►► Black Friday: eMAG・Otter・MABO・Flip・Finestore・Best Value・Fashion Days・PC Garage・Dyson・AVstore・evoMAG・Libris・F64・Photosetup・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・Digi・Sevensins ◄◄
La fiecare lansare de iPhone, apar niște voci care spun “aha, nimic nou, sigur dau faliment și ăștia!“. Și Apple pur și simplu nu se învață minte, în fiecare an scoate un alt iPhone, încercând cu disperare să dea acel faliment care nu mai vine.
Situația a stat la fel după lansarea iPhone 7. “Aceeași Mărie cu altă pălărie, se duc și ăștia“.
Singurul lucru care s-a “dus” a fost valoarea acțiunilor Apple, care s-a dus în sus până la o cifră record pentru ultimii ani, compania trecând din nou de valoarea de 600 de miliarde de dolari, zice NBC. Operatorul Sprint SUA a anunțat precomenzi de patru ori mai mari decât la iPhone 6S. T-Mobile SUA a raportat precomenzi de patru ori mai mari decât la cel mai bine vândut iPhone din trecut. La noi telefonul se lansează peste câteva ore, pe 23 septembrie la ora 0, și nu știu cum stau precomenzile, dar voi vedea cu ochii mei la lansarea de la Vodafone, în Centrul Vechi.
Nu le-a ieșit nici anul acesta falimentul celor de la Apple. Deh, poate la anul.
Dacă mai aud pe cineva zicând cum un iPhone ar trebui să coste 20 de lei, că este făcut de sclavi în China, fac spume la gură mai ceva decât un șef de Senat silit să stea la coadă.
Băi, serios acum, chinezii ăia lucrează ieftin. Dar nu acela este singurul cost al producerii telefonului.
Spre deosebire de lumina sfântă de la Ierusalim, lui Tim Cook nu-i apare în fiecare an, din ceruri, un nou iPhone pe care apoi apoi îl dă chinezilor și le spune “ia băi băieți, faceți 200 de milioane de bucăți și încercați să nu vă sinucideți toți, #sclavilor!”.
Cercetarea costă. Dezvoltarea unui ecran Retina, unui sistem Force Touch, proiectarea termică, prototipuri, diverse soluții pentru orice componentă. Își fac singuri procesorul, probabil și camera foto. Își fac singuri sistemul de operare. Același lucru și pentru laptopuri, desktop-uri, tablete, ceasuri și ce mai produce Apple, toate acestea costă.
Își construiesc în California un sediu mare cât Palatul Parlamentului. Costă și acela, dar e atât de mare pentru că au mulți angajați care nu doar joacă ping-pong ziua, ci muncesc la ceva. Dezvoltă, proiectează, construiesc procesoare. Fac marketing, asigură lanțul de distribuție, gestionează transporturi, evaluează mii de aplicații din AppStore, negociază cu operatorii telecom, actualizează site-ul, întrețin magazinul online, au avocați pentru procese, resurse umane, financiare și multe altele, ca o companie cu mii de angajați.
Toate magazinele alea mișto, de sticlă, din SUA și restul lumii? Costă și ele, că-i scumpă chiria în centrul celor mai mari orașe. Ghiciți de unde vin banii pentru ele? Exact, din vânzarea produselor din interior!
Service-ul? Nu știu câte aparate se strică, dar respectivul procent atrage un cost care trebuie inclus în prețul de vânzare.
Observați că până acum n-am menționat banii obținuți din AppStore sau iTunes. Acelea pot fi considerate alte divizii, dar mă îndoiesc că toate urmăresc profitul și pot fi complet independente, la o adică. Nici o companie cu un ecosistem astfel interconectat nu poate merge pe profitabilitate pe toate planurile.
Și sigur, la tot acest cost pe întreg lanțul de la idee la fabrică, magazin și client se adaugă și profit, probabil unul mărișor și pentru că au investit în imagine și atunci pot cere un premium pe produsele lor. Mă îndoiesc că-i mai mult de 20%, însă.
Donald Trump (cine altul) promite că va forța Apple să producă în SUA, dacă iese președinte. Unii au calculat ce-ar însemna asta, cel mai bun calcul fiind pe 9to5mac.com:
Telefonul costă la lansare 649 de dolari, deci 100 de dolari în plus n-ar fi enorm. Concluzia este că, de fapt, nu se face o economie substanțială producând în China, ci una rezonabilă spre modică. iPhone-ul cu siguranță nu-i costă 215 dolari (atât dă la calcul iPhone 7) ca apoi să ni-l vândă nouă cu 649 de dolari, nu când luăm în calcul toate costurile adiționale.
Mutarea exclusiv în SUA oricum n-ar fi posibilă din diverse motive. Chinezii construiesc deja pentru mulți și deci au fabrici mari de microelectronică sau asamblare. Foxconn, care fabrică iPhone, este cel mai mare producător de electronice din lume, cu 40% din piață, și produce și pentru Sony, Google, Amazon, Blackberry, Cisco, Microsoft, Huawei, Xiaomi și alții. În 2012, Foxconn angaja 1,2 milioane de oameni în vreo 15 țări. Cum să concurezi cu ei? Mai ales când SUA nu are rezerve de aluminiu și deci oricum ar cumpăra de la alții?
TSMC din Taiwan, cel mai mare producător de chip-uri din lume, avea 53% din piața de producție, următorul clasat ca cifră de afaceri având 9,9% cotă de piață.
Nu-i nevoie de această înșiruire de detalii pentru a înțelege că prețul unui produs nu-i dat de cât costă materia lui primă. Și un om care lucrează la fabrica de cuie ar vedea imediat că la prețul metalului se mai adaugă ceva, că trebuie plătit și portarul, și contabila, benzina și lumina.
Și totuși, avem astfel de discuții în continuare. Ele nu vin bazate pe ceva, ci oamenii își fac această impresie… pentru că așa vor ei. Așa decid ei, într-o zi, că iPhone costă fix 3,14 dolari și restul e profitul Apple. Fără dovezi în acest sens. Au auzit cu toții de Google, dar nu vor să-l folosească.
Recent cineva mi-a zis, după o astfel de discuție lungă, că și Samsung produce tot în același sistem telefoanele lor și totuși Apple e cu 200-300 de dolari mai scump, semn clar că umflă prețul. Si i-am arătat prețurile de acum: iPhone 7 la 649 de dolari, Galaxy S7 la 669 de dolari, fiecare pe site-ul său oficial din SUA. La lansare S7 costa 699 de dolari, mai scump decât iPhone 7 la lansare.
S-a terminat acolo discuția. Puteam să nu o avem, cifrele se aflau în 2 minute. Chiar și fără respectivul dialog, de ce oamenii care au o idee în cap nu caută să o confirme sau infirme? Tot netul ăsta, atâția GB de trafic pe mobil, acces oriunde, și la ce e folosit? Sfaturi despre cum vindeci cancerul mâncând vinete cu ardei iute? Cute cats?
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
39 comentarii
22/09/2016 la 6:46 AM
Conteaza si calitatea materialelor folosite in procesul de fabricatie, iPhone au mai avut probleme cu ecranul, cu semnalul, dar totusi nu au explodat. Produsele Apple rezista mult mai bine in timp, n-am auzit sa se intample ca la Samsung sa se sparga spontan ecranul.
Pe de alta parte, costurile de cercetare nu sunt asa de mari cum ai crede pentru ca nu inventeaza nimic nou. Apple doar preia tehnologii si procedee care sunt deja cunoscute si le aplica la scara industriala. Apple da niste specificatii pentru ecran la AUO, CMO si cei care mai fac display-uri si ii intreaba daca pot sa il faca si cat costa. Procesoarele si le fac la Samsung si TSMC, nu au inventat cei de la Apple roata, doar aleg ce sa aplice din tehnologiile existente.
Gaelex(Citează)
22/09/2016 la 7:02 AM
OMFG !!!!! omule, nu te-ai prins ca radu tine cu apple pentru ca a primit invitatie la lansare? p.s.: sunt sigur ca va avea si unul in teste, ce zici de asta? masonerie cuarata!
Robert(Citează)
22/09/2016 la 8:36 AM
Și cât sunt costurile de cercetare dacă “nu așa mari”? De ce nu au făcut alții ceva similar iPod, iPhone înaintea lor dacă totul era “inventat” deja?
Teniescu(Citează)
22/09/2016 la 9:07 AM
@Galex i-ati un iphone 6, daca se poate chiar modelul plus ca sa vedem cat te tine.
Greuceanu(Citează)
22/09/2016 la 10:37 AM
oameni care nu sunt în stare să asambleze jucăria dintr’un ou kinder fără instrucțiuni știu ei mai bine cum e cu R&D’ul!
AI_core(Citează)
22/09/2016 la 8:18 PM
Tocmai am zis în articol că ei le proiectează, alții doar le construiesc. Ia vezi câte patente are Apple înregistrate.
nwradu(Citează)
22/09/2016 la 8:24 PM
Ah nu, mulțumesc! Ultima oară când am primit un iPhone în teste l-am împachetat după o săptămână, deși mi l-au lăsat o lună, că nu mă descurcam cu el. Nu-i pentru mine.
nwradu(Citează)
22/09/2016 la 7:47 AM
S-a luat Zoso de tine si brusc ti-ai adus aminte de R&D si marketing? Nu sunt mai buni Xiami si alti chinezi?
SirNeo(Citează)
22/09/2016 la 8:42 AM
Ba sunt buni, dar ei au costuri mai mici cu R&D-ul că-l … ”fac” în India sau China! De-aia își permit să lanseze produse la prețuri competitive!
George(Citează)
22/09/2016 la 8:19 PM
La telefoane “Xiami” par a fi destul de buni, ba da, dar ei merg pe o cale paralelă cu Apple, n-au treabă.
Articolul e scris de acum 3 zile și actualizat ieri cu cifra pentru costul iPhone 7, nu te grăbi ca o fată mare.
nwradu(Citează)
22/09/2016 la 8:31 AM
Adevarul e ca-n anul 2016, cand unii lanseaza display-uri curbate si 8K, trebuie sa bagi o gramada de bani in cercetare pentru a dezvolta un ecran c-o rezolutie de 1334 x 750.
zetu(Citează)
22/09/2016 la 8:20 PM
Dar la iPhone 4, când au introdus primul ecran Retina de-au rămas toți uimiți, or fi băgat?
nwradu(Citează)
22/09/2016 la 8:40 AM
”Tot netul ăsta, atâția GB de trafic pe mobil, acces oriunde, și la ce e folosit? Sfaturi despre cum vindeci cancerul mâncând vinete cu ardei iute? Cute cats?”
The Internet is for porn…
https://youtu.be/YRgNOyCnbqg
George(Citează)
22/09/2016 la 8:21 PM
True.
nwradu(Citează)
22/09/2016 la 8:42 AM
clickbait si trolling sublim…
sa inceapa flame-ul (android/Samy vs iOS/Apple)
nFo(Citează)
22/09/2016 la 8:22 PM
N-am lăsat nimic de discutat. Dacă oamenii vor să o țină în continuare pe-a lor cu “ba nu, știu eu cât costă totul pentru că am ghicit într-o ceafă de porc” e problema lor.
Restul au priceput și au trecut mai departe, eventual cu un share dat articolului.
nwradu(Citează)
22/09/2016 la 8:50 AM
au bagat asa multi bani in R&D incat tot camera de pe S7 e regina… nici nu vreau sa ma gandesc ce se intampla cand o aparea S8…
deplictis(Citează)
22/09/2016 la 9:13 AM
da…e regina…au scos safiru si au pus sticla :)))))))))
Giovani(Citează)
22/09/2016 la 8:23 PM
Păi și Samsung bagă bani în cercetare. Camera de pe S6 era operă de artă, iar eu am fost uimit că au adus așa multe îmbunătățiri pe S7, credeam că vor fi minime.
nwradu(Citează)
22/09/2016 la 8:51 AM
Cred că o să auzi că dă faliment doar de la oameni care vor să facă mișto de fanii Apple. Care sunt mulți, sunt enervanți și lipsiți de discreție.
În rest, rămâne cum am stabilit. Produse mediocre, pseudo-inovative. I wouldn’t touch them with a 10 feet pole.
Dorin(Citează)
22/09/2016 la 9:19 AM
Salut Radu, tu chiar crezi ce spun cei de la Sprint SUA și T-mobile?
Mihai(Citează)
22/09/2016 la 8:24 PM
Da. Nu minți în declarații din astea, că te mănâncă acționarii. Tot ce declari trebuie să fie apoi verificabil la audit.
nwradu(Citează)
22/09/2016 la 9:44 AM
Ai bani mananci, n-ai bani nu ti-e foame.
alexEAT(Citează)
22/09/2016 la 10:01 AM
Netul ii smecher pt ca spre deosebire de tv aici poti sa cercetezi in 5 min cum sta treaba cu orice chestie.
Multi au venit pe net ca sa fie si ei smecheri, dar se comporta ca si cum s-ar afla in fata tv, prima chestie ce apare se si inghite.
mac gregor(Citează)
22/09/2016 la 10:44 AM
Ca și idee, apple scoate destul de foarte mulți bani din aplicații. Ei își iau 30% din orice in-app purchase. În rest, de acord cu ce zici
Sozo(Citează)
22/09/2016 la 12:10 PM
“Pe de alta parte, costurile de cercetare nu sunt asa de mari cum ai crede pentru ca nu inventeaza nimic nou.” Design-ul procesorului e facut de ei. Considerand ca performantele sunt semnificativ peste competitori (care si ei produc tot la Samsung sau TSMC), da, au cam inventat roata.
Te-ai uitat un pic peste gross si net margins inainte sa zici asta? Stii cati angajati are Apple si care este salariul mediu? Ai lucrat vreodata intr-o companie de tehnologie, sa stii cam ce implica?
Rares(Citează)
22/09/2016 la 3:03 PM
Totusi, e greu sa ne apucam acum sa scormonim in bucataria Apple, ca sa ne dumirim. Dar ne putem uita grosier la niste cifre.
De aici:
http://www.strategyand.pwc.com/global/home/what-we-think/innovation1000/top-innovators-spenders
Apple a fost in 2014 pe pozitia 32 la nivel mondial in privinta fondurilor investite in cercetare (aproximativ 4,5 miliarde de dolari), iar in 2015 a fost pe 18 (aproximativ 6 miliarde de dolari). Clar sub ce chestuiesc Microsoft, Intel sau Google (in jur de 10-11 miliarde annual, fiecare). Raportat la cifra lor de afaceri (231 miliarde dolari pe 2015), asta face cam un pic peste 2% din cifra de afaceri. Ceilalti de mai sus (MS, Intel, Google) ajung pe la 15-20% din cifra de afaceri cu cheltuielile R&D.
Dar jos palaria pentru marketingul lor! Reusesc simultan sa cheltuiesca putin/cumpatat pe cercetare si sa para si cea mai inovativa companie din lume.
silicon_v(Citează)
22/09/2016 la 3:02 PM
La ce fel de cercetare te referi ca nu au adus nimic nou in ultima vreme doar au implementat ce alti aveau de cativa ani.
Cu ce inovatii se poate lauda apple in ultimi ani?
Dani(Citează)
22/09/2016 la 6:05 PM
Au facut un studiu de fezabilitate ca in Romania si au scos mufa de casti.
Gaelex(Citează)
22/09/2016 la 8:26 PM
E scris în articol.
nwradu(Citează)
22/09/2016 la 3:43 PM
Cata abureala de trollbait.
Las doar o fraza, daca au atatea costuri cu R&D, de ce nu au mai adus nimic nou de la 6 incoace? A, stai, ca au mai scos cate o mufa.
Noi sa fim sanatosi, iphone gratis, reducere iphone, iphone 7 replica and so on and so on.
ipo(Citează)
22/09/2016 la 6:06 PM
“Cercetarea costă. Dezvoltarea unui ecran Retina, unui sistem Force Touch, proiectarea termică, prototipuri, diverse soluții pentru orice componentă. Își fac singuri procesorul, probabil și camera foto. Își fac singuri sistemul de operare. Același lucru și pentru laptopuri, desktop-uri, tablete, ceasuri și ce mai produce Apple, toate acestea costă.”
Mai usor cu laudele la adresa dezvoltarii pe care de fapt nu o face Apple dar departamentul lor de marketing te face sa crezi asta. Sa le luam pe rand:
1. Ecranul Retina. Dezvoltat de catre Sharp. Cat a cheltuit Apple pe dezvoltarea ecranului? Zero!
2. Force Touch. Dezvoltat de catre Synaptics. Motiv pentru care inainte de iPhone a aparut alt telefon cu tehnologie identica. Au furat aia dezvoltarea de la Apple? I-au copiat inainte sa lanseze produsul? Nu, Synaptics a cheltuit o caruta de bani sa dezvolte Force Touch si evident ca au vandut oricui au vrut un asemenea dispozitiv in telefoane. Une e costul dezvoltarii din partea Apple?
3. Senzorul foto. Dezvoltat integral de catre Sony. Wau, au pus numele de “iSight” sa te faca sa crezi ca ei au reinventat roata si senzorii buni de camera pe telefoane. Nimic mai fals, toate cheltuielile de dezvoltare au fost in carca Sony.
4. Procesorul. Pana la nucleele custom produse ca urmare proiectului inceput de catre Jim Keller ei au folosit nuclee generice ARM. Primele 5 generatii de iPhone aveau procesoare la fel cum au cei de la MediaTek acuma. Da, de la iPhone 1 pana la iPhone 4S inclusiv toate procesoarele lor erau nuclee generice ARM, nimic dezvoltat de catre ei sau pentru care sa fi irosit vreun sfant in dezvoltare.
4B. Tot la categoria procesor, doar nucleele CPU sunt custom facute de catre ei pentru care putem spune ca au cheltuit bani sa le dezvolte. Dar placa video din SoC este dezvoltata integral de catre cei de la Imagination Technologies, un model PowerVR. Nici macar procesorul pe de-a-ntregul nu l-au dezvoltat ei. Cum mai poate sta in picioare argumentul ca ei cheltuie pe dezvoltare si inovatie cand doar nucleele de CPU reprezinta singura lor cheltuiala pe R&D.
5. Software. Da, la asta le putem da credit integral DAR! Functii de baza din orice telefon lipsesc din softwareul lor de cand a fost conceput. Care-s cheltuielile de dezvoltare cand softwareul tau face mai putine decat un “dumbphone” la lansare? Exact, foarte putine!
Si acum ajungem la capitolul meu favorit, carcasa si asamblare. Cat de mari sunt cheltuielile cand trebuie sa-ti gandesti o carcasa cu un capac detasabil, suport pentru microSD, waterproof samd? Mari. Cat de mari sunt cheltuielile cand arunci bateria in carcasa si te doare la pateu daca poate fi inlocuita sau nu? Mici, tind catre zero!
Apple mai mult ca oricine aplica un design ieftin si zgarcit. Carcasa externa pentru iPhone lansata anul trecut nu era nimic mai mult decat o husa de silicon in care ei au aruncat o baterie. Cata cercetare a intrat in treaba asta intrucat e cat se poate de clar o munca in dorul lelii, a la Dorel? Foarte putina.
Documentarul cu Shenzen. Era la un moment dat o clona de iPhone care avea capac si baterie detasabila + suport pentru MicroSD. Chinezul ala a cheltuit mai mult pe cercetare si dezvoltare la carcasa fata de ce a facut Apple.
TL;DR? Cheltuielile de dezvoltare Apple au fost intotdeauna mentinute la minimul absolut, mai zgarciti decat chinezariile ieftine, in timp ce preturile au fost intotdeauna mult prea mari. Hence, profit maxim.
Tudor(Citează)
22/09/2016 la 8:29 PM
Force Touch nu-i dezvoltat de Synaptics, ci chiar de Apple. Apple și Blackberry au cel mai mare număr de patente în domeniu.
Ai zis bine, am uitat sa pun la socoteală banii plătiți altor companii pentru exclusivități sau pentru a dezvolta ceva pe caietul lor de sarcini.
În rest, ai descoperit că accesoriile sunt scumpe și profitabile.
nwradu(Citează)
22/09/2016 la 6:07 PM
Iriver, companie coreeana, facea playere mp3 si mp4 mult inainte sa viseze Steve Jobs ca se poate. Din pacate nu i-a ajutat nici marketingul dar mai ales a contat faptul ca nu erau companie americana cu desfacere direct pe piata SUA. Asa ca Apple a avut succes pentru ca a vandut direct pe cea mai bogata piata din lume.
Gaelex(Citează)
22/09/2016 la 8:30 PM
Am avut și eu mai multe mp3 playere până să-mi iau un iPod Classic și diferența era uriașă. Nu mai zic că acel clickwheel sau cum se numea era super-șmecher la început.
nwradu(Citează)
22/09/2016 la 9:30 PM
Al meu a făcut 1 an și este impecabil. Așa că taci.
ionica(Citează)
22/09/2016 la 9:30 PM
Al meu a făcut 1 an și este impecabil. Așa că taci.
ionica(Citează)
23/09/2016 la 4:56 PM
Firma face sute de miliarde profit si tie ti se pare normal pretul pentru ca R&D si alte acareturi :) dar nu a zis nimeni ca un singur telefon trebuie sa plateasca totul, valabil si la ceilalti producatori ca nici Galaxy S7 nu e ieftin, apoi unii zic ca “reclame” dar mi se rupe mine pe banii cui fac ei reclama, nu ma pune pe mine sa`ti platesc tie reclama.
Si stai linistit ca odata vandut telefonul aduce in continuare profit prin appstore, apoi orice legat de Apple e scump, nu comentez la platforma, iti cumperi ce doresti, dar cand iti cere 30$ pentru un cacat de cablu de incarcare cand la concurenta il gasesti cu 3-4$ atunci ai o problema. E un rahat de cablu, nu e proiectare speciala, nu ar trebui sa aibe nimic special in el decat niste fire.
De multe ori ne place sa justificam preturile ridicate pentru ca e o firma care face nu stiu ce. Chiar nu ma intereseaza ca Apple isi face un centru cat casa poporului, asta oricum o face ca sunt bani grosi aruncati catre firma, si pentru ce ? Pentru un telefon care face instagram / facebook / mail sau jocuri, dar mereu trebuie cumparat urmatorul model!
Din pacate smartphone`ul e un device scump pentru recreere si status social la majoritatea, prea putin conteaza aspectul de productivitate si imi plac aia de umbla cu Iphone 6 cu ecran spart ca nu isi permit sa`l inlocuiasca , dar asta este alta discutie :)
Dar ii pot lauda pentru optimizarea softului la hardware`ul disponibil, pana acum nu se apropie nimeni de ei :)
Florin(Citează)
12/01/2019 la 12:49 AM
Nu mai visati la Apple ii manaca la market share urat de tot firma Partidului comunist chinez cu pret stabilit de partid si munca sclavones ….. Hua weaua…..incet incet cu raport calitate pret imbatabil….. deja iphone a umblat la calitate sa tina piept pierderilor..si crapa mai repede ca HUAWELELE…..
elysium(Citează)