►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Concurs: dau un exemplar din Harry Potter and the Cursed Child
Scurt ghid pentru a supraviețui călătoriilor luxoase cu CFR-ul pe distanțe lungi »
18 Aug 2016 ·
TURISM ·
Update: am adăugat la final punctul de vedere al companiei TAROM. Pe scurt, spun că în următoarele trimestre vor întoarce evoluția financiară și la final de an vor ieși bine.
Oricum ai privi-o, lucrurile nu arată bine pentru compania națională de transport aerian. Cei de la Profit au analizat documente de pe site-ul Ministerului Finanțelor și situația arată foarte rău pentru TAROM:
TAROM a cheltuit mai puțini bani decât bugetase că va face, dar asta pentru că n-a avut de unde cheltui, veniturile fiind la două treimi din așteptări. Reducerea cheltuielilor este o veste bună, dar în același timp înseamnă și investiții mai mici, doar 25% din ce era plănuit, și tare mi-ar plăcea să știu ce investiții au fost tăiate. Sper că nu acolo unde contează pentru siguranța pasagerilor.
TAROM ar fi trebuit să fie pe profit în 2015, acesta era planul. Dacă vă amintiți, la finalul anului a fost un scandal din faptul că încă aveau pierderi, iar micșorarea acelor pierderi s-a produs pe fondul ieftinirii combustibilului, nu a eficientizării companiei. Nu știu cum poți avea dintr-o dată astfel de pierderi masive, în trei luni mai mari decât în cele doisprezece anterioare, dar mă gândesc că au fost reglate din acte, de exemplu au amânat anumite cheltuieli pentru anul 2016 astfel încât 2015 să dea bine la raport.
Nici nu vreau să mă gândesc ce haos este acolo. Cea mai bună dovadă a fost în iunie, când TAROM a anulat câteva curse la ora plecării lor, cu pasagerii în aeroport. Motivul? Avioanele respective erau în hangar, la o mentenanță de 2-3 zile, ceea ce arată lipsa de comunicare din interiorul companiei și cum cei care asigură cursele habar n-au că cei care asigură mentenanța au băgat avioanele la revizie.
Sincer să fiu, în ritmul acesta nu cred că mai ține mult. Piața românească este cucerită de companii low-cost, iar acum acestea intră inclusiv pe cursele interne; Blue Air tocmai a depășit TAROM ca număr de pasageri, trecând compania națională pe locul 3 în piață, iar încărcarea medie pe cursă a fost de 68%.
Pe cele internaționale există oricum o concurență mare cu companiile străine. În aceste condiții și cu pierderile de mai sus devine chiar amuzant cum se entuziasmau unii de faptul că TAROM vrea să cumpere jet-uri mai mici pentru curse regionale și alte asemenea scenarii SF.
Să recapitulăm starea transporturilor românești:
Nu-i nimic, sunt sigur că un talentat inventator român va prezenta în curând teleportorul… dar statul român nu-l va sprijini și invenția va rămâne uitată pe un raft prăfuit.
Potrivit situatiei financiare a Tarom, realizata pentru primele sase luni, Compania a incheiat primul semestru cu o pierdere de 28,6 mil. RON, in vreme ce bugetul de venituri si cheltuieli prevedea, pentru aceeasi perioada, o pierdere de 3,4 mil. RON.
Pierderea de 49,9 mil RON inregistrata la finalul primului trimestru a fost redusa la jumatate pe parcursul trimestrului II, astfel incat la finalul primului semestru pierderea totala este de 28,6 mil. RON. Trebuie spus ca, in domeniul aviatic, primul trimestru al anului este cel mai slab si ca, in aceasta perioada, companiile aeriene inregistreaza cele mai reduse venituri.
Pierderi neprevazute au fost generate in special de problemele tehnice care au condus la anularea sau intarzierea anumitor curse, determinand astfel plata unor penalitati neplanuite si reducerea veniturilor, fapt care a avut un impact semnificativ asupra cifrelor finale. Performanta slaba a fostei conduceri executive in perioada ianuarie – martie 2016 a avut de asemenea un impact negativ asupra rezultatelor financiare. De altfel, acesta a fost si unul din motivele pentru care, in martie, Consiliul de Administratie a decis sa faca schimbari in echipa de management.
În prezent, noua echipa de conducere a Tarom si Consiliul de Administratie au demarat procedurile necesare pentru modernizare flotei, eficientizarea operatiunilor, imbunatatirea serviciilor, deschiderea de noi rute si conturarea unei noi strategii de marketing care sa atraga mai multi pasageri.
Este bine cunoscut faptul ca, in aviatie, a doua jumatate a anului este cea mai profitabila, acoperind sezonul de varf pe timpul verii si luna decembrie. Avand in vedere acest lucru si masurile de mai sus vizate de conducerea Tarom, suntem increzatori ca, la final de an 2016, nivelul pierderilor nu va depasi suma prevazuta in bugetul aprobat de Guvern, si anume 6,9 mil. RON.
« Concurs: dau un exemplar din Harry Potter and the Cursed Child
Scurt ghid pentru a supraviețui călătoriilor luxoase cu CFR-ul pe distanțe lungi »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
12 comentarii
18/08/2016 la 3:15 PM
Daca au incarcare medie 70% de ce nu scad preturile? Diferenta de 30% banuiesc ca nu creste costurile dar sigur mareste incasarile.
Ionutb(Citează)
18/08/2016 la 3:53 PM
Mie mi se pare ca cineva si-a facut de cap la Tarom dupa ce l-au dat afara pe Heinzmann. Poate au mai cosmetizat cifrele de anul trecut, dar diferenta e cam prea mare.
Bogdan(Citează)
18/08/2016 la 4:52 PM
Deh, asa patasti cu management de stat.
Gaelex(Citează)
18/08/2016 la 6:01 PM
Mai mult ca sigur un procent mare din aceste pierderi au fost facute in 2015. Este practic imposibil sa ai o astfel de pierdere in numai 3 luni.
Nu inteleg insa scopu… Ok – ai amanat momentul… Ca sa ce?
geretus(Citează)
18/08/2016 la 10:39 PM
Ca sa vina ‘Patriciu’
Sa dea doi lei pe companie
Iar peste nici 5 ani s o vanda ca un business profitabil
Cred ca se pregateste o privatizare …
nFo(Citează)
18/08/2016 la 6:25 PM
Mai bina sa-l inchida. Sunt destule firme de transport aerian care fac asta mai bine sau mai ieftin. Nu inteleg de ce statul, cel mai prost manager, se ocupa cu transport aerian.
Tarom este si va fi mereu o gaura in buget.
Valentin(Citează)
18/08/2016 la 8:12 PM
Bugetarea defectuoasa, care pe partea de venituri nu este corelata cu sezonalitatea specifica industriei (ian, februarie sunt luni in care lumea nu prea calatoreste) mareste impactul acestei pierderi. Tinand cont de situatia din anii anteriori, poate ca pierderea din aceasta perioada va fi redusa de incasarile din lunile de varf. Depinde insa pana la ce nivel.
Eubu(Citează)
18/08/2016 la 8:45 PM
in primul rand, sunt rezultatele pe trim I care este cel mai slab pentru orice companie aeriana europeana. In plus, Tarom nu a putut inchiria chartere pentru ca nu a fost sezon.
@IonutB – in general, teoria economica spune ca atunci cand reduci preturile primesti mai putini bani. Incarcarea medie de 70% este OKish la un flagship airline, dar nu stim cat a fost in Trim I.
@Valentin – nu stiu daca ai aflat, dar Romania a intrat in Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007. Poate ai ratat stirea. In Uniunea Europeana, ajutorul de stat este foarte greu de acordat si doar in anumite conditii, iar companiile de stat trebuie sa se descurce pe banii lor, nu pe bani de la buget. Din acest motiv, Ungaria a trebuit sa asiste la inchiderea companiei nationale de stat Malev – nu o putea ajuta. De asemenea si Alitalia a dat faliment si statul italian nu a putut pompa bani in ea.
Cezar(Citează)
18/08/2016 la 8:50 PM
@Radu – ideea este sa inlocuiesti avioanele de tip ATR cu elice cu jeturi probabil tip Embraer care au cam aceeasi capacitate ca si ATR-urile, lucru nu tocmai SF. Pur si simplu s-ar inlocui niste avioane mai vechi cu niste avioane mai noi relativ similare.
ATR-urile au capacitate de 48, respectiv 68 de pasageri, Embrarele pot avea intre 37 si 132 pasageri in functie de model.
Cezar(Citează)
19/08/2016 la 9:28 AM
Eu sper să le înlocuiască, dar e pe bani :P
nwradu(Citează)
18/08/2016 la 9:34 PM
Nu pricep cum de e surpriza ca se duce in faliment cand asta a fost chiar planul in ultimii ani?
Mai multe detalii aici, cititi pana la final ziuanews.ro/dezvaluiri-investigatii/aranjamente-mafiote-la-tarom-regizate-de-managerul-christian-heinzmann-381191
IohaNess(Citează)
18/08/2016 la 11:35 PM
Pacat, chiar imi doresc sa existe in continuare Tarom, ii prefer oricand in detrimentul Blue sau Wizz, chiar daca de multe ori ma costa mai mult.
FlorinM(Citează)