un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestorePC GarageFlipSecomAltex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Contează pentru voi părerea criticilor despre filme?

19 Sep 2016  ·

GÂNDURI  ·

39 comentarii

Am văzut câteva dezbateri pe tema asta recent, mai ales pe fondul Batman vs Superman și Suicide Squad, filme care au fost bine primite de fani, dar slab cotate de critici.

Vă pot spune părerea mea. Pentru mine contează.

E drept că, după atâtea filme, am început să-mi dau seama din trailer că un film va fi o bazaconie. Asta nu mă deranjează musai și nu mă îndepărtează de cinematograf, unde mă duc pentru a mă distra, iar distracția nu exclude scenarii SF și povești trase de păr, ba din contră.

Când încep să simt că filmul este prost? Atunci când scenariul devine ilogic și încearcă prea mult, personajele sunt niște clișee prost făcute, iar regizorul nu este în stare să pună pe ecran o poveste coerentă, pe care să o urmărești cu plăcere.

De exemplu mi-au plăcut filme precum Man of Steel sau Guardians of the Galaxy sau Avengers pentru că, odată ce și-au enunțat regulile universului în care au loc, s-au ținut de acele reguli până la final și n-au sărit calul. Au creat un film serios (nu în sensul de “lipsit de umor”) chiar și cu un scenariu fantezist. Independence Day cel nou sau Batman vs Superman? Nu așa de mult, acolo nici scenariștii nu păreau că știu exact ce vor să facă, ci au creat un fel de shaorma cu de toate. Nu au reușit să mă integreze în lumea lor și am plecat din sala de cinema nemulțumit.

Chiar nu-mi pasă ce poveste are Vision, ce principii are Superman sau care este istoria secretă a altui personaj așa cum reiese ea din cele 480 de numere de comicsuri. Nu citesc benzi desenate, iar filmele cu siguranță nu sunt făcute cu pretenția că s-ar adresa doar fanilor respectivi, ba din contră. Eu judec un film doar analizând dacă m-am distrat sau nu în acele 2-3 ore petrecute în cinematograf, iar dacă ies de acolo mai degrabă frustrat de zecile de momente ilogice, de contradicții, de faze gen “deus ex machina” sau pur și simplu de faptul că eroii negativi sunt învinși pentru că sunt foarte, foarte proști, deși totul din jurul lor ar părea să indice exact contrariul, atunci filmul este slab.

Contează părerile criticilor? Pentru mine da. La Batman vs Superman am luat țeapă, eram așa entuziasmat să-l văd încât m-am dus prin primele zile. La Suicide Squad intuiam că va fi o bazaconie și nu m-am mai dus, iar când am văzut ce review-uri se adună pe site-urile de specialitate m-am decis să-l aștept direct pe HBO. Nu cunosc critici de film, nu urmăresc vreunul, ci mai degrabă am încredere în crowdsourcing ca metodă de review, stilul IMDB sau Rotten Tomatoes, unde se adună notele de la sute sau mii de păreri.

Și aparent contează și pentru mulți alții. Suicide Squad a avut o scădere mare a încasărilor, zic sursele, pe fondul review-urilor proaste și ale “review-urilor” de Facebook și blog. Și apoi vor veni diferiți fan-boys să spună că nu contează criticii, oamenii merg oricum la cinematograf, dovadă încasările de 384 milioane de dolari la un buget de 175 milioane. Da, dar acel buget este strict pentru turnarea filmului, la el se adaugă banii de licență, sute de alte milioane în promovare și marketing în întreaga lume, plus că trebuie câștigați bani și pentru a întreține restul companiei producătoare, plus că trebuie câștigați bani și pentru a finanța filme viitoare. De asta mulți spun că Suicide Squad are nevoie să ia în jur de 800 de milioane de dolari pentru a fi declarat profitabil.

De exemplu despre James Bond – Spectre s-a calculat că profitul apare după încasări de 650 de milioane de dolari, deși bugetul filmului a fost de 250 de milioane. Nu uitați că din acele încasări o parte rămân cinematografului, ba mai intră în ecuație și niște distribuitori, iar în China se spune că doar 25% din încasări se întorc producătorilor. Un alt exemplu: Penguins of Madagascar a avut buget 132 milioane de dolari, costuri demarketing de 130 de milioane de dolari, încasări de 374 milioane și, deși încasările sunt mai mari decât buget+marketing, oficial pierderea a fost de 57 de milioane pentru că nu toate acele 374 de milioane s-au întors producătorilor.

Înainte se spunea că, dacă încasările sunt de două ori mai mari decât bugetul filmului, are profit. Ecuația 2x nu pare să mai fie de actualitate, probabil costurile tot mai mari de publicitate, la care s-au adăugat și canalele online, duc mai degrabă spre un 3x. Citiți aici și aici despre profitabilitate și cum se împart banii.

asus s5507

    39 comentarii

  1. Ma uit mai mult după review-urile celor care au văzut filmul decât după critici irelevanti. Pe lângă industria filmului există și o industrie a criticilor de film. Nu, merci. Am mai mare incredere in opinia 70 de oameni dezinteresați.

      (Citează)

    • De ce, că totuși criticii sunt oameni care sunt specialiști în filme. Știu ce înseamnă o regie bună, cum ar trebui să fie un scenariu, au văzut toate filmele pentru a avea o bază de cunoștințe în spate șamd.

      Mi se pare asemănător fotografiei: tu poți vedea o poză și să zici că-i bună, un fotograf profesionist îți arată 10 moduri în care putea fi și mai bună și deci de ce i se pare mediocră.

        (Citează)

    • Nu caut filme neapărat despre care criticii să spună “bune”. Mă atrag mai mult filmele despre care găsesc multe opinii pozitive. Da, sunt de acord că criticii se pricep la filme, numai că nu am încredere, întotdeauna, în obiectivitatea lor. Ok, nu sunt total împotriva lor, numai că nu-i consider alfa si omega filmului. Nu trebuie să fii critic de film, până la urmă, ca să-ți placă sau nu un film.

        (Citează)

  2. Ma uit la nota de pe IMDB cu titlu informativ. Daca a aprimit 8 sigur nu e tampenie, daca a primit 6 se poate intampla insa sa fie chiar bun. Pe site-uri romanesti rating-urile si comentariile sunt destul de irelevante. la trailere ma uit rar pentru ca de cele mai multe ori te induc in eroare sau, poate mai rau, iti dai seama din ele de cursul actiunii.

      (Citează)

  3. “Nu cunosc critici de film, nu urmăresc vreunul” – adica te lepezi de zoso, este? :)

      (Citează)

  4. Dacă un film a făcut sau nu profit știe doar producătorul. Cifrele oficiale sunt mincinoase, cauta de exemplu „Hollywood accounting” – o expresie celebră care descrie foarte bine ce se poate întâmpla cu adevărat în contabilitatea unui studio de film.

      (Citează)

  5. Ca om căruia i-au plăcut moderat ambele filme pe care le dai exemplu negativ ( adică atât cât să plec mulțumit de banii dați), deși nu sunt fanboy niciunul și care am luat în schimb țeapă mare de aia aproape de lacrimi cu Star Trek, unde sunt fan boy, spun că evident critica, fie și nota pe diferite siteuri sunt criterii irelevante.
    Nu spun că nu mă influențează părerea altora, doar că în timp s-a dovedit un reper greșit .
    De exemplu Deadpool, care are o nota bună pe imdb și e tot cu supereroi și am auzit în jurul meu ca e bun, cred că și tu ai scris asta, mi s-a părut o mizerie sinistră, îmi venea să bat pe cineva că m-a păcălit să pierd timpul cu el. Nici măcar suficient de prost cât să plec și să îmi văd de treabă.

    Zici de Deux Ex Machina: Are 7.7 pe imdb, iar mie mi-a plăcut. M-aș fi uitat și dacă avea o notă mai mică, că sunt fanboy filme cu Ai.

    Vad fiecare mizerie de film Resident Evil doar că am rămas captiv în serial ( ca fanii Star Wars) de la primul și că Milla Jovovici e una din puținele actrițe preferate și arăta pe placul meu. Asta ca să vezi cum e cu încasările.

    Dar, da, publicul e influențat de critici , cât de social marketing și notele de crowdsourcing, așa cum spui.
    De exemplu nu am văzut Warcraft, deși inițial eram oarecum interesat, doar că a zis Eftimie ca e meh și că m-am gândit că ar trebui să penalizez Blizzard că nu au făcut un film Star Craft care are o poveste mult mai frumoasă, după părerea mea și atât, evident. Dar acum m-am cam răzgândit și aș vrea să îl văd, dar nu mai rulează. Deh. Critici.

      (Citează)

    • Nu cred ca Radu se referea la film, ci la asta http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Deus+Ex+Machina. Dar filmul respectiv a fost bun-bun.

        (Citează)

    • @catalinx, nu’l asculta pe adrian că nu știe ce zice! prin expresia deus ex machina radu se referă la un concept critic novator care se bazează în același timp pe jocul deus ex și pe filmul ex machina.

        (Citează)

    • catalinx: De exemplu nu am văzut Warcraft, deși inițial eram oarecum interesat, doar că a zis Eftimie ca e meh și că m-am gândit că ar trebui să penalizez Blizzard că nu au făcut un film Star Craft care are o poveste mult mai frumoasă, după părerea mea și atât, evident. Dar acum m-am cam răzgândit și aș vrea să îl văd, dar nu mai rulează. Deh. Critici.

      Am văzut eu recent Warcraft, dar n-am mai scris despre asta. Pe scurt, arată bine, vezi o sabie mișto, un orc, un castel.

      Filmul n-are însă nici cap și nici coadă. Personajele sunt de carton, intriga e proastă, nu este prezentat absolut nimic din istoria locurilor sau ce naiba fac ăia pe acolo (tot îi dă înainte cu magicieni, gardian și alte asemenea, fără să explice deloc ce se întâmplă), iar finalul este brusc, pregătit pentru o continuare directă.

      La final concluzia mea a fost “Băi, cât de bun ar fi putut fi dacă nu făceau scenariul în două zile”.

        (Citează)

  6. Pentru mine conteaza numarul de seederi.

      (Citează)

  7. Nu conteaza, pentru ca in general criticii sunt niste impotenti care nu-s in stare de nimic. Sunt niste Huidu si Gainusa glorificati, care nu sunt in stare sa produca nimic util de capul lor.

      (Citează)

    • Dar ce te face să crezi asta despre critici? De obicei sunt oameni care toată viața s-au uitat la filme și mai au și noțiune despre arta sau măcar teoria cinematografică, despre cum trebuie structurat un film șamd.

      Au văzut atât de multe încât își pot da seama rapid dacă niște dialoguri sunt sau nu bune ori dacă personajele sunt plate ca o scândură.

      Atâta doar că, neștiind cititorul multe despre acel critic, nu știe cam ce fel de om este sau ce experiență are, dar bănuiesc că-i putem privi ca specialiști în domeniu.

        (Citează)

  8. Nu. Consider ca pot sa decid si singur daca imi place un film sau nu. Iar ~20 de lei nu mi se par un capat de tara, ca sa trebuiasca sa imi spuna altii ce parere sa am despre un film sau nu. Exceptand scena “Martha”, imi place mult mai mult universul mai sumbru pe care l-au creat cei de la DC incepand cu Man of steel, decat abuzul de low iq din Avengers&Co.

      (Citează)

  9. Suicide Squad a depasit sau aproape a depasit 800 de milioane de dolari din incasari si inca este in crestere, :)

    http://screenrant.com/suicide-squad-international-box-office-captain-america/

      (Citează)

  10. Sunt importanți și criticii, te ajută să îți faci o părere despre film. Însă nu contează părerea lor în valoare absolută. Un critic poate nota prost un film pentru că i-au displăcut anumite elemente care pentru tine sunt absolut inofensive și peste care poți trece cu ușurință. Sau poate aprecia elemente care pentru tine nu înseamnă nimic și astfel experiența ta cu filmul respectiv poate fi complet diferită. Deci, contează foarte mult într-o recenzie explicarea motivelor pentru nota respectivă, mai mult chiar decât nota acordată.

      (Citează)

  11. Nota imdb devine relevanta doar dacă are peste 1.000 de voturi, in general te poti păcăli usor mai ales la filmele noi care au fost vizionate doar de un numar restrâns de oameni.
    Filmul Superman nu mi s-a părut asa prost cum citisem in articole, poate pentru ca aveam asteptari prea mici ..

    Sunt curios ce părere ai de filmul The Neon Demon (2016) – http://www.imdb.com/title/tt1974419/?ref_=nv_sr_1 – care este un fel de Mulholland Dr. (2001) declarat recent cel mai bun film din secolul 21.

    Un alt film greu de digerat este Enemy (2013): http://www.imdb.com/title/tt2316411/?ref_=nv_sr_1

      (Citează)

  12. Gusturile la filme sunt foarte subiective, de exemplu filmul meu preferat este primul Jurasik Park.

    Eu de exemplu urmaresc pentru filme / jocuri oameni ce au gusturi apropriate de mine iar daca ei recomanda ceva cam in 80 % din instante ma nimeresc.

    Suicide squad mi-a placut per total, putea sa fie mai bun din editare ( au taiat mult, iar ce au ales sa arate nu prea se lega foarte bine)

      (Citează)

  13. Nu ma intereseaza parerea criticilor ! Poate doar a comentatorilor uneori (cei care i-am observat ca au pareri balansate) , insa chiar si asa , o parere obiectiva iti faci doar dupa ce vezi filmul . Suicide Squad mi s-a parut un film bun , decent ca actiune , poate chiar de nota 8 . Coloana sonora si actorii pentru mine l-au facut de nota 9 .

    Avand in vedere ca am auzit numai rele despre film inainte de la “critici” , nu ma intereseaza .

      (Citează)

  14. Adrian:
    Nu cred ca Radu se referea la film, ci la asta http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Deus+Ex+Machina. Dar filmul respectiv a fost bun-bun.

    da.
    hai sa las si eu linkul asta aici, e un site unde sunt inventariate foarte mult scheme narative sau “tropi” cum le mai zice in engleza

    http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/DeusExMachina

    uneori citesc pana ma plictisesc :))

      (Citează)

  15. Criticii sunt ok, pt. ca cel putin in teorie au o parere… sa zicem “avizata”, in lipsa unui termen mai bun. Audientele generale de obicei se bucura la filme cu explozii si cam atat. E ok daca asta cauti, dar daca vrei un pic mai mult decat mindless entertainment atunci probabil e bine sa iei mai mult in seama parerea criticilor decat a userilor.

      (Citează)

  16. Nu imi plac mie desenele animate, dar Wiki spune despre Suicide Squad “As of September 18, 2016, Suicide Squad has grossed $313.8 million in North America and $405.1 million in other territories for a worldwide total of $718.9 million, against a budget of $175 million ($325 million including advertising and promotion costs)”

    Mickey Mouse aproba asta.

      (Citează)

  17. Ma enerveaza atunci cand imi dau seama ca prezinta fals niste filme pe motiv de apartenenta la o ideologie. Care e mareata numai in capul lor.

    Si la jocuri, la fel, cand au dat 6 noului Doom pe motiv ca e o intoarcere la vechile valori ale shooterului, gen sa impusti tot ce misca si criticul vrea o deconstructie a genului, sa fie omul personajul negativ si demonii pozitivi sau ceva. Pai poate nu toata lumea e interesata de ideologia ta.

      (Citează)

  18. nwradu: Am văzut eu recent Warcraft, dar n-am mai scris despre asta. Pe scurt, arată bine, vezi o sabie mișto, un orc, un castel.

    Filmul n-are însă nici cap și nici coadă. Personajele sunt de carton, intriga e proastă, nu este prezentat absolut nimic din istoria locurilor sau ce naiba fac ăia pe acolo (tot îi dă înainte cu magicieni, gardian și alte asemenea, fără să explice deloc ce se întâmplă), iar finalul este brusc, pregătit pentru o continuare directă.

    La final concluzia mea a fost “Băi, cât de bun ar fi putut fi dacă nu făceau scenariul în două zile”.

    aseara l-am vazut si subscriu celor de mai sus. la inceput am crezut ca ma uit la niste animatii prost facute…adica orcii aia puteau iesi muuult mai bine(la grafica ma refer) iar scenele de batalie…pfff…slaab pentru ce am vazut asemanator in ultimul timp.

      (Citează)

  19. Pentru mine un film bun este acela care are nota pe imdb peste 6.5 (din cel putin 50 000 de voturi) corelat cu un review bun la sfarsit unde unul dintre useri nu face spoiler si explica de ce filmul merita vizionat! Ma amuza in schimb asa numitele critici de pe cinemagia sau la sectiunea de comentarii de pe filelist la filmul respectiv..tind sa cred ca pe filelist lasa comentarii la filme numai copiii de maxim 12 ani! La fel si pe cinemagia, numai critici ilustri vezi pe acolo..dar nu a auzit nimeni de ei, cel putin cei din universul cinematografic! Avand la activ mii de filme vizionate de-a lungul timpului, imi pot da cu usurinta seama ca un film se anunta a fi prost si de evitat..la fel cum am o lista stransa de regizori si actori, pentru care nu mai are rost sa verific vreun review ca sa stiu ca acel film merita vizionat ( de ex : Ridley Scott, Christopher Nolan, Quentin Tarantino, Martin Scorsese si lista poate continua!), la fel cum am observat ca anumite filme formeaza acea “sf treime” pt un succes garantat : regizori buni+actori buni (A listed usually) + coloana sonora semnata de minti sclipitoare (Hans Zimmer, James Horner, Howard Shore, Ennio Morricone, Harry Gregson-Williams s.a.)..cand dai de combinatia asta poti fi sigur ca acel film va fi o incantare!

    offtopic: de abia astept 2017 – se anunta plin de sequel-uri mult asteptate si titluri noi ( Guardians of the Galaxy 2, Piratii din Caraibe 5, Aliens: Covenant, Kingsman 2, Underworld:Next Generation, Split, Power Rangers etc.)

      (Citează)

    • George: offtopic: de abia astept 2017 – se anunta plin de sequel-uri mult asteptate si titluri noi ( Guardians of the Galaxy 2, Piratii din Caraibe 5, Aliens: Covenant, Kingsman 2, Underworld:Next Generation, Split, Power Rangers etc.)

      Așa se zicea și despre 2016. Trăgând linie, ce filme ți-au plăcut așa mult?

      Și noul Star Wars în 2017, dacă nu mă înșel. Fac câte unul pe an, parcă.

        (Citează)

  20. nwradu: Așa se zicea și despre 2016. Trăgând linie, ce filme ți-au plăcut așa mult?

    Și noul Star Wars în 2017, dacă nu mă înșel. Fac câte unul pe an, parcă.

    pe anul 2016 m-au dat pe spate urmatoarele: The Revenant, 13 Hours The Secret Soldiers of Benghazi, The Finest Hours, Eye in the Sky, Disney’s The Jungle Book, Criminal, The Man Who Knew Infinity, The Conjuring 2 ..si cam atat..as adauga dezamagirile (unde asteptarile au fost mari) : The Witch, Gods of Egypt, Batman V Superman Dawn of Justice, Now You See Me 2, Independence Day 2 Resurgence, Tale of Tales ..si urmeaza sa vad: Triple 9, Whiskey Tango Foxtrot, Pele Birth of a Legend, Money Monster, Alice in Wonderland 2 Through The Looking Glass, X-Men Apocalypse, Warcraft, The Neon Demon, Disney’s The BFG, The Secret Life of Pets, Ghostbusters, Ice Age 5 Collision Course..plus cele ce urmeaza sa apara in lunile ce au mai ramas pana la sf anului..la multe dintre titluri asteptarile sunt mari..sper sa nu dezamageasca ca cele de mai sus! Ma uitam pe o lista ce ne asteapta in viitor..cateva filme bune, sequel-uri bune..numai sa apucam sa traim prin 2022-2024 cand vor aparea acestea! :)

      (Citează)

  21. Din nefericire nu am dat peste criticul cu care să am aceleași opinii, sau mai bine zis să am aceleși gusturi, iar comentariile publicul larg nu le mai citesc demult, chiar dacă sunt dezinteresate prea multe sunt stupide.

    Combinând pasiunea ta pentru avioane și pentru filme mă așteptam să faci un post despre ”Sully: Miracolul de pe raul Hudson”

      (Citează)

  22. EGO:
    Sully: Miracolul de pe raul Hudson”

    asta da film de vazut! Tom Hanks din nou la inaltime, dupa prestatia din Bridge of Spies!

      (Citează)

  23. nwradu:
    Care la înălțime, că am înțeles că se prăbușește! Eu o să-l aștept pe Netflix, că știu deja cum se termină.

    pai apuca sa ia ceva altitudine dupa decolare :))

      (Citează)

  24. Radu, tot întrebi de ce și ce au criticii, că ei sunt experți și așa și pe dincolo.
    Or fi, nu zic nu, deși și eu am vizionat pe la 1000 de filme, dar criticii sunt susceptibili de a lua bani pentru articolele “critice”. Că dacă zici că asta le e meseria. Așa că le pun onestitatea la îndoială.
    Apoi am o problemă cu unul care vedw toată ziua filme. Să zicem că apare un film de box office cu o idee noua și foarte frumos prezentata. Criticul poate a mai văzut ideea aia dezvoltată în cine știe ce filme independente la care nu are acces publicul larg sau în altele din miile de filme și nu mai privește atât de entuziast lucrurile.
    Ca un membru din juriul master chef, dacă mă înțelegi.
    Ehm. Eu am o problemă cu asta și cu genul ăsta de critică la orice.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus