►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Eu am fost dintotdeauna de acord cu dreptul bolnavilor incurabili de a fi eutanasiați dacă boala îi împiedică să se sinucidă cu mâna lor. Adică există boli incurabile, dureroase, unde bolnavul se poate arunca singur de pe un pod sau poate lua pastile pentru a se sinucide. Există alte boli, cu același deznodământ și la fel de dureroase, unde însă pierzi posibilitatea de a te deplasa și, practic, de a te sinucide.
Nu pare corect să fii forțat la chinuri lungi doar pentru că nu te poți mișca.
Alte țări au permis de ceva vreme eutanasierea legală, în spital, cu asistență din partea medicului. Sunt țări mai dezvoltate decât a noastră din toate privințele, atât ca gândire de societate cât și ca sisteme medicale, care au și puterea să-și recunoască limitele în tratarea multor afecțiuni și să recunoască dreptul fiecărui om de a decide dacă vrea sau nu să moară.
Știu că în România acest lucru nu va fi prea curând posibil. N-ai cu cine. La noi oamenii vor spune până la ultima suflare a bolnavului, până la ultimul țipăt de durere, că poate-l vindecă Dumnezeu sau Cuvioasa Parascheva, deși o astfel de minune nu s-a întâmplat niciodată, iar Olivia Steer va spune să mai aștepți un pic, că dispare singură boala.
Practic, o astfel de acțiune ar trebui permisă și decizia efectivă lăsată la latitudinea bolnavului și a familiei sale, dar nu va fi pusă nici măcar în discuție pentru că sute de mii de alți oameni, care n-au nici o legătură cu acel bolnav ce se chinuie pe patul de spital, vor spune că acesta trebuie să se chinuie până la final. Trebuie!
Unele țări au dus și mai departe aceste legi controversate. Belgia este singura ce permite eutanasia pentru copiii de orice vârstă, câtă vreme aceștia sunt în stadiile finale ale bolii și în dureri constante, înțeleg ce li se va întâmpla, iar părinții și medicii aprobă. Recent a fost terminată viața (ce termen!) primului minor într-o astfel de situație, la doi ani după introducerea legii (semn că nu se omoară pe capete acolo, ci e doar o măsură extremă pentru situații particulare). Nu s-au dat alte detalii decât că a fost vorba de o persoană de 17 ani cu dureri foarte mari, iar evaluarea cazului a durat o săptămână.
Cel mai groaznic loc pe care l-am vizitat vreodată a fost Hospice – Casa Speranței. Mi se pare urât să spun asta despre ei, având în vedere că oamenii de acolo ajută prin medici, tratamente și asistență medicală copii ce suferă de boli incurabile și, când tratamentele nu mai pot face nimic, le asigură o existență fericită în timpul care le-a mai rămas, asta însemnând probabil calmante, jucării și dulciuri. Activitate nobilă, dar locul este oribil prin soarta acelor copii.
Nu-i ceva ce vrei să vezi. Dacă închid ochii văd în continuare acea cameră plină de copii de vârste la care ar trebui să înceapă școala, dar care erau parțial paralizați, cu brațele încordate în poziții nenaturale de tetrapareza sau distrofia musculară de care sufereau, subdezvoltați mintal, bolnavi de cancer și alte afecțiuni “limitatoare de viață”. Mă uitam la ei și mă întrebau doar cât mai au de trăit.
Unii se bucurau când dădeai o minge spre ei. Unii plângeau de spaimă, că nu ne cunoșteau. Unii cereau, prin strigăte guturale deoarece nu puteau să se exprime și nici să se miște, să fie mutați în altă parte, iar o asistentă venea și-i lua cu blândețe pe sus și-i ducea la o altă masă cu jucării sau la o toaletă.
Aș vrea să-i pot duce acolo pe toți ultra-religioșii din România. Să-i bag cu forța acolo și să-i întreb “unde e Dumnezeu și de ce face astea?”. În 15 minute ar deveni atei.
Îmi aduc aminte cât de tare m-a enervat un cameraman care băgase camera video în fața unei fetițe ce nu-i ajungea nici până la brâu și care suferea de un retard mintal, iar ea, atrasă de noul obiect, îl urmărea prin cameră să pună mâna pe el. Cameramanul se tot îndepărta cu spatele, filmând fetița în timp ce-l urmărea, ținând camera la o palmă distanță de atingerea ei, de parcă s-ar fi jucat cu o pisică. Îmi venea să iau un scaun și să i-l rup în cap, împreună cu camera aia, zicându-i că, în mijlocul spitalului, tot el este cel mai mare retardat.
Așa se fac reportajele “bune”.
Așa trăim aici.
Putea fi mai rău, ca-n clipul de mai jos. Acolo hotărăsc alții fără voia ta.
Puteți dona pentru Hospice aici, apropo. Inclusiv puteți redirecționa din impozite acolo.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
28 comentarii
19/09/2016 la 11:44 AM
Legat de dreptul de a muri, merită văzut “Mar Adentro”, un film spaniol ce-l are pe Javier Bardem în rol principal și care spune povestea lui Ramon Sampedro, un tetraplegic ce se luptă timp de 30 de ani cu guvernul spaniol pentru a primi dreptul de a muri.
Bogdan Popa(Citează)
19/09/2016 la 12:35 PM
Pare clar genul de film pe care-mi doresc să-l văd în alea 2 ore alocate relaxării :P
nwradu(Citează)
19/09/2016 la 3:38 PM
Deci asta a mai trait 30 de ani, dupa ce s-a gandit ca ar fi cazul sa nu mai traiasca, si s-a luat la harta cu guvernul pentru treaba asta?
Florian(Citează)
20/09/2016 la 8:34 AM
@Florian: TETRAPLEGIC
EGO(Citează)
19/09/2016 la 11:45 AM
Multi de care zici tu nu au discernamantul necesar ca sa ceara sa fie eutanasiati. Si asta e o problema, pentru ca eu deja ma o lista de idioti pe care i-au eutanasia fara mustrari de constiinta.
Si probabil in afara de Hitler nu ar fi multi care sa fie de acord cu lista mea. Ceea ce nu este OK.
Gaelex(Citează)
19/09/2016 la 12:35 PM
De ce, ai numai evrei, țigani și homosexuali pe ea?
nwradu(Citează)
19/09/2016 la 2:21 PM
Hitler avea viziuni mult mai largi, n-a apucat sa le puna in practica.
Eu as incepe cu asistatii social care nu au contribuit niciodata la bugetul de stat. Si pe urma toti cei care pica bacalaureatul cu note sub 4, daca ar fi dupa mine ar primi o bombonica din partea statului.
Gaelex(Citează)
19/09/2016 la 10:27 PM
Periculoasă gândire. Mie mi se pare că gradul de civilizație al unei societăți este arătat de modul în care-i îngrijește pe cei slabi, de felul în care are bani și pentru a-i susține pe cei ce nu se pot susține singuri.
Nu vreau să trăim ca-n antichitate. Mai ales că tu aplici propriile tale norme pentru “eliminare”. După cum spuneai prin alte comentarii, ai și tu ciudățeniile tale, cum ar fi ca altul să decidă că trebuie să fii eliminat pentru asta?
nwradu(Citează)
20/09/2016 la 10:31 AM
Vezi, tocmai asta este problema cu aprobarea eutanasiei, se poate exploata foarte usor si o poate pe aratura in ultimul hal. Este o poarta care trebuie sa ramana inchisa, pentru ca este mult prea periculoasa. Nu avem nivelul de civilizatie si dezvoltare necesar inca.
Protejatul celor slabi nu ajuta societatea sa evolueze, asa cum interventia statului in economie nu duce la intreprinderi si fabici performante ci la culcat si pe cealalta ureche, lene si coruptie.
Gaelex(Citează)
21/09/2016 la 4:18 PM
De asta e nevoie de cât mai multe sisteme de verificare. În acest caz avem părinți, pacient, doctor, psiholog, poate și judecător sau cineva de la servicii sociale.
nwradu(Citează)
19/09/2016 la 12:01 PM
Avem nevoie de multa civilizatie si mai ales de mult sange rece sa trecem peste problemele religioase, peste toate prejudecatile ( gandeste-te ca unui astfel de pacient i s-ar putea refuza dreptul de a fi inmormantat normal pentru ca a ales sa se sinucida si asta ar fi un prag de netrecut pentru anumiti membrii ai familiei, ca sa nu mai vb ca doctorul care ar face asta, ar fi un criminal in ochii unora ) si mai ales peste modul asta superstitios-mitic in care vedem religia si relatia cu Dumnezeu.
Cat timp ai persoane care freca biletul de LOTO de icoana sa aiba mai mult noroc la 6/49, nu poti sa ai pretentia ca aceleasi persone sa treaca peste “lasa-l sa moara de moarte buna” sau “asa ii e scris, daca il nu il ia Dumnezeu cum sa il omor eu”.
As vrea o reactie a BOR la problema asta, sau macar a preotului ala care e mare VIP pe FB ca e libertin in exprimare, da-i un tag Radu, sunt curios ce zice.
SYAOnline(Citează)
19/09/2016 la 12:49 PM
Poziția BOR e destul de cunoscută, doar Dumnezeu poate lua o viață, sinuciderea e un păcat etc.
BOR este împotriva unor lucruri mult mai de bază sau simple, în acest subiect nici n-aș avea pretenții. Dar nu contează asta. E normal ca ei să fie pe o poziție opusă. Contează ce crede societatea și cum se schimbă viziunea oamenilor despre lumea în care trăiesc.
nwradu(Citează)
19/09/2016 la 12:47 PM
Apropo de filme ce trebuie văzute pe această temă este Waiting to Die a lui Terry Pratchett (cred se găsește gratis pe net).
Dar nu cred că se va adopta o astfel de lege la noi vreodată.
Eli(Citează)
19/09/2016 la 1:09 PM
Un pic off-topic apropos de Hospice. Prin noiembrie anul trecut am pus o donatie modica in HomeBank ca si plata recurenta.
Am renuntat la ea imediat ce am inceput sa primesc doua felicitari de Craciun in plic , prin Posta , felicitari high quality paper.
Din ianuarie de cand am incetat platile am mai primit asa: trei felicitari de Paste(facusem trei plati recurente),trei magneti de frigider la o campanie de-a lor si trei rapoarte pe anul 2015 , printate high quality. Plicuri diferite, aceeasi adresa.
Nu stiu voi ce ziceti , dar toate astea de mai sus mi se par o risipa, risipa din banii mei.
Plus ca nu gasesc pe nicaieri cum as putea sa ma dez-abonez de la astfel de “atentii”.
Altfel demersul Hospice este absolut laudabil si le doresc mult succes.
Cheers!
Nez(Citează)
21/09/2016 la 4:20 PM
N-ai de unde să știi cum stau lucrurile. Poate o altă firmă i-a ajutat cu printarea pe moca.
Dacă nu, 10% din banii tăi s-au dus pe pliante, lumină, cafea pentru angajați și mașina șefului. Restul de 90% oricum se duceau la copii.
nwradu(Citează)
21/09/2016 la 4:22 PM
Uite raportul pe 2014, zice acolo că 14% din venituri sunt cheltuite pentru a strânge alte venituri, iar 7% pentru administrare.
nwradu(Citează)
19/09/2016 la 3:15 PM
Stii ca orice om se poate sinucide nu?
animaloo(Citează)
19/09/2016 la 4:29 PM
Nu si daca esti paralizat de la gat in jos…
SYAOnline(Citează)
19/09/2016 la 10:30 PM
Sau bolnav de ceva care te ține mereu sub supraveghere medicală sau a rudelor sau prea slăbit pentru a face ceva concret.
nwradu(Citează)
19/09/2016 la 4:43 PM
Parerea BOR se mai schimba daca au motiv.
Poate cateodata merita sa spui ca un doctor face lucrul lui Dumnezeu si salveaza o viata dar si ca ajuta un om sa mearga spre Imparatia Cerurilor.
Nu vad de ce astea 2 nu pot sa mearga mana in mana.
Daca sunt de acord si cu transplantul, e tot p’acolo…
SYAOnline(Citează)
19/09/2016 la 10:32 PM
Mici șanse la așa o schimbare de 180 de grade.
nwradu(Citează)
19/09/2016 la 4:48 PM
Pe langa faptul ca am impresia ca Radu era ironic… cred ca nu ai inteles despre ce e articolul…
Hint: Nu este despre homofobie… dar ar trebui schimbati aia 600 care ii incurajeaza, toti cei de pe lista ta, sunt manipulati si uneori fortati sa ramana pe lista ta ne avand o alternativa reala.
SYAOnline(Citează)
19/09/2016 la 6:52 PM
Da, asa ai spune dar parintii ar trebui sa isi iubeasca copii neconditionat.
Partea asta cu libertatea de a alege este o poarta pentru a introduce /incepe diferite programe. Primul pas.
Nu e cea mai perfecta sursa de informare dar incepeti de aici:
http://www.romanialibera.ro/societate/sanatate/eutanasie-aprobata-in-belgia–pentru-depresie-severa–cum-isi-motiveaza-o-tanara-dorinta-de-a-muri-384536
Maine, tu ala care ai cumparat paracetamol nu mai esti eficient, vei fi terminat :) … cum suna in propriile urechi ?
Dincolo de tot bla bla-ul asta cu civilizati si inapoiati acei copii au nevoie de dragoste. Dar daca se pune in calea comoditatii vietii noastre ?!
Cum ramane cu vorba aia romaneasca “Eu te fac, eu te omor ?” Mai aveti curajul sa o criticati ? Fiti sinceri cu voi. Daca voi ati fi in locul lor , in locul ambelor parti ?
Doru si atat(Citează)
21/09/2016 la 4:36 PM
Cazul “Laura” este o exagerare. Dacă voia, se arunca singură de pe pod. Eutanasia se referă la boli incurabile și cu dureri mari. Despre asta vorbim.
Cât despre comoditatea vieții, nu cred că e cazul de asta. Vorbim de oameni și de copiii lor, ei decid ce fac.
nwradu(Citează)
19/09/2016 la 8:51 PM
Tratezi mult prea superficial problema. Sa spui tu cu siguranta ca nici un om nu a fost vindecat in mod miraculos este ignoranta. Iar ca un om ar deveni ateu in 15 minute dupa ce vede niste copii foarte bolnavi dovedeste doar ca omul nu are credinta suficienta.
Rami(Citează)
19/09/2016 la 9:47 PM
@nwradu: nu este poziția BOR, este poziția bisericilor creștine în general, că sinuciderea este un păcat și că numai Dumnezeu poate lua o viată. Nu argumentez dacă e o poziție bună sau proastă, fac doar o precizare tehnică.
Deci în cel mai bun caz BOR sau orice altă biserică poate să se abțină de la comentarii sau intervenții.
alias(Citează)
19/09/2016 la 10:29 PM
De acord, eu vorbeam direct aplicat pentru țara noastră. Și Vaticanul zice același lucru pentru catolici.
nwradu(Citează)
19/09/2016 la 10:02 PM
Daca celorlanti le interzici sa isi sustina pozitia sau nu le accepti argumentele ce fel de “democratie” ai ? Sau asta e valabila asa aiurea, aici e o chetiune personala un eu e sefu
Faza cu biletul frecat de icoana e tare, nu stiam de ea …
Doru si atat(Citează)