►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Am condus noul 330e pentru un weekend, așa că am profitat de ocazie pentru a face o excursie pe la munte, ca să văd cum se simte la drum lung și în diverse condiții. Cum credeți că s-a simțit? Ca o super-mașină high-tech, performantă, confortabilă, genul după care plângi atunci când te întorci la a ta!
BMW-ul 330e are două motoare, unul bi-turbo de 2 litri și 184 CP și unul electric de 88 CP. Dacă funcționează ambele, mașina dezvoltă o putere de 252 CP și 450 Nm și probabil că ghiciți cam ce performanțe atinge: face 0-100 km/h în 6,1 secunde.
BMW nu s-a oprit aici, ci a pus pe mașină tot felul de tehnologii foarte bune în diverse situații și tot felul de artificii care să-ți crească gradul de confort indiferent de tipul de drum, precum un sistem inteligent de gestionare a propulsiei hibride, pilot automat adaptiv, camere video panoramice, conexiune la internet și multe altele. Nu pot decât să-mi imaginez ce altceva pot pune în plus pe limuzinele lor, din moment ce m-am simțit atât de bine într-un seria 3.
330e, ca întreaga serie 3 de ultimă generație, are un aspect sportiv, fioros aș putea spune, mai ales că aveam și dotarea M Sport, pachetul M aerodinamic și jante de 18 inchi.
Cele două nervuri de pe capotă se continuă cu farurile agresive, iar mie mi-a plăcut mult și masca de un negru intens. Sub numărul de înmatriculare se găsește probabil un radar pentru pilotul automat adaptiv, iar acel punct negru de pe lateral? Este o cameră video care, împreună cu una identică de pe partea opusă, te ajută în intersecțiile fără vizibilitate.
Mașina arată ca un seria 3, singurul lucru care te anunță că ai de-a face cu o ediție mai specială fiind faptul că aparent are două capace pentru alimentare. Cel de pe stânga, din față, este pentru alimentarea electrică, mașina fiind o hibridă plug-in cu o baterie utilă de 5,7 kWh. Alimentarea pentru benzină se află pe partea dreaptă, în spate.
Un alt lucru foarte mișto la aspectul exterior este iluminatul. Lăsați farurile LED, mă refer la becurile din mânerele portierelor, care noaptea fac mașina să se aprindă ca un OZN, pe toate părțile.
BMW 330e este o mașină cu adevărat confortabilă. Multe altele doar par confortabile la drumuri scurte, dar după 5 ore la volan te cam doare spatele și te simți amorțit. BMW 330e a fost prima din care m-am dat jos plin de energie și fără să resimt orele de șofat.
Scaunele sunt excelente, reglabile în multe moduri, inclusiv ușor extensibile la șezut. Volanul multifuncțional M și ceasurile analogice din bord sunt specifice BMW, dar tot în bord sunt suficiente afișaje electronice, în special pentru sistemul hibrid, așa că obții o îmbinare cu tehnologia digitală.
Ecranul din centrul mașinii mi s-a părut de înaltă rezoluție, iar consola centrală se prelungește asimetric cu schimbătorul de viteze (de moduri de mers, mai degrabă, având în vedere că-i automată) și sistemul iDrive cu rotița sa specifică.
E loc suficient în interior, se călătorește confortabil și în spate, plus că ai mult spațiu de depozitare la dispoziție în interior și un portbagaj mare.
Un singur lucru mă pot plânge despre mașină la acest capitol: nu prea s-a potrivit cotul meu cu portiera, nici în zona suportului, nici în zona geamului. Stăteam eu prea jos cu scaunul sau era suportul prea sus, nu știu și nici n-am putut investiga, că sunt genul de lucruri ce trebuie testate câteva zile după fiecare schimbare, dar e nevoie de ceva reglaje și “fine tuning” până să-ți găsești poziția potrivită la volan.
330e nu este doar o simplă hibridă unde motorul electric funcționează la viteze mici și apoi este ajutat de cel pe benzină. Dacă tot au montat cele două motoare pe o singură mașină, BMW le-a integrat și într-un sistem inteligent de gestiune, ce are diverse șmecherii pregătite.
De exemplu, bateriile se încarcă nu doar de la priză sau de la frânare, ci și de la motorul pe benzină, însă fără a simți vreo pierdere de putere. Practic, când nu soliciți 100% motorul pe benzină, acesta generează un surplus de putere cu care se încarcă treptat bateriile. Nu există niciodată o situație în care să-ți spui “da, trage mai greu pentru că sunt bateriile descărcate și le încarcă în paralel”.
Apoi, sunt trei moduri mari de funcționare pentru întreg sistemul hibrid:
Auto eDrive – mașina optimizează singură utilizarea celor două motoare. Pleci de pe loc electric, silențios, și prin oraș poți merge aproape în întregime așa, că sunt viteze mici și opriri dese (poți merge cu maxim 80 km/h în mod full electric). Apasă pedala până la fund și intră în funcțiune și motorul pe benzină pentru un demaraj mult mai puternic.
Mașina gestionează sistemul și în funcție de datele primite de la navigație. Modul electric este foarte potrivit pentru orașe, da? Eh, dacă ești în afara localității mașina vede că în 30 de kilometri vei intra într-un oraș, are grijă să încarce bateriile (sau să nu consume din ele și atunci) pentru a păstra puterea electrică pentru acel viitor mediu urban.
Max eDrive – merge electric cât mai mult posibil, limitarea fiind la viteză, maxim 120 km/h. Mi s-a părut o funcție foarte mișto pentru intrat sau ieșit din zone rezidențiale fără să faci zgomot, chiar și la viteze ceva mai mari.
Save Battery – acesta este un mod în care forțezi mașina să păstreze bateria încărcată sau să o încarce, pentru că poate ai vreun plan special.
Aceste moduri se schimbă dintr-un buton plasat lângă schimbătorul de viteze. Tot acolo ai un alt buton pentru schimbarea între modurile EcoPro, Confort și Sport. Primele trag mai mult din bateria electrică, o folosesc aproape imediat ce se încarcă, iar uneori opresc de tot motorul pe benzină, chiar și pe autostradă, dacă cel electric este capabil să păstreze constantă viteza. Mașina are un auto start-stop foarte bine făcut, foarte lin, aproape că nu-l simți. Modul Sport ține, desigur, totul pregătit pentru accelerații rapide.
Pff, e o listă lungă. Am tot descoperit șmecherii mișto la această mașină.
De exemplu are în față două camere video orientate spre stânga și spre dreapta, care te ajută atunci când ieși din curte sau de după un colț fără vizibilitate. Am condus 15 ani fără să am nevoie de așa ceva și prima oară mi-am zis “ce fiță”, având în vedere că această tehnologie am văzut-o întâi pe Rolls Royce, unde măcar botul este lung cât o locomotivă. Apoi m-am lovit de câteva ori de situația descrisă, de exemplu când o dubă îmi bloca vizibilitatea, așa că am apăsat butonul de pornire a camerelor și m-am asigurat pe ecran că nu vine nici o mașină. Not bad, BMW!
Pilotul automat adaptiv face toți banii, mai ales la drumuri lungi. Mașina reduce automat viteza atunci când detectează că cel din fața ta a făcut asta, chiar și până la oprirea totală. Dacă cel din față accelerează la loc, accelerează și BMW-ul până la limita impusă de tine.
Nu-i ceva nou, dar e super mișto și util să conduci așa. Eram prin Bran și mi-am permis să arunc și eu ochii spre castel și împrejurimi, fiind sigur că mașina va frâna singură și inclusiv opri dacă cel din fața mea face asta (și chiar așa au decurs lucrurile la o trecere de pietoni). Pe autostradă este și mai mișto, BMW-ul frânează ușor atunci când te apropii de o altă mașină (poți regla distanța la care să facă asta), iar eu semnalizam, trăgeam ușor de volan să schimb banda, iar când mașina detecta că nu mai este ceva în față ei, accelera la loc până la cei 130 km/h reglați de mine pe bord.
Nici un HUD pe parbriz nu mai este ceva nou, dar mi-a plăcut că aici îmi afișa inclusiv lista cu melodii și puteam schimba muzica fără să iau ochii de la drum.
Senzor de ploaie și lumină? Volan încălzit? Camere video panoramice, de vedeam mașina ca din satelit cu tot ce era în jurul ei? Avertizare la schimbarea benzii? Are de toate!
Sistemul de entertainment este, de asemenea, bine gândit. Poți împărți acel mare ecran în două, cu informații diferite în fiecare “fereastră”. Nu știam asta, dar rotița mare iDrive este un senzor tactil foarte precis ca rezoluție și poți scrie pe ea. Adică atunci când trebuie sa introduci o adresă poți naviga pe ecran din caracter în caracter, dar poți să scrii direct fiecare literă cu degetul pe acea rotiță, cu o viteză destul de mare, și mașina le recunoștea perfect.
BMW-ul era și permanent conectat la Internet. Are propriul sistem de navigație, dar un meniu de căutare îmi întorcea și rezultate din Google Maps, iar dacă alegeam un punct de interes recunoștea automat informațiile atașate acestuia și îmi oferea posibilitatea să apelez telefonic sau să navighez acolo (nu tot cu Google Maps, din păcate, dar are și BMW hărți bune). Mai ai acces și la un flux de știri, la informații meteo și alte câteva șmecherii.
Și cum sistemul electric poate încălzi și răci mașina pe cont propriu, fără a avea nevoie de puterea unui motor cu benzină pentru asta, mașina poate fi presetată să se răcească sau încălzească înainte să te sui în ea. Dacă pleci de acasă la 8:30, poți regla activarea automată a aerului condiționat la 8:20, de exemplu.
Vorbind despre condusul efectiv, mașina se simte performantă, puternică și foarte stabilă. Am abordat foarte sportiv curbele de pe traseu și niciodată n-am simțit că n-aș avea control deplin al traiectoriei. 330e este foarte stabil, ajutat și de faptul că aveam în dotare suspensii și frâne M Sport.
Accelerația de 6,1 secunde între 0-100 km/h se traduce apoi în accelerație foarte bună și la alte viteze. Este genul de mașină cu care depășești imediat, inclusiv la viteze mari. Apeși pedala și se duce cu un sunet satisfăcător. N-aș putea să vă spun multe despre consumul mașinii deoarece am preferat să conduc mai sportiv decât era cazul, dar așa mi-a făcut plăcere, iar BMW 330e răspunde cu ușurință oricărui drum, mai ales unora frumoase de munte. Oficial, consumul combinat este de 2,1 litri / 100 km.
Viteza te fură ușor la volanul acestei mașini. Este atât de bine echilibrată, atât de silențioasă inclusiv când rulezi pe benzină, încât lipsesc stimulii normali prin care sistemul tău senzorial să poată detecta viteza de rulare. Încercam să o țin la 90 km/h și am descoperit, după un minut, că aveam deja 122 km/h, fără ca eu să-mi dau seama că apăsasem ușor pedala și mașina accelerase treptat până acolo.
Dacă mașina se descurcă excelent la drum lung, mai ales împreună cu acel pilot automat adaptiv și confortul și silențiozitatea pe care le oferă, plăcerea de a conduce în oraș este la fel de mare pentru că te bucuri și mai mult de sistemul ei electric. Conduci perfect silențios, pleci de pe loc fără să simți efortul uzual al unui motor pe benzină, te simți “verde”.
E ca o jucărie high-tech, pentru oameni mari, genul de mașină în care-ți dorești să călătorești mai mult și nici nu contează destinația, ci doar drumul până acolo. De fapt, te simți un pic deconectat de drum tocmai pentru că mașina este atât de high-tech, drive-by-wire, cu toate sistemele ei, dar asta-i problemă pentru puriști; eu am fost mereu genul care a apreciat tehnologia și confortul.
Singura problemă pentru noi, muritorii de rând, este prețul, 62.220 euro cu TVA în echiparea condusă de mine, care includea totuși 18.180 de euro în opționale. Prețul de bază pentru 330e este de 44.040 euro cu TVA. Mai multe detalii despre BMW 330e eDrive găsiți pe site-ul oficial BMW, iar cu dotările vă puteți juca în configurator.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
13 comentarii
15/06/2016 la 7:57 AM
Știm ca te pricepi mai bine la routere și hamburgeri dar era bine de menționat: consumul la mersul normal prin oraș, că-ți km faci exclusiv pe baterie în oraș, consumul pe autostrada la diferite viteze, butonul SOS funcționează și la noi sau e de formă, niște teste cu sistemele de siguranță cum ar fi frânarea automata and stuff, chestii funcționale cum sunt spatiile de depozitare (deși e plin pe tot netul de review-uri la asta), poze cu cu tine în spatele scaunul sofer setat în poziția ta de condus, cum se sta pe locul din spate în mijloc plus multe chestii de care cumpărătorul e interesat. Nu-ți iei hibrida sa-i rupi gura și sa faci suta intre semafoare. Îți iei pentru o eficienta cat mai buna și sa mai salvezi un pui de urs polar sau un pinguin. De asta zic ca subiectul eficienta ar fi trebuit acoperit mai bine.
Ca un ultim sfat. Oriunde ai conduce nu mai sta ca un şăf cu mana stânga pe portiera. Cam ce viteza de reacție ai cu o singura mana dacă trebuie sa eviți ceva din poziție aia. Îți zic eu, îți mai ia cel puțin 1 secunda să-ți poziționezi mâinile corect.
230v(Citează)
22/06/2016 la 4:57 PM
Am avut si eu masina pe mana iar in oras am scos cam 10-11L/100km pe Auto, dar nu mergeam incet deloc.
razorsbk(Citează)
15/06/2016 la 8:44 AM
Ecranul din centrul mașinii mi se pare mai degraba un ipad uitat pe bord.
dw(Citează)
15/06/2016 la 9:04 AM
Eu sunt fan Mercedes, dar chestia asta arată impecabil.
Leo(Citează)
15/06/2016 la 1:07 PM
Pentru cîteva minute m-am simţit la… 330 volţi !
Foarte frumos articol, frumoasă maşină, frumos afară, e rostu să mă trămbălesc un pic cu Focuseluţu meu şi doar să-mi imaginez cum ar fi într-un 330e !!
Sorin(Citează)
15/06/2016 la 1:12 PM
Ff misto masina eu am gasit numa un singur minus.
Cutia de viteza automata (masina pentru prosti care numa 2 pedale poate sa apese adica americani)
Heavyd(Citează)
22/06/2016 la 4:58 PM
go home!
razorsbk(Citează)
15/06/2016 la 1:31 PM
Bun review-ul, cred ca este pentru prima data cand un model de la BMW nu mi se mai pare o idee asa proasta :)
paul(Citează)
15/06/2016 la 4:28 PM
Hai buei Radule , ai avut masina superba de test-drive sa te duci la munte & shit , si tu te-ai dus pe Valea Prahovei ?
Trebuia sa arunci un drum catre Transfagarasean , Transalpina pe o parte mai la centru , Ranca , Hateg pe alta pasul Tihuta mai la nord , Vatra Dornei la la est .
Autonomie pe electric in Bucuresti ? Avem ? Cam cat in conditii uzuale de trafic
Liviu(Citează)
15/06/2016 la 4:58 PM
Ai condus vreodata o masina ce are cutie automata?
Eu pana acum un an ziceam la fel, la ce e buna o cutie automata, nu mai ai senzatii. Asta pana cand am pus mana pe un DSG la un drive test si apoi mi-ai comandat masina tot cu DSG.
De atunci nu as mai lua cutie manuala sub nicio forma, e atat de comoda in orasul asta aglomerat si schimba mult mai rapid ca un om incat nu vad motivul pentru a alege una manuala.
Am condus inainte 7 ani manuala, deci stiu cum e si cu aia, insa nu ii mai vad rostul.
PS: am unele momente (rare insa) cand mai merg cu ea in manual, dar pentru maxim 5 minute.
PS2: parerea mea sunt convins ca o au 99% dintre cei care au trecut la cutie automata, nu s-ar mai intoarce in veci la manuala.
Mihai(Citează)
15/06/2016 la 9:58 PM
Da am condus mult masina cu cutie Automata si personam mi se pare ca ii foarte plictisitor!
Oricine stie sa conduca o masina cu cutie automata! dar nu toti stiu sa conduca o masina cu cutie manuala ;)
HeavyD(Citează)
16/06/2016 la 4:59 PM
Atunci totul se reduce la preferinta fiecaruia.
Si daca e sa fim sinceri pana la capat, sunt foarte multi care nu stiu sa conduca deloc, indiferent de cutie :)
Mihai(Citează)
17/06/2016 la 3:11 AM
Mi se pare cam confuz ca au incadrat-o la “330” cu un motor de doi litri…
Motor care, in anul de gratie 2016, BI-TURBO, Benzina de 2 litri, iese cu doar 184cp, adica cam cat scoteau acum 6 ani din doi litri diesel. Cred ca s-au scremut din greu sa-l limiteze in halul asta. In numele consumului si al ideii de hibrid eco(?)
Parca suna mai corespunzator un 320 Hibryd/whatever.
Dan(Citează)