►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Știri despre tehnologie – 7 februarie 2017
Președintele este pe val, ceilalți au rămas fără inspirație »
Nu vreau să stric nimănui plăcerea recordurilor de protest, dar am dubii privind numărul protestatarilor anunțați de unele site-uri (eu mă uit pe Hotnews și Digi24 în principal), număr pe care-l consider mult exagerat, așa că l-am verificat cu mouse-ul meu ceea ce-au scris și alții.
Și, câtă vreme condamn manipulările celor de la putere, nu pot accepta alte exagerări doar pentru că sunt în favoarea unui protest în care cred cu tărie și pe care l-am susținut inclusiv prin prezența mea acolo, de altfel. Nu mi se pare nimic în neregulă să zicem adevărul, oricare ar fi el.
Pe scurt, numărul celor prezenți se estimează în funcție de suprafața ocupată, că nu stă cineva să numere pe capete folosind imagini aeriene. Și situația diferă față de un concert cu acces controlat, unde numărul este determinat de numărul biletelor vândute.
Pentru suprafață, o estimare rezonabilă este de 4 persoane pe metru pătrat, ceea ce descrie o situație de aglomerație, în care oamenii stau unul lângă altul, umăr la umăr cum s-ar zice, dar nu presați ca sardelele.
Am folosit Google Earth Pro pentru a calcula suprafața din Piața Victoriei, cu multă indulgență, luând și ceva spațiu de pe străzile laterale, întreaga parcare șamd. Rezultă 35.000 de metri pătrați, adică o zonă în care ar putea încăpea 140.000 de oameni. Cei care au fost în Piața Victoriei la proteste știu însă că erau destule spații goale – culmea, chiar în mijlocul pieței, aglomerația mai mare era spre Antipa – așa că media de ocupare ar putea duce spre 2 sau 2,5 persoane/mp, poate 3 persoane/mp. Faceți voi calculele.
Chiar și cu o mare marjă, folosind ce se vede în celebra fotografie cu telefoanele aprinse, ies vreo 40.000 de metri pătrați. Faceți voi calculele. Ies mai mulți dacă facem un calcul de “unici”, că oamenii veneau și plecau la diferite ore. Chiar și așa, diferența față de ce anunță Digi24 este destul de mare.
Apropo, zona uzuală a Pieței Victoriei are 17.000 mp, iar cea centrală 5.500 mp.
Piața Constituției are între 15.000 și 30.000 de metri pătrați, în funcție de cum organizezi lucrurile. Parcul Izvor? 173.000 de metri pătrați! Poți pune acolo populația celor mai mari trei orașe de după București.
« Știri despre tehnologie – 7 februarie 2017
Președintele este pe val, ceilalți au rămas fără inspirație »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
45 comentarii
07/02/2017 la 11:38 AM
Nici eu nu sunt de acord cu cifrele prezentate. Si mie mi se par destul de mari, dar in masuratoarea ta ar trebui sa iei in calcul si faptul ca nu doar spatiul delimitat de tine era ocupat de oameni. Erau multe persoane si pe Lascar Catargiu, pe Calea Victoriei, spre Aviatorilor, pe Iancu de Hunedoara pana in spatele Guvernului si pana la Divan in cealalta parte a pietei. Suprafata calculata de tine ar putea sa creasca chiar si cu aprox. 8 – 10.000mp. Desigur, nu se ajunge la cifrele digi24.
Ciprian(Citează)
07/02/2017 la 12:20 PM
Depinde în ce situație vrei să faci calculul. Dacă te uiți la cea de aici
https://www.facebook.com/b.danmihai/posts/10210542405187913?pnref=story
ei vedea că nu erau persoane pe Iancu de Hunedoara dincolo de linia din față a Palatului Victoria, nu erau nici pe Paris, micul scuar din nordul Pieței Victoria era ocupat de dube șamd.
Dar sigur, hai să zicem 50.000 mp și aglomerație ca la concert, deși eu în fiecare seară am stat chiar lejer în piață. Tot o estimare exagerată rămâne.
nwradu(Citează)
07/02/2017 la 11:40 AM
S-a calculat cu tot cu bulevardele adiacente. Pe Lascar Catargiu, duminica la 22 zona asta: http://prntscr.com/e5jw25 a fost plina + persoanele ce stateau mai la distanta.
Inca un lucru de luat in calcul ar fi si faptul ca lumea a venit la protest de la ora 10, au mai plecat unii, au venit altii, si tot asa timp de 12 ore. Numarul protestatorilor din Bucuresti din ziua de Duminica zic ca e posibil sa fi depasit cu mult 300.000.
Big T(Citează)
07/02/2017 la 11:42 AM
Si cu aia care vin si pleaca ce te faci? Nu ridica cumva numarul?
Pana la urma sunt estimari.
Iugas(Citează)
07/02/2017 la 12:16 PM
Păi fă și tu o estimare. Care crezi că e rata de reîmprospătare în piață? Crezi că de la o oră la alta se schimbă complet toți cei prezenți? Că 20% pleacă și vin alții?
nwradu(Citează)
07/02/2017 la 3:22 PM
@Radu: Cu 1060 de oameni si un Google Form, am putea avea o medie (cu interval de incredere de + sau – 3% si nivel de incredere de 95%) destul de corecta dpdv statistic despre cat de mult au stat oamenii in piata.
http://www.surveysystem.com/sscalc.htm
Andrei(Citează)
07/02/2017 la 11:43 AM
4 pers pe mp doar la nivel de somalezi. Discutam de un spatiu personal de 50/50cm pentru un adult cu haine de iarna, posibil cu rucsac in spate.
“Ochiometric” vorbind, a fost de departe cel mai mare protest din Romania.
Cristi(Citează)
07/02/2017 la 12:26 PM
Păi un spațiu personal de 50/50 cm per adult înseamnă 4 persoane pe metru pătrat, deci n-am înțeles ce vrei să zici. Am stat în diverse locuri din piață în fiecare seară și mereu destul de lejer, 4 pers/mp nu cred că s-a atins.
nwradu(Citează)
07/02/2017 la 11:51 AM
Corect Big T, estimarile nu cred ca s-au referit ca la un anumit moment in piata sa fie 300.000 ci in tot cursul zilei de duminica. Oricum calculele nu isi iau rostul, tot ce conteaza e ca s-a trezit constiinta civica, colectiva.
Constiinta este organul spiritual al omului.
“For those who are led by the Spirit of God are the children of God.”
Franckie18(Citează)
07/02/2017 la 11:55 AM
http://www.bogdanstoica.ro/index.php/item/21055-cum-afli-cati-oameni-au-fost-la-proteste
Snatch(Citează)
07/02/2017 la 11:55 AM
Poate ca e gresit sa spui ca au fost 300 000 de oameni la un anumit moment, dar cu siguranta nu e gresit sa spui ca au fost 300 000 de oameni care au luat parte la protest pe parcursul unei zile.
GabrielG(Citează)
07/02/2017 la 11:59 AM
@bigt si iugas, asa este, zona lascar catargiu mentionata era full, totodata trebuia luat un calcul peak of the day si unul totalul zilei.
Numarul a fost foarte mare.
Radu, te ai gasit si tu in cel mai prost moment sa faci asta, toate site urile dubioase contesta acest numar, pe langa toate celelalte rahaturi pe care le zic despre cei de acolo, iar daca PSD chiar face contra manifestatie, toate aceste calcule o sa fie folosite impotriva noastra.
Trebuia sa lasi un pic firea ta matematica si sa incerci sa fii solidar in orice fel, cand ceilalti arunca cu tone de rahat in cei din piata, nu e recomandat ca noi sa fim uber corecti.
alex(Citează)
07/02/2017 la 12:11 PM
Este un calcul matematic, nu o expresie de solidaritate sau nu.
Dacă vrei, zicem cu toții că au fost 7 milioane de oameni. Și de câte ori contestă cineva asta, îi putem spune “gura mă, fii solidar!”.
nwradu(Citează)
07/02/2017 la 12:01 PM
Inspirat de Antena 3 ? :D
Mofo(Citează)
07/02/2017 la 12:21 PM
De un prieten care încă avea instalat Google Earth Pro :P
nwradu(Citează)
09/02/2017 la 12:06 AM
poti face aria unei suprafete neregulate si pe maps.google.com fara sa mai instalezi nimic.
scriu tot aici si legat de un comentariu de mai sus: un spatiu personal de 50cm/50cm inseamna ca ai de jur imprejur aprox 20cm (ca mai e si corpul tau in sine). E simplu de verificat…fa pe jos un patrat cu latura de 50cm si pune-te in mijlocul lui imbracat cu o geaca groasa. Eventual mai ia si un rucsac in spate. Incapi?
John(Citează)
07/02/2017 la 12:11 PM
Cifrele s-ar putea sa fie cam optmiste – cel putin pentru majoritatea zilelor – dar nu pentru duminica. In fata la Antipa intre 9 si 10 seara puteai inainta doar frecandu-te de cei din jur. Folosind site-ul ala mult- citat zilele astea – cred ca erau spre 7 pers/mp acolo. In rest cred ca 5 pers/mp e o estimare mai buna decat 3 pers/mp pentru partea centrala a pietii.
Si suprafata ocupata duminica a cuprins o parte mai mare din Aviatorilor, Calea Victoriei si Lascar Catargiu din cat ai luat tu acolo. Multimea sigur se intindea pana langa blocul de pe coltul Lascar Catargiu cu Iancu de Hunedoara.
Link: http://www.gkstill.com/Support/crowd-density/CrowdDensity-1.html
Andi(Citează)
07/02/2017 la 12:29 PM
Nu cred că-i fizic posibil să bagi 7 pers/mp. Trasează pe podea o zona de 1 metru pe 1 metru ca să vezi ce înseamnă 1 metru pătrat, dacă bagă-ți toată familia acolo. Eventual îmbrăcată cu haine de iarnă. Vorba cuiva de mai sus, o persoană are nevoie de minim 50/50 cm, iar în piață s-a stat lejer, nu am simțit niciodată aglomerație ca la concertele mari, unde oamenii se compactează pentru a vedea mai bine.
nwradu(Citează)
07/02/2017 la 1:38 PM
Am facut un test la noi la birou (evident generat de aceeasi discutie) si am stat 7 oameni intr-un mp (2 mai grasi, 2 mai slabi, 3 normali…). E adevarat, fara geci dar si fara sa ne inghesium.
Duminca seara erau zone in care nu puteai sa te intorci pe loc…
Andrei(Citează)
07/02/2017 la 10:22 PM
Nu cred, bagă un selfie, ceva.
Dar vezi că au fost și multe zone lejere în fiecare seară.
nwradu(Citează)
07/02/2017 la 12:29 PM
@Radu: iti dai seama ca o sa fie preluat (fara link) articolul tau pe toate posturile/blogurile PSD-iste:)
disable(Citează)
07/02/2017 la 12:39 PM
Prezenta pe care o estimnezi tu este media pe toata seara, media pe ora, sau ce?
Da, poti folosi o unitate de comun agreeata, oameni participanti cu minim 30 de minute consecutive, dar deja ajungem de la rating la reach.
ipo(Citează)
07/02/2017 la 12:59 PM
Stiu ca pe digi24 au si raspuns celor care le contestau estimarile, doar ca ei le-au raspuns prin faptul ca estimarile sunt facute in functie de numarul de oameni ce au fost prezenti in seara respectiva in Piata si bulevardele adiacente si nu a numarului exact la o ora fixa. In plus, fata de noi ceilalti care ne uitam pe Google, digi au si reporteri in toate colturile care stau acolo de dimineata pana seara, lucru ce ajuta in a estima numarul participantilor. Deci, estimarile sunt facute pe numarul de persoane din seara de X. Da, pot fi si ei mai optimisti.
In alta ordine de idei la Pro TV Esca spunea de fiecare data un numar cu 50-100k mai putin, dar specifica: “prezenti acum in Piata Victoriei si bulevardele adiacente”.
Dragos Bunea(Citează)
07/02/2017 la 1:02 PM
Nu este prea optimistă. 1.) Erau şi pe trotuare; 2.) Spaţiile goale erau puţine şi doar în centru (puţin înspre bulevarde erau ca sardinele) 3.) Conturul trasat nu include şi porţiuni mari din străzi – în special Lascăr Catargiu unde erau iar oameni 4.) Dacă e vorba de întreaga zi sunt şi mai mulţi – încă de pe la 18:00 era un du-te vino cu mulţi oameni care veneau şi plecau. Acest post nu-şi are locul şi dă apă la moară derbedeilor.
Andrei(Citează)
07/02/2017 la 1:10 PM
De acord. Cifrele sunt exagerate. Pe de alta parte, este foarte posibil ca numarul sa fie real pentru toata seara. Constant veneau si plecau diferite grupuri. Este posibil ca cel putin 15-20% din manifestanti sa nu fi fost in acelasi timp in piata.
Ciprian(Citează)
07/02/2017 la 1:16 PM
@alex: Dezinformarea noastră e mai bună decât a lor sau care-i principiul pe care mergem? De la ei avem pretenția să fie corecți, să se comporte decent … dar noi putem exagera? Hai totuși să nu fim duplicitari și să ne comportăm așa cum le cerem și lor.
Până la urmă, este important numărul? Este important că am fost 100.000 sau 300.000 într-un anumit moment când s-au făcut estimările sau este mai important să ne implicăm fiecare și să nu ne îmbătăm cu apă rece.
Exact așa ne-am amăgit și înainte de vot … că suntem multi, în juru nostru toți erau anti-PSD și ne-am trezit cu votanții lor care n-au făcut multă “gălăgie” on-line dar s-au dus și au pus buletinul în urnă.
Edy(Citează)
07/02/2017 la 10:19 PM
De aici am pornit și eu. Au fost destule bule anterioare, ai fi zis că oamenii deja vor cifre exacte, precise, nu exagerări care sa-i facă să creadă că e totul în regulă.
nwradu(Citează)
07/02/2017 la 1:18 PM
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10158176390590402&set=a.10155367641175402.1073741828.812200401&type=3
Noi eram ca sardinele pe calea Victoriei asa ca tind sa cred ca analiza aceasta e cea mai aproape de realitate.
Da, pragul de 300.000 nu cred ca l-am atins, dar 250.000 tot am fost…..
Tudor(Citează)
07/02/2017 la 1:24 PM
Eu zic ca saptamana trecuta, in totalitatea ei, au fost in piata cel putin o singura data minim 500.000 oameni.
Cat de multi au fost la un moment dat – nu stiu sa zic , poate ca ce calculezi tu mai sus e corect, insa mi se pare dificil de estimat.
Este in fond irelevant daca ma intrebi pe mine. Important este ca au iesit foarte multi si nu au fost aceeasi.
Nu cred ca rata de improspatare este de 20%. Cred ca este mai mare de la zi la zi.
geretus(Citează)
07/02/2017 la 10:24 PM
Mai mult de 500.000 de unici în total zic și eu.
La rata de împrospătare mă refeream pe oră, nu pe zi. Câți pleacă într-o oră, câți vin, ca să zici că sunt 150.000 simultan, dar 300.000 pe toată ziua. Nu cred că iese la calcul, că în multe ore oamenii tot vin, pe la 20 pleacă unii și vin alții, la 21 pleacă mai mulți și vin și mai mulți și după 22 doar se pleacă, fiind puțini cei care vin la acea oră.
nwradu(Citează)
07/02/2017 la 2:36 PM
Daca vrem sa stim exacti cati am fost trebuie sa-i intrebam pe cei de la SRI si PSD. Ei fac liste cu oamenii care ies seara la plimbare in piata, asa au declarat. :)
Mai in serios, nu stiu ce sa zic cu numarul de persoane exact. E greu de calculat, sunt multe variabile. Eu am stat si lejer in piata si am stat si unul in altul de nu puteai sa respiri, de foarte multe ori.
Lucian R.(Citează)
07/02/2017 la 10:19 PM
Și pentru mine este un mister de ce oamenii stau în aglomerație la Antipa sau în spatele dubelor, spre Kiselef, în timp ce în centrul pieței este lejer și bine.
nwradu(Citează)
08/02/2017 la 1:13 AM
Pentru ca oamenii nu sunt manifestanti de profesie. Unii sunt chiar mai fraieri, au fost sambata si, pentru ca s-a dat OUG 14, au crezut ca nu mai trebuie sa mearga duminica.
nashu_mare(Citează)
07/02/2017 la 3:21 PM
Inspre Romana, pe Catargiu, multimea se intindea dincolo de cladirea cu Orange si Qatar Airways, pe ambele sensuri de mers. Da, nu au fost niciodata simultan 300.000, dar, probabil, fluxul a fost undeva pe la 220-250k. Lumea pleca pe la 19.00 cand am ajuns eu, altii veneau pe la 21.45-22.00 cand am plecat eu.
walrus(Citează)
07/02/2017 la 3:50 PM
Este o metoda de aproximare a suprafetei, insa mai trebuiesc puse o parte mica din Kisselef, Aviatorilor, respectiv portiunile Iancu de Hunedoara si Lascar Catargiu. O alta masuratoare poate fi cea de la metrou la victoriei pe iesirile adiacente, se poate face o diferenta intre ceva uzual ora de varf si zilele de protest. Nu in ultimul rand, poate fi estimat si raportat la uzura retelei de telefoniei, care poate reprezenta o imagine mai buna. Ideea e ca nici o masuratoare nu este precisa si are niste urme de erori, insa peste 150k au fost acolo mai mult ca sigur, daca pui si tranzitul iti ies destul de aproape cifrele cu cele vehiculate. Nu cred ca e timpul sau locul sa incepem sa discutam despre asta, poate fi facuta o aplicatie de genu iProtest si o ai instalata si pe baza locatiei intr-o anumita arie, te poate numara, dar in esenta asta ar putea-o face si operatorii de telefonie mobila.
Asdad2005(Citează)
07/02/2017 la 4:05 PM
Am fost in piata la diverse ore saptamana trecuta. 10-11, 8-10, 7-9.30. De fiecare data cand am ajuns erau oameni care plecau. De fiecare data cand am plecat (chiar si la 11 noaptea) erau oameni care veneau inca. Nu stiu cum sa estimez aceasta rata de improspatare dar cred ca este rezonabil sa credem ca foarte multi au stat maxim 3 ore. Si luand in calcul ca protestul a fost de pe la 6-11 cred ca putem ca la estimarea ta sa mai adaugam 50% doar pe acest criteriu.
Orice estimare ar fi insa eu nu am mai vazut atat de multi oameni la un loc.
A mai fost un lucru pe care l-am remarcat duminica. Era pe kiselleff instalat un dispozitiv care cred ca era pus cei de la anti-tero. Bloca fizic accesul masinilor in piata. Poate a devenit standard dupa atacul de la Nisa?
vlad(Citează)
07/02/2017 la 4:48 PM
Studiile online nu sunt reprezentative pentru că eșantioanele nu sunt probabilistice.
Ciuby(Citează)
07/02/2017 la 6:14 PM
4 persoane pe mp este o estimare buna, poate chiar un pic optimista
foarte bine ca ai facut acest calcul Radu, nu are nici un rost sa ne pacalim singuri, protestele oricum au fost cele mai mari din Romania si numarul exact nu e foarte important
Robo(Citează)
07/02/2017 la 6:20 PM
PS intamplator, am parcurs toata piata timp de 2-3 ore si vineri, si duminica, incepand cu ora 8.
Pot sa va spun ca duminica a fost mult mai aglomerat decat vineri, ne-am deplasat mult mai greu.
De aia cred in cifra de 4 oameni pe mp pt duminica, cifra care e cam maximum.
Robo(Citează)
07/02/2017 la 7:16 PM
Si cum se face ca toate televiziunile ofereau aceleasi date?.Atunci de ce nu a zis nimeni de aceste calcule?.
Sorin(Citează)
07/02/2017 la 10:18 PM
Nu ofereau aceleași date, după cum am spus și în articol.
nwradu(Citează)
07/02/2017 la 8:48 PM
Pai tu ai stat mereu în afară aglomerației și cu toate astea chiar am fost 4/m2 sâmbăta o perioada destul de lunga. Doar ca era o suprafață mai degrabă cu formă de romb. Chiar începuse sa devina enervant.
Ca era mai liber în centru e adevărat.
Nashu_mare(Citează)
08/02/2017 la 7:10 PM
Și în medie ce rezultă?
nwradu(Citează)
25/02/2017 la 12:46 PM
Unele dintre necunoscute…cat sta fiecare in piata, cati vin, pleaca pe minut…..dar care este de fapt ideea??? Este ceva constructiv in aceasta idee…de a calcula numarul exact al protestatarilor??? Nu mai bine ne folosim inteligenta cum sa procedam pe viitor pentru a nu mai avea ssemenea derapaje???
Mariana(Citează)
25/02/2017 la 1:28 PM
Ce legătură au derapajele în viitor cu cum se calculează prezența într-o piață?
Uite, ca să te simți tu bune, au fost 6,3 milioane de oameni în piață!
nwradu(Citează)