►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Eu credeam în exit-poll-urile ce anunțau rămânerea Marii Britanii în Uniunea Europeană. Am avut astăzi dimineață o surpriză.
Îmi pasă mai puțin de britanici acum. Au votat cu inima, nu cu mintea, deoarece toate calculele arată că pierd mai mulți bani ieșind din UE decât rămânând. Este însă un calcul complicat, făcut pe termen lung și cu principii de economie avansată, lucruri pe care nu le poți explica ușor omului de rând care-i preocupat că în acest timp i-ar putea fura imigranții portofelul. Treaba lor, vedem peste 20 de ani cum le va fi britanicilor.
Doream ca UK să rămâne în UE din motive egoiste: României i-ar fi fost mai bine așa, cu o Uniune stabilă și puternică, pentru că momentan UE este singurul lucru care ne mai trage puțin în sus. Uitați-vă în jurul nostru, statul român e falimentar, iar toate proiectele medii și mari se fac cu ajutorul fondurilor UE (pe care noi le gestionăm prost, dar e altă discuție). Avem nevoie de o Uniune puternică și de țări puternice drept model și chiar paznici.
Dacă apare un efect de domino privind ruperea UE, mă tem însă că peste vreo 200 de ani urmașii noștri vor spune “și o vreme România a făcut parte din ceva numit UE și ăia voiau să ne dea bani ca să ne dezvoltăm, dar românii tot votau cu PSD și acceptau corupția, așa că n-au profitat deloc de acea perioadă. Mai erau doar 12 milioane în țară și trăiau în paragină când i-a anexat Rusia“.
Ieșirea UK din UE nu-i o știință exactă, așa că nu m-ar mira dacă fiecare are o altă părere despre subiect. Care-i a ta? Se poate rupe UE, ca orice alt imperiu de-a lungul istoriei? Vor fi ok britanicii? Ne va influența asta? Pe cine va decora Iohannis pentru Brexit?
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
35 comentarii
24/06/2016 la 11:08 AM
Tare aia cu anexatul de către Rusia. Și nu e o idee imposibilă…
Alx Max(Citează)
24/06/2016 la 11:10 AM
Oare Dancu face sondaje in UK acum?
alex(Citează)
24/06/2016 la 11:12 AM
Avand in vedere ca principala lor problema pare sa fie cu imigrantii, consider ca puteau sa forteze niste legi si masuri care sa actioneze direct aceasta problema. Chiar daca UE presupune libera trecere, puteau sa forteze pe aceasta directie. Sa paraseasca complet UE pare destul de drastic, daca nu erau cumva probleme si mai grave ca imigrantii, care imi scapa mie acum…
Alex(Citează)
24/06/2016 la 7:53 PM
Nu aveau cum sa faca asta pentru ca uniunea le dadea peste mana. Cand ai intrat in uniune ai acceptat niste reguli pe care trebuie sa le suporti indiferent de consecinte. Plecarea din UE este singura metoda prin care UK poate controla granitile si legile privind turismul si munca imigrantilor. Eu nu cred ca au nimic de castigat prin aceasta decizie, doar de pierdut. Desigur, efectele se vad pe termen lung cum a zis si Radu, acum doar ne dam cu parerea.
P.S.: Daca cineva avea de gand sa viziteze Anglia, duceti-va acum cand lira este inca in scadere.
BeBe(Citează)
24/06/2016 la 11:19 AM
Oricum nu au fost 100% niciodată în Eu. Aveau o grămadă de excepţii la aderare. Ei polonia și parcă încă o ţară. Drum bun. Așa o să aibă și BNR o grijă în minus că nu mai atacă cocalarii ăia leul.
nea_caisă(Citează)
24/06/2016 la 11:34 AM
“și o vreme România a făcut parte din ceva numit UE și ăia voiau să ne dea bani ca să ne dezvoltăm”
Este o exprimare simplista, populista… nu e chiar asa.
Vrei sa spui “sa ne dezvoltam ca piata de desfacere si ca furnizori de materie prima top quality ieftina (vezi lemn, etc)”
vladutz(Citează)
24/06/2016 la 2:44 PM
“Vrei sa spui sa ne dezvoltam ca piata de desfacere”
Daca esti sarac lipit nu poti sa fii piata de desfacere. Ca nu ai bani sa cumperi rosiile, televizoarele sau masinile produse de Germania, Olanda sau Italia.
Ia vezi cat era salariul mediu, pensia medie sau PIB/capita in 2000, atunci cand eram mana moarta (dupa 2001 am intrat in carti si pentru UE si pentru Nato) si cat sunt acum. Refuzi sa vezi ca adevararea asta a adus o gramada de investitii straine+bani de la “capsunari” in tara? In anii de varf (2008) discutam de intrari de pana la 15 miliarde de euro/an. Sau poate crezi ca muncim astazi de 5 ori mai mult decat in 2000 si de asta a crescut salariul mediu pana la 500 de dolari?
Nu zic ca UE e raiul pe pamant si ca nu au avut si ei interesele lor (de exemplu preluarea activelor valoroase in sistemul bancar sau energetic).
Dar mi se pare complet gresit sa crezi ca ne e mai bine in afara decat inauntru si ca suntem doar o piata de desfacere. O excursie prin Moldova, Ucraina sau Belarus te poate convinge rapid.
silicon_v(Citează)
24/06/2016 la 11:35 AM
si eu eram convins ca o sa voteze sa ramana.
cred ca va fi un efect de domino, cred vor urma alte referendumuri (Olanda, Suedia, poate ca si Franta, Italia) si tot asa pana ce Germania, care este nucleul dur al uniunii, va spune “stiti ce? ia mai duceti-va dracului cu fitele voastre” si aia o sa fie tot.
intre timp, NATO va fi si el probabil istorie cu Trump la casa alba si UK afara din EU.
it’s like 1900 all over again – eu personal nu exclud posibilitatea unui nou razboi in Europa.
oricum, la Kremlin azi e sarbatoare.
sa ne apucam de invatat limba rusa.
Robo(Citează)
24/06/2016 la 11:47 AM
Corect.UE e pe panta.Daca iese si tramp,cu o politica izolationista,putin va castiga Europa fara sa faca nimic special.Totul pentru ca sunt multi….politicos sa zicem needucati si cu capacitati cognitive limitate care habar n-au de istorie si pun botul la primul papagal populist.Nu-i nimic,daca lumii i s-a urat cu binele,vom avea cu totii probleme mult mai mari decat ce model de smartphone sa luam sau cand si unde sunt reduceri.Cu ascensiuni nationaliste de extrema-pe fondul unei generatii de politicieni de calitate submediocra-,cu criza financiara ce tocmai s-a nascut,cu viitoarele varfuri de crize ale imigrantilor si cu o Rusie care tace si face…..eu nu vad cum vom evita un razboi in Europa intr-o perioada relativ scurta.
Peredhil(Citează)
24/06/2016 la 11:58 AM
E posibil, dar daca highlanderii din Scotia si aia NI se pozitioneaza repede pe baricade ca ei vor musai in UE si NUK format din England si Wales pot sa ramana pe afara daca asta vor, va fi mai complicat .
Nu as paria ca mai rau. Daca Anglia si Wales ies din uniune , iar Scotia si Irlanda sunt introduse separat , dar raman agatate si de UK ( asta s-ar putea intampla -vezi Groenlanda care nu e in UE, dar apartine Danemarcei, care este stat UE) au toate premizele sa le mearga mai bine, sa continue relatia comerciala, doar ca sa ofere si mai putin decat ofera acum la schimb. Sigur ca se vor mai schimba niste treburi dar nu vad de ce ar fi pentru mai raul lor.
catalinx(Citează)
24/06/2016 la 12:06 PM
Recomandat doar detinatorilor de materie cenusie:
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=267533543615836&id=132436543792204&__tn__=%2As
samE(Citează)
24/06/2016 la 12:38 PM
, u uniune sau fara, Uk va fi la fel de bine…
chestia cu scaderea relatiilor comerciale e floare la ureche.. se pot renegocia si se pot oferi facilitati.
problema lor e cu imigrantii … uk si sua nu vor imigrantii pe teritoiul lor.. ci doar pe teritotiul europei
astfel, uk blufeaza pe taraba imperiilor …
dar, poate ca ploaia care va veni le va potopii pe toate ;)
marius popescu(Citează)
24/06/2016 la 12:44 PM
“și o vreme România a făcut parte din ceva numit UE și ăia voiau să ne dea bani ca să ne dezvoltăm, dar românii tot votau cu PSD și acceptau corupția, așa că n-au profitat deloc de acea perioadă. ”
Romanii nu au votat numai PSD ci au votat si PDL, PNL, USL s.a. Au acordat votul si incredera tuturor celor care au promis ca vor face ceva pentru un nivel de trai mai bun iar ca rezultat nivelul de trai al romanilor a crescut din 1990 in coace. Visai tu Radule prin anii 90 ca ai sa ajungi vreodata sa-ti faci un concediu in Mauritius?
Iar bocitoarele din gasca lui Guran ar fi bine sa-si faca bagajul si sa plece din Romania daca s-au saturat sa traiasca aici. Altfel este pura ipocrizie sa te plangi ca Romania e de cacat atat timp cat tu castigi mii de euro pe luna exact din tarisoara asta pe care tu o critici zilnic, facand mai nimic constructiv ci doar gargara goala pe tv/radio/online.
gigi(Citează)
24/06/2016 la 12:52 PM
Chestia e ca nu e doar despre bani.
Se poate sa castigi decent in Romania si tot sa nu ai o viata buna. Pentru ca trebuie sa mergi pe strada, pentru ca trebuie sa scoti copilul in parc, sa ai de-a face cu institutiile statului, sa folosesti serviciile medicale, sa-ti dai copilul la scoala samd.
Probabil ca daca esti foarte bogat nu te mai intereseaza lucrurile astea, poti sa eviti toate micile neplaceri zilnice care se aduna si te apasa, dar altfel, chiar si daca banii nu sunt o problema, tot e greu sa traiesti in tara asta.
Robo(Citează)
24/06/2016 la 1:30 PM
Ce spui tu e o nemultumire generalizata pe care o regasesti peste tot in lume nu numai in Romania. E o stare de deznadejde indusa in primul rand de catre mass-media care pompeaza zi de zi subiectele negative pentru ca au observat ca asta genereaza audienta/trafic. Daca ai sa citesti presa straina ai sa vezi ca nici englezii, nici americanii si nici francezii nu sunt multumiti cu tarile lor iar toate astea contrar unor studii care dovedesc faptul ca timpurile in care ne regasim acum sunt mai prospere ca oricand. Cu alte cuvinte o ducem mult mai bine prin comparatie cu homo sapiens de acum 100, 200, 500 de ani si cu toate astea suntem tot mai nemultumiti. Pesimismul asta e ca o molima care a cuprins tot pamantul.
gigi(Citează)
24/06/2016 la 1:40 PM
@gigi
stiu ce zici, este corect, pentru ca omul se obisnuieste usor cu binele si isi stabileste un nou nivel de referinta foarte repede.
dar la noi in tara exista in mod obiectiv niste lucruri care te impiedica sa traiesti “bine”, prin comparatie cu tarile alea de care pomenesti – lucruri de baza care tin de calitatea vietii la ei exista si la noi nu.
Robo(Citează)
24/06/2016 la 12:46 PM
Acum se da liber la legaturi mult mai stranse cu US si cu firmele americane aflate in “dominatie mondiala” la care UE le punea bete in roate (Google, Facebook, Uber, Airbnb etc). Si self-driving cars, pariez ca le vom vedea in UK mai intai.
Daeveren(Citează)
24/06/2016 la 2:42 PM
Boss, va fi un soc sa afli ca interesul SUA in europa sunt nemtii, nu britanicii.
alxzen(Citează)
24/06/2016 la 1:00 PM
Referendul e doar consultativ. Parlamentul britanic hotaraste. Inca nu se stie nimic…
Marius(Citează)
24/06/2016 la 1:01 PM
Referendumul…
Marius(Citează)
24/06/2016 la 1:13 PM
Eu aș paria pe Germania.
pahomi(Citează)
24/06/2016 la 1:14 PM
io observ insa ca la ei un referendum cu 2% majoritate se aplica, iar la noi un referendum cu 90% majoritate, pt 300 de parlamentari, nu se aplica.
Poate ar fi timpul sa se aplice, de la alegerile de anul asta.
mac gregor(Citează)
24/06/2016 la 1:42 PM
Sincer nu credeam ca ies.
Daca apar alte idei de separare, lucrurile trebuiesc tratate cu manusi, (Marie LePen deja s-a gandit ca e o idee buna…) si aici cred ca totul depinde de Merkel mai departe sa nu le dea motive sa iasa si o mica reformare a UE & EURO nu e o idee rea.
Ce o sa fie tare e ca Regatul Unit o sa ramana doar Regatul dupa ce Irlanda de Nord si Scotia or sa se desparta de UK, si parca Scotia pleaca si cu petrolul din Marea Nordului… deci Anglia o sa ramana cu pakistanezii votanti.
La cum s-a votat in Londra, cred ca si Londra se desparte de UK :))
Time will tell, dar daca se duce UE.. Transilvania o sa vb ungureste si noi rusa!
SYAOnline(Citează)
24/06/2016 la 3:11 PM
Iesirea din UE va fi un lucru bun pentru fermierii/agricultorii englezi care in ultimii ani se plangeau tot mai mult de scaderea pretului la produsele alimentare, scadere influentata de importurile masive din Europa Centrala si de Est, preponderent din Polonia. In acelasi timp, pentru consumatorul de rand din UK, nu va fi o bucurie faptul ca va trebui sa plateasca mai mult pentru un litru de lapte sau un kg de carne. Deci depinde pe ce parte a baricadei se regaseste fiecare.
gigi(Citează)
24/06/2016 la 5:40 PM
Ar trebui sa te intrebi daca or sa mai supravietuiasca fara subventiile pe agricultura de la UE.
SYAOnline(Citează)
24/06/2016 la 5:25 PM
nu-i plang de mila pe englezi, au obtinut ce au vrut
deplang Europa cu un Parlament European inutil, plin de madame Grapini&Cretu cu zeci de mii de funcţionari mai bine plătiţi decât orice funcţionar din statele UE, dar care taie frunze la câini cu subvenţii ineficiente, majoritatea surse de corupţie
si mai ales pe noi, o tara uitata de oameni si Dumnezeu, condusa de o mana de corupti si infractori si in care zilnic, marea majoritate a locuitoriilor, se lupta sa supravietuiasca
ovidiu(Citează)
24/06/2016 la 6:05 PM
Nu am zis ca e mai bine afara. Mai ales in pozitia noastra geopolitica, nici nu era o cale mai buna.
Dar sa nu ne imbatam cu apa rece, ca cineva acolo sus ne vrea binele.
Totul e la nivel de interes.
Legat de “prea saraci pentru piata de desfacere”, stimabile, te contrazic. Imediat dupa ’90, desi eram saraci lipiti, am fost una dintre cele mai bune piete pentru toate mizeriile importate din Europa civilizata, Turcia, China, etc.
Ok, nu cumparam produse high end, dar produsele low end importate erau in mare floare, motiv pentru care tarile capitaliste evoluate au avut “carne de tun” pentru a-si contiunua reteta capitalista.
NATO? Sa ne aducem aminte de protection tax = Behtel?
Interese, interese, interese, totul se rezuma la asta.
vladutz(Citează)
24/06/2016 la 9:16 PM
Silicon_V, “complet gresit” e o afirmatie cam hazardata, la fel ca si argumentele pe care le aduci ca sa o sustii. Asta cu salariul mediu e cea mai amuzanta, in conditiile in care 43% din romani castiga in 2016 sub 1000 lei iar inca 28% au sub 1700 lei. Alta amuzanta e aia cu lipsa de bani ca sa le cumparam alora rosiile si televizoarele. Despre costurile ascunse ale aderarii la UE ai vreo cifra sau crezi ca se compenseaza cu valuta capsunarilor?
gabi(Citează)
24/06/2016 la 10:11 PM
Da, dupa standardele de azi, sunt sume foarte mici – asta pentru ca ne-au crescut noua standardele considerabil, ne-am transformat intr-o societate de consum si ne-am obisnuit sa ne putem cumpara de toate… si mereu sa vrem altceva, sa le si schimbam. Pe cat de ciudat ti se pare, cei 43% care castiga 220 EUR si cei 28% care castiga 375 EUR, ca iti convine tie, mie sau altora, castiga semnificativ mai mult decat se castiga in anul 2000 (echivalat in euro, fireste). Daca nu mai stii cum era in 2000, iti spun ca salariul mediu era 85 EUR. Atentie, mediu, nu minim!!! Fiind mediu, multi castigau 70, 50 si chiar mai putin. Salariul minim era 39 EUR, iar cu asta erau platiti probabil undeva pe la 50% dintre romani.
Nu era deloc usor sa iti cumperi un computer, in anul 2000, daca aveai un salariu “de om normal”, nu stiu daca iti mai amintesti cum era – trebuia sa faci un efort considerabil ca sa-ti permiti ceva, chiar si in rate. Azi, cu juma de salariu ti-ai luat computer. Astazi, astea sunt lucruri pe care romanul de rand si le permite – isi permite o masina, un computer, un smartphone (care costa de fapt cam cat un salariu *mediu* din zilele noastre, un iphone nou costa cat doua salarii medii si am vazut la multi pusti asa ceva), acum mancam paine feliata si ambalata, oua stampilate si ambalate, nu mai mergem cu trenul in vacanta, mergem cu avionul etc… sunt sute de exemple care arata “progresul” si implicit si un cost mai mare – dar asta pentru ca ne permitem. Ca sa iti reamintesc, in 2000, cota de piata a masinilor inmatriculate in Romania era: 72% Dacia, 21.8% Daewoo, 1.3% Volkswagen… restul nici nu mai conteaza, erau sub 1%, nu si le puteau permite decat aia cu foarte multi bani, “norocosii” – astazi, cam oricine care are un salariu isi permite sa isi cumpere o masina straina SH.
Nu stiu cu ce te afecteaza pe tine costul intrarii in UE, atata timp cat iti poti permite ca si roman de rand sa ai o viata decenta, cu masina si o casa in rate (poate va aduceti aminte cat de greu era sa cumperi o casa acum 15-20 de ani) si poti vizita si tarile din Europa fara probleme.
In fine, comparatii ar putea fi facute cu sutele, cert este ca ni s-a schimbat cu totul modul si standardul de viata (in bine) si pretentiile au crescut exagerat de mult, iar cel mai mult imi pare rau ca lumea pare ca a uitat complet cum era acum 15 ani, sa nu mai zic de acum 20 de ani.
Daeveren(Citează)
25/06/2016 la 12:10 AM
E ipocrizie daca castig mii de euro si imi dau seama ca puteau sa fie de 3 ori mai multi daca nu(ma)furau astia cu o viteza ametitoare?Ar trebui sa le pup si mana,nu?Tare,nene.
andipanda(Citează)
25/06/2016 la 8:47 AM
Un mare pas inapoi pentru Europa. Nationalistii astia ne duc inapoi in timp, cam in perioada interbelica, cu gandirea lor closed-minded (daca exista termenul asta) si extrem de agresiva. Vadim a actionat prea devreme, daca ar fi aparut acum ar fi facut o mare cariera, ajutat de valul asta european (Farage, Le Pen si altii, care actioneaza puternic pe nișa ciudaților). Urmatoarele luni sunt cruciale, statele importante trebuie sa stie sa descurajeze astfel de idei. Daca as fi in locul lor, i-as izola dpdv economic si le-as lua toate avantajele pe care le au in prezent. Nu poti sa iesi din UE, sa destabilizezi zona dar sa ramai cu avantajele astea. Marii castigatori? USA si Rusia.
mihai(Citează)
25/06/2016 la 9:35 AM
Intre timp, in Romania : http://www.petitieonline.com/signatures/vrem_iesirea_romaniei_din_uniunea_europeana/
cartus(Citează)
25/06/2016 la 11:41 AM
Calcul simplu: anul asta am comandat pana acum produse de 500 de lire amazon.co.uk. Iesirea din UE inseamna ca nu mai comand in UK ci in alta tara UE.
Gaelex(Citează)
28/06/2016 la 9:59 PM
@Gaelex – De ce nu cumperi de pe .de? Ar trebui sa iesi mai ieftin la transport.
Daeveren(Citează)
25/06/2016 la 8:22 PM
Ieșirea din UE are consecințe imposibil de calculat exact pt că depinde de ce se întîmplă în viitor.
De ex Galaex: dacă, ipotetic, se decide între Ro și UK că taxele vamale bilaterale sînt 0, unde e problema?
Partizanii ieșirii din UE reclamau o legislație f f f f complicată și tocmai, lipsa unor acorduri comerciale în afara UE.
UE oricum a început sub forma unui parteneriat mult mai limitat (piața comună) și e perfect posibil ca în continuare UK să continue astfel de parteneriate cu țări diverse din UE.
În plus însăși apartenența la UE era ciudată în cazul UK, avînd în vedere că ei nu au adoptat moneda europeană… deci sînt posibile oricîte excepții.
alias(Citează)