►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Știri despre tehnologie – 16 iunie 2016
Am trecut peste abuzul în serviciu, putem reveni la marea luptă anti-corupție? »
Sau, ca să o spun altfel, cred că dorința marilor doi producători de console de a face și mai repede bani ar putea distruge întreg sistemul consolelor PlayStation și Xbox, ceea ce ar fi rău pentru întreaga industrie.
Uitați evoluția consolelor de-a lungul anilor:
Iată că vorbim deci de 6-7 ani între generațiile de console, ceea ce determină unul dintre avantajele consolelor: o cumperi acum și te joci 7 ani fără nici o bătaie de cap, în timp ce la PC-uri ai face de vreo trei ori upgrade pentru a juca bine cele mai noi jocuri.
Microsoft a anunțat însă recent Xbox Play Anywhere, un sistem prin care cumperi jocul o dată și-l poți juca pe Xbox One, dar și pe PC. Chestia asta mă face confuz. Dacă anumite jocuri nu vor mai fi exclusiv pe consolă, ci disponibile și pe PC, atunci le voi juca pe PC, că am deja unul. Indiferent de numărul lor și de detaliile exacte ale sistemului Anywhere, mi-a mai scăzut dorința generală de a cumpăra un Xbox, în loc să crească.
Să nu uităm că gamingul pe PC este în creștere (ați văzut de ce-a cumpărat eMAG pe PC Garage), se vând tot mai bine componentele și sistemele gaming, iar în general grafica jocurilor este (mult) superioară pe PC.
Mi-am cumpărat Xbox 360 după ce am jucat pe PC Gears of War 1 și Halo 1 și 2, iar continuările erau disponibile doar pe consolă. Sunt mișto jocurile. Gears of War 4 va fi și pe PC. Dacă și Halo 6 vine cu acest sistem, de ce-aș mai lua o consolă în viitor?
Apoi să vorbim despre generațiile următoare de console. Xbox One a fost lansat pe final de 2013 și, conform graficului de evoluție de mai sus, o nouă generație ar trebui să apară abia prin 2019 sau chiar 2020. Microsoft a anunțat zilele trecute, la E3, varianta mai subțire Xbox One S ce se va lansa acum în august și o nouă variantă de consolă, cu hardware îmbunătățit, pentru final de 2017.
Consola îmbunătățită se numește Project Scorpio. Scorpio promite o putere de procesare mult mai mare și va oferi jocuri la rezoluție Ultra HD cu 60 Hz, ceea ce înseamnă îmbunătățiri masive la procesarea video față de actuala generație One, care-i bazată pe un Radeon 7000, o placă ce era deja trecută încă de la lansare.
Microsoft se jură că toate jocurile viitoare de Scorpio vor putea rula și pe Xbox One S și One, dar chiar îi crezi? Eu nu. Mai mult ca sigur că vor exista jocuri viitoare, prin 2018 și 2019, care vor putea rula bine doar pe Scorpio, nu și pe primele iterații ale generației actuale, iar producătorii vor ridica din umeri și vor spune “ne pare rău, dar am vrut să oferim jucătorilor grafică foarte bună și avem nevoie de super-procesare pentru nu știu ce efecte speciale, așa că merge doar pe Scorpio. Ai Xbox One? Păi în cuvintele unui președinte român: ghinion!”
Știi că așa va fi, orice ar zice ei!
Toate consolele anterioare au trecut printr-o etapă de “subțiere”, la vreo 3-4 ani de la lansare, ceea ce este normal. Nu înseamnă un upgrade de performanță (uneori nici măcar la chestiile ce nu sunt cruciale pentru software, precum frecvența procesorului sau a memoriei), ci doar o eficientizare a răcirii, a consumului electric și o “reîmprospătare” a brandului. Scorpio va fi însă o premieră, un upgrade masiv de componente, ceea ce nu mi se pare o idee bună.
Gândiți-vă la alt aspect: vine finalul lui 2017, cumperi un Scorpio, apoi în 2020 apare următoare generație Xbox, să-i zicem One Two (glumesc, nu-i vom zice așa). Ce faci, mai scoți o dată bani și cumperi și noua generație? Pentru că jocurile făcute după 2020 nu vor mai rula și pe Scorpio, că vom vorbi de alt hardware, alte componente, alt “sistem de operare” șamd, deci ești pus într-o situație nasoală.
Până acum am vorbit doar de Microsoft, dar Sony face același lucru. Lucrează la PS4 Neo sau PS4.5, care are CPU, video și memorie mai rapide, deci tot un upgrade de performanță; apare pe piață probabil prin octombrie 2016. Din nou, și ei se jură că jocurile apărute post-Neo vor rula și pe PS4 clasic, dar să-i crezi? Depinde de ei?
Din nou, o astfel de generație “.5” este neobișnuită pentru Sony. Anterior, modelele PS3 Slim și Super Slim au micșorat carcasa pe care o avea PS3 clasic, au mai variat numărul de porturi USB și capacitatea memoriei de stocare, dar nimic mai crucial.
O perioadă de timp prea scurtă între generații sau, mai rău, upgrade-uri periodice de performanță, nu doar de formă, pot omorî sistemul consolelor. Decât să intru în acea horă, mai bine fac upgrade la PC din 3 în 3 ani și am și un PC capabil în casă.
Producătorii fie și-au zis “hai să scoatem mai des console, să facem mai mulți bani” (deși banii se fac din jocuri, nu din hardware, care de obicei e vândut în pierdere în primii ani), fie “am pierdut lupta în actuala generație de console, deci să scot cât mai repede o nouă consolă”, ceea ce lor le convine punctual, dar pe total scade încrederea și cheful publicului de a avea console.
Uitați-vă doar la acest moment: nu vă pot sfătui să cumpărați acum o consolă, când peste câteva luni ar trebui să apară One S sau acest PS4 Neo.
« Știri despre tehnologie – 16 iunie 2016
Am trecut peste abuzul în serviciu, putem reveni la marea luptă anti-corupție? »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
16 comentarii
16/06/2016 la 11:14 AM
E o idee bună, atât timp cât un SKU e suportat minim 5 ani. Având în vedere că Microsoft/Sony dețin controlul exclusiv asupra platformei, pot impune developerilor ca jocurile să aibă același feature-uri pe toate versiunile, singurele diferențe fiind la calitatea graficii.
Consolele astea îs doar PC-uri cu un sistem de operare restrictiv, așa că nu are sens să mai existe un Playstation 5 sau Xbox Two, pot scoate din când în când un ‘The new Xbox’ și gata ai grafică next-gen, backwards compatibility și tot ce-ți dorești.
alex(Citează)
16/06/2016 la 11:51 AM
Pai in primul rand, la actualele console, denumite la lansare “next-gen” a fost prima data cand din start, de la momentul lansarii, erau deja complet depasite dpvd putere de catre gaming pc’s. Generatia PS2/Xbox a fost cu mult peste ce puteau pc-urile la vremea respectiva, iar generatia PS3/X360 a fost undeva peste ce puteau pc-urile, dar nu cu mult. La momentul lansarii PS4/XO, ca sa ofere ce ofereau deja pc-urile, ar fi trebuit probabil sa vanda consolele cu 1500$, ceea ce era exclus.
Au lansat aceste “next gen consoles” care nu erau in stare sa ruleze jocurile la 1080p/60 fps inca de la lansare, deci na… multe jocuri limitate la 30 fps sau, in mod absolut stupid, limitate la 720p din lipsa de putere grafica a consoleoi “next gen”. Deci nu vorbim de 4K gaming, ci de niste console care nu erau in stare sa ruleze multe dintre jocuri la 1080p. Practic, device-uri destinate a fi inlocuite cat mai curand posibil.
Cat despre mirarea ca anumite jocuri nu mai sunt exclusive de consola, nu uita despre planul anuntatat de Microsoft: Xbox store se va uni cu Win10 store, jocurile vor putea fi jucate atat pe Xbox cat si pe PC (inca nu e clar cate, dar probabil toate, candva) si cel mai probabil, pe termen lung, Xbox va deveni doar un serviciu software, multi-platform.
Daeveren(Citează)
16/06/2016 la 11:55 AM
PS4 sau PS4.5 este aproape același lucru, timpul de încărcare este singurul care va fi îmbunătățit prin memorie, cpu, ssd.
“Din nou, și ei se jură că jocurile apărute post-Neo vor rula și pe PS4 clasic, dar să-i crezi? Depinde de ei?” – Pe bune, îți pui întrebarea asta? Sony Seppuku? Nicodată! Poate sunt eu naiv, dar îi cred și pe cei de la Microsoft.
Sony de exemplu a vândut 40 de milioane de unități PS4, consola asta mai defilează vreo 3 ani fără probleme.
bogdanul(Citează)
16/06/2016 la 12:10 PM
Ar trebui lamurit un lucru. Consolele, chiar daca au hardware si software asemanator PC-urilor, au cu totul alt target si anume pe cei care vor sa stea in sufragerie, in fata unui TV si sa se joace. Bineinteles, exista argumentul ca poti lega PC-ul la TV, dar pe afara lumea prefera device-uri dedicate. Asta este contextul in care exista consolele, ratiunea lor de a fi. Judecand din punctul asta de vedere, oamenii astia nu vor prefera neaparat o consola mai puternica, DAR cei care investesc intr-un tv 4K vor avea posibilitatea sa obtina si o consola capabila la un pret foarte bun (probabil in jur de 500 USD/EUR ceea ce ar fi un deal foarte bun).
Bineinteles, este neobisnuit pentru ei sa lanseze asa ceva, insa ia in calcul faptul ca pana in 2020 jumatate din tv-urile din SUA vor fi 4K. Ei vor sa aiba pe piata o consola capabila de 4K inca din 2017 cand procentul va fi pe la 25% pentru ca sunt early adopters care vor vira in alt sens daca ei nu o fac. Plus ca vine si VR (PSVR si probabil Oculus pentru XO). Exista deci motive intemeiate pentru aceasta tranzitie, insa din ce s-a declarat pana acum, ele nu vor afecta ciclul de viata stabilit, ceea ce inseamna ca prin 2020-2021 putem vedea generatia urmatoare.
Cat priveste compatibilitatea cu versiunile mai vechi de XO/PS4 nu ai de ce sa-ti faci probleme. Toate demourile de PSVR ruleaza acum pe actualul PS4 si tot ce au aratat la prezentarea Sony de la E3 a rulat pe modelele actuale. Cele noi vor aduce un plus de calitate grafica si bineinteles posibilitatea de a rula jocul in 4K, deci nu vor fi probleme din acest punct de vedere. In plus, daca un dezvoltator nu se va conforma cerintelor atunci nu va primi dreptul de a lansa jocul pe platforma respectiva (Sony si MS avand un proces de verificare si validare).
Concluzia este ca da, este putin neobisnuit, dar pe de alta parte faptul ca incepem sa avem tv-uri 4K mai ieftine si faptul ca VR incepe sa-si faca loc pe piata justifica din plin aceste modele noi. Ele nu vor fi insa un must have si vei putea ramane cu modelul actual, ruland toate jocurile pana la finalul generatiei.
Vlad(Citează)
16/06/2016 la 12:29 PM
Corect, insa ce spun ei cu 4K gaming se refera la “casual games” probabil. Titlurile importante si cu grafica buna rar se intampla sa mearga la 1080p, deci probabil ca acest upgade hardware pe care consolele il vor primi va fi suficient de puternic incat sa ruleze aceste jocuri la 1080p/60fps. Pentru 4k gaming ar trebui ceva de calibrul geforce 1080, ceea e complet exclus in momentul de fata… dar cine stie, peste un an cand vor lansa consolele in versiunea “pro”, poate atfel va sta piata de placi video.
Daeveren(Citează)
16/06/2016 la 12:37 PM
Jocurile pe consola sunt mai scumpe, iar cele PC mai ieftine, Depinde cat de mult de joci.
KMean(Citează)
16/06/2016 la 12:52 PM
Asta este o problema numai la lansare. Pe parcurs se ieftinesc si unele si altele si ajung la preturi foarte convenabile. La noi in tara jocurile se vand foarte bine cand scad sub pragul de 100 RON. Pe console, cel putin la noi, lumea este mult mai atenta cu ceea ce cumpara (la lansare). Multi asteapta reduceri sau aparitia lor pe piata SH la preturi mai mici. Pe PC unde odata activat jocul nu mai poate fi vandut, numai jocurile cu adevarat mari se vand la lansare, restul fiind luate la reducere. Problema in Romania nu este dorinta oamenilor de a cumpara jocuri (nu mai este asta o problema de ceva timp), ci puterea de cumparare mai slaba ca a celor din vest, in conditiile in care jocurile au aceleasi preturi si aici si acolo. De ce se intampla asta este insa alta discutie (si exista un motiv valid pentru care publisherii decid lucrul asta).
Vlad(Citează)
16/06/2016 la 2:09 PM
Articol slăbuț dar comentarii foarte bune.
Nu ma asteptam s-o iei aiurea si pe subiecte legate de tehnologie dar te salveaza baietii prin comentarii ;-)
Rd(Citează)
16/06/2016 la 2:22 PM
“avantajele consolelor: o cumperi acum și te joci 7 ani fără nici o bătaie de cap, în timp ce la PC-uri ai face de vreo trei ori upgrade pentru a juca bine cele mai noi jocuri.”
…. wait! What ?!?!
Florin C.(Citează)
16/06/2016 la 4:14 PM
“Iată că vorbim deci de 6-7 ani între generațiile de console, ceea ce determină unul dintre avantajele consolelor: o cumperi acum și te joci 7 ani fără nici o bătaie de cap, în timp ce la PC-uri ai face de vreo trei ori upgrade pentru a juca bine cele mai noi jocuri.”
Eronat. :) Afirmatia aceasta nu are sens si este eronata. Desktopul meu are 5 ani si cateva luni, joc bine The Witcher 3 full HD cu totul la maxim, framerate fluent si suficient. Componenta ce ma tine in spate este hdd-ul, nu am ssd.
Avand in vedere ca pe piata se folosesc un numar destul de mic de engine-uri si predomina Unreal engine, upgradeul de hardware nu mai este o necesitate majora, e mai mult din dorinta de a avea hardware nou. Abia acum incep sa apare chestii noi gen iD engine si Unreal 4 engine iar hardware-ul actual este la un pret suficient de mic incat sa poti face un desktop care sa iti ofere grafica si performante mult peste orice consola (la preturi comparative relativ).
Personal, PS4 si XBONE nu ma atrag, sunt mai curios de Nintendo si NX. :)
Trespasser(Citează)
16/06/2016 la 6:07 PM
Sunt sigur de asta, banuiesc ai si o masina ‘full option’ fara piele.
alexEAT(Citează)
16/06/2016 la 7:15 PM
@alexEAT Poftim? ce legatura are raspunsul tau cu articolul lui Radu sau comentariul meu? Si nu, n-am masina full option si nici “piele”
Trespasser(Citează)
16/06/2016 la 7:58 PM
Nici un coment cu PC master race, sunt dezamagit :(
StefanH(Citează)
16/06/2016 la 8:55 PM
Pai ce, mai exista #pcmasterrace? Asta era in trecut, cand cat de cat erau ambele in aceeasi cursa. Atata timp cat consolele “actuale” (adica next-gen *cough*) nu sunt in stare nici macar sa ruleze jocurile la 1080p (sa nu mai zicem de 60 fps care pana nu demult era standard si pe console sau poate 90/120 fps pt VR, sau 4K), atunci intelegi de ce a murit toata treaba asta, deja.
Pe pc 1080p gaming incepe sa devina deja “pentru casual gamers”, in ultimii ani treburile serioase mutandu-se in zona 2560p si mai nou 4K, sau multi-monitor setups, deja parca te apuca greata cand stii ca noua ta consola “next-gen” nu e in stare sa ruleze la 1080p si trebuie sa te multumesti cu un scaled-up 720p arhaic, care se vede oribil pe un ecran full hd.
Pacat doar ca in toata ‘batalia’ asta, compromisul a fost ca in ultimii ani din ce in ce mai multe jocuri au fost lansate pe pc cu limitarile hardware ale consolelor, fie capped la 30 fps, fie cu graphic engine tuned for console performance, fara customizable keybinds etc, e o epidemie de astfel de chestii si intr-un fel a ajuns un fel de norma. Mi-aduc aminte anul trecut cat de mirat a fost internetul (atat publicul, cat si site-urile de gaming si de tech) cand GTA5 a avut calitate grafica imbunatita in versiunea PC, in marea de alte jocuri care erau azvarlite pe pc in exact aceeasi stare grafica precum pe console.
Daeveren(Citează)
20/06/2016 la 2:57 PM
nu am vazut deloc mentionata sursa articolului :(
http://www.ghacks.net/2016/06/14/should-you-buy-a-playstation-or-xbox-right-now/
m-am mirat ca in articol nu a existat “nintendo” dar m-am prins de ce dupa ce am gasit stirea originala din rss :(
pacat ca nu e mentionata ca sursa/ traducere,etc
Rott Weiller(Citează)
21/06/2016 la 8:05 AM
Nu-i nici o sursă, am avut ideea articolului acum vreo lună, când MSFT a dat de înțeles că ar putea vinde jocurile pentru ambele platforme, apoi la E3 s-a confirmat.
nwradu(Citează)