►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Ancheta lui Tolontan spune că în pivnița muzeului se măsoară o doză de 21.680 microsievert/oră, în timp ce doza normală ar fi de 0,124 microsievert/oră. Citează, în acest sens, un raport înaintat ministerului după niște măsurători făcute în mai 2016.
Neînțelegerea vine din faptul că cei ce-au elaborat acel raport n-au fost capabili să separe corect cifrele prin puncte și virgulă, ca-n limba română, adică virgula să separe zecimalele de unitățile întregi, iar punctul să fie folosit pentru a separa vizual grupurile de trei cifre. Cei care au elaborat acel raport aveau Word-ul sau Excel-ul setat pe limba engleză, unde situația stă invers, așa că acum puteți citi zeci de știri despre “radiație mai mare decât la Cernobîl” și “bomba nucleară din centrul orașului”.
Altfel spus, este vorba de 21,68 microsievert/oră, douăzeci și unu virgulă șaizeci și opt, nu de 21.680, adică douăzeci și unu de mii, șase sute optzeci de microsievert/oră.
Radiația măsurată la muzeu este de o mie de ori mai mică decât ce-a interpretat Tolontan citind acel raport. Ca ziarist nepresat de timp pentru a publica, ar fi trebuit să citească mai cu atenție cifrele și să sesizeze că întreg tabelul folosește punctul în loc de virgulă.
Uitați un screenshot din raportul pe care chiar Tolontan l-a pus pe site. Observați din celelalte cifre din jurul celei finale cum autorul folosește punctul pentru a delimita zecimalele:
Raportul a dispărut între timp de pe Scribd. Era urcat pe contul Gazetei Sporturilor. Mă întreb cum vor scoate cămașa, dar după ce știrea a fost preluată de zeci de site-uri și ziare, plus mii de share-uri pe Facebook, Tolontan își dă singur o lovitură puternică în… propria imagine.
Acum, nu mă înțelegeți greșit, o doză de 21,68 microsievert/oră este mare. Haideți să o transformăm în unitatea ceva mai comună, milisievert, adică 0,02168 mSv/oră.
Sursele de radiație sunt, se pare, fosilele unui mamut, fosile care sunt aruncate în curtea muzeului și acoperite cu o prelată, care radiază cu 0,002 mSv/oră sau, scrie același raport, 10,63 mSv/an.
Doza ambientală uzuală pentru populație este de 1-2 mSv/an, așa că stând lângă acel mamut depozitat sub o prelată în curte te iradiezi mult peste medie, dar nu semnificativ. Nu stă nimeni un an întreg lângă mamut, în fond, iar copiii care se joacă pe acolo petrec cel mult câteva minute în preajma sa. Ca idee, o radiografie pulmonară îți dă o doză de 50 de ori mai mare decât acele fosile.
Alte fosile sunt expuse în muzeu, dar raportul precizează că sunt depozitate în lăzi în sălile 26 și 29, dar, citind corect cifrele, dozele sunt mai mici decât cele de afară, sub 0,002 mSv/oră. Aici poate ar trebui un avertisment pus pentru femei gravide și copii mici sau, mai simplu, acea ladă trebuie dusă în pivniță.
În pivnița muzeului, unde sunt depozitate diverse roci sau materiale radioactive, valorile ating acel maxim de 21,68 mSv/oră; pivnița este în curte, într-un beci cu ușă metalică. În fața ușii, doza nu este peste media ambientală.
Alt context: Comisia Internațională de Protecție Radiologică, adică agenția ce a stabilit cândva niște limite de radiație la care pot fi supuși muncitorii ce lucrează în condiții periculoase, impune o doză maximă de 20 mSv/an pentru cei ce muncesc în astfel de domenii. Dacă cineva ar sta închis în pivnița muzeului, ar fi expus la jumătate din această doză pe an. Citind greșit cifrele, Tolontan consideră că ar lua această doză într-o oră.
Alt context: Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare (CNCAN), documentul Normele Fundamentale de Securitate Radiologică NSR-1, secțiunea Limite de doză pentru populație:
Art. 25. –
(1) Limita dozei efective pentru populatie este de 1 mSv pe an.
(2) In situatii speciale, CNCAN poate autoriza o limita superioara anuala de pana la 5 mSv pe an, cu conditia ca valoarea medie pe 5 ani consecutivi a dozei efective sa nu depaseasca 1 mSv pe an.
Concluzii:
Singura chestiune care ar trebui investigată în continuare este asta cu angajații. Articolului lui Tolontan spune că mai mulți angajați au cancer, ceea ce este o coincidență cam mare. Poate ar trebui repetate măsurătorile și, cu siguranță, oamenii aceia ar trebui să fie plătiți și să aibă sporuri și să li se facă teste exact ca angajaților ce lucrează în medii radioactive. Dacă sunt plătiți ca simpli supraveghetori de sală la un muzeu, sunt trași în piept.
Și, desigur, cineva trebuie pus la răspundere pentru că a depozitat materiale radioactive sub o prelată, în curte, în spațiu deschis, și în condiții neconforme în muzeu și în pivniță. Asta e treaba Poliției și sper să se sesizeze, împreună cu CNCAN. Câștigați-vă salariul, băieți!
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
43 comentarii
14/02/2017 la 12:52 PM
Haide bre, faci și tu un tolontanism ?
<Radiația măsurată la muzeu este de douăzeci de mii de ori mai mică decât ce-a interpretat Tolontan citind acel raport.
E doar de 1000 de ori mai mică. C-a greșit considerând punctul ca fiind separator de zecimale în loc de mii. Deci e de ordinul 10^3. Atât. O miuță.
Meekuu(Citează)
14/02/2017 la 12:59 PM
cred ca are un typo in titlu. Scrie “o mii” :)
nashu_mare(Citează)
14/02/2017 la 1:07 PM
Da, vedeți ce ușor se pot face astfel de confuzii? Am corectat acum :P
nwradu(Citează)
14/02/2017 la 1:12 PM
“Ca ziarist nepresat de timp pentru a publica, ar fi trebuit să citească mai cu atenție cifrele….”
ntz… ntz…
Meekuu(Citează)
14/02/2017 la 1:29 PM
Multumesc! Nu de alta, dar am impresia ca va trebui sa explic prostia asta mai multor persoane.
Andi(Citează)
14/02/2017 la 1:31 PM
Voi v.ati duce copiii sa mai viziteze muzeul de geologie?
CB(Citează)
15/02/2017 la 2:21 PM
Eu da. Nu i-aș lăsa lângă prelata aia sau în pivniță, deși nu au ce căuta acolo.
nwradu(Citează)
14/02/2017 la 1:35 PM
Noh, plm.. uite ce-ai făcut! Ai distrus bunătate de știre senzațională și așa-zisul jurnalist (sau ce-o fi el) și-a cerut scuze. Sper că ești fericit acum!
P.S. – azi dimineață am citit și eu articolul și am sesizat coincidența prea mare cu separatorul decimal și posibila confuzie. Drept urmare am ales calea firească: ignore, mark as spam!
George(Citează)
14/02/2017 la 1:36 PM
A rectificat tolo si pe site-ul lui.
Daniel(Citează)
14/02/2017 la 3:26 PM
Mda. A rectificat. Dar problema tot nu e la ei.
Tot raportul e de vina ca a fost prost intocmit.
El(ei) in niciun caz ca nu a(u) verificat … graba dupa senzational sa fie problema?
Lali(Citează)
15/02/2017 la 2:16 PM
Ia caută pe net “geologie radiație” ca să vezi câte site-uri au preluat știrea inițială și câte dintre ele au și rectificat ceva.
nwradu(Citează)
14/02/2017 la 1:48 PM
Dacă stă cineva și lucrează 8h/zi în pivniță tot anul:
21,5 uSv/h * (8 * 365) = 62.78 mSv
Din ce ai scris tu, înțeleg că stând în pivniță un an încasezi 10 mSv.
E mult, dar în nici un caz ceva dezastruos. Un medic radiolog încaseaza până la 50 mSv pe an. Bine, e mai complicat calculul pentru că radiațiile sunt absobite diferit în funcție de țesut.
Dacă înmulțești totul cu 1000 devine aberant având în vedere că se moare pe la 8 Sv
Cristi U(Citează)
15/02/2017 la 2:18 PM
10 mSv: Așa zice raportul, luând în considerare și altele precum radiația de fond. Nu știu care cifră e mai bună, având în vedere că unele unități de măsură nu sunt absolute, ci se referă la absorbția în corpul uman.
nwradu(Citează)
14/02/2017 la 1:54 PM
Domnu’ inginer electronist, oricum ai incerca sa minimizezi pericolul, cifrele spun destul de clar: fosilele alea de mamut din curte radiaza cu 10,63 mSv/an adica de 10 ori mai mult decat maximul admis pentru populatie asa cum scrie la lege Art. 25. – (1) Limita dozei efective pentru populatie este de 1 mSv pe an.
gicu(Citează)
15/02/2017 la 2:19 PM
Așa este. Dacă te duci la muzeu, nu sta un an întreg lângă mamutul din curte, că o să încasezi de 10 ori mai mult decât în alte locuri.
Acum dacă te gândești că o persoană vizitează muzeul în vreo oră, iar la mamutul ascuns în curte nu are ce căuta, poate vezi altfel pericolul.
nwradu(Citează)
14/02/2017 la 2:25 PM
acum 2 saptamani fii-mea a fost in vizita cu gradinita la muzeul de geologie.
mi s-a facut rau cand am citit articolul de dimineata.
tara asta… ar trebui sa dam foc la tot si sa plecam.
Robo(Citează)
14/02/2017 la 2:32 PM
tu ai cititi articolul sau doar comentezi ca sa te auzi vorbind?
stefan(Citează)
14/02/2017 la 2:37 PM
cam greu sa ma aud vorbind cand scriu un comentariu, nu?
habar n-am ce vrei sa transmiti, mai ales ca am scris negru pe gri p[ropozitia “cand am citit articolul de dimineata” dar e destul de clar ca esti imbecil.
Robo(Citează)
14/02/2017 la 2:41 PM
“Articolul” lui Tolontan este scris la misto. Nu e periculos sa vizitezi muzeul iar fetita ta cu siguranta nu va avea nicio problema. Gandeste-te ca in 1986 cand a explodat reactorul de la Cernobal , norul radioactiv a plutit bine mersi deasupra Romaniei. Inca mai traim din fericire…
Andy(Citează)
14/02/2017 la 3:37 PM
Păi da, dar nu țara e problema, mai mult oamenii din ea, cu predilecție jurnaliștii…
Radu(Citează)
14/02/2017 la 3:40 PM
Du-te!!!
Emil C(Citează)
15/02/2017 la 2:20 PM
Parcă norul acela s-a dus spre Belarus.
nwradu(Citează)
14/02/2017 la 2:36 PM
Ai uitat o concluzie: Tolontan e un bou, as usual.
disable(Citează)
14/02/2017 la 3:53 PM
@c.b. :da, așa cum i-aș duce și la radiografie dacă e nevoie.
Tu ai înțeles cum stă treaba cu radioactivitatea și cu efectul cumulativ al acesteia ?
alias(Citează)
14/02/2017 la 4:15 PM
Am măsurat și eu cu un aparat mai ieftin (200$) și totul pare în limitele normale. Nu am putut intra în muzeu fiindcă era închis. https://www.facebook.com/popescumarian.ro/videos/1859098460997609/
Marian(Citează)
15/02/2017 la 2:23 PM
Nu mă mir. Radioactivitatea nu-i proporțională, ci depinde de ce-i în jurul tău. Până la 2 metri de acele fosile este normală. În fața ușilor pivniței este normală. După uși, crește mult.
nwradu(Citează)
14/02/2017 la 4:44 PM
De inteles ca sa predau un curs tematic nu. Am comentat insa pe pagina de FB ca privesc cu circumspectie ancheta in special din cauza analogiei cu Cernobal.
Cert e un lucru. Tolontan a exagerat dar pe fond daca povestea se dovedeste adevarata ca parinte instinctual as calcula toleranta la risc 0 pt fiul meu.
Tolontan vad ca si.a cerut scuze pt eroare. Ramane de vazut daca problema de fond exista sau nu.
CB(Citează)
14/02/2017 la 4:50 PM
Evident ca vrei toleranta zero pt copil, adica what da fuck, acum am ajuns sa spunem, da, copilul a fost iradiat complet de-a-mboulea si fara sa stie parintele, dar e ok ca totusi expunerea nu a fost de sute de mii de ori mai mare decat limitele normale, ci doar de sute de ori mai mare?
O tara de animale cretine, asta e romania.
Robo(Citează)
14/02/2017 la 9:16 PM
Eu zic că voi doi și restul ca voi puteți să vă duceți cu încredere din două motive:
1. ori citiți și înțelegeți ca o vizită nu are nici un risc și că trebuie să dormi acolo un an ca teoretic riscul să intre în zona plauzibilității
2. ori nu înțelegeți (sau mai rău nu citiți) caz în care puteți să vă duceți fără grijă acolo pentru că și dacă e radiație ca la Fukushima, n-are cum să vă strice mai rău decât sunteți deja
PS: aștept cu interes să ne povestiți cum nu o să mai zburați cu avionul și nu o să mai mâncați banane
nea_caisă(Citează)
14/02/2017 la 9:50 PM
Știi ca omul învață fizica “după” google în timp ce postează, nu?
Nashu_mare(Citează)
14/02/2017 la 9:56 PM
Aberezi cu gratie.
Ar fi inacceptabil chiar si daca doza ar fi cu 1% peste limita acceptata. Poate nu intelegi ce inseamna doza maxima acceptata, poate ai impresia ca asta e doza normala.
Mai ales ca nu se stia acest lucru. Ca daca se stia, macar parintele putea sa decida daca isi asuma sau nu.
Mai ales ca e vorba de un morman in pana mea pus in curte si acoperit cu o prelata, adica un copil mai curios putea inclusiv sa puna mana acolo. Ti-as explica care e diferenta intre a sta la 1 metru de o sursa si a pune mana pe material radioactiv daca as crede ca esti in stare sa intelegi.
Este incredibil cum chiar si la asa ceva se gasesc scuze, prostia romaneasca pur si simplu nu are limite. Animale. Cretini care se cred atat de destepti incat rezista sia radiatii.
Genul care nu poarta centura, ca “n-are ce sa se intample”.
Robo(Citează)
15/02/2017 la 2:26 PM
Nu era nici un risc. Copilul ar fi fost expus la 0,002 mSv/oră. Bănuiesc că ar sta acolo 3 minute, deci doza ar fi “foarte infimă”.
Nu-i ca-n filme, de la astfel de doze nu mori pe loc, nici nu lasă efecte de durată. Dacă stai 20 de ani lângă prelata aia, dar chiar lângă ea, poate…
nwradu(Citează)
14/02/2017 la 4:55 PM
Btw, just gonna leave this here:
https://remon.jrc.ec.europa.eu/Services
Andi(Citează)
14/02/2017 la 6:13 PM
În pivnița muzeului, unde sunt depozitate diverse roci sau materiale radioactive, valorile ating acel maxim de ——- 21,68 mSv/oră ——-; pivnița este în curte, într-un beci cu ușă metalică. În fața ușii, doza nu este peste media ambientală.
Alt context: Comisia Internațională de Protecție Radiologică, adică agenția ce a stabilit cândva niște limite de radiație la care pot fi supuși muncitorii ce lucrează în condiții periculoase, impune o doză maximă de ——20 mSv/an pentru cei ce muncesc în astfel de domenii. Dacă cineva ar sta închis în pivnița muzeului, ar fi expus la jumătate din această doză pe an. Citind greșit cifrele, Tolontan consideră că ar lua această doză într-o oră.
Mai e nevoie de niste corecturi pe aici sau mi se pare mie de la oboseala zilei de azi?
Ionut Oprea(Citează)
15/02/2017 la 2:27 PM
Nu m-am prins la ce te referi.
nwradu(Citează)
14/02/2017 la 9:14 PM
Da, care nu ştiu să citească un text simplu şi aruncă cuvinte aiurea, fără să gândească de 2 ori.
Bogdan(Citează)
14/02/2017 la 9:27 PM
Probabil acei angajati stiau foarte bine cu ce lucreaza..cei care lucreaza direct cu ele. Ca la noi protectia muncii se face din joi in paste si se semneaza ca primarii e altceva. Mai nasol cu personalul auxiliar (gen paza sau efectiv muncitor) care tehnic nici nu ar trebui sa puna mana pe chestii radioactive decat supravegheat. Apropo acu ceva ani la marea taiere de salarii nu s-au taiat numai aia 25%..ci s-au taiat in cercetare si toate sporurile care nu erau bagate in salariul de baza si care erau destul de marisoare…asta ma enerveaza pe mine..o ucide coruptia si guvernul dar oamenii in microclimatul lor nici macar ei insisi nu au grija de casa lor..si asta de multe ori e la fel si in privat…te bati cu caramida in piata seara si ziua inchizi ochii si merge si asa :|
Marcel(Citează)
14/02/2017 la 10:05 PM
Nu, bre, Tolontan nu minte, doar c-a uitat sa precizeze orele cand radiatia creste la niveluri indecente(ca’s zic asa) si anume cand s-aduna 20.000 de pokemoni nazistoizi care scandeaza: hotii, penalii, la puscarie, coruptia ucide, Dragnea mori, ma, vrem lagare si gulaguri nu Parlament si CCR, Kovesi te iubim etc!
In acele momente se creeaza o distorsiune a campului electro-magnetic planetar care favorizeaza cresterea intensitatii prostologico-cretinoide pe o raza de 2 kmp!!
#prostiaucide
Gionea(Citează)
14/02/2017 la 10:13 PM
Eu duc copilul la muzeu ca sa fie iradiat fara sa stiu? Facem acum speculatii daca 10.63 e ok, bine ca nu era 11.63?
Suferi de retard?
“Sursele de radiație sunt, se pare, fosilele unui mamut, fosile care sunt aruncate în curtea muzeului și acoperite cu o prelată, care radiază cu 0,002 mSv/oră sau, scrie același raport, 10,63 mSv/an.
Doza ambientală uzuală pentru populație este de 1-2 mSv/an, așa că stând lângă acel mamut depozitat sub o prelată în curte te iradiezi mult peste medie, dar nu semnificativ.”
Robo(Citează)
15/02/2017 la 2:29 PM
Nu face nimeni speculații. Îți iradiezi mult mai mult copilul zburând cu avionul decât mergând la acel muzeu.
Zic a treia oară, în zonele cu radioactivitate mare nu putea ajunge. Iar, presupunând că s-ar fi dus la prelata din curte, în afara cazului în care-l lăsai un an acolo nu este nici un risc.
Da, peste medie, nu semnificativ, acest ultim termen fiind cheia.
nwradu(Citează)
15/02/2017 la 9:37 AM
Auziti, dar radiatiile astea se dau la kil sau la bucata? Ca vreau sa iau o punga varsat de radiatii sa imi fac un cuptor cu microunde acasa.
Si cine se iradia pe acolo? Ca mereu cand trec pe la Victoriei nu intra absolut nimeni in muzeul ala, zici ca e mereu inchis. Parca ar merge un bloc turn pe locul ala, o imobiliara asa scurta, sa inchidem toate muzeele ca si asa lumea e proasta, de ce sa invete ceva? Sa facem imobilare la greu, ce patroni in imobiliare suntem toti!
Mihai(Citează)
15/02/2017 la 2:30 PM
Pari să vezi conspirații acolo unde nu sunt. E un muzeu. E vizitat și el, în măsura în care trezește interes geologia.
Dacă mă întrebi pe mine, acolo mai bine făceau un muzeu de pictură, că la câți străini trec prin zonă i-ar fi atras mai rapid așa să mai dea niște bani la intrare.
nwradu(Citează)
15/02/2017 la 3:04 PM
@Robo: nu mai înjura lumea, că vorbim ca între adulți aici, nu fă crize de nervi doar pentru că ești pe Internet.
Înainte să te mai ambalezi, fă un simplu calcul. Copilul tău, dacă s-ar juca fix pe acele fosile din curte, ar fi iradiat cu 2,167 microsievert/oră. Un zbor cu avionul îți asigură o iradiere de între 1 și 10 microsievert/oră, în funcție de altitudine și activitatea solară.
Prin urmare, primești mai multe radiații în avion. Iar la mamut te joci 5 minute, în avion zbori minim o oră sau două.
nwradu(Citează)