un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

De ce Guvernul a luat decizia corectă cumpărând direct Cumințenia Pământului a lui Brăncuși

13 Oct 2016  ·

GÂNDURI  ·

39 comentarii

statuie-cumintenia-pamantuluiDin donații s-au strâns doar 1,2 milioane de euro, dar statul român dă restul de bani și va cumpăra direct sculptura lui Brâncuși. Îi felicit pentru decizie. După cum știți, am fost printre cei care au donat la începerea campaniei, apoi am analizat evoluția donațiilor spre tragica lor concluzie.

Guvernul a luat decizia corectă asumându-și achiziția operei de artă și zic asta din mai multe motive.

În primul rând, orice decizie legată de dezvoltarea culturii nu poate fi lăsată la îndemână marii mase a oamenilor. Nu zic asta pentru că am fi niște needucați, ci pentru că, întrebând omul de rând, acesta va găsi întotdeauna întrebuințări mai bune pentru respectivii bani, fie că asta înseamnă 2 km de autostradă, ceva fașe pentru un spital sau refacerea terasei blocului, că respectivului îi picură în casă iarna.

Promovarea culturii nu apare pe piramida nevoilor a lui Maslow. Mie, deși scriu acestea, dacă mâine îmi dai 11 milioane de euro cu siguranță nu voi cumpăra Cumințenia Pământului, că am alte nevoi. Statul, însă, ca organizație de amploare, nu poate gândi la fel.

Și din acest motiv, indiferent de ce alte nevoi are țara, anual se pun deoparte niște bani în bugetul “pentru Cultură” și un grup de specialiști în așa ceva decid ce trebuie făcut cu acei bani. Bugetul nu le permitea să cumpere statuia, dar acum acesta va fi suplimentat.

ESTE DOAR O PIATRĂ

Corect. Așa sunt sculpturile în general.

Iar tablourile sunt niște pânze colorate.

Important este că niște oameni au decis că această piatră, ieșită din mâna lui Brâncuși, valorează 11 milioane de euro. Nu contează cine sunt acei oameni și nici ce le dă dreptul să emită astfel de judecăți, dar evaluarea lor este luată de bună și de aici continuă raționamentul.

O piatră valoroasă atrage oamenii. Aceștia vor da bani să o viziteze la muzeu și, să sperăm, cu această ocazie vor afla mai multe despre Brâncuși, despre alte opere de artă românești, despre istoria țării, despre alte muzee ce pot fi vizitate. Această piatră poate că va atrage și turiști străini, iar în timp va fi împrumutată temporar în alte țări și noi vom primi, la schimb, alte opere de artă din patrimoniul altor țări, ocazie bună să le vedem și pe acelea.

Altfel spus, cultura poate fi o afacere bună. Statul român poate recupera, în timp, cei 11 milioane de euro, iar statele în general urmăresc profitul doar pe termen lung, că nici autostrăzile nu-și recuperează costurile a doua zi după deschidere.

Sigur, pentru o afacere bună e nevoie și de manageri buni care să pună în valoare Cumințenia Pământului, iar acum nu pare că-i avem. Cine știe, însă, ce va fi peste 10 ani sau peste 30 de ani? Important este că doar acum aveam ocazia de a cumpăra Cumințenia Pământului și decizia corectă a fost luată.

Ca să vă dau alte exemple despre cum crește valoarea unor opere și cum nu marea masă a oamenilor trebuie să decidă soarta lor, vă reamintesc că Turnul Eiffel a fost foarte contestat și hulit la construcția sa în 1889, când cu siguranță că și parizienilor nu le-ar fi stricat un spital în plus. Acum este cel mai cunoscut simbol de pe planetă și vizitat anual de milioane de turiști.

Palatul Luvru, când l-a construit Carol al 5-lea, sigur a atras furia oamenilor ce nu aveau ce mânca, iar nobilii construiau palate. Acum este probabil cel mai vizitat muzeu al lumii și adăpostește o colecție impresionantă de opere de artă. Mona Lisa a fost cumpărată în 1528 de regele Francisc I. Oare poporul francez ar fi donat bani pentru un tablou?

Van Gogh a murit în sărăcie, Edgar Allen Poe la fel. Tablourile primului probabil că s-ar vinde astăzi cu 200 de milioane de euro, iar poeziile celui de-al doilea (în special Annabel Lee) m-au făcut, pe mine personal, să caut și să citesc multe altele din poezia în engleză, care a avut parte de multe minți geniale, mai multe probabil decât toate celelalte nații la un loc.

Și scoțienii au o piatră sfântă de-a lor. Este cea de mai jos:

A replica of the Stone of Scone
By Bubobubo2Own work, CC BY-SA 3.0, Link

Nu vă vine să credeți, nu? Nici mie nu mi-a venit să cred, mai ales când am văzut-o cu ochii mei. Se numește Piatra din Scone și toți regii Scoției au fost încoronați suiți pe ea, asta până când le-au capturat-o englezii, motiv pentru multe războaie, atentate și furturi de-a lungul istoriei. De atunci regii Angliei și Marii Britanii se încoronează cu această piatră sub tron.

Valoarea unui obiect nu are legătură cu modul în care arată.

DAR POARTA SĂRUTULUI A FOST MURDĂRITĂ DE UNII CARE N-AU ȘTIUT CUM SĂ O SPELE

Bine, și ce să facem acum? Să dăm foc oricăror alte opere de artă pentru că e greu de găsit un om competent care să le întrețină?

Nu suntem roboți. În viață e nevoie de mai mult decât mers la muncă și înapoi acasă, plus griji despre dotările spitalelor și aglomerația din trafic. Dacă asta e tot ce contează, atunci nu trăim cu adevărat.

cumintenia_pamantului_1

 

GUVERNUL A FOST PLASAT PERFECT PENTRU ACHIZIȚIE

Pentru că nu au nici o miză. Mandatul lui Cioloș se încheie peste câteva săptămâni și, spre deosebire de guvernele politice din trecut ce aveau mereu grija alegerilor viitoare, acest guvern nu are astfel de probleme. Își pot asuma achiziția fără a pierde ceva.

În plus, o parte dintre români doreau achiziția, alții nu, pe alții îi doare în fund. Politicienii s-au declarat, de-a lungul timpului, pro sau contra achiziției directe. Era momentul perfect pentru această achiziție, iar un scandal legat de cheltuirea banilor nu va fi de amploare.

DAR STATUIA ESTE URÂTĂ RĂU!

Dacă vreți să vedeți femei frumoase și bine “sculptate”, stați pe aproape, din când în când în știrile dimineții pun eu câte un link către unele.

Să vă spun o poveste personală. În Mauritius, în 1847, a fost tipărită o serie de timbre pe care scria Post Office. Edițiile următoare au fost modificate și pe ele a fost scris Post Paid, cum e normal. Nu se știe dacă prima a fost cu intenție sau o greșeală, dar astăzi o pereche de timbre pe care scrie Post Office costă 4 milioane de euro.

Nu intenționam să le văd, că sunt doar niște hârtii, dar ajuns acolo, în fața muzeului, am plătit biletul și am intrat. Am vrut să văd cu ochii mei o hârtie de 2 x 2 cm ce valorează 4 milioane de euro. Am văzut-o, e doar un timbru. Muzeul este mic cât un apartament, într-o cameră sunt timbrele, în alta niște fotografii și scheme cu istoria insulei Mauritius. Am ieșit în 10 minute. O placă montată acolo anunța numele tuturor donatorilor, mari lanțuri hoteliere, ce-au contribuit pentru a strânge banii necesari achiziției timbrelor și construirii muzeului.

De ce au donat bani pentru achiziție? Pentru că atrag turiștii. De asta lumea vizitează și Parisul, că acolo “sunt multe de văzut”, asta însemnând muzee, statui, palate, parcuri, restaurante șamd. Nimeni n-a zis vreodată “hai să ne petrecem concediul în orașul acela unde nu-i nimic de văzut”.

Da, nici mie nu-mi place Cumințenia Pământului. E irelevant. Valoarea i-o stabilesc alții, important este doar cum profităm noi, ca țară, de această valoare. Sper ca pe termen lung să știm să facem asta.

cumintenia_pamantului_2

asus s5507

    39 comentarii

  1. Ca sa fiu cârcotaș, te lauzi ca ai donat dar ai facut-o ca Ambasada Rusiei: mai puțin decât dai pe un burger (25 lei îmi aduc aminte). Cat doua beri de la festivalurile artizanale.

    În rest și eu ma bucur ca au luat-o și sunt de acord cu restul.

      (Citează)

    • Ai donat?

        (Citează)

    • Daca nu ai donat. De ce nu ai donat?
      Daca ai donat. Ce scartar, puteai sa donezi mai mult!
      Daca donezi prea mult. Puteai sa ajuti un om sarman cu banii aia!

      Oricum o dai, se trezeste unu sa incerce sa para mai breaz decat tine.

      Wtf?!

        (Citează)

  2. Radu sunt perfect de acord cu tine.
    O chestie pe care nimeni nu a adus-o in discutie e numarul total de romani care au donat.
    Ok, nu s-a strans o suma impresionanta, dar faptul ca peste 100.000 de romani au donat (chiar si acei 2 euro prin sms) trebuia subliniat de autoritati.

      (Citează)

  3. Radu, se pare ca te lovesti destul de rar de problemele reale de zi cu zi. Asta pentru ca nivelul tau de trai este peste al majoritatii, sau felul in care iti castigi banii te tine ceva mai departe de problemele reale din tara asta. Nu sunt invidios, te felicit. Personal, am trecut prin situatii crancene, si acestea datorate in special managementului prost al banilor pe care statul il face. Si crede-ma, cotizez lunar multi bani la buget. E vorba aici de prioritati, iar cumintenia nu e o prioritate. Ea oricum nu disparea daca statul roman nu o cumpara, isi pastra valoarea si tot a lui Brancusi ramanea, care se stie ca e roman. Asa, a ajuns pe mana unora care nu sunt in stare sa o puna deloc in valoare, partea cu vom face profit din asta e o poveste frumoasa. Pe acelasi principiu, eu zic sa mai construim niste catedrale. Am cotizat fara sa vreau acum la cumintenie, acum ma pregatesc sa fac 2 ore pana la munca pe o distanta pe care normal trebuia sa fac 15 min. Ziceai ceva de faptul ca nu stim sa traim cu adevarat? Ei bine, nu am optiuni, nu am de ales. Diseara fac inapoi tot 2 ore. Ma culc, nu am timp nici sa ma joc cu copilul. In schimb, Centura capitalei e in lucru de 10 ani ca nu sunt bani. Intelegi ce vreau sa zic? Si asta e una din problemele cele mai mici. Cumintenia Pamantului nu ne trebuia acum!

      (Citează)

    • Sir, you have my like.

        (Citează)

    • @Vali: intotdeauna exista optiuni. Doar ca omul in general accepta cu greu ca a facut una gresita si trebuie sa-si asume niste pierderi.

      In Romania trebuie sa inveti sa traiesti subversiv, in ciuda statului si a majoritatii imbecile a cetatenilor. Cred ca se aplica si la alte societati, dar nu am experienta, asa ca nu ma pronunt.

        (Citează)

    • banii din buget oricum dispar ( uite numarul de magie al lui Marean si acolitilor – 100 milioane!? ) in contextul asta ce inseamna 12 mil. date cinstit ? :)
      pana la urma banii de taxe tot ii dai dar important e sa se foloseasca cum trebuie.

        (Citează)

  4. Ce parere ai avea de un impozit regresiv pentru a acoperi costurile cu achizitia aplicat la sursa (salarii, dividende) doar persoanelor fizice?

      (Citează)

  5. Sa-ti spun de ce nu am donat. Atata timp cat statul roman sterge datorii de sute de milioane de euro, pentru ca firmele sunt ale smecherilor, inseamna ca are bani destui sa dea un mizilic de 6 milioane pe o sculptura. Restul e can-can.

      (Citează)

  6. Poe era american, boss.

      (Citează)

  7. Turnul din Pisa? Sa-l indreptam, ca e stramb. Canalele din Venetia put si nici nu putem merge cu masina pe ele, sa le drenam si sa le asfaltam. Said no one, ever.

    Off-topic: Radu, am un comentariu in moderare la articolul anterior.

      (Citează)

  8. Mult mai justificat ar fi, după acest raționament, ca statul să plătească pentru catedrala neamului. Si aia are potențial de a atrage turisti, iar manii se duc tot către o entitate privată. Plus ca pe aia chiar o vrea poporul.

      (Citează)

  9. hai sa ne ocupam de cultura dupa ce nu mai murim prin spitale sau pe sosele, ce zici?

      (Citează)

  10. Mă abţîn de la presupuneri cu privire la “…şi totuşi de unde or scos banii statu” că prea se milogea că nare bani, şiamu uite că are. Personal nu-s curios să văd bucata ceea de stîncă, asta e altă poveste.
    Aş dori să pun o întrebare, cu caracter retoric, pe o cu totu altă tematică (offtopic).
    Mi-o plăcut aşa de mult exprimarea că nu mă poci abţine, “dacă mâine îmi dai 11 milioane de euro cu siguranţă…” şi m-am gîndit aşa…, chiar aşa, dacă mâine ai primi 11 milioane de euro(!) cu siguranţă… cu siguranţă ce-ai face cu ei ?
    Evident, fiind întrebare retorică, nu pretind un răspuns, sau nu instantaneu, şi aş lăsa întrebarea deschisă pentru un (eventual) articol(?!). Este o sumă periculoasă pentru că nu este nici mică, dar nici mare (hai să fim serioşi!), o sumă care se vehiculează în mod curent ca şi “comisioane”, o cifră pe care mulţi şi-ar dorio so aibe, dar mă tem de ceva (şi de fapt aici ar fi farmecu’), ma tiem că mulţ n-ar şti ce să facă cu aşa un puhoi de mănet. Io unu cel puţîn, spui sincer, aş plăti prima şi prima dată un psihiatru săm confirme că nu visez…
    Îmi exprim scuze (da)că m-am lungit pre mult în fantasticul domeniu al fanteziilor.

      (Citează)

  11. M Andrei D:
    Ai donat?

    Andrei: evident, altfel era de bun simt sa ma abtin de la comentarii referitoare la cei ce doneaza. Nu o suma colosala dar totusi in valoare de mult mai multi burgeri si beri.

    Cat despre cei ce nu doneaza pentru ca statul sterge datorii, statul fura, etc, mereu o sa fie ceva ce statul sau altcineva nu face. E ca si cum un furt nu se poate justifica prin faptul ca si altii au furat (eventual mai mult, cum ne place sa spunem)

    Vrem o tara si viata mai buna dar mereu trebuie sa inceapa altcineva nu noi. Noi sa venim doar cand totul e gata.

      (Citează)

  12. Nu sunt 100% sigur pe informatia care am sa o indrug aici, dar din cate stiu, guvernul oricum era obligat sa o achizioneze. Era un contract de achizitie semnat intre statul roman si mostenitorii (actuallii proprietari) cu mult timp inainte de promovarea strangerii de fonduri. Si acel contract obliga la achizitia statuii . Guvernul, prin strangerea de fonduri, a incercat sa diminueze suma de bani pe care tre sa o plateasca ei din fondul de rezerva al guvernului

      (Citează)

  13. Oricum, sunt de acord cu ce ai spus Radu, statul roman “era obligat” moral sa o achizioneze. Cultura este unul din stalpii de baza ai identitatii unui popor. Stii ce au facut austriecii dupa al 2lea razboi mondial? Primul lucru reconstruit in Viena, intre atatea daramaturi? Opera de stat din Viena.

      (Citează)

  14. in continuare nu reusesc sa am o parere despre achizitia acestei statui, deci pot sa zic ca pur si simplu nu imi pasa.

    ce mi se pare amuzant insa sunt oamenii (chiar si unii comentatori de mai sus) care au impresia ca la nivelul bugetului de stat o intrebare de genul “nu mai bine faceam altceva cu banii aia?” are vreo relevanta

    nu are nici o relevanta intrebarea asta pentru ca Statul are foarte multi bani, enorm de multi – nu mai puneti botul la cea mai mare manipulare a politicienilor romani din ultimii 25 de ani, aceea ca nu exista bani.

    vorbiti cu oameni din sanatate, din invatamant samd si o sa vedeti ca o sa va spuna ca bani sunt, cacalau.

    doar ca foarte multi sunt furati si restul sunt prost administrati, atat.

    cel mai recent exemplu: cardul de sanatate, in care s-au bagat 20 mio pentru un soft de cacat similar cu softurile de la PoS si pentru care exista contract de mentenanta de 5 mio euro anual. Si nu functioneaza!

    cum sa dai zeci de milioane de euro pe un soft care sa nu functioneze? da-l dracu de soft.
    cum nu sunt bani?

      (Citează)

  15. Cam cati oameni se duc in vizita la muzeu? De cate sute de ani va fi nevoie pentru recuperat cheltuiala? Cati turisti ne va aduce in plus?

    Statul arunca niste bani pe o porcarie inutila, desi ar fi trebuit sa fi fost clar deja ca poporul nu vrea asta. Pentru ca daca ar fi vrut, ar fi donat. Cum nu au donat, logic este ca nu vrem si nu ne intereseaza mizeria aia.

    Niste experti s-au inteles cu niste smecheri, au declarat o valoare aberanta pentru un pietroi si toata lumea isi ia banii sau spaga.

      (Citează)

  16. ipo:
    Mult mai justificat ar fi, după acest raționament, ca statul să plătească pentru catedrala neamului. Si aia are potențial de a atrage turisti, iar manii se duc tot către o entitate privată. Plus ca pe aia chiar o vrea poporul.

    A platit.

      (Citează)

  17. Churchill: The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter.

    qed

      (Citează)

  18. @Vali: ai dreptatea ta, dar pe de altă parte te asigur că NU s-ar fi terminat mai repede centura capitalei dacă banii ăia rămîneau la buget.

      (Citează)

  19. Guvernul a procedat incorect in primul rand pentru ca a facut o achizitie netransparenta. S-a aflat ulterior de la avocatul proprietarului ca s-a angajat ca sa achizitioneze statuia indiferent de suma donatiilor la pretul de 11 milioane de euro, un pret ce s-a calculat fara a lua in discutie ca opera nu poate fi scoasa din tara, fiind considerata patrimoniu national, deci pretul trebuia sa fie unul mai de Romania. In prima faza a fost avaluata la 5 milioane de euro, cum s-a ajuns la 11 nu stie nimeni. Se spaculeaza ca ministrul anterior al culturii a demisionat cu inlocuitor impus tot de el pentru a nu iesi la iveala modul in care s-a facut aceasta achizitie.

      (Citează)

    • In orice achizitie/licitatie in care sunt implicati bani de la buget e rost de spagi. Chiar nu vad de ce achizitionarea “Cuminteniei” ar fi o exceptie de la regula.

        (Citează)

    • Plus ca o mai cumparasem o data (statul roman) prin anii ’50… Dar lasa sa ne simtim noi bine si mai patrioti si mai culti in timp ce niste baieti au luat mult mai multi bani decit trebuia pe statueta. Daca ar fi fost vreo licitatie la o casa serioasa de licitatii la care sa participe si statul roman ar fi fost altceva.
      Asa… fiindca banii i-a dat “guvernul meu” e bine. Doamne fereste sa fi facut asta vechiul guvern, ieseam in strada, clar.

        (Citează)

  20. Terminati cu prostiile. Foarte bine ca statul roman a cumparat Cumintenia. Nu vom saraci fara alea 6 mil de euro (nu se construia vreun spital daca nu se cumpara, stati fara grija). Bani sunt si pentru autostrazi si pentru spitale si pentru scoli, faptul ca se fura este alta discutie.

    Asta imi aduce aminte de situatia apei potabile din Africa. Daca folosesti mai putina cand te speli pe dinti, nu inseamna ca ai salvat vreun copil insetat.

      (Citează)

  21. Sunt de acord si cu Vali, dar ai dreptate mai mult. Personal cred ca problema cu centura Bucurestiului e:
    – incompetenta
    – graba de a zice ca gata, am terminat-o, am facut, votati-ne. De ex, e proiectata prost, exproprierea s-a facut prost ca sa zica ca au terminat-o. Cu alte cuvinte, politicianismul si demagogia.

      (Citează)

  22. De fapt, intrebarea sau problema principala a achizitiei este: care e planul? Nota de fundamentare, gen.

    Ce face Statul cu ea? O cumpara si….? Raspunsul nu poate fi “o pune intr-un muzeu”. Ce muzeu? Unde? Ce alte masuri se iau in aceasta directie? Cati bani sau ce avantaje se obtin din expunerea ei?

      (Citează)

  23. Toate satele au curent electric si scoala si dispensar si cel putin sosea care ajunge la ele.
    Groapa de la Eroilor s-a reparat.
    Camera de arsi de la Floreasca este functionala.
    Sistemul de carduri pentru sanatate merge brici.

    Deci da, statul are toate problemele rezolvate si poate sa arunce milioane de euro pe o piatra inutila.

      (Citează)

    • Ai punctat bine prioritatile, insa piatra nu este in nici un caz inutila… dar 11 mil de euro sigur nu face.

        (Citează)

  24. speedy.gonzales

    13/10/2016 la 1:13 PM

    catedrala prostirii neamului a costat zeci de milioande de euro pana acum si o sa mai coste inca zeci de milioande bune.
    dar nu e o problema, ca peste niste zeci-sute de ani va fi cea mai vizitata locatie din Romania.

      (Citează)

  25. Ca sa poti spune daca e bine sau rau, ar fi fost cazul de niste intrebari
    1. era prioritara achizitia? Evident raspunsul e nu
    2. schimba cu ceva faptul ca statul o are? Da. Familia care o are devine mai bogata, statuia apartinand patrimoniului si neputand fi scoasa din tara
    3. O sa aduca bani? LOL. Sigur.

    Deci. o gluma “culturala”

      (Citează)

    • Depinde.

      Daca se face un punct de expunere permanent, cu un muzeu cu alte chestii de vazut, intr-o zona unde e folosit ca punct de pornire, nu e irosit.

        (Citează)

  26. via hotnews: In martie, Ciolos spunea la Pro TV ca “faptul că lansăm această subscripţie publică este pentru că am vrea să ne-o asumăm împreună – statul şi societatea. Dacă nu se adună suma înseamnă că împreună am decis să renunţăm la această operă”.

    Mai e ceva de comentat despre verticalitatea acestui Prim-ministru si implicit a Guvernului?

      (Citează)

    • Faptul ca inca o tine pe Pruna dupa ce a recusnoscut ca a mintit la CEDO e inzecit mai grav. Dupa ce ca suntem facuti cersetori acum suntem oficial si mincinosi.

        (Citează)

  27. fac pariu ca bombo d-abia asteapta sa iasa psd-ul din nou castigator, sa-si traga cumintenia la el in curte, la cornu, sa vada lumea ca-i intelectual.
    pentru cine nu stie cine-i bombo: fost prim-ministru puscarias, pe nume adrian nastase.

      (Citează)

  28. De ce sa nu donam* si pentru alte opere brancusiene, unele mult mai valoroase decit “Cumintenia Pamintului’? Go, Ciolos!

    – Muza adormita (I) din 1911, dintr-o colectie particulara newyorkeza
    – Cap de copil dormind ( 1906-1907), dintr-o colectie particulara din Japonia
    – Maiastra din 1912 (Tate Gallery)
    – Adam si Eva din 1921, Vrajitoarea 1916-1924, Regele regilor din 1938 ( din colectia Solomon Guggenheim New York)
    – Pasarea in vazduh din 1930 (Peggy Guggenheim Venetia)
    – Sarutul din 1916 (Muzeul de Arta Philadelphia)
    – Pasarea de Aur din 1919 (Institutul de Arta din Mineapolis)
    – Prometeu varianta in bronz aurit din 1911, dintr-o colectie particulara
    – Primul strigat, in bronz aurit din 1917 (Art Gallery, din Ontario)

    *a dona = vrei, nu vrei, bea Grigore agheasmă

      (Citează)

  29. Deci argumentul tău, Radu, e excelent pentru Catedrala Mântuirii.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus