un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Planurile Tesla pentru următorii ani includ un autobuz, un camion, un SUV mic și alte vehicule

23 Aug 2016  ·

AUTO  ·

7 comentarii

Elon Musk scrie pe blogul Tesla:

A first principles physics analysis of automotive production suggests that somewhere between a 5 to 10 fold improvement is achievable by version 3 on a roughly 2 year iteration cycle. The first Model 3 factory machine should be thought of as version 0.5, with version 1.0 probably in 2018.

Dacă n-ați înțeles nimic, nu-i problemă, nici eu. Bănuiesc că se referă la niște principii care spun că o creștere de 5-10 ori a producției poate apărea abia după vreo 3 generații de îmbunătățit fabrica la fiecare 2 ani, una dintre problemele Tesla fiind mărirea capacității de producție.

Mă întreb, însă, câți dintre antreprenorii români, indiferent de domeniu, își planifică business-ul în funcție de tot felul de astfel de “legi” la care s-a ajuns după mulți alți ani de încercări din partea altora, “legi” care uneori nici nu sunt scrise, ci trebuie să le descoperi tu analizând statistic ce-au făcut alții.

Musk are un articol despre planurile Tesla în continuare, probabil pe următorii 10 ani, și acestea sunt ambițioase. Înainte de a vi le spune, e de remarcat că un alt asemenea plan l-a făcut acum 10 ani și tocmai l-a finalizat de implementat.

Explică frumos și simplu acolo de ce Tesla a pornit la drum cu modelul Roadster: pentru că tehnologia era scumpă, aveau multe de inventat și deci costul urma să fie mare. Mai mult, nu aveau capacitate de producție, așa că asta a determinat tipul acelui prim model: o mașină sport, unde clienții erau obișnuiți să plătească mult și volumele cerute de piață erau mici. Toată evoluția următoare, de la modelul S la X și acum la modelul 3, sunt creionate în acel plan făcut acum 10 ani.

Din nou, mă întreb câți antreprenori moderni au un astfel de plan făcut pe un deceniu în avans, dincolo de “să meargă bine, să creștem business-ul”. Dar bănuiesc că de asta Musk muncește 20 de ore pe zi.

Acum iată ce plănuiește Tesla în următorii ani, dincolo de Modelul 3:

  1. un SUV compact, mai mic decât modelul X. Personal cred că ar avea mare succes în Europa, dar și SUA.
  2. un pick-up truck electric, care probabil va avea succes pe piața americană, unde astfel de mașini sunt populare.
  3. un heavy-duty truck, adică un camion de transport marfă, ceva de cursă lungă.
  4. un autobuz sau, cum îl numește Musk, “high passenger-density urban transport”

Nu a zis când le va scoate pe piață, dar ultimele două ar urma să fie prezentate la anul, deci măcar vom afla cum intenționează să arate, ce capacitate vor avea șamd.

Planul este și trecerea spre mașini complet autonome, unele în care tu citești un blog bun, dormi, te uiți la frumusețile naturii șamd. Pachetul complet, nu doar asistență, inclusiv cu posibilitatea ca alții să folosească mașina ta într-un fel de Uber modern, în care tu o pui la dispoziție celor ce au nevoie de un taxi autonom, în loc să stea de pomană în parcare.

Pentru a avansa toată tehnologie, Musk vrea și o integrare între generarea de energie electrică folosind panouri solare și stocarea ei în bancuri de baterii, un prim pas fiind fuziunea dintre Tesla și SolarCity. Energie solară ușor de obținut și utilizat ar duce la o adopție rapidă a mașinilor electrice și ar elimina din poluarea cu hidrocarburi.

Și apropo, cartea lui Ashlee Vance despre Elon Musk, Tesla și SpaceX, foarte bine primită în străinătate, poate fi cumpărată în română de la eMAG, Libris, Elefant și alții.

tesla_3_silver_3

 

asus s5507

    7 comentarii

  1. Ca să nu dăm prea tare în cultul personalității , mai au și alții merite în povestea de succes a Tesla. De exemplu nea ăsta https://www.youtube.com/watch?v=hf15nMnayXk

    Mai mult, cu tote îmbunătățirile posibile în domeniul bateriilor, s-ar putea că în următorii 10 ani mașinile hibrid să fie secretul și nu pur electrice. Hibrid cu rază >50km nu pocnitorile alea de Prius. Și nu trebuie să fie neapărat cu benzină, etanolul e la fel de bun. Ideea e ieftin de produs și flexibil pentru ocaziile alea speciale când mergi mai mult decât în medie. Să transporți 500kg de baterie pentru ăia 30km pe care îi faci în medie zilnic e un pic exagerat și nu dă bine dacă o luăm după “first principles”.

      (Citează)

    • Hibridele nu sunt solutia: trebe sa pui ambele sisteme ca sa mearga masina, deci creste pretul. Trebuie incarcare rapida si disponibila peste tot. 400 km autonomie e ok daca ai unde incarca usor

        (Citează)

    • Exact. La încărcare e problema. Chiar și cu o dublare a performanţelor de azi, sub 80% în 15 minute nu văd să scadă prea curand. Ar însemna cam 200kWh pt fiecare mașină. La 10 locuri de încărcare vine 2MWh. Un mic secret al Tesla de ex e că la Supercharger e un încărcător la 2 locuri. Dacă ambele sunt ocupate puterea se împarte. Plus imaginează-ţi un puhoi tipic de mașini pe autostradă vara, când toţi merg în concediu. Trebuie un reactor nuclear lângă autostradă.
      Despre costuri, vezi filmul, motoarele sunt foarte ieftine și hidrocarburile sunt foarte eficiente per volum și masă. Plus că e vorba de un range extender de 600cc ca la i3, nu motoare de 2 litri diesel cu cutie DSG.
      Ideea aici e să fim pragmatici nu să o luăm autistic-vegan pe arătură și să aruncăm la gunoi chestii încă viabile.
      Sigur, cine o să-și permită mașină cu >100kWh foarte bine. Dar producţia de masă e complet altceva.

        (Citează)

    • Plus că motorul nu trebuie să fie ÎN mașină tot timpul. Mai există multe alte soluţii. Oricumsunt multe aspecte interesante și contraintuitive. Poate cunoști un blogger de tehnologie interesat de astea. Ar ieși de niște articole.

        (Citează)

    • Tesla tocmai au lansat modelul de 100 kWh cu o autonomie de peste 600KM. Si da, in jumatate de ora incarci cat pentru vreo 170 KM. Fara sa aiba nevoie de vreun motor fosilizat pe motorina/benzina ca anexa – optiune vadit pierzatoare din toate punctele de vedere.

      Asta e viitorul, si fiecare moment pierdut de producatorii clasici de masini ii aduce mai aproape de o viitoare disparitie de pe piata. Lucrurile sunt atat de simple si clare. Sunt tot mai multe tari care se inscriu in dezideratul ca pana in/din 2025 sa interzica vanzarea de masini pe combustibil fosil. E incredibil cum producatori gen BMW sau Mercedes inca o mai dau cotita si nu isi dau seama ca viitor le va fi electric sau deloc.

        (Citează)

  2. Radu, ai acoperit doar unul din cele patru puncte din “Master Plan Part Deux”. Celelalte mi se par mult mai importante decat diversificarea modelelor Tesla – asta e, pana la urma, o evolutie naturala.

    De mai mare interes si potential sunt:
    – intrarea pe piata rezidentiala cu panouri solare si baterii aferente si crearea unui produs simplu si usor de folosit
    – self driving
    – sistemul prin care masina ta sa poata fi inchiriata atunci cand nu o folosesti, astfel incat sa produca bani in timpul in care acum sta parcata – pe trotuar :) – degeaba.

    P.S. Toata lumea la Tesla lucreaza foarte mult, nu doar Elon. Sunt una din cele mai cautate companii din tech, dar si cea mai “stresanta” dpdv al job-urilor si cerintelor de la angajati: https://twitter.com/dfjsteve/status/705925529388453888

      (Citează)

  3. defapt totul a plecat de la spaceX si dorinta lui Musk sa colonizeze Marte
    – Prima faza a fost sa trimita “ceva” in spatiu si a reusit
    – a doua faza sa reduca pretul calatori a reusit si asta
    – a treia faza este colonizarea lui Marte

    pentru a treia faza, pentru terraformare, avea nevoie de un progres in orice era alimentat cu energia solara. practic colonia va fi un “solar city”.

    Musk gandeste pe termen lung, e intersat de tot ce e legat de energia solara, orice avans il duce mai departe in realizarea planului sau de colonizare

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus