un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

În ce detaliu se analizează în altă parte eficientizarea transportului în comun

21 Oct 2016  ·

FOOD & LIFESTYLE  ·

12 comentarii

În articolul recent despre metrou, multe comentarii spuneau despre viteza redusă a turnicheților și aglomerația de acolo, iar eu spuneam despre cum va începe în curând înlocuirea lor cu niște porți moderne.

Turnicheții noi pot asigura funcții precum:

  • sens configurabil, adică poți varia numărul celor de intrare și de ieșire la orele de vârf
  • contorizarea călătorilor, câți intră în fiecare stație, câți ies, la ce ore șamd.

Toate aceste informații ar putea fi folosite pentru a eficientiza mersul trenurilor și ar fi o bază bună pentru extinderi și modernizări viitoare, că în sfârșit vor fi data precise.

Există doar o singură problemă: trebuie să fie la conducere și manageri capabili, unii care să ceară astfel de date și care să le interpreteze în mod corect. Altfel, vor fi doar niște turnicheți. Și nu sunt sigur că avem acești manageri capabili, că altfel situația stătea diferit până acum.

Ca să vedeți cum se analizează lucrurile în altă parte, acum câteva luni englezii au făcut un studiu pentru eficientizarea scărilor rulante.

Știți recomandarea către călători de a staționa pe partea dreaptă a scărilor rulante, astfel încât pe partea stângă să urce cei grăbiți, care vor să mai câștige ceva timp? Mi s-a părut o regulă bună și una dintre singurele respectate destul de des și la noi. Este o dovadă că, dacă explici avantajul unei reguli, oamenii o vor urma.

scari_rulante_

Ei bine, la englezi se respectă regula, dar autoritățile de la Transport for London și-au pus următoarea problemă: nu cumva pe scările foarte lungi nu urcă nimeni prin stânga, pentru că efortul e prea mare? Și atunci nu cumva pe scările lungi mai bine ai permite staționarea și pe stânga și pe dreapta?

Și au făcut un studiu pe tema asta în stația Holborn din Londra, unde o scară rulantă duce călătorii pe o diferență de nivel de 24 de metri, cam cât un bloc de 7 etaje, deci vă închipuiți cât de lungă este scara rulantă așezată oblic. Timp de o lună de zile au stat acolo oameni de-ai TfL-ului și au rugat călătorii să ocupe întreaga treaptă, apoi au măsurat fluxul de călători.

Concluzia a fost că fluxul a crescut cu 30%. Într-o oră, au urcat 16.000 de pasageri pe acea scară, față de 12.000 în mod normal, doar pentru că nu se mai așezau câte unul pe treaptă, ci câte doi.

Ideea este că staționatul pe dreapta rămâne o idee bună, dar pe scările lungi prea puțini urcă și pe picioarele lor prin stânga, așa că în astfel de situații regula mai mult gâtuie traficul. Punctul de inflexiune pare a fi la o diferență de nivel de 18,5 metri.

Habar n-am dacă la noi sunt astfel de scări lungi. Câteva stații au diferențe de nivel mari, precum Unirii 2 sau Romană pentru scările de la peron direct la suprafață, dar nu despre asta e vorba, ci de nivelul la care în alte țări se studiază eficientizarea transportului public, în timp ce la noi n-au fost capabili să păstreze cardurile alea contactless și au și mințit cu mârlănie bucureștenii când au retras abonamentul de 62 de călătorii.

sursă studiu: Citylab.

asus s5507

    12 comentarii

  1. Treaba cu metroul nu e asa simpla.

    E una din metodele de transport destul de proaste. Daca o faci mai buna, devine prea aglomerata. Victima propriului succes.

    Din cate stiu problema cu aerul conditionat este alta decat o exprima televiziunile. Un “sofer” de metrou mi-a zis faptul ca pe garniturile moderne(dar nu cele mai noi) s-a incercat pornirea instalatiei insa poporul face scandal. Banuiesc ca cei batrani.

    Cand iei decizia cumpararii unora noi evident ca te raportezi la situatia curenta nu cea ideala.

      (Citează)

    • faceau scandal din cateva motive:
      -nu exista debit/ flux de aer controlat, ori e foarte puternic de iti falfaie pletele in vant ori deloc, nu are trepte e doar on-off;
      -nu are clima, e doar pe rece de iti ingheata urechile;
      -filtrele nu au mai fost curatate si igienizate de la fabricarea ramelor de metrou, nu mai zic de tubulaturile din statii care pompeaza aerul in statii si tunele, cei cu alergii stiu despre ce vorbesc si ce probleme respiratorii au de fiecare data cand folosesc metroul, nu e necesar sa fii alergic sa ai probleme, eu am avut niste probleme dupa ce am folosit metroul asta vara timp de o saptamana, dintre toate metrourile prin care am ajuns aceleasi probleme le-am mai avut doar in Bucuresti si in Beijing;
      -in plus e mai economic fara si e mai usor sa dam vina pe calatorii in varsta (multi folosesc ratb ca e gratuit) ori pe cei alergici (0,1% din totalul pasagerilor transportati)…

        (Citează)

  2. Stii ce au facut in Londra cand au introdus prima data scarile rulante? Au platit un om sa se plimbe pe ele toata ziua, sus, jos, ca sa il vada calatorii si sa isi faca si ei curaj sa le foloseasca.

    De ce a trebuit sa faca asta? Pasagerilor le era frica sa nu ramana cu piciorul agatat in scarile rulante si sa ramana fara el. Cireasa de pe tort? Cel angajat sa le arate cum se folosesc scarile rulante avea chiar el un picior AMPUTAT!

    Asta da gandire de manager, la cauze si consecinte ale actiunilor.

      (Citează)

    • Managerul are eficienta fix cat o gaina, daca constiinta generala este zero ca la noi. E o diferenta majora de civilizatie intre noi si popoarele saxone.

        (Citează)

  3. Mi-e greu să cred că din validatoarele actuale nu se pot extrage date referitoare la fluxul de pasageri pe intervale orare.

      (Citează)

    • Și, dacă nu au, cu aproximativ 1000 euro pe stație s-ar rezolva aceasta problemă.
      Estimarea e umflată destul de mult, ca să aibă ce manca toată lumea

        (Citează)

    • Petrus, sigur poti scoate date privind intrarile in fiecare statie, insa ma indoiesc ca la iesire turnichetii actuali pot contoriza fluxul si pentru o optimizare serioasa ai nevoie de ambele informatii.

        (Citează)

    • @Cirprian
      Un senzor inductiv pentru fiecare turnichet de iesire costa 10-15 EUR. La fel ca mai sus, e o estimare grosiera.

        (Citează)

  4. Eu atatia paznici cati sunt la metroul din Bucuresti n-am vazut nicaieri in Europa. Ce denota asta?

      (Citează)

    • Partea proastă e că paznicii aceia sunt oriunde, dar nu pe peron. Stau la intrare și aia e.
      Iar dacă sunt în trenuri, ei au grijă doar să nu fie vandalizate garniturile.

        (Citează)

  5. Nwradu șăf la metrorex!

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus