►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
22 Nov 2016 ·
GÂNDURI ·
Creșterea salariilor nu-i niciodată un lucru rău, dar observați că deja se respectă un model: o dată la patru ani se măresc salariile bugetarilor, eventual și pensiile, apoi nu se mai întâmplă nimic pentru a scoate țara din paragina în care se află de zeci de ani. Repetați la fiecare patru ani.
Sunt de acord că salariile profesorilor și medicilor sunt ridicol de mici, la fel și pensiile. Atât de mici (vorbim de sume precum 900 de lei la început și 1200-1500 de lei după câțiva ani de experiență și grade luate) încât discuția n-ar trebui purtată la modul “cum să le cerem performanță în aceste condiții“, ci “cum naiba trăiesc oamenii aceștia, din ce-și plătesc întreținerea?”
În același timp, însă, trebuie înțeles un lucru: nu există bani! Nu apar, din senin, bani în conturile statului. Creșterea aia economică de 6% sau cât o fi ea este vizibilă pe hârtie, nu musai în practică. Și chiar dacă ar fi în practică, nu este o cifră suficient de mare pentru a modifica un sistem. Dacă mâine vă crește salariul cu 6%, probabil că nu vă veți muta la vilă, ci poate veți merge la un film în plus în fiecare lună.
Ca și în fizică, banii se conservă și sunt aceiași, doar modul în care se cheltuie se transformă și variază. Dacă dai bani mai mulți într-o parte, trebuie să micșorezi suma alocată în altă parte. Fraza “lasă, că bani sunt” nu este adevărată, că România nu-i un motor care duduie, ci unul cu cilindri uzați, cu consum mare și putere mică, ineficient și neîntreținut de-a lungul anilor. Ah, iar “sonda lambda” e defectă, adică acel mecanism rațional al țării ce-ar trebui să analizeze ce intră și să decidă cum se cheltuie pentru binele tuturor.
Dacă nu mă credeți că trăim în paragină, priviți această știre despre situația autostrăzilor A1 și A2, făcută imediat după carambolul din ceață. Panourile de semnalizare sunt defecte și nu are cine să le repare, pe multe porțiuni nu mai sunt trasate benzile și e greu să te ghidezi noaptea sau pe ceață, măgarii pasc la marginea șoselei șamd. Numiți-mi un singur domeniu controlat de stat care funcționează bine; nu să exceleze, dar să funcționeze bine. Numiți-mi un sistem care, după vreun eveniment nefericit, să nu scoată la iveală putregaiul. Dacă iei o țară dezvoltată și deportezi toți oamenii din ea și o lași părăsită, după 100 de ani va ajunge la nivelul la care este România acum.
Și așa va rămâne în continuare. Majorarea pensiilor și a salariilor este o acțiune cu efect permanent, cu impact bugetar în fiecare lună de acum încolo. Nu se va putea da niciodată înapoi, că dacă tai ceva pe acolo sigur vei pierde alegerile în față unora care promit că le vor majora la loc, ba chiar crește, iar apoi vin marile sindicate, fac o manifestație și trebuie să le mărești.
Impactul este mare, peste un miliard de euro pe an, în fiecare an de acum încolo. De unde vin banii? Păi din alte părți. Profesorii vor avea bani în plus la salariu, dar școlile vor fi în continuare cu toaleta în curte, creta tot ei o vor cumpăra, frig va fi în continuare în clase. Se vor micșora alte bugete, se vor lua bani de la transporturi, de la turism, de la informatizarea instituțiilor, de la consumabilele pentru un tomograf, de la o autospecială nouă pentru pompierii din cine știe ce localitate, de la reconsolidarea unui bloc șamd.
Nu există altă metodă de a face rost de bani. Statul nu poate câștiga la loto, nu are nici ce vinde pe OLX, iar lupta împotriva corupției merge lent și prejudiciile nu sunt oricum recuperate.
Repet, nu pot reproșa nimic medicilor sau profesorilor sau pensionarilor. Normal că vor aceste majorări, chit că nu-i transformă peste noapte în bogați, că 15% în plus la salariul de bază înseamnă vreo 150 de lei pe lună la un profesor cu 10 ani de experiență. Nu știu cât înseamnă pentru un medic, dar nu va fi la nivelul din vest.
Faza mizerabilă este că politicienii fac asta drept pomană electorală, de aia se întâmplă doar la alegeri. Nu împart bani pentru că lucrurile merg bine, ci cu gestul omului care dă bani unui cerșetor, “na, să ai ce mânca!”. Probabil că fură mai liniștiți așa. “Am dat ceva și oamenilor, acum să luăm și noi.” Observați de fapt și reacția lui Dragnea când i s-a spus că votul din Senat n-a fost legal, că n-a fost cvorum, moment când a zis un fel de “adică s-a întâmplat ca la Roberta Anăstase?” Adică, altfel spus, dacă au furat alții, de ce să nu furăm și noi?
Și nu-i doar o pomană electorală, ci se profită de situația oamenilor. Unui pensionar care nu are bani de medicamente nu-i va păsa că nu se mai construiesc autostrăzi, oricum e bătrân și bolnav, n-are de gând să călătorească, n-are nici cu ce, nu-i va păsa de știrile despre cum 3 km de autostradă sunt de 5 ani în construcție și vor mai dura încă vreo 5 ani.
Este greu să le ceri oamenilor să privească situația de ansamblu și să aleagă “binele majorității” când au burta goală, iar politicienii știu asta, motiv pentru care țara va fi veșnic în paragină, iar când începe poporul să cârcotească pe la colțuri pentru că-i așa, se mai dă cadou o mărire de salarii și gata.
Amintiți-vă de ultimul discurs al lui Ceaușescu, acela când a început să-l huiduie mulțimea și a fugit de la balconul Comitetului Central. Și acolo a promis o sută de lei în plus la salariu. E metoda clasică de a ține sub control o întreagă pătură socială.
Acum, poate că mă veți întreba cum se poate ieși din această situație. Ce poți face pentru a împăca și capra, și varza. Eu nu cred că se mai poate face ceva. Soluția probabil că trebuia găsită acum mulți ani și probabil presupunea privatizarea masivă, pentru că sistemul privat este axat pe profit și eficiență și analiza performanțelor, nu pe cheltuieli motivate politic. Cine să cumpere acum, însă, o țară în paragină?
Cine să o vândă, când e mai ușor să menții un aparat de stat imens, care înseamnă de fapt bugetari al căror vot poate fi controlat și licitații multe de trucat?
La cât de greu se schimbă lucrurile la noi, chiar cred că peste 20 sau 30 de ani situația va fi foarte asemănătoare, poate cu mai multe panseluțe în intersecție și încă 5 stații de metrou în plus, dar sigur cu vreo două spitale închise din lipsă de personal sau bani. Profesorii și medicii întotdeauna vor fi mai slab plătiți decât alți salariați, chiar și după 10 cicluri de măriri de salarii, pentru că acestea vin mereu la pachet cu limitarea dezvoltării statului și devalorizarea monedei, așa că nu sunt suficiente.
Sunt niște puncte de inflexiune în aproape orice domeniu; noi am trecut de ele și ne îndreptăm constant în jos, iar la putere sunt oameni care chiar se bucură că bugetarii sunt în sărăcie pentru că astfel îi pot controla în scopuri electorale.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
27 comentarii
22/11/2016 la 7:14 AM
12 decembrie 2016 — PSD > 40%
Daca oamenii vor paine, asta primesc, asta voteaza. Solutia exista, se nuneste educatie si dureaza zeci de ani.
ttavi(Citează)
22/11/2016 la 8:07 AM
12 dec-Psd: 45%, Alde: 10%- pt. ca intradevar oamenii vor paine!
Invers ar fi primit…..circ, si doar toata lumea stie ca circul nu tine de foame.
Chestia cu educatia e discutabila.Americanii tocmai l-au votat pe Trump(nu c-as avea ceva impotriva), iar tari precum:Canada, Suedia, Norvegia nu au fost lovite de criza si au niveluri de trai inalte tocmai datorita politicilor social-democrate!
Pardaian(Citează)
22/11/2016 la 10:30 AM
Nici Venezuela nu a fost lovita de criza economica din 2008.
nashu_mare(Citează)
22/11/2016 la 11:40 AM
chestia e ca inca nu ne-am apucat sa facem educatie. aia e trist.
add(Citează)
22/11/2016 la 11:59 AM
eu aș completa cele de mai sus cu afirmația că dacă țări precum Canada, Suedia, Norvegia i’ar fi avut la cârma politicilor social-democrate pe Dragnea et Co. nu doar că nu ar fi fost lovite de criză ci, mai mult, ar fi depășit Teleormanul la nivelul de trai!
AI_core(Citează)
22/11/2016 la 7:49 AM
Radu, bani sunt, ca se fura si se risipesc…aia e alta treaba.
Giovani(Citează)
22/11/2016 la 8:13 AM
Ai dreptate.Bani sunt-cand sunt-dar unora nu le convine asta, nici cand se mareste salariul minim&pensii&indemnizatii pt. copii si handicap etc.Se doreste sa imprumutam bani de la FMI, ca sa capitalizam bancile straine cu acesti bani! Asta apropo de capitalismul feroce-remember Islanda 2010??
Pardaian(Citează)
22/11/2016 la 10:39 AM
Sunt pe dracu. Sunt doar aparent, pentru ca nu se face nimic cu ei in afara de marit pensii si construit cateva sali de sport pe baza unor contracte cu dedicatie (astea sunt mizilicuri).
Daca nu investesti, vei avea aparent bani in buzunar. Asa cum a facut dobitocul ala de Ponta, asa cum face dobitocul ala pus administrator la Hidroelectrica si tot asa.
nashu_mare(Citează)
22/11/2016 la 12:25 PM
Mesaj important pt. tara, trimis de niste alegatori:ni se cam brehane despre tine al-core. si ni se si falfaie!
Noi stim ce votam, ce aspiram, ce visuri avem, si cam poti sa ne pupi acolo unde nici soarele nu agiunge!
Pardaian(Citează)
22/11/2016 la 8:13 AM
Eu nu inteleg cu reuseste un medic cu salariul ridicol de mic sa-si faca vila, sa-si cumpere masina de zeci de mii de euro si sa-si faca vacantele doar in strainatate.
Cand am trecut intamplator prin parcarea celui mai mare spital din Craiova, unde isi tin medicii masinile, am crezut ca am ajuns la salonul auto de la Paris.
Dan(Citează)
22/11/2016 la 8:20 AM
E foarte simplu: din vanzari anterioare!
Pardaian(Citează)
22/11/2016 la 8:52 AM
Face multe gărzi.
conspicuous(Citează)
22/11/2016 la 8:50 AM
Bani sunt în România! Important e să își facă DNA-ul treaba, să se extindă cu filiale în regiune și să treacă serios pe confiscări.
Bani sunt prea mulți, dar se fură în prostie. Gândește-te că un oraș de 10.000 locuitori strânge zeci de milioane de lei din impozite și alte venituri, dacă nu chiar suta de milioane de lei.
Aruncați doar o privire aici: http://www.transparenta-bugetara.gov.ro
Gabi Miron(Citează)
22/11/2016 la 11:39 AM
Esti pe dinafara rau.DNA are intindere nationala cat ii permite legea de organizare.
Apoi, confiscarile nu le decide DNA, ci ghici cine?
Bani sunt multi, dar ar fi si mai multi daca s-ar colecta de la toti, si aici vb. de multinationalele care nu platesc 1leu impozit pe profit.Si sunt multe la numar, cu profituri de zeci de miliarde de E anual!
Aici trebuie schimbata legea de impozitare, si anume, OK raportezi profituri zero-ca deja tu le-ai externalizat, si cum plm. sa n-ai profit? faci munca voluntara?-bine, atunci platesti impozit pe cifra de afaceri din Romania!! Upps!
Ca cifra aia nici nu poate fi nici manarita, nici externalizata!
Ah, nu-ti convine, ia-ti viteza, dar lasi aici fabrica si utilajele, asa cum a facut China cu Toyota cand a vrut sa plece de-colo!
Pai, frati-ware, ti-am dat facilitati fiscale, teren moca, multe scutiri de alea alea(curent.apa,gaze ieftin)
, si tu ce faci? Laba?
p.s. remember Nokia-Cluj?si-au facut suma, n-au platit taxe, si-au plecat in mod haiducesc, dand Statului o mare mwuie!
Pardaian(Citează)
22/11/2016 la 10:18 AM
eu as face alegeri in fiecare an, sau macar la doi ani, ca sa tot creasca salariile
oreste(Citează)
22/11/2016 la 10:22 AM
Eu n-as spune ca salariile sunt mici, e in schimb o diferență enorma, uriașă, intre funcții. Iar aia mici totdeauna sunt băgați la înaintare cu… salariile sunt mici, iar când se măresc, se măresc in procente, si rămâne aceiasi situație, ba chiar mai rau, diferențele cresc cu fiecare mărire.
Valeriu(Citează)
22/11/2016 la 10:30 AM
din cauza ca bataia de joc si jaful au fost perpetuate peste 25 de ani, degeaba dai acum, de ex., salarii de 500 de euro profesorilor debutanti, nu vei avea profesori mai buni, pentru ca cei mai multi oameni competenti, care ar fi vrut si ar fi putut sa fie profesori, nu au stat sa faca foamea pe 250 de euro salariu, fiind inlocuiti de altii incompetenti in cea mai mare proportie. asa ca degeaba ii motivezi financiar, ca ei nu pot mai mult, nici daca ar vrea.
trebuie facuta reforma serioasa, in paralel cu marirea salariilor, la stat, altfel totul e degeaba.
Giovani(Citează)
22/11/2016 la 11:21 AM
cum cine? soroș, desigur!
până și pardaian știe asta!
AI_core(Citează)
22/11/2016 la 2:35 PM
bani sunt, trebuie gestionati cinstit si corect. a circulat pe facebook ceva adresa de la o primarie care cumpara brad de 90.000 euro. la mine in oras ceva jeg de jardiniera de beton care a trebuit ulterior sa fie gaurita ca nu se scurgea apa si mureau plantele a costat 980 lei si niste banci celebre de pe singura strada pietonala – 8000 euro. chiar daca o fi legal, nimic nu justifica plata acestei sume enorme pentru un brad. si ca “gaura” asta mai sunt inca mii si banii se “scurg” pe acolo.
nu da tara in saracie maxima daca se cresc salariile si pensiile. e deja acolo si fara astea.
maddy(Citează)
22/11/2016 la 2:37 PM
la banci, 8000 euro bucata. sa nu se inteleaga ca toate au fost 8000 euro ca la super oferta. pe langa asta, pe aceeiasi strada: coşuri de gunoi cu 850 de euro bucata si un rastel de biciclete cu 900 de euro.
maddy(Citează)
22/11/2016 la 4:10 PM
“Nu sunt bani pentru ca se fura”.
Da, asta e replica unor pensionari cu care incerc sa mai discut politica si inevitabil la fiecare patru ani cind li se promite marirea pensiilor voteaza evident, cu aia care promit (fura) mai mult. Deci da, votati dragnea ca sa nu se mai fure, dar desfiintati dna, ca asa spune dragnea. Logica de unde nu-i…
mircea 2(Citează)
22/11/2016 la 6:11 PM
eh.. uite că Pardaian e tânăr. Nu a reuşit să termine liceul că altfel ar ştii cum e cu afacereza asta “sa n-ai profit? faci munca voluntara?”
zippo(Citează)
22/11/2016 la 6:26 PM
De ANRP ai auzit(cocos, udrea etc) acolo furturi, tati, cand se taiau salariile si pensiile si ajutoarele de somaj ca “nu mai era bani la buget” desi criza nu ne putea lovi -dixit basinescu- remember 2009? Dar de plagiate ce parere ai ?
Sigur de-al lui Ponta si Oprea ai auzit.
Dar al Condrutei? Nu, ah?
DNA e muc si sfarc pt. tine, asa-i? Esti binomist, se stie!! Ha, ha, ha!
Pardaian(Citează)
22/11/2016 la 6:26 PM
Sa facem un pic diferenta intre banii din buget pentru investitii si cei pentru mentinerea sistemului (pensii, salarii, intretinere aparat de stat).
Daca toate investitiile ar fi facute pe bani europeni, atunci ar fi nemaipomenit de bine.
Din pacate, cu cat o tara europeana este mai corupta, cu atat mai putine fonduri europene se cheltuie. Asta pentru ca e putin mai greu sa furi din banii europeni, pe cand bugetul de stat se aranjeaza politic pe diverse combinatii.
Am ajuns la absorbtie de fonduri europene de 1-2%, din aceasta ultima transa pe care o avem la dispozitie.
Om bun(Citează)
22/11/2016 la 7:51 PM
Habar n-ai ce vb.Banii europeni sunt in asa fel ghidonati ca sa Nu poata fi accesati de romani&firme romanesti!
E o intreaga increngatura de acte si avize in conculimbaj cu bancile care(teoretic) ar trebui sa asigure finantarea, incat practic, romanii au sanse minime sa se califice!
M-am luptat cu acest sistem 3 ani, si concluziile mele sunt clare:normele sunt facute incat romanii sa nu poata accesa fondurile, asta ca se intoarca spre Ghermanica&Frantuzica!
Un experiment de gandire:zice UE,bai va dam 2mld E sa faceti autostrazi doar cu firma X care-a facut in Ghermanica 5000km fezabili.Fara alte discutii, fara licitatii de rahat, incredintare directa!
Si treaba se’ncheia simplu si pe bune.Venea firma, facea autostrada, lua banii si pa!
Dar adevarata smecherie e ca UE vine cu firme care refuza DUPA licitatiile castigate si programele impuse tocmai pt. a se intoarce banii la baeti!
Ia sa fi facut contracte cu firmele chineze! Eh, alta viata,dar nu, ca nu ne lasa UE, de parca pe polonezi i-a durut in pwula de iei, de-au costruit cu ….chineziii!
Pai aia si-au dat seama de smenozeala, si si-au vazut de interesul national, nu de prostii din partidul popular care a dus Europa in dezastru.
Pardaian(Citează)
22/11/2016 la 9:39 PM
Nu, tu nu ai habar. Banii europeni pentru proiectele din tara sunt ganditi sa fie obtinuti de romani. De firmele romanesti. De mentalitatea românească a pretului cel mai mic. Si contractele le obtin firmele care lucreaza cel mai IEFTIN. Ieftin e cuvant de baza, Ieftin azi, nu pe o perioada de 5-7 ani sau cat e speranta de viata a proiectului.
Nu conteaza daca eu am stat o zi intreaga calare pe un stalp de 20 de metri pentru a calibra o antena care comunica in banda libera, antena care impreuna cu stalpul pe care sta (inmulteste cu 2) costa cat abonamentul 3G pe 10 ani. Nu conteaza daca proiectantul a dat copy paste unei solutii descrise pe site-ul meu in caietul de sarcini fara sa ma fi intrebat nici macar informal cat costa (mi-am recunoscut cuvintele cu uimire). A considerat el ca varianta mea e cea mai ieftina de pe piata sub gandirea lui. Oricum nu il verifica nimeni. Dupa care a pus un buget din burta.
Sa vii tu si spui ca e vreo conspiratie internationala pe fondurile UE e nesimtire maxima. Tu esti nesimtit.
Habar nu ai!
nashu_mare(Citează)
23/11/2016 la 10:59 AM
Nu prea, din mai multe motive.
1.Bancile inventeaza bani.
2.Cresterea economica mareste un pic si masa de bani.
…(mi-e lene sa scriu mai mult)
Discutia despre valoarea banilor e separata.
catalinx(Citează)