►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
7 Jul 2016 ·
Mi se pare ridicol faptul că pentru Cernavodă se cumpără uraniu din Canada, deși în România avem mine și fabrici de combustibil nuclear, însă decizia este una corectă financiar: canadienii ne vând uraniul de două ori mai ieftin decât costă să-l producem noi!
Din păcate, asistăm la distrugerea industriei de uraniu din România, care-și trăiește ultimele clipe. Culmea, România este printre puținele țări europene cu un lanț nuclear complet, de la mine la centrale electrice, așa că nu depindeam de alții. Până acum.
Problema vine din felul în care este construit sistemul. Există două companii:
Acum, SNN cumpără dioxid de uraniu de la o firmă canadiană cu 429 lei/kg, în timp ce CNU îl vindea cu 475 lei/kg și mai nou a vrut să majoreze prețul la 830 lei/kg. Așa că decizia pare corectă, că din banii statului se cumpără uraniu, iar costul se reflectă în factura electrică.
Observați deja cât de ridicolă este însă situația. Două companii ale statului se ceartă între ele pe bani. Întreg sistemul ar fi trebuit să aibă un management unic, sub aceeași umbrelă, astfel încât să nu apară probleme de “cu cât îmi vinzi”, ci doar uraniul să fie transferat de la mină și până la Cernavodă fără negocieri și contracte.
Sistemul energetic și industria nucleară sunt strategice pentru țară și trebuie ținute în frâu. Canadienii oferă un preț mai bun, dar economia făcută de SNN este un avantaj doar pe termen scurt.
În aceste condiții, CNU urmează să dea faliment pentru că singurul lor client este centrala de la Cernavodă într-o lume ce trece tot mai mult pe eoliene și solare. Vorbim de mii de locuri de muncă, de mine ce vor trebui închise cu cheltuieli mari de securizare și igienizare și de pierderea investițiilor făcute în ultima perioadă.
Și poate vă întrebați cum de canadienii pot oferi un preț așa bun. Simplu: sunt o companie privată, nu de stat, orientată deci pe eficiență, nu pe parandărăt și șpăgi, nu cu cheltuieli imense ascunse publicului pentru că sunt clasificate secret șamd. V-am mai spus, statul este un prost manager. Statul român a avut la dispoziție 25 de ani să eficientizeze sistemul energetic și n-a făcut nimic: pe lângă cel nuclear, Hidroelectrica este în faliment, iar pentru starea termocentralelor vă aduc aminte de meciurile dintre RADET și ELCEN, de exemplu.
Același lucru s-a întâmplat deja cu celălalt mare ingredient necesar centralei de la Cernavodă, apa grea. Combinatul de apă grea de la Turnu Severin a intrat în faliment în ianuarie 2016, după mai mulți ani de chinuri financiare. Era singurul producător de apă grea din Europa, așa că acum o luăm și pe aceasta de la străini.
În aceste condiții, mi se pare ridicol că România vrea în continuare să construiască Reactoarele 3 și 4 de la Cernavodă doar ca să le facă dependente de materie primă străină. Costurile sunt foarte mari, energia nucleară vine cu riscurile ei, iar sumele respective ar putea fi folosite pentru construirea de eoliene sau fotovoltaice, unde “materiile prime” sunt gratuite și nelimitate încă vreo 5 miliarde de ani. După cum vă arătam, o zonă de 4 x 5 km de panouri electrice ar putea asigura energia electrică pentru întreaga Românie, iar eolienele ar fi și mai eficiente la noi.
Mai mult, în 2018 vine liberalizarea pieței energetice, când vei putea schimba furnizorul de energie electrică (revin despre asta) și deci când furnizorii vor dori să cumpere energie la prețuri cât mai mici, eventual putând și să o importe, prin urmare costurile imense de construire a reactoarelor 3 și 4 ar putea rămâne nerecuperate. Dar știți cum este: la Cernavodă, pe un obiectiv strategic și cu proiecte secrete, o mulțime de companii pot prinde contracte umflate, sugând ani de zile de la țâța statului și a fondurilor europene, în timp ce eoliene și fotovoltaice poate monta oricine, că nu-i vreo mare scofală, într-un mediu puternic concurențial.
sursa foto: Solar panels de pe Shutterstock.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
21 comentarii
07/07/2016 la 7:40 AM
Parca Hidroelectrica a iesit de curand din gaura neagra in care intrase.
Fuzz(Citează)
07/07/2016 la 11:21 AM
De acolo până la a merge bine este cale lungă. Sistemul energetic a fost gândit pe vremea comuniștilor ca un tot unitar, cu diverse componente intrând în funcțiune la diverse momente.
De exemplu Hidroelectrica putea funcționa ca un backup în momentele de vârf, că dai drumul la apă și obții imediat curent, pe când la termocentrale e mult mai complicat să suplimentezi capacitatea de producție.
Noaptea consumul scade, chiar și cel industrial, dar poți utiliza energia generată de termocentrale pentru a pompa la loc apă în hidrocentrale, “armându-le” din nou.
Prin urmare, sistemul e gândit să conlucreze, să schimbe energie dintr-un loc în altul șamd. Hidrocentralele au costuri imense de producție, dar generează ieftin energie ulterior. Din păcate, n-au mai apucat să genereze, a venit Revoluția și totul a devenit independent, cerându-se fiecărei ramură de generare să fie profitabilă. Unele nu au cum să fie profitabile!
nwradu(Citează)
07/07/2016 la 8:10 AM
Vrem fara vize in Canada? Platim!
costin(Citează)
07/07/2016 la 11:22 AM
Da, interesantă coincidența, dar nu e vorba de sume așa mari la uraniu, câteva zeci de milioane de euro.
nwradu(Citează)
07/07/2016 la 8:12 AM
Nu mă îndoiesc că parlamentul, cu înțelepciunea lui cunoscută, v-a rezolva această problemă: nu trebuie decît să adopte o lege de protejare a cultivatorilor autohtoni de uraniu, obligatoriu să ai la raft 50% uraniu din lanțul provenit din lanțul scurt
Horia(Citează)
07/07/2016 la 8:19 AM
va razolva. scuze, mi-a propus telefonul și am dat ca blegul fără să mă uit
Horia(Citează)
07/07/2016 la 11:23 AM
Da, bună asta :))
nwradu(Citează)
07/07/2016 la 8:27 AM
Pai si americanii cumpara petrol de la arabi, desi ei au zacaminte in Alaska de moare lumea. Si toata lumea ii aplauda, ca-s chibzuiti. Lasa sa mai ramana si tara asta cu ceva prin beci.
Giovani(Citează)
07/07/2016 la 11:27 AM
Da, dar vezi ce se întâmpla acolo. Americanii dădeau și ei ceva la schimb, arme de miliarde de dolari vândute în zona Golfului. Era o relație bidirecțională.
În plus, recent americanii au început să scoată petrol de la ei și-l scoteau mai ieftin decât îl dădeau arabii. Așa că arabii au ieftinit mult barilul (de asta e cum e acum) și a devenit mai ieftin pentru SUA să-l ia tot din Golf decât de la ei, unde costurile sunt mari. Pe termen lung, îi fac pe arabi să-și consume petrolul și să-l vândă și la un preț mic. Le-au spart monopolul, arabii rămân fără petrol, SUA îl are în continuare pe-al ei, bun și peste 40 de ani.
La noi este mai greu. Petrolul se bazează pe tot felul de companii mici, medii și mari care exploatează câte sonde își permit. Uraniul impune costuri mult mai mari și nu o poate face oricine. Plus că odată distrus sistemul, este greu de reconstruit, dovadă că n-am reconstruit nimic distrus după devalizarea de după revoluție.
Sau ca să zic de hidrocentrale, pe aia nu o poți închide acum și să speri că, în caz de nevoie, o să facă privații vreo 3 și vei lua curent de la ei. Nu merge așa, ba chiar cele existente au nevoie de mentenanță permanentă.
nwradu(Citează)
07/07/2016 la 8:30 AM
Pentru 46 lei mai ieftin la kg o firma romaneasca ce platea taxe in Romania urmeaza sa dea faliment, toti minerii devin someri, iar banii in loc sa ramana in circuitul Romaniei se duc in Canada. Pentru mine aceasta decizie e luata pentru subminarea economiei pentru ca per total avem mult mai mult de pierdut.
Greuceanu(Citează)
07/07/2016 la 8:50 AM
mai există și varianta ca de diferența aia de 46 de lei, șefii unei companii de stat să nu-și mai poată duce amantele în sejururi la monte carlo, vezi cazul Eximasig
Horia(Citează)
07/07/2016 la 8:52 AM
insa nu il poti acuza pe ala care a decis treaba asta de abuz in serviciu , ca nu a incalcat legea in indeplinirea indatoririlor de serviciu, nu ?
catalinx(Citează)
07/07/2016 la 8:52 AM
n-auzi ca voiau sa-l faca 830 de lei?
Giovani(Citează)
07/07/2016 la 10:02 AM
Da.. concurenta inseamna subminarea economiei.
bogdans(Citează)
07/07/2016 la 11:28 AM
De la 430 la 800+ e o diferență mărișoară.
nwradu(Citează)
07/07/2016 la 9:05 AM
Poate sa fie si decizie strategica. Daca in Canada e mai ieftin nu are rost sa consumam din tara, il pastram pentru viitor:)
SirNeo(Citează)
07/07/2016 la 11:32 AM
Îl păstrăm, dar care viitor? Eu cred că energia verde va fi tot mai importantă în viitor, așa că centralele nucleare vor fi treptat înlocuite.
Apoi, să te apuci după un timp să scoți uraniu costă foarte mult. Întreruperea activității și reluarea ei sunt costisitoare.
La plan mondial, România este nesemnificativă. De acum întotdeauna va fi mai ieftin să cumpărăm de la alții.
nwradu(Citează)
07/07/2016 la 10:39 AM
lantul ala de producatori romani presupune si cateva job-uri de nivel tehnologic inalt, pe care le pierdem.
mac gregor(Citează)
07/07/2016 la 11:12 AM
Razvan, energia nucleara oricum o iei, e cea mai ieftina dupa aia hidro. Aia cu solara si eoliene o fi ea verde dar e scumpa si nu e reliable (ironic, si energia antomica e considerata verde)
Aia eoliana a fost foarte performanta in Romania pentru ca am dat certificate verzi care le subventionau lor foarte mult costurile si de aia s-a umplut Dobrogea de ele.
Iulian(Citează)
07/07/2016 la 2:59 PM
Uneori ma doare neuronul unic de ce tampenii colosale poti sa spui.
1. sa transfere direct uraniul de la unii la altii, fara negociere, fara contracte. Asta este comunism, nu economie de piata, nu duce le eficienta si costuri reduse.
2. sa nu construim reactoarele 3 si 4 ca sa nu fim dependenti de materia prima straina ieftina. Dar sa ramanem la mana Rusiei, de la care luam gaz, asta e bine?! Sa nu construim reactoarele 3 si 4 care ne-ar asigura independenta energetica ceea ce ne-ar permite sa putem inchide centrale pe carbune, asta nu este bine?!
3. probabil nu stii, dar Cernavoda este construit pe tehnologie CANDU, adica CANada Deuterium Uranium – chestie care i-a ofticat maxim pe rusi, Ceausescu nu a fost prost sa ia reactoare de gunoi de la ei. Ca paranteza, era bine sa fie accidentul de la Cernobal la Cernavoda, nu? Fiind reactoare CANDU mi se pare perfect normal sa isi materia prima de la oamenii care au facut sistemul si sigur livreaza calitatea si puritatea si proprietatile fizice cerute de sistem. Pentru ca ar fi nasol sa avem parte de un Hexi Pharma in domeniul nuclear.
4. solutia ta este sa ii pedepsim pe oamenii de la Cernavoda care isi fac treaba bine si cheltuiesc banii cu cap in loc sa intram peste aia de la minele de uraniu si peste aia de la fabrica de apa grea ca sa vedem ce capuse curatam. Geniala solutie, da-le peste maini exact celor care muncesc bine!
5. foarte frumos in teorie cu celulele fotovoltaice si cu centralele eoliene, doar ca nu ai toate informatiile. De exemplu trebuie sa tii cont ca nu le poti construi chiar oriunde pentru ca trebuie sa ai soare si vant un anumit numar de zile pe an ca sa fie rentabila investitia. Problema este ca deja s-au dat autorizatii pentru construit capacitati de productie de cel putin 5x mai mari decat se poate transporta cu reteaua electrica din zonele respective. Merg in gol!
Gaelex(Citează)
07/07/2016 la 3:06 PM
Pai hai sa donam pentru uraniul romanesc nu pentru un pietroi, nu?
Serios vorbesc , stiu ca sunt niste zeci de tone de uraniu in reactoarele de la Cernavoda si nu imi permit chiar atat , da un 5 -10 kile imi permit sa cumpar , la pret romanesc,chiar si la 800 de lei , cam cat tine o sacosa de rafie asa. Ma duc si l-il ofer sa nu mai cumpere de la canadieni. Daca imi dau doar curent de banii aia , e ok pentru mine. Chiar la un pret mai mare ( curentul).
catalinx(Citează)