►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Se discută despre trecerea metroului din subordinea Ministerului Transporturilor în cea a Primăriei București. Ce-i drept, se discută asta de așa de multă vreme încât cred că autoritățile doar vor să justifice niște zile de muncă, nu să rezolve cu adevărat o problemă.
Problema este cu dus și întors. Eu, de exemplu, sunt pentru trecerea Metrorex în subordinea PMB pentru că numai sub aceeași conducere se poate gândi un sistem unitar de transport în București, se pot integra cardurile de călătorie între RATB și metrou, se pot face strategii ample de dezvoltare a transportului în comun.
Cea mai simplă integrare ar putea duce la un sistem mult mai logic în care plata unei călătorii îți permite, să zicem, să folosești sistemul de transport timp de o oră indiferent câte autobuze și metrouri schimbi în acest timp. Așa ar fi normal, așa se face în majoritatea orașelor europene. Plătești să ajungi din punctul A în B și nu-i vina ta că nu există linie directă între ele, ci trebuie să schimbi trei autobuze sau tramvaie.
Nevoia de așa ceva este foarte mare, că orașul este sufocat de trafic și de poluare. Pierdem, la propriu, zile din viață în trafic și ani din speranța de viață din cauza prafului și a noxelor. Un sistem unitar de transport ar fi făcut foarte simplă, de exemplu, suplimentarea cu autobuze în zilele când se închid simultan stațiile de metrou Aurel Vlaicu și Pipera, iar analiza la comun a datelor de trafic ar eficientiza mult transportul din oraș.
În toate orașele mari, din ce știu eu, metroul este în subordinea autorităților locale. Dacă vă gândiți un pic, este chiar ridicol ca Metrorex, ce activează strict în București, să fie în subordinea Transporturilor, minister care ar trebui să acționeze la nivel de țară. Sunt curios ce-ar zice cetățenii din afara Bucureștiului aflând că Ministerul Transporturilor bagă anual subvenții de 100 de milioane de euro la Metrorex în folosul strict al bucureștenilor.
În același timp, însă, trăim în România și aici nepăsarea, incompetența și corupția sunt atribute esențiale ale administrației. Impresia mea este, de fiecare dată când două instituții publice se bat pentru a controla ceva, că de fapt se luptă pentru a gestiona respectivul buget, pentru a organiza licitațiile după bunul plan, pentru a avea și mai multă putere, dar nu aplicată în folosul cetățeanului, ci în cel propriu.
Mai mult, Primăria București nu se remarcă deloc printr-un management bun. RATB-ul, care este în subordinea PMB, este în paragină, jumătate din autobuze sunt trase pe dreapta și canibalizate de piese pentru a le ține pe celelalte funcționale. Cele din circulație folosesc piese vechi, anvelope uzate și ITP-uri măsluite, după cum arată acest reportaj Digi24.
Dacă Metrorex trece la PMB, dar fără subvențiile pe care le oferea Ministerul, atunci va fi nasol de tot. Cu metroul nu te poți juca. Un autobuz defect face un accident la 20 km/h, că atât e viteza sa medie, caz în care nu te aștepți la o mare tragedie. Accidentul unui tren ce merge cu 60 km/h printr-un tunel ce nici măcar nu-i prevăzut cu trotuar de urgență pentru evacuare ar putea avea zeci sau sute de morți.
În plus, PMB nu s-a remarcat niciodată prin gestiunea bună a unui sistem, ci din contră. Amintesc doar câteva: sistemul de management al traficului era nefuncțional, pistele de bicicliști făcute au fost desființate, plăteau chirie mai mare decât ar fi costat să cumpere întreaga clădire, nu s-au putut înțelege RATB cu Metrorex, n-au putut gestiona Arena Națională și n-au reușit nici măcar să o dea altuia în gestiune, întârzierile de luni, chiar ani de zile, pentru lucrările de infrastructură sunt ceva uzual, durează 5 luni să astupe gropile ce apar după fiecare iarnă.
Serios, numiți-mi un singur proiect al Primăriei care să fi fost implementat eficient și care să fie funcțional și util. Unul!
Primarul capitalei, Gabriela Firea, se simte filată și ascultată de “servicii” inclusiv în concediu, ceea ce indică o paranoia ieșită din comun sau poate o teamă izvorâtă din faptul că are ceva de ascuns.
În ce privește metroul, nici Ministerul Transporturilor nu este mai breaz. Ei sunt cei care au gândit cel mai ridicol plan de închidere a stațiilor pentru modernizare, lucrările de extindere au întârzieri mari, ba nu sunt în stare nici măcar să șteargă înjurăturile de pe pereți.
În concluzie, am putea avea o integrare cu RATB și o soluție mai bună de transport în București, dar călătorii mai scumpe și buget mai mic ce ar putea paraliza metroul. Cum ar fi, we’re fucked either way.
Bonus: iată o fotografie cu tavanul stației Aviatorilor, primită de la Cristina. Teoria mea este că acea gaură neagră este locul prin care monștrii din Stranger Things intră în dimensiunea noastră și răpesc copii.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
13 comentarii
29/03/2017 la 8:43 AM
Da… we’re fucked either way! Dar măcar să-i scăpăm pe cei ce nu au domiciliul în București de povara subvenției pentru Metrorex. Poate când o da chix administrarea de către Primăreasă a S.C. Metrorex S.A. o să se mai trezească un pic contribuabilii și alegătorii.
În altă ordine de idei, ce-i așa special la “gaura” aia din tavanul stației? O simplă priză de ventilație naște atâtea pasiuni?
George(Citează)
29/03/2017 la 9:15 AM
Radu , tu chiar iti doresti sa vezi Bucurestiul pe butuci . Metroul misca mai bine de jumatate de oras in aproape toate sectoarele decent(mai putin drumul taberei). Eu nu vreau sa traiesc in Bucuresti fara metrou.
mircea ghitulescu(Citează)
29/03/2017 la 9:39 AM
sunt de acord sa treaca metrorex si ratb direct in subordinea primariei Viena. ca tot ne baga pe gat duamna firea exemplul asta.
marian(Citează)
29/03/2017 la 10:46 AM
Legat de acea poza, ma bucur ca au scos placile de pe tavan care erau din sticla, sunt curios daca mai sunt statii care au asa ceva, mi se pare destul de periculos.
george(Citează)
29/03/2017 la 11:34 AM
teoretic probabil ca ar trebui sa fie la primarie, practic in Romania va fi administrat la fel de prost oriunde ar fi.
problema este ca ideea asta de a trece metroul la primarie face parte din strategia mai generala a scarbei de Firea de a pune mana pe cat mai multe parghii de putere pentru a fura cat mai mult – probabil stiti ca Firea vrea sa infiintele nu mai putin de 19 societati de stat care sa administreze diferite lucruri care sunt acum in administrarea primariei, de la spatii verzi la locuinte.
smecheria e ca angajatii acestor societati nu mai sunt functionari publici si deci nu mai raspund in fata legii asa cum raspund functionarii publici
cuplat cu faptul ca Firea doreste sa modifice legea asa incat deciziile referitoare la patrimoniul local sa poate fi luate cu majoritate simpla, nu 2/3 cat este acum
jaful va fi generalizat si nici macar nu vom avea pe cine trimite in puscarie
si nu, nu am o problema cu aia 14% din bucuresteni care au votat-o pe Firea, am o problema cu aia care nu s-au deranjat sa se miste din casa in ziua votului pentru ca i-a durut in cur de ei insisi – asta inseamna sa fii iremediabil imbecil.
Robo(Citează)
29/03/2017 la 12:51 PM
Ti se pare ca RATB, care este deja in subordinea primariei, merge prea bine? Tocmai ce-a fost reportaj despre cum se trec ITP-urile cu piesele plimbate de pe o gioarsa pe alta.
Gaelex(Citează)
29/03/2017 la 1:56 PM
Pentru a avea biltele comune RATB – Metrorex nu e necesar ca ambele sa fie sub controlul primariei. Trebuie doar un pic de vointa si un minim de competenta la conducerea ambelor, dar de unde asa ceva in Romania?
Em(Citează)
29/03/2017 la 2:36 PM
Au avut deja si s-au certat de la unii care n-au dat banii incasati, au pastrat tot. Cred ca RATB au fost cei care nu au dat banii incasati si pentru Metrorex.
Gaelex(Citează)
29/03/2017 la 8:29 PM
La cat costa biletul in Bucuresti, si la metrou si la RATB, biletul comun mi se pare cea mai mica problema. Mai ales ca, atunci cand a mai fost implementata, bucuresteanul nu avea nici un avantaj financiar din acest bilet comun. Era 50 de lei abonamentul lunar la RATB si 20 de lei la metrou – abonamentul comun era fix 70 de lei.
Benzile dedicate ar fi prioritatea nr 1 pentru a imbunatati traficul din Bucuresti acum. Si o analiza mai atenta a fluxului de oameni si suplimentarea parcului de vehicule acolo unde este nevoie – ca s-a ajuns pe multe rute sa trebuiasca sa astepti 3-4 autobuze ca sa te poti urca
Dan(Citează)
29/03/2017 la 1:58 PM
*bilete
dammit.
Em(Citează)
29/03/2017 la 3:59 PM
sa se dea la primarie ar fi normal.
Si in fond
dacacand o sa-l distruga Firea, pesedeul o sa gaseasca o solutie pentru metrou cu locomotive pe baza de carbune.mac gregor(Citează)
29/03/2017 la 4:02 PM
sau versiunea 2, o sa promita metrou suspendat si mai ia 2 mandate cu promisiunea asta.
E drept ca mai este si versiunea 3, cu metrou Bucuresti-Dunare-Marea Neagra, dar aia o sa fie promisa mai incolo.
mac gregor(Citează)
29/03/2017 la 9:55 PM
Ca sa dea gratis la pensionari sau… ? De altceva sigur n-ar fi in stare.
Alex(Citează)