►► Black Friday la: Fashion Days, Finestore, PC Garage, evoMAG, Altex, Flanco ◄◄
« Câteva proiecte frumoase de telemedicină prezentate la conferința Connecting for Good
Noul vârf de gamă HTC U11 ia și locul 1 în testele foto-video DXOmark »
În Sun Plaza sunt expuse o mulțime de biciclete din toate deceniile trecute (cea mai bătrână are 98 de ani) și, dacă vă place ciclismul, vă va plăcea să le vedeți. Sunt vreo 20 de modele, fiecare cu povestea ei, de la nume celebre precum Tommasini, Scapin, Colnago, Boschetti, Legnano și alții.
Mulți italieni în rândul constructorilor de biciclete de performanță, nu?
Bicicletele sunt în stare originală, apropo, expoziția fiind alcătuită din modele excelent păstrate și îngrijite de-a lungul timpului.
Cel mai uimitor lucru descoperit văzând cele aproximativ 20 de modele expuse a fost cât de puțin s-a schimbat forma bicicletei în ultimii 98 de ani și probabil și mai mult. Sigur, dacă citiți povestea fiecărei biciclete (e scrisă pe o plăcuță montată lângă ea) veți afla despre noi tehnologii de prelucrare a metalului, de reducere a greutății șamd, dar dacă vă uitați la forma bicicletei, veți descoperi că este practic neschimbată.
E ca și cum încă de acum un secol s-ar fi descoperit forma perfectă pentru acest sport, în cel mai mic detaliu. Mai jos este o bicicletă Peugeot din 1919, dar modelul a fost produs prima oară în 1889 pentru Expoziția Universală de la Paris. În acea vreme britanicii construiau multe biciclete, dar Peugeot s-a ținut tare pe poziție de-a lungul anilor, înființând o companie separată pentru producția de biciclete și urcând de la 10.000 de bucăți pe an la 152.000 de bucăți pe an în 1930.
Observați forma: aceeași formă a cadrului și furcii ca și astăzi, aceeași formă pentru coarne și frâne. Are o foaie și un pinion, dar este singurul model expus în această configurație. Următoarea bicicletă din expoziție deja are mai multe pinioane.
Dacă ne uităm la cele mai noi biciclete de acolo, precum Boschetti Rino Columbus Multishape sau un Pinarello Stelvio de la începutul anilor 1991, observați că forma rămâne practic aceeași, diferențele fiind făcute de materialele mai ușoare (cea Pinarello are 8,2 kilograme) și probabil proiectarea ceva mai avansată a formei precise a tuburilor, făcând întreaga bicicletă mai rezistentă, cum e și cazul pentru un tur de mii de kilometri.
Practic, în timp ce bicicletele “casual” au mai introdus amortizoare sau frâne pe disc sau au mai modificat prinderea șeii, cele de competiție au zis “nu mulțumesc, noi suntem perfecte de la început”.
Expoziția este la parter, în zona scărilor rulante de la food court, și stă acolo până pe 28 mai. Puteți vedea și tricouri ale unor echipe de ciclism, inclusiv unul al echipei României din 1950.
« Câteva proiecte frumoase de telemedicină prezentate la conferința Connecting for Good
Noul vârf de gamă HTC U11 ia și locul 1 în testele foto-video DXOmark »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
13 comentarii
16/05/2017 la 3:02 PM
No hoods though… Deci în zilele noastre ar merge pentru hipsteri, dar un sportiv probabil nu s-ar uita la ea.
VOC(Citează)
16/05/2017 la 4:06 PM
fara ce?
animaloo(Citează)
16/05/2017 la 4:06 PM
fara ce?
animaloo(Citează)
16/05/2017 la 4:37 PM
Glugi. Sper că te-ai lămurit acum. :D
VOC(Citează)
16/05/2017 la 5:51 PM
trecand peste engleza, te legi de tehnologie in momentu in care omu iti zice clar “forma”
animaloo(Citează)
16/05/2017 la 6:18 PM
Ba mă leg exact de formă. Mai exact de forma ghidonului în zona frânelor.
Și am folosit engleză pentru că nu există termen consacrat în română.
VOC(Citează)
16/05/2017 la 4:58 PM
Frumoase piese, clasice, elegante.
Doc(Citează)
16/05/2017 la 7:20 PM
nu este forma perfecta, ci doar o plafonare din lipsa de interes pentru inovatie… la o bicicleta.
nu e ca la o masina ca mai schimbi doua dungi si faci model nou, dar nici sa vinzi biciclete doar pt ca mai schimbi putin cadrul nu e deal.
Asa ca nah, merge si asa…
micu(Citează)
17/05/2017 la 9:14 AM
Păi în competițiile de ciclism se bagă mulți bani și se fac și acolo cercetări, ar fi schimbat dacă ar fi avut ce.
nwradu(Citează)
16/05/2017 la 10:34 PM
pacat ca multe nu au cadrele originale din teava Columbus si sunt doar niste “fiare” cu multe abtibilduri si frumos pantografiate sa respecte cataloagele vremii…sa mai zic ca un Colnago original costa vreo 600-1000eur ruginit si 3000-6000eur restaurat si echipat cu linie/piese Campagnolo? Pentru hipsteri e ok expozitia pentru connoisseuri e dezamagitor, ca si cum cineva face replica dupa Ferarri folosind sasiu de Mazda si niste body parts.
Ps: vad ca are si Pompieru’ niste “piese” expuse, oare vrea sa le marite?
Mihai Dobre(Citează)
17/05/2017 la 12:16 AM
Bombicri(Citează)
17/05/2017 la 10:52 AM
De fapt cadrul a suferit multe modificări în timp, doar că trebuie să le ai pe amândouă în față ca să îți dai seama de diferențe. În principiu s-a umblat mult la geometrie (sunt niște parametri de bază pentru fiecare cadru) și la rigiditatea lui. Cu cât bicicleta e mai rigidă, transferul de putere se transmite într-un procent mai mare. De asemenea s-a lucrat foarte mult la aerodinamică, acum fiecare componentă a bicicletei de șosea e studiată din punctul ăsta de vedere. Pe lângă frânele pe disc aș mai adăuga cleștii de frână ”direct mount”, adică integrați în furcă și geometria ghidonului care s-a schimbat foarte mult tîn timp.
Pe lângă schimbătoarele electronice și/sau hidraulice s-a schimbat complet raportul vitezelor (în general numărul de dinți), iar prin schimbarea casetei de viteze în detrimentul unora cu mai multe pinioane lanțul este mult mai îngust,
Poate era vorba doar de elementele de bază, gen roți, furcă și pedale, dar bicicletele de șosea s-au schimbat foarte mult în ultimii 20 de ani – de exemplu tercerea la viteze indexate e considerată revoluționară. Ce-i drept, toate s-au modificat relativ recent.
dam167(Citează)
17/05/2017 la 8:25 PM
Radu, fara vreo rea intentie, cam slabute poze pentru ceea ce merita ele cu adevarat. Iar legat de text, se putea cere ajutorul cuiva, chiar celor carora le apartin. Majoritatea sunt oameni foarte faini si tare deschisi si ajutatori. E o mica colectie care merita pe cuvant. Enjoy!
Mircea Ciuca(Citează)