►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
În articolul despre lansarea Tesla 3, mulți au spus că degeaba mașina este electrică și deci nepoluantă, energia consumată pentru încărcarea ei este produsă prin metode ce poluează masiv.
Și mai amuzant, dar și trist, este ca multe comentarii nu făceau o simplă afirmație, ci o spuneau pe un ton “haha, proștilor care va bucurați de mașini electrice, oricum se poluează în draci, n-ai făcut nici o mare brânză!”
Ceea ce, desigur, nu este adevărat.
În primul rând, dacă pentru producerea energiei electrice se poluează mediul, are cineva impresia că pentru producerea benzinei sau a motorinei nu se poluează? Poate ar trebui sa treceți pe lângă o rafinărie, să vedeți cum arată.
Prin urmare, chiar dacă ar exista o sursă de poluare în generarea electricității, măcar nu mai există și a doua, mașina în sine. Mașinile sunt permanent în jurul nostru, îți suflă noxe în nas când mergi pe stradă, pe când rafinăriile și centralele electrice nu. Iar cum în 2012 Organizația Mondială a Sănătății a inclus gazele de eșapament diesel în grupa carcinogenilor de clasa 1 (adică sigur produc cancer, nu mai există îndoieli), ar trebui cu toții să dorim trecerea cât mai rapidă la mașini electrice.
Doi la mână, energia electrică se poate produce nepoluant din lumină, care vine de la Soare nelimitat și gratuit. Am calculat cândva că un teren de 4×5 km de panouri fotovoltaice ar fi suficient pentru a alimenta întreg Bucureștiul cu energie electrică. Eoliene generează chiar și mai mult curent decât fotovoltaicele, inclusiv în România aceste centrale fiind în puternică dezvoltare. Revin în curând cu grafice frumoase despre cum se generează energie electrică în România, dar întâi să trecem peste săptămâna aceasta aglomerată cu telefoane.
Pentru a încărca zeci, sute, milioane de Tesla și alte modele electrice zilnic n-ar fi nevoie de cine știe ce eforturi nerealizabile. Cu un plan bun și un efort comun, omenirea ar putea scăpa de dependența de combustibili fosili în scurt timp. Unele țări deja au făcut asta, vezi exemplu Danemarcei care anul trecut a produs mai multă energie din eoliene decât a putut consuma.
Consumul de curent electric crește, cel de gaz scade. Tot mai mulți oameni utilizează plite și cuptoare electrice, iar caloriferele pot fi înlocuite cu convectoare electrice, astfel încât ELCEN/RADET nu mai au de ce să ardă păcură și cărbune pentru a obține apă caldă.
Și, mai important, toată lumea uită că Elon Musk nu deține doar Tesla, ci și SolarCity. SolarCity este deja cel mai mare furnizor de energie solară din Statele Unite, o companie care-ți montează panouri solare în mod gratuit pe casă, ocupându-se inclusiv de avize, și apoi tu plătești doar costul energiei electrice. Asta e un fel de închiriere gratuită de panouri solare, dar poți și să le cumperi de la început, iar pentru energia produsă nu mai plătești nimic.
Recent SolarCity a anunțat un fel de milestone: clienții lor din SUA au produs într-o singură zi suficientă energie electrică pentru a alimenta complet toate mașinile Tesla vândute până acum. 8 milioane de kilowatti oră au fost produși pe 22 martie de cei ce au panouri solare SolarCity montate pe clădiri. Citește aici anunțul.
Mai mult, rețeaua de superchargere Tesla este, în general, alimentată cu energie solară. Iar încărcarea acasă te costă cam 10 lei pentru suta de kilometri de autonomie.
Observă cum Musk a investit în tot felul de companii high-tech din domenii foarte noi (mașini electrice, rachete spațiale private, panouri solare pentru mediul rezidențial) și tot ce trebuie să facă este să le țină pe plutire până când vor prinde suficientă tracțiune pentru a aduce miliarde de dolari în fiecare an. Când ai cele mai dezvoltate mașini electrice și cea mai dezvoltată rețea de panouri solare, lucrurile merg tare bine și mână în mână. Creează infrastructura rezidențială pentru mașini electrice, plus stații de încărcare publice, apoi vinde și mașini electrice.
Mai are nevoie doar de o tehnologie mai bună pentru baterii, ca să înmagazineze energia produsă de fotovoltaice și eoliene. Ghici în ce investește Tesla masiv acum? În baterii și tehnologia lor!
Ah, și reține că panourile electrice sunt destul de simplu de fabricat, fiind bazate pe siliciu. Vechile linii de producție pentru procesoare pot fi ușor reconfigurate pentru a produce panouri solare. Avem tot ce ne trebuie pentru asta, iar costurile vor scădea enorm odată ce intră și China în ecuație.
Dar poate că să produci o mașină Tesla și bateriile ei este foarte poluant, nu? Așa zic mulți, că se poluează în producția mașinilor electrice sau hibride, de parcă pentru cele normale nu s-ar polua sau ar fi asta comparabil cu milioanele de kilometri parcurse apoi de aceste mașini, mai ales când fabricile fac tot posibilul să devină carbon-neutral prin tot felul de programe eco/CSR, dar cetățenii nu.
Ei bine, nu. Iată un grafic făcut de Mercedes pentru un model de-al lor și în care arată câte tone de CO2 produce o mașină pe întregul ciclu de viață, de la producția în fabrică și până la exploatarea ei.
Majoritatea fac însă greșeala să creadă că oamenii își cumpără Tesla pentru a nu polua. Eu cred că-și cumpără una pentru că prinde suta la oră în 2,7 secunde (sau în 4,4 la modelul nou), pentru că-i silențioasă, pentru că este high-tech, pentru că se conduce singură, pentru că arată bine șamd. Ah, e și eco? Te gâdilă și asta suplimentar la orgoliu, te simți mai bine în societate. Dar 2,7 secunde pentru suta la oră…
sursă foto: wind farm in Romania de pe Shutterstock.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
36 comentarii
15/04/2016 la 7:51 AM
Comparația între poluarea făcută sa prepari combustibil fosil cu cea făcută sa prepari energia electrică nu este corecta, ele nu sunt in aceeași categorie.
Daca vrei, “murdăria” pentru producerea benzinei de poate asemăna cu “murdăria” pentru producerea bateriilor cu litiu.
Pentru energia fosila este o rafinare pentru ca mai târziu ea sa fie transformata in mișcare chiar de mașina iar la energia electrică sunt 2 conversii, de la fosil (din poate da, in mare parte) la electric si apoi la mișcare.
Cu toate astea, chiar daca la electric sunt 2 conversii deci un randament aparent mai slab, sunt câteva avantaje nete:
– muți poluarea din zonele cu densitate mare, urbane (unde de fapt este si marea problema) in zone nepopulate (adică unde sunt centralele)
– mașina pe curent este surprinzător mai eficientă din punct de vedere mecanic (motorul electric are veleități mult mai bune fata de cel termic, atât de randament cât si mecanic)
– energia se va putea produce si regenerabil chiar daca astăzi este inca experimantal la nivel mondial (adică nu se poate considera comparabil cu cel din fosil sau nuclear, nivel global)
Vladutz(Citează)
15/04/2016 la 11:19 AM
Experimental? LOL! Ritmul de creștere al producției de energie regenrabilă l-a depășit pe cel al producției de energie alternativă. http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-04-14/fossil-fuels-just-lost-the-race-against-renewables
haivas(Citează)
15/04/2016 la 8:14 AM
Nu mai gasesc link-ul acum, dar este un articol foarte interesant pe jalopnik parca care explica exact asta. Lumea nu intelege randamentul motorului electric si radamentul motorului termic.
Plus ca , in Romania cel putin, in energie avem eolian , solar si nuclear…care nu polueaza.
Masina electrica polueaza doar 40% din potentialul celei conventionale. Putand aa fie chiar zero.
M(Citează)
15/04/2016 la 9:22 AM
nu uita de hidro ;)
rep(Citează)
15/04/2016 la 8:20 AM
https://www.youtube.com/watch?v=gbS2-h2CsxA
de urmarit primele doua minute. intre timp in romania, daca n-ai tedei, n-ai valoare sa stie!
marian(Citează)
15/04/2016 la 9:50 AM
Tipul asta nu e cel care prezenta Scrapheap Challenge?
alxzen(Citează)
15/04/2016 la 9:08 AM
Când marketingul îți vinde un autoturism ”care nu poluează”, eu ca și client iau asta ad-literam. Adică poluare zero.
Concluzie – prejudecățile ne omoară pe noi, că în rest suntem oameni buni…
P.S. – energia nucleară nu este chiar curată ci doar ”mai curată”.
George(Citează)
15/04/2016 la 9:09 AM
Sa vezi ce șoc va fi pe cei care au generat comentariile care au stat la baza articolului când vor afla ca și ei generează CO2 atunci când gândesc.
nashu_mare(Citează)
15/04/2016 la 10:45 AM
Mi-ai adus aminte de o fază din arma SUA povestită de unul pe reddit:
Un recrut făcea numai tâmpenii la instrucție, așa că la un moment dat sergentul s-a enervat pe el și l-a pus să facă toată luna instrucție cu o plantă de ghiveci în brațe ca să compenseze pentru oxigenul consumat degeaba la instrucție.
Mă gândesc că regula asta ar fi bună dacă s-ar extinde și pentru civili.
costin(Citează)
15/04/2016 la 9:43 AM
astept cu nerabdare sa ne explici si de producerea energiei “bio” (soare/vant) are nevoie de subventii grase din buzunarul omului de rand.
user(Citează)
15/04/2016 la 10:00 AM
Toate subventiile, indiferent daca sunt pentru agricultura sau pentru caldura, vin din buzunarele oamenilor, ca nu are statul o livada care face bani.
nashu_mare(Citează)
15/04/2016 la 10:27 AM
ce plm legatura are agricultura cu energia electrica? ai vazut tu pe factura subventie pentru energia produsa centrala nucleara ? certificatele verzi sunt una din cele mai mai porcarii facute vreodata, sustinerea artificiala a unei tehnologii care nu are nici o sansa sa fie sustinuta singura din cauza de costuri enorme si randament minuscul.
user(Citează)
15/04/2016 la 10:58 AM
nu ca as vrea sa iti dau peste cap convingerile dar vezi cam care e nivelul global de subventii pentru combustibili fossili, si ai sa iti dai seama ca subventionarea energiilor regenerabile nu e nici macar apropiata
http://www.economist.com/blogs/economist-explains/2015/07/economist-explains-19
http://www.worldenergyoutlook.org/resources/energysubsidies/
alxzen(Citează)
15/04/2016 la 11:23 AM
@User: are legătură. Terenul folosit de ex pentru câmpurile de fotovoltaice nu mai poate fi cultivat.
haivas(Citează)
15/04/2016 la 11:27 AM
Imi puteti spune si care sunt numerele care ies duminica la 6/49?
nashu_mare(Citează)
15/04/2016 la 4:45 PM
Subvenții sunt și-n agricultură. Ia subvențiile din agricultură și să vedem cât de diversificat mai mâncăm si la ce prețuri.
haivas(Citează)
15/04/2016 la 9:58 AM
“[…]iar costurile vor scădea enorm odată ce intră și China în ecuație”. Pai, omuletii aia sunt demult (si) pe piata asta. SMSL (Silicon Module Super League) e o alianta de vreo 6 superfirme din industria PV, care impreuna acopera aproape 50% din piata de module de siliciu. Din astea big-six, una e din Canada, alta din Coreea de Sud iar restul de 4 din China (si nu, nu sunt subsidiare sau simple fabrici ale vreunor firme americane/europene).
petrescs(Citează)
15/04/2016 la 10:27 AM
Dintr-o întâmplare (inițial nefericită) am ajuns să am casa off-grid. Adică nu e racordată la reteaua publică de energie electrică. De altfel la nici o altă rețea în afară de internet. Foarte pe scurt pot să vă spun din experiența asta, că energia fotovoltaică este pur și simplu genială. Și mi se pare de-a dreptul aberant să arzi cărbuni sau orice altceva ca să produci energie electrică. Poate doar gunoiul ar merita.
haivas(Citează)
15/04/2016 la 10:39 AM
Energia electrică reprezintă viitorul şi posibil să mai apară vreo energie necunoscută (pentru care am mari îndoieli). Momentan, mulţi se cramponează pe combustibilii clasici dar asta e doar chestie de timp pînă ce maşinile electrice vor înlocui o mare parte din cele clasice. Eu nu cred că maşinile clasice vor dispare complet, cel puţin nu în viitorul apropiat, pentru că sînt zone şi condiţii climatice unde singurele maşini care pot funcţiona sînt numai cele clasice.
Domeniul de discuţie este foarte larg. Dacă ar fi să mă refer de exemplu la oraşe, la marile oraşe, unde poluarea este o mare problema, atunci maşinile electrice sînt soluţia perfectă, avînd în vedere şi disponibilitatea staţiilor de încărcare. Sau de exemplu pentru transportul în comun.
Pentru deplasări pe distanţe mari şi relativ mari, acolo e iarăşi altă discuţie, cel puţin deocamdată fiind valabilă durata mare de încărcare a bateriilor. Ca şi alternativă, ar putea exista înlocuirea instant a bateriilor consumate, cu baterii noi, gata încărcate.
Iar cel puţin ca şi producţie de energie, consider că energia nucleară (cu toate riscurile aferente) per total este cea mai rentabilă. Chiar şi centralele fotovoltaice şi eoliene încep să-şi aducă o contribuţie din ce în ce mai mare.
Viitorul va fi al producerii de energie electrică cu ajutorul reactoarelor de fuziune, despre care ştiu doar că sînt în faza de experimente (şi de o foarte lungă perioadă nu am mai auzit nimic).
Pentru maniaci există Veyron ce consumă peste 100 litri la sută, mai avem Hammer, mai avem şi alte prostii de maşini pentru cei ce vor să-şi bată joc de ecologişti, dar avem şi maşini electrice la fel de puternice, doar că le lipseşte decibelii motorului supra-turat şi a tobelor idioate. Şi în acest caz, pe maşinile electrice se pot monta boxe suplimentare, care să simuleze gălăgie de motoare.
Şi atunci care e motivaţiunea că nu va place maşinile electrice ?!
Sorin(Citează)
15/04/2016 la 11:02 AM
Nu e posibil pe planeta asta să apară ceva “bun” fără ca o grămadă de “hateri” să se înghesuie să arunce cu pietre în acel ceva și să demonstreze cît e de “rău”, de fapt. Nici nu mă miră că apar pe internet inclusiv articole care susțin că o mașină electrică poluează, de fapt… mai mult decît una clasică !!!
alias(Citează)
15/04/2016 la 11:23 AM
Uuuuuu ce dragut, un articol dedicat mie! Multumesc admiratorilor. :D
Discutia e oarecum scurta si simpla, nu am spus niciodata ca ar fi mai poluanta decat un Q7 V12 TDI, nici pe departe insa nu e o masina 100% eco, cum e promovata, si cum e perceputa de majoritate cel putin nu in 2016 cand China si USA, cei mai mari consumatori de energie electrica produc intre 70 si 80% din ea cu carbuni. Daca era asa simplu cum explici tu, de ce doar ~1-2% din energia electrica e produsa din energie solara? Cam asta a fost discutia pentru anul 2016, pentru 2252, probabil va fi alta discutie insa nu stiu daca ne va ajuta pe vreunul dintre noi, sau ma rog, poate apari in cartile de istorie ca fiind un pionier al masinilor electrice ca ai scris niste articole pe blog despre asta. :)
Ca sa extindem putin discutia
Aici apar doua cazuri, unul ideal ca cel prezentat si cel real care nu prea se pupa cu multe aspecte de acolo, pe langa asta, apar inca alte doua planuri:
USA – care preponderent arata asa – http://cdmsmith.com/en-US/Solutions/Water/-/media/Images/Solutions/Water/674×315/cdm_orange_county_california_residential_674x315.ashx
Romania – care preponderent arata asa – http://observator.a1.ro/uploads/modules/news/0/2015/8/26/160002/1440582396d56ba1b8.jpg
Daca vorbim de primul plan, intr-adevar, e fezabil cu SolarCity and so on, insa NU cred ca e atat de simplu sa suni la ei ca la RDS si sa trimita o echipa a doua zi sa iti instaleze panourile, daca ar fi fost asa probabil era mult peste acel aproximativ 1%.
Daca vorbim de al doilea plan, si el se imparte in doua.
1. Esti realizat ca Radu Apostolescu si-ti permiti sa locuiesti intr-un loc decent, cu garaj si sa ai o masina din asta doar pentru fun, OK, si eu mi-as dori.
2. 99% din cititorii blogului tau, inclusiv tu stau la bloc, in Bucuresti si doar cei ‘privilegiati’ au loc de parcare propriu. Ne trebuiesc infinit de multe alte chestii inainte sa ne incarcam masina electrica, in spatele blocului, curent tras din ghena dezafectata (dupa ce, in prealabil au fost ingropate tomberoanele, iesind la suprafata doar cand vine REBU sa le ia, cum spunea un cititor de-al tau).
Daca am continua discutia, conform site-ului lor, au 618… sa le zicem benzinarii sau PECO cu 3644… sa le zicem pompe la nivel GLOBAL. Cel mai apropiat de Romania si totodata cel mai estic punct al unui asa zis super charger este in Slovacia la 1000 km de Romania.
Romania, Irlanda, Portugalia, Polonia, Lituania, Letonia, Ungaria, Serbia – tari in care nu se afla nici macar o benzinarie in timp ce tari ca Spania sau Italia sunt privilegiate cu cate o benzinarie fiecare.
Sunt conditii vitrege pentru asa ceva in Romania, cand practic ti s-ar termina… sa-i zicem benzina daca ai pleca pe valea Prahovei intr-o vineri dupa masa sau printr-un miracol ajungi la pensiunea mult visata din Bran si tragi un prelungitor din sufrageria pensiunii sa ti-o alimentezi… sau sa ai treaba la Kika Militari tu locuind in Pantelimon. Funny scenarios.
Sunt de acord ca e de viitor si ca va fi fezabila candva insa nu acum, nu in Romania si NU e ECO.
Flame on.
alexEAT(Citează)
15/04/2016 la 1:15 PM
Statul la bloc nu este principala problemă, ci lipsa de infrastructură. La străini există mii de locuri de parcare cu încărcare electrică în stradă, pentru cei ce stau la blocuri.
nwradu(Citează)
15/04/2016 la 12:04 PM
Energia “nucleară…care nu polueaza.”
Exact asta poluează cel mai tare. Să ne amintim DOAR de Cernobâl şi Fukushima.
Marcel(Citează)
15/04/2016 la 12:38 PM
@Marcel
http://nuclear-economics.com/wp-content/uploads/2015/08/12-deaths-per-TWh-e1439383898100.jpg
Sabotor(Citează)
15/04/2016 la 12:34 PM
Aia care urla ca energia electrica e produsa prin poluare (centrale termice) uita ca randamentul unui motor electric e de peste 90%, pe cand unul cu ardere interna abia se apropie de 30%.
N-am inteles partea ecologica la hibridele care au un motor cu ardere interna ce produce curent pentru un motor electric; acolo mai introduci o chestie cu randament sub 100% – ai motorul cu ardere interna, cu randament 30%; energia produsa de motorul cu ardere interna o transformi in energie electrica ce o transmiti unui motor electric cu randament 90%. Mai bine cuplezi direct motorul cu ardere interna la roti, iar motorul electric il folosesti sa-l ajute pe asta, cu energia recuperata din franare (de exemplu).
Sabotor(Citează)
15/04/2016 la 12:45 PM
asta nu inteleg nici eu la i3/ i8. Poate unul mai inginer ca mine sa imi explice avantajul “eco”.
alxzen(Citează)
17/04/2016 la 1:15 PM
Doua motive le pentru întrebarea ta:
– ușurintă in încărcarea bateriei (bagi o singura forma de energie in mașina)
– eliminarea componentelor mecanice. Daca rămâne electricul principal, atunci scapi de o grămada de bătăi de cap pe la transmisie, cutie de viteze, regimuri de mers neoptime, etc
Vladutz(Citează)
15/04/2016 la 12:45 PM
Radu, stiu ca esti inginer si ai facut anumite calcule pentru energia solara si eoliana, dar si acelea polueaza. Pe scurt orice din orice forma de energie ai produce curent electric este poluant.
Ai spus prima data de un camp de 4×5 km de panouri fotovoltaice. In momentul de fata producerea si reciclarea panourilor fotovoltaice sunt procese foarte poluante, apoi mai luam in calcul faptul ca acea suprafata de 4x5km va fi inerta, nu vei putea cultiva absolut nimic si nici fauna nu vei avea.
La eoliene avem la fel un impact major asupra faunei, in zona in care vei monta o eoliana nu vei avea fauna absolut deloc datorita zgomotului, iar un parc de eoliene are nevoie de o retea de transport al energiei electrice destul de costisitoare fiindca eolienele au o anumita distanta intre ele.
Producerea energiei electrice prin hidro in momentul de fata este cel mai putin poluanta dar si acolo avem schimbari majore ale faunei.
Dar cel mai important lucru in vederea functionarii parcurilor fotovoltaice si eoliene este reprezentat de faptul ca acestea nu pot functiona fara o centrala clasica in jurul lor. Atat pentru faptul ca nu tot timpul ai soare sau vant cat si datorita respectarii frecventei din sistemul energetic national (SEN). Deci, ne intoarcem din nou la centralele clasice.
Un mod eficient de producere a energiei electrice si termice o au francezii, pe unele blocuri au instalat instalatii GPL cu cogenerare care produc atat energia electrica cat si termica consumata de acel bloc. Spre exemplu si Politehnica are o astfel de instalatie care este chiar conectata la SEN.
Dar, intradevar viitorul ar fi centralele nucleare pe fuziune asa cum a spus Sorin mai sus si cum ai afirmat si tu Radu in trecut la articolul cu fuziunea.
Mihai(Citează)
15/04/2016 la 1:13 PM
Și faptul că mănânc poluează, problema este cu ce comparăm. Este un grafic în articol care ia în considerare poluarea pe întreg ciclul de viață al unei mașini, iar lucrurile stau mult mai bine la electrice.
Sau fauna de lângă o termocentrală este o minunăție a naturii?
nwradu(Citează)
15/04/2016 la 12:55 PM
Imi cer scuze de dublu post, dar am uitat sa adaug.
Cand calculezi cat de mult polueaza o masina electrica, trebuie sa ti cont cum se obtine energia electrica in acea tara. Da, masina electrica nu mai polueaza in oras, astfel aerul din oras devine mult mai curat dar poluarea se transfera in zona in care este produsa energia electrica.
Daca este sa ne luam dupa datele oferite de Transelectrica in Romania dpdv al poluarii, masinile electrice renteaza.
In momentul de fata (ora 12:54) in Romania se obtine astfel energia electrica.
25.62% Hidro – 2130 MW
24.15% Eolian – 2008 MW
16.66% Nuclear – 1385 MW
15.37% Cărbune – 1278 MW
10.11% Hidrocarburi – 841 MW
7.52% Foto – 625 MW
0.58% Biomasa – 48 MW
Mihai(Citează)
15/04/2016 la 1:17 PM
Uite Radu: https://www.youtube.com/watch?v=17xh_VRrnMU
Mihai(Citează)
15/04/2016 la 1:18 PM
Mai e un aspect care a scapat de analiza. Echilibrarea SEN pe intervale orare.
Cei mai multi soferi conduc maxim cateva zeci de kilometri pe zi. Asta inseamna ca pot foarte bine sa incarce masinile noaptea nu ziua. De ce ar face asta si de ce e important?
Ziua se consuma mai mult curent. Daca e soare numai bine ca o parte este suplinita de panouri fotovoltaice. Daca nu dam drumul la centrala pe gaz, principala lor calitate fiind pornirea/oprirea usoara.
Noaptea insa e mai greu cu ajustarea. Nuclearelectrica produce 20% de exmplu (asta in Romania. Franta de exemplu are o productie mult mai inelastica datorita ponderii mai mari a energie nucleare) . Si trebuie sa mearga incontinuu (exceptand revizile planificate din timp si cu proceduri de oprire/pornire ce dureaza foarte mult). Mai sunt si alte centrale care la fel, nu pot fi oprite noaptea. Si din aceasta cauza o parte din energia produsa noaptea este inutila. Exista tarife zi/noapte pentru a stimula consumul de noate dar pentru activitati casnice nu e foarte util decat daca iti schimbi un pic stilul de viata.
Masinile electrice pot asigura acest consum noaptea, astfel incat SEN sa fie folosit la randament maxim. Sunt convins ca dupa ce se va atinge o masa critica de masini electrice, furnizorii de energie electrica vor venii cu pachete ce se vor preta exact pentru acest lucru, incarcarea masinii electrice noaptea.
O diferenta mai mica de consum intre zi si noapte la nivel national va elimina o parte din necesitatea supradimensionarii capacitatilor de productie, ducand la o folosire mai eficienta a celor existente si la un cost per kwh mai mic.
D4n(Citează)
15/04/2016 la 4:26 PM
interesant argumentul asta.
dilema ramane totusi: de unde atata material pentru baterii?
animaloo(Citează)
17/04/2016 la 1:11 PM
Este de luat in seama, alături si de rețeaua de transport, cu același argument.
Vladutz(Citează)
15/04/2016 la 2:35 PM
Bla bla bla, mai bine ai zice cum sa faci zecile/sutele de mii de euro, ca sa cumperi o masina ca Tesla.
deplictis(Citează)
15/04/2016 la 2:46 PM
la munca ba nu la intins mana
D4n(Citează)