un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Primul sistem de bike sharing din București a fost lansat ieri

28 Sep 2016  ·

FOOD & LIFESTYLE  ·

29 comentarii

În București a fost activată astăzi, la un nivel destul de redus, o platformă de bike sharing în care poți lua o bicicletă dintr-un loc și o poți lăsa în alt loc, în parcările dedicate și încuiate. Sistemul nostru are 6 stații. Nu e vorba de biciclete pentru relaxare, ci pentru mers rapid din A în B.

Am văzut astfel de sisteme în aproape orice oraș modern european. Cred că este greu să găsești unul fără bike sharing, de fapt. Iată harta stațiilor cu biciclete din Barcelona:

harta_barcelona_biciclete

Sistemul are peste 420 de stații, 6000 de biciclete și 40.000 de călătorii zilnice făcute cu ele. Au  început deja să instaleze și biciclete electrice.

Iată și harta cu Velib din Paris. No joke! Sunt 23.600 de biciclete în 1.800 de stații.

biciclete_paris

Oare cu câți ani este o astfel de societate înaintea noastră? Câtă benzină, câtă poluare au eliminat? Și totul se plătește, apropo, au abonament anual și costuri suplimentare dacă depășești 30 de minute cu bicicleta ridicată.

SISTEMUL DIN BUCUREȘTI – i’Velo Urban

harta_iveloȘase stații: Universitate, Piața Revoluției, Piața Romană, Piața Victoriei, Charles de Gaulle, Kaufland Barbu Văcărescu.

Banii: abonamentul pe an costă 100 de lei și permite utilizarea gratuită a unei biciclete pentru 30 de minute. După 30 de minute se plătesc depășiri. După ce pui bicicleta la loc, ai dreptul să iei alta, tot gratuit, după ce-au trecut 30 de minute. Există și abonamente de o zi sau o lună, iar persoanele de 16-25 ani au reducere.

Disponibilitate: 24/7. Sunt 210 biciclete disponibile.

Detalii: site-ul ivelo.ro, cei care până și acum închiriau biciclete prin parcuri.

Cum se folosește: faci cont pe site sau la punctele din Parcul Herăstrău și Parcul Tineretului. Tot de la aceste puncte ridici cardul iVelo, indiferent cum ai făcut contul. Cardul este contactless, îl atingi de infochioșcul din stația de biciclete, alegi o bicicletă și pleci cu ea. La destinație o legi la loc într-un loc de parcare disponibil.

Problemele pe care le văd eu: 

  • este nevoie de o masă critică de utilizatori. Dacă eu deblochez o bicicletă la Universitate și merg la Aviatorilor, ce fac dacă găsesc toate locurile de parcare deja ocupate cu biciclete? Plătesc depășiri, n-am antifurt ca să o las legată până termin treaba șamd.
  • acum vom afla cum sunt bucureștenii. Vor apărea cazuri de vandalism? Vor ceva nou și modern sau vor să distrugă sau să fure orice apare la orizont?
  • investițiile în benzi de biciclete și dezvoltarea ciclismului au fost zero în București. Singura pistă viabilă este între Charles de Gaulle și Piața Universității, dovadă că acolo a și apărut acest sistem. Un alt punct la care Bucureștiul, cea mai poluată capitală europeană, rămâne în urmă, deși e legat direct de sănătatea fiecăruia.

Sistemul este mic, dar trebuie pornit de undeva. Nu pot să nu observ ce bine pus la punct este în alte țări: mentenanța bicicletelor este asigurată de amenzile de circulație și de taxele de parcare. În București așa ceva există doar în teorie. Sper că sponsorii principali, Raiffeisen și Kaufland, au pus deoparte fonduri pentru mentenanță. Apropo, Kaufland investește serios și în stații de încărcare pentru mașini electrice.

Eu mi-aș face un astfel de card doar ca să încurajez sistemul. L-aș putea folosi între Universitate-Romană-Victoriei-Aviatorilor în diverse ocazii, mi-e teamă doar că nu voi avea unde să parchez bicicleta. Sper să mă înșel.

ivelo_bicicleta_1

asus s5507

    29 comentarii

  1. Mircea Cel Vechi

    28/09/2016 la 7:07 AM

    Astept de foarte mult timp instalarea unori statii sau macar a unor rastele pentru biciclete in apropierea statiilor de metrou.M-ar ajuta foarte mult in drumul spre serviciu.E un inceput si asta oricum …

      (Citează)

  2. Mircea: exista foarte multe rastele langa statiile de metrou instalate de pirmarie unele chiar supravegheate video (nu ca asta i-ar intimida pe ciorditori). Ele nu se vad pentru ca niciodata n-am vazut o bicicleta pusa in acele rastele.

    Radu: referitor la locurile de parcare pentru biciclete, in cam foarte multe orase din vest a devenit la fel de greu de gasit ca si un loc de parcare. In Hamburg au introdus in aplicatie si o harta cu locurile libere ca sa nu pedalezi de bezmetic. Probabil au facut asta si-n alte orase.

    Sunt si eu foarte curios de treaba cu vandalismul. Hotii macar o fac pentru a avea un beneficiu dar cei ce vandalizeaza sunt pur si simplu niste cretini frustrati.

    Probabil o sa-mi fac si eu abonament desi am o bicleta pliabila dar nu se stie niciodata. In fond costa o bere pe luna toata afacerea deci sa nu fim carcotasi.

      (Citează)

    • Nu musai cretini frustrați, cât oameni care nu percep valoarea unui bun și n-au nimic de făcut în viață, așa că distrug și ei ceva.

        (Citează)

  3. Da, va fi un nou test pentru societatea noastră dar și pentru managementul sistemului. Poate ar fi trebuit fiecare rastel să aibă și locuri goale la început până își dau seama cum le utilizează bucureștenii.

      (Citează)

  4. pe langa problemele enumerate de catre tine, o problema este daca verifica cineva tehnic bicicleta si la ce intervale de timp, eu pot sa iau bicicleta si inainte sa o pun in rastel desfac repede cu o cheie saiba de sustinere si cand se urca altcineva in mers la viteza, panta cade roata, leziuni, spitalizare etc.

      (Citează)

    • oricum pe rutele stabilite de catre ei poti sa iei metroul foarte usor, pe mine ma intereseaza sa ajung din pct A in pct B nu sa stau sa ma plimb asa ca o sa iau metroul.

        (Citează)

    • Da, corect, deși la orele dimineții poate vei prefera o tură cu bicicleta.

        (Citează)

  5. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10154558894234483&id=704449482

    Am rezolvat toate problemele, asta ne lipsea. E ca si cum cineva ar inchiria masinii intr-un sat uitat de lume, fara drumuri… dar asa punem noi boii mereu inaintea carutei…

      (Citează)

    • Nu poți rezolva problemele până nu arăți de ce trebuie rezolvate. Trebuie să faci benzi, să aduci biciclete și abia apoi oamenii vor începe, încet-încet, să le folosească.

      Așa ziceau mulți că banda de biciclete de la Victoriei la Universitate e inutilă, că stă goală. Normal că stă goală. Va sta plină când va fi la nivel de oraș, că nu merge cu jumătăți de măsură.

        (Citează)

    • Pai la asta ma refer si eu. Trebuie un cadrul legal, pista de biciclete si de ratb speciale si apoi bike sharing. Asa ai biciclete, dar unde le folosesti. Merg cu bicicleta in oras de 10 ani, cine a mers pana acum o sa mearga in continuare, cine nu a mers, nu o sa il impresioneze 10 biciclete gratis. Toti cei pe care ii cunosc si ar merge cu bicicleta se plang de trfaic si siguranta nu de fatul ca nu au biciclete.

        (Citează)

  6. 1. bag mana in foc ca in maxim 30 de zile se vor fura jumatate din biciclete iar cealalta jumatate va fi din biciclete rupte-n freza…
    2. bicileta vei avea unde s-o parchezi, daca nu e vreo masina deja parcata care sa ocupe tot spatiul

      (Citează)

  7. Utilitate 0 pentru mine, desi imi place sa merg cu bicicleta, statiile actuale nu sunt deloc prin zone in care mi-ar folosi.

      (Citează)

  8. In Timisoara sunt destul de folosite astfel de biciclete, singura diferenta fiind faptul ca sunt gratuite. Prima problema pe care ai observat-o tu a fost rezolvata in felul urmator: Se iau doi oameni, o masina de transport si ii trimiti prin oras sa goleasca statiile de biciclete. Astia merg la o statie care e plina, scot o parte din biciclete si le duc spre statiile ce sunt goale. E greu sa ai acea masa critica de care zici tu, mai ales in zonele unde sunt cladiri de birouri. Singurul flow catre acestea e dimineata, urmand ca miscarea sa se faca in sens invers abia seara. Intre cele doua momente, se redistribuie bicicletele.

      (Citează)

  9. nwradu:
    Nu musai cretini frustrați, cât oameni care nu percep valoarea unui bun și n-au nimic de făcut în viață, așa că distrug și ei ceva.

    Deci cretini frustrati

      (Citează)

  10. probabil ca o sa folosesc serviciul atunci cand vor fi suficiente statii incat sa fiu sigur ca ajung in 30 de minute unde am eu de mers, nu la kaufland barbu vacarescu :)

      (Citează)

  11. faci pista pipera – titan si pipera – drumu taberei si ai si masa critica :)

      (Citează)

  12. 100 de lei e super ieftin. As plati dublu, daca ar avea mai multe statii. Dau 15 lei pe taxi din Centrul Vechi pana la Lujerului in noptile de weekend. Cat de tare ar fi sa vin pe bicicleta? :) Mentionez ca beau foarte putin spre deloc, pentru ca ma ametesc usor.

    Apropo, ce zice legea in legatura cu alcoolul pe bicicleta?

      (Citează)

  13. ce imi plac mie asociatiile asta care fac proiecte doar penrtu a avea bani de rulat..
    ma intreb cine a fost geniul care a gandit un sistem de naveta de la unirii la romana..
    pai daca eu stau in orice cartier cu blocuri multe (militari, titan, berceni, etc).. si trebuie sa merg la munca in pipera.. o sa iau masina din militari, o sa o parchez la unirii, o sa pedalez pana la romana si apoi o sa o iau pe jos pana in pipera.

      (Citează)

  14. Apropo, ce zice legea in legatura cu alcoolul pe bicicleta?

    zice ca n-ai voie

      (Citează)

  15. La Cluj este implementat deja acest sistem de un an cel putin.
    Nu sut probleme mari cu vandalismul, bicicletele sunt in stare buna.
    Site-ul e cam slabut, dar da si tu o geana, vezi cum arata:
    http://clujbike.eu/

      (Citează)

    • Utilizez cluj bike si e destul de ok. iti arata intimp real care statii sunt offline sau online, fiecare cate bicicelte si cate locuri libere are. La noi problema sunt statiile de pe deal, unde nu se gasesc tot timpul biciclete. Oamenii coboara cu bicicleta si vin inapoi cu bus-ul. :-)

        (Citează)

  16. La Cluj functioneaza de vreun an un sistem asemanator de bike sharing. Ii spune clujbike.eu si eu il folosesc frecvent. Are 50 de statii.

    Probleme ce le-am observat eu:
    – statiile din “deal” sunt goale majoritatea timpului; pentru ca e mai usor sa cobori cu ea decat sa urci; nu stiu cand sunt luate biciclete din alte statii si urcate inapoi sus, dimineata sunt pline;
    – am gasit de destule ori biciclete nefunctionale (roata dezumflata, pedala rupta, roata de freaca de cadru) si probleme minore (lipsa far/far spart, bec spate nefunctional);
    – sistem informatic cu probleme; se blocheaza din senin; da rateuri la afisarea statiilor/nr. de biciclete disponibile; faci o plata dar nu se confirma uneori automat, etc;
    – problema pistelor de biciclete;

    Aici prima ora e gratuita. Sistemul este pus la dispozitia cetatenilor gratuit, exista un numar limitat de card-uri. Tot timpul cand se suplimenteaza se termina in curs de cateva zile. Probabil si-au calculat ei cumva un numar optim de persoane inregistrate.

    Una peste alta, e o idee buna.

      (Citează)

    • Partea cu bicicleta la deal e de inteles, fiind o bicicleta de oras, nu iti este usor sa pedalezi pana in Zorilor, deci da, statiile de sus sunt goale. Dar pe de alta parte, ce bine e sa iei una si sa ajungi pe centru in 5 minute :)
      In Franta au un sistem prin care esti platit daca lasi bicicleta intr-o statie aflata undeva sus. Nu mult, dar mai reduci tin taxa pe care o ai de platit pentru inchiriatul bicicletei

        (Citează)

  17. suntem mult in urma Radu, dar ai dreptate, trebuie sa incepem de undeva. miscarea asta poate fi doar apreciata si incurajata.

      (Citează)

  18. 1. Daca statia unde ajungi e full, ar trebui sa apesi un buton care iti extinde perioada aia de 30 de minute incat sa ajungi la alta statie fara penalizari. Asa e in Israel cel putin, si parca si in Londra era la fel.
    2. 30 de minute intre inchirieri e cam mult, ar trebui 5-10 minute asteptare, asa e la altii.
    3. Eu am avut probleme in Israel cu pusul biclei inapoi, adica ii faceam lock si ma trezeam apoi ca nu o vede, desi siguranta era inchisa. Drept urmare am ramas si fara bicla, si cu bani dati pe extraperioada. Mi-am dat seama de pb la alt punct cand mi-a zis ca nu pot lua bicla ca deja am una inchiriata :|
    4. In Londra aveau o aplicatie care iti zicea cate locuri libere/ocupate sunt la fiecare statie, foarte utila.

    Oricum e un inceput bun, sper sa se extinda sistemul si in alte orase mari. Te duci in vizita cu masina/trenul/avionul, iei bicle si vizitezi orasul.

      (Citează)

  19. Asa, un scurt rezumat despre cum primaria a facut din nou nimic… https://www.youtube.com/watch?v=ncSB09akIzc

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus