un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Ordonanță, grațiere, abuz în serviciu: ce se poate face în continuare

1 Feb 2017  ·

GÂNDURI  ·

31 comentarii

Noaptea trecută a fost cel mai negru moment al României democratice de după 1989. La 27 de ani și câteva zile după Revoluție, Guvernul adoptă pe furiș, ca niște hoți ce dau spargere în noapte, o ordonanță ce seamănă foarte mult cu ceea ce se întâmplă într-o dictatură: clasei politice conducătoare i se dă liber la furt, în jur de 2000 de dosare în lucru la DNA vor fi aruncate la gunoi, iar parlamentarii, miniștrii și primarii se situează deasupra legii. Au furat ani de zile și nu vor fi pedepsiți pentru asta. De prevederile privind grațierea nici nu mai amintesc.

Ce se mai poate face acum?

Nu mare lucru, din păcate. Ordonanța este dată, iar în noaptea aceasta a fost și publicată în Monitorul Oficial, în afara ordinelor de program. Intră în vigoare peste 10 zile.

Câteva posibile soluții există. Prima ar fi ca Avocatul Poporului să atace la Curtea Constituțională acea OUG pe motiv că o astfel de modificare complexă a Codului Penal nu are caracter urgent și nu trebuie decisă de către Guvern, ci de către Parlament. Cum instituția este condusă de Ciorbea, care-i un membru al mafiei politice, mici șanse să se întâmple așa ceva.

O altă posibilitate ar fi ca CSM să sesizeze Curtea Constituțională pe același principiu. Mă aștept ca asta să se întâmple, dacă cei de acolo sunt oameni cinstiți.

O altă posibilitate ar fi ca și președintele Iohannis să sesizeze Curtea Constituțională din același motiv.

Guvernul ar putea retrage OUG-ul înainte să intre în vigoare, dar sunt șanse mai mari ca eu să câștig la loto.

Update: important de reținut că, dacă guvernul demisionează, cel interimar nu poate retrage ordonanța. Cereți celui actual retragerea ei sau toate speranțele rămân în Curtea Constituțională.

Ce-ar putea face Curtea Constituțională?

Atenție, CC nu analizează moralitatea unei legi, dacă ea este bună sau nu pentru viitorul țării, ci doar dacă încalcă sau nu Constituția. De exemplu, CC nu poate decide că noul prag de 200.000 de lei pentru abuz în serviciu este rău, dar cel de 60.000 de lei este bun. Ei analizează doar dacă noul prag (și restul prevederilor) încalcă sau nu legea fundamentală a statului.

În situația de acum, nici nu li se va cere să decidă dacă textul ordonanței este constituțional sau nu, ci dacă maniera în care a fost adoptată a fost constituțională sau nu.

Mecanismul OUG a fost gândit pentru a permite Guvernului să ia diverse măsuri de obicei în cazul unor urgențe, cum zice și numele. Poate au loc dezastre naturale și atunci fonduri sau bugete trebuie deblocate și mutate urgent de la o instituție la alta. Poate că, în situația ipotetică a unui val de crime săvârșite de dentiști, Guvernul dă rapid o OUG prin care să introducă obligativitatea cazierelor și a controalelor psihologice pentru aceștia. Cam în astfel de sensuri a fost gândit mecanismul prin care Guvernul poate da sau modifica legi, acțiune rezervată altminteri Parlamentului.

Acum punctul culminant: CC va analiza dacă Guvernul și-a depășit sau nu atribuțiile dând această OUG. Altfel spus, exista o urgență? Și-a depășit Guvernul sau nu puterile acordate prin Constituție făcând o astfel de modificare a Codului Penal? Aici va sta cheia.

Ce se întâmplă dacă CC anulează ordonanța?

Nu știu. Dacă o anulează până intră în vigoare, în aceste prime 10 zile de grație, e ca și cum n-ar fi fost. Dacă o anulează după ce intră în vigoare, în funcție de când face CC-ul ședința, este prea târziu. Ordonanța va fi intrat în vigoare, chiar și pentru câteva minute, și textul ei devine situația cea mai favorabilă pentru o mulțime de dosare în lucru. Infractorii sunt anchetați și judecați după situația cea mai favorabilă lor a legii, deci după ce-a spus ordonanța. O eventuală anulare a ei ar avea impact doar în anchetele viitoare.

Dacă decizia este că Guvernul nu poate emite o astfel de ordonanță, atunci PSD-ul ar putea-o introduce ulterior ca lege, prin Parlament, cu analize în comisii, cu cererea punctelor de vedere de la diverse ministere și instituții implicate în actul de justiție, vot în camere șamd.

PSD+ALDE au majoritatea în Parlament, iar avizele respective sunt consultative. Parlamentarii ar putea vota oricum introducerea legii, dar măcar o vor face la vedere, după dezbateri, cu timp suficient pentru proteste, declarații, amenințări și ouă aruncate în geam, nu ca niște borfași ce fură ștergătoare în toi de noapte.

Ce putem face noi?

Putem să protestăm în continuare. Cât mai mulți, cât mai des în aceste 10 zile. Protestele ajută, îi mai sperie pe cei de la putere chiar și într-o miză atât de mare precum scăparea de justiție a sutelor de baroni locali și centrali.

Ieșiți din casă, dacă vă pasă, cum e vorba, altfel cei ce beneficiază de o astfel de ordonanță sau lege vor fura, treptat, totul, iar apoi se vor împrumuta de la FMI pentru a fura și mai mult. Un buget sărăcit de bani irosiți prin corupție și abuz în serviciu va duce la oprirea investițiilor, care e cea mai rapidă cale spre o nouă criză. Mă aștept la una, dar acum cred că va veni și mai repede spre noi.

Veniți la proteste. Îmbrăcați-vă gros, luați căciulă, mănuși și un fular. Improvizați o pancartă dintr-un selfie stick și una sau două hârtii A4 lipite de cartonul luat de la vreo cutie și niște scotch. Explicați-le celor din jurul vostru ce înseamnă cu adevărat adoptarea unei astfel de legi, ce implicații are ea pentru viitor și de ce este cel mai negru moment din istoria post-decembristă.

Nu vă lăsați trași spre violențe, înjurături, pietre aruncate în geamuri. E tot ce așteaptă hoții pentru a ordona dispersarea mulțimii și interzicerea altor mitinguri.

Ce-ar putea face Iohannis?

Hai să abordez și asta, deși e mai degrabă o fantezie de-a mea, nu o cale clară de urmat.

Sigur că președintele ar putea sesiza Curtea Constituțională exact ca mai sus, dar dincolo de asta, ar putea ieși în fiecare oră a zilei cu mesaje împotriva acestei legi, ar putea îndemna oamenii să-și spună părerea în stradă, ar putea grăbi acel referendum anunțat.

Ar putea, apoi, să ceară parlamentarilor din opoziție să-și dea demisia din Parlament pentru a forța o “criză” și alegeri anticipate. Sau ar putea solicita demisia Guvernului și ar putea numi altul, forțând alegeri anticipate dacă nu i se aprobă.

Și da, la alegeri anticipate poate că PSD+ALDE ar câștiga o nouă majoritate, dar poate că nu. Poate că acum ar ieși mai mulți la vot. Poate că acum unii și-ar schimba votul. Important este că președintele ar putea transmite un mesaj puternic de opoziție către Dragnea, pe care mai dă-l în mă-sa că nu-i Mesia venit din nou pe Pământ, ci un condamnat penal pentru fraude electorale, un baron local ajuns la centru pentru a coordona furtul.

Din păcate, pentru toate acestea președintele are nevoie de carismă și de cârlig la public, lucruri pe care nu le are. Acestea s-ar fi putut construi în timp, dar doi ani Iohannis a stat degeaba, trântind paltoane pe capota limuzinei și mulțumindu-se să acționeze instituțional, în loc să-și construiască imaginea unui lider de încredere, apropiat poporului. Acum culege ce-a semănat, dar mai mult culegem chiar noi…

Ce-ar putea face alții?

Eu sper la niște mesaje puternice de condamnare a acțiunii Guvernului din partea tuturor ambasadelor străine și a marilor corporații și de la toate nivelurile Uniunii Europene. Amenințări că, în astfel de condiții în care abuzul în serviciu este dezincriminat, România va fi retrogradată ca rating, investițiile se vor opri, fondurile europene nu vor mai veni șamd.

Am putea asista și la greve masive. Refuzul spontan al muncitorilor sau al funcționarilor de a intra la muncă, grevă în magistratură, în școli, în spitale. Abuzul în serviciu, toate hoțiile care acum vor scăpa de justiție sunt parțial responsabile pentru salariile mici și paragina din astfel de sisteme. Cât le veți mai accepta fără să protestați?

Poate că-i sperie pe cei de la putere, dar mai degrabă poate conving mai mulți oameni să iasă în stradă.

Update:

Ce-ar putea face PSD/Dragnea?

Eh, aici e aici. Acele 10 zile lăsate în ordonanță până la intrarea în vigoare sunt misterioase.

Dragnea a tot spus în ultimele zile că nu știe nimic despre planurile Guvernului, că el era în America, că nu știe ce plan au cu grațierea, nu-i la curent, e nevinovat ca pruncul Iisus.

Ar putea, în aceste zile, să condamne mișcarea Guvernului, să ceară demisii, să le obțină și să iasă ca un mare salvator al mulțimii. Sau să “negocieze” el cu Guvernul și să retragă acea ordonanță, înlocuind-o cu una de compromis, cu doar câteva dintre măsurile actuale în ea. Cine știe, poate devine chiar prim-ministru.

La fel de bine ar putea amenința cu suspendarea președintelui, iese și Firea să ne aducă aminte că Iohannis nu are copii, la Antena 3 și România TV continuă aceleași campanii de manipulare, scandalul ordonanței este înlocuit cu un scandal privind suspendarea președintelui, referendumuri șamd. Lunile trec, oamenii se resemnează, hoții fură.

De ce ordonanța grațierii și dezincriminarea abuzului în serviciu sunt atât de grave?

Am explicat aici pe larg, dar reiau un pic, ca să fie totul și în acest articol.

Grațierea ca grațierea, îi scoate pe unii din pușcărie. De tot sau le reduce la jumătate pedeapsa, în anumite condiții de vârstă. Motivația este că CEDO condamnă condițiile din penitenciarele românești și va amenda România pentru ele.

Situația penitenciarelor este gravă, dar este așa de minim 20 de ani. Nu se justifică adoptarea pe furiș, în noapte, a acestor măsuri. Mai mult, de grațiere ar beneficia destul de puțini oameni, rata de încărcare a închisorilor ar scădea de la 200% la probabil 170%. Soluția nu-i asta.

Dezincriminarea abuzului în serviciu nu are nici o justificare logică. Analizând-o, este clar că a fost făcută doar pentru a scăpa de dosare corupții țării, deoarece abuz pot săvârși doar funcționarii publici, nu oamenii de rând sau angajații de la privat. Este o măsură ce vine în ajutorul tuturor parlamentarilor, miniștrilor, șefilor de consilii județene și primarilor anchetați pentru fapte de corupție; 2.250 de dosare din cele 7.000+ în lucru la DNA sunt pe abuz în serviciu, că acesta este numele generic sub care se adună majoritatea faptelor de corupție.

Pe scurt, prevederile noi sunt următoarele:

  • limita prejudiciului pentru a fi considerat abuz în serviciu crește la 200.000 de lei. Dacă primarul îi dă fratelui său, pe sub mână, un contract de 190.000 de lei, nu mai este faptă penală.
  • dacă prejudiciul este sub 200.000 de lei, nu mai este faptă penală, ci doar trebuie recuperat prejudiciul. Cum ar fi, dacă te prinde cineva că i-ai furat portofelul, tu-l dai înapoi și zici “gata șefu, m-ai prins, ia-l înapoi, bravo” și pleci mai departe fără nici o pedeapsă. Hoțul prins chiar devine negustor cinstit a doua zi.
  • orice act normativ, indiferent că-i ordin de ministru, decizie de primar sau hotărâri de consiliu local sau județean, nu mai este considerat abuz în serviciu.
  • abuzul în serviciu, în varianta mult simplificată de acum, se va pedepsi cu închisoare de la 6 luni la 3 ani, nu de la 2 ani la 7 ani, ca în trecut. Cum ar fi, și dacă te prinde, pedeapsa e mult mai mică.
  • favorizarea infractorului, dacă acesta este până la rudă de gradul 2, nu se mai pedepsește.
  • denunțurile într-un dosar sunt acceptate doar dacă au fost făcute în termen de 6 luni de la fapta respectivă. Or, de obicei, anchetele durează ani de zile și abia apoi cei anchetați încep să-i toarne pe cei din jur.
  • neglijența în serviciu a fost eliminată. Asta e o altă prevedere gravă, că neglijență poate însemna să lași lucrurile în paragină special pentru a distruge ceva, să lași contracte bune să expire special pentru a semna unele noi șamd. Practic, funcționarilor statului nu li se mai cere să-și facă bine treaba.

Aceste noi prevederi se aplică și dosarelor în lucru, nu doar a celor viitoare. Justiția se face după legea cea mai favorabilă pentru infractor în perioada anchetei, deci automat o mulțime de dosare ar fi judecate după această nouă ordonanță și direct anulate. Printre oamenii care ar scăpa de justiție se numără toate numele mari pe care le știți din ultimii 5-10 ani, inclusiv Șova, Nicușor Constantinescu, Liviu Dragnea, familia Costea, Gabriel Oprea, Elena Udrea, Titus Corlățean, Radu Mazăre, Marian Vanghelie, Piedone pentru Colectiv, Sorin Oprescu, Sebastian Ghiță, o mulțime de alții implicați în dosare de retrocedări, contracte acordate ilegal șamd.

Și toate acestea au fost adoptate pe furiș marți seară, fără ca discuția să fie pe ordinea de zi sau măcar pe cea suplimentară, fără avizele uzuale de la alte instituții, care oricum s-au declarat din oficiu împotriva modificărilor, fără consultări, cu manifestanți strângând împotriva lor, cu Monitorul Oficial deschis în toi de noapte pentru a o și publica. Guvernul este în funcție de vreo 20 de zile, au un program în care promit că le va fi bine tuturor românilor și printre primele lor acțiuni este una complet nouă, adoptată în noapte folosind CEDO ca scuză, ca apoi să fugă de presă și de cetățeni.

Nu că bate la ochi?

Altă întrebare!

asus s5507

    31 comentarii

  1. Da. Am eu o intrebare.
    De ce i-ar pasa guvernului ce zice CCR?
    Orice decizie CCR devine valabile dupa ce e publicata in Monitorul Oficial.
    Ghici in subordinea cui e si cu cate zile e nevoie sa amane publicarea a orice.

      (Citează)

  2. ar mai fi o posibilitate: ca cineva sa le ia gatul lui Dragnea, Tariceanu, Serban Nicolae, Iordache si alti cativa…

      (Citează)

  3. In loc sa zici merci ca ti-au marit astia salariul….

      (Citează)

  4. Ce mai putem face: sa ne caram dracu’ din tara si sa trimitem 0 lei inapoi.

      (Citează)

  5. ca o opinie personala DNA-ul seamana cu o mare masina de spalat bani cu o mica taxa de cativa ani/luni de parnaie la domiciliu. Nu se confisca banii doar se certifica faptul ca ai facut puscarie pt ei daca te intreaba cineva de unde ai banii, nici nu conteaza ca ai cazier si nu te angajeaza nimeni cand esti deja milionar…vezi Nastase si familia.

      (Citează)

  6. Demisia a N-1 parlamentari nu duce la alegeri anticipate, ci doar la inlocuirea celor care si-au dat demisia cu urmatorii de pe listele de la parlamentare.

      (Citează)

  7. Presupun ca Iohannis va urmări cu atenție situația

      (Citează)

    • Esti cu sorcova. Ai ceva sa ii reprosezi concret in 2017 singurului om politic care mai tine tara in normal, in UE, in speranta unui viitor pentru copii nostri? Ce altceva ai fi vrut sa faca si nu a facut? Dar tu tine-o tot pe gluma desumflata si da vina pe presedinte.

        (Citează)

  8. Cu siguranta, sa fugim unde vedem cu ochii :D

      (Citează)

  9. 1. Presedintele nu poate sesiza Curtea pe ordonante, o poate face doar pentru legi adoptate in parlament
    2. daca parlamentarii din opozitie isi dau demisia, se organizeaza alegeri partiale pe locurile ramase vacante, nu anticipate pentru intreg parlamentul. Presedintele nu poate forta alegeri anticipate decat intr-o singura situatie: daca parlamentul refuza doua propuneri de prim-ministru. Atunci presedintele cere dizolvarea parlamentului. Altfel nu are cum, nu-l lasa Constitutia
    3. CEDO nu ne amendeaza imediat pentru conditiile din penitenciare. Intai va da o decizie pilot prin care va cere Romaniei sa le imbunatateasca detinutilor conditiile de viata. Tot prin decizia asta se va da un termen destul de generos (intre 18-24 luni)pentru rezolvarea situatiei.
    4. gradul de ocupare in penitenciare este undeva la 100.7%. Problema este ca detinutii sunt prost distribuiti in puscarii, unele au 30-40% grad de ocupare, altele au 200%.
    5. Administratia Nationala a Penitenciarelor a erturnat anul trecut la buget 130 milioane lei(aproape 30 milioane euro), bani necheltuiti. faceau cu banii astia doua puscarii de la zero.
    In rest, total de acord cu tine. Ne vedem la Bucuresti!

      (Citează)

  10. Știi cine mai câștiga din treaba asta ?
    Agentiile de recrutare pentru Europa de Vest, cunosc o familie de doctori din Focsani care si-a luat copiii si s-au mutat in Franta, asta la varsta de 40+ ani. Ce i-a determinat ? Guvernul Boc care le-a taiat salariile.
    Am vorbit cu ei si nu regreta decizia luata, copiii s-au integrat foarte bine la scoala, ei au suficienti pacienti, se duc la conferinte.

    Nu le-a fost usor sa-si paraseasca țara dar o viata ai, de ce sa te chinui când poti lucra intr-un loc civilizat unde iti este respectata munca ?

      (Citează)

    • Sa nu reaprindem un foc stins de demult, chiar nu e relevant aici ce a facut Boc, ca e joaca de copil pe linga mirsavia lui Dragnea in 2017.

        (Citează)

  11. mac gregor:
    ar fi cea mai buna solutie.

    Sa-i faca blowjob sau sa le ia gatul? :)))

      (Citează)

  12. Ce presupun eu ca planuieste Dragnea:

    1. Guvernul isi da demisia “ca urmare a protestelor”
    2. Guvernul interimar nu poate anula OUG
    3. Dragnea se propune Prim-ministru si promite ca va opri OUG daca e nominalizat imediat
    4. Sub presiune, este nominalizat Prim Ministru dar procedurile de investire dureaza mult si nu mai are timp sa anuleze OUG inainte de cele 10 zile.
    5. Anuleaza OUG mai tarziu si se lauda ca e salvatorul natiunii.

      (Citează)

  13. Las asta aici ca lumea sa vada si alt punct de vedere, nu doar cel prezentat aici.
    https://www.youtube.com/watch?v=L3NtLBIum_s&t=360s
    P.S. Accept injuraturile postacilor, doar le-am bagat mortul in casa.

      (Citează)

    • Mariusica, esti B@u!

      vezi ca OUG privind gratierile au fost trimise in Parlament, la aia nu o sa se mai uite nimeni.

      Voi inca mai sunteti atat de oi incat sa mai credeti in povestea supraaglomerarii ?

        (Citează)

  14. Deci tipu’ face trimitere la un clip cu Mircea Badea. Pe bune!! Lol

      (Citează)

  15. mircea 2:
    Esti cu sorcova. Ai ceva sa ii reprosezi concret in 2017 singurului om politic care mai tine tara in normal, in UE, in speranta unui viitor pentru copii nostri? Ce altceva ai fi vrut sa faca si nu a facut? Dar tu tine-o tot pe gluma desumflata si da vina pe presedinte.

    “Copiii nostri”, ma scuzati.

      (Citează)

  16. Nu mai dezinforma, din mai multe surse gradul de ocuparei in inchisorile din Romania este depasit cu mai putin de 10% peste capacitatea nominala.
    Indicele general de ocupare este sub 99%, conform tabel gasit pe site-ul ANP:
    http://anp.gov.ro/documents/10180/11821400/Capacitatea+de+cazare+a+unitatilor+si+efectivele+acestora+la+03.01.2017+-+actualizare+SITE.pdf/0b258848-c645-49e3-9d69-b767045c01ef

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus