un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestorePC GarageFlipSecomAltex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Sportul făcut în oraș s-ar putea să dăuneze mai mult decât statul degeaba

10 Jun 2016  ·

GÂNDURI  ·

26 comentarii

Paradoxal, s-ar putea să vă faceți mai mult rău decât bine făcând sport în interiorul orașului, chiar și în parcuri. Mă refer la alergare sau ciclism. Motivul poate că-l intuiți deja: aerul este atât de poluat, încât probabil că ați fi mai câștigați stând în casă.

Mie mi-e greu să merg prin centrul orașului, de exemplu. Simt praful și noxele cu fiecare respirație, iar aici vorbim de mers la pas. Când alergi probabil că tragi de 3-4 ori mai mult aer în plămâni, adânc, poate și pe gură, ocolind astfe sistemul de filtrare al nasului. Nu vă face bine.

Practic, să alergi prin oraș nu-i prea sănătos pe termen lung. Văd mulți oameni alergând prin cartiere sau pe străzi prin centru, pe vreun traseu al lor; nu-i bine. În parcuri ești ceva mai protejat, aerul este mai curat și copacii formează o barieră naturală pentru praful și noxele produse de mașinile de pe bulevarde. Dar nu în parcul Izvor, acela e înconjurat de bulevarde circulate și copacii practic lipsesc. Alegeți-vă cu grijă traseul, alergați prin mijlocul parcurilor, nu pe perimetrul acestora.

Ciclismul are aceeași problemă, o confirmă Lucian Mândruță într-un articol foarte mișto. Mergeți cu bicicleta la muncă? Probabil călătoriți prin mijlocul poluării, luați-vă o mască și utilizați filtrele potrivite, nu-i nici o rușine.

Înțeleg acum mai bine de ce unii preferă să alerge pe bandă, la sala de sport. Nu-i acesta motivul, altele sunt la mijloc, dar totul are și o consecință bună, măcar acolo aerul este condiționat. Altfel, în exterior, eu zic că ești mai câștigat dacă te duci cu mașina în afara Bucureștiului și alergi sau faci ciclism pe acolo, prin tot felul de locuri cu cărări și poteci amenajate. Bucureștiul este prea poluat, antrenezi mușchii și pierzi calorii, ceea ce reprezintă efecte pe termen scurt, dar distrugi plămânii și alte organe pe termen lung.

poluare_2014

asus s5507

    26 comentarii

  1. Le ziceam ceva similar brașovenilor care aleargă pe una din cele mai poluate străzi: http://dorinlazar.ro/cateva-propuneri-contra-intuitive-pentru-brasoveni/

      (Citează)

  2. cel mai bine, de departe, e sa dai o fuga in weekend pana la un munte si, decat sa stai 4 ore la coada de la telecabina, mai bine urci 4 ore pe Jepii mari de exemplu, care e un traseu usurel. acolo poti fi 100% sigur ca inhalezi un aer curat, ai racoarea padurii si vezi un peisaj ca din avion.
    p.s. luati-va incaltaminte adecvata, nu mergeti in bashcheti sau slapi, macar 2L de apa de caciula si ceva usor de mancare. e buna si o gecuta/pelerina de ploaie cu vremea asta.

      (Citează)

  3. Daca a zis-o Mandruta atunci nu mai am nici un dubiu :)
    Nu cred ca mai are rost sa intreb pe ce te bazezi cand spui bazaconiile astea, nu?
    Ca de Balbuta stiu ca nu se bazeaza pe nimic.

      (Citează)

    • Adevarul e ca si-a facut el in Paint harta aceea a Bucurestiului si a poluarii. Din ochi asa

        (Citează)

    • Nu contestam faptul ca exista poluare.
      Doar ma indoiam de faptul ca alergatul prin oras/parc e mai daunator decat statul in casa.

        (Citează)

    • Balbuta stie cum sa nu stie, pai nu alerga el cu amanta in bemveu pe la marginea padurii pe terenuri extravilane…aer curat nu ca in oras.

        (Citează)

  4. cel mai bine e sa alergi/biciclesti dimineata (5-7), cand poluarea e mult mai mica si dupa cum spuneai si tu printr-un parc.

    dar si Giovani are dreptate : mai bine tragi o fuga pe munte decat sa stai in oras peste weekend.

      (Citează)

  5. Mie-mi place tare mult sa merg cu bicicleta, cand eram mic mergeam in IOR si 23 August des. As merge si acum, dar nu am gasit bicicleta perfecta pe care sa o cumpar si daca nu e perfecta, nu o cumpar. N-am incredere in brandurile care le vad la noi iar Pegas este o insulta si o bataie de joc fata de ce era acest brand in copilaria mea.

    Probabil cea mai nesanatoasa idee este sa faci sport pe seara, pe langa o sosea sau un bulevard bine circulat. Asa ai parte de toate chimicalele emise de masini si autobuze toata ziua.

    Dimineata o fi mai putin murdar aerul, s-a mai curatat peste noapte. Dar tot in parc sau la munte poti sa faci miscare fara sa iti nenorocesti plamanii. Dupa ce stai cateva zile sau o saptamana la munte si vii inapoi in oras te loveste mirosul de poluare, trebuie sa te obisnuiesti din nou cu el.

      (Citează)

  6. Aparent sunt studii care te-ar contrazice… nu am gasit linkul catre studiu, stiu ca l-am citit acum ceva vreme… si erau si cercetatorii destul de uimiti de rezultat.

    http://www.mensfitness.com/weight-loss/burn-fat-fast/running-protects-your-lungs-from-pollution

      (Citează)

  7. Nu știu ce e mai rău, titlul, sau faptul că spui că articolul lui Mândruță e mișto. Deși ideea de bază, cum că activitățile în aer liber într-un mediu poluat, are un fundament, exemplele și detaliile cu care e argumentată nu sunt deloc cele mai fericite.
    Cu regret spun că văd aroganță și un orizont îngust în ambele articole. În primul rând alergatul (ăla în jurul a 3 blocuri) și mersul pe bicicletă până la birou nu e sport. E așa, puțină mișcare. Adică în cel mai fericit caz e mișcarea pe care ai face-o dacă ai trăi într-o gospodărie mai săracă tehnologic unde mai trebuie să tai un lemn sau să alergi după o găină. Pe lângă că ”sportul făcut în oraș” înseamnă și în alte 2-3 orașe din țară în afara Bucureștiului – gen și în Recaș, cătunul ăla cu vinurile, care n-are nici semafor. Acolo dacă nu stai toată ziua pe strada principală nu se prinde uraniul de tine, cum zice Mândruță. Da, bun, am înțeles Bucureștiul e extremul care ar trebui să ne facă să conștientizăm problema, dar totuși, hai că la nivel național nu e chiar așa.
    Culmea aroganței e în articolul citat, unde spune că ciclismul nu e ieftin. Argumentul? păi există biciclete de 10000 de euro. Toți vedem la tv ce biciclete au ăia și ni le dorim, dar asta nu înseamnă că nu poți merge pe bicicletă pe bani puțini, și nu mă refer la bicicletele ruginite care costă 300 de lei, ci la faptul că îți poți lua una nouă cam cu 1000 de lei și te va ține mulți ani și mulți km.
    Cât despre nutriție, urmăresc și eu ciclismul ca sport – fără să fiu fanatic, așa cum se uită lumea la Franța – România și la Liga Campionilor – și spun, pentru cei care nu cunosc, că nici ăia profesioniști nu consumă într-o cursă tot ce zice Mândruță acolo. Dar a ținut să le enumere așa, poate intimidează pe cineva mai slab de înger. Zeama aia din bidon ți-o poți face acasă, poți lua cu tine o ciocolată, o prăjiturică sau un biscuite și sandvișul cu salam te ține fără probleme 100 și ceva de km. Cu puțin bun simț și moderație poți corecta carențele pe care le are corpul ascultându-i semnalele – setea, foamea, poftele etc.

    Ca o concluzie, sunt dezamăgit de argumentările cu extreme care nu ajută pe nimeni cu nimic. Dacă a crescut numărul de bicicliști, Bucureștiul e orașul ciclismului. Dacă facem piste, trebuie să fie totul ca în Olanda. Dacă e să-ți iei bicicletă, musai una de minim 1000 de euro – asta ți se va spune în majoritatea magazinelor de la noi.

      (Citează)

  8. daca ai cat de rar (niciodata) sunt curatate filtrele de la echipamentele salilor de sport te-ai gandi de 6 ori inainte sa te duci acolo. nu mai vorbesc de majoritatea cladirilor de birouri din Bucuresti…

      (Citează)

  9. Ha ha in Bucuresti e poluare, sa vezi in Kathmandu, unde se ridica norii de fum dupa camioane/autobuze si praful pluteste in aer, iar dupa o ora de mers prin oras, tusesti de nu stii ce ii cu tine.
    Si totusi sunt unii care alearga pe acolo si mai au loc si maratoane!

    Cu pretul la biciclete exagereaza mult Mandruta. Oameni calare pe MTB-uri de 2000-3000euro castiga competitii de top la nivel de Romania la amatori.

      (Citează)

  10. Andrei:
    Nu contestam faptul ca exista poluare.
    Doar ma indoiam de faptul ca alergatul prin oras/parc e mai daunator decat statul in casa.

    100% de acord, haideti sa facem sport cu cap ce-i drept.

      (Citează)

  11. Ar fi utile niste link-uri de unde ai obtinut concluzia asta. Ai cantarit si efectele sedentarismului vs riscurile alergarii in acest Bucuresti poluat?
    Nu incerc sa te contrazic doar ca ai detaliat aici doar un colt dintr-o poza.

      (Citează)

  12. cursierele sunt destul de scumpe, dar gasesti ceva mega decent in zona lu 1000E. Cand vorbim de distanta >100km facute la rulaj de 30km.h sa mergeti voi cu bicle de 1000lei. Am cunoscut un ceh care se tinea pe rich bike mtb dupa cursiere, pe zone scurte, dar nu toti suntem fosti ciclisti

    filtru de poluare e bun, se simte. Dar e foarte obositor si incomod. Cel putin la mine, cu barba, e satana :)

      (Citează)

    • 100 km cu 30 km/h nu mai e plimbat prin oraș și mers cu bicicleta la birou. Cel mai bun raport calitate preț la cursiere îl au Decathlon, unde găsești ceva decent la 2 mii și ceva de lei. Dar dacă ești pasionat sigur îți vei cumpăra chestii faine în timp. Toate astea nu înseamnă că dacă dispui de fonduri n-ar trebui să pui, cum zice Mândruță, Dura Ace sau roți de carbon pentru ăia 5-10 km cât faci până la birou atunci când nu plouă. Fiecare își cumpără ce vrea sau ce-i place și până la urmă de-aia există componentele alea în comerț, ca să schimbe și mâna noastră un Di2 dacă ai bani.

        (Citează)

  13. animaloo:
    cursierele sunt destul de scumpe, dar gasesti ceva mega decent in zona lu 1000E. Cand vorbim de distanta >100km facute la rulaj de 30km.h sa mergeti voi cu bicle de 1000lei.Am cunoscut un ceh care se tinea pe rich bike mtb dupa cursiere, pe zone scurte, dar nu toti suntem fosti ciclisti

    filtru de poluare e bun, se simte. Dar e foarte obositor si incomod. Cel putin la mine, cu barba, e satana :)

    Cam cat costa o jucarie de asta (filtru)? Si cam cat timp il poti folosi pana ii schimbi consumabilele?

      (Citează)

  14. Salut!

    Uite una tangentă la subiect:

    Știi ce mi-ar plăcea să aud la televizor? Cum dă Guvernul o ordonanță de urgență prin care anulează toate privilegiile de transport ale demnitarilor și staffurilor lor – urgența fiind, bineînțeles – iminența gratuității transportului public în București.

    Carevasăzică nu se mai justifică, mă-nțelegi, suportarea de la bugetul public a cheltuielilor de transport ale fundurilor de demnitar.

    Dacă doamna ministru al Justiției poate călători cu metroul (bravo ei!), or putea și Dragnea, Ponta, Zgonea, Tăriceanu & Co. să meargă cu RATBul la Parlament.

    E că merge de o petiție? Dacă tot o să avem noi, pulimea, gratuitate, să fie și la domniile lor, că…așa-i în tenis parcă, nu?

      (Citează)

  15. Poluarea e cu particule și cu gaze. Particulele sînt într-o anume măsură reținute de filtre și intră mai greu în casă, dar gazele, nu. Deci la tine acasă sau la sală, aerul e în mare măsură la fel de poluat ca în restul orașului.

    Singura excepție este dacă te afli chiar în imediata vecinătate a unui vehicul care poluează, chiar în fundul lui cum s-ar zice…

      (Citează)

  16. Din fiecare 10 masini (cutii de tabla consumatoare de hidrocarburi si oxigen) vazute la primele ore ale ambuteiajului se itesc doar 11 perechi de ochi sictiriti. Prea multa risipa de sosea si o incomensurabila fudulie in orasean…

      (Citează)

  17. Cf hărții Pipera şi Aurel Vlaicu nu sunt poluate. :)

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus