►► Black Friday: eMAG・Otter・MABO・Flip・Finestore・Best Value・Fashion Days・PC Garage・Dyson・AVstore・evoMAG・Libris・F64・Photosetup・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・Digi・Sevensins ◄◄
« Știri despre tehnologie – 31 martie 2016
O mică analiză despre traficul articolelor mele despre Therme »
31 Mar 2016 ·
GÂNDURI ·
În cele două weekenduri de când s-a introdus, am ieșit mai mult în oraș. Ți-am spus că așa voi face, pentru că sunt multe localuri unde aș vrea să merg acum că pot respira în interiorul lor, și m-am ținut de cuvânt.
Situația este tragică în unele localuri de când a fost oprit fumatul în interior. De exemplu la Vivo Fusion Bar, un restaurant cu burgeri unde acum câteva luni a trebuit să fac rezervare cu trei zile înainte. Știți cum este la Vivo acum că nu se mai fumează?
Tot plin. Arhiplin.
Am fost acolo pentru un burger (n-a crescut în Turul Burgerilor, din nou n-am fost impresionat) și localul era atât de plin, încât la ora 14 un angajat îi spunea cuiva la telefon “îmi pare rău, astăzi nu mai avem nici o masă liberă până la ora închiderii”.
Și ce m-a bucurat, o chestie văzută de fapt și în alte localuri în care am fost, este că fumătorii nu se grăbeau să iasă afară. La Vivo, de exemplu, în cele 40 de minute cât am stat noi acolo un singur cuplu a ieșit afară la o țigară și asta tocmai la plecare, practic au mai stat acolo pentru un fum înainte de a pleca de tot. Vremea era bună, zona pentru fumători este amenajată.
Am mai fost și la Furculision, Les Bourgeois, E3 by Entourage, Zen Sushi, Pizza Brothers, Coffee Map Roastery, Shoteria, Bocca Lupo, The Harp și Le Grenier a Pain. Acum că le-am scris, par cam multe, dar așa a fost!
Toate erau pline. La Pizza Brothers, de exemplu, unde am fost și acum un an și era foarte mult fum, am ajuns când jumătate dintre cele 12 mese erau ocupate și după aceea toate și-au găsit clienți.
Așa că, de câte ori vezi pe net pe cineva arătând vreun bar sau o bodegă ce acum stă goală chipurile pentru că nu se mai fumează în interior, întreabă-te dacă nu cumva este goală pentru că-i o bombă în care n-ar intra nimeni. Că poate lipsa ceții și a mirosului de fum a arătat clienților murdăria de pe pereți și fețele de masă înnegrite și mirosul de cantină, că în ventilație n-a investit nimeni. Dacă acestea se vor închide din lipsă de clienți, nu este pentru că nu se mai fumează, ci pentru că clienții s-au dus în localuri mai bune.
În fond, și înainte erau destule localuri goale, chit că se fuma.
Parlamentarii pregătesc deja o modificare a legii ce interzice fumatul în interior. Inițiatorii sunt Cristiana Anghel de la PC și Daniel Fenechiu – independent, printre alții. Modificările nu sunt importante, dar ideea în sine este deranjantă, că au trecut doar 13-14 zile de la introducerea legii și deja presiunea companiilor producătoare de tutun se face simțită.
Nu uitați că trăim într-o țară în care 75% sunt nefumători, iar din cei 25% ce sunt fumători, o mare parte oricum este de acord cu această lege. Discuțiile din ultima perioadă au fost la modul “da, am ajuns acasă fără să put a fum, incredibil!”.
Iată ce se va modifica prin propunerea B125/2016 depusă la Senat. În stânga este legea actuală, în dreapta sunt modificările:
Lege actuală | Propunere de modificare | |
Art 2 litera m: m) spaţiu public închis se înţelege orice spaţiu accesibil publicului sau destinat utilizării colective, indiferent de forma de proprietate ori de dreptul de acces, care are un acoperiş, plafon sau tavan şi care este delimitat de cel puţin doi pereţi, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent; |
Art 2 litera m: m) spațiu public închis se înțelege orice spațiu accesibil publicului sau destinat utilizării colective, indiferent de forma de proprietate sau de dreptul de acces, care are un acoperiș, plafon sau tavan și care este încadrat de pereți de jur împrejur, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent, cu excepția spațiilor cu destinație locativă. |
|
Art 2 litera n: n) spaţiu închis de la locul de muncă se înţelege orice spaţiu care are un acoperiş, plafon sau tavan şi care este delimitat de cel puţin doi pereţi, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent, aflat într-un loc de muncă, astfel cum este definit în Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările ulterioare. |
Art 2 litera n: n) spațiu închis de la locul de muncă se înțelege orice spațiu care are un acoperiș, plafon sau tavan și care este încadrat de pereți de jur împrejur, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent, aflat într-un loc de muncă, astfel cum este definit în Legea securității și sănătătii în muncă nr 319/2006, cu modificările ulterioare. |
|
Art 3 alin 2: (2) Fumatul este permis numai în camere special amenajate, exclusiv în zona de tranzit a aeroporturilor internaţionale, cu respectarea următoarelor condiţii: a) să servească exclusiv fumatului; b) să nu fie spaţiu de trecere sau de acces în spaţii publice închise; c) să fie dotate cu sisteme de ventilaţie funcţionale care să asigure eliminarea fumului din tutun, cu presiune negativă; d) să fie dotate cu scrumiere şi extinctoare şi amenajate în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind prevenirea şi stingerea incendiilor; e) să fie marcate la loc vizibil cu indicatoare: «Cameră pentru fumat», «Loc pentru fumat».” |
Art 3 alin 2 se elimină „exclusiv în zona de tranzit a aeroporturilor internaționale” | |
Art 3 alin 2 litera a: a) să servească exclusiv fumatului; |
Art 3 alin 2 litera a: a) Să servească exclusiv fumatului și activităților asociate fumatului, cum ar fi de exemplu consumul de cafea, băuturi calde sau băuturi răcoritoare, etc |
|
Art 3 nu are un aliniat 3. | Art 3 se introduce un nou aliniat 3: 3. Fumătorii se pot constitui în asociații sau cluburi de fumători, care pot amenaja spații speciale destinate exclusiv fumatului și activităților asociate fumatului. |
În alte cuvinte, primele două modificări redefinesc spațiul public închis ca fiind cel delimitat de 4 pereți, nu de minim 2. Cum fumatul este interzis în spațiile publice închise, asta deschide calea fumatului la terasele localurilor, în aer liber. Știi probabil că o problemă cu actuala lege era că nu se putea fuma pe terasă dacă avea doi pereți, ceea ce era ușor ridicol din două motive:
Asta pare o măsură bună. Următoarele sunt mai problematice.
Dacă le analizezi în totalitate, acele modificări ale articolului 3 spun că se poate fuma și în camere special amenajate ce servesc exclusiv fumatului, dar unde se servește și băutură și “etc”. Chestia asta era gândită inițial doar pentru “acvariile” din aeroporturi, de asta întâi se elimină mențiunea legată de aeroporturi.
Se poate un restaurant declara ca fiind cameră destinată exclusiv fumatului? Nu știu, poate da, poate nu. Nu cunosc mai bine legile și ce înseamnă “exclusiv fumatului” în acest context, dar poate ne lămurește un jurist sau avocat. Unele cafenele de prin malluri oricum arată a acvarii, dar rămâne de văzut dacă se bate cap în cap cu articolele anterioare, care spun despre legea securității în muncă. Cu alte cuvinte, dacă acel acvariu este definit ca un loc de muncă, nu doar o incintă în care poți fuma, se mai poate fuma?
Părerea mea este că puține localuri ar face această trecere. Majoritatea au în continuare același număr de clienți sau aceste le-a scăzut puțin, însă cred că-i doar o chestie temporară. Nu te poți închide în casă, în fond, doar pentru că nu mai poți suda țigară după țigară în local. Iar cele care sunt acum goale cred că sunt goale din alte motive.
Mai degrabă, acum se vor putea amenaja acvarii de fumat și în alte locuri, de exemplu în Parlament. Parlamentarii vor putea fuma fără a ieși afară. La cât respect au pentru Parlamentul țării, probabil că în mod normal fumează și în camera de plen și-și pun picioarele pe masă.
Observă că nu s-a făcut nici o modificare pentru chestiunile acelea pe care doamna Anghel le acuza cu ochii roșii de sânge, precum că noua lege ți-ar putea interzice să fumezi în propria locuință, dacă vin mai mulți în vizită. Nu s-a schimbat nimic nici privind fumatul în mașina de muncă, atunci când sunt mai multe persoane în ea.
Mie modificările mi se par rezonabile. Cei de la Coaliția România Respiră, care au urmărit și susținut lupta anti-fumat în spații închise mult mai tare, spun că, dacă vrei să te opui acestor modificări îți poți spune opinia pe pagina de dezbateri a propunerii de pe site-ul Senatului, adică aici la poziția 39, propunerea B125/2016. Poți oricând să cauți adresa de email a senatorului și deputatului tău pe www.senat.ro și www.cdep.ro și să le scrii.
Nu vă așteptați însă la minuni. Ca și la voturile ce scapă corupții de reținere, Parlamentarii par a avea acum aceeași atitudine de “ciocul mic, facem ce vrem noi”.
« Știri despre tehnologie – 31 martie 2016
O mică analiză despre traficul articolelor mele despre Therme »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
48 comentarii
31/03/2016 la 12:05 PM
Mi-e scârbă nu de România, ci de români.
Nu s-au strâns 1000 de studenți sa protesteze împotriva a nimic deranjant din viata studențească pana acum.
La fel cum în trafic bizonii sunt deranjați ca se intersectează cu niște oameni normali asa și fumătorii sunt deranjați ca nu mai sunt tolerați 100% de nefumători.
Romanilor nu le pasa de bunul simt mai mult decât de propriile vicii și nevoi.
Mi-e scârbă și de atitudinea fumătorilor de peste tot..net…TV. ..radio..viata reala.
Când ies de la metrou trebuie sa trag în plămâni tutunul cuiva care avea a rezistat și își aprinde repede o țigare.
Ionutb(Citează)
31/03/2016 la 7:21 PM
Eu, daca as avea un bar as vrea ca statul sa aiba bunul simt sa-mi lase negotul in pace, sa mi-l conduc asa cum cred de cuviinta. Intrarea ar fi permisa doar adultilor si as vrea sa se fumeze. Nu m-ar deranja catusi de putin ca nefumatorii s-ar inghesui la barul vecin. Nu pot sa am pretentii ca toti cetatenii sa aiba bun simt sau sa ma respecte, dar am pretentia ca statul sa ma respecte si sa-mi respecte deciziile privind buzunarul meu, investitia mea, munca mea de unde el isi ia partea fara doar si poate. Ori, sa interzica pur si simplu fumatul si atunci as sti de ce nu se poate fuma, pentru ca ar fi o activitate ilegala in adevaratul sens al cuvantului.
cretinoid(Citează)
31/03/2016 la 9:16 PM
Sa se impoziteze metaamfetaminele si totul devine mai simplu!
nashu_mare(Citează)
31/03/2016 la 12:07 PM
Ce PîLîMî inseamna “și activităților asociate fumatului, cum ar fi de exemplu consumul de cafea, băuturi calde sau băuturi răcoritoare, etc” si ce analfabet a scris-o?
nashu_mare(Citează)
31/03/2016 la 2:33 PM
Nu ți-am zis inițiatorii?
nwradu(Citează)
31/03/2016 la 12:26 PM
La fel cum in Amsterdam exista coffee shop-urile unde omul poate fuma in liniste niste medicinale, mi s-ar parea corect ca si la noi sa existe macar niste localuri dedicate consumatorilor de tutun. Iar asta o spun, nefumator fiind.
gigi(Citează)
31/03/2016 la 2:34 PM
La noi poți trage narghilele, de exemplu.
nwradu(Citează)
31/03/2016 la 2:50 PM
Dar de ce sa nu lasam “bombele in care nu intra nimeni” sa fie locuri cu fumatul permis? Am inteles, s-au eliberat locurile misto si pot merge toti nefumatorii cand vor ei acolo … hai sa lasam macar bombele pentru fumatori.
Zici:”Dacă acestea se vor închide din lipsă de clienți, nu este pentru că nu se mai fumează, ci pentru că clienții s-au dus în localuri mai bune.”Care clienti? Dar inainte cand se putea fuma de ce erau musterii? Am impresia ca nu stii care e clientela birturilor .
Ma(Citează)
31/03/2016 la 2:52 PM
si sa stii ca sunt nefumator, dar locuiesc intr-un oras din est unde asta ar mai lipsi, inca cateva zeci/sute de someri, acest lucru ne afecteaza pe toti, orasul si fara asta a saracit mult in ultimii aini.
Ma(Citează)
31/03/2016 la 3:57 PM
Si eu sunt de acord: sa fie liber fumatul doar in carciumile unde nu intra nimeni. Daca intra cineva, se fie interzis fumatul!
nashu_mare(Citează)
31/03/2016 la 12:27 PM
o mica problema de ordin tehnic: la noul model de Rolls, asta decapotabil, daca ridic geamurile laterale si aprind un Cohiba Esplendido, se pune ca spatiu special amenajat?
Giovani(Citează)
31/03/2016 la 2:34 PM
Să nu fie luat pe firmă și să-l conduci tu, că altfel ești cu șofer și se cheamă că sunt doi angajați în mașină.
nwradu(Citează)
31/03/2016 la 5:45 PM
Ce faci, bre, tutuiesti mafioti? Te-ai ajuns… :D
mircea 2(Citează)
31/03/2016 la 12:32 PM
Da, numai ca la noi au fost spatii special amenajate, insa nu s-au respectat niciodata! Daca se modifica legea asta eu propun alta lege, mai ales ca incet ne indreptam spre India, haideti sa ne cacam peste tot, ce sa ne mai ducem la toaleta, de unde si regula asta absurda?
Madalin(Citează)
31/03/2016 la 12:35 PM
Ti-e egala “medicinala” cu tutunoasa clasica?
cetateanul(Citează)
31/03/2016 la 12:47 PM
Pe una dintre initiatoarele acestei modificari o cheama: Anghel Gabriela-Lola. LOLA?
Trecand peste nume, am vazut ca este parlamentar independent.
Acum, ghiciti cum a intrat doamna Lola in parlament:
http://www.cdep.ro/pls/parlam/structura.mp?idm=11&leg=2012&cam=2
Si cele trei declaratii politice ale doamnei Lola inregistrate la Camera:
“Redevenţele petroliere 2004-2014, zece ani de sclavie”
“Bacşişul nu înseamnă şpagă!”
“Discriminarea copiilor – apogeul incompetenţei unui minister”
nashu_mare(Citează)
31/03/2016 la 1:22 PM
asta spune mult despre calitatea parlamentului: la 2 saptamani dupa ce au votat o lege, vor sa o modifice.
add(Citează)
31/03/2016 la 1:35 PM
eu sunt dezamagit de ideea in sine dar si ingrijorat de modul in care ea ar putea fi interpretata. “cluburi de fumatori”?! Ar trebuie sa lasam asta la liber sau sa definim mai exact spatiul destinat clubului, sau numarul maxim de cluburi?
Romanul e smecher si va gasi intotdeauna o virgula de care sa se lege. Btw, am auzit de o singura amenda pana acum, oare sunt cifre in privinta asta? Mi-e greu sa cred ca pe la sate si-n orasele mici toti se tin de legea fumatului.
rivi(Citează)
31/03/2016 la 1:40 PM
Cheia modificarii e asta: 3. Fumătorii se pot constitui în asociații sau cluburi de fumători, care pot amenaja spații speciale destinate exclusiv fumatului și activităților asociate fumatului.
Asadar fiecare crashma va deveni o asociatie care va permite accesul in interior doar dupa ce semnezi. club privat. (am vazut zilele trecute ca ar fi deja ceva de genul asta facut in constanta)
Nu stiu de ce o tot invart si razvart legea asta.. puteau sa zica simplu de la inceput, daca vinzi fie si o felie de pita cu ceapa clientilor tai, fumatul interzis. daca la tine in crashma doar se bea si omu nu primeste nicio aluna si niciun cips, lasa oamenii sa fumeze.
Shutz(Citează)
31/03/2016 la 5:58 PM
*daca la tine in crashma doar se bea si omu nu primeste nicio aluna si niciun cips, cumpara-ti instalatie de ventialtie de X mc3/h si lasa oamenii sa fumeze.
animaloo(Citează)
01/04/2016 la 11:50 AM
mie mi se pare ca o zici cu oaresce satisfactie ca doar asa e romanu: se uita doar dupa “chei” cand i se zice de la obraz ca limita libertatii proprie e unde incepe a celorlalti. Ne dam civilizati dar dar cand apare o lege sa ne civilizeze cautam “chei” de rezolvare ?
AdrianX(Citează)
31/03/2016 la 1:46 PM
Mie mi se pare ok, daca nu deschide din nou calea pentru cafenele exclusiv de fumatori, ca atunci toti isi vor declara cafeneaua ca fiind pentru fumatori. As fi de acord doar daca ar permite amenajarea de incaperi complet separate (si ventilate) pentru fumatori.
Sabotor(Citează)
31/03/2016 la 1:53 PM
De la 2 pereti din 4 (adica ~50%) s-a trecut direct 100%. Ambele sunt la extreme, insa pe prima o consider mai buna, mai sanatoasa. Daca tot nu se poate asa, macar sa fi facut cu 3 pereti din 4 (~75%). Un lucru vreau sa-l aduc in atentia fumatorilor, intrucat am avut ghinionul ca la ultimile doua resedinte sa stau deasupra unor fumatori. Cand fumezi la geam uita-te in sus ca sa vezi daca vecinul are geamul deschis ca altfel e ca si cand ai fuma la el in casa. Nu stiu cum se face dar fumul tinde sa urce in sus, iar in dreptul gemului intra in proportii mari in camera.
Marius M(Citează)
31/03/2016 la 2:36 PM
Pe lângă pereți parcă trebuie să ai și tavan, ceea ce nu chiar toate terasele au.
nwradu(Citează)
31/03/2016 la 1:56 PM
Am scris si eu la o parte dintre initiatorii modificarii care se vrea acum si am inceput sa primesc si raspunsuri. Pentru a intelege mai bine de la ce oameni aveti voi asteptari, pun mai jos un raspuns al unei doamne deputate:
“Eu sunt nefumatoare. O data ce drepturile nefumatorilor au fost restabilite mi se pare corect ca si cei care fumeaza sa poata fuma civilizat in locuri special amenajate unde sa nu deranjeze fumatorii. Prohbitia domnule duce la escaladarea unui viciu si nu la suprimarea sa. Cat despre lobby, acesta nu exista. Cel putin in cazul meu. Nu a venit nimeni la mine sa imi spuna nimic. Este o chestiune de principiu. Fumatul in viata este o chestiune de alegere si de asumare. Atata timp cat eu, nefumator, nu sunt afectat, fumatorii cred ca pot si ei sta civilizat la o masa, pe un scaun sa fumeze o tigara si nu incolonandu-se in mijlocul strazii pentru un fum. Nu va suparati, chiar si mie, nefumator, mi se pare ridicol. Am semnat aceasta lege cu buna credinta.
Cu stima,
Gabriela Anghel”
Deci, legea asta este prohibitie de fapt si daca nu avem grija toti nefumatorii vor devenii fumatori. Plus, de unde ideea asta ca nefumatorii sunt afectati de fumatori.
ZuLu(Citează)
31/03/2016 la 2:00 PM
Femeia asta nu a prea dat pe la scoala.
nashu_mare(Citează)
31/03/2016 la 2:11 PM
Mai omule, tu daca iesi doar ca sa te indopi cu burgeri si pizza, normal ca dai doar peste localuri neafectate. Mai trebuie sa explic de ce?
Pe cuvant, legea asta anti fumat a transformat oameni inteligenti si cu bun simt (nefumatori) in niste salbatici care nu inteleg nimic si nu mai au nici cea mai mica farama de logica
rady(Citează)
05/04/2016 la 5:41 PM
E chiar amuzant să aud că fumătorii sunt cei sălbatici care nu înțeleg nimic și nu au nici cea mai mică fărâmă de logică, în condițiile în care fumătorii vin cu argumente din alea de genul “sunt discriminat”, “de ce nu interzicem și zahărul” și alte bazaconii din astea.
nwradu(Citează)
31/03/2016 la 2:13 PM
Eu sunt fumător, dar chiar și eu mă bucur de această lege, din două motive:
1. când ies în oraș, fumez mai puțin
2. când mă întorc acasă din oraș, nu mai put a fum
Dacă se va amenda legea, atunci într-un an estimez că se va întâmpla ca înainte de lege. Știți că și atunci erau “delimitate” spațiile de fumători din restaurante, dar n-am văzut vreun restaurant să le respecte în întregime…
Sebastian(Citează)
31/03/2016 la 3:24 PM
Incep prin a spune ca sunt fumator, fumez de multi ani si chiar imi place si nu am de gand sa ma las. Desi fumez sunt perfect de acord sa se interzica fumatul in toate spatiile in care se consuma mancare. Singurul lucrul pe care mi l-as dori ar fi sa pot fuma o tigara intr-o cafenea si atat. De cand cu aceasta lege multi prieteni, colegi de serviciu, etc. nefumatori au devenit din ce in ce mai agresivi si acum parca sunt deranjati inclusiv daca fumezi in fata cladirii in aer liber…ceea ce mi se pare in cealalta extrema.
Daca tot vorbim de localuri, am fost intr-un pub/club cu 2 saptamani inainte sa se interzica fumatul si la o saptamana dupa ce a fost interzis. Inainte era arhi plin si nu aveai loc, iar dupa era ocupat in proportie de 50%. Nu vreau sa generalizez, dar haideti sa nu ne mai mintim ca nu afecteaza deloc acest lucru. Dupa acea experienta nu o sa ma mai duc nici eu pentru ca de fiecare data trebuia sa ma strecor printre persoanele ce stateau la bar, sa urc o gramada de trepte, etc. si chiar a fost neplacut.
Respect opiniile fiecaruia dar haideti sa nu mai arunc cu atat de mult noroi in fumatori. In alte tari CIVILIZATE in conceptia noastra se fumeaza in localuri dar acolo patronii au respect pentru client si datorita unei instalatii de aerisire eficienta fumul dispare mai repede ca afara.
Inca o chestie…noi fumatorii va omoram pe voi cu fumul nostru, dar nu vede nimeni si urmatoarele: alimentele de foarte proasta calitate pe care le cumparam pentru “bio” is the new trend, dar nu este pentru toata lumea pentru ca e scump; masinile de bulgaria carora li se imprastie caroseria pe strada si dau peste copii pe treceri pentru ca nu frane si provoaca si alte accidente, basca polueaza foarte mult si multe altele ce pot fi mentionate si arata de fapt nivelul nostru….
Alex(Citează)
05/04/2016 la 5:43 PM
Știi de ce în cafenelele șmechere de la noi (origo, orygyns, m60) nu se fuma nici înainte de legea asta? Pentru că o cafea bună trebuie gustată cu adevărat (de asta se dă și cu un pahar de apă, ca să-l bei înainte să ai papilele curate), iar fumul din local ar schimba inclusiv gustul boabelor din stocul cafenelei.
nwradu(Citează)
31/03/2016 la 4:25 PM
“adică aici la poziția 39, propunerea B125/2016. Poți oricând să cauți adresa de email a senatorului și deputatului tău pe http://www.senat.ro și http://www.cdep.ro și să le scrii.”
Vezi ca tabelul ala e dinamic. Acum e la pozitia 38.
Boris(Citează)
31/03/2016 la 4:37 PM
Nu a dat pentru ca facea greva foamei :))))
SW(Citează)
01/04/2016 la 10:12 AM
e alta ba. aparent is 2.
add(Citează)
31/03/2016 la 5:28 PM
Desigur , locatiile specificate de tine, sunt in general de fitze – si astea vor simti mai greu efectele. Studiul tau este insa incomplet. In orasele patriei exista in medie cate 3-4 birturi de cartier, in care sunt angajati 2 oameni minim (+ patronul). De asemeni in mediul rural, exista minim 2 “crasme de sat” sa le zicem asa, care au 1-2 angajati. Clientela acestor locatii este in general fumatoare (vorbim de muncitori de santier, tractoristi, etc) – si s-a redus foarte mult de cand a intrat legea in vigoare. Din ce am citit din spusele tale zici “n-ar trebui sa existe” , dar scuza-ma ca iti spun prietene – ai impresia ca traiesti intr-o insula? Ca numai cei care au bani multi sa isi permita locatii de fitze trebuie sa iasa in oras? Nu ti se pare discriminatoriu? Ca sa nu mai zic ca se ingroasa randurile somerilor? Toti fanaticii astia nefumatori care sustin legea anti-fumat, gandesc doar din perspectiva lor (ceea ce e normal , insa totusi daca faci valva pe undeva, e bine sa privesti lucrurile obiectiv, gandidu-te la toate implicatiile). De asemeni vad ca vii cu statistica 25% din populatia romaniei e fumatoare – asa si? Cati la suta din cei care intra in baruri sunt nefumatori – ca despre asta vorbim, nu despre intreaga populatie a romaniei. Tzatza floarea sta acasa si croseteaza nu se duce in birt, pe cand nea cornel un shantierist respectabil, munceste 10 ore pe zi la lopata si vrea sa bea si el o bere cu o tigara linga. Dezinformezi din interes propriu, cu niste statistici inexacte, incurajat de o gasca de nefumatori, care ajung in bar o data la 3 luni insa au pretentia sa dicteze clientilor majoritari cum sa fac. Inainte de legea asta, a fost alta, care permitea unei locatii sa fie “pentru nefumatori”. De ce nu s-au facut asa multe de nefumatori? De ce alea care aveau salon de fumatori si salon de nefumatori , aveau salonul de fumatori mereu ocupat si cel de nefumatori aproape gol? Mai gandeste un pic datele problemei si din afara perspectivei restaurantului de mall si o sa vezi cu alt ochi (mai ales daca ai norocul sa fii si obiectiv, ca tot judeci aici legi care afecteaza toata populatia romaniei).
Nea Vasile(Citează)
05/04/2016 la 5:45 PM
De fițe? Sunt printre cele mai ieftine.
Câti la sută din cei care intră în baruri sunt nefumători?
75%, că bănuiesc că e proporțională treaba. De ce ai impresia că nefumătorii nu intră în baruri? Sau că fumătorii ar fi “clienți majoritari” și mari cheltuitori?
nwradu(Citează)
31/03/2016 la 6:19 PM
Nu reusesc sa gasesc campul in care trebuie sa scriu opinia si cum trimit.
Ma ajuta cineva?
stefan(Citează)
31/03/2016 la 10:50 PM
Legea e buna asa, cel puțin mie, fumător fiind, îmi convine pentru ca fumez mult mai puțin la o ieșire în târg. Cu toate ca s-au deschis terasele, cred ca în continuare tot la interior o sa beu.
Bb(Citează)
31/03/2016 la 11:14 PM
Radu:
Cunosc restaurante/pub-uri care au scazut la jumate cu vanzarile dupa ce a intrat legea in vigoare. Oamenii mai vin sa manance la pranz si seara stau foarte putin iar unii nu mai vin deloc. Exemplele date de tine sunt irelevante pentru ca acolo erau clienti mai tot timpul. Nu, nu vorbesc de bombe sau birturi ci de locatii foarte misto. Lucrez in domeniul horeca si pot vedea cu ochii mei ce se intampla pentru ca lipsa de clienti in pub-uri duce si la scaderea vanzarilor la furnizor.
La un moment dat se vor aseza lucrurile insa pentru moment s-a observat scaderea
Alex(Citează)
01/04/2016 la 11:30 AM
Da, era clar ca in prima faza va avea loc o scadere in numarul clientilor si a veniturilor … dar asta poate fi relativ usor contracarata cu o ajustare a preturilor … sa nu se mai vinda Cola cu 7-8 lei sticla de 250 ml, sa nu mai coste o limonada banala cu 11-12 lei, sa nu mai vinzi alcool cu adaos mega umflat … exista metode de readus clientii in localuri, trebuie doar un manager capabil si cu cap.
Trespasser(Citează)
01/04/2016 la 11:30 AM
Da, era clar ca in prima faza va avea loc o scadere in numarul clientilor si a veniturilor … dar asta poate fi relativ usor contracarata cu o ajustare a preturilor … sa nu se mai vinda Cola cu 7-8 lei sticla de 250 ml, sa nu mai coste o limonada banala 11-12 lei, sa nu mai vinzi alcool cu adaos mega umflat … exista metode de readus clientii in localuri, trebuie doar un manager capabil si cu cap.
Trespasser(Citează)
01/04/2016 la 6:01 PM
Nu zic ca nu ai dreptate, dar eu nu inteleg o chestie. Oamenii aia fumatori care inainte se duceau si acum nu se mai duc, ce fac? Stau in casa si se uita pe pereti?
Eu unul nu am vazut nici un fumator sa se duca intr-o bodega si doar sa fumeze. Se ducea acolo, isi lua ceva de mancare/bautura, tragea un fum si mai era acompaniat si de familie/prieteni cu care mai schimba doua vorbe. Acum daca nu mai “exista” fumul din ecuatie, nu se mai duce sa bea/manance/socializeze? Sau o face la coltul strazii unde poate fuma? Ciudat comportament.
Alt Radu(Citează)
03/04/2016 la 11:39 PM
Alt radu: da, e ciudat ce se intampla, dar se intampla… oamenii ies mai rar(nu deloc) si stau mai putin in carciuma deci consuma si mai putin. Daca pana acum un grup statea cam 2 ore in carciuma, acum sta cam 1 ora(comanda, mananca si pleaca). Inainte mai se lungeau, mai fumau o tigara, beau 2 -3 beri dupa ce mancau.
Comporanentul fumatorilor e o treaba de urmarit in perioada asta si cineva ar trebui sa stranga niste statistici legate de fluctuatia vanzarilor si a timpilor petrecuti in restaurant.
Alex(Citează)
01/04/2016 la 12:02 AM
Solutia corecta s-ar deduce chiar din continutul articolului. Daca procentele pe care le-ai dat sunt reale, 75% nefumatori, 25% fumatori, atunci ar trebui ca propritarii cafenelelor/barurilor sa aibe posibiltatea sa amenajeze suprafata acestora in cosecinta, 75% din suprafata pentru nefumatori, 25% pentru fumatori. Evident, cu toate masurile necesare – delimitare, ventilatie etc.
Momo Genovese(Citează)
05/04/2016 la 5:46 PM
S-a încercat asta de ani buni, n-a mers. Nu poți sili oamenii să investească în ventilație pentru că nu o vor face, iar pe angajații ce lucrează în zonele cu fum oricum nu-i poți feri prin ventilație.
Era un interviu bun cu un DJ prin nu știu ce site – zicea ăla bine cu stătea în fiecare seară câte 5-6 ore în fum. Cu ce era vinovat?
nwradu(Citează)
01/04/2016 la 10:38 AM
Spui ca modificarile sunt rezonabile? Ia sa vedem:
Art. 2 litera m: daca spatiu inchis inseamna cu pereti de jur imprejur, localurile care vara isi culiseaza geamurile de la strada vor fi considerate spatii deschise si se va putea fuma. Un exemplu ar fi chiar Vivo, unde vara se deschid geamurile si spatiul comunica cu terasa, deci aici se va putea fuma. La fel sunt o gramada de localuri, in special prin centrul vechi.
Art. 3 alineat 3: cum anume nu inseamna asta ca orice local ar putea sa se constituie ca si “club de fumatori” ?
Mie mi se pare ca legea se modifica in totalitate.
Mircea(Citează)
01/04/2016 la 12:02 PM
Cum nesemnificative?
Pai modificarile Art 3 alin 2 ne readuc exact in pozitia premergatoare legii:
pot defini un spatiu, indiferent de destinatia acestuia (inainte era doar fumat si doar la aeroport, acum este restaurant / bar oriunde) ca spatiu pentru fumatori.
TOTI vor face treaba asta ca nu-i costa nimic.
Era ceva diferit inainte?
Suntem niste inapoiati, intr-o tara bananiera, aia suntem !
vladutz(Citează)
01/04/2016 la 12:43 PM
Practic se deschid “scapari” legistlative exact cat trebuie pentru a reveni la situatia precedenta.
Gee-wiz
Si mai amuzant ca viitoare asociatie “birt-de-colt” va fi scutita si de impozit pe profit – fiind club de fumatori si activitati asociate.
GG
cum sa crestem evaziunea
alxzen(Citează)