►► Black Friday la: Fashion Days, Finestore, PC Garage, evoMAG, Altex, Flanco ◄◄
Am fost ieri la finala Innovation Labs 2017 și am plecat ușor ofticat că echipa cu care țineam eu a ratat la mustață premiul cel mare.
Mie mi-a plăcut proiectul VisageCloud. Ce presupune proiectul: folosind camere video, sistemul detectează fețele oamenilor și încearcă să recunoască sexul, vârsta și alți parametri de-ai lor.
Totul e foarte posibil. Detecția de fețe funcționa excelent încă din 2006, când am vrut să fac un proiect de diplomă pe treaba asta, iar detecția de sex, vârstă și dacă-ți plac sau nu hainele colorate se poate face rapid prin machine learning și procesarea performantă de astăzi.
Cum folosesc ei această recunoaștere de detalii este însă mai interesant:
Partea cu publicitatea mi se pare cea mai interesantă. Adică acum probabil că veți spune “sigur, și mai multă publicitate”. Da, dar dacă nu poți scăpa de ea, măcar să fie interesantă. Dacă intru într-un magazin, să-mi afișeze ofertele de la pantofi bărbătești, nu de la pantofi cu toc.
Știți celebra fază din Minority Report, când un sistem le scana ochiul, le zicea pe nume și le arăta publicitate potrivită? VisageCloud poate face asta sau, mai bine zis, ar putea să o facă, dar legile cer întâi și acordul tău. Tehnologia, însă, există.
VisageCloud a luat premiul Best Business. Premiul cel mare l-a luat proiectul pentest-tools.com, care a luat și premiul special Orange “Smart Territories”, oferit chiar de CEO-ul Orange România, Liudmila Climoc.
Site-ul testează dacă serverul tău este bine protejat pentru diverse vulnerabilități, proiectul permițând câteva teste gratuite și apoi oferind mai multe contra-cost. La prezentare au spus că au în jur de 80 de clienți ce plătesc lunar pentru serviciile lor.
Proiectul este bun ca idee, mai ales în această perioadă în care hackingul a devenit un subiect zilnic pentru știri. Eu nu i-aș fi dat premiul cel mare pentru că există destule alte soluții pe Internet ce oferă gratuit diverse teste, chiar dacă nu toate în același loc. Inclusiv dacă firma operează un site ce reprezintă principalul lor business, există pluginuri și servicii gratuite și/sau contra-cost ce oferă audituri de securitate și chiar protecție, precum Wordfence pentru WordPress.
Dacă juriul așa a decis, însă, e dreptul lor, mai ales că se bazează pe mai mult decât cele 2 minute de pitch pe care le-am auzit eu despre fiecare proiect în parte.
Innovation Labs 2017 a început cu 117 echipe la hackathonul din martie, în domenii precum Agricultură, Energie, Smart Cities, Health & Lifestyle, Cyber Security și Retail, a intrat cu 63 de echipe într-o perioadă de 3 luni de mentorat, iar 40 de echipe au luat startul în semifinale, așa că sunt multe proiecte interesante pe acolo. Iată mai multe care mi-au plăcut mie.
S-au decernat două premii Best Business pentru cele două echipe ce-au ieșit la egalitate de puncte. Prima este VisageCloud de mai sus, a doua a fost YardLabs, o soluție dedicată viticultorilor ce colectează informații despre mediul înconjurător și trimite alerte privind evoluția viței de vie.
Cum ar fi, e un proiect din zona smart agriculture (sau agritech, un nou termen ce descrie cam același lucru), iar domeniul producției de vin este bine ales deoarece acolo se rulează sume mari de bani și se fac investiții în tehnologie. Acum niște ani, un viticultor îmi spunea că folosește imagini din satelit pentru a decide din ce loturi culege strugurii într-o anumită zi pentru o eficientă maximă, deci vorbim de chestii avansate.
Proiectul YardLabs presupune plasarea în vița de vie a unui senzor complex, conectat LoRa, care transmite mai departe informații despre umiditatea și temperatura solului, a aerului și câtă lumină cade pe respectiva zonă. Având la dispoziție și o interfață grafică, îi ajută pe viticultori să știe când este cazul să ia măsuri. Cei de la Lacerta deja folosesc soluția lor.
Premiul Best Product a fost câștigat de iOLA, un alt proiect foarte bun, în opinia mea. iOLA creează o rețea la care se pot conecta alte dispozitive IoT, indiferent de natura lor, și realizează această rețea într-un mod inteligent. Aparatele iOLA comunică între ele, formând o rețea în tipologie mesh, ceea ce permite și implementări de scară mică, locală, dar și de scară largă în zone unde alt tip de infrastructură nu este disponibil.
Ce se poate conecta la rețeaua formată de dispozitivele iOLA? Cam orice. Aparatul lor înțeleg că poate pune la dispoziție, pentru conectare, wifi, Bluetooth, LoRa, SigFox, LTE, NarrowBand-IoT și diverși alți senzori. Cum ar fi, asta permite și situații în care vrei să monitorizezi starea câmpurilor agricole folosind senzori ce vor fi conectați la o rețea mesh iOLA, dar și dacă vrei să montezi camere de supraveghere la nivelul unui mic oraș, acestea conectându-se prin wifi la dispozitivele iOLA.
Și apropo de cum se dezvoltă și interconectează lucrurile, o aplicație interesantă a fost prezentată de echipa SMity. Ei au construit un sistem de analiză a datelor bazată pe implementarea făcută de Orange în Alba Iulia. Orange, care a fost și unul dintre sponsorii Innovation Labs, a pus la dispoziția tuturor echipelor API-uri pentru conectarea la tot sistemul de acolo, inclusiv hotspoturile wifi din autobuze și oraș, datele despre mediul înconjurător luate de la uRad Monitor, rețeaua LoRaWAN și tot ce mai este acolo.
SMity s-a conectat la ele, a luat date din toate părțile și le-a pus într-o interfață de tip analytics, obținând un profil complex al orașului. Pot face asta și cu alte orașe “smart”, deși fiecare implementare ar fi diferită. Mi-a plăcut însă cum soluții de la alte ediții Innovation Labs (uRAD Monitor, City Analytics) nu doar că au fost implementate într-un oraș real, dar la actualul Innovation Labs o echipă a venit și a construit un nou nivel pe fundația aceasta. Așa cresc lucrurile în tehnologie.
Cu proiectul acesta, SMity s-a înscris și pe platforma internațională Imagine With Orange, alături de vreo alte 40 de proiecte din lume. Urmează pentru ei un workshop la Paris cu echipa de inovație a grupului Orange, așa că aceste experiențe este posibil să-i proiecteze și mai departe.
Premiul Best Pitch l-a luat echipa Werit, cu un program de tipul digital fashion advisor. În fiecare an este minim un proiect care vrea să ne ajute să ne îmbrăcăm mai bine, iar avantajul Werit ar trebui să fie utilizarea machine learning pentru a găsi cele mai bune sugestii de ținute.
Acum, mie ideea de proiect de sine stătător nu mi se pare extraordinară, dar tehnologia în sine este ceva ce ar putea fi cumpărat de un mare magazin pentru a crea un sistem bun de recomandări pentru clienți. Cumperi o fustă? Uite trei bluze cu care merge bine!
De fapt, am văzut mai multe proiecte în finală la care am avut această impresie: că adresându-se direct consumatorilor n-ar putea avea succes, fiind deja o concurență puternică pe piață, dar că o echipă mică, talentată, ce dezvoltă o tehnologie funcțională ar putea fi “cumpărată” de o mare companie pe mulți bani. Două exemple:
1. Medic Chat – permite consultații medicale online, practic vorbești cu un medic prin chat sau live video. Ideea e veche de când lumea și tot de atunci sunt și problemele ei, adică instituțiile medicale spunând că multe lucruri pot merge prost atunci când sfaturile medicale se dau prin acest contact foarte limitat.
Totuși, eu aș vedea tehnologia cumpărată de o rețea de clinici particulare pentru a eficientiza sistemul de consultații. În prezent, faci prezentare la un medic generalist, aștepți ziua respectivă și te duci acolo doar ca, în 5 minute, să-ți spună “aha, păi dacă te doare în stânga, du-te la o ecografie și la un urolog”. Eu zic că această etapă ar putea fi rezolvată prin videochat într-un timp mult mai scurt, medicul făcându-și o idee despre ce ai nevoie și trimițându-te direct la analize.
2. WhiteRCPT – o aplicația de telefon prin care îndrepți camera foto spre bonurile fiscale și, prin scanarea și citirea lor automată, primești statistici despre ce cheltui, cât și cum.
Problema este că modelul lor de business este să vândă companiilor informații generale despre ce cumpără oamenii, când, la ce oră și așa mai departe. Anonimizate, cum se zice, dar mi se pare că informațiile luate de la tine sunt foarte utile companiilor, în timp ce pe mine informațiile determinate de aplicație mă ajută prea puțin ca să țin costurile sub control, cum ziceau dezvoltatorii.
Dar ca tehnologie, de ce nu? Ar merge oricând implementată de un lanț de supermarketuri sau alt tip de magazine ca un sistem de bonus pentru clienți.
Puteți vedea toate proiectele pe site-ul oficial. Sunt multe altele interesante, chiar și dintre cele ce n-au ajuns în finală.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
6 comentarii
25/05/2017 la 9:05 AM
Werit e un fel de Zimilar.ro dar mai slab ?
Pop(Citează)
25/05/2017 la 9:30 AM
Radule, vezi ca mai noi ma aboneaza automat la comentarii la toate articolele la care comentez
alunelu(Citează)
25/05/2017 la 10:00 AM
Offtopic.
Radu, tu ai auzit de asa ceva; doamnefereste.ro ? :D:D:D
Lucian(Citează)
25/05/2017 la 4:04 PM
Iată un start-up bun. E al tău site-ul?
nwradu(Citează)
25/05/2017 la 4:28 PM
Nu, nu e al meu. L-am gasit azi intamplator si mi s-a parut amuzanta ideea.
Si cum tu te ocupi si cu mancare, am zis sa ti-l arat :D
Lucian(Citează)
25/05/2017 la 9:18 PM
Imagineaza-ti toate aceste tehnologii si idei ingemanate intr-o singura aplicatie interconectate.
Aimee(Citează)