►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Încă o imagine caracteristică vremurilor noastre
Orașul în paragină: Monumentul Revoluției arată cât de mult respectăm sacrificiul altora »
Camioane ca armă teroristă. Am auzit des această întrebare în ultima vreme: “după ce s-a întâmplat la Nisa, cum de nu se pun blocaje împotriva camioanelor la astfel de manifestări publice?”
Este practic imposibil de făcut acest lucru pentru manifestări ad-hoc sau temporare precum piețe de Crăciun, parade, concerte, mitinguri și altele de acest tip. Orice sistem capabil să oprească ceva de masa unui camion este o instalația complexă, dificil de instalat, cu un aspect permanent în poziția respectivă, scump și deranjant pentru publicul nevinovat.
Sunt trei mari timpuri de sisteme de protecție:
Le vedeți mai jos, în stânga bolarzii, în dreapta o barieră solidă.
Masa mult mai mare a unui camion față de a unui autoturism necesită instalații supradimensionate. Am lucrat pentru sau am văzut câteva specificații de la licitații pentru așa ceva și astfel de sisteme se dimensionează prin expresii de genul “să oprească un camion de 20 de tone ce merge cu 50 km/h” sau “un camion de 40 de tone ce merge cu 90 km/h”, o metodă ceva mai simplă de a exprima energia cinetică la care trebuie să reziste bariera respectivă. Uneori găsiți exprimate în Jouli valorile de rezistență fără îndoire și de rupere totală.
Din acest motiv, sistemul este foarte complex. Bolarzii aceia se văd la suprafață, dar componente ale lor sunt îngropate 1-2 metri în pământ, ca o fundație solidă. Lângă ei se instalează sisteme de control, instalații cu aer comprimat sau sisteme hidraulice pentru a-i ridica și coborî, motoare care fac același lucru cu barierele solide, cabluri de control, generatoare de backup, sisteme de monitorizare, pază umană. Astfel de instalări sunt scumpe și au un caracter permanent, de obicei fiind astfel protejate aeroporturile, ambasadele și alte obiective militare.
Iată niște scheme. Pentru un stâlp de 0,8 metri, faci o fundație de 1,2 metri în jos, plus toată tubulatura de control. Vorbim doar de un stâlp, dar trebuie instalat câte unul din metru în metru.
Barierele au nevoie de un spațiu asemănător în jos, în funcție de modul de rabatere, și de fundație solidă.
Să montezi așa ceva pentru evenimente publice temporare este practic imposibil. Gândiți-vă la Târgul de Crăciun din Piața Constituției, care, ca și cel din Berlin, este înconjurat pe toate părțile de străzi largi. Pentru a-l securiza, ar fi nevoie de două sisteme late cât 8 benzi de circulație și două sisteme late cât 3 benzi.
Ce facem însă cu Piața Universității? Sau cu Piața Victoriei? Că și pe acolo se mai organizează uneori câte un miting, o paradă, un concert. Arcul de Triumf? Parcarea oricărui mall, unde se mai fac evenimente? Piața George Enescu? Nu poți împânzi orașul cu așa ceva, mereu rămâne ceva la care nu te-ai gândit.
O altă măsură mult mai simplă de control al accesului auto este montarea unor panouri de beton sau metal sau alt material rezistent, plasate în zig-zag, astfel încât orice mașină este obligată să parcurgă traseul rezultat cu viteză mică. Asta dă timp suficient paznicilor să vadă mașinile pe toate părțile și să le studieze de la depărtare. Nu poți forța un astfel de punct prin viteză, o succesiune suficient de mare de astfel de baricade ar opri chiar și un camion.
Problema aici este alta: ai nevoie de mult spațiu. Dacă trebuie să lași chiar și mici camioane pentru aprovizionare, probabil că ai nevoie de vreo 10 metri între bariere. O astfel de zonă de securitate ar putea avea 30-60 de metri lungime, cât două blocuri de 10 etaje.
Asta ar fi impractic în zone urbane. Să ne gândim la Piața Universității, un astfel de perimetru de securitate ar trebui să înceapă foarte departe de obiectivul păzit. Astfel de treceri în zig-zag se folosesc fie în pustiu, pe singurul drum de acces spre o zonă securizată, de exemplu o bază militară, sau pe la granițe între state dușmane. Nu mai zic că după această zonă ai nevoie de un control cu barieră, altfel o mașină poate accelera din nou.
Iată o fotografie chiar de la Checkpoint Charlie din Berlin, pe vremuri trecerea între zona rusească și cea americană. Observați în partea de sus două bariere ce obligă mașinile să încetinească în șicana formată.
Poliția și armata au la dispoziție tot felul de dispozitive ușor de instalat pentru a opri accesul auto într-o zonă, de exemplu benzi de țepi, șanțuri cu crocodili, dragoni și altele.
Acestea nu sunt practice din alte motive: este totuși o zonă publică. Nu poți merge la un Târg de Crăciun sau la un concert și să fii atent să nu calci pe jos pe cuiele poliției. În plus, dacă are loc vreo evacuare de urgență sau o îmbulzeală, acele benzi cu țepi ar fi și mai periculoase pentru oameni.
Ca metodă de a opri mașinile, nu sunt foarte bune. Adică le opresc, dar nu pe loc, că un camion cu viteză mai poate parcurge zeci de metri chiar și cu anvelopele sparte. Pentru scenariul discutat de noi, n-ar fi deloc o soluție bună.
Cam asta e situația. Sunt lucruri de care nu te poți feri, pericole de care nu te poți ascunde. Soluția pentru ele este un serviciu de informații bine pus la punct, spionaj, informatori, ascultarea telefoanelor, urmărirea persoanelor dubioase șamd. Să zicem mersi că acel camion nu era umplut și cu îngrășământ sau câteva butoaie cu benzină și cuie.
Bineînțeles, pentru vreo 10% dintre persoane răspunsul la întrebarea “de ce nu este filtrat accesul camioanelor?” este “pentru că nu se vrea”.
« Încă o imagine caracteristică vremurilor noastre
Orașul în paragină: Monumentul Revoluției arată cât de mult respectăm sacrificiul altora »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
41 comentarii
20/12/2016 la 12:07 PM
Ar putea monta temporar parapeti din beton cum sunt cei care separa sensurile pe DN1. Cand se temrina evenimentul ii scoti si gata.
nashu_mare(Citează)
21/12/2016 la 10:04 AM
Nu știu ce protecție oferă. Ai putea face diverse, dar cred că în primul rând mentalitatea organizatorilor nu este una axată pe terorism.
Ei se gândesc cum să tragă curent electric pentru căsuțe, unde se construiește scena, cât de tare să fie muzica șamd. Probabil că nimeni nu pleacă cu ideea “întâi măsurile de securitate avansată, că sigur se va întâmpla ceva în orașul meu, nu în celelalte zeci de mii de orașe cu târguri”.
Iar Poliția cooptată pentru eveniment are grijă de reconfigurat traficul și de oprit bețivii. E nevoie și de un grup de oameni care să se gândească doar la măsuri anti-tero și să fie implicați în treaba asta. Ceea ce s-ar putea face în București, dar cum protejezi și Bârladul, de exemplu?
nwradu(Citează)
20/12/2016 la 12:12 PM
Cea mai practica mi se pare X-net, e o plasa care se incalceste in jurul rotilor si blocheaza masina. Fara cuie, fara nevoie de spatiu, fara cheltuieli enorme.
Andrei B(Citează)
20/12/2016 la 12:23 PM
Anul asta la Strasbourg au folosit din plin parapeti de beton plus camioane puse in diagonala pe toate podurile ce faceau legatura cu “insula” centrala unde erau si targurile de Craciun. In paralel control la bagaje la fiecare intrare in zona respectiva.
Emil(Citează)
21/12/2016 la 10:05 AM
Aia cu controlul de bagaje mai mult îndepărtează oamenii. Așa a fost aici la parada națională, a durat enorm.
nwradu(Citează)
21/12/2016 la 10:44 AM
Sunt deja obisnuiti cu asta din pacate, a devenit un reflex si cand intri in mall.
Emil(Citează)
21/12/2016 la 12:40 PM
Si anul trecut a fost aproximativ la fel, ba chiar am vazut pe stradute laterale ceva gen Tab de armata parcat. Ne controlau in bagaje si ne rugam sa ne deschidem geaca doar la intrarea in obiective..
Alin(Citează)
20/12/2016 la 12:46 PM
Aiurea, daca ar fi vrut, o puteau face, in state se utilizeaza de mult camioanele primariei ( in general de gunoi ) pentru a bloca anumite stradute la nevoie. Sunt masive, usor de manevrat si la indemana in caz de nevoie.
Mai ales cand declarau cu gura lor acu vreo luna ca vor fi atentate in preajma sarbatorilor si chiar dupa episodul Nisa, sa ti o traga identic in Berlin nu este deloc amuzant.
cristi(Citează)
20/12/2016 la 1:03 PM
cand scriu asta sunt doar 5 comentarii, deci acel 10% conspirationisti e de fapt 20% :))
Cristi, cred ca ce pierzi tu din vedere e ca inainte de a se intampla nenorocirea, autoritatile nu stiau nici unde se va intampla nenorocirea si nici cand, doar teroristii stiau.
deci autoritatile ar fi trebuit sa puna camioanele primariei de gunoi tot timpul cat tine targul asta de craciun. Cum Berlinul e mare, probabil nu e singurul targ, deci trebuie sa imobilizezi camioanele timp de mai multe zile in mai multe locuri.
cine ar mai fi ridicat gunoiul in timpul asta?
Robo(Citează)
20/12/2016 la 2:29 PM
taci mai, nu vezi cat s-a chinuit radu sa ne demonstreze ca tot securistii sunt aia care ne pot pazi de teroristi? ne asculta telefoanele si gata, au rezolvat problema…..
tanase(Citează)
21/12/2016 la 10:10 AM
E foarte dificil să blochezi complet drumurile, mai ales dacă ai vreun mare bulevard pe lângă zonă. Nu poți redirecționa traficul chiar de oriunde, plus că astfel de măsuri mai degrabă enervează lumea decât să le aducă un plus de bucurie prin respectivul târg.
Întotdeauna se face un compromis legat de securitate, e o limită până la care poți merge cu măsurile. Nu putem să ne îngrădim ca pe vremuri, cu căruțele în cerc în jurul focului. Nici ca imagine nu poți face asta, că ar însemna că teroriștii câștigă.
Țin minte acum câțiva ani niște discuții de genul “vai, dar sunt oameni înarmați la turnul eiffel și chiar și în parcul disney, cum să te distrezi când îi vezi cu pușca lângă tine?”. Dacă n-ar fi și s-ar întâmpla ceva rău, discuția ar curge fix invers, că de ce n-au fost acolo…
nwradu(Citează)
21/12/2016 la 10:11 AM
Dar de ce crezi că ar trebui să-ți asculte ție telefoanele? Sistemul se bazează pe informatori, cine e dubios începe să fie ascultat și filat șamd. Așa se întâmplă deja în toată lumea, inclusiv la noi.
nwradu(Citează)
20/12/2016 la 12:56 PM
@radu: “Soluția pentru ele este un serviciu de informații bine pus la punct, spionaj, informatori, ascultarea telefoanelor, urmărirea persoanelor dubioase șamd.”
Ce faci gicule, daca cumva incep sa te asculte pe tine baietii? Daca li se pare lor ca esti mai dubios asa, nu le place mutra ta… Si ce faci daca te asculta, inregistreaza, peste ani ajungi in vreo pozitie cheie (nu ne aparat la stat, poate si in privat ) si vin vreo 2 baieti din astia, si iti zic, gicule, asculta aici 2 minute, nu vrei tu sa faci treaba cutare ca sa nu cumva sa “scape” inregistrarea pe net? Ca daca zici ca nu e posibil sa se intample asta, esti “verde”.
pew(Citează)
20/12/2016 la 1:09 PM
corect, odata cu afirmatia asta chiar Radu devine persoana dubioasa si trebuie ascultat, pentru ca are idei autoritare de tip Big Brother.
solutia nu e sa asculti pe toata lumea, wtf.
nu exista nici o solutie pentru ca deocamdata nu exista nici o problema reala, exista doar emotie.
atat timp cat in continuare mor cu mult mai multi oameni in accidente auto decat in atentate teoriste, nu exista o problema adevarata, exista doar un bias cognitiv pentru lucrurile de genul asta care au incarcatura emotionala foarte mare.
pe asta mizeaza si teoristii, de altfel, pe frica.
acestea fiind zise, eu stau acasa ca mi-e frica :))
Robo(Citează)
21/12/2016 la 10:19 AM
Unu la mână, n-am zis că ar trebui să ne asculte pe toți, că nu-i practic. Serviciile se bazează pe informatori, îi iau la ochi pe unii, îi filează, îi ascultă șamd.
Dacă te uiți în trecut, aproape la fiecare atentat s-a spus “serviciile îl aveau în vedere pe terorist, dar din lipsă de bani, timp sau fonduri nu-l supravegheau constant, deși dădea semne că-i place de ISIS”.
Așadar, serviciile cam știu pe cine să urmărească. Trebuie doar să-și facă bine treaba, iar în România mult mai des te lovești de incompetență decât de performanță.
Cât despre restul, cred că ești paranoic fără motiv. Chiar sunt curios cum ajunge un om normal să se teamă că va fi ascultat de servicii și că peste ani de zile, când va ajunge într-o funcție cheie, vor veni unii să-l șantajeze pentru ceva ce-a spus cândva la telefon.
Ești pe cale să devii parlamentar sau judecător? Te pregătești să conduci vreun minister, iar în paralel ascunzi femei în beci? Sau doar te temi așa, că n-ai altceva?
Ce vârstă ai? Ai prins comunismul, te temi de atunci de Securitate sau ai auzit că pe vremuri se asculta și era nasol?
Cred că sunt șanse mai mari să mori într-un atentat terorist decât să te șantajeze serviciile cu ce-ai spus.
Cât despre mine, viața mea e destul de publică, după cum vezi. Dacă mi-e ascultat telefonul, o să afle că azi merg la film și apoi vreau să cumpăr ingredientele pentru o ciorbă. Uneori mă uit la filme porno, dar să nu spui nimănui, n-aș vrea să se afle.
nwradu(Citează)
22/12/2016 la 10:31 AM
Intimitate.
Pew(Citează)
20/12/2016 la 1:13 PM
Problema ar trebuie sa se puna altfel: cum oprim teroristii, nu cum blocam camioanele! Nu intra cu tirul, dar vine blindat de bombe si se arunca-n aer, mor si mai multi oameni. Am ajuns la concluzia ca germanii sunt prosti de-a dreptul, ei tot am impresia ca emigrantii pot fi integrati. E ca si cum ai vrea sa-i pui pe tigani sa munceasca….
Liv(Citează)
21/12/2016 la 10:21 AM
Nu cred că-i cinstit să poți ajuta o sută de mii de oameni să scape de război și să nu o faci pentru că 10 dintre ei ar putea fi teroriști. Dacă asta înseamnă lumea civilizată, nu e cu nimic mai bună decât aia care stau la cort și taie mâini.
Soluția este în securitate bună, nu într-o țară bine închisă.
nwradu(Citează)
20/12/2016 la 1:31 PM
Radule nu mai bine ne facem cetati? Stam in cetate si lasam teroristii sa isi faca de cap prin oras, poate cu timpul se integreaza si ei, doar sunt baieti de treaba.
Madalin(Citează)
21/12/2016 la 10:22 AM
Teroriștii sunt extremiști care trebuie eliminați. Dacă 10 oameni din 100.000 sunt teroriști, trebuie găsiți aia, nu eliminați toți cei 100.000.
Cred că doar Hitler a zis “absolut toți oamenii dintr-o anumită categorie sunt inutili”.
nwradu(Citează)
20/12/2016 la 1:42 PM
Sau o alta idee pe care o poti adauga la articol. Costum de Robocop, din titan. Ce zici? Haide ca merita aceste sacrificii pentru bietii imigranti.
Madalin(Citează)
20/12/2016 la 1:51 PM
O sa continui eu in aceiasi idee:
– de ce sa mai investicheze politia crimele, pentru ca oricum mai multi oameni mor in accidente;
– de ce sa mai tratezi bolnavii de cancer care au sanse mici de supravietuire cand exista alti bolnavi ce necesita atentie.
– de ce sa nu lasi copilul sa se joace cu rottvaileri, cand oricum poate sa se accidenteze la leagan,
– de ce sa nu mananci de la cea mai jegoasa terasa de pe litoral cand oricum sunt unii care mor inecati in mare..
mai are altcineva idei?
Valentin G(Citează)
20/12/2016 la 1:54 PM
* am cittat prost de la ROBO. asta era intentia:
” atat timp cat in continuare mor cu mult mai multi oameni in accidente auto decat in atentate teoriste, nu exista o problema adevarata, exista doar un bias cognitiv pentru lucrurile de genul asta care au incarcatura emotionala foarte mare. ”
Valentin G(Citează)
20/12/2016 la 2:41 PM
Da, e bias cognitiv pana iti moare nevasta sau un copil intr-un atentat, sa vezi cum dai din umeri apoi ‘e se mai intampla, sa nu exageram’
Vasile B(Citează)
20/12/2016 la 2:59 PM
nu vad legatura cu ce am zis eu.
politia trebuie sa investigheze si sa incerce sa previna orice incalcare a legii, de aia.
legea nu face un calcul din asta comparativ, dar tu poti sa faci cand decizi daca sa-ti fie sau sa nu-ti fie frica.
in plus, daca e sa o luam asa, ia du-te tu la politie si zi-le ca ti s-a furat bicicleta – s-ar putea sa primesti “pai tu crezi ca noi avem timp de mizilicuri din astea”?
e gresit, dar se intampla si de astea.
Robo(Citează)
21/12/2016 la 10:23 AM
Se poate lucra în paralel pentru rezolvarea diverselor probleme. Nu văd de ce ar trebui serializate și întâi să ne ocupăm doar de accidentele auto, mai ales că nu aceiași oameni fac asta.
nwradu(Citează)
20/12/2016 la 3:29 PM
Ce ai prezentat tu, este de domeniul viitorului in Romania. Eu personal, m-as retrage intr-o zona montana din Romania.
Cosmin(Citează)
20/12/2016 la 5:35 PM
Model din Israel.
Tepi de cauciucuri manevrabili. In zonele critice in punctele de acces sunt mai multe randuri de tepi instalati care stau culcati si actioneaza ca speed bumpere. Exista checkpointuri. Daca esti suspect, mergi repede, you name it, cineva iese din ghereta si iti cere sa opresti ( au si pe autostrada). Daca nu opresti, sau dai impresia ca nu intentionezi sa opresti, pe langa ca ar putea sa te umple de gloante fara avertisment ( sunt cam ca militarii si au M16 sau M4), ridica tepii, iar daca manevrezi un camion de 20 de tone cu toate rotile pe janta nu cred ca te mai deplasezi prea repede.
Checkpointurile de tipul asta pot ramane instalate permanent si se opereaza doar la nevoie.
catalinx(Citează)
21/12/2016 la 10:24 AM
Dacă devenim o țară precum Israelul în acest domeniu, deja am pierdut.
nwradu(Citează)
20/12/2016 la 6:35 PM
Dacă nu poate intra cu tirul va veni cu o arma, chiar dacă se fac percheziții la intrare cineva rău intenționat va găsi o soluție. Uită-te pe stadioane cum introduc suporterii material piratehnic.
Să nu uităm că la târguri se produce mâncare cu gaz din butelie.
Sunt suficienți descreierati inventivi.
George(Citează)
20/12/2016 la 8:02 PM
Bollarzi astia nu trebuie sa fie neaparat cu motor, pot fi doar simpli dar telescopici.
http://imgur.com/a/GaiFT
costa vreo 300-400 euro bucata.
poti inconjura toate caile de access intr-o piata unde se desfasoara orice activitate unde sunt mai multi participanti.
Doar politia sau cine se ocupa de securitate acolo pot avea acces la bolarzi cu cheie.
dw(Citează)
21/12/2016 la 10:42 AM
Nu uita de săpat și de faptul că bolarzii aceia sunt simbolici, făcuți să interzică accesul într-o zonă pietonală. Dacă le dai un șut mai tare, au căzut.
nwradu(Citează)
20/12/2016 la 10:20 PM
@nwradu, că tot ești în branșă, pune te rog specificațiile și oferta de preț pentru varianta pomenită de tine, șanturi cu crocodili. Mi se pare cea mai ecologică metodă.
alias(Citează)
21/12/2016 la 11:26 AM
E complicat. Săpătura costă multișor, că trebuie o oarecare adâncime și trebuie făcuți pereții din beton.
Problema adevărată este cu crocodilii. Dacă nu se opune prietena lui Cernea, aceștia pot fi aduși și puși acolo, dar cer mâncare multă, iar cantitatea de oameni neatenți care ar pica din greșeală în șanț nu-i suficient pentru a le asigura hrana zilnică.
Standardele oficiale cer un crocodil pentru fiecare 6 metri de șanț defensiv, iar fiecare crocodil necesită 80 kg de mâncare pe zi. În plus, sistemul poate fi utilizat doar la temperaturi mai mari de 5 grade Celsius, făcându-l practic dificil de abordat în România ca soluție practică.
nwradu(Citează)
21/12/2016 la 12:49 AM
Azi dimineata te-ai trezit probabil decis sa dai cu bata in balta, nuca in perete, mucii in fasole etc.
Se iau frumos stabilopozi ca aia folositi la mare pentru facut digurile, sau unii proportional mai mici. Se pun pe 2 randuri pe rutele de acces, primul rand sa incetineasca si al doilea sa opreasca orice masina, camion sau tir.
Sau macar niste retele de tepi care sa perforeze cauciucurile masinii, ca sa ii taie avantul.
Sau sistem ceva mai complex cu stalpi facuti din 2 portiuni cu diametre diferite. Cand nu e eveniment se baga in pamant, sunt ascunsi. Cand este nevoie se scot, se intorc invers, portiunea mai groasa intra in pamant, cea subtire ramane la suprafata, problema rezolvata.
Gaelex(Citează)
21/12/2016 la 11:28 AM
Vorba cuiva de mai sus, facem un zid de gheață ca-n Game of Thrones.
Se ia frumos gheață, se pune bucată peste bucată, se face zid… ce mare lucru?
Cred că am explicat în articol de ce soluțiile enumerate de tine, deși există pe piață, nu pot proteja astfel de manifestări temporare.
nwradu(Citează)
21/12/2016 la 12:59 PM
Se pot proteja si inca foarte simplu si usor. Dar le-a fost lene. Camioane exista, macarale exista, iar ideea cu stalpul integrat in asfalt si intors invers este de-a dreptul genial de simpla.
Se poate veni cu cuburi de plastic goale, latura de 1m, le umpli cu apa la fata locului.
1 m3 de apa inseamna o tona. Pui 2 randuri de 3-4 din astea, opresti un tanc, nu un camion sau tir.
Se termina evenimentul? Golesti cuburile cu pompa sau mai simplu le scoti un dop si lasi apa sa se scurga in canalizare.
Gaelex(Citează)
21/12/2016 la 2:19 PM
Nu am citit toate comentarile.
Dar nu pot sa securizeze toate marketurile de craciun din berlin. Sunt aproape 60. “Berlin shines in a festive blaze of lights every year in the period before Christmas. There are about 60 Christmas markets to wander round and enjoy.”
Putea sa atace in oricare din acestea
Daniel(Citează)
21/12/2016 la 2:30 PM
In momentul in care or sa se gaseasca solutii care sa previna utilizarea camioanelor teroristii se vor reorienta si vor cauta alternative.
Problema Europei nu tine de un oarecare blindaj al oraselor ci mai degraba de control si preventie.
Malin(Citează)
21/12/2016 la 8:04 PM
La rusi s-a luat deja decizia: “vehicule grele vor fi desfăşurate pentru a bloca nodurile rutiere importante’ care duc spre zonele de celebrări publice”, a declarat Viktor Kovalenko, şeful poliţiei rutiere de la Moscova.
gabi(Citează)
22/12/2016 la 12:11 PM
@Radu – fiindca tot vizitezi diverse tari, te invit sa vii aici, in Israel. Sa vezi cum oamenii traiesc – de dimineata cum isi duc copii la scoala/gradinita, la munca, la cafenea (aste e o religie separata p-aici), la shopping, seara la o sueta prin diverse localuri. Dar ai nevoie de o doza substantiala de obiectivism. Ma simt in siguranta mai tot timpul in Israel, in ciuda a tot ce se propaga in media. Ma simt bine si cand vin sa-mi vad mama la Bucuresti de 2 ori pe an. E ok, insa sunt multe prejudecati cu privire la Israel. Nu tin partea nimanui, fiecare tara le are pe ale ei si bune si mai putin bune. Si mai cred ca Europa, inclusiv Romania, are/au multe de invatat de la Israel in materie de securitate interna. Si mai sunt multe alte chestiuni in relatiile bilaterale Romania-Israel pe care media nu le stie sau nu le publica din diverse motive. Iar ca “teoria conspirationista” sa fie completa, “jidanii”, da, chiar ei, au facut si fac foarte multe lucruri bune pentru Romania. Dar astea nu intra in categoria “clickbait” pe IoT.
Respecte tuturor (tie si cititorilor tai) din parte unui romana pentru care Romania este si va ramane mereu “acasa”.
Sarbatori fericite!
m(Citează)