►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
4 Apr 2017 ·
GÂNDURI ·
Mă uitam pe site-ul The Oatmeal, al tipului care desenează chestii foarte amuzante (și mai multe sunt pe Instagram-ul său) și a făcut jocul Exploding Kittens. A cerut oamenilor care-i citesc site-ul să meargă pe site-ul unui minister american pentru a-și exprima susținerea privind o propunere de reintroducere a urșilor grizzly într-o zonă de pe lângă Seattle, Washington.
Avea nevoie de 50.000 de comentarii pentru asta. După cum spune ulterior, comentariile de la susținători au curs în ritmul de 1.000 pe oră sau chiar mai mult, de strânsese 100.000 după vreo 3 zile. Treaba a fost făcută, cum s-ar spune. (Era nevoie și de 25.000 de dolari, pe care înțeleg că i-a donat în întregime el.)
Genul acesta de putere online este uimitoare. Îmi pare tare rău că la noi nu există astfel de “vedete online” (sau cel puțin nu cred că există) pentru că s-ar putea realiza niște lucruri foarte bune. Trăim într-o vreme în care pe Facebook, pe site-urile de știri, chiar și la televizor suntem asaltați de tot felul de știri inutile. Sunt tot mai multe probleme sociale, tot mai multe chestiuni ce necesită atenția sau indignarea noastră, dar sunt în același timp ascunse între articole despre tot felul de pseudovedete, știri false sau lucruri amuzante.
Eu am încredere că oamenii vor să facă bine, vor să trăiască mai bine, vor să se implice sau măcar să afle despre starea reală a societății, mai ales dacă li se arată în ce stare este aceasta. Probabil că veți spune opusul, dar gândiți-vă că emisiunile TV de divertisment insistă pe dramele concurenților tocmai pentru că atrag audiență. Aceeași audiență ar putea fi teoretic interesată și de “drame” ale personajelor colective, câtă vreme sunt bine prezentate.
Imaginați-vă ce-ar fi dacă 100.000 de oameni ar suna sau scrie unui parlamentar sau unui primar cerându-i să facă ceva sau, cum e mult mai probabil la noi, să nu facă ceva. Dacă 100.000 de oameni ar face o reclamație, dacă ar boicota sau susține un serviciu, o firmă, o cauză. Chiar și cu 10.000 de oameni s-ar putea face atât de multe și nu mă refer la lucruri de genul “hai să salvăm copacii de la tăiere“, ci inclusiv la “hai mâine să ieșim la plimbare prin oraș, fiecare pe unde are chef, și să fotografiem case frumoase cu hashtag-ul #casagram” sau “uite un poster cu «strânge după câinele tău», printați-l fiecare cum puteți și lipiți-l pe ușa blocului“.
Trăim într-o țară cu 20 de milioane de locuitori și jumătate au cont de Facebook, deci și acces la Internet. Un potențial public, altfel spus. N-are însă cine să-i atingă. Cele mai urmărite vedete își fac doar selfie-uri, cel mai urmărit politician are carisma unui prăjitor de pâine, cei mai urmăriți bloggeri au o audiență zilnică de 15.000-30.000 de oameni, dintre care o parte ajung acolo din Google pe diverse articole, neurmărindu-i cu adevărat, iar o altă parte o fac ca să-i înjure. Vloggerii care adună milioane de abonați nu fac mare lucru pentru a susține diverse cauze sau o fac fără succes notabil.
Nu văd nici un role model în România. Sau dacă v-aș spune de vreunul, imediat ar spune alții “lasă, că și ăla este așa și pe dincolo”. La noi, oamenii parcă își dau silința să exagereze orice aspect negativ al cuiva, dorindu-și parcă să demonstreze că nimeni nu se poate ridica din mediocritate; dacă o face, apar mai mulți dornici să-l tragă înapoi decât să-l susțină. Ar fi probabil mai multe voci care să spună “#casagram e un hashtag tâmpit, sper să muriți cu toții” decât “nu-i perfect, dar fac un compromis și mă bag și eu, că-i un început bun“.
Chestia asta este valabilă pentru orice în România, nu doar pentru oameni/vedete. Nu țin minte, de exemplu, când am văzut vreodată lumea încurajând sau bucurându-se de succesul unei companii românești, nu mai zic de a o susține cumpărându-i produsele. Orice discuție se încheie mai degrabă cu un “abia aștept să vină la noi «insert nume celebru din străinătate» și să-i bage în faliment”.
Dacă știți voi vreun astfel de model, vreun om ale cărui inițiative le-ați urma, să-mi spuneți mai jos.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
43 comentarii
04/04/2017 la 6:37 AM
Încredere, inițiativă, implicare, toate trei lipsind din societate. Greu sa ne pese de altceva / altcineva.
Constantin Lăcătușu este un model, inițiativele lui putand sa aiba “greutate”.
Sebastian Morea(Citează)
04/04/2017 la 8:51 AM
E foarte cunoscut. La ce echipa joaca?
Nashu_mare(Citează)
04/04/2017 la 4:06 PM
La Șumudică, am impresia.
nwradu(Citează)
04/04/2017 la 7:08 AM
Ce modele de urmat cand pe facebook cele mai urmarite la noi is curvele si pitipoancele? Iesiti din bula voastra si uitati-va in jur un pic si o sa va speriati de cata prostie zace in utilizatorul normal de retele de socializare. Am vazut si oameni pe care ii consideram inteligenti dand like si follow la cate o chestie de genu https://scontent.fotp3-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/s960x960/17761008_334096403659611_3482579751630129423_o.jpg?oh=ad35671feaec50baea849ece5cfc2712&oe=595A88E3
Asa ca, despre ce vorbim aici?
Iar pentru cealalta varianta am un banc vechi tare:
În iad.
Cazanele fierb.
La cazanul în care fierb nemţii, disciplină, ordine, garda diavolească se schimbă la ora fixă, foarte atenţi diavolii pentru că nemţii se silesc împreună să tot inventeze cîte un mecanism şurubăresc ca să scape din fiertură.
La cazanul cu români tămbălău, zgomot, mişcare, vioiciune, dar nici o gardă, nimic. Nici un diavol care să păzească cazanul.
Scaraoţchi îşi întreabă şeful gărzilor din iad de ce nu păzeşte nimeni cazanul românilor? Ce-i asta? Nici o ordine şi disciplină?
– Nu-i nevoie, întunecimea voastră, la români cum încearcă unul să iasă deasupra cum îl trag ăialalţi înapoi…
Dorin(Citează)
04/04/2017 la 10:28 AM
Ha, o idee pentru NSFW-ul zilei!
nwradu(Citează)
04/04/2017 la 8:37 AM
Societatea românească e dezbinata și nu are un scop comun? No shit? Târziu domnu, târziu!
Dar și mai interesant mi se pare ca dacă tu ca blogger, te “plangi” sau ,hai, remarci ca nu avem idoli/lideri etc etc care în principiu ai putea schimba ceva ( poate doar și pentru ca ești în domeniu fără sa fii cel care iese în fata ) pai noi ce ar trebui să facem?
Știu știu am vorbit exact ca unul din exemplele de mai sus, dar haideți în primul rând voi cu mobilizarea, ca la constatat probleme…
Dan(Citează)
04/04/2017 la 10:34 AM
Care-i faza cu “tu ca blogger”? Am scris în articol cum e cu blogurile, e o audiență prea mică pentru a fi relevante sau cel puțin așa văd eu lucrurile.
E nevoie de o masă critică de oameni. Dacă zici de o cafea bună, se duc mai mulți să o încerce. Dacă zici de plantat copaci, se duc mult mai puțini. Dacă te-ar citi 500.000 de oameni, “puțini” din 500.000 tot ar fi ceva semnificativ, dar nu avem astfel de bloguri.
Într-un fel, este uimitor. Oamenii mai degrabă cred tâmpenii paranormale pe net , dând cu miile share acolo, decât la un articol muncit și cu dovezi logice în spate.
nwradu(Citează)
04/04/2017 la 8:46 AM
Cum nu avem modele, Bianca Dragusanu si Gigi Becali ce sunt?
Gaelex(Citează)
04/04/2017 la 8:48 AM
După cum ziceam, imediat apare cineva să te contrazică :P
Leave Bianca alone!
nwradu(Citează)
04/04/2017 la 8:48 AM
Pai, ar fi Autobaza, care troleaza in masa orice subiect. E multa putere irosita, dar asa-i la inceput, mai greu pana inveti.
Dragos(Citează)
04/04/2017 la 10:35 AM
Dacă cineva are urmăritori că trollează ceva, nu înseamnă nimic. Și Vacanța Mare avea mulți fani, dar nu le-aș asculta sfatul la nimic.
nwradu(Citează)
04/04/2017 la 9:24 AM
Salam se stie! Solo! In primul rand eu m-am cam saturat de omul providential. Nu cred in asta, cred ca fiecare ar trebui sa-si faca treaba si sa fie in om decent, fara sa astepte de la altii sa il indrume. In al doilea rand, vloggerii vor avea o problema, daca se vor implica – incep comentatorii sa le zica: ce ba esti tu mai destept ca noi, nu ne mai spune noua ce sa facem. Eu cred ca unii dintre ei chiar fac lucruri bune, dar prefera sa nu le faca in public. In al treilea rand, zi-ne tu de un model pe care sa-l putem desfiinta in comentarii. :)
marian(Citează)
04/04/2017 la 9:57 AM
Radu tu esti modelul meu ;)
La noi sunt multi individualisti, la ei sunt mai de turma formand o mare masa de manevra pentru consumerism, le zice Kardashian ce sa cumpere, ce sa imbrace. Au si ei modelele lor care influenteaza terenul slab.
Zicea cineva de prostie, sa vezi la ei cum arata prostia si lipsa adaptabilitatii, pt ca la ei nevoia nu ii invata (nimic).
PS: nu am venit adus de unchiul google ci de bookmark :))
Mihai Dobre(Citează)
04/04/2017 la 4:06 PM
Să vezi că de la o vreme merg și la sală, să arăt bine, să fiu modelul mai multor oameni :P
nwradu(Citează)
04/04/2017 la 9:57 AM
De ce sa incerci sa faci ceva constructiv cand poti sa pui o postare pe Facebook, “feeling annoyed” si sa primesti 50 de like-uri? :)
paul(Citează)
04/04/2017 la 10:01 AM
Adică ce vrei să sugerezi, că nu aș fi un model pentru voi?
nashu_mare(Citează)
04/04/2017 la 10:38 AM
Pentru mine ești. Gestionezi bateriile de telefon ca nimeni altul.
nwradu(Citează)
04/04/2017 la 10:01 AM
creative monkeyz
Radu(Citează)
04/04/2017 la 10:38 AM
Ce-i cu ei?
nwradu(Citează)
04/04/2017 la 10:15 AM
Tudor Chirilă a fost destul de activ în timpul protestelor #rezist, Moise Guran în timpul Colectiv si mai sunt multi alții.
Apropo de reclamații, când locuiam in București aveam adresa asta in bookmarks: https://turistinbucurestiro.blogspot.ro/p/reclamatii-bucuresti.html
george(Citează)
04/04/2017 la 10:15 AM
Tudor Chirilă a fost destul de activ în timpul protestelor #rezist, Moise Guran în timpul Colectiv si mai sunt multi alții.
Apropo de reclamații, când locuiam in București aveam adresa asta in bookmarks: https://turistinbucurestiro.blogspot.ro/p/reclamatii-bucuresti.html
george(Citează)
04/04/2017 la 10:39 AM
De acord, dar Tudor Chirilă se adresează generației mai tinere. Pentru cei de vârsta mea, nu văd pe nimeni.
Moise Guran ar fi bun, dar este și el foarte contestat, vezi tot scandalul legat de “furi știri cu Biziday” și apoi “cutremurul”. Mă mir că nu l-au linșat deja.
nwradu(Citează)
04/04/2017 la 10:21 AM
am eu un exemplu, din pacate nu prea de urmat, dar totusi sunt destui tampiti care pun botul la ce spune: Olivia Steer
oreste(Citează)
04/04/2017 la 10:39 AM
Așa este, dar e anti-erou.
nwradu(Citează)
04/04/2017 la 10:28 AM
“Haterii” nu vin chiar degeaba. Cand vinzi un gadget si ceri doar 139.99 pe un banal cablu de incarcare parca ma apuca sila. Nu-i primul cablu care se rupe sau care se pierde. Da, e dreptul tau sa ceri un meleon jumate’ pe el, e dreptul meu s-o consider taxa de fraier, sa refuz sa cumpar si sa rad cand te va baga Xiaomi sau One+ in faliment.
Sunt putine firme romanesti precum BitDefender care sa faca treaba buna, restul sunt doar niste corporatii ce se invart prin Romania pentru ca au vazut ca e loc de prostit fraieri cu marketing ticalos si mincinos.
Godina e un “role model”, ii urmaresc postarile pe Facebook si cateodata nu-mi vine sa cred ca ce scrie el acolo e munca unei singure persoane. Nu contest ca cel mai probabil are si el scaparile lui, insa e genul ala de om care daca toti oamenii ar fi ca el, lumea ar fi un loc mai bun,
Floo(Citează)
04/04/2017 la 10:31 AM
Deci Xiaomi si One+ sunt mai de treaba pentru ca nu vand (si) cabluri?
nashu_mare(Citează)
04/04/2017 la 10:41 AM
Godină este popular, dar nu un model de urmat pentru că nu prea spune în ce privințe ar fi de urmat. E popular ca o vedetă, nu un om în care să crezi.
Măcar de i-ar urma exemplul alți polițiști, tot ar fi ceva.
… Cabluri?!…
nwradu(Citează)
04/04/2017 la 11:03 AM
Poate ca dacă v-ați uni mai multi în jurul unui scop comun altfel s-ar mobiliza și ceilalți. E însă o societate greu de înțeles, sper sa prind măcar câteva schimbări:)
Dan(Citează)
04/04/2017 la 11:29 AM
Il urmaresc de ani de zile pe TheOatMeal si chestia e ca el a ajuns celebru prezentandu`si un talent (desenul), nu viata personala, obiectele scumpe pe care le detine sau aspectul fizic. De aia are un cuvant de zis.
Respecti/admiri pe cineva mai mult daca ii cunosti talentul veritabil cu care rezonezi in diverse situatii si nu banalitatile vietii de zi cu zi. Si nici nu ai cum sa ataci la persoana un astfel de om. Sau daca il ataci, o faci la modul intelectual, ca nu esti de acord cu ideile lui, nu te legi de altele ca nu ai de ce.
Imi plac desenele lui ca sunt si umoristice dar si educative (despre ceva crustaceu curcubeu, despre infiintarea muzeului Tesla), serioase (despre cum i`a ars casa), sport (cum fuge la maraton) sau despre animale de casa, comportamente umane, etc. si multa lume se recunoaste in ele sau invata ceva nou.
maddy(Citează)
04/04/2017 la 12:52 PM
Aș fi vrut să comentez și să îți arăt greșelile din articol… dar aș face exact ce critici tu. Și aș fi la fel ca ceilalți. Îmi place mult articolul tău, deși știu multe persoane publice care se implică și care ”trag” după ei mii de oameni în cauze nobile. Dar ai dreptate, sunt prea puțini și cred că vina este a noastră, a tuturor: cum să respectăm vedetele dacă noi nu respectăm aproape nimic? cum să respectăm acțiunile pozitive când noi nu avem respect pentru BINE?
Eu cred că sistemul comunist a decimat voit implicarea socială timp de 2-3 generații și că ne trebuie alte 2-3 generații să redescoperim această calitate în noi. Au suprimat dorința de implicare pentru că nu aveau nevoie de oameni cu curaj și coloană vertebrală, aveau nevoie de cetățeni umili și speriați. Ceea ce am devenit cu toții, până la urmă. Sau poate că așa am fost mereu? Mai avem 1 generație de așteptat să descoperim.
Florin Grozea(Citează)
04/04/2017 la 1:18 PM
Te referi la vloggeri? :D
nwradu(Citează)
04/04/2017 la 1:25 PM
Comentariul meu a fost destul de lung, întrebarea ta la ce parte din răspunsul meu se referă?
Florin Grozea(Citează)
04/04/2017 la 1:51 PM
Că știi multe persoane publice…
La partea referitoare la comunism îți dau dreptate, deși speram să nu dureze așa mult la noi tranziția aceasta. Alte țări din zonă s-au schimbat ceva mai repede.
nwradu(Citează)
04/04/2017 la 3:18 PM
era un banc care se potriveste cu postarea asta, cu romanii care stau linistiti in cazanul cu smoala, pentru ca daca salta unu capul, vin zece care il trag de picioare si-l baga la loc; in concluzie, daca vrea un lider de opinie sa se ridice, vin zece si-l linistesc sa stea in banca lui, pentru ca tot romanul se pricepe la politica, fotbal si mai stiu eu ce
oreste(Citează)
04/04/2017 la 8:50 PM
Pai dacă generațiile viitoare nu au ce exemplu sa urmeze mi-e greu ca se vor schimba by default. Nu sunt de acord cu teoria asta . Cred însă că pentru un scop comun se pot mobiliza. Să-ți dau un exemplu am prieteni care n-au votat, însă au rezonat cu o cauza când au ieșit în strada . Trebuie sa facem mai mult nu sa capitulam și sa spunem ca nu avem nicio vina, doar comunismul are
Dan(Citează)
04/04/2017 la 2:08 PM
Între “nu avem” şi “nu am” este o diferenţă de câteva milioane de oameni :) Mamele o au pe Prinţesa Urbană, poliţiştii pe Godină (chiar am observat în trafic că cei tineri sunt mai pusi pe glumă de când cu succesul online al acestuia), tinerii pe Chirilă, anxioşii şi ipohondrii pe Tolo, cei pasionaţi de sport şi trai sănătos pe Andrei Roşu şi lista poate continua.
Nu aş da vina pe comunism în cazul contrar, noi ca naţie n-am fost niciodată generatoare şi iubitoare de idoli (sau poate că am eu lacune de istorie, pe care abia aştept să le repar). Mai degrabă pe religia majoritar ortodoxă, care zice că nu-i bine să idolatrizezi alti oameni.
Şi chiar dacă ar fi aşa de plicticos peisajul oamenilor cu putere de convingere în masă din România, nu m-aş îngrijora foarte tare pentru că nu văd unde este pericolul sau riscul social.
Valentina(Citează)
04/04/2017 la 4:11 PM
Nu confunda popularitatea cuiva cu puterea acestuia de a te împinge să faci ceva, să depui efort real șamd.
Popularitate… femeile acelea de le pun la știri la NSFW au 2-3 milioane de urmăritori, sunt foarte populare, dar mă îndoiesc că sunt modelul cuiva în viață.
Cei numiți de tine sunt urmăriți, dar tare curios aș fi câți le-ar urma sfatul sau îndemnul în legătură cu aspecte ceva mai complicate.
Nu există un pericol, dar am putea trăi mult mai bine cineva popular ar putea să și încurajeze oamenii spre fapte bune.
nwradu(Citează)
04/04/2017 la 4:44 PM
Prinţesa la care fac referire a creat comunitate de urmăritoare pe care o influenţează serios. Organizează evenimente, scrie (şi vinde) cărţi şi soluţii de parenting (asta e chiar o chestie serioasă). Nu sunt o admiratoare, dar o urmăresc uneori tocmai cu fascinaţia celei care nu înţelege ingredientul din spatele succesului. Poate tocmai nevoia de modele şi de reţete de-a gata pe care eu n-o resimt.
Iar recentele evenimente politice au arătat că există în online oameni care pot strânge şi offline în jurul lor alţi oameni.
Valentina(Citează)
04/04/2017 la 5:01 PM
Eu am cumpărat cartea Jamilei și m-a influențat să fac niște quesadilla bune, dar vorbeam despre alt gen de model de urmat.
nwradu(Citează)
04/04/2017 la 5:18 PM
Dintre câte am enumerat, ai ales convenabil partea cu cartea :) Cea mai grea e totuşi cea cu parentingul.
Valentina(Citează)
04/04/2017 la 5:22 PM
Nu mă pricep dacă sfaturile de parenting sunt bune. Știu însă că domeniul este atât de contestat încât n-aș fi sigur că e vreun model în acest aspect.
nwradu(Citează)
04/04/2017 la 5:50 PM
Nu te pot contrazice, cu siguranţă esti mai în măsură ca mine să judeci asta! :)
Valentina(Citează)
04/04/2017 la 9:16 PM
Initiativa demarase deja la nivel oficial.. http://www.seattletimes.com/seattle-news/environment/grizzly-bears-in-the-north-cascades-feds-release-draft-plan-to-restore-population/
gabi(Citează)