►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
În fiecare an, în preajma Black Friday, apar aceleași discuții legate de decalarea datei față de cea americană și eventual de întinderea campaniei pe o perioadă mai lungă de timp. Poate că-i o lună fără mari evenimente, una în care doar stai și aștepți reducerile în timp ce ești bombardat de peste tot de știri despre ele, dar se ajunge până la exprimări de genul “au transformat Black Friday într-o mizerie”, ceea ce sună de parcă cineva ar trebui executat în piața publică în strigăte de “shame! shame! shame!”
Hai să fim serioși și ceva mai relaxați, să vedem interesul nostru, nu soarta magazinelor. Uitați cum stau lucrurile.
Nu există Sfântul Black Friday. Este doar o zi când se fac niște reduceri mari de preț pentru lichidarea stocurilor. Nu-i marcată cu roșu în calendar, nu e stabilită de sfântul sinod. Din partea mea, poate fi și în 10 aprilie, chiar nu-mi pasă.
Americanii au pus-o strategic după Ziua Recunoștinței: ce nu s-a cumpărat până atunci va pleca repede de pe raft în această zi de reduceri, eliberându-le pentru noua generația de produse ce vor fi căutate pentru Crăciun. România nu are nici o treabă cu Ziua Recunoștinței și nici nu are rost să urmăm strict treaba cu “ultima vineri a lunii”.
De fapt, am considerat întotdeauna decizia eMAG de a decala cu o săptămână totul o decizie bună de afaceri. Uitați-vă pe calendarul acestui an: dacă Black Friday ar fi fost și la noi pe 25 noiembrie, urmau două zile de weekend, apoi un 30 noiembrie și 1 decembrie libere de la stat, iar cei mai mulți probabil își vor lua concediu pe 2 decembrie (statul mai mult ca sigur va da direct liber bugetarilor), apoi urmând încă un weekend. Dacă 20% dintre oameni nu ar fi găsiți de curieri din motive de concediu sau pentru că-s plecați să bea vin fiert prin centru în timp ce curierul le aduce acasă tableta, înseamnă 20% și mai multe comenzi de livrat în următoarea zi și următoarea și următoarea.
Adăugați în ecuația și iernile românești, care uneori îngreunează transportul spre colțurile țării, și veți vedea de ce este mult mai logic ca Black Friday să aibă loc mai devreme decât mai târziu, de unde și 18 noiembrie pentru majoritatea magazinelor de la noi.
Mie, de exemplu, mi se pare că luna octombrie ar fi și mai potrivită pentru Black Friday. Primăvara ai cheltuieli de Paști, apoi vin concediile, dar în octombrie deja îți revii cu banii după concediu și perioada Crăciun/Revelion este încă suficient de departe pentru a nu fi nevoit să ții banii pentru ea. Dacă s-ar fi făcut Black Friday pe 12 octombrie, chiar nu mi s-ar fi schimbat cu nimic feng shuy-ul, important e să găsesc niște căști cu anulare de zgomot la o ofertă bună, poate și un SSD de 1 TB. Dar așa sunt eu, mă gândesc la cum pot profita de reduceri de preț, nu la soarte acestei instituții.
Cât despre decizia unor magazine de a face Black Friday timp de mai multe săptămâni, are și ea logica ei. Dacă observați cu atenție, vorbim de marile lanțuri electro-retail: Altex și Media Galaxy cu o lună întreagă, Flanco în perioada 1-20 noiembrie.
Au și ei logica lor: întâi, se bazează pe comerț tradițional, la raft, și vor să ofere timp suficient oamenilor pentru a veni în magazine. Poate nu mai țineți minte acum câțiva ani, când se făcea totul într-o singură zi, ce cozi imense erau la casele de marcat din aceste magazine, cât stres, câți nervi.
Și apoi, al doilea motiv: fix aceste magazine vor să elimine conceptul de Black Friday de o zi. Au rețele mari de sute de magazine, nu vor ca oamenii să aștepte o anumită zi din an pentru a face cumpărături, ci trebuie să vândă constant, ca să aibă rulaj. Așa că fie fac “black friday” des, fie încearcă să dilueze cât mai mult ideea de “black friday” ca unică zi din an când sunt cele mai bune reduceri, scopul final fiind același: conving oamenii să le treacă mai des pragul și să cumpere mai des de la ei.
Mai mult, din discuțiile cu diverși reprezentanți ai magazinelor mari știu că în jur de 50% dintre vânzările anuale se fac în diversele perioade promoționale: noapte albă, stock busters, Black Friday de mai, back to school, iepurele roz, noaptea de sânziene șamd. Nu vă așteptați să dispară nici acestea, dacă atunci cumpără lumea pentru că simte că primește ceva.
Chiar și așa, am folosit termenul “a dilua”, nu a distruge. Despre distrus și “transformat în mizerie” nu poate fi vorba, având în vedere că vânzările au crescut de la an la an în toate cazurile posibile: Black Friday de o lună, de o zi, de trei zile șamd. Se cumpără mult mai mult în acea perioadă.
Așa că înainte de a ne văita despre soarta tristă a Sfântei Sărbători a Black Friday-ului, să așteptăm întâi ca magazinele să anunțe că nu o mai organizează pentru că oamenii nu mai cumpără. Momentan cumpără mai mult în fiecare an! Momentan nu doar că nu s-a stricat nimic, ba chiar a crescut!
Și în plus, care-i modelul după care ne luăm? Amazon? Anii trecuți aveau o săptămână întreagă de oferte, anul acesta fac un Black Friday de pe 1 noiembrie până pe 22 decembrie.
Până atunci, știți care sunt cei mai mari inamici ai Black Friday-ului? Infrastructura rutieră la nivel național și lipsa oamenilor. Să comanzi online este simplu, se face cu un click, dar logistica din spatele fiecărui produs este un lanț lung. Vorbim de milioane de produse ce trebuie etichetate, facturate și transportate în câteva zile și pur și simplu este imposibil să faci asta, chiar și cu angajați suplimentari și mașini în plus, pe un sistem puternic centralizat cum este România, cu totul pornind din București.
Și da, voi face și anul acesta un articol detaliat despre Black Friday, cu anunțuri, liste de magazine, oferte și tot restul, dar mai e până atunci.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
33 comentarii
03/11/2016 la 7:45 AM
Sa se dea domnule o lege ca de BF si o saptamana dupa nimeni nu are voie sa paraseasca domiciliul. Sa fie paziti de garda lui Nicolicea.
Fraza de final e mondiala…chiar ne era teama ca nu o sa mai bagi linkuri de afiliat :)))
Giovani(Citează)
03/11/2016 la 5:55 PM
Tradiția trebuie respectată și onorată, nu dată în uitare! Unde ți-e patriotismul?
nwradu(Citează)
03/11/2016 la 8:02 AM
Pot face promoții în fiecare zi dar de ce trebuie sa le numească black Friday? Nu este ciudat black Friday lunea? Ce era asa greu sa fie o singură zi de campanie numită Black Friday si in rest când sunt campanii să îi spună altfel? A stai, suntem în România, dacă nu încercăm noi o jmecherie nu ne simțim bine.
Bogdan(Citează)
03/11/2016 la 5:57 PM
Păi fiecare după cum are marketingul și strategia.
De exemplu eMAG folosește o singură dată pe an termenul BF, iar în rest și-au inventat Stock Busters, Revoluția prețurilor șamd.
Alții folosesc BF cu gândul că așa vor atrage atenția sau, cum ziceam, că vor să dilueze semnificația zilei.
Și nu în ultimul rând, nu toate magazinele sunt egale. Pe unii îi duce mintea să facă o campanie bună, pe alții nu. De asta unii au succes, alții nu.
nwradu(Citează)
03/11/2016 la 8:10 AM
frumos spus
Dragoş-Mihai Vaipan(Citează)
03/11/2016 la 8:20 AM
Asta parca e articol de la Antena 3, nu ne zici parerea ta, ne zici cum trebuie sa gandim noi.
alex(Citează)
03/11/2016 la 5:58 PM
Închipuie-ți că fiecare paragraf începe cu “părerea mea este”
Părerea mea este că nu există sfântul black friday.
Nu-i același lucru? Și da, jumătate dintre articolele de pe blog sunt despre a le arăta oamenilor din ce perspectivă să vadă lucrurile.
nwradu(Citează)
03/11/2016 la 11:05 PM
Pai nu, daca iti expuneai parerea titlul articolului era “Black Friday: De ce nu imi pasa cand este si cat dureaza”.
Fara acel trebuie, care in limba romana are un rol de a impune ceva. Valabil si pentru exprimarea din articol.
alex(Citează)
03/11/2016 la 8:29 AM
Dar joia ce are?…este un pic mai bine totusi ca-i aproape de vineri :( (vezi altex si mg).
Problema mare este a “reducerilor” afisate, care sunt de toata jena. De Black Friday te astepti sa vezi reduceri bune/reale si nu la casti sau mouse. Oare ce magazin isi permite sa sustina stocuri mai mari, cu reduceri reale, la produse ceva mai scupe si timp de o luna?
Ca sa fie clar, NU perioada este neaparat o problema, poate nici denumirea campaniei….la ce se afisaza, la “reduceri” trebuie umblat.
valisann(Citează)
03/11/2016 la 5:59 PM
Da, eu mă refeream strict la cei care contestă termenul sau perioada.
Cât despre reduceri, eu caut niște căști de un anumit model. Dacă vor fi reduse, voi fi cel mai fericit.
De obicei nemulțumiți sunt cei care nu găsesc reduceri la ce caută ei, dar nu mi se pare un motiv să condamni întreg fenomenul BF, ci doar să fii trist că n-ai putut profita și tu de el.
nwradu(Citează)
03/11/2016 la 8:42 AM
Problema nu e cand magazinele organizeaza BF, ci problema tine strict de reducerile afisate, care in proportie de 90% sunt false, si folosesc psihicul clientului pentru a-l face sa cumpere. Flanco, Altex si Media Galaxy pot s-o tina intr-un BF tot anul, n-ar fi asta o problema, problema sunt lipsa reducerilor specifice BF-ului. De fapt magazinele se folosesc de pretextul asa zisor reduceri “substantiale” pentru a vinde in draci. Arata-mi la Media Galaxy, Flanco sau Altex niste reduceri demne de BF-ului american, pe care l-ai tot adus in discutie. Si nu discutam de-o reducere de 5-10%, ci discutam de reduceri de pana la 50-60% sau chiar 70%.
zetu(Citează)
03/11/2016 la 9:05 AM
anul asta iPhone 6s la 1800 de lei. ar fi doar o mica problema…stocul e epuizat.
Giovani(Citează)
03/11/2016 la 10:07 AM
Urmaresc o masina de spalat ( de cand a trebui sa-mi schimb rulmentii la a mea a 2-a oara). Era 1800 RON la e-mag acum 2-3 saptamani. Acum e peste 2000 RON ( redusa de la 2200 desigur)… Probabil ca de black friday va fi 1800 ron la loc, cum a fost multa vreme…
Sigur ca reducerile sunt 90% false…
geretus(Citează)
03/11/2016 la 6:01 PM
Xbox One la 898 lei e bun?
Dar pui problema greșit. Arată-mi întâi magazine care vând volume ca la americani și-ți voi arăta reduceri.
Adică vine americanul și spune “băi, dă-mi discount la televizor, că voi vinde un milion de bucăți”. Apoi vine românul și spune “dă-mi discount la televizor, că voi vinde 10.000 de bucăți”. Tu ai da același discount în ambele părți?
nwradu(Citează)
03/11/2016 la 8:45 AM
Btw, elefant promoveaza o reducere, chipurile, cu 50% la carti. Eu prin asta inteleg ca adaug 10 carti in cos, iar dupa aplicarea codului de reducere valoarea costului scade la jumatate. Doar ca nu. Reducerea se aplica doar unei carti din cos, care oricum era deja redusa.
zetu(Citează)
03/11/2016 la 9:01 AM
Care Black Friday mai Radule? Nu exista asa ceva la noi.
La orice campanie de “reduceri” ii spune acum Black Friday. Si nici reduceri nu-s, ca daca te uiti si analizezi o sa vezi ce si cum.
Btw, din cate stiu eu anul trecut ziua mare aleasa de magazine a fost cam tot atat de buna ca si cea de acum 2 ani, deci nici o crestere in vanzari dar sigur o crestere in publicitate care n-a mai dat roadele dorite. Si asta din simplul motiv ca deja clientul online nu mai e atat de prost sa cumpere orbeste.
Cu doar 3 produse date de eMag la juma de pret nu faci BF in Romania.
Marius(Citează)
03/11/2016 la 6:03 PM
Din ce știu eu cu datele în față, vânzările au crescut.
Eu am cumpărat multe în fiecare an și la prețuri excelente. Poate doar n-ai găsit tu ceea ce ți-ar plăcea să vezi redus. Încă mă oftic că n-am prins PS4 la BF, l-am luat apoi cu 500 de lei mai scump, dar măcar am prins un iPad Mini care acum costă tot cam dublu.
Și problema este una de volume. Dacă eMAG are volum mare, e normal să vezi la ei cele mai bune reduceri.
nwradu(Citează)
03/11/2016 la 9:12 AM
Un articol si despre clienti cand scrii? Nu perioada este problema ci asocierea conceptului de Black Friday cu mizeriile de “reduceri” pe care le faci. Ai gasit jdemii de scuze magazinelor exact cum fac bugetarii care gasesc toate scuzele posibile cand nu isi fac treaba. Exemplu de reducere la Altex: peste tot un telefon este 1300-1350 lei iar ei au pus 2000 si taiat la 1350 cu “reducere” de 650 lei. Ceea ce nu intelegi tu ca pe mine mizeriile astea nu ma fac sa cumpar ci din contra. Vor ajunge Altex/Mediagalaxy/Flanco fix ca Interet Explorer (folosit doar sa descarci mozilla sau chrome): sa mergi in magazinele astea sa vezi cum arata un produs doar ca sa il comanzi online. Cred ca pe termen lung au numai de pierdut, acum este usor sa te lauzi cu vanzari mai mari cand esti pe crestere economica.
david(Citează)
03/11/2016 la 6:05 PM
Asta nici măcar nu mai ceva de discutat. Face un magazin mizerii? Nu cumpăra! Nu e reducerea substanțială? Nu cumpăra!
Nu cumpăra produsele de care nu ai nevoie, doar pentru că e o bulină mare de reducere lângă ele!
N-am ce scrie “pentru clienți”, fiecare știe mai bine ce buget are, ce vrea să cumpere, dacă are nevoie sau nu de acel produs șamd. Tu vorbești de parcă toți cheltuie milioane de euro pe produse doar pentru că scrie black friday pe ele. Nu face nimeni asta.
nwradu(Citează)
03/11/2016 la 9:53 AM
Despre Black Fraieriday numai de bine, ca să zic aşa.
Este adevărat că “este doar o zi când se fac nişte reduceri mari de preţ pentru lichidarea stocurilor…” doar că nu e ziua, ci noaptea. Este noaptea albă(!) a somnabulilor ş’a celor care mai cred în reduceri şi’n poveşti cu Zîne şi Feţi Frumoşi, a celor ce mai cred în basme şi în Moş Crăciun.
Marea “sărbătoare” a Fraierilor, celor cărora le este dedicată cu prisosinţă şi pe bună direptate, o sărbătoare devenită tradiţională (dupe numai 6 ani), este ocazia pierfectă deci pentru ca “cei mulţi dar…” (nu spui şi continuarea!) au deci ocaziunea să’ş exprime alianţa subliminală cu această fastuoasă zi a păcălelilor de reduceri.
Vă doresc Fraiereala plăcută !!!!
Sorin(Citează)
03/11/2016 la 10:21 AM
Black Friday in Romania … ba ma “lesi”??? E motiv de sarbatoare pentru magazine (ca vand fraierilor la pret umflat) si pentru afiliati. Incerci sa promovezi, “speli” un rahatel doar ca profiti si tu de pe urma lui… Asta e din aceeasi categorie cu “Is penal, dar votati-ma”
Pew(Citează)
03/11/2016 la 10:22 AM
Radu gresesti, incet incet distrug BF, nicidecum diluat. Ok, au crescut vanzarile, dar anul trecut nu de la mine, care aveam un anumit buget si culmea, nu am avut pe ce il cheltui. Daca anii trecuti asteptam ofertele, reducerile, acum a mai ramas curiozitatea si un eventual, daca merita si am nevoie de acel ceva il iau. Zici ca a inceput BF la altex si media galaxy….nici macar nu am intrat sa compar preturile la ce as vrea. De ce? Ca sunt niste gunoaie, si pentru ca in decembrie o sa fie BF de craciun, in februarie o sa fie BF de dragobete si monser valentin, prin aprilie-mai BF de paste si urmeaza un BF de vara, sa fie naibii unu si atunci ca nu se poate doua luni fara reduceri. Dar, vinerea neagra, sa o faci in fiecare zi a saptamanii, sa o faci in fiecare luna inseamna nesimtire si lipsa de respect pentru client. Singurii care mai pot profita de BF sunt cei de la emag si poate inca cativa mai mici, dar nu sunt sigur. Nu conteaza ca nu e sfant, zi legala, marcata sau nu in calendar, are un nume, care e vinerea neagra, care are o traditie in alta tara, si conform traditiei este o singura data pe an, dar sa ajungi sa o distrugi intr-un timp relativ scurt, arata lipsa ideilor de marketing din industria romaneasca dar poate si competitia acerba in acest domeniu. Din cate stiu emag a fost lider de vanzari de fiecare data, acum ceilalti au furat startul pentru ca, ce? Binele si buzunarul clientului? Yeah right. Si inca ceva, poate intr-un fel, altex and co. ajuta indirect emagul. Sa zicem ca eu vreau sa cumpar de 1000 lei, astia pornesc bf cu o luna inainte, ma uit la ei si vad ca mia de lei este vreo 900. E o reducere totusi, dar raman oarecum cu gandul ca poate poate dincolo si la adevaratul BF gasesc mai ieftin. Si cum va veni BF cu bune si rele, poate ceea ce cautam il gasesc la 850 si tot e mai bine, daca nu, poate zic..ehh…banii ii am hai sa iau altceva. Asa ca primii black fraieri au mari sanse sa ramana ca niste foarte mari comparatoare de preturi ante BF.
horean(Citează)
03/11/2016 la 6:07 PM
Păcat, Altex are niște reduceri bune.
Cât despre distrugerea BF-ului, asta e, dacă chiar se va distruge n-o să crăp din cauza asta. Nu m-am născut cu Black Friday.
nwradu(Citează)
03/11/2016 la 1:53 PM
Magazinele din Romania nu incearca sa-si elibere rafturile cu ocazia Black Friday, asa cum se intampla in SUA. Pur si simplu au investit in “cresterea” acestei sarbatori pentru a-si creste vanzarile.
Eu normal as fi vazut aceasta zi ca o zi in care ar trebui sa se lichideze stocuri la preturi mult mai mici.
Bitu Mihai(Citează)
03/11/2016 la 6:08 PM
Prețuri mici e o chestie greu de definit. Poate tu o vezi la -80%, alții la -35%, magazinele o văd la cât pot negocia, că toți ar vrea să ofere prețuri cât mai mici.
nwradu(Citează)
03/11/2016 la 2:54 PM
Nu exista nici Sfantul Valentin, dar se tine in fiecare an pe 14.02 mizeria aia de Vagina Day.
Gaelex(Citează)
03/11/2016 la 6:07 PM
Exact, când doar cheltui și nu primești nimic. Măcar aici iei un frigider la jumătate de preț.
nwradu(Citează)
03/11/2016 la 6:07 PM
eu astept BF ca de fiecare data, dar mai mult de curiozitate, decat din nevoie. cel mai corect e sa-ti iei ce-ti trebuie, atunci cand iti trebuie (si cand gasesti ceva la pret bun). Ofertele de 20% sunt in fiecare saptamana la ceva, deci n-as sarbatori o astfel de oferta.
BF e acolo unde ai reduceri de 35+%. nu-i usor, dar acolo e baza. Pana la urma vorbim de lichidari de stoc.
rivi(Citează)
03/11/2016 la 6:09 PM
OK, dar 35% pare scos așa, din burtă, că ți se pare ție rezonabil. În practică, nu cunoaștem dedesubturile comerțului ca să ne dăm seama cam ce discount-uri se pot practica raportat la volumele vândute.
nwradu(Citează)
03/11/2016 la 9:52 PM
Eu prefer reducerile dupa sarbatorile de iarna in ianuarie,atunci mi se pare ca sunt cele mai bune oferte si prefer sa pastrez banii pentru ianuarie.
Idei de afaceri(Citează)
04/11/2016 la 9:57 AM
Ne raportam doar la preturi de BF. Insa ce mi se pare cel mai important este urmarirea preturilor pe tot parcursul lunii… Sau chiar mai dinainte. Dar vorbim…doar vorbe. Lanturile romanesti fac diferite campanii si de Black luni, si marti sau orice moment, doar sa prinda!!!
Sincer, nu ma incanta,neam acest BF. Aceleasi preturi le pot gasi si inainte cu o luna sau inainte de sarbatori… Deci, despre ce vorbim???
Gabriel(Citează)
04/11/2016 la 10:55 AM
Atât articolul, cât și comentariile subliniază faptul că noi nu avem Black Friday – cel puțin nu ăla pe care zicem noi că-l vedem la americani. Am citit un articol în care se spunea că Black Friday e doar pentru a atrage cumpărătorii la începutul ”holiday season” și că nu e profitabil pentru comercianți. Bun, ei au altă legislație, alte practici, nu înseamnă că așa trebuie să fie și la noi, dar diluare și alte aiureli sunt doar așa, ca să ne manelărim unii pe alții. Până la urmă magazinele vor să facă profit și aia e, nu cred că are rost să o dăm în haiducie.
Pe de altă parte, au și oamenii dreptate. Deși am intrat și noi mai puternic în consumerism, nu poți condamna lumea că cere prețuri mici și/sau stocuri – mie 10-20 de bucăți nu mi se pare stoc la nivel (oarecum) național. Și apropo, chestia cu stocul e aiurea indiferent de preț – la Orange stocul de iPhone e de 1 sau 2 bucăți pe magazin, chiar și la 6 luni de la lansare.
În concluzie, e foarte multă înverșunare care oricum n-o să rezolve nimic.
dam167(Citează)
04/11/2016 la 7:43 PM
black friday-ul inventie altex/mediagalaxy mi se pare destul de ok, chiar si ala de primavara a fost ok, adica totusi mai gaseai niste produse la preturi bune pana sa vina noiembrie.
iar articolul lui radu este decent. nu inteleg asteptarile unora, orice vanzator conduce o afacere, nu o casa de binefacere, in care sa cumpere scump si sa vanda ieftin ca sa ce?…
mormaila(Citează)