►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
După prima ninsoare, pe seară, eram vreo 5 care dădeam la lopată zăpada din parcarea blocului, fiecare la mașina lui. Și unul dintre vecini spune:
– Am și eu o propunere. De ce nu punem toți cei care parcăm aici câte 200 de lei ca să montăm o barieră la intrarea în parcare, să nu mai ocupe alții locul?
Noi parcăm pe un teren în jurul blocului, cu o singură cale de acces ce s-ar preta bine pentru o barieră de limitare a accesului, în locuri marcate și plătite anual la primărie cu un tarif ridicol de mic. Și cum blocul este destul de aproape de o școală, de vreo două ori pe zi parchează pe acolo părinți ce-și așteaptă plozii de la ore, că noua generație este prea tâmpită pentru a veni singură acasă. Știe să folosească telefoane și computere de la 3 ani, dar nu să ajungă singură acasă.
În practică, eu n-am găsit niciodată locul meu de parcare ocupat la orele serii. Dacă ai nevoie de el fix în acele minute când este sfârșitul turei de școală, de obicei oamenii sunt pe lângă mașinile lor și le mută în alta parte. Chiar nu-i o problemă.
Divaghez. Discuția despre bariera la parcare s-a terminat rapid cu un simplu “nu, că-i ilegal”. Primăria mi-a dat dreptul să folosesc acel teren, nu să-l îngrădesc în vreun fel, cred că nici măcar un simplu blocator nu pot pune acolo.
Dar, dincolo de aspectele legale, ideea în sine este atât de proastă încât devine un exemplu bun pentru lipsa de logică, de gândire și imaginație din societatea noastră și, probabil, și din a altor țări. Este o problemă a vremurilor actuale.
Omul a văzut o problemă și și-a spus că o barieră ar rezolva-o. Am vrut să-l întreb și următoarele:
Întrebări simple, la mintea cocoșului, care imediat ți-ar putea arăta că ideea este nefezabilă. Vecinului, însă, i se părea bună.
Mă întreb a cui este vina pentru că nu folosim creierul mai mult, nu ne punem mai multe întrebări despre o situație. “Am nevoie de casă, hai să cumpăr una” și nu se întreabă și dacă își permite creditul sau ce backup are dacă rămâne 6 luni fără loc de muncă. “E autostradă, aici se merge cu 130 km/h” și nu se întreabă dacă treaba asta rămâne valabilă și pe ceață sau temperaturi mici sau ar trebui să încetinească un pic.
A cui este vina? A școlii, că nu te învață să gândești, ci doar să repeți? A liceului, că nu te învață să faci o analiză SWOT pentru o idee? A părinților? A televiziunii? A traiului la bloc, cu hipermarketuri, automatizări și simplificări ce te fac să improvizezi tot mai puțin?
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
35 comentarii
11/01/2017 la 7:06 AM
Omul a venit cu o idee, chestie pe care are voie sa o faca intr-o tara inca democratica. Se discuta, se lamureste toata lumea ca e o idee proasta, trecem la altceva.
Gaelex(Citează)
11/01/2017 la 8:33 AM
Sunt de acord cu Gaelex. Nu ai fi bun la o furtuna de creere.
Nashu_mare(Citează)
11/01/2017 la 9:36 AM
O idee trebuie întâi trecută prin filtrul personal. Dacă venea cu ideea să punem un poster cu o stâncă acolo, ca să-i păcălească pe cei ce nu sunt din zonă pentru a crede că drumul e blocat, ca-n Roadrunner, trebuia noi să pierdem timpul discutând-o?
nwradu(Citează)
11/01/2017 la 10:45 AM
Filtrul gandirii nu sesiseaza toate problemele, pentru ca vecinul tau este…..zidar(exemplu). Un inginer (ca tine) are o gandire tehnica mai ampla, de aici si viziunea utilizarii unei bariere pe timp mai indelungat. Cu siguranta cand ai avut de cumparat ceva, ai cerut o parere in stanga, in dreapta, sa-ti faci o parare cat mai obiectiva despre acel produs. Idem si cazul de mai sus. Pe de alta parte, omul a avut initativa. Daca iese, ramane de vazut, esti doar a 60-a parte din grup.
Ionete(Citează)
11/01/2017 la 8:21 AM
Si un suport pe care sa-l ridici dupa ce pleci din parcare si sa zicem putin securizat(un amarat de lacat) cum pare asta referitor la problema?
Treaba cu ganditu si planificatu depinde foarte de mult de om. Motivul pentru care omului ii e lene sa gandeasca este data de diverse chestii incepand de la comoditate si culminand ca de multe ori gandesc altii pentru ei, iar aici as include chiar si googleu cand vrei sa faci o cautare.
Spionu(Citează)
11/01/2017 la 9:09 AM
In complexul in care stau avem de 3 ani bariere fara niciun fel de paznic. Sunt bine-mersi, nu s-au stricat, n-au fost vandalizate, costul per apartament a fost mic iar beneficiile sunt mari. Omul a venit cu o propunere si atat…
Deea(Citează)
11/01/2017 la 9:39 AM
O practică uzuală, dar nu pentru blocuri ce stau în mijlocul altor blocuri. Una este un complex cât de cât împrejmuit, alta e un spațiu larg.
nwradu(Citează)
11/01/2017 la 9:21 AM
Totul pleaca de la o idee…dupa care gasim rezolvare la probleme care apar iar in final punem planul in actiune. Tu ai identificat o parte din probleme, urmeaza rezolvarea lor.
Alex(Citează)
11/01/2017 la 9:24 AM
Radu , in alte tari este foarte comuna practica asta. Spatiul din jurul blocurilor sau complexurilor de blocuri este administrat de o firma care se ocupa doar cu asa ceva. Verifica daca toti au dreptul sa parcheze; amendeaza, etc.
Proprietarii nu trebuie sa faca nimic.
Marian(Citează)
11/01/2017 la 9:37 AM
Firmă de administrare.
nwradu(Citează)
11/01/2017 la 9:34 AM
Imi place cum nwradu identifica tipologiile de vecini. Din text reiese ala care atunci cand zici tu ca ar fi bine sa se puna interfon, el iti raspunde: “dar trebuie sa se dea gaura in bloc. Daca se strica structura de rezistenta? Trebuie modificata si usa de la intrare. Dar daca se vandalizeaza? Ati vazut voi interfon fara portar? Ba, gandeste inainte sa vorbesti!”
nashu_mare(Citează)
11/01/2017 la 9:40 AM
Interfonul nu-i ilegal și nici nu necesită intervenția altora, plus că se face prin asociația de proprietari. Treburi complet diferite.
nwradu(Citează)
11/01/2017 la 9:56 AM
Barieră pusă de asociaţia de proprietari în Ploieşti, cu acordul Primăriei: https://goo.gl/maps/tp7rH4jtK6J2
Da, cheltuielile se împart la cei care au maşini.
Dacă te intorci 180 de grade in acel punct, vei vedea o parcare imensă supraetajată (3 lei/oră) pe care nimeni nu vrea sa o foloseasca.
Cojo(Citează)
11/01/2017 la 10:07 AM
60 de proprietari să dea câte 200 de lei pentru o barieră?
Eu zic că omul lucrează la fabrica de bariere și a luat una acasă, nu știe cum să scape de ea…
Paul(Citează)
11/01/2017 la 10:28 AM
Probabil gândea in lei vechi.
conspicuous(Citează)
11/01/2017 la 10:31 AM
Costa 4.216 00 lei (cu TVA) o bariera d’asta electrica. Eu nu pricep de ce sa strangi 12.000 de lei pentru o bariera. Ce fel de bariera voia cetateanul?
motanes(Citează)
11/01/2017 la 11:11 AM
Cu tot cu montare, cartele de acces?
Asta lăsând la o parte că e ilegală.
nwradu(Citează)
11/01/2017 la 12:40 PM
E ileagala doar daca nu iti da Primaria voie. Se poate oricand intreba.
nashu_mare(Citează)
11/01/2017 la 10:24 AM
aici cred ca e problema romanului , care vorbeste inainte de a gandi. In primul rand, e o mare problema cu locurile de parcare in bucuresti, iar prin punerea unei bariere, mai rau se face. Spun asta pt ca eu stau mai sus de tineretului (pe nerva), unde in spate locurile sunt rezervate,iar jumatate din ele sunt goale, pe cand in fata, pe blvd, sunt la liber si toata lumea gaseste loc oricand. De ce ai pune bariera pe un spatiu care nu e al tau, sa il tii ocupat aiurea, cand civilizat si normal ar fi sa fie liber: parchezi, pleci, fara a tine ocupat un loc aiurea.
sunt de acord cu barierele la blocurile noi, care se fac. Acolo da, cumperi ap si locul tau.
Bogdan(Citează)
11/01/2017 la 10:25 AM
Daca un altul ar fi zis in timp ce dadeati la zapada “N’ar fi tare ca dupa ce terminam sa mergem la boarfe si la bere?” si ar fi ras nitel, ca sa mai destinda atmosfera intr-o pauza de lopata, banuiesc ca ar fi urmat un articol kilometric despre decadenta, betivi, fidelitatea fata de partenera etc.
Radu(Citează)
11/01/2017 la 10:27 AM
“Am vrut să-l întreb și următoarele:”
Dar de fapt nu l-ai intrebat. L-ai lasat asa, ca cica e ilegal (nu-s convins ca ai dreptate) si ai fugit repede sus in apartament si te-ai apucat de scris pe blog, bucuros nevoie mare ca ai un subiect.
D4n(Citează)
11/01/2017 la 10:28 AM
Bogdan Popa(Citează)
11/01/2017 la 10:40 AM
Radu, dupa ce am citit articolul pot sa spun decat: ” Bine ca esti tu destept”.
Pana sa te apuci sa-i judeci pe altii, trebuie sa te gandesti in ce circumstante a spus omu ala ce a spus. Nu vreau sa-i iau apararea, dar poate era suparat si a aruncat niste vorbe aiurea. Sau poate ca omu a incercat sa faca o gluma, sau…
Om bun(Citează)
11/01/2017 la 11:13 AM
Nu, că s-a întins un pic discuția. El era serios. Culmea, eu, având locul de parcare chiar lângă al său, nu l-am găsit niciodată blocat.
nwradu(Citează)
11/01/2017 la 10:44 AM
Guys, you are missing the point.
Este interzisă orice fel de îngrădire sau blocare a accesului pe orice petic din SPAȚIUL PUBLIC. Da, stâlpii de blocare artizanală sunt ilegali. Nu mai zic de bariera.
Locurile de parcare de la primărie sunt pe spațiul public, iti oferă uzufructul exclusiv intre anumite ore si in anumite condiții dar nu poate fi vorba se proprietate (sau credeați ca cu 60 lei /an (1.2 EUR/luna) – RIDICOL – va puteți cumpara un spațiu de 3×4=12mp cu pret de lista de cel putin 5000EUR /mp ?)
Complexul rezidențial DEȚINE curtea din jur, motiv pentru care îngrădirea nu numai ca este legală, este chiar obligatorie.
Dar asa e romanul, e asa de putin ancorat in realitate (deh, votează PSD) încât nu mai știe ca nu tot ce zboară se mănâncă.
Vladutz(Citează)
11/01/2017 la 6:30 PM
asta voiam si eu sa zic. Spatiul ala nu e personal al celor care au avut noroc sa prinda loc
animaloo(Citează)
11/01/2017 la 10:50 AM
Radu, nu incepe si tu cu hatereli si superioritati d-astea, asa cum fac cei doi blogări autohtoni faimosi, ca nu mai am cu ce sa populez feedly.
Iona(Citează)
11/01/2017 la 12:07 PM
I second that.
De acord, omul n-a gandit prea mult inainte sa deschida gura (si daca a facut-o nu a luat in calcul toate aspectele, etc etc). Sunt de acord si cu faptul ca oamenii in general in ziua de azi nu gandesc foarte mult (prefera pareri deja digerate pt ei, ceea ce explica printre altele succesul Antenei 3, dar asta e alt subiect).
Dar articolul mi se pare rautacios, pornind de la “noua generatie e prea tampita” si pana la faptul ca ar putea fi rezumat prin “cineva a facut o afirmatie cu care nu sunt de acord, rezulta ca toti oamenii e prosti” (sic). Personal eu de-aia am renuntat sa citesc blogurile celor doi mentionati de Iona, pt ca detest cu putere ideea asta pe care o au unii ca doar ei detin adevarul absolut, restul fiind toti “cu gandire rudimentara”.
Kay(Citează)
11/01/2017 la 11:34 AM
Si nu am inteles de ce nu i-ai explicat asa cum ti-ai expus aici punctul de vedere.Sa il faci pe om de rusine ca-i “rudimentar”.Pai e frumos.Sau pentru ca era inarmat ( cu lopata ) te-ai gandit de doua ori. :)
Andrei(Citează)
11/01/2017 la 12:25 PM
Eu unul nu stiu ce sa mai fac sa am acces la locul meu de parcare din spatele blocului. In conditiile in care am un copil mic am nevoie sa vin si sa fie locul liber, sa pot iesi repede cu el din masina si intra in bloc.
Mereu e ocupat, majoritatea nici macar nu lasa un numar de telefon in geam, numar care oricum nu m-ar ajuta pentru ca, nu te astept pe tine sa vii cu plodul care urla din toti plamanii.
SI parcarea asta minuscula e full mereu (sunt in total 25 locuri), in conditiile in care la 5 minute de mers pe jos sunt 3 parcari, inclusiv cea de la Unirii pe care nu am vazut-o niciodata full si unde, mai nou, au facut primele 2 ore gratuite.
Pur si simplu prea multi considera ca e la liber sa parchezi pana la ora 5. Eu mi-am propus sa stau cu telefonul in mana si sa ii educ cu interventia politiei. Cum parcheaza unul, sa sun la politie.
Daca am putea, as fi primul care ar vota pentru o astfel de solutie.
Razvan O(Citează)
11/01/2017 la 4:35 PM
aceeasi situatie si la mine in sectorul 5, stau intr-o zonca cu putine locuri de parcare iar eu sunt unul dintre norocosii cu garaj la parterul blocului. Cum orarul meu de plecari si sosiri acasa este variat, mai tot timpul gasesc locul de parcare ocupat. Problema este ca si daca imi lasa numar de telefon in bord, nu am unde sa las masina cat timp il astept sa coboare sa o mute.
mihai(Citează)
11/01/2017 la 10:10 PM
Problema nu pare sa fie ideea in sine ci implementarea ei. Faptul ca acolo in asociatia de locatari sunt si ticalosi, faptul ca exista ambiguitate legala sau ca nu se aplica legile si o banala parcare de bloc nu confera siguranta nu inseamna ca omul e prost.
Am sa incerc sa-ti raspund eu la intrebari pentru ca locuiesc intamplator intr-o comunitate cu garaj comun si cu o singura poarta de acces.
1. Pe langa controlul automatic mai exista si un control manual. Se strica ceva pe la modulul de control, ne putem deschide poarta manual si o lasam deschisa pana vine firma s-o repare (s-a intamplat odata in cei 5 ani de cand sunt aici);
2. Atat timp cat concesiunea spatiului de la Primarie se face pe asociatia de proprietari nu e nevoie de asociatie de parcatori si de obicei atunci cand inchiriezi ceva sau concesionezi ceva ai dreptul sa-ti protejezi “teritoriul”. Se face un contract unde se stipuleaza niste drepturi si obligatii si ma indoiesc de faptul ca primaria nu si-ar da acordul pentru o astfel de idee.
3. Asociatia de proprietari ar trebui sa aiba un fond de rulment pentru astfel de cheltuieli neprevazute. Pe la noi se strang de la fiecare apartament vreo 150 de euro/luna si nimic nu sta “stricat” mai mult de o saptamana pentru ca bani sunt si cineva e insarcinat sa-i gestioneze.
4. C-o sa-ti fie vandalizata masina nu ti-e frica? Ce l-ar opri pe vandal la bariera? In alta ordine de idei, daca astea nu sunt in siguranta nu e vina omului care a venit cu ideea ci e vina societatii/comunitatii in care traiti pentru ca produce derbedei pe banda rulanta si desconsidera politia. Poate ca ar trebui sa-ti schimbi cartierul in cazul asta.
5. Conform legii, asociatia de proprietari are drept de decizie la 50%+1 din proprietari, ca la referendum. Ori daca restul nu sunt de acord acestia pot sa fie dati in judecata si executati silit, sau li se poate interzice accesul. Exista legi si in Romania pentru treaba asta, dar trebuie si aplicate. Pe la noi rau platnicii sunt pasuiti o perioada gen 5-6 luni ca poate au si oamenii probleme financiare, apoi sunt executati silit pentru ca daca ai o proprietate e musai sa o si intretii ca n-o pot intretine altii pentru tine.
6. Din 60 de locatari ma gandesc ca o sa fie macar unul acasa cu telecomanda sa poata deschida bariera in caz de forta majora, dincolo de asta dupa cum spuneam, dincolo de controlul automat exista un override manual, iar pompierii pot sa fie instruiti sa-l foloseasca.
Zic si eu, nu dau cu parul…
Malin(Citează)
11/01/2017 la 11:13 PM
Nu inteleg un lucru Radule. Pana la urma i-ai spus vecinului de ce ideea lui ti se pare proasta ?
Sau ai fugit repede inapoi bucuros ca ai ce sa scrii pe blog ?
Care e problema pana la urma ? Esti suparat ca are o idee proasta ?
azorel(Citează)
11/01/2017 la 11:47 PM
Vezi ca deja incepi sa te incurci. In articol spui ca “Divaghez. Discuția despre bariera la parcare s-a terminat rapid cu un simplu “nu, că-i ilegal”. ”
In fine, mie unul incepe sa nu-mi mai placa de caracterul tau, posibil sa nu te intereseze dar o iei incet dar sigur pe urmele celor doi minunati blogari.
Arthur Spiel(Citează)
12/01/2017 la 2:48 AM
intreb si eu asa ca prostu:
ne facem toti bariere, ingradim … si cind vi la mine in zona la cineva in vizita? unde rahat parchezi?
toti babalicii de pe vremea lu ceasca cred ei ca locul ala de parcare e al lor ca e linga blocul lor comunist si ei stau de multi ani acolo.
daniel(Citează)