►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
A fost o decizie de moment. Ideea mi-a venit, culmea, în duș, probabil pentru că stăteam în aceeași poziție ca și femeia din sculptură; 30 de minute mai târziu donasem banii, online cu cardul, și iată raționamentul, că poate vă dă idei și vouă. Statul vrea să strângă 6 milioane de euro prin subscripție proprie, iar eu tocmai am contribuit cu 25 de lei. Mai e mult până departe.
Unu la mână, în fiecare al doilea articol de pe aici spun că statul nu are bani pentru una sau alta. Nu are nici pentru sculptură, dar aici ne dă ocazia să ajutăm și noi, ca la fondul școlii. În fiecare al treilea articol, spun că “statul” nu este un personaj care vine, face și rezolvă, ci este alcătuit din fiecare dintre noi și fiecare dintre noi trebuie să pună umărul la treabă. Ideile acestea s-au contopit și au dus la rezultatul de mai sus. Uneori trebuie să practici ceea ce predici.
Doi: sunt de acord cu Ovidiu Eftimie când spune că statul nu poate avea grijă cum trebuie de operele lui Brâncuși, a dovedit asta cu cele din Târgu-Jiu. Dacă Poarta Sărutului era lipită de vreo clădire, probabil că monta cineva și aer condiționat pe ea și poate o cameră video, să supravegheze parcarea. Ce dacă-i operă de artă? Chiar eu vă arătam în ce condiții a ajuns o altă “operă de artă”, Muzeul Enescu. Da, statul nu merită Cumințenia Pământului.
Problema este că nu o merită nici vreun colecționar privat. Dacă intră acolo, nu o mai vedem. Și, de bine de rău, cu chinul și scandalurile de rigoare, în posesia statului român sculptura va fi expusă, vizitată, va atrage turiști, va mai învăța pe unul sau altul despre Brâncuși. E un plan nu pentru acest stat și această generație, ci pentru cel de peste 30 de ani sau 100 de ani. România devine astfel mai valoroasă.
Sau poate că cineva o va spăla cu Domestos și se va distruge complet, caz în care am pierdut 25 de lei. Asta e, risc.
Trei: Ateneul Român a fost construit tot prin subscripție publică, că așa a apărut sloganul “dați un leu pentru Ateneu”. Mie îmi place foarte mult clădirea, iar turiștii străini sunt impresionați de ea. Interiorul este foarte frumos, iar în ultima perioadă trece printr-o etapă de renaștere prin intermediul festivalului Enescu, semn că pot ieși lucruri bune.
Nu știu cine au fost cetățenii care au donat pentru Ateneu, în 1886, dar le mulțumesc. Acum nu ne gândim la ei, dar bine că au făcut-o! Sper ca la bătrânețe, când le voi arăta nepoților Cumințenia Pământului în vreun muzeu, să le pot spune cu mândrie “o vezi? Am contribuit și eu ca să fie aici, pe vremea aia luai și felul doi cu câți bani am dat…”.
Patru: dacă nu se strâng banii până la 1 octombrie, îmi voi primi cei 25 de lei înapoi. Chiar am plătit cu cardul de debit, nu cu cel de credit, ca să fie mai simplu cu conturile. Cică oricum, pentru că am donat, pot merge să o vizitez gratuit. Nu știu când și cum, dar e un bonus simbolic plăcut.
Cinci: am dat mult mai mulți bani prin străinătate pentru a vizita muzeele lor, că-mi place să fac asta, decât în România. Multe n-au meritat banii dați, deși vorbim chiar și de 10 euro/bilet. În Mauritius pot să dau cam tot atâția bani ca să văd un timbru celebru de acolo, care valorează milioane doar pentru că a fost tipărit greșit la început. O să-i dau pas și las banii în România, la statuie.
Puteți dona pe site-ul oficial BrancusiEAlMeu.ro orice sumă vreți și chiar și prin eMAG.ro, unde sumele sunt predefinite și vor fi în totalitate transferate Ministerului Culturii. La final, cel puțin pe site-ul oficial, primiți un certificat precum cel de mai jos.
Dacă nu vreți să donați, nu-i așa mare problemă. Statuia este momentan în posesia statului, la Muzeul Băncii Naționale sau la Muzeul Cotroceni (site-ul e confuz, nu degeaba zicea Eftimie… m-am lămurit, acolo este, va fi mutată în viitor la Muzeul BNR). Poate fi văzută și acum, conform programului de vizitare. Fiind încadrată ca tezaur al țării, nu poate fi scoasă din România chiar dacă o cumpără un privat, dar o poate lua acasă și gata, nu ți-o mai arată. Legea s-ar putea schimba în viitor, mie mi s-ar părea normal să o poți scoate din țară dacă ai plătit-o.
Dacă donați, uitați-vă la numele fișierului cu certificatul generat de site (click dreapta > save image as). Al meu se numea 7795_photo.png. Am senzația că am fost al 7795-lea donator.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
35 comentarii
27/05/2016 la 7:08 AM
Nu donez si nu am de gand sa donez, deja dau la stat:
– impozit pe profit, 16%
– TVA 20%
Total 36% din orice bani imi trec prin mana, mai bine de o treime se duc direct la stat. Plus alte taxe, impozite, accize pe care nu le stiu.
Deci nu, eu nu voi dona nimic pentru stat, deja ma jefuiesc destul.
Gaelex(Citează)
27/05/2016 la 8:15 AM
Daca faci un calcul mai atent o sa vezi ca adevarul e mult mai negru decat 36%…
Partea proasta e ca nu vedem nimic inapoi…
geretus(Citează)
27/05/2016 la 8:26 AM
Doar atât? Eu dau și 29% pensie și 5,5 sănătate sau cât mai e și aia.
nwradu(Citează)
27/05/2016 la 2:29 PM
Dai la stat cam 60% din banii pe care angajatorul ii cheltuie ca sa te aiba angajat.
Sabotor(Citează)
28/05/2016 la 7:23 AM
Am luat in calcul strict taxele din care statul poate aloca la orice cheltuiala. Pensia este pentru pensie, sanatatea este pentru sanatate samd.
Gaelex(Citează)
27/05/2016 la 7:26 AM
Ateneu e una, un bolovan urât e alta.
nea_caisă(Citează)
27/05/2016 la 7:59 AM
Nu e chestia că e bolovan urât neapărat. Dar de ce simțim nevoia sa cumpere statul român opera asta în condițiile în care Monalisa italiană e la Paris, la fel ca multe alte opere făcute de cetățeni ai unor țări care acum sunt în posesia unor privați sau a altor țări.
În plus, 11 mil € mi se pare o sumă mult prea mare pentru posibilitățile noastre, bani care ar putea fi cheltuiți în orice altă direcție mai cu folos…
Flo(Citează)
27/05/2016 la 8:10 AM
cand am terminat facultatea, aveam dreptul la ajutor de somaj 6 luni. nu am luat banii. sa ii foloseasca pe aia, ar fi vreo cateva sute de euro.
Giovani(Citează)
27/05/2016 la 8:29 AM
Bravo! Un gest frumos. Ar fi fost unul nobil daca ramaneai anonim.
Okochea(Citează)
27/05/2016 la 9:10 AM
Eu stiam ca inca mai esti la facultate…
Catutzi(Citează)
27/05/2016 la 12:49 PM
La banii dumitale, ar fi fost chiar jenant sa iei somaju. Sa ia statu de la tine cat mai trebe completat pana la 6 meleoane si sa ne scuteasca.
Sper sa nu va anunte ca o ars pe undeva
Bb(Citează)
27/05/2016 la 8:25 AM
Atatea cuvinte pentru 25 de lei…
alex(Citează)
27/05/2016 la 8:28 AM
Mersi. M-ai convins. am donat si eu 500 de lei.
P.S Te-am vazut aseara la Innovation Labs :) . Ma bucur ca am stat pana la sfarsit si am avut ocazia sa ascult “discursul” doamnei.
ovidiu(Citează)
27/05/2016 la 8:48 AM
bine ca-ti dau banii inapoi, n-o sa se stranga 6 milioane nici intr-o suta de ani.
“pentru că am donat, pot merge să o vizitez gratuit” – ce gluma buna. desi daca ar pune chestia asta mare pe site-ul de donatii, si sa fie bolduit cu litere mari “GRATUIT”, cred ca s-ar strange lumea ca la tigai. In 10 zile si-ar atinge tinta de donatii :)
marian(Citează)
27/05/2016 la 8:50 AM
Cat a costat oare site-ul BrancusiEAlMeu.ro ? 6 mil. Eur ?
thundermar(Citează)
29/05/2016 la 5:25 PM
@thundermar, întreaga campanie e pro-bono. (La începutul lunii aprilie, Ministerul Culturii a invitat agențiile de publicitate să dezvolte pro bono campania de comunicare pentru subscripția națională: http://www.paginademedia.ro/2016/04/grupul-gmp-si-media-investment-se-vor-ocupa-de-campania-nationala-pentru-cumintenia-pamantului)
Elena(Citează)
27/05/2016 la 9:00 AM
Am donat și eu, am fost nr. 2407 sau așa ceva (da, m-am uitat la număr, din același motiv ca tine). Motivul meu este un pic mai idealist, ca să zic așa: îmi place ideea unui efort comun pt a face ceva noi ca popor (tot pentru noi, evident). Că se putea face altceva cu banii ăia? Sure, dar cum a zis și Cioloș la un moment dat, statuia respectivă o cumpărăm acum sau deloc. Nu am pretenția c-o înțeleg (din contră, am citit interpretări ale criticilor de artă despre ce vrea să fie fiecare bucățică a ei, și tot nu-mi place), but it’s still a part of our common heritage, așa că trăgând linie prefer să fie “a noastră”. Și-așa pt ORICE altceva s-ar fi încercat să se strângă bani pun pariu că reacția era “de ce pt aia și nu pt ailaltă, ce, alte probleme nu avem?”. Avem multe probleme, clar, dar toate odată nu pot fi rezolvate, și uite, mie mi se pare important să arătăm că suntem capabili de un efort comun. Iar cârcotașii se pot bucura că cei cinci milioane de euro (hopefully) strânși de la noi nu vor fi dați de stat :)
Kay(Citează)
27/05/2016 la 11:01 AM
Am preferat sa donez niste banuti in cadrul unei campanii pentru ajutorul copiilor nevoiasi. La fel am procedat si cu cei 2% din impozit.
Cred ca o contributie publica pentru generatiile viitoare este o investitie mai reusita, caci cine stie ce alt Brancusi sau Eminescu va iesi din randul copiilor ajutati.
benea(Citează)
27/05/2016 la 11:11 AM
Unu: bag de seamă că, pentru a forța un raționament, refuzi oarecum să accepți că, deși contribuim fiecare cu vîrf și îndesat, statul tot n-are. Și asta din simplul fapt că acesta se lasă furat cu nonșalanță și tot el vine apoi cu mîna întinsă. Cred că plătindu-și dările legale, fiecare demonstrează că deja ”a pus umărul la treabă”. Să-l mai pui încă o dată, cu toate că vezi apoi statul cum risipește, mi se pare o fractură de logică vizibilă de pe lună.
Doi: statuia nu va sta ascunsă în nicio colecție privată. Să fim serioși, așa ceva se ține doar în muzeu. Mai scoți un ban pe ea. Și-n plus, scapi și de grija cu costurile de securitate. Nu mai vorbesc de faptul că, la cît de hidoasă este, nu prea văd pe cineva încîntat s-o admire zilnic în sufragerie.
Trei: Ateneul e ceva, o statuetă e cu totul altceva. Plus că, la cum s-a ajuns cu ”evaluarea” din burtă a unei opere artistice (acum ceva timp costa 20 milioane de euro și acum proprietarii o dau cu 11), e posibil ca Ateneul să fi costat cam cît se cere acum pe Cumințenia.
Patru: Dacă ai răbdare, și vrei să faci economii, prinzi o noapte albă și o vezi atunci tot moca.
Cinci: Prețul plătit în străinătate la muzee e pentru a vedea chestii ale altor popoare. Că a meritat sau nu, e doar o chestiune subiectivă și de percepție. Că doar asta e pînă la urmă arta.
În rest, despre disponibilitatea românilor de a sprijini arta, cred că acele cozi de la Nopțile albe ale muzeelor spune totul. Să vezi lumea cum se înghesuie la mocangeală pentru 5-10 lei, ar fi fost un element suficient pentru stat să nu mai risipească acum bani și energii pentru un proiect prin care să le asigure un trai decent, de milionar la Monaco, unor compatrioți treziți peste noapte cu o comoară în casă. Pentru că, la final, dacă nu se vor strînge banii, ăia care au vrut să se îmbogățească peste noapte, vor ieși ok. Noi, restul, vom fi de porc.
krantz(Citează)
27/05/2016 la 11:22 AM
Legat de doi, opera are un statut special, chiar daca e la un colectionar privat. De exemplu si in prezent e expusa, la Muzeul Cotroceni.
Chiar sunt curios cati din cei care au donat “ca sa o putem vedea si noi” au fost acolo sa o vada. Asta ar ajuta, poate, mai mult – sa te duci la muzeu, sa platesti intrarea, ajutand astfel muzeul respectiv.
Si daca sta la un colectionar privat sunt sanse mult mai mari ca ala sa aiba grija de ea. Are si obligatii legale in sensul asta. O avea si statul roman, problema e ca daca se intampla ceva cu sculptura, de la privat poate mai recuperezi ceva daune, pe cand statul sa ia de la stat…. mai greu
mihai(Citează)
27/05/2016 la 11:36 AM
Am cumparat ceva prin emag si am si donat.
Ciudat e ca vad multi nu indiferenti la problema asta, ci de-a dreptul porniti impotriva ei: “statul de fura oricum, mor copiii de foame si noi dam bani pentru pietre, etc”
E o cauza publica, nu vrei sa donezi, e ok. Dar ceva e stricat in noi, am strans cam multa incrancenare si ura. E aproape imposibil sa mai fim “pentru” ceva, am ajuns o natie de gica-contra.
silicon_v(Citează)
27/05/2016 la 11:57 AM
O fi statul alcatiut din noi toti, problema e ca reprezentantii lui, in special aia din esaloanele superioare, sunt o sleahta de hoti care ne tin pe noi restul cu bocancul pe gat si nu lasa amarata de tara sa se dezvolete. Pana nu punem mana pe ei sa-i sfasiem in bucati si sa le punem capetele-n pari, sa ii inlocuim cu altii mai buni, eu nu dau nici o chiftea pentru nici o statuie.
ipo(Citează)
27/05/2016 la 1:05 PM
Foarte bine ca ai donat. E optiunea ta.
Acum, intrebarea e: eu unde semnez ca statul sa nu plateasca restul de bani din impozitele mele?
nashu_mare(Citează)
27/05/2016 la 1:22 PM
Comentariul meu cand am vazut prima oara chestia asta a fost urmatorul:
Statul român este o cerșetoare amărâtă, cu un plod oropsit și înfometat în brațe, care cerșește la semafor. Unii oameni mai miloși sau mai fraieri îi dau bani deși știu că după colț o așteaptă bărbatul care îi ia banii, o bate și pe ea și bate și copilul, îi dă doar atâta cât să stea în viață și restul îi cheltuie pe băutură și pe curve. (Prietenii bărbatului din când în când mai lipesc afișe cu numele ălora care nu cotizează că tot e o discuție la modă)
Astăzi cerșetoarea noastră a venit și ne-a cerut ca pe lângă banii pentru ea și copil în plus dacă vrem să-i dăm să-și ia o brățară. Să fie mai frumoasă ca pe viitor când va veni să cerșească să-i dăm bani mai cu plăcere.
Eu îi zic să scape mai întâi de ăla care o bate și-i cheltuie banii, apoi de banii pe care îi primește să aibă grijă de ea și de copil și apoi o să-și permită să-și ia și o brățară.
vlad(Citează)
27/05/2016 la 1:23 PM
Un site făcut cu opacitatea tipica autorităților române. Dacă tot vor bani, ar face bine să mai lucreze la capitolul comunicare. Mai ales când e vorba de sumele primite!
Până acum tot ce am găsit pe site e “Prin urmare, primele rezultate ale campaniei vor fi făcute publice la 1 iunie”. Ei bine, să aștepte donații după 1 iunie…
Și de ce doar plata prin Romcard? De donații prin SMS nu au auzit? Ținând cont de numărul de români care fac plăti online nici în 10 ani nu vor stânge banii necesari.
Teo(Citează)
27/05/2016 la 4:33 PM
Ce sa mai comentam atat. Am donat si gata!
vladutz(Citează)
27/05/2016 la 7:15 PM
Ce nu inteleg, daca tot exista “riscul” ca opera de arta sa fie cumparata de un investitor privat, de ce nu se cauta acelasi investitor privat care sa-i asume “meritul” de a-l cumpara si apoi dona statului roman. Pana la urma daca Nastase se dadea cunoscator de arta si cumpara tablouri la kilogram, ar putea sa se caute de ceva maruntis prin Elvetia si sa mai salveze din pacate…
Razvan C.(Citează)
27/05/2016 la 7:37 PM
Mai țineți minte contul libertatea? Asa cum a dispărut ala, asa o sa dispară și asta….
Cartus(Citează)
27/05/2016 la 8:18 PM
e cumva opera artistului “V-am lăsat săraci şi proşti, v-am găsit şi mai săraci şi proşti”?
mihai(Citează)
27/05/2016 la 8:35 PM
Nu ar fi mai simplu ca proprietarii sa doneze statuia statului Roman?
Nu pot sa dea si ei dovada ca sunt buni romani si sa sustina cultura romaneasca?
Din partea mea sa ramana cu statuia si sa o vanda cui vor pentru ca nimeni nu o sa le dea nici macar un sfert din suma. (ca doar nu s-a intalnit hotul cu prostul)
Majestic(Citează)
27/05/2016 la 8:47 PM
M-ai convins.
Ai dreptate . O sa donez si eu .
Tibi(Citează)
27/05/2016 la 10:17 PM
Era “misto” sa fi fost link profitshare la “doneaza prin emag” :))
PS. Eu as dona pentru restaurarea Casinou-ului din Constanta, daca tot e vorba de ceva simbol / turism / patriotism …
nFo(Citează)
29/05/2016 la 11:41 AM
faci referire la Muzeul Enescu ( si la vizita ta acolo in 2011) sa schimbat ceva ?
ovidiu(Citează)
29/05/2016 la 7:29 PM
Eu am fost la Paris la atelierul Brîncuși care e ditamai clădirea la 2 pași de centrul Pompidou, nu mai știu dacă intrarea era gratis sau pe bani (da, e “amuzant” că e în Franța, nu în Ro, am înțeles că a vrut el-însuși să-și doneze lucrările rămase statului român (comunist) dar a fost refuzat ). Cam mulți bolovani. Pt bolovanul ăsta nu mai cotizez, că nu-mi place. Să cotizeze cine-l apreciază. O fi Brîncuși relativ celebru, dar e o chestie de gust. Cîtă complexitate e în David de Michelangelo și cîtă în sculpturile astea ale lui, minimaliste ?
alias(Citează)
31/05/2016 la 12:17 PM
11187 acu’ 5 minute.
Berta(Citează)