►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Portalul Monitorul Prețurilor, lansat ieri de Consiliul Concurenței, pare a fi o chestie inutilă încă din prima zi. Cred că vizita pe care am făcut-o ieri pe site pentru screenshoturile de mai jos va fi și ultima, că n-am de ce să revin. Site-ul arată la fel de intuitiv ca și o problemă de la olimpiada de matematică și este la fel de util ca o barcă în pădure.
Ideea este următoarea: portalul ar trebui să-ți arate prețurile unor alimente de larg consum la principalele magazine din zonă, încurajând astfel concurența între magazine.
În practică, informațiile date de site sunt greu de înțeles și inutile. În primul rând, procesul începe cu alegerea a minim 5 alimente dintr-o listă prost formatată și greu de parcurs cu ochii. Am ales și eu 6 chiar banale (apă plată, piept de pui, mazăre, legume congelate, iaurt de băut, unt) și haideți să vedem ce-mi arată:
În primul rând, ce vedeți mai jos este lista de rezultate pentru sectorul 4, supermarketuri. Toate acelea sunt rezultate! Fiecare “tricolor” este un magazin, fiecare culoare de fapt un buton ce deschide o listă detaliată de prețuri și produse.
Rezultatele sunt inutil de multe, că doar primele 4 magazine din listă au toate produsele alese de mine, ceea ce face restul comparațiilor inutile.
Ți se spun două prețuri: real și echivalat. Site-ul explică undeva pe o altă pagină și într-un limbaj de lemn care-i ideea din spatele lor. Primul preț este cel mai ieftin produs asemănător cu ce-ai ales tu, al doilea este, practic, prețul pe kilogram pentru a face comparația mai ușoară sau, în exprimarea lor, “Prețul Produsului Echivalat reprezintă prețul unui produs ambalat într-o cantitate diferită față de produsul ce are exact Măsura Categoriei generice (cea propusa de Nielsen), calculat la cantitatea Măsurii Categoriei generice.”
În al doilea rând, sunt două categorii de rezultate: magazinele cu cel mai mic preț și magazinele cu cel mai mic preț pentru cele mai vândute produse din “categoriile” alese de tine, că poate nu te interesează, totuși, cel mai ieftin unt sau cea mai ieftină apă.
Din păcate, comparația scârțâie. Iată mai jos o situație în care coșul cel mai ieftin este mai scump decât coșul cel mai bine vândut, ceea ce-i ilogic, e ca și cum ai spune că valoarea medie a unui șir de numere este mai mică decât minimul lor. Apropo, la categoria cash&carry doar Selgros este în sistem, făcând inutilă comparația.
Și dacă prețul celui mai ieftin coș este 24,79 lei, dar prețul echivalat al celui mai vândut coș este de 20,08 lei, unde ar trebui să fac cumpărăturile?
Răspunsul corect este că nu la Carrefour Market, unde lipsește un produs din coș! Trebuia să vă prindeți voi de asta!
Ah, produsele lipsă din coș. Absențe nemotivate și chiar misterioase. Observați mai jos că în același magazin, MI Piscului, întâi îmi spune că a găsit doar 2 din cele 6 alese de mine, apoi că a găsit de fapt 5 din 6.
Produsele lipsă sunt chiar greu de explicat. Site-ul îmi spune că n-a putut compara prețuri pentru banalități de genul piept de pui sau apă plată. Eu, care cunosc Mega Image-urile Norilor și Tineretului ca pe propria palmă, mă jur nu doar că au piept de pui și apă plată la orice oră, dar au vreo 3-4 mărci. Minim.
Apoi, ce-i cu denumirile criptice? Magazinele sunt afișate cu denumirea lor din acte, precum Artima în loc de Carrefour Market. Unde sunt MI Huedin, Voila, Monaco Tower? Ce sunt alea, adrese, denumiri colocviale, porecle?
Dacă veți spune să dau click pe hartă ca să văd unde se găsesc magazinele, nu are rost, harta nu funcționează pentru nici un magazin.
Rețelele înrolate în sistem sunt doar cele de mai jos. Lipsesc Cora și Auchan și Metro.
Asta în București. Lista de localități include și vreo alte 20 din preajma capitalei, dar în niciuna dintre ele nu mi-a afișat vreun rezultat. În Voluntari se face foamea, la fel și în Chitila.
În concluzie, pare un site făcut cu picioarele. Ideea o fi fost bună, dar s-a mers invers: “avem datele astea de la magazine, hai să le punem pe net într-un fel de comparație” în loc să fie gândit întâi modul de afișare a informației într-un mod cât mai intuitiv pentru cetățeanul de rând și apoi investigat ce date sunt necesare pentru a popula acea interfață ușor de citit.
Pare genul de proiect în care 90% din efort s-a concentrat pe programare și 10% pe experiența utilizatorului, apoi pun pariu că a fost testat chiar de cei ce l-au făcut, oameni care știau deja să interpreteze tot ce-i acolo și s-au asigurat doar că butoanele funcționează. De asta lipsește și un mesaj de genul “în localitatea aleasă n-a fost găsit nici un magazin”; cei care au făcut interfața au testat totul doar în situațiile favorabile.
Un simplu test ar fi schimbat total soarta proiectului: luau un om obișnuit de pe stradă, îl puneau în fața calculatorului și-i spuneau “ia băi nea Popescu, folosește site-ul ăsta și zi-ne ce înțelegi din el. Noi stăm aici, ne uităm peste umărul tău, ca să vedem cum te descurci”.
Apropo, imaginea de pe fundalul listei de produse are 3,85 MB și rezoluție 4288 x 2848 pixeli. Optimizare!
Îmi aduce aminte de veritel.ro, site dezvoltat de ANCOM pentru a putea compara ușor ofertele operatorilor telecom. De câte ori l-ați utilizat pe acela? Știați măcar că există?
Dincolo de asta, comparația de prețuri între astfel de magazine nu are nici un rost. Chiar magazinele recunosc că operează cu prețuri diferite în funcție de zonă și concurența locală. Un Kaufland pus lângă un Carrefour va fi mult mai atent la concurență decât un Kaufland dintr-un oraș ce nu are alte hipermarketuri.
Apoi, cum introduci în ecuație timpul pierdut și cheltuielile de deplasare? Dacă un coș mediu (echivalent sau nu, normat sau nu) este cu 3,11 lei mai ieftin la Kaufland Mihai Bravu decât la Mega Image-ul de vizavi de bloc, ce să fac, să merg 3 km până acolo? Cât mă costă asta?
Apoi, mă întreb cui se adresează. Cred că oamenii interesați de “cel mai ieftin” știau deja că la Profi și Penny găsesc produse ieftine. Pensionarii nu vor putea în veci folosi site-ul în starea de acum. Toți ceilalți vor fi fericiți dacă nu vor găsi cozi mari la supermarketul din cartierul lor, indiferent de numele său.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
20 comentarii
25/11/2016 la 11:16 AM
ai rabdare, site-ul e abia la inceput, se vor indeparta erorile in 5-10 ani.
Giovani(Citează)
25/11/2016 la 12:03 PM
Felicitari pentru noua condamnare si.. la multi ani! Cu executare!
Adi(Citează)
25/11/2016 la 12:13 PM
da-te ba mai incolo, ca puti!!!
Giovani(Citează)
26/11/2016 la 9:22 AM
Ii place la parnaie ca acolo il respecta toate ciurucurile societatii. Ma intreb de Radu cum accepta in numele libertatii de exprimare ca la fiecare articol sa ii vedem poza mafiotului ala, ca sa ne obisnuim cu el si sa ne resemnam, nu?
cris(Citează)
25/11/2016 la 11:20 AM
CSF? NCSF…
George(Citează)
25/11/2016 la 11:20 AM
multumesc pentru veritel (nu stiam de el)
monitorului ii lipsesc orase precum : Timisoara, CLuj, Iasi, Constanta
Poate esti in vizita la vreo ruda… sau poate ne e foame si in restul tarii :))
nFo(Citează)
25/11/2016 la 1:22 PM
poai se stie ca aia din provincie mai cultiva un cartof, mai taie o gaina, mai cresc un porc pe langa casa…
@nwradu
acuma la modul serios, daca bagi la costuri si9 timpul pierdut pe respectivul sait, cred ca iti da cu virgula.
Ca asta e sait, nu site, sait, ca seamana cu o imprecatie, interjectie, Zat! Sait!, din astea.
mac gregor(Citează)
25/11/2016 la 11:22 AM
Pe vremuri exista un site http://www.marketmonitor.ro, care reflecta mai bine preturile. Din pacate era o initiativa privata, nu a avut sustinerea financiara necesara, plus ca necesita oameni pe teren pentru monitorizare, care trebuiau platiti.
Site-ul mai exista si acum, desi nu au mai actualizat preturile de 2 ani, insa merita vizitat pentru comparatia cu acest simulacru de site.
oreste(Citează)
25/11/2016 la 11:24 AM
Din pacate UX designer-ul a fost probabil matusa patronului. Pacat, idee buna, executie din web 1.0 . Un site mai bun si mai vechi decat asta este http://www.marketmonitor.ro/
Radu Anastase(Citează)
25/11/2016 la 11:27 AM
Eu nu inteleg ce treaba are Consiliul Concurentei cu comparatia de preturi.
Consiliul Concurentei trebuie sa se asigure ca operatorii economici nu isi fac concurenta neloiala sau ca nu exista un monopol sau intelegeri tip cartel, nu sa compare preturi intre ele pentru consumatori.
nashu_mare(Citează)
25/11/2016 la 1:08 PM
Foarte, foarte, tare faza aia cu “categoria generică (cea propusă de Nielsen)” ca explicație pe site. Cred că Nicușor Dan ca olimpic la mate, sigur va ști ce să cumpere, ceilalți… vor muri de foame :-)
alias(Citează)
25/11/2016 la 1:58 PM
Cred ca cel mai bine ar fi ca statul sa populeze cat mai detaliat o baza de date si sa o puna la dispozitia publicului (un API eventual).
Restul (procesare date, sortare, prezentare, …etc) sa fie facuta de privati.
D4n(Citează)
25/11/2016 la 2:30 PM
Nu stiu ce bani se toaca cu acest site, cine vrea sa cumpere ieftin se informeaza pe alte cai. Mama mea, spre exemplu, este o mare “cititoare” de cataloage de supermarket, incercuieste produsele cu preturi bune, compara cu alte cataloage. Iti spune oricand unde este unt mai ieftin, face ture in cartier si cumpara orez dintr-o parte, zahar din alta. Asta pentru ca a fost toata viata ei econoama.
Revenind acum la site, sa zicem ca vad ca la Billa e malai mai ieftin, ce se presupune sa fac eu mai departe? Ca pe langa o mamaliga merge o branza cu smantatna, care e mai ieftina la Lidl. Ce fac? Dau si eu ture ca mama?
Marina(Citează)
25/11/2016 la 2:38 PM
Am intrat de curiozitate si pentru ca da, m-ar interesa sa fac alegeri mai destepte si sa nu sparg bani aiurea daca se poate. Desi uneori o fac constient si, in cazul unor anumite produse, destul de des, pentru ca prefer sa iau chifle de la magazinul de la colt unde stiu ca au mereu si in general chiar calde, chiar daca-s cu 10 bani mai mult decat la 800 de metri mai incolo, unde nici macar nu am garantia ca o sa gasesc la momentul ala pentru ca se pare ca nu prea au interes sa vanda.
Mbine. Se pare insa ca mie cel putin mi-e inutil.
Prima chestie de pe site. Alegeti minim 5 produse. Serios?! Ultima data cand am cumparat minim 5 produse a fost in prima sambata a lui noiembrie… 5 noiembrie, cred?
Apoi categoriile de produse. Nu sunt in lista aia prea multe chestii pe care sa le cumpar mai des decat ocazional si mare parte din ce cumpar des nu se gaseste acolo.
Nu vad sa se gaseasca fructe! Sa zicem ca majoritatea oamenilor normali nu sparg bani de aiurea pe zmeura sau mure, dar macar mere, pere, struguri, portocale? Serios, sunt mai ieftine decat alte categorii de produse listate pe acolo, mere gasesti si sub 2 lei kilogramul cand e vreo oferta. Nu vad peste proaspat. Nu vad condimente.
Chiar si din categoriile din care as cumpara, nu au decat in cantitati mai mari decat cumpar eu. La capitolul paine au doar franzela de 300 de grame, ceea ce e mult, eu nu cumpar decat chifle de 50-60 de grame pentru ca mai mult nu consum. Iar oua au doar la carton de 30. Ceea ce nu se intampla pe aici pentru ca sunt plecata des si atunci scot totul din priza, inclusiv frigiderul.
Plus ca nu ma intereseaza niciodata unde pot sa gasesc cel mai ieftin produs din categoria tablete de ciocolata de 100 de grame, ci unde pot sa gasesc cel mai ieftin o anumita tableta de ciocolata. Sa nu mai zic nimic de faptul ca ma indoiesc ca tabletele Proxi pe care le listeaza ei la 0.99 lei ar fi de fapt ciocolata si nu un amestec de zahar si ulei de palmier cu ceva pudra de cacao pentru culoare.
brontozaurel(Citează)
25/11/2016 la 2:40 PM
Nu stiu cum am reusit sa postez de 2 ori, scuze. Poti sa-l stergi pe al doilea?
brontozaurel(Citează)
25/11/2016 la 2:38 PM
Am intrat de curiozitate si pentru ca da, m-ar interesa sa fac alegeri mai destepte si sa nu sparg bani aiurea daca se poate. Desi uneori o fac constient si, in cazul unor anumite produse, destul de des, pentru ca prefer sa iau chifle de la magazinul de la colt unde stiu ca au mereu si in general chiar calde, chiar daca-s cu 10 bani mai mult decat la 800 de metri mai incolo, unde nici macar nu am garantia ca o sa gasesc la momentul ala pentru ca se pare ca nu prea au interes sa vanda.
Mbine. Se pare insa ca mie cel putin mi-e inutil.
Prima chestie de pe site. Alegeti minim 5 produse. Serios?! Ultima data cand am cumparat minim 5 produse a fost in prima sambata a lui noiembrie… 5 noiembrie, cred?
Apoi categoriile de produse. Nu sunt in lista aia prea multe chestii pe care sa le cumpar mai des decat ocazional si mare parte din ce cumpar des nu se gaseste acolo.
Nu vad sa se gaseasca fructe! Sa zicem ca majoritatea oamenilor normali nu sparg bani de aiurea pe zmeura sau mure, dar macar mere, pere, struguri, portocale? Serios, sunt mai ieftine decat alte categorii de produse listate pe acolo, mere gasesti si sub 2 lei kilogramul cand e vreo oferta. Nu vad peste proaspat. Nu vad condimente.
Chiar si din categoriile din care as cumpara, nu au decat in cantitati mai mari decat cumpar eu. La capitolul paine au doar franzela de 300 de grame, ceea ce e mult, eu nu cumpar decat chifle de 50-60 de grame pentru ca mai mult nu consum. Iar oua au doar la carton de 30. Ceea ce nu se intampla pe aici pentru ca sunt plecata des si atunci scot totul din priza, inclusiv frigiderul.
Plus ca nu ma intereseaza niciodata unde pot sa gasesc cel mai ieftin produs din categoria tablete de ciocolata de 100 de grame, ci unde pot sa gasesc cel mai ieftin o anumita tableta de ciocolata. Sa nu mai zic nimic de faptul ca ma indoiesc ca tabletele Proxi pe care le listeaza ei la 0.99 lei ar fi de fapt ciocolata si nu un amestec de zahar si ulei de palmier cu ceva pudra de cacao pentru culoare.
brontozaurel(Citează)
25/11/2016 la 2:52 PM
Bai domnule Giovani, mirosul de transpiratie iese da ala de parnaias niciodata!!!
Adi(Citează)
25/11/2016 la 3:06 PM
Asta e bucuria comerciantilor. :))
Pana acum era o oroare sa te duci, sa verifici preturile la 30-40 produse de baza si nu numai la 4-5 companii concurente. Erau implicate multe persoane in teritoriu, trebuia ca o persoana cu masina de serviciu (sef zona in principiu) sa-si rupa din timp si sa faca asta o data la ceva timp.
Acum poti monitoriza concurenta cu cateva clickuri!
IonutIFR(Citează)
26/11/2016 la 11:03 AM
Detaliat articolul, apreciez asta la tine, dar cel mai interesant cred ca era daca aflai si cat a costat inutilitatea asta de site. Pana la urma daca marketmonitor.ro care era mult superior din toate punctele de vedere nu a mers – da, asta a fost problema acolo, nu ca oameni pe teren si etc. Afacere nesustenabila, nu aducea vizite, nu aducea profit. Ca daca aveau vizite destule gaseau bani si de oameni pentru ca interesul supermarketurilor ar fi fost enorm, dar realitatea e ca exista extrem de putin interes pentru asa ceva. Normal ca interesul este infinit mai mare pe partea de comparatie preturi de electronice pentru ca acolo produsele sunt chiar scumpe, nu compari faina de 2 lei cu faina de 3 lei :)))
Hruban(Citează)
29/11/2016 la 1:52 AM
Păi trebuie să-i las ceva de făcut și lui Tolontan. Oricât ar fi costat, e prea mult din moment ce mi se pare complet inutil.
nwradu(Citează)