►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Știri despre tehnologie – 16 noiembrie 2016
Concurs: dau un iPad Mini premiu pentru un share pe Facebook »
16 Nov 2016 ·
De obicei, atunci când ne temem de accidente nucleare, ne temem de radiație. Ce s-a întâmplat la Cernobîl ar trebui analizat periodic pentru a înțelege mai bine ce riscuri își asumă fiecare țară utilizând energia nucleară și cât de multe costuri atrage un accident.
Zilele acestea, la Cernobîl, s-a atins un milestone important: a început punerea pe poziție a noului sarcofag ce va acoperi reactorul distrus în explozia din 26 aprilie 1986, practic un acoperiș uriaș de metal ce-ar trebui să nu lase materie radioactivă să scape în atmosferă în următorii 100 de ani. Avem deja aici o cifră importantă pentru ce înseamnă un dezastru nuclear: minim un secol ții totul astupat, dar putem adăuga și cei 30 de ani deja scurși de la accident și cine știe câți după 2116, în funcție de cum vor evolua lucrurile acolo.
Noul sarcofag, numit New Safe Confinement (îi voi spune și eu NSC în continuare) este una dintre cele mai mari structuri metalice construite vreodată pe planetă. Este format din 13 arce ce se vor uni pentru a forma o jumătate de cilindru răsturnat, practic un fel de hangar, ce a fost construit la 180 de metri distanță de reactorul 4 și acum va fi mutat peste acesta, operațiune ce va fi finalizată cândva la anul.
Dimensiunile mi se par impresionante: 92 de metri înălțime (cât trei blocuri; prin comparație, Hotelul Intercontinental din București are 75 de metri înălțime), o lungime de 150 de metri și o deschidere a arcelor de 245 de metri la nivelul solului. Structura este suficient de înaltă și de lată pentru a putea băga inclusiv Casa Poporului sub ea, chiar dacă nu și suficient de lungă pentru a o acoperi în totalitate (Casa Poporului are 240 x 260 de metri și 85 înălțime).
By Tim Porter – Own work, CC BY-SA 4.0, Link
By Tim Porter – Own work, CC BY-SA 3.0, Link
By Ingmar Runge – Own work, CC BY-SA 3.0, Link
By Tim Porter – Own work, CC BY-SA 4.0, Link
NSC-ul este făcut din oțel, dar nu doar dimensiunile sale au făcut complicată construcția, ci și condițiile de mediu. Oamenii trebuie rotiți periodic, că sunt supuși radiației reactorului distrus. Se muncește câte 5 ore pe zi timp de o lună, apoi concediu 15 zile; există și o limită anuală care, odată atinsă, la revedere!, pleci din zonă. Citeam că până și săparea fundației a fost problematică deoarece solul din jurul reactorului este foarte radioactiv și au fost necesare soluții speciale pentru a decoperta totul.
În interiorul NSC-ului, pe tavan, vor fi montate două macarale mobile cu care se va încerca demontarea vechiului sarcofag, cel din beton turnat în câteva zile de așa zișii lichidatori, oameni aduși acolo de ruși pentru această treabă, mulți dintre ei morți acum. Macaralele vor încerca să ridice și bucățile reactorului, ideea fiind să le scoată de acolo și să le depoziteze într-un container special.
Cost total: 1,5 miliarde de euro pentru NSC, 2,2 miliarde de euro pentru toată acțiunea. Ideea a luat ființă în 1992, cu un termen inițial de finalizare în 2005. Vă dați seama cât a durat tot concursul de idei, obținerea finanțării și restul analizelor de s-au mutat în 2017 cu finalizarea.
Citește și:
Așa că, în concluzie, energia nucleară este mișto până când pățești ceva. Un kilogram de uraniu generează tot atâta energie cât 14 tone de cărbune, dar și când apare un incident cam tot în aceeași proporție plătești pentru a igieniza zona.
Nu zic, momentan omenirea este dependentă de energia nucleară, mai ales cu tot mai multe aparate în jurul nostru. Consumul casnic crește prin noi instalații de aer condiționat, trecerea de la plite pe gaz la plite electrice șamd. Nu cred că scăderea consumului datorită becurilor LED sau a electrocasnicelor tot mai eficiente compensează numărul lor crescut.
Dar tare mi-aș dori să facem mai repede trecerea la energie solară și eoliană. În momentul scrierii acestui articol, 15 noiembrie ora 11:37, România generează mai multă energie din eoliene decât de la Cernavodă. Energia solară n-a fost campioană în 2015, media este pe la 100-200 MW pe 24 de ore, dar cu maxime de 700 MW în orele cu soare, adică tot atât cât unul din reactoarele de la Cernavodă.
În astfel de condiții, aș prefera să văd că statul nostru va investi într-un sistem descentralizat precum eoliene și fotovoltaice, că acestea sunt viitorul. Vântul și soarele sunt gratuite și nelimitate. Iată o comparație scurtă:
EOLIENE ȘI FOTOVOLTAICE |
CENTRALE NUCLEARE |
|
|
O problemă modernă este că energia electrică produsă trebuie consumată în timp real, că nu există soluții eficiente pentru înmagazinarea ei. Cum deja apar baterii eficiente și mă aștept să fie și soluții pe scară largă, precum sunt data centerele pentru servere, dar și soluții individuale, pentru casa fiecăruia, în câțiva ani aceasta nu va mai fi o problemă.
Investiția în reactoarele 3 și 4 de la Cernavodă pare inutilă. Vorbim de 6,5 miliarde de euro, o sumă fantastic de mare (mai ales dacă vorbim tot de 2x 700 MW). Interesele sunt însă altele, că spre deosebire de niște panouri sau eoliene pe care le montezi și le lași să meargă, făcând ceva mentenanță periodic, la Cernavodă vorbim de:
Cu alte cuvinte, când statul dă bani pentru extinderea Cernavodă, dă de fapt bani diverselor companii românești ce vor activa acolo, “prietenilor” din China, Canada și alte state și își asigură voturile întregului personal din Nuclearelectrica. Mă întreb câte eoliene s-ar putea construi cu 6,5 miliarde de euro.
« Știri despre tehnologie – 16 noiembrie 2016
Concurs: dau un iPad Mini premiu pentru un share pe Facebook »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
41 comentarii
16/11/2016 la 1:17 PM
Nu contest că producerea energiei în sine este un procedeu mai curat în cazul eolienelor/panourilor, dar sunt curios de o chestie: fabricarea acestor scule ce impact are asupra mediului?
Ionuț Staicu(Citează)
16/11/2016 la 1:57 PM
Dacă vorbim strict de producerea panourilor sau a turbinelor, impactul este destul de mic. Dacă ar fi să vorbim și de acumulatori de litiu de gen Tesla, ceva mai murdar.
Dar întrebarea ta conține o eroare de logică fundamentală: care este bilanțul ecologic al producerii și operătii unei centrale nucleare? Vorbesc aici de construcție, utilare cu echipamente, extracția uraniului, producerea apei grele necesare, operare și stocare pe termen lung a reziduurilor radioactive.
O centrală nucleară este relavit mai curată decât una pe combustibili fosili și mai sigură în operare dacă se respectă procedurile. Dar comparația nu este doar între cele două.
Octavian(Citează)
16/11/2016 la 2:33 PM
Mulțumesc pentru răspuns.
Nu cred că este nevoie să arate cât de eficientă/benefică este utilizarea acestor surse alternative de energie, dar mi se pare că sunt prea puține informații despre producerea lor. Și tind să cred că ni se servește doar jumătate din informație. (bine, în apărarea mea, nici nu am dedicat foarte mult timp studierii acestui domeniu)
Chiar dacă pare a fi trolling, întrebarea mea era cât se poate de serioasă.
Ionuț Staicu(Citează)
17/11/2016 la 12:04 PM
Fabricarea panourilor fotovoltaice este asemănătoare cu a chipurilor, așa că liniile vechi de procesoare ar putea fi reutilizate ușor.
Eolienele sunt rotoare, nu-i ceva ieșit din comun.
nwradu(Citează)
16/11/2016 la 1:34 PM
Am lucrat in domeniul energiei cam 3 ani de zile si pot sa iti spun ca energia eoliana e cea mai scumpa datorita imposibilitatii de a previziona. Intradevar energia nucleara are un cost mai mare, dar spre deosebire de cea eoliana poti sa o prevezi, in sensul ca aia 700 de mw sunt constanti spre deosebire de eoliana care acum poate produce 1000 si peste o ora poate sa produca 300. Iti imaginezi ca transelectrica trebuie intr-o ora sa porneasca centrale pe carbune ca sa acopere golul lasat de eoliene de 700 de mw, ceea ce inseamna costuri uriase cu echilibrarea. Deci nu sunt atat de simple solutiile.
Andrei(Citează)
17/11/2016 la 12:04 PM
De acord, dar cu suficiente eoliene problema dispare, plus că ai tot restul ansamblului termo și hidro și Cernavodă 1,2. Eu zic doar să nu mai construim și 3-4 tot acolo.
nwradu(Citează)
16/11/2016 la 1:37 PM
Sistem complet descentralizat.
Ce intelegi prin asta? Pentru furnizarea de energie in Sistemul National iti trebuie constanta si siguranta. Trebuie sa livrezi cat te-ai angajat ca livrezi, nu mai mult si nici mai putin, indiferent de cat de tare bate soarele sau vantul. Pentru asta, ai o nevoie de o cantitate mai mare de eoliene instalate decat minimul necesar pentru a asigura acea cantitate de energie. Ca poate nu bate vantul. Si ai nevoie si de un centru DCS care sa “managerieze” parcurile.
Generează energie de la prima eoliană/primul panou pus în funcțiune,
Da, teoretic. Practic, nu. Vezi mai sus de ce nu.
Dacă scoți din funcțiune o singură unitate, pentru mentenanță, pierzi foarte puțin din totalul generat de acel parc.
De fapt, nu prea pierzi nimic din motivele de mai sus. Dar acelasi lucru se intampla si in CET-urile de la noi. Exista grupuri de back-up, nu se merge la maxim.
nashu_mare(Citează)
16/11/2016 la 3:00 PM
Nu, asta tine de o rigiditate a sistemului, sistem care ar trebui sa compenseze cu celelalte solutii daca eoliana nu produce cit scrie in contract. Bagi rapid un telefon la Vidraru si se rezolva. Dar ideea asta cu livrezi exact sau nu livrezi deloc e paguboasa si pare mai degraba o nepasare romaneasca in ce priveste niste solutii alternative. Alte tari cum procedeaza? Vad ca eolienele sint destul de raspindite in lumea occidentala. Ei cum au rezolvat problema?
mircea 2(Citează)
17/11/2016 la 12:13 PM
Adică exact ce presupune cuvântul. Multiple puncte de generare, în multe locuri bine răspândite geografice. Oriunde ar fi o inudație, un cutremur, un dezastru, un atac, un sabotaj, nu pierzi toată capacitatea, ci doar ce-i în acea zonă.
Nu poți spune aceleași lucruri dacă mâine pică o bombă la Cernavodă.
Ba chiar generează, nu te oprește nimeni să bagi în sistemul național o eoliană. Nu zic că se va construi una, dar diferența este următoarea: dacă bagi 6,5 miliarde în eoliene, vei genera energie pe măsură ce cheltui bani, să zicem pe o perioadă de 15 ani. Dacă bagi 6,5 miliarde în Cernavodă, vei genera la final energie (sau în două etape, dacă dau drumul pe rând reactoarelor).
Nu era vorba dacă ai alte sisteme pentru a compensa scoaterea din funcțiune. Dacă vrei să schimbi un șurub la Cernavodă, oprești 700 MW. Dacă vrei să schimbi un șurub la o eoliană, pierzi doar acea eoliană dintr-un parc de zeci sau sute ce produc în continuare.
nwradu(Citează)
17/11/2016 la 12:25 PM
Sunt doar anumite zone unde e rentabil sa montezi eoliene, desi sunt intr-adevar pe intinderi mai mari, au insa puncte unice care pot scoate din functiune capabilitati extinse de generare.
Incearca!
In toate procesele industriale continue care presupun timpi lungi pana la atingerea unui regim de functionare sau costuri substantiale in caz de avarie (CET-uri, rafinarii, chiar si fabrici de ciocolata etc) exista sisteme redundante astfel incat sa se poata efecta mentenanta de zi cu zi. Ai 2 senzori, 2 pompe, doua sisteme de achizitie de date, doua sisteme de masura pe principii diferite, doua cai de comunicatie etc. Cateodata ai de doua ori toate astea.
Ce stii tu despre Cernavoda atunci cand se opreste cate un reactor este de fapt revizia generala care este, evident, planificata si are rol preventiv. Atunci se schimba toate suruburile care au atins o anumita varsta. Nu trebuie insa sa opresti reactorul ca sa schimbi un surub.
nashu_mare(Citează)
16/11/2016 la 1:48 PM
Cu fiecare incident stiinta evolueaza, nu am auzt ca japonezii sa isi fi inchis toate centralele dupa Fukushima, au luat totul ca pe un stiudiu de caz si cu siguranta data viitoare in aceleasi conditii daunele vor fi mult mai mici. Deocamdata energia nucleara este cea mai viabila alternativa verde la energia clasica cu combustibili fosili.
Cat despre Romania…importam apa grea de la canadieni in conditiile in care produceam cea mai pura apa grea din lume, pe care o cumparau chiar si canadienii. Dar prieteni si vecini infometati sunt multi in jurul nostru.
George(Citează)
17/11/2016 la 12:15 PM
Păi cum ar fi putut să le închidă peste noapte? Ce făceau, treceau pe lumânări? Închiderea asta ar fi o acțiune pe 30 de ani, probabil, dacă ar vrea să o facă.
Japonia este puternic dependentă de energie nucleară, sunt mulți, în teritoriu mic și cu relief variat. Eu vorbeam de România.
Uită-te totuși la Franța și Germania și cum au pus ei problema după Fukushima.
nwradu(Citează)
16/11/2016 la 1:59 PM
Salut Radu,
Pentru ca trai in Romania, totul se face dupa alte legi. In concluzie, centralele euoliene aflate la noi in tara, odata ce au fost oprite, ele sunt repornite cu materiale gen, carbune si resurse lemnoase.
Br,
Radu :)
Radu(Citează)
16/11/2016 la 2:02 PM
O comparatie intre energia nucleara si restul mai jos, vedeti link:
Nuclear No-Contest
By: James P. Hogan
September 19, 2009
http://www.mining.com/nuclear-power-it%E2%80%99s-no-contest/
Marian(Citează)
17/11/2016 la 12:18 PM
Dacă totul merge bine, energia nucleară este o soluție bună, chiar dacă scumpă și ea.
Dacă apare un incident, nu vei mai merge la noi pe litoral vreo 100 de ani.
nwradu(Citează)
16/11/2016 la 2:19 PM
Pana cand omenirea nu-si va da seama cum sa elimine efectele negative ale materialelor nucleare, energia nucleara va ramane cea mai murdara. Orice material care intra in contact cu un obiect radioactiv, devine si el radioactiv. Pentru a se reduce efectele radioactive trebuie sa treaca 20.000-100.000 ani. zeci de mii de ani= wtf??? pai o turbina eoliana sau un panou fotovoltaic il reciclezi imediat in comparatie cu energia nucleara. De Fukushima ati uitat? Acolo inca emite, Cernobal e mic copil pe langa ea.
ionut(Citează)
16/11/2016 la 2:39 PM
Ca sa vezi cat de murdara este energia nucleaza treci prin Cernavoda, sunt blocuri langa reactoare. Prin comparatie vezi cata lume locuieste langa centralele pe carbune. Cat despre cei 20.000 de ani, ce conteaza este intensitatea radiatiei, nu durata. Pe youtube sunt filme de prin zona Cernobal in care vezi rauri pline de pesti de zeci de kg. In lipsa pescarilor o duc f. bine.
Vezi comentariul 3.
Marian(Citează)
16/11/2016 la 3:04 PM
Mariane, ce ma incalzeste pe mine ca sint blocuri linga reactoare? In caz de incident, linga o eoliana o sa fie safe ca si pina inainte de incident. Nu poti construi ceva si sa speri ca tie nu ti se va intimpla. Omenirea are deja cel putin doua accidente, iar Fukushima e chiar o mare problema, la rusi ai fi spus ca deh, is rusi, nu le-a pasat de masuri de siguranta. La japonezi ce poti spune?
mircea 2(Citează)
17/11/2016 la 12:19 PM
Dacă totul merge bine, energia nucleară este o soluție bună, chiar dacă scumpă și ea.
Dacă apare un incident, nu vei mai merge la noi pe litoral vreo 100 de ani.
@mircea 2: și japonezii au avut circumstanțe atenuante, tsunami-ul ăla. Dar asta doar arată că niciodată nu știi ce se întâmplă.
nwradu(Citează)
16/11/2016 la 2:33 PM
Energia eoliana este generata pe hartie si nu foloseste la nimic pentru ca centralele eoliene nu sunt conectate la reteaua nationala. Sarmele din zona centralelor nu pot duce cat curent electric pot genera acestea, si se stia asta in momentul semnarii autorizatiilor diverse.
Gaelex(Citează)
16/11/2016 la 3:05 PM
Asta e inside information sau ai o sursa pentru informatie? Adica tu spui ca in Romania nu exista nici o eoliana producatoare de energie electrica, produc doar pe hirtie si nu sint conectate la sistemul national? Sa inteleg mai bine…
mircea 2(Citează)
16/11/2016 la 2:46 PM
Nu vreau sa fiu nesimtit, dar te-ai documentat inainte de a arunca articolul asta aici?
Ai aruncat o stire despre NSC, apoi niste pareri bazate doar pe crezi tu, fara a fii documentate… ai auzit de energia asta nucleara si nu ti-a gadilat urechea, apoi ai mai auzit de cernobil si mai recent fukusima si gata, e naspa vere.
Apoi o dai pe eoliene, ca au produs in x zi y cantitate de energie :))). Na, ca azi au produs fix pix: Total 8732 MW – Productia in 16-11-2016 ora 14:42:50 din care 1.28% Eolian – 112 MW …
Nota 4 domnu’ Radu, mai documenteaza-te si poate vii cu un articol cum trebuie pe tema asta.
pew(Citează)
16/11/2016 la 3:10 PM
Da chiar, ai uitat sa recomanzi sa scrie numai de burgeri pe viitor…
mircea 2(Citează)
16/11/2016 la 3:15 PM
M-am documentat foarte bine, că urmăresc de mult piața de energie și cred că linkurile din articol, despre ce se mai întâmplă la Cernavodă/minele de uraniu/fabrica de apă grea/panouri solare dovedesc asta cu prisosință.
Dar dacă vrei tu musai despre eoliene, iată un grafic care arată producția pe întreg anul 2015. Este făcut de mine acum câteva luni din datele Transelectrica și am pus pe el minimul, maximul și media. Cândva o să fac și un articol cu toate tipurile de generare din România.
Media e importantă. Uneori nu bate vântul, nu-i nici o problemă, de asta avem și hidro și cărbune și chiar și actualul Cernavodă. Dar, în medie vorbind, producția de energie eoliană a fost în jur de 500 MW, chiar și de 1000 MW în anumite perioade, deși nu avem vreo mare capacitate instalată în acest sens.
Tu, în schimb, ai intrat acum pe site-ul Transelectrica, te-ai uitat la o valoare instantanee și ai concluzionat că totul e prost și eu nu m-am documentat. E echivalent cu a te trezi noaptea, a te uita pe geam și a trage concluzia că nu există soarele.
nwradu(Citează)
16/11/2016 la 3:45 PM
Pe eoliene, exista putere instalata de mai mult de 5000 MW in Romania
nashu_mare(Citează)
16/11/2016 la 3:47 PM
Scuze, 3000 MW. Dar tot mult mai mult…
nashu_mare(Citează)
16/11/2016 la 6:07 PM
Am citit tot articolul, iar el ca un tot, parerea mea, e ca e incomplet si scris la pleaneala, fara o documentatie serioasa.
Exemplul pe care ti l-am dat eu cu eolianele, e replica la pie chart-ul tau… Iar cu tabelul ala, in 2 ‘minute poate sa-l faca oricine daca stie unde sa caute, aia nu e documentare.
Cum zicea cineva mai sus, burgeri si routere, Radule.
Pew(Citează)
16/11/2016 la 6:35 PM
Cineva mai sus spunea ironic…
Dar cum s-a mai raspuns celor care vin cu raspunsuri ca ale tale, nu vrei sa citesti tu altceva? De exemplu doar posturile lui Radu despre burgeri, daca asta te preocupa?
mircea 2(Citează)
16/11/2016 la 6:55 PM
@Mircea 2, la coltul gurii ti-a ramas putin… de la pupat…
Pew(Citează)
17/11/2016 la 12:28 PM
Păi te rog, fă-l în două minute! Și apoi spune-mi definiția documentării, dacă nu este să știi unde să cauți și să pui apoi datele sub formă de informații ușor de înțeles.
nwradu(Citează)
16/11/2016 la 3:32 PM
Radu, pentru date asupra productiei, iti recomand portalul entsoe.
Sean(Citează)
16/11/2016 la 3:37 PM
E mișto, dar cu suficient RAM și tabele pivot în excel scoți ceva și din cele 80.000 de rânduri generate de transelectrica în rapoarte.
nwradu(Citează)
16/11/2016 la 4:57 PM
@nwradu, faci o confuzie, lichidatori au fost cei care au acționat în primele zile pt a lua cu lopețile bucățile de combustibil sărite din reactor și a le arunca înapoi, și alte activitați extrem de periculoase, pt care au încasat doze mortale de radiație. Intră aici și cei care au aruncat din elicopter diferite materiale gen plumb, nisip, bor etc, pt că acoperișul era distrus și se vedea ce rămăsese din miezul reactorului.
Sarcofagul din beton a fost construit ceva mai tîrziu, și mult mai organizat.
alias(Citează)
16/11/2016 la 5:00 PM
Înbtr-adevăr Fukushima a fost un șoc pt lumea întreagă. Despre Cernobîl se știa f. bine că a fost rezultatul unei serii de inconștiențe ale conducerii comuniste, care nu dădea 2 bani pe siguranță și pe oameni, ci doar pe ce se raporta.
Dar la Fukushima, au ieșit la iveală niște lipsuri și niște neglijențe absolut de neimaginat pt lumea civilizată… să se întîmple asta în Japonia înseamnă că în ORICE altă țară este riscul să se întîmple, căci nimeni nu este, teoretic, mai bine organizat decît japonezii…
alias(Citează)
16/11/2016 la 10:11 PM
si acesta e linkul cu grafice…
http://www.transelectrica.ro/web/tel/sistemul-energetic-national
Mihai Dobre(Citează)
16/11/2016 la 11:58 PM
Mi-am făcut singur grafice pe un an de zile din care să se și înțeleagă ceva, cu un fel de rolling average.
nwradu(Citează)
16/11/2016 la 10:23 PM
doua zici?
ce zici de Saint Laurent Franta ’69
sau Three Mile Island SUA ’79 ori de Windscale Fire UK ’57, vad ca nimeni nu zice si de Mayak Kyshtym Rusia ’57…
Mihai Dobre(Citează)
17/11/2016 la 12:33 PM
Este o scară a accidentelor nucleare, alea sunt mult mai reduse ca impact
https://en.wikipedia.org/wiki/International_Nuclear_Event_Scale
nwradu(Citează)
17/11/2016 la 3:19 AM
Poate merita mentionat faptul ca energia electrica “ieftina” nu este produsa la finalul investitiei. La finalul ciclului duratei de viata a unei centrale nucleare exista un cost semnificativ cu stocare reziduurilor si ecologizarea.
Acel cost poate fi ( si de regula este) transferat/preluat in costul energiei produse.
Totusi, chestiunea in sine ar putea avea efecte juridice interesante: cine plateste acel cost in cazul i care proprietarul de la cea vreme va deveni falimentar?
Statul ar trebui sa fie implicat intr-un astfel de proiect -legislativ si financiar- asa incat sa poata prelua din timp fondurile necesare ecologizarii si sa se puna la adapost pentru cazul in care proprietarul ar incerca sa se eschiveze – legal sau nu- sa plateasca ecologizarea.
tudor(Citează)
17/11/2016 la 12:36 PM
Păi plătim noi.
Uită-te la exemplul Hidroelectrica. Ceaușescu a ținut țara în foame, dar a construit niște hidrocentrale cu costuri mari și muncă forțată, dar cu gândul că apoi vom avea energie electrică ieftină.
Nici n-am apucat să ne bucurăm de acea energie electrică ieftină. Ceaușescu a murit, iar deștepții de după au separat entitățile și au vrut ca Hidroelectrica să se poată susțină singură, ajungând însă în faliment.
Planul însă nu poate fi acesta. Energia hidro nu poate funcționa de sine stătătoare, ci în combinație cu alte tipuri de generatoare de energie, fiecare intrând în funcțiune în anumite momente sau sezoane, după caz. Totul trebuie gândit ca un organism unitar, nu separat.
nwradu(Citează)
17/11/2016 la 12:56 PM
“Cum deja apar baterii eficiente și mă aștept să fie și soluții pe scară largă, precum sunt data centerele pentru servere, dar și soluții individuale, pentru casa fiecăruia, în câțiva ani aceasta nu va mai fi o problemă.”
Parerea mea e ca e o concluzie mult prea optimista, asta cu “în câțiva ani aceasta nu va mai fi o problemă”
Noi nici macar in materie de smartphonuri nu am rezolvat problema asta.
silicon_v(Citează)