►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Conduceam liniștit pe autostrada A3 (la viteza legală) printr-o ploaie destul de ușoară. Atât de ușoară încât anulam un raport Waze pentru grindină, gândindu-mă că iar au stat glumeții să dea rapoarte false.
Depășeam o mașină când roțile de pe partea stângă au intrat într-o mică baltă de pe marginea benzii, o peliculă atât de fină încât n-am văzut-o, dar suficient de consistentă pentru a micșora aderența roților din stânga. Roțile din dreapta și-au păstrat aderența, ceea ce-a făcut ca mașina să-și schimbe brusc direcția cu vreo 5-10 grade.
Asta e puțin, dar când conduci cu 130 km/h și tocmai treci pe lângă altă mașină poate fi începutul unui accident spectaculos, mai ales în acele prime clipe când simți că pierzi controlul, dar nu știi cât de rău. Ochii mi s-au mărit, mâinile mi s-au încleștat pe volan, am înțeles ce se întâmplă și am luat piciorul de pe accelerație și totul s-a rezolvat în mai puțin de o secundă. Inima mi-a bătut mai tare încă 10 minute.
300 de metri mai departe, pe banda 1, dau de o nouă baltă și simt o acvaplanare ca la carte. Asta înseamnă că, din cauza vitezei, anvelopele nu au timp să “despartă” apa, să o dea la o parte pentru a călca pe asfalt, ci plutesc pe apă și pierzi controlul mașinii. Am lăsat-o să încetinească de la sine, cu un mic de frână de motor, și s-a rezolvat rapid problema.
Știți că pe autostradă limita de viteză devine 80 km/h pe timp de ploaie sau ninsoare? Respectați-o! Nu-i vorba că ploaia simplă este un fenomen extrem, ci că se pot forma bălți (și din cauză că o pantă de scurgere este un mister pentru constructori nepricepuți), iar o mașină fără ESP sau șoferi neatenți pot produce accidente nasoale.
Am stat aproape două ore între Posada și Comarnic. Stăteam atât de mult pe loc încât la un moment dat mi-am scos laptopul din portbagaj și am pus un film, că mă plictiseam. Măcar era răcoare, alții au stat la Fetești, în câmp.
La un moment dat coloana de mașini a avansat vreo 10 metri, iar eu am zis că nu bag în viteză și nu turez motorul pentru a avansa doar atât. Așa că un cocalar cu BMW vechi înmatriculat pe Bulgaria a profitat de ocazie și a țâșnit din spatele meu, m-a depășit și apoi a stat în fața mea următoarele două ore. Am vrut să-i zic “bine bă, ai avansat două locuri într-o coloană de 3000 de mașini, ești un campion!”, dar ce rost mai avea? Ăștia n-au zile multe oricum.
Problema a fost o viitură în Comarnic, care a adus de pe dealuri gunoaie și noroi care au blocat drumul. Când am trecut eu acesta era deja curățat, dar probabil o vreme a fost blocat pentru curățare și scurgerea apei.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
22 comentarii
05/07/2016 la 7:09 AM
Ce imi plac mie astia care pleaca in perioada de varf si pe urma stau 3 ore coloana cu toti ceilalti geniali care au plecat la aceeasi ora.
Gaelex(Citează)
05/07/2016 la 12:13 PM
S-ar fi mers bine, problema au fost incidentele neașteptate, nu aglomerația.
nwradu(Citează)
05/07/2016 la 8:09 AM
sper ca nu folosesti anvelopele de iarna inca, nu?
mini-umezeala aia n-ar trebui sa fie o problema daca ai niste anvelope macar decente.
oricum, preventia de baza (daca iti pasa de viata ta), dar preventie nu inseamna numai sa reduci viteza, ci si sa iti pregatesti tehnic masina (revizii la timp, anvelope potrivite, lichid pt parbriz suficient, etc).
mateescu(Citează)
05/07/2016 la 8:21 AM
Hmm. Radule, limita de 80 probabil se aplica in Romania unde nu s-a auzit de nivelment :). In mod normal, o autostrada ca la carte are calea de rulare inclinata inspre interiorul curbei (daca este drum in curba) sau profil v intors (daca este drum drept) astfel incat sa nu balteasca apa. In Germania aveam 110 km/h pe ploaie torentiala si nu erau balti pe autostrada.
G(Citează)
05/07/2016 la 10:47 AM
În afară bucăţile alea care au restricţie de viteză pe ploaie tocmai pentru că se fac bălţi. Una spre Augsburg aresigur așa ceva.
nea_caisă(Citează)
05/07/2016 la 12:14 PM
Păi da, am mai ginit câteva limite pe DN1 sau pe autostradă puse doar pentru că urmează o porțiune cu denivelări, nu din alte motive. În loc să toarne bine asfaltul, au limitat ulterior viteza ca să nu rupi mașina.
nwradu(Citează)
05/07/2016 la 8:21 AM
“Am lăsat-o să încetinească de la sine, cu un mic de frână de motor, și s-a rezolvat rapid problema.”
Poate ai vrut sa zici un pic si nu un mic.Sau iti era doar un pic foame :)))
Andrei(Citează)
05/07/2016 la 12:15 PM
Ambele, voiam să zic “pic”, dar mi-era și foame.
nwradu(Citează)
05/07/2016 la 12:47 PM
Ha ha ha…buna asta.Si eu care credeam ca e un teaser la Turul Micilor.
Andrei(Citează)
05/07/2016 la 8:23 AM
Ne dai indicatii despre cum sa treci prin balti (nu, aia nu e acvaplanare , ce ai patit tu) si apoi ne povestesti cum ai pornit laptopul sa vezi un film, tu la volan fiind, si esti nedumerit de ce cineva din spatele tau te-a depasit!?!?! Serios?
gonzales(Citează)
05/07/2016 la 12:17 PM
Nu.
Pe Posada se stătea câte 10-15 minute nemișcat, apoi dădeam în față câte 20-30 de metri. Aveai timp și să faci un grătar. Tu credeai că mă uitam la seriale în timp ce mașina mergea? Care ar fi fost logica?
Bălțile erau pe autostradă, o oră mai târziu.
nwradu(Citează)
05/07/2016 la 8:40 AM
2 chestii:
– ce anvelope ai?
– a3 e o mizerie de autostrada pe care sta apa. Daca ar fi facuta cum trebuie apa s-ar scurge si n-ai avea problema asta.
add(Citează)
05/07/2016 la 12:19 PM
Niște Michelin în stare destul de bună, mai au mulți ani în fața lor.
nwradu(Citează)
05/07/2016 la 9:42 AM
Cu ce camera filmezi?
Madalin(Citează)
05/07/2016 la 12:20 PM
Marcus 4 https://www.nwradu.ro/2014/08/review-vicovation-marcus-4-camera-auto-ce-filmeaza-excelent-in-toate-conditiile/
nwradu(Citează)
05/07/2016 la 9:44 AM
Pe A3 ( aia din germania :P) eram impins de la spate pe banda a treia pe ploaie cu 180km/h . Pe benzile 1 si 2 mergeau tirurile, mosii si gravidele cu viteze mai mici , dar ma indoiesc ca cineva conducea la 80 km la ora.
Si eu aveam probleme d-astea existentiale pe ploaie cu Mondeo , ca puscatul ala nu avea ESP si cam fugea spatele. Cumva nici tu nu ai ?
catalinx(Citează)
05/07/2016 la 12:20 PM
Nu are ESP, nu.
nwradu(Citează)
05/07/2016 la 11:10 AM
sigur, 180 la ora pe ploaie torentiala, si o marmota cu cizme de depasea pe banda 4 :). In Germania se merge preventiv, nu se testeaza limitele vehiculelor; dai talpa si peste 200 pe uscat si liber si mergi si cu 40 cand conditiile cer asta, poate de asta sunt mai putine accidente la ei, cred ca doar in Ro poate veni un bizon cu peste 150 pe ploaie si sigur va ajunge dupa tine la destinatie (daca va ajunge)
Victor(Citează)
05/07/2016 la 1:07 PM
Bine, boss. Doar asta am, alte dati era cu mai multi vapori de apa , mai multa ploaie , dar foloseam telefonul pentru muzica .
http://catalinx.ro/wordpress/?attachment_id=893
Am zis ploaie, nu torentiala. Pe ploaie torentiala se intampla sa nu poti merge nici cu 80 ca nu vezi, lasand la o parte aderenta si alte prostii.
Dar tu stii mai bine, ok.
catalinx(Citează)
05/07/2016 la 11:40 AM
Am fost si eu pe DN1 duminica (la Sinaia), Waze’ul ma sfatuit sa aleg ruta pe Targoviste si am facut 2 ore si 20 de minute pana in Dristor.
Daniel(Citează)
05/07/2016 la 12:22 PM
Well, Mariciu a întors înainte de Comarnic și s-a dus pe Târgoviște spre București, a ajuns cu vreo 30 de minute mai repede, dar nu mi s-a părut mare afacere, că-i drumul mai prost. După ce treci de Comarnic mergi destul de constant și cu viteză mare până la București.
nwradu(Citează)
05/07/2016 la 1:32 PM
Poți doar să ridici piciorul de pe accelerație când te apropii de o baltă și nu vei simți niciun derapaj. La fel e valabil pentru gropi și linii ferate.
Gabi Miron(Citează)