un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Este și România pe primul loc la ceva în UE: numărul de decese în trafic

5 Apr 2016  ·

AUTO  ·

20 comentarii

Comisia Europeană a făcut public raportul privind siguranța în trafic în 2015 și rezultatele nu sunt bune: nu doar că numărul de decese a rămas constant în UE, dar România este din nou pe primul loc, la egalitate cu Bulgaria.

Articolul a fost scris acum mai multe zile. Între timp, un șofer aparent drogat (și bolnav) a omorât 5 pietoni în Brăila, lovindu-i în stația de autobuz după ce a condus pe contrasens. 5 morți, 3 copii orfani, unul dintre ei de ambii părinți. Și dincolo de vina șoferului, eu dau vina și pe Poliția Rutieră. Azi furi un ou, mâine furi un bou. Când vezi că Poliția are treabă doar cu radarul și coloanele oficiale, Oprea style, când vezi că nu te sancționează pentru contravenții mici, ai curajul să încalci tot mai mult legea. Poliția ar trebui să patruleze des prin trafic, să impună un ritm, să vegheze la respectarea tuturor regulilor astfel încât, și beat sau drogat fiind, subconștientului tot să-i fie teamă de mâna legii.

Strategia UE este să înjumătățească numărul de decese în accidente rutiere în perioada 2010-2020. După o scădere îmbucurătoare în primii ani, ritmul a scăzut în 2014, iar 2015 n-a mai adus o modificare semnificativă. În 2015, în Uniunea Europeană au murit în medie 51,5 oameni la fiecare milion de locuitori, dar cifra diferă mult de la stat la stat: România are 95 de morți per milion, Suedia are 27.

grafic_ue_decese_rutiere

De ce vrea UE să micșoreze rata accidentelor? Pentru că pe an costul generat de decese, de spitalizarea și recuperarea victimelor este estimat la 100 de miliarde de euro. Pentru fiecare mort în accidente rutiere:

  • 4 oameni rămân cu handicap permanent sau sunt incapacitați (răni la cap sau la coloana vertebrală).
  • 8 victime au răni grave.
  • 50 de victime au răni ușoare.

Cifrele mi se par înspăimântătoare. De exemplu dacă România a avut în jur de 1900 de morți în accidente rutiere anul trecut, asta înseamnă că aproape 8000 de oameni au rămas paralizați sau cu handicap grav permanent. În Uniunea Europeană au fost 26.000 de decese, fă tu restul calculelor.

Iată un grafic cu situația pe țări în Europa:

grafic_decese_rutiere_ue

Observă că țări cu mulți locuitori și trafic intens au totuși o rată mică a deceselor: Marea Britanie este la 29, Germania la 43, Spania la 36. România este la 95.

Iată evoluția României în ultimii ani:

grafic_decese_rutiere_romania

Au fost îmbunătățiri mari după perioada dezastruoasă din 2005-2009, dar acum suntem în al doilea an consecutiv de creștere a numărului de morți în accidente.

Cine moare în accidentele rutiere? Are UE statistici:

  • 22% sunt pietoni omorâți de șoferi. Procentul urcă la 39% în mediu urban.
  • majoritatea accidentelor, dar și deceselor, au loc în mediul urban.
  • se moare din toate categoriile de vârstă, dar 76% sunt bărbați.

The share of pedestrian deaths is especially high in Romania, Latvia, Estonia, Poland and Lithuania where more than a third of all killed in road traffic crashes are pedestrians.

grafic_ue_decese_oameni
grafic_ue_decese_mediu

Raportul nu dă cu bâta, dar eu aș putea găsi câteva motive pentru care în România mor aproape de două ori mai mulți oameni decât media europeană și de trei ori mai mulți decât în Germania, per milion de locuitori:

  1. lipsa autostrăzilor. DN1 între București și Ploiești este un stres permanent, în timp ce același drum făcut pe autostrada A3 este banal de liniștit. DN1 rămâne drumul din România cu cea mai mare mortalitate.
  2. infrastructură proastă. Gropi, șanțuri mari pe lângă drum, curbe periculoase nesemnalizate, lipsă parapet, zone neîngrijite, drumuri care trec prin sate, sate care nu au trotuare, așa că locuitorii merg pe șosea.
  3. neimplicarea Poliției. Zilele trecute, 10 polițiști de pe DN1 și A3 au fost reținuți pentru mită. Radarul și însoțirea coloanelor oficiale sunt activitățile principale ale Poliției Rutiere. Cum ar fi dacă ar rula mașinile alea noi și s-ar mișca prin trafic, amendând căruțașii, oamenii fără faruri aprinse, mârlanii opriți pe banda 1, mașinile parcate pe trecerea de pietoni, șoferii care nu opresc la trecerile de pietoni șamd? Ar fi o minune. În alte state este o normalitate. Consider că toate accidentele rutiere din mediul urban au loc și din lipsa de implicare a Poliției. Șoferi băuți? Tot vina Poliției, că dacă verificările și amenzile ar fi mult mai dese ți-ar fi teamă să mănânci și un măr.
  4. lipsa de educație rutieră. De ambele părți, atât pe cea a șoferilor vitezomani și a celor care nu știu să conducă pe o autostradă (ăia de stau la 5 metri în spatele tău la 130 la oră, de parcă am fi în oraș la 50), cât și a pietonilor. Îmi vine uneori să opresc lângă unii și să-i întreb “bă, de ce mergi pe stradă când trotuarul este liber? Uite-l acolo, mărginit cu stâlpi, liber ca palma!”.

Dar na, e doar un alt motiv din care românii mor mai cu spor decât alții, ca și în cazul poluării.

asus s5507

    20 comentarii

  1. Se moare foarte mult din neatentie, pentru ca nici soferii si nici pietonii nu se uita stanga-dreapta. Se moare mult din teribilism, pentru ca a primit masina pe mana cu sute de cai putere si o face acordeon in primul stalp/copac daca are noroc sa nu ia si cativa pietoni cu el. Se moare pentru ca au urcat beti la volan sau au 50~70 sau mai mult de ani si conduc in continuare desi este clar ca reflexele si varsta nu mai permit asta.

      (Citează)

  2. cica tocmai ce o masina a fost facuta pilaf de un tramvai in Bucuresti.

      (Citează)

  3. Ce ma mira pe mine la topul prezentat mai sus.
    Suntem la egalitate cu Bulgarii (95 de decese in trafic la 1 milion locuitori) desi traficul in Bulgaria, atat urban cat si extraurban este la maxim jumatate din cel de la noi, iar starea infrastructurii rutiere este asemanatoare.
    Deci stam bine!!!!!!!!!!!!!!!!!

      (Citează)

  4. Tot zici de politie ca e ocupata cu coloanele, e o falsa problema deoarece se intampla doar in Bucuresti. Problema nationala a Politiei rutiere e ca singura metoda de “preventie” e radarul. Nu am mai vazut un filtru de testat alcoolemia de 5-6 ani, in schimb daca fac un drum de 50km in afara orasului 100% vad un radar.
    In Iasi pe langa radare mai stau(dupa ce e un accident pe trecerea de pietoni) sa ia permise celora care nu dau prioritate…e bun dar facut constant si in toate zonele orasului, nu la cele 3 treceri favorite.

      (Citează)

  5. o astfel de statistica da masura gradului de civilizatie al unui grup de oameni – in cazul nostru, ea spune ca suntem o tara de trogloditi, de oameni ai cavernelor, de animale.

    un popor de salbatici.

      (Citează)

  6. Oare ce ar functiona mai eficient:
    – 2 politisti pazind un radar + inca 2 care te opresc mai incolo sa iti dea amenda si implicit 2 masini, implicit timp pierdut (“arata-mi ordinul de serviciu si metrologia”), implicit spagute
    VS.
    – radare+camere fixe, atat in oras cat si in afara, emitere automata a proceselor verbale, plata automata din cont a amenzilor (nu ai decat sa le contesti dupa aceea si sa iti recuperezi banii daca castigi), si intre timp politistii in actiuni de prevenire.

      (Citează)

  7. Intre timp, in jud. Sibiu, un sofer a reusit sa faca 2 accidente in zile consecutive, de fiecare data fiind baut: https://www.facebook.com/groups/InfoTraficSibiu/permalink/787702794693797/
    https://www.facebook.com/isusibiu/posts/613808182121551
    Inca o cauza pt. nr. de accidente este, dupa mine, lejeritatea cu care se dau pedepsele la inchisoare cu suspendare in cazul accidentelor. Adica nu se face distinctie intre accident adevarat si crima, cum poate fi considerat cazul de ieri din Braila.

      (Citează)

  8. 1,900 oameni – numarul de locuitori ai unei comune. deci anula dispare cate o comuna doar din cauza accidentelor de circulatie!

      (Citează)

  9. Am fost in weekend la Costanta. Politia Rutiera statea cu radarul al Cernavoda, ca ai limitare de 50 inaitne de statiile de taxare. Cine franeaza pana la 50 pe autostrada? Pe amicul meu l-au prins cu 83, dar luau permise pe banda rulanta. Siguranta in trafic, c***e!

      (Citează)

  10. Nu stiu cine a facut clasamentul ala, da’ Slovacia apare de 2 ori.

      (Citează)

  11. Este si o problema de educatie. Aici ma refer la oamenii care se scapa pe sine de sub control, in primul rand.

      (Citează)

  12. Problemele serioase şi problemele cele mai grave rămîne infrastructura total depăşită în România. Drumurile sînt concepute pentru traficul cu căruţe şi cel mult pentru “maşina naţională” Dacia, proiectată pentru 60, maxim 90 la oră. De aceea şi curbele sînt printre cele mai cretine, multe drumuri sînt doar asfaltate fiind aceleaşi de pe vremea turcilor.
    De aceea este şi vorba: drumurile au fost făcut cu multe curbe ca să nu poată trage turcii cu tunul. Dar asta era valabil acum cîteva sute de ani. În ziua de azi drumurile sînt doar asfaltate peste aceleaşi trasee ca şi acum 500 de ani, drumuri care mergeau ca pişatul boului.
    Doar atît am fost în stare să facem, să tragem un pic de asfalt peste nişte drumuri. Şi nici măcar aia nu sîntem în stare să le facem ca lumea.
    O altă problema foarte gravă este că drumurile principale trec PRIN MIJLOCUL localităţilor, ditamai drumul naţional important trece prin ultimul sătuc şi chiar atunci ai norocul o vacă să se cace în mijlocul drumului, pentru că numai atîta ştie să facă(!), şi nimereşti fix într-o baligă uriaşă şi poţi să ajungi după aia fain frumos în şanţ.
    Apoi prin multe localităţi, ditamai drumul naţional nici măcar nu are trotuare, şi merg oamenii (ca şi vacile) pe unde îi taie mintea. Şi să te mai miri că sînt atîtea accidente.
    Apoi prin mijlocul drumului dai peste cîte o căruţă, şi ea teleportată din preistorie, noaptea fiind o umbră neagră fără să o poţi vedea, care apare brusc şi instantaneu în faţa ta: nici o cîrpă albă, nici un ochi de pisică sau vreo vestă reflectorizantă, doamne fereşte să aibă aşa ceva. Şi circulă pe mijlocul drumului pentru că aşa ştie el, că e drumu satului, e drumu lui şi atuncea merge pe unde îl taie mintea.
    Apoi mai sînt bicicliştii, care nici măcar nu or auzit că o vestă reflectorizantă le poate salva viaţa.
    Apoi mai sînt scuteriştii, beşini afumate ambulante, spaima şoferilor: aşa ţi se bagă un tîmpit în faţă că nici nu mai apuci să pui frînă.
    De motociclişti nici nu mai vorbesc, aia sînt donatori de organe: noroc cu motocicliştii că altfel doctorii ortopezi şi cei cu transplanturile ar rămîne în faliment.
    Nu mai detaliez maşinile cu mulţi cai sub cur şi dacă se poate la tineri proaspăt fericiţi cu carnet de şofer. Dar ce facem cu cei care nu au carnet şi se urcă la volan, sînt unii care abia au carnetul luat, dar şi mai periculos că sînt unii chiar sub 18 ani care se cred zmei din basme şi se apucă să conducă, ameninţînd viaţa celor din jur, atît de pe stradă cît şi de pe trotuare.
    Apoi mai sînt pietonii, aceşti veşnici nesimţiţi şi tupeişti care au un singur noroc, NU AU CARNET DE PIETON. Pietonii cretini trec stradă cînd li se căşună, considerînd că strada e numai a lor, şi ceilalţi sînt obligaţi să oprească. Nici măcar la trecerea de pietoni nu ştiu să treacă, se aruncă pe trecere fără să se uite în stînga sau în dreapta, pur şi simplu vor să se sinucidă.
    Şi atunci evident că şoferul este de vină, pentru că doar şoferul are carnet(!) şi deci care automat primeşte “vacanţă” de 30 de zile, din cauza unui prostănac de pieton care are căştile înfundate în urechi şi gluga trasă pe cap şi se duce înainte ca vaca. Proşti oameni !!!
    Nici măcar nu au atîta bun-simţ să se adune 2-3 pietoni şi să treacă împreună strada, sînt mult prea grăbiţi ca să treacă singuri singurei şi nu contează că 10 maşini trebe să încetinească, el este mai important.
    Eu aş modifica legea că dacă nu se adună măcar 3 pietoni, atunci să nu aibe prioritate să treacă trecerea de pietoni.
    Nu am vorbit de poliţişti.
    Despre poliţişti numai de bine, vorba poetului.
    Aceştia se ocupă doar de mărunţişuri, de radare fixe şi călcatul pe linia continue (şi asta numai din cauza opririi unor alte maşini), şi alte chestii slabe. N-au nici o treabă să urmărească în trafic cîţi nesimţiţi depăşesc periculos, n-au nici o treabă cu maşinile care face “liniuţe” noaptea, n-au nici o treabă cu pietonii nesimţiţi care trec pe culoarea roşie a semaforului, practic din “comoditate” se feresc să se implice în desfăşurarea în bune condiţii a traficului rutier.
    Drumurile idioate şi pietonii şi mai idioţi sînt cele mai mari probleme. Ori dacă drumurile se mai pot “corecta”, cretinătatea pietonilor – nici o şansă.
    De fapt am făcut o mică greşeală, i-am pus pe pietoni în aceeaşi “oală”, este totuşi o diferenţa de la cer la pămînt între pietonii care au permis de conducere şi cei care NU AU permis de conducere, încadrarea la categoria idioţi fiind valabilă numai pentru cei din urmă.
    Singurul sfat care îl am pentru şoferi:
    cel mai ieftin este să fiţi un pic mai atenţi !

      (Citează)

  13. Oprea era pe panou?

      (Citează)

  14. Și mai sus vezi o parte a problemei: prea mulți au impresia că ei sunt mai deștepți.

    De ce să încetinesc la 50 de oră când văd un semn care-mi spune să incetinesc la 50 la oră? De ce să încetinească 10 mașini (câtă empatie: nu se gândește de el ci la ceilalți 9 șoferi, săracii) pentru un pieton ce vrea să treacă la trecerea de pietoni? Știu și eu? Poate pentru că… așa spune legea?

      (Citează)

  15. Mai e o cauza pe care nu multi o vad:
    Taxele pentru masini sunt prea mici.
    Stiu ca o sa imi iau multe minusuri, dar asta e realitatea. In Romania orice boschetar isi permite macar un golf 3 sau o pisicuta, masini care costa maxim 1500 de euro. Intr-adevar, taxa de inmatriculare a mai triat putin, dar nu e de ajuns.
    Multa lume considera masina un drept cand defapt este un privilegiu.
    In Olanda, de exemplu, taxele pentru o masina sunt cam asa:
    130Euro pe luna taxa de drum (cumva echivalentul rovinietei) -> pret pt un diesel de 2 litri. La benzina e mai mica
    Chiria locului de parcare (daca nu stai la casa) – cateva zeci de euro pe luna
    Asigurarea (nu am un pret exact dar oricum, mult mai scumpa decat in Ro)

    In plus, pedepsele sunt mai drastice: Daca esti prins cu >100km/h peste limita iti confisca masina pe loc. De tot.
    Iar amenzile sunt cele mai mari din Europa. Vorbitul la telefon in timp ce conduci te costa 230 de euro

      (Citează)

    • Masina nu este chiar un privilegiu, a ajuns o necesitate din cauza unui cerc vicios.

      “Cercul 1”: Vrei sa ajungi din A in B in Bucuresti:
      – mijloace de transport in comun proaste, fara orar, pleci nu sti exact cand vine autobuz/tramvai/troleu, mai trist, se intampla o avarie pe traseu, nu te anunta nimeni stai si astepti ca prostul, legaturie sunt proaste, metroul nu acopera tot orasul si oricum capacitatea maxima este fost depasita la orele de varf…
      – cu bicicleta in momentul de fata trebuie sa fii foarte atent cum te deplasezi, da este periculos din pacate sa circuli in traficul din Bucuresti (eu o folosesc, dar eu merg cu bicicleta in Bucuresti de 12 ani… insa nu stiu cat de comfortabil m-as simtii acum sa imi las copii sa mearga, cum m-au lasat ai mei pe mine sa ma duc la liceu, sa ma plimb prin tot orasul pana seara tarziu… )
      Concluzie: singura alternativa in oras = MASINA …

      “Cercul 2”: Vrei sa ajungi din A in B in Romania:
      – pai cu trenul stim toti povestea, ajungi in siguranta, relaxat, fara bataie de cap, dar nu stii exact cand
      – mai raman autocare/microbuze care pierd instant in defavoarea cuiva care are o masina, preferi sa mergi in confortul propriu, fara diversi vecini, opriri programate
      Concluzie: alternativa mai comfortabila la deplasari in tara = MASINA …

      Din 1 si 2 rezulta mai multe masini, pe strazi, pe trotuare, in parcari… peste tot. Doar ca o data cu cresterea numarlui de masini si conditiile de trafic se inrautatesc si examenele trebuiau sa fie mai severe, cu exemple clare de accidente.

      Un sofer incepator nu constientizeaza nici 1% ce implica conducerea unei masini, o zic din propria experienta. Cand am inceput sa conduc pur si simplu o faceam de placere, de distractie mergeam la prieteni, la mare, la munte, dar prima la prima frana brusca din care au rezultat transpiratii si adrenalina totul parea roz. Treptat mi-am dat seama ca rezultatul condusului poate fi unul mult prea tragic si ca trebuie sa fiu atent la orice pieton pe trotuar, sa incetinesc pe stradute inguste, m-am adaptat, dar nu trebuia sa fie asta, trebuia sa stiu dinainte.

      Scoala de soferi trebuie sa contina si teste de impact, filmari cu accidente, intalniri cu persoane care au suferit accidente si au ramas cu handicap pe viata… orice exmplu care sa iti dea o marime a responsabilitatii pe care o ai cand conduci o tona de fier.

        (Citează)

  16. Lipseste disciplina.
    Daca un sofer face o trasnaie mare, se da peste cap sa o rezolve cu tot felu de pile si presiuni, mai ales daca e un jmecher, ca doar asta face parte din stilul lui de viata.
    Daca organul l-ar amenda, ca circula cu farurile de ceata aprinse in afara conditiilor specificate in legislatie, stituatia s-ar schimba in timp. Prima data va plati, dar urmatoarele dati se va mai gandi daca pentru o “banalitate” (farurile de ceata aprinse) mai merita sa “cheltuiasca” pe un gest prostesc, cand in schimb ar putea sa faca orice altceva cu acei bani. La un moment dat acest lucru ar deveni reflex in genul lui Pavlov si astfel poti spune ca soferul devine disciplinat sau ii va fi teama sa mai cheltuie bani pentru banalitati. Si astfel poate nici nu va mai indrazni sa ocoleasca limitatoarele de trafic de langa trecerile de pietoni, mai ales daca sa spune ca la a doua abatere de aces gen (repetare) sa-i fie suspendat permisul 6 luni – 1 an. Sa zicem ca la parcari nu exista infrastructura dar la cele enemerate mai sus nu exista scuza.

      (Citează)

  17. Eu nu as mari taxa de inmatriculare ca si asa fug astia pe la bulgari sa inmatriculeze, ba chiar as micsora-o, dar as mari amenzile, cat si ridicarea carnetului mai des, pt greseli gen alcoolemie / taiat linia continua/semafor nerespectat/implicare in incidente etc.
    Un exemplu din Olanda si nu e in Ro si s-ar aplica usor: amenda pe viteza depasita progresiva. Primii 0-10 km/h depasiti = 40 euro, urmatorul interval inca 40 etc; astfel incat vitezonamii de meserie ajung sa plateasca crunt: au masina cu viteza atunci sa scoata banul. In plus banii sa ramana la locali, investiti in comuna/oras. Sotul a trecut cu 94km/h unde limita era de 90 si… uite asa a primit scrisorica si pozulica; si e cel care conduce precaut, are amenzi maxim 10 amenzi in ultimii 20 ani, in firma de transport, si astea de parcare :D . Sa il vedeti ce se agita sa gaseasca in germania unde sa plateasca parcarea ca altfel tzac, alti 45 euro.
    Asa ca eu as penaliza cu amenzi crunte ( =salariu minimum pe economie) alcoolul, lipsa centurii, vorbit la telefon, stopurile stricate/nesemnalizare, sau copiii nu in sisteme adecvate de centuri etc. Ajunge omul o data sa plateasca, sa bata marunt din buze, incat a 2a oara in viata nu mai greseste neam!

    Insa nu vad nicio solutie cu politistii corupti in trafic… care cauta intentionat nod in papura tocmai pt a ciupi ceva, iar vitezomanii gresesc in continuare ca stiu ca aranjeaza cu o hartie, doua.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus