►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Vă spuneam acum câteva săptămâni că o trecere spre autovehicule complet electrice s-ar putea face cel mai ușor în domeniul camioanelor. Vrei autonomie mare? Ai nevoie de acumulatori mulți, care sunt grei, iar un camion este construit din start pentru a căra greutăți mari. Dacă poți încărca 25 de tone de marfă, ce mai contează o tonă de baterii?
Mercedes a anunțat recent că lucrează la un astfel de camion, Urban eTruck de 26 de tone, care va avea o autonomie de 200 km folosind baterii și motoare electrice montate în puntea spate.
La noi nu se prea vede asta, dar în restul Europei camioanele mici sunt foarte prezente în interiorul orașelor, unde fac zilnic aprovizionare door-to-door pentru sute de baruri, bistro-uri, restaurante și magazine. Numărul de localuri este atât de mare în multe orașe încât mici dube sau “mașina patronului” nu mai sunt suficiente și folosesc deja mici camioane pentru asta. 200 km autonomie este suficient pentru a face turul prin oraș chiar și pentru mai multe zile.
Avantajele ar fi mari pentru mediul înconjurător. Vorbim de mașini care circulă aproape non-stop ziua, fac opriri dese și poluează destul de mult pentru a se repune în circulație. Un motor electric ar elimina această poluare și ar elimina și zgomotul. Același principiu se potrivește de minune și autobuzelor, din aceleași motive; gândiți-vă numai de câte ori frânează un autobuz și câtă energie s-ar putea recupera astfel pentru reîncărcarea acumulatorilor.
Mai mult, depozitele de marfă ar putea ușor fi modificate pentru a instala infrastructura de încărcare electrică a camioanelor, că nu vorbim de parcarea blocului sau de garajul de la casă. Nu înțelegeam prin urmare de ce adopția unor asemenea tehnologii durează așa mult, dar se pare că-i vorba de costuri. Chiar și Mercedes spune că acel camion demonstrează că se poate, dar n-au avansat încă o dată de intrare în producție.
Iată fraza cheie ce arată situația tehnologiei acumulatorilor și probabil că se poate aplica inclusiv pentru cei din telefoane și alte dispozitive:
Daimler Trucks expects the costs of batteries to lower by the factor 2.5 between 1997 and 2025 – from 500 Euro/kWh down to 200 Euro/kWh. At the same time, performance will improve by the same factor over the same period – from 80 Wh/kg up to 200 Wh/kg.
Tehnologia își arată limitele. O creștere de 2,5 ori a capacității în 28 de ani nu mi se pare o mare îmbunătățire. Așteptăm cu interes bateriile nou-inventate și camionul concurent de la Tesla.
sursa: comunicat Daimler via Digital Trends.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
16 comentarii
05/09/2016 la 8:09 AM
Radu, 200 km in oras e relativ putin. Si in nici un caz un camion de marfa nu o sa o duca mai multe zile. Maxim o zi. Gindeste-te ca vorbim de orase mari, trafic, opriri dese etc. Nu e atit de simplu. Dar da, macar la camioane poti pune multe bancuri de baterii.
Ma gindesc acum ca prin Dragonul Rosu au triciclurile alea electrice de ani de zile.
Cit despre capacitatea de incarcare, esti sigur pe alea 25 de tone?
jules(Citează)
05/09/2016 la 9:42 PM
Nu, cred că Mercedes face de 25t, dar nu văd de ce nu s-ar putea aplica și la unele mai mici sau mai mari. Totul e proporțional.
Dacă ține o zi, e suficient, că se încarcă noaptea.
200 km oricum e puțin. Până-l lansează pe piață, cred că va fi minim 400 sau mai mult, dacă noile baterii vor fi cum se zice.
nwradu(Citează)
05/09/2016 la 10:03 AM
Corect, camioanele si masinile mici de oras sunt cele mai bune aplicatii ale motorului electric. Un alt avantaj in afara celor mentionate e posibilitatea utilizarii wheel hub motors. Pentru camioane sunt mult mai usor de implementat.
Gigi(Citează)
05/09/2016 la 10:33 AM
25t pentru oras?
De unde ai dedus ca la noi nu se folosec o groaza de dube pentru distributie in oras?
nashu_mare(Citează)
05/09/2016 la 9:42 PM
Nu ca în orașele turistice, unde jumătate din trafic mi se pare alcătuit din camioane ușoare și dube mari.
nwradu(Citează)
05/09/2016 la 10:51 AM
jucarii. pentru moment. :)
Mihai(Citează)
05/09/2016 la 11:38 AM
Abia aștept prima “pana prostului” pe un camion :)
Sau sa-ți rămână înzăpezite câteva zile vreo 50 de camioane pe autostrada…
La cele clasice e mai ușor, te duci repede la o benzinărie și pui 5L de motorina și pleci. Tare’s curios cum s-au gândit să rezolve asemenea probleme pe electrice.
ZuLu(Citează)
05/09/2016 la 12:40 PM
Nu cred ca se gandesc la problemele astea. Distanta care poate fi parcursa cu incarcarea ramasa e prezentata constant, asa ca producatorii se bazeaza pe faptul ca soferii nu sunt idioti si pot sa isi planifice o cursa. Iar partea cu inzapezirea e un usecase rar si limitat geografic. Chiar si asa, exista variante.
Gigi(Citează)
05/09/2016 la 8:06 PM
Bun,ăștia care dau dislike au și un motiv? Eu nu sunt împotriva migrării pe electric ci doar am punctat o situație care nu e complicat de reprodus în viața reală.
Zulu(Citează)
05/09/2016 la 9:47 PM
Oare așa ziceau oamenii și când s-a trecut de la cai la automobile? Că la un cal îi bagi fân sub bot și merge mai departe, în timp ce automobilului trebuie să-i aduci benzină?
Situații ipotetice sunt multe. Am putea discuta și de pulsuri EMP sau alte SF-uri.
În practică, un camion nu iese pe autostradă dacă pe bord nu scrie că are autonomie suficientă pentru a ajunge la destinație, plus un 20%, să zicem, că nu-i idiot șoferul. Dacă o face, totuși, și vine și din senin ninsoarea secolului, asta e, o să-l remorcheze cineva.
Dacă 30 de camioane rămân înzăpezite astfel pe autostradă pentru că, evident, participau la o paradă și totuși erau și la limită cu energia electrică… e groasă rău. Probabil se va închide toate industria din acest motiv.
Cam de acolo vin dislike-urile.
nwradu(Citează)
05/09/2016 la 9:48 PM
Dar de curiozitate, de ce “abia o aștepți”? O să te duci lângă camion să dansezi de bucurie sau ce-ar urma să demonstreze, pentru tine, terminarea energiei din baterii?
nwradu(Citează)
05/09/2016 la 8:51 PM
Autonomia se poate (pre)lungi ca la lococomotive, un prapadit de motor pe combustie interna de capacitate mica, utilizat doar ca generator electric functionand la o turatie redusa (poluare mica), care va alimenta motoarele electrice, incarca acumulatorii sau eventul folosit pentru a nu ramane in pana prostului.
Solutii se pot gasi, problema e ca momentan nu se vrea o implementare rapida din cauza costurilor de implementare si probabil alte motive necunoscute publicului.
De realizat se poate realiza orice, doar ca nu cu orice pret.
Anonim(Citează)
05/09/2016 la 10:45 PM
Ai înțeles exact nimic. Este o situație care se întâmpla în lumea reala la mașinile curente. Pentru mașinile pe benzina/diesel exista o soluție extrem de simpla, nu a trebuit inventat nimic, mergi la benzinărie sau iți aduce careva niște combustibil.. In tot vuietul asta care s-a creat cu electricul și care e un lucru bun, nu se gândește nimeni la detalii, asta era toată discuția. V-ați aruncat ca rata în muci fără să prindeți esențialul.
ZuLu(Citează)
05/09/2016 la 10:57 PM
Adică, gen, nu e unul la testare acolo care să zică “Sefu’, da’ nu facem și o iterație pentru cineva care rămâne fără curent in the midle of nowhere?”. Iar sefu’i zice “Nu e nevoie măi copile, nu știai ca șoferii nostri sunt inteligenti și știu sa citescă datele de pe bord?”
ZuLu(Citează)
06/09/2016 la 9:17 AM
Nu. Nu pentru ca nu s-ar gandi la problema asta, ci pentru ca nu e o problema care trebuie adresata. Se intampla rar. Nu pune viata in pericol. O potentiala solutie (cum a zis cineva mai sus, un motor pe combustie care sa genereze curent) ar introduce complexitate, greutate si cost. Daca faci un DFMEA pe tot sistemul, iti dai seama ca asta e un failure mode pe care poti sa il ignori.
Orice sistem care ar extinde raza de actiune ar fi luat in considerare de utilizator cand isi planifica cursa si ar deveni inutil. Un sistem de baterii detasabile ar fi absurd, nu poti cara o baterie dupa tine pana la centrul de reincarcare si ar creste costul si greutatea masinii. Cea mai buna solutie ar fi sa introduci sisteme de alimentare pe masinile de tractare. Daca poti sa dai telefon cuiva sa iti aduca niste benzina, poti sa dai telefon cuiva sa vina sa te alimenteze.
Gigi(Citează)
06/09/2016 la 8:32 AM
Pocaiti-va sau va trimit un EMP si va las camioanele in aer ! Dumnezeu
Andrei(Citează)