stiu pe ce lume traiesti tu. Dar realitatea nu functioneaza asa.
Dar ma rog, probabil ca esti doctor in economie si aviatie si stii mai bine.
Bogdan(Citează)
02/06/2017 la 12:43 PM
Nivelul salarial nu se acordă în funcție de câți bani ai nevoie pentru a trăi bine, ci în funcție de cât de importantă e munca respectivă și cât de mulți o pot face.
De asta să vinzi la aprozar se plătește slab, că sunt 20 de milioane de români care ar putea face asta.
Controlorii de trafic trec printr-un proces lung de pregătire, iar responsabilitatea este mare. O neatenție poate duce la sute de morți. Treaba asta se plătește bine în orice colț al lumii.
Hai să gândim un pic dincolo de “dă-i în mă-sa pe ăia că au salarii mari, deci îi urăsc din oficiu” și să ne vedem propriul interes, adică siguranța atunci când călătorim cu avionul.
nwradu(Citează)
30/05/2017 la 9:44 AM
Citisem undeva ca pentru a deveni controlor de zbor (la Eurocontrol) trebuie sa ai maxim 25 de ani. Iar testele de intrare sunt foarte riguroase (nu ma refer la cele tehnice). De aici trag concluzia ca nu oricine intra acolo, iar cine intra e foarte bine pregatit. Nu ma intereseaza ca sunt rudele cuiva, daca sunt bine pregatiti e ok. Problema intre noi (Romatsa) si ceilalti din Europa cred ca e varsta angajatilor. Aceasta meserie nu o poti practica pana la pensie. Daca te primesc pana la maxim 25 de ani, probabil ca esti “out” pe la 45. Nu stiu cum e la Romatsa, dar daca ei vorbesc de pensie, atunci e grava treaba. Cu alte cuvinte, nu comparati UK cu Romania. Poate aia de la Heathrow au 50 de controlori 25-35 de ani iar noi la Otopeni avem 60 de controlori intre 30-50 de ani. Cu siguranta aia din UK sunt mult mai eficienti, chiar daca sunt mai putini si au mai multe zboruri.
Danyzus(Citează)
30/05/2017 la 9:52 AM
Am inteles ca la o greva similara in USA au fost concediati 11.000 controlori:
http://www.politico.com/story/2008/08/reagan-fires-11-000-striking-air-traffic-controllers-aug-5-1981-012292
Si noi stam sa ne inchinam la 47 de controlori ! Nu se poate asa ceva, exista alte forme de protest, dar nu poti afecta mii de oameni de dragul altor catorva zeci. Trebuie sa existe domenii in care oprirea lucrului sa fie interzisa, din cauza impactului major negativ.
JeanValjean(Citează)
30/05/2017 la 9:56 AM
Citește și cum a rezolvat Reagan situația și vezi dacă se poate aplica la noi.
nwradu(Citează)
30/05/2017 la 10:34 AM
Ai dreptate, un zbor anulat rezervat complet inseamna cam 180 de pasageri la o aeronava mica. Anulezi 10 zboruri doar si deja ai un impact masiv pentru foarte multi oameni.
Fiind o companie de stat si functionand pe principiu socialist pot sa o puna de o greva oricand vor ei.
Am zbor pe 1 iunie si pe 6, vedem ce iese.
L!nuX(Citează)
30/05/2017 la 10:45 AM
Da, Reagan i-a inlocuit cu 5000 dintre non-grevisti plus 900 de controlori militari !
Nu inteleg, noi nu putem gasi 40 de controlori sa-i inlocum pe astia?
JeanValjean(Citează)
30/05/2017 la 11:06 AM
Pregătirea unui controlor durează 3 ani sau așa. Bănuiesc că, dacă ai zbura mâine, nu te-ai bucura să știi că am mers eu acolo să fiu controlor, pentru 2500 de lei pe lună. Sunt unele domenii cu care nu te poți juca.
Nu mai zic că traficul aerian a mai crescut de pe vremea lui Reagan și până acum.
nwradu(Citează)
30/05/2017 la 12:10 PM
contract de munca colectiv
60 de salarii compensatorii – aprox 250 mii de euro
iar angajarea rudelor nu se face fix pentru postul de controlor de trafic sunt multe alte posturi auxiliare unde se fac concursuri si cursuri de care nu aude nimeni.
oare de ce romatsa este singurul angajator din Romania care blureaza salariul pe o adeverinta de venit ?!?
i radu(Citează)
30/05/2017 la 12:20 PM
Nu știu, dar ce legătură are cu numărul insuficient de controlori?
N-am înțeles ce propui tu sau ce consideri că ar trebui să se întâmple.
nwradu(Citează)
30/05/2017 la 1:19 PM
nwradu ti-am spus eu ce trebuie sa se-ntample – ce s-ar intampla in orice intreprindere privata aflata in situatia Romatsa – doar ca nu mi-ai raspuns. Sunt doua solutii:
1. Injumatatirea (cel putin) a salariului si recrutarea de controlori certificati pe pietele occidentale
2. Recrutarea masiva si fara spagi si pile pe piata locala. Sunt extrem de multi tineri talentati si plin de abilitati care ar fi fericiti sa lucreze la Otopeni pe 1500 EUR net /luna, nu pe 7000. Ca asta cu abilitatile unicat ale controlorilor de trafic aerian e legenda atent intretinuta de controlorii de la Romatsa, tocmai ca sa poata cere oricat salariu vor.
MIHAI-Alexandru Craciun(Citează)
30/05/2017 la 2:50 PM
Ce propun? Concurs pt toate posturile scoase in Romatsa, evaluarea actualilor angajati, demisia celor care nu se ridica la standarde europene, un flux de angajati noi si specializarea lor constanta.
Chiar suntem atat de absurzi sa nu realizam ca sunt niste companii in care nu intra orice absolvent de facultate? Tarom, BNR, Romatsa, Metrorex.
Chiar ne ascundem dupa degete ca la Metrorex e spaga de 2000 de euro pt angajare?
Chiar e greu de inteles ca la Tarom sunt angajati rude peste rude. Cauta pe google tarom leaks
i radu(Citează)
31/05/2017 la 11:45 AM
Pai un controlor de trafic pe Heathrow munceste de aproape 4 ORI mai mult decat omologii din Romania pe acelasi (sau mai mic) salar.
Pe Heathrow sunt aproximativ 22 de zboruri per controlor in timp ce pe otopeni taman aproape 7.
Viata e mai scumpa in GB decat in RO . 1 bilet de autobuz 1.50 lire versus 0.25 pence in RO , 1 kg ceafa porc cam 6 lire versus cam 4 in RO , benzina 1.20-1.30 versus 0.85-0.95 in RO.
Si exemplele pot continua cam pe doua pagini . Si astea nu sunt vorbe din auzite ci sunt fapte concrete.
Parerea mea este ca Romanasii nostri ar trebui sa lase ciocu mic , e lapte si miere la ROMATSA si nu mi se pare corect sa le iei apararea.
Angajatii ROMATSA cred ca sunt printre singurii angajati din Romania care chiar nu au de ce sa se planga fata de conditii/salarizare/nivel de trai.
O greva la Metrorex mi se pare de N ori mai de bun simt fata de lipitorile astea.
Adrian(Citează)
31/05/2017 la 1:36 PM
Tu crezi orbește ce zice un articol de pe Economica sau te gândești că poate acolo au și altă tehnologie la dispoziție?
Doi la mână, mă doare în fund de angajații Romatsa per se. Singurul meu interes este ca zborurile să fie bine gestionate, iar momentan se pare că nu sunt destui controlori, indiferent de salariul cu care sunt plătiți.
Din partea mea, pot face și extratereștri munca în locul “românașilor” (interesant cum folosești un termen peiorativ pentru a te descrie inclusiv pe tine, în fond), doar să o facă cineva la nivelul cerut pentru siguranța pasagerilor.
O fi greu de înțeles asta?
nwradu(Citează)
31/05/2017 la 5:55 PM
pai poate nu mai dau bani ptr stress si se cumpara tehnologie. tare curios sunt daca are curajul cineva din romatsa sa zica ceva de investitie. ca uite asa dispare stresul si ale…ale…
referitor la banile,e o lege nescrisa ,ceva cu cerere si oferta.
Ia deschideti voi putin cortina si o sa cadeti pe spate de ce viermuiala gasiti acolo.
In loc sa plangem ca e stress , ca si acum 1 an…2 …3 …ani, mai bine iesi in fata cu tehnologia si gata cu milogeala…auzi stress la munca…nasol…stress nene…e un job…ia haideti la treaba nu la intins mana
Adishor N(Citează)
31/05/2017 la 6:00 PM
Și eu sper să avem cea mai modernă tehnologie acolo, dar asta durează ani întregi, că nu vorbim de un sistem de operare, ci de o tranziție lentă, de cursuri noi de pregătire șamd.
Până una alta, lipsesc 89 de oameni. Aș vrea mai mult să aflu dacă asta e adevărat și ce se poate face.
nwradu(Citează)
01/06/2017 la 11:37 AM
Tot Roman sunt si eu , autocritica este de cele mai multe ori un lucru bun :)
Adrian(Citează)